Nagypáli Község Önkormányzat Képviselő-testülete 5/2021. (V. 26.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 05. 27

az önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Általános indokolás

Előzetes hatásvizsgálat Nagypáli Község Önkormányzati Képviselő-testületének az önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló rendelettervezethez.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a értelmében a jogszabályok előkészítése során előzetes hatásvizsgálatot kell lefolytatni. Az előzetes hatásvizsgálat megállapításai a következik:

Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatások: az Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdése, valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet értelmében a költségvetési gazdálkodásról szóló beszámolóról rendeletet kell alkotni. A jogalkotás elmaradása esetén mulasztásos törvénysértést követ el a képviselő – testület.

Gazdasági, költségvetési hatások: közvetett, a társadalom egy kis szegmensét érinti (település lakossága). Környezeti hatások: a rendeletben foglaltaknak környezetre gyakorolt hatása nincs. Egészségi követelmények: a rendeletben foglaltaknak egészségügyi követelményei nincsenek. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások: A rendeletben foglaltaknak adminisztratív terheket befolyásoló hatásai nincsenek. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei: Áht. 91. §. szerint. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti és pénzügyi feltételek: a tervezet elfogadása esetén többlet személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételt nem igényel. Az alkalmazott jogszabályokat a rendelettervezet bevezető része tartalmazza, melyen kívül az Áht. releváns szakaszait alkalmaztuk.

A számadatokból megállapítható, hogy az önkormányzat likviditási, finanszírozási problémákkal nem került szembe, a gazdálkodás folyamatos és zökkenőmentes volt a 2020. év során.

Általános Indoklás

A 2011. évi CXCV törvény 91. §.-ban foglalt kötelezettségemnek eleget téve ezennel a képviselőtestület elé terjesztem az önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló rendelettervezetet, melyben számot adunk a költségvetési előirányzatok végrehajtásáról, az önkormányzat feladatellátásáról, illetve a maradvány alakulásáról. A rendelettervezet az önkormányzat 2020. évi költségvetésével összehasonlítható módon, az év utolsó napján érvényes szervezeti, besorolási rendnek megfelelően készült el. A tervezethez csatolt mellékletek teljeskörűen tartalmazzák az önkormányzat tényleges bevételeit és kiadásait.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz és a 2. §-hoz

Itt került szabályozásra, hogy a rendelet hatálya kiterjed nemcsak az önkormányzatra, hanem az önkormányzat költségvetési szervére is, mely önálló címet alkot.

A 3. §-hoz

2020. évben az önkormányzat gazdálkodásának alapja a módosított költségvetési rendelet volt, mely az önkormányzat összes bevételeit és kiadását 323.991.788 Ft-ban állapította meg. Évközi előirányzat változás miatt a rendeletet a képviselő- testület egy alkalommal módosította, melynek következtében a költségvetés főösszege 309.923.123 Ft-ra módosult. 2020. évben a ténylegesen befolyt összes bevétel nagysága
302.758.301 Ft-ot tett ki, az összes teljesített kiadás 265.860.443 Ft volt.

A 4. §-hoz

A tervezet ezen rendelkezéséhez csatolt mellékletek az önkormányzat és a Közös Önkormányzati Hivatal 2020. évben teljesült bevételeiről adnak számot.

Az önkormányzat 2020. évi tényleges bevételei összesen 302.758.301 Ft-ot tesznek ki (a bevételei források felsorolása az 1. táblázatban írt sorrendet követi).

1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről jogcímen 163.463.591 Ft folyt be.

Ezen belül:

1.

1. Önkormányzatok működési támogatásai soron 128.350.778 Ft folyt be, az alábbi jogcímeken (részletezve a 9. mellékletben):

2. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása soron ténylegesen befolyt 118.445.205 Ft,

3. Települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatása címén 7.863.773 Ft bevételt realizáltunk.

1. szociális feladatok ellátására 3.280.473 Ft érkezett, amely a kistelepülések szociális feladatainak támogatási összege,

2. falugondnoki szolgálat működtetésére 4.250.000 Ft érkezett,

3. a falu- és tanyagondnoki szolgáltatások kiegészítésére további 333.300 Ft támogatási összeg érkezett,

4. Kulturális feladatok támogatása kapcsán 2.032.200 Ft bevétel érkezett,

5. Működési célú támogatások bevételei államháztartáson belülről soron a normatívákon túl az alábbi tételek kerültek feltüntetésre:

1. közfoglalkoztatott dolgozók bértámogatása 1.339.466 Ft,

2. nyári diákmunkások bérének támogatása 503.614 Ft,

3. Közös Hivatal jegyzői illetményéhez történt hozzájárulás összege Alsónemesapáti Kirendeltségtől (619.131 Ft),

4. Közös Hivatal jegyzői illetményéhez történt hozzájárulás összege Szentpéterúri Kirendeltségtől (536.275 Ft),

5. Közös Hivatal jegyző illetményéhez történt hozzájárulás összege Szentpéterúri Kirendeltségtől a Kirendeltségen történő munkavégzése miatt (1.861.905 Ft),

6. Közös Önkormányzati Hivatal Kisbucsai Kirendeltségének működéséhez Nemeshetés és Kisbucsa Községek Önkormányzatának hozzájárulása (1.454.192 Ft),

7. Közös Önkormányzati Hivatal Alsónemesapáti Kirendeltségének működéséhez Alsónemesapáti és Nemesapáti Községek Önkormányzatának hozzájárulása (1.368.743 Ft),

8. Közös Hivatal Alsónemesapáti Kirendeltségének 2019. évi túlfinanszírozásának visszautalása Nagypáli Község Önkormányzatának 666.296 Ft,

9. Energiafűz ültetvények, almás ültetvényekre járó AKG, továbbá Földalapú támogatások összege 3.261.658 Ft,

10. Autómentes nap 2019. évre járó támogatása címén 500.000 Ft,

11. EFOP 1.5.2.-16 Projekt működési célú támogatása 23.001.533 Ft.

2. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről soron 24.621.439 Ft érkezett, mely összeg az alábbi pályázatok támogatását foglalja magába:

„VP 6-7.2.1-7.4.1.2-16 „Külterületi helyi közutak fejlesztése, önkormányzati utak kezeléséhez, állapotjavításához, karbantartásához szükséges erő- és munkagépek beszerzésére” kapott pályázati támogatás fennmaradó részére az önkormányzat 5.162.644 Ft támogatást kapott,

2019. évi „Zártkerti besorolású földrészletek mezőgazdasági hasznosítását segítő, infrastrukturális hátterét biztosító fejlesztések támogatására” kapott pályázati támogatást 7.499.985485 Ft összegben,

2018. évi pályázatból fennmaradó „Zártkerti besorolású földrészletek mezőgazdasági hasznosítását segítő, infrastrukturális hátterét biztosító fejlesztések támogatására” pályázati támogatás összege 2.498.500 Ft összegben,

Komplex térségi és tematikus szolgáltatások fejlesztése - Megújuló energiák alkalmazásának komplex bemutatására irányuló tematikus fejlesztés pályázaton (VP6-19.2.1-39-6-17) elnyert előleg összegét 4.564.460 Ft összegben,

Magyar Falu Program keretében meghirdetett, Óvodai játszóudvar és közterületi játszótér fejlesztése -2020 című pályázati támogatás 4.895.850 Ft érkezett.

1. Közhatalmi bevételek címén 3.276.293 Ft teljesült, a fontosabb jogcímek:

1. Magánszemélyek kommunális adója címén 2.769.960 Ft folyt be,

2. Idegenforgalmi adó címén 44.100 Ft befizetés érkezett

3. Késedelmi pótlék címén 452.538 Ft bevétel érkezett.

1. Működési bevételek soron 48.476.247 Ft folyt be.

Ezen belül a jelentősebb bevételi jogcímek:

1. Tárgyi eszköz bérbeadása címén ivóvíz és csatorna használati díjakból származó bevételt szerepeltettünk 3.148.028 Ft nagyságban,

2. Bérleti díj soron földterület,, illetve önkormányzati ingatlanok (Faluház, Irodaház, Innovációs Ökocentrum) bérleti díjából befolyt összeget mutattuk ki (32.578.621 Ft összesen),

3. Biztosító által fizetett kártérítés 392.321 Ft összege mutatkozik,

4. Továbbszámlázott közvetített szolgáltatások címén 2.510.385 Ft mutatkozik meg, mely a "Közbeszerzési eljárás EFOP-1.5.2-16-2017-00031" pályázat továbbszámlázásából adódik, illetve a Közös Hivatalnak kiszámlázott közüzemi költségek megtérítéséből áll

5. Általános forgalmi adó visszatérítésként 171.000 Ft érkezett vissza,

6. Készletértékesítés bevétele soron 672.150 Ft mutatkozik, mely az alma és körte értékesítéséből befolyt összeget tartalmazza.

1.

1. Felhalmozási bevételek soron 4.404.405 Ft bevétel teljesült, mely az Önkormányzat tulajdonában álló ingatlanok értékesítéséből adódott. A Nagypáli 069/7. hrzs.-ú kivett "major" megnevezésű ingatlan 3000/6421 tulajdoni hányadának értékesítése során 3.421.000 Ft folyt be, míg a Nagypáli 93.; 94. hrsz.-ú ingatlan értékesítése során további 983.405 Ft bevétel érkezett az Önkormányzat részére

2. Működési célú átvett pénzeszközök soron 7.500.000 Ft került kimutatásra, melyből 4.300.000 Ft a Faluért Alapítványnak 2018. évben visszatérítendő támogatásként átadott GINOP projekt előfinanszírozásának összege, 3.200.000 Ft pedig működési célú támogatás, melyet a Faluért Alapítványtól kaptunk.

3. Felhalmozási bevételek soron 4.404.405 Ft bevétel teljesült, mely az Önkormányzat tulajdonában álló ingatlanok értékesítéséből adódott. A Nagypáli 069/7. hrzs.-ú kivett "major" megnevezésű ingatlan 3000/6421 tulajdoni hányadának értékesítése során 3.421.000 Ft folyt be, míg a Nagypáli 93.; 94. hrsz.-ú ingatlan értékesítése során további 983.405 Ft bevétel érkezett az Önkormányzat részére

1.

1. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök: Nagypáli Fejlesztési Övezet Nonprofit Kft. részéről 5 projekt (ZÉÉP Zéró energia épületek, TTT Gyümölcsfeldolgozó, E-Mobilitás, Vasvári Béke) megvalósítására 2015. évben adott pénzeszközből 2020. évben visszatérült a fennmaradt 2.800.000 Ft, ezzel az NFÖ Kft. tartozása az önkormányzat felé teljes egészében kifutott.

1.

1. Finanszírozási bevétel soron államháztartáson belüli megelőlegezésként 5.359.310 Ft összeg került kimutatásra, amely az állami normatíva 2021-as évre vonatkozó előlege (5.223.151 Ft), valamint a közfoglalkoztatási támogatás inkasszó megelőlegezése kapcsán kapott (136.159 Ft) összeg, 42.857.016 Ft pedig a korábbi év maradványa.

A 3. melléklet a Közös Önkormányzati Hivatal bevételi forrásait sorolja fel, azonban eltekintenék ennek újbóli ismertetésétől, hiszen az intézmény zárszámadásának jóváhagyásakor együttes testületi ülés keretében részletesen tárgyalásra került.

Az 5. §-hoz

Az önkormányzat 2020. évre tervezett és teljesült működési kiadásait a 2. melléklet mutatja be.

Működési kiadások tekintetében a tárgyévben 214.806.077 Ft kiadás teljesült:

1.

1.

1.

1.

1. Személyi juttatások tervezett soron a teljesítés 28.942.272 Ft-ot tesz ki. Törvény szerinti illetmények, munkabérek soron a falugondnok bére, az IKSZT munkatárs bére, a karbantartó bére, az EFOP munkavállalók bére, illetve a közfoglalkoztatott dolgozók bérének összege került szerepeltetésre 17.976.855 Ft összegben. Normatív jutalom soron a karbantartó 2019. évi jutalma kerül kimutatásra. Béren kívüli juttatások soron az IKSZT munkatárs, a falugondnok, és a karbantartó részére juttatott SZÉP Kártyára kifizetett pénzösszeg teljesült. Foglalkoztatottak egyéb személyi juttatásai címén a betegszabadságokat, az IKSZT munkatárs megbízási díját mutattuk ki. Megbízási díjak soron került kimutatásra a Polgármester kötelező feladatán túl végzett projektmenedzseri feladatai után juttatott megbízási díja, a táncoktató részére, az almás ültetvények felügyeletére megbízott magánszemély (Szekér László) részére fizetett megbízási díjakat, illetve a \"Szomszédságban!\" Közösségfejlesztő együttműködések Nagypáli, Gősfa, Kispáli és Vasboldogasszony településeken TOP 5.3.1-16-ZA1-2017-00008 pályázatban szerepló személyek megbízási díját. Egyéb külső személyi juttatások soron a 2020. évben reprezentációs kiadásokra fordított összeg teljesítése szerepel. Választott tisztségviselők juttatásai címén szerepeltettük a polgármester illetményét, költségátalányát, béren kívüli juttatását (SZÉP Kártya), illetve a képviselő- testület részére juttatott tiszteletdíjakat.

2. Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó tekintetében 4.662.915 Ft teljesítés mutatkozik.

3. Dologi és egyéb folyó kiadások terhére 47.547.909 Ft kiadást számoltunk el. Ezen előirányzat terhére finanszíroztuk az önkormányzat feladatainak folyamatos ellátásához szükséges kiadásokat, melynek teljesítési adatai a 2. melléklet szerint alakultak.

1. Anyagbeszerzés soron 4.699.828 Ft kiadás került kimutatásra. A következő kiadások teljesültek: irodaszer, nyomtatvány, üzemeltetési anyagok-a mindennapi működéshez szükséges karbantartási anyagok, hajtó-és kenőanyagok az önkormányzat gépjárműparkját, gépparkját érintően, munkaruha vásárlás, árubeszerzés.

2. A kommunikációs szolgáltatások kiadásai 939.731 Ft összegben realizálódtak. Ebből telefonköltség 325.962 Ft, internet díj 268 e Ft, informatikai szolgáltatások igénybevétele 613.769 Ft összegű volt.

3. A szolgáltatási kiadások között a következők szerepelnek:

4. közüzemi díjak összege (gáz, villany, víz) 2.504.855 Ft,

5. karbantartási szolgáltatások díjai 1.827.661 Ft, amely az önkormányzati berendezések, eszközök meghibásodásakor aktuális munkálatokat, önkormányzati ingatlanok tekintetében végzett állagmegóvási teendőket, a település zöldterületein teljesített szolgáltatásokat, valamint az önkormányzat tulajdonában álló gépjárművek karbantartási, javítási költségeit tartalmazza,

6. szakmai tevékenységet segítő szolgáltatás soron adótanácsadás díja, pályázati tanácsadás költségei, ügyvédi díjak, egyéb szakmai díjak kerültek kimutatásra együttesen 1.012.585 Ft összegben,

7. Egyéb szolgáltatások címén 27.195.594 Ft kiadást eszközöltünk, amely magába foglalja a postaköltség, biztosítási díjak, az EFOP 1.5.2. pályázathoz kapcsolódó szolgáltatások, és a mindennapi működéshez szükséges szolgáltatások igénybevételét.

8. Kiküldetések, reklámok kiadásai soron 508.840 Ft kiadás teljesült, mely tartalmazza a Zalaegerszegi Televízió és Rádió Kft. részére fizetett reklám díját 480.000 Ft összegben, illetve az Önkormányzatnál foglalkoztatottak belföldi kiküldetését.

9. Különféle befizetések és egyéb dologi kiadások soron 8.858.815 Ft kiadás teljesült, mely az Önkormányzat által vásárolt anyagok, illetve igénybe vett szolgáltatások ÁFÁ-ját tartalmazza.

d. Ellátottak pénzbeli juttatásai soron 3.100.980 Ft-ot teljesítettünk, a teljesítési jogcímek részletezése a
2. mellékletben található.

e. Egyéb működési célú kiadások részletezése:

Egyéb működési célú támogatás államháztartáson belülre tételes bemutatását a 2. melléklet tartalmazza. Ezen előirányzat terhére finanszírozzuk a kötelező feladatok ellátását végző intézmények, szervezetek működését.

Egyéb működési célú támogatások államháztartáson kívülre előirányzott soron 10.944.501 Ft kiadás mutatkozik a 2. mellékletben foglaltak szerint. Jelen előirányzat foglalja magába a községben tevékenykedő, illetve a község fejlődését szolgáló civil szervezetek működéséhez nyújtott támogatások összegét.

f. Egyéb felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülre soron a Kispáli Község Önkormányzatának átadott, Kispáli Önkormányzatot megillető szennyvízhasználati díjak összegét fizettük ki

g. Finanszírozási kiadások tekintetében az alábbiak teljesültek:

Közös Hivatal finanszírozása címén 113.309.422 Ft teljesült.

Államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése technikai jellegű tétel, a 2019. évben előlegként az önkormányzat részére juttatott állami normatíva visszafizetésének összegét takarja

3.653.623 Ft, valamint a közfoglalkoztatási támogatás megelőlegezésének inkasszóját 136.159 Ft összegben.

A Közös Önkormányzati Hivatal működési kiadásait a 3. melléklet tartalmazza.

A 6. §-hoz

Az önkormányzat felhalmozási jellegű kiadásait a 2. melléklet mutatja be teljes körűen. Felhalmozási kiadások tekintetében a tárgyévben 51.054.366 Ft teljesült, mely az alábbi kiadásokat fedezte:

a. Beruházások soron az alábbiakat eszközöltük, mindösszesen 16.965.154 Ft nagyságban:

1.

2.

3. Ingatlanok beszerzése, létesítései között a 2. melléklet szerinti kiadásokat teljesítettük, amely tételesen, helyrajzi szám és konkrét megnevezés szerint mutatja ki a kiegyenlített összegeket.

4. Tárgyi eszközök beszerzése sor tételes alábontása szintén a 2. melléklet releváns részében található. Ezen a soron mutatom ki a Nagypáli 109/1. hrsz-ú ingatlanon Energia piramis interaktív bemutató labor projekt megvalósítása pályázat beszerzését is nettó összegben.

5. Felújítások soron belül Nagypáli 030/2. hrsz.-on levő Ökocentrum teraszának beépítésére nettó 6.568.755 Ft kiadást teljesítettünk. Ezen a soron került kimutatásra a „Zártkerti program” keretében megvalósuló projekt – Zártkerti utak felújítása Nagypáliban elnevezésű, Nagypáli 044/23-28,052/1-65. hrsz-ú fejlesztési helyeket érintő - zártkerti földút felújítását nettó 7.873.999 Ft összegben. Továbbá ezen a soron kerültek kimutatásra az Önkormányzat tulajdonában levő ivóvíz és szennyvíz csatorna felújítására fordított összegek is nettó módon.

A Közös Önkormányzati Hivatal felhalmozási kiadásait a 3. melléklet részletezi.

A 7. §-hoz

Ezen bekezdéshez tartozó mellékletben (4. melléklet) feladatonként került bemutatásra az önkormányzatot érintő összes kiadások és bevételek alakulása. Ezen melléklet arról tájékoztatja a képviselőtestületet, hogy az ellátott feladatainkat érintően milyen mértékű bevételeket szedtünk be és hogy a feladatok ellátása milyen költségkihatással járt.

A 8. §-hoz

Ezen rendelkezéshez csatolt 7. mellékletben mérlegszerűen került bemutatásra az önkormányzat kiadásainak és bevételeinek alakulása működési és felhalmozási cél szerinti részletezésben, a követő 3 év várható keretszámaival egységes szerkezetben.

A 9. §-hoz

Ezen rendelkezés tartalmazza az önkormányzat és a Közös Önkormányzati Hivatal létszámkeretét.

A 10. §-hoz

Ezen rendelkezés és a hozzá tartozó 8. melléklet az önkormányzat maradványát mutatja, amely 36.897.858 Ft-ban került jóváhagyásra, valamint a 9 melléklet pedig a Közös Önkormányzati Hivatal maradványát mutatja be 5.673.456 Ft összegben.

A 11. §-hoz

Az önkormányzat és a Közös Önkormányzati Hivatal 2020. december 31.-i állapot szerinti vagyonát a 14,16 melléklet releváns részeiben részletezett mérlegadatok mutatják be. A 15. melléklet tartalmazza az önkormányzat vagyonkimutatását, a jogszabályi előírásoknak megfelelő tartalommal.

A 12. §-hoz

A tervezethez csatoltuk az önkormányzat általános működéséhez, ágazati feladatinak ellátáshoz kapcsolódó támogatásának elszámolására vonatkozó 10. táblázatot, melyben tájékoztatást adunk arról, hogy mekkora volt a központi költségvetésből rendelkezésünkre bocsátott támogatások nagysága.

A 13. §-hoz

A közvetett támogatásokról szóló kimutatást a 13. melléklet tartalmazza.

A 14. §-hoz

Az önkormányzat költségvetési egyenlegét működési és felhalmozási cél szerinti bontásban, a költségvetési hiány belső finanszírozásának rendjét az 5. melléklet szerint hagyja jóvá.

A 15–17. §-hoz

Az önkormányzatot érintő Európai Uniós támogatással érintett projektjeit a 6. melléklet mutatja be. A 2020. évi pénzeszköz állomány változásai a 11. mellékletben szerepelnek. 2020. évi gazdasági társaságokban levő érdekeltségek a 12. melléklet szerint alakultak.