Böde Község Önkormányzat Képviselőtestületének 7/2013.(V.30.) önkormányzati rendelete
Böde Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2020. 01. 01- 2021. 06. 25Böde Község Önkormányzat Képviselőtestületének 7/2013.(V.30.) önkormányzati rendelete
Böde Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról
[1]Böde Község Önkormányzati Képviselőtestülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (Ötv) 20. § (2) bekezdésében, 21. §-ában, 34. § (1) bekezdésében, 47. § (1) bekezdés d) pontjában, 47. § (2) bekezdésében, 49. § (2) bekezdésében és 50. § (2) bekezdésében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (Mötv) 32. § (2) bekezdésében, 33. §-ában, 37. § (1) bekezdésében, 39. § (3) bekezdésében 41. § (4) bekezdésében, 43. § (3) bekezdésében, 44-45. §-ában, 46. § (3) bekezdésében, 48. §-ában, 49. § (2) bekezdésében, 50. §-ában, 51. § (2) bekezdésében, 52. § (1) bekezdés n) pontjában, 53. §-ában, 54. §-ban, 57. §-ában, 59. § (2) bekezdésében, 62. § (1) bekezdésében, 64. § (2) bekezdésében, 68. § (2) és (3) bekezdésében, 82. § (3) bekezdésében, 84. § (2) bekezdésében, 120. § (1) bekezdés d) pontjában, 143. § (4) bekezdés a) pontjában, a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvény 14. § (1) bekezdésében és 17. § (1) bekezdésében, a helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI. törvény 9. § (2) bekezdésében és 10/A. § (3) bekezdésében, valamint az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény 4. § d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 42. § 2. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Böde Község Önkormányzati Képviselőtestületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról a következőket rendeli el.:
1. Általános rendelkezések
1. § (1) Az Önkormányzat elnevezése: Böde Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) székhelye: 8991 Böde, Hunyadi u. 1/A.
(2) Az önkormányzati jogok gyakorlásával felruházott szervezet elnevezése: Böde Község Önkormányzati Képviselőtestülete (a továbbiakban: Képviselőtestület)
(3) Illetékességi területe: Böde község közigazgatási területe
(4) A Képviselő-testület bizottságának elnevezése: Vagyonkezelő és Ügyrendi Bizottság Böde (a továbbiakban: Ügyrendi Bizottság). Székhelye: Böde, Hunyadi u. 1/A.
(5)[2] A Képviselőtestület hivatalának elnevezése: Teskándi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal), székhelye: 8991 Teskánd, Rákóczi Ferenc utca 3.
(6) Az önkormányzat jelképe a pecsét.
(7) A Képviselő-testület, a polgármester, a jegyző, a Hivatal hivatalos, kör alakú pecsétjén középen a Magyar Köztársaság címere van, a köríven pedig
- a) A képviselő-testület pecsétjén a „Böde Község Önkormányzati Képviselőtestülete”
- b) A polgármester pecsétjén a „Böde Község Polgármestere”
- c) A jegyző pecsétjén a „Teskándi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője”
- d) A Hivatal pecsétjén a „Teskándi Közös Önkormányzati Hivatal Teskánd”
(8) Az Önkormányzat hivatalos honalapjának (a továbbiakban: önkormányzati honlap) címe: www.bodefalu.hu
2. Az Önkormányzat feladat- és hatáskörei
2. § (1) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben meghatározott kötelezően ellátandó feladatok ellátásán túl – saját felelősségére, a jogszabályokban előírt feltételek szerint – vállalkozási tevékenységet is folytathat.
(2) Az Önkormányzat önként vállalt feladatai körében gondoskodik:
- a) A falugondnoki szolgálat működtetéséről
- b) a lakosság önszerveződő közösségei tevékenységének támogatásáról,
- c) egyesületek és civil szervezetek támogatásáról,
- d) a község életében kiemelt jelentőséggel bíró rendezvények támogatásáról,
- e) a társulások létrejöttének ösztönzéséről, a kistérségi társulás támogatásáról,
- f) a kötelező körbe nem tartozó község infrastrukturális ellátáshoz szükséges beruházásokról és felújításokról,
- g) a sportegyesületek, a sportolás, illetve az egészséges életmódra való törekvés támogatásáról,
3. § (1) A képviselő-testület véleményt nyilvánít és kezdeményez a feladat- és hatáskörébe nem tartozó, de a helyi közösséget érintő ügyekben. E jogával különösen abban az esetben él, ha az ügy
- a) településfejlesztéssel,
- b) település-üzemeltetéssel, vagy
- c) a lakossági közszolgáltatások fejlesztésével
áll szoros kapcsolatban.
(2) Ezen ügyekben – a polgármester indítványára – a képviselő-testület csak a közvetlenül érintett lakossági réteg, érdekképviseleti szerv vagy társadalmi szervezet meghallgatása után nyilvánít véleményt, illetve tesz kezdeményezést.
(3) Az önkormányzat szabadon vállalhatja közfeladat ellátását abban az esetben, ha
- a) ellátása nem sérti más települések érdekeit,
- b) ellátásához a szükséges anyagi, személyi és dologi feltételek fennállnak.
(4) A feladatok önkéntes vállalása, vagy megszüntetése előtt minden esetben előkészítő eljárást kell lefolytatni.
(5) Az előkészítő eljárás lefolytatásáról a polgármester gondoskodik. A közfeladat önkéntes felvállalását tartalmazó javaslat akkor terjeszthető a képviselő-testület elé, ha tartalmazza a megvalósításához szükséges költségvetési forrásokat.
(6) Az önként vállalt – többlet - feladatok tekintetében az éves költségvetésben – a fedezet biztosításával egyidejűleg – kell állást foglalni.
4. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó, települési szilárdhulladék-kezelési közszolgáltatás ellátására irányuló feladatkörét, valamint - a települési szilárd hulladékkezelési közszolgáltatás regionális szintű végzése céljából - gazdálkodó szervezet alapítására és vezetőjének kinevezésére irányuló hatáskörét, - az Mötv 87. §-ában foglalt felhatalmazás alapján – a Nyugat-Balaton és Zala folyó medence nagytérségi települési szilárd hulladékai kezelésének korszerű megoldására létrehozott Önkormányzati Társulásra – a továbbiakban Társulás - ruházza át. Az önkormányzati közfeladat átruházása, a települési szilárdhulladék-kezelési közszolgáltatás ellátására irányuló, már meglévő helyi közszolgáltatói szerződéseket, azok hatálya alatt nem érinti.
(2) A Társulás, a települési szilárd hulladékkezelési közszolgáltatás regionális szintű végzése céljából kizárólag egyszemélyes gazdasági társaságot alapíthat.
(3) A Társulás által a települési szilárd hulladékkezelési közszolgáltatás regionális szintű végzése céljából alapítandó egyszemélyes gazdasági társaság, további gazdálkodó szervezetet nem alapíthat és gazdálkodó szervezetben részesedést, nem szerezhet.
(4) A Társulás kizárólagos tulajdonában álló, egyszemélyes gazdasági társaság alapítására és működésére, a gazdasági társaságokra vonatkozó általános szabályok mellett, az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 95-95/A. §-ai az irányadók.
5. § (1) A képviselőtestület a Zalaegerszeg és környéke csatornahálózat és szennyvíztisztító-telep fejlesztésére létrehozott Önkormányzati Társulás (a továbbiakban: Önkormányzati Társulás) célját képező projekt keretében, kizárólag a Kohéziós Alap támogatással létrejövő vagyon- és eszközrendszerrel kapcsolatosan, a projekt által érintett működési (szolgáltatási) területen az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó csatornázás helyi megoldása, valamint a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. Tv. 4. § (1) a), b) pontjában, illetve (2) bekezdés b), c) pontjában meghatározott önkormányzati közszolgáltatási feladatokat az Önkormányzati Társulásra ruházza át
6. § (1) A képviselőtestületnek a polgármesterre átruházott hatásköreit az 1. melléklet tartalmazza.
(2) A Képviselőtestület a szerveire átruházott hatáskört visszavonja, amennyiben az adott hatáskör gyakorlása más szerv eljárása esetén hatékonyabb.
(3) Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről beszámol a döntés meghozatalát követő legközelebbi testületi ülésen.
7. § (1) A képviselőtestület kizárólagos és át nem ruházható hatáskörébe tartozik az Ötv. 10. §. (1) bekezdésében foglaltakon túl
- a) A települési önkormányzat kötelező feladatain túli közfeladat önkéntes felvállalása, erről történő lemondás.
- b) Hitelfelvétel értékhatárra tekintet nélkül.
(2) A képviselő-testület a 7. §. (1) bekezdés a) és b) pontjában foglalt ügyekben minősített többséggel, név szerinti szavazással dönt
(3) A képviselőtestület önkormányzati feladatait szervei (polgármester, bizottságok, hivatal) tevékeny közreműködésével látja el.
3. A képviselőtestület működése, az alakuló ülés, összehívásának rendje, nyilvánossága
8. § (1) A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.
(2) A Képviselő-testület rendes üléseit Böde Község Önkormányzatának hivatalos helyiségében tartja, de indokolt esetben az ülés más alkalmas helyszínre, napra és időpontra is összehívható.
(3)[5] A képviselőtestület a munkatervében meghatározottak szerint ülésezik, de évente legalább hat rendes ülést tart.
Az alakuló ülés
9. § Az alakuló ülés napirendje:
- a) A választási bizottság tájékoztatója a választás eredményéről
- b) Az önkormányzatai képviselők és a polgármester eskütétele.
- c) A polgármester bemutatkozása, programismertetés;
- d) A polgármester tiszteletdíjának, költségátalányának megállapítása, melyre a korelnök tesz javaslatot;
- e) Szavazatszámláló bizottság választása;
- f) Alpolgármester választása titkos szavazással, eskütétele.
- g) Az alpolgármester, önkormányzati képviselők tiszteletdíjának megállapítása.
- h) Megbízás adása az SZMSZ felülvizsgálatára
- i) Megbízás adása a gazdaság program elkészítésére
- j) Egyebek (szükség szerint napirendre tűzhetők más kérdések is).
[6] A képviselőtestület ülésének összehívása, VEZETÉSE
10. § (1) Ha jogszabály valamely szerv indítványozására az ülés összehívását kötelezővé teszi és más időpontot nem állapít meg, a testület ülését a kezdeményezés benyújtásától számított tizenöt napon belüli időpontra kell összehívni.
(2) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti.
(3) Fő szabályként a polgármester akadályoztatása esetén valamennyi, az ülés vezetésére és összehívására vonatkozó esetben az alpolgármester – amennyiben a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejűleg betöltetlen, illetve mindegyikük tartósan akadályoztatva van, a korelnök (legidősebb képviselő) jár el.
(4) Az ülés összehívására, az ülés időpontját megelőzően legalább öt nappal, írásbeli meghívót kell kiküldeni. A meghívó tartalmazza az ülés helyét és kezdési időpontját, a javasolt napirendi pontokat, előterjesztők nevét. A meghívóhoz csatolni kell a napirenden szereplő témák írásos előterjesztését, rendelettervezetet, határozati javaslatok teljes szövegét.
(5) A képviselőtestület ülésének helyét, kezdési időpontját és napirendjét a meghívónak a képviselőtestület hivatala hirdetőtábláján történő kifüggesztésével, vagy az önkormányzati honlapon való közzétételével (a továbbiakban: helyben szokásos módon), a kézbesítéssel egy időben nyilvánosságra kell hozni.
(6) Az ülés összehívására vonatkozó szabályoktól eltérni csak rendkívül indokolt esetben, halasztást nem tűrő ügy tárgyalása miatt lehet.
(7) Halasztást nem tűrő indokolt esetben a képviselőtestület ülését a polgármester formális meghívó és írásbeli előterjesztés nélkül telefonon vagy elektronikus úton is összehívhatja, azonban a sürgősség okát a meghívottal mindenképpen közölni kell.
(8) Határozatképtelenség miatt elmaradt testületi ülést annak időpontjától számított 15 napon belüli időpontra – azonos napirenddel - össze kell hívni.
Meghívandók köre
11. § (1) A képviselő-testület ülésére minden esetben meghívót kapnak a helyi képviselők.
Az ülésekre tanácskozási joggal kapnak meghívót:
(a) A napirendi pontok előadói
(b) azok a bizottságnak nem képviselő tagjai, amely bizottságokat a tárgyalt napirendi pont érinti,
(c) a tárgyalt napirendi pontban érintett azon társadalmi szervezetek vezetői, amelyeknek nincs képviselete a testületben,
(d) a napirend tárgya szerint illetékes szerv képviselője, indokolt esetben annak felettes szerve,
(e) az a személy, akinek a jelenléte a napirend alapos megtárgyalásához szükséges,
(f) az a személy, akinek jelenlétét a polgármester illetve a képviselőtestület indokoltnak tartja
(2) A tanácskozási joggal meghívottak akadályoztatásuk esetén helyettesük útján képviselhetik szervezetüket.
(3) A meghívottak közül azok, akiket kizárólag csak valamely napirendi pont tárgyalásához hívtak meg, tanácskozási joggal a meghívásukhoz közvetlenül kapcsolódó napirendi pont vitájában vesznek részt.
Előterjesztések
12. § [7] (1a)[8] (1) A képviselőtestület elé döntést igénylő kérdésekben előterjesztés benyújtására jogosult a képviselő, a polgármester, a képviselőtestület bizottsága a jegyző és az aljegyző.
(2) A képviselőtestület ülésére előterjesztés írásban vagy szóban nyújtható be. Az előterjesztéseket – kivéve a zárt ülésen tárgyalandó ügyeket – legkésőbb a meghívó kézbesítésével egy időben a képviselők rendelkezésére kell bocsátani. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(3) Kizárólag írásban terjeszthető elő
(a) önkormányzati rendeletalkotás
(b) a Polgári Törvénykönyvből eredő jogügyletek;
(c) intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése
(d) helyi népszavazás kiírása
(e) a polgármester jutalmazására tett javaslat.
(4) Az írásos előterjesztés tartalmi és formai követelményei:
a) Az első részben meg kell határozni az előterjesztés címét, tárgyát, ismertetni kell az előzményeket (a téma szerepelt-e már korábban is napirenden, ott milyen döntés született), a tárgykört rendező jogszabályokat, az előkészítésben résztvevők véleményét, s mindazokat a körülményeket, összefüggéseket, tényeket, adatokat, amelyek lehetővé teszik az értékelést, s indokolják a döntést.
b) A második rész tartalmazza az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot, a végrehajtásért felelősök megnevezésével és a határidők (részhatáridők) megjelölésével.
(5) Az előterjesztések előkészítéséért, az abban foglaltak megalapozottságáért, az egyeztetésekért a napirend előadója a felelős.
(6) Ha jogszabály, illetve a Szervezeti és Működési Szabályzat bármely ügyben egyeztetési kötelezettséget ír elő, az előterjesztéshez csatolni kell a megjelölt személy, szerv vagy bizottság írásba foglalt véleményét vagy egyetértését.
(7) Amennyiben az előterjesztést nem a jegyző készítette, úgy azt legkésőbb a képviselő-testületi ülést megelőző 15. napon kell a körkörjegyzőhöz eljuttatni, aki vizsgálja a döntéstervezetek jogszerűségét és gondoskodik valamennyi testületi anyag postázásáról
(8) [9] A képviselő az Mötv. 32. § (2) bekezdés a) pontja szerint a polgármesternél, alpolgármesternél vagy a jegyzőnél kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát.
A képviselőtestület tanácskozási rendje, ÜLÉS RENDJÉNEK FENNTARTÁSA
13. § (1) Az ülést vezető elnök jogkörei:
- a) megnyitja (berekeszti) az ülést, illetve megállapítja és az ülés során figyelemmel kíséri a határozatképességet,
- b) előterjeszti a napirendi javaslatokat, tájékoztatást ad az előző ülést követően történt fontosabb intézkedésekről,
- c) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, összefoglalja a döntési kérdéskört, tisztázza a döntési helyzet egyértelműségét, szavazásra bocsátja a döntési (határozati, rendeleti) javaslatokat és kihirdeti az elfogadott döntéseket,
- d) biztosítja az ülés rendjét és zavartalan lefolyását, a képviselők interpellációs jogának gyakorlását,
- e) a hozzászóláskor megadja, megtagadja, megvonja a szót. Akitől a szót megvonták, ugyanazon napirendi pont tárgyalása során (ugyanabban az ügyben) nem szólalhat fel újra,
- f) a vitában a hozzászólások időtartamát betartatja,
- g) szükség esetén rendre utasítja vagy a hallgatóság soraiból kiutasítja azt, aki az üléshez méltatlan magatartást tanúsít,
- h) tárgyalási szünetet rendel el,
- i) javaslatot tesz napirendek együtt történő tárgyalására, illetve a hosszúra nyúlt vita lezárására,
- j) a vita berekesztését követően – az elhangzottak, azok összegzése alapján – megfogalmazza a Képviselő-testület döntésének tervezetét, majd arról szavazást rendel el és megállapítja annak eredményét,
- k) kimondja a döntést, felolvasással ismerteti a döntés teljes szövegét, ha annak tervezete előzetesen, írásban – az erre meghatározott szabálytól eltérően – nem került kiküldésre (átadásra) a Képviselőknek, illetve felolvassa a döntésnek azon részét is, amely az írásban megküldött (átadott) tervezethez képest változott,
- l) a tárgytól eltérő felszólalót figyelmezteti, hogy térjen a tárgyra,
- m) olyan rendzavarás esetén, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülést meghatározott időre félbeszakítja, vagy berekeszti.
14. § (1) A polgármester – akadályoztatása esetén 10. §. (3) bekezdése szerinti ülésvezető - az ülés megnyitása, a határozatképesség megállapítása után terjeszti elő a napirendi tervezetet.
(2) Valamely kérdés napirendre tűzését a meghívó kézbesítésére vonatkozó időpontra is figyelemmel írásban vagy szóban kezdeményezheti a polgármesternél a képviselő, a képviselőtestület bizottsága illetve a jegyző.
(3) A meghívók kiküldése és az ülés napja között esetlegesen felmerülő, halaszthatatlan tárgyalást és döntést igénylő ügyek sürgősségi indítványként -- a sürgősség tényének rövid indokolásával -- az előterjesztésre vonatkozó szabályok szerint, az ülést megelőző nap 15:00 óráig a polgármesternél benyújthatók. Az ilyen indítványokat a polgármester köteles bejelenteni a képviselő-testületnek, javaslatot kell tennie azok napirendre tűzésére vagy napirendre tűzésük megtagadására.
(4) A napirendre tűzésről a képviselőtestület – szükség esetén az előterjesztő meghallgatása után – vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel, alakszerű határozat nélkül dönt.
(5) A képviselő-testület, a polgármester előterjesztése alapján, vita nélkül dönt a napirendről, az előző ülést követő fontosabb eseményekről, intézkedésekről adott tájékoztató elfogadásáról, negyedévente a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló tájékoztató elfogadásáról.
(6) A polgármester, az elfogadott napirendeknek megfelelően, az egyes előterjesztések felett külön-külön vitát nyit, illetve javasolhatja egyes napirendek összevont tárgyalását.
(7) A napirendi pont megvitatása előtt az előadó az írásbeli előterjesztést szóban kiegészítheti. Az előadónak a képviselőtestület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést tehetnek fel, amelyre a vita előtt választ kell adni.
(8) A vita során a polgármester határozza meg a hozzászólások sorrendjét. A polgármester, vagy bármelyik képviselő javaslatára a képviselőtestület meghatározhatja a hozzászólások időtartamát, e kérdésben a képviselőtestület vita nélkül határoz.
(9) Valamely napirend tárgyalása során a polgármester, bármely képviselő javaslatára vagy saját jogkörében szünetet rendelhet el.
(10) Ha az ülésen megjelent állampolgárok a tárgyalt napirendhez hozzá kívánnak szólni, a polgármester megadhatja, vagy megtagadhatja a hozzászólás jogát, illetve időtartamát korlátozhatja.
(11) A vita lezárására bármelyik képviselő-testületi tag javaslatot tehet. A javaslatról a képviselőtestület vita nélkül dönt.
(12) A vita lezárását követően a napirend előterjesztője válaszol a hozzászólásokra. A válasz után a polgármester az elhangzottakat összefoglalja.
(13)[10] Ha a jegyző törvényességi észrevételt kíván tenni, neki az ülésvezető a szavazás előtt szót ad.
15. § (1) A napirendi pontok tárgyalási sorrendje:
- a) polgármesteri beszámoló a két ülés közötti tárgyalásokról, eseményekről
- b) beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról
- c) a rendelet kiadását igénylő napirendi pontok
- d) a határozat meghozatalát igénylő napirendi pontok
- e) határozathozatalt nem igénylő napirendi pontok (beszámolók, tájékoztatók)
- f) kérdések, interpellációk,
- g) közérdekű bejelentések és javaslatok.
(2) A napirendi pontok tárgyalási sorrendjétől – a polgármester, vagy bármelyik Képviselő ügyrendi javaslatára – el lehet térni.
(3) Az (1) bekezdés a)-b) pontja keretében az ülés első napirendi pontjaként a polgármester írásban – és képviselői kérésre szóban is –:
- a) beszámol a lejárt határidejű képviselő-testületi határozatok végrehajtásáról és az átruházott hatáskörben hozott döntésekről,
- b) tájékoztatást ad az előző ülés óta tett fontosabb intézkedéseiről, tárgyalásairól, azok eredményéről, valamint az Önkormányzatot érintő jelentősebb eseményekről.
(4) A napirendi pont tárgyalási sorrendje:
- a) az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez
- b) jogszabály által meghatározott esetben a könyvvizsgáló ismertetheti véleményét
- c) az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottság ismerteti véleményét
- d) az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések
- e) vita az előterjesztéssel kapcsolatban
- f) módosító javaslatok megtétele
- g) döntés a módosító javaslatokról
- h) döntés az eredeti előterjesztésben szereplő döntési javaslatról
16. § (1) A Képviselő-testület nyilvános ülésén a hallgatóság a részére kijelölt helyen foglal helyet.
(2) Az ülés rendjét a hallgatóság a napirendi pontok tárgyalásában nem zavarhatja.
(3) Ha a hallgatóság az ülést, illetve a napirendi pontok tárgyalását zavarja, az ülés elnöke a rendzavarót – vagy ha annak személye nem állapítható meg, úgy a teljes hallgatóságot – rendre utasítja, illetve ha ez eredménytelen maradt, úgy az ülésről kiutasítja.
17. § (1) Ha egy napirendi ponthoz több felszólaló nincs, az elnök a vitát bezárja.
(2) Egy napirendi pont esetében két alkalommal, első alkalommal három perc, a második alkalommal két perc időtartamban lehet hozzászólni. A napirendi pont előadóját – legfeljebb kettő perces külön időkeretben –megilleti a zárszó joga is.
(3) Az elnök a hozzászólótól megvonja a szót:
- a) a (3) bekezdésben foglalt időkorlát túllépése esetén,
- b) ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik,
(4) A hallgatóság számára a hozzászólási jogot az elnök biztosítja. A hozzászólási jog megtagadása esetén – kérelemre – a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, vita és alakszerű határozat nélkül dönt a hozzászólási jog biztosításáról.
18. § (1) Ha a Képviselő felszólalása során a Képviselő-testület tekintélyét, vagy valamelyik Képviselőt sértő kifejezést használ, illetve az ülés rendjét és a szavazásra vonatkozó szabályokat megsérti, az elnök rendre utasítja.
(2) Ha az (1) bekezdésben körülírt szabályok ellen az ülés elnöke vét, bármely Képviselő kezdeményezheti, hogy a Képviselő-testület az ülés elnökét utasítsa rendre. A Képviselő-testület erről egyszerű szótöbbséggel, vita és alakszerű határozat nélkül dönt.
RENDKÍVÜLI ÜLÉS, KÖZMEGHALLGATÁS
19. § (1) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni.
(2) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványban meg kell jelölni a rendkívüli ülés javasolt napirendjét, helyét és idejét. Az indítványozónak az időpont meghatározásánál figyelemmel kell lennie arra, hogy amennyiben előterjesztést is csatol az indítványához, úgy azt az ülés napját megelőzően legalább 5 nappal be kell nyújtania a jegyzőhöz. Egyéb esetben 4 nappal az ülés tervezett időpontját megelőzően nyújtja be az indítványát a polgármesterhez.
(3) A Polgármester köteles az indítványban meghatározott napra és időpontra – a javasolt napirendi pontokat tartalmazó napirenddel – a rendkívüli ülést összehívni.
20. § (1) A Képviselő-testület rendkívüli ülésén – fő szabályként – csak az a napirendi pont tárgyalható, amelyre a rendkívüli ülés összehívását kezdeményező indítvány vonatkozott.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól való eltérésre csak indokolt és halasztást nem tűrő esetben van lehetőség. Ekkor az ülés elnöke a Képviselő- testület rendkívüli ülésén, szóban kezdeményezheti a meghívóban szereplő napirend kibővítését. A rendkívüli ülés napirendjéről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, vita és alakszerű határozat nélkül dönt.
21. § (1) A közmeghallgatás összehívásáról a Polgármester gondoskodik a közmeghallgatást megelőző tíz nappal.
(2) A közmeghallgatást a polgármester a község hirdetőtábláin kihelyezett hirdetményekkel, vagy szórólapokkal, vagy az önkormányzati honlapon közzétett felhívással hirdeti meg, melynek tartalmaznia kell a közmeghallgatás időpontját, helyét és tárgyát.
4. Az előterjesztések, tájékoztatók
22. § (1) A képviselő-testület elé kerülő javaslatok lehetnek:
- a) tájékoztatók, melyek tudomásulvételt igényelnek, vagy
- b) előterjesztések, melyek határozati, vagy rendeleti formában meghozandó döntést igényelnek.
(2) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések formai szempontból lehetnek írásbeliek, vagy kivételesen szóbeliek.
(3) A képviselő-testület elé előterjesztéseket, tájékoztatókat nyújthatnak be
- a) a témakör szerint hatáskörrel rendelkező bizottság(ok),
- b) a polgármester, alpolgármester, képviselők,
- c) a képviselő-testület által napirendre tervezett előterjesztések tekintetében az érintett intézmények, vagy más szervezetek vezetői,
- d) könyvvizsgáló,
- e) a jegyző,
(4)[11] A képviselőtestület nem rendelkezik az ügyrendi bizottság kizárólagos hatáskörében, vagy az állásfoglalásukkal benyújtható előterjesztésekről.
23. § (1) Az előterjesztésekben megfogalmazott döntési javaslatokkal szemben vagy azok kiegészítésére indokolással ellátva módosító, kiegészítő indítványok (továbbiakban együtt: módosító indítvány) terjeszthetők elő. A költségvetés kiadási oldalának növelésére irányuló módosító indítvány esetén meg kell jelölni annak fedezetéül szolgáló bevételi előirányzatot is.
(2) A módosító indítványt – a 14. § (2) bekezdésben foglaltak kivételével – a képviselő-testület ülését megelőző napon, legkésőbb 1200 óráig lehet benyújtani a polgármesternél, aki azt azonnal továbbítja a jegyző felé.
(3) Az előterjesztő által a képviselő-testület ülésén ismertetett határozati javaslathoz a képviselők módosító indítványt a vita lezárásáig fogalmazhatnak meg.
24. § (1) Az előterjesztések, tájékoztatók a rendes ülést megelőzően legalább 9 nappal, a rendkívüli ülést megelőzően legalább 5 nappal korábban kerülnek az előterjesztést benyújtó részéről a jegyző felé leadásra.
(2) Az írásos és előre kiküldött, továbbá a szóbeli előterjesztéseken túl a képviselő-testületi ülés, az előterjesztés benyújtására jogosultak előterjesztésében „sürgős” minősítésű indítványt is megtárgyalhat. A „sürgős” indítvány a sürgősség tényének indokolásával legkésőbb az ülést megelőző napon 1200 óráig jelenthető vagy nyújtható be a polgármesternél, aki azt köteles haladéktalanul továbbítani a jegyző felé, illetve az ülésen a napirendi javaslat megtárgyalásakor ismertetni.
5. Interpelláció, kérdés
25. § (1) A települési képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármestertől, alpolgármestertől, jegyzőtől, bizottság elnökétől önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű ügyekben kérdezhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – választ kell adni.
(2) A települési képviselő az (1) bekezdésben meghatározott személyektől önkormányzati ügyekben már megtett, vagy megtenni elmulasztott intézkedésről magyarázatot kérhet, amelyre a képviselő-testület ülésén a kérdezett személyesen köteles érdemi választ adni.
(3) Az interpelláció írásban a polgármesternél terjeszthető be, a képviselő-testületi ülés napját megelőzően legalább kettő nappal.
(4) Az interpellációnak tartalmaznia kell:
- a) az interpelláló nevét, az interpelláció tárgyát,
- b) annak feltüntetését, hogy az interpellációt az interpelláló szóban is elő kívánja-e adni.
(5) Az interpellálót megilleti az írásbeli bejelentés mellett a szóbeli kiegészítés joga is.
(6) Az interpelláló a válasz megadásakor nyilatkozik arról, hogy a választ elfogadja-e.
26. § (1) Amennyiben az interpelláló a választ nem fogadja el, az interpelláció kérdésében a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.
(2) Amennyiben a feltett interpelláció a címzett részéről azonnal nem válaszolható meg, akkor az érintett az ülést követő tizenöt napon belül írásban köteles választ adni a képviselőnek. A polgármester gondoskodik az írásban adott válasznak a képviselőkhöz való eljuttatásáról. A képviselő-testület a válasz benyújtását követő ülésen tárgyalja az interpellációt.
(3) Abban az esetben, ha az interpelláló a következő ülésen nincs jelen, a testület dönt a válasz elfogadásáról.
27. § (1) A Képviselő-testület ülésének végén nyílik lehetőség interpellációk és kérdések előterjesztésére.
(2) A Képviselők az ülésen önkormányzati ügyekben a tisztségviselőkhöz, interpellációt és kérdést, bármely Képviselőhöz pedig kérdést intézhetnek.
28. § A kérdés a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó szervezetet, működést, döntést, előkészítést, vagy végrehajtást érintő felvetés, vagy tudakozódás.
6. Határozatképesség, döntéshozatal
29. § (1) Az önkormányzati képviselő köteles részt venni a Képviselő-testületi üléseken, valamint azon bizottság ülésein, amelynek tagja.
(2) Határozatképtelenség esetén az ülés elnöke megkísérli a határozatképesség helyreállítását.
30. § (1) Amennyiben a képviselő-testületi ülés határozatképességét helyreállítani nem lehet, a képviselőtestületi ülést nyolc napon belül a még meg nem tárgyalt napirendi pontok megtárgyalására a polgármester újra összehívja.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt esetben az érintettek meghívót kapnak, a korábban már kiadott előterjesztéseket, egyéb dokumentációkat nem.
(3) Ilyen esetben a polgármester a képviselő-testületi ülés tervezett időpontját megelőzően legalább két nappal küldi ki a meghívót.
30/A § A Képviselőtestület másodfokú döntésében a polgármester által hozott elsőfokú határozat esetén a polgármester nem vehet részt.
30/B § [12]Amennyiben a Képviselőtestület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester a Képviselőtestület törvényben át nem ruházható hatásköreként meghatározott ügyek kivételével minden más ügyben döntést hozhat. A polgármester a döntéséről a Képviselőtestületet a következő ülésen tájékoztatja.
A szavazás módja
31. § (1) Szavazni személyesen kell.
(1) A szavazás nyíltan vagy titkosan történhet, a nyílt szavazás név szerinti is lehet.
(2) Az elnök a vita során elhangzott javaslatokkal érintett részeket külön-külön bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító és kiegészítő, majd az eredeti javaslatot bocsátja szavazásra. Ha a módosító vagy kiegészítő javaslatot az előterjesztő befogadja, a módosító vagy kiegészítő javaslatról az eredeti javaslatnak módosítással, kiegészítéssel, javaslattal nem érintett pontjaival együtt kell a szavazásra vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazásával szavazni.
(3) Képviselői indítványra az előterjesztő által befogadott javaslatról is külön szavazást kell elrendelni.
(4) A szavazás számszerű eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a döntést.
31/A. § [13] (1) Amennyiben a Mötv. 49. § (1) bekezdése alapján az elnök szavazásból való kizárására kerül sor, az elnök akadályoztatásánál irányadó szabályok alkalmazandók az ülésvezetés körében.
(2) Amennyiben a képviselő a Mötv. 49. § (1) bekezdésében foglalt, a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, és a szavazás előtt más képviselő javaslatára sem döntött a Képviselő-testület a döntéshozatalból való kizárásáról, az ülés elnöke, legkésőbb a bejelentési kötelezettség elmulasztását követő rendes Képviselő-testületi ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztásáról. Ebben az esetben a Képviselő-testület utólag dönt az érintett döntésből való kizárásáról, és
- a) amennyiben az érintettet a szavazásból nem zárja ki, az elfogadott döntést változatlan tartalommal és szavazati aránnyal hatályában marad,
- b) amennyiben az érintettet kizárja a szavazásból, megismételt szavazást tart.
(3) A (2) bekezdésben foglaltak végrehajtásáról jegyzőkönyv-kivonat megküldésével kell értesíteni mindazokat, akiket a személyes érintettség bejelentési kötelezettség elmulasztásával meghozott döntésről értesítettek.
(4) Nincs helye a (2) bekezdés szerinti eljárásnak, ha a képviselő az érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségének titkos szavazás során nem tesz eleget. Ebben az esetben az ülés elnöke legkésőbb a bejelentési kötelezettség elmulasztását követő rendes Képviselő-testületi ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztásáról.”
(5) Azt a képviselőt, aki az Mötv. 49. § (1) bekezdésében foglalt, a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, a levezető elnök a havi tiszteletdíjának 20 %-a megvonásával sújtja, melyet az elnök erről szóló közlésétől számított nyolc napon belül az Önkormányzat költségvetési számlájára köteles befizetni. A közlés időpontjának
- a) amennyiben a bejelentési kötelezettség elmulasztása a Képviselő-testület ülésén jut tudomására, az ülésen való szóbeli közlést, vagy
- b) amennyiben a bejelentési kötelezettség elmulasztása az ülést követően jut a Képviselő-testület tudomására, úgy az elnök erről szóló értesítésének érintett általi kézhezvételét kell tekinteni.”.”
32. § (1) A képviselők a nyílt szavazás során „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
(2) A nyílt szavazás történhet:
- a) kézfelemeléssel,
- b) névszerinti módon.
(3) A szavazatok összeszámlálásáról az ülés elnöke gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy valamelyik Képviselő kéri, úgy az ülés elnöke köteles a szavazást megismételtetni.
33. § (1) Név szerinti szavazást bármely képviselő indítványára a képviselő-testület – vita nélkül – elrendelhet.
(2) A megválasztott képviselők legalább egyharmadának (két fő) a szavazás megkezdése előtt tett javaslatára név szerinti szavazás elrendelése kerül sor. Ebben az esetben a név szerinti szavazást az elnök rendeli el. Névszerinti szavazás esetén a szavazatokat ABC sorrendben, szóban kell leadni. A szavazás eredményét rögzítő névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
(3) A szavazás eredményét az elnök állapítja meg. A szavazás eredményének nyilvánvalóan pontatlan összeszámolása esetén az elnök a szavazás megismétlését rendeli el.
34. § (1) Titkos szavazás elrendelésére javaslatot tehet:
- a) az ülés elnöke,
- b) bármelyik Képviselő,
- c) a Képviselő-testület bizottsága,
- d) a Jegyző.
(2) A titkos szavazás elrendelésére vonatkozó javaslatról a Képviselő-testület minősített többséggel, vita és alakszerű határozat nélkül dönt.
(3) A szavazás borítékba helyezhető, lebélyegzett szavazólapon, erre a célra rendelkezésre bocsátott helyiségben, urna használatával történik.
(4) Titkos szavazásnál az Ügyrendi Bizottság jelenlévő tagjai – mint szavazatszámláló bizottság – jár el.
(5) A szavazatszámláló bizottság
- a) biztosítja a titkos szavazáshoz szükséges technikai feltételeket,
- b) a szavazás megkezdése előtt ismerteti a szavazásra vonatkozó szabályokat,
- c) a szavazás közben folyamatosan biztosítja a szavazás titkosságának lehetőségét,
- d) a szavazás megtörténte után összeszámlálja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát és a szavazásról külön jegyzőkönyvet készít,
- e) elnöke a szavazás eredményéről a Képviselő-testületnek a jegyzőkönyv ismertetésével jelentést tesz.
(6) A szavazásról készült külön jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság jelen lévő tagjai és a jegyzőkönyvvezető írják alá, melyet a Képviselő-testület üléséről készítendő jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
7. Határozathozatal, jegyzőkönyv
35. § (1) A képviselő-testület az (3) bekezdésben foglaltak kivételével, alakszerű határozattal dönt. A határozatok megjelölése évente emelkedő sorszámmal és ehhez törtvonallal kapcsolódó évszámmal (az ülés időpontjának), majd „képviselő-testületi határozat” megjelöléssel történik.
(2) A határozat a (1) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:
- a) a Képviselő-testület döntését
- b) a végrehajtására szolgáló határidő és a végrehajtásáért felelős megnevezését.
(3) A képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyvben történő rögzítéssel, alakszerű határozat meghozatala nélkül dönt
- a) ügyrendi kérdésekről,
- b) feladat-meghatározást nem tartalmazó előterjesztések elfogadása tárgyában,
- c) tájékoztató anyagokról,
- d) a határozati javaslat vagy rendelet-tervezet módosítására, kiegészítésére tett javaslat esetén – a módosításra, kiegészítésre javasolt – a tervezet szövegének megállapításáról.
36. § [14] (1a)[15] (1) A jegyző vagy az aljegyző a Képviselő-testület üléséről írásban, kettő példányban jegyzőkönyvet készít, amely tartalmazza:
- a) az ülés jellegét, helyét és kezdő időpontját,
- b) a megjelent Képviselők és meghívottak nevét, beosztását,
- c) az ülésről távolmaradt és az előre bejelentett távolmaradó Képviselők nevét,
- d) az ülésre késve érkezett (visszaérkezett), illetve az ülés vége előtt távozott Képviselők nevét – ott feltüntetve, ahol az ülés folyamán az pontosan történt,
- e) az érdeklődő állampolgárok számát,
- f) a javasolt és az elfogadott napirendet,
- g) az egyes napirendi pontok tárgyát, az előadók, valamint az adott napirendi ponthoz kapcsolódóan meghívottak nevét,
- h) a tárgyalás sorrendjében napirendi pontonként egészen rövid és tömör módon a napirendi ponthoz szervesen kapcsolódó és a döntést érdemben befolyásoló bizottsági véleményeket, javaslatokat, esetleges szakértői, vagy más külső véleményeket, valamint a vitában felszólalók nevét, s csak az előző módon meghatározott kérdésük, hozzászólásuk lényegét, vagy arra való utalást, hogy vitára – annak lehetősége ellenére – nem került sor,
- i) a szóbeli előterjesztések lényegét, illetve a szóban előterjesztett döntési tervezetek teljes szövegét,
- j) annak bejelentését a Képviselő részéről, hogy vele szemben a döntéshozatalból történő kizáró ok áll fenn, illetve a Képviselő-testületnek az erről szóló döntését,
- k) az ülés közben előfordult – alakszerű döntéshozatallal nem járó – szavazások tárgyát és számszerű eredményét
- l) a meghozott érdemi döntések teljes szövegét, évente folyamatos sorszámozással, előtte feltüntetve a szavazás számszerű eredményét,
- m) az ülés elnökének a Képviselő-testületi ülésen tett intézkedéseit, az ülésen történt fontosabb eseményeket,
- n) ha ilyenre sor került, úgy a zárt ülésen hozott döntés nyilvános ülésen történt megismertetésének tényét,
- o) a jegyző törvényességi észrevételeit,
- p) az ülés bezárásának tényét, pontos idejét.
- q) [17]a polgármester, illetve az ülést vezető elnök, és az ülésen részt vevő jegyző vagy aljegyző aláírását. Amennyiben az ülésen az aljegyző vett részt, a jegyzőkönyvet a jegyző ellenjegyzi.
(2) A jegyzőkönyv eredeti példányának mellékleteit képezi:
- a) a meghívó,
- b) az írásos előterjesztések, a szóbeli előterjesztések lényege, az írásban benyújtott interpellációk teljes szövege,
- c) a jelenléti ív,
- d) a névszerinti szavazásról készült külön névsor, a leadott
szavazatokat rögzítve,
e) a titkos szavazásról készült külön jegyzőkönyv,
f) a Képviselő írásban benyújtott hozzászólása,
g) a Jegyző törvényességi észrevétele.
h) elfogadott és aláírt önkormányzati rendelet
(3) A jegyzőkönyvbe való betekintést a polgármesternél vagy a jegyzőnél lehet kezdeményezni. A jegyzőkönyv a Hivatalban munkaidőben tekinthető meg. A jegyzőkönyvről – díjfizetés ellenében - másolat kérhető.
(4) A zárt ülésen hozott határozatokról az adatvédelemre vonatkozó jogszabályok előírásainak betartása mellett a zárt ülést követően kell tájékoztatást adni.
8. Rendeletalkotás
37. § (1) Rendelet alkotását kezdeményezhetik:
- a) a Polgármester,
- b) bármelyik Képviselő,
- c) feladatkörét érintően a Képviselő-testület bizottsága,
- d) feladatkörét érintően az Önkormányzat intézményének vezetője,
- e) a jegyző,
(2) A képviselő-testület az Ügyrendi Bizottság, vagy az előterjesztő javaslata alapján elhatározhatja a rendelet-tervezet kétfordulós tárgyalását.
(3) Rendeletalkotás előtt a Képviselő-testület határozattal állapítja meg az előkészítés során figyelembe veendő szempontokat, elveket, kijelöli azokat a szerveket, szervezeteket, amelyekkel előzetesen egyeztetni szükséges a rendelet-tervezet szövegét és előírja a lefolytatandó egyeztetés módját.
(4) Az előkészítés után a rendeletet-tervezetet indokolásával együtt előterjesztésre kerül a Képviselő-testület elé. Az előterjesztő a képviselő-testületet írásban tájékoztatja az előkészítés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő kisebbségi javaslatokról is.
38. § (1) A megalkotott rendelet a Polgármesteri Hivatal előterében lévő hirdetőtáblán való - az elfogadásától számított tizenöt napon belül történő - kifüggesztésével kerül kihirdetésre. Kihirdetésnek a kifüggesztés első napja minősül.
(2) A kihirdetett rendelet - az elfogadásától számított tizenöt napon belül - az önkormányzati honlapon is közzé tételre kerül.
9. A képviselő díjazása
39. § (1) A települési képviselőt a testületi munkában való részvételhez szükséges időtartamra a munkahelyén fel kell menteni a munkavégzés alól. Az emiatt kiesett jövedelmét a képviselőtestület téríti meg, amelynek alapján a települési képviselő társadalombiztosítási ellátásra is jogosult. A testületi munka alatt értendő a bizottságban való tevékenység is.
(2)[18] A Képviselőtestület a képviselők részére megbízatásuk idejére havi tiszteletdíjat állapít meg.
A tiszteletdíj mértéke:
a.) a képviselő részére 15.000 Ft havonta
b.) a bizottság elnöke részére 10.000 Ft havonta
(2) [19] A tiszteletdíj kifizetéséről a jegyző gondoskodik utólag a negyedévet követő hónap 10-ig.
(3) A képviselőtestületi munkában és a bizottságok tevékenységében felróható okból részt nem vevő képviselő, bizottsági tag tiszteletdíját a képviselőtestület a polgármester vagy a bizottság elnökének javaslata alapján legfeljebb 25 %-kal, maximum 12 havi időtartamra csökkentheti, ha a képviselő vagy nem képviselő bizottsági tag a tárgyi félév képviselőtestületein, bizottsági ülésein lefolytatott szavazások több mint egyharmadán bejelentés nélkül nem vesz részt. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés újra megállapítható.
(4) [20] A képviselőnek a képviselőtestület képviseletében vagy megbízásából végzett tevékenységével összefüggő, általa előlegezett, számlával igazolt, szükséges költségét meg kell téríteni. A képviselői költségek kifizetését a polgármester engedélyezi.
(5) [21] Az önkormányzat képviselő-testülete az alpolgármesternek 13-14. havi és a képviselőknek 13. havi tiszteletdíjnak megfelelő összegű természetbeni juttatást állapíthat meg.
10. A képviselő-testület bizottságai
40. § (1) A bizottságok működési szabályaikat – a jogszabályok keretei között és ezen rendeletben foglaltaknak megfelelően – megválasztásukat követően saját maguk határozzák meg.
(2) A Képviselő-testület állandó bizottsága a Vagyonkezelő és Ügyrendi Bizottság, mely háromtagú.
(3) A bizottságok választása során annak tagjaira javaslatot tehet:
- a) a Polgármester,
- b) bármelyik Képviselő.
(4) A Képviselő-testület az esetenként jelentkező feladatok ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre, melynek működésére az állandó bizottságok működésére vonatkozó szabályokat kell – értelemszerűen – alkalmazni.
41. § (1) A bizottságot a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén az elnök-helyettes, mindkettőjük egyidejű akadályoztatása esetén a bizottság korelnöke képviseli, hívja össze és vezeti üléseit.
(2) A bizottság elnöke összehívja a bizottságot:
- a) a Képviselő-testület ilyen értelmű határozatára,
- b) a Polgármester indítványára
- c) a bizottsági tagok legalább 1/4-ének (egynegyedének) írásban tett indítványárára.
(3) Bármelyik Képviselő javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, melyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és tárgyalásához a javaslatot előterjesztő Képviselőt meg kell hívni.
(4) A Képviselők tanácskozási joggal részt vehetnek az állandó, az ideiglenes bizottságok ülésén, ezért az ülésekre ők meghívót kapnak.
(5) A bizottságok működésének adminisztratív kiszolgálását (ügyviteli feladatait stb.) a Hivatal látja el.
(6) A bizottság döntéshozatalából való kizárásról az érintett bizottsági tag kezdeményezésére vagy bármely bizottsági tag javaslatára a bizottság dönt.
42. § Az Ügyrendi Bizottság
(1) Lebonyolítja a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó döntéseknél a titkos szavazást.
(2) Vizsgálja a helyi rendeletek hatályosulását, önkormányzati ciklusonként legalább egyszer átfogó módon felülvizsgálja a helyi rendeleteket, szükség esetén javaslatot tesz a módosításra, kiegészítésre.
(3) Javaslatot tesz a Polgármester illetményének és egyéb javadalmazásának megállapítására, módosítására, valamint véleményt nyilvánít a Polgármesternek az Alpolgármester tiszteletdíja és egyéb javadalmazása megállapítására, módosítására irányuló kezdeményezéséről.
(4) Ellátja a Polgármester, Alpolgármester, a Képviselők, a bizottsági tagok összeférhetetlenségi nyilatkozatával, továbbá a bizottsági tagok kivételével ezen személyek, valamint meghatározott hozzátartozóik vagyonnyilatkozatával, az ezekhez kapcsolódó bejelentésekkel összefüggő nyilvántartási és ellenőrzési feladatokat. Ennek során – a jogszabályban meghatározott eljárási szabályok biztosításán túl – a következő eljárási szabályokat kell érvényesítenie, melyért a bizottság elnöke tartozik felelősséggel:
(5) a) határidő megjelölésével felhívja az érintetteket a nyilatkozat megtételére a Polgármester, az Alpolgármester, a Képviselő vagyonnyilatkozatát, továbbá ezen személyek és a bizottsági tagok összeférhetetlenségi nyilatkozatát nyitott, míg a hozzátartozói vagyonnyilatkozatot zárt – a bizottság elnöke által aláírt és a jegyző bélyegzőjével lepecsételt, névvel ellátott – borítékban veszi át.
- b) a bizottság elnöke köteles az a) pontban meghatározottak részére ezen iratok átvételéről – az iratok tartalmát, darabszámát, az átvétel időpontját, az átvevő aláírását tartalmazó – átvételi elismervényt adni.
- c) a bizottság jegyzőkönyvben rögzített határozatával – zárt ülésen – dönt az átvett iratok nyilvántartásba vételéről, nyilvántartásból való törléséről, a lefolytatásra kerülő ellenőrzésről, az ezen ügyekben tett kezdeményezések (bejelentések) kivizsgálásáról, annak eredményéről és a Képviselő-testület elé kerülő jelentés (tájékoztató), határozati javaslat tartalmáról.
- d) a bizottság elnöke – a Hivatal adminisztratív közreműködése mellett –ezen iratokról külön nyilvántartást vezet. Az iratokat együttesen, de más iratoktól fizikailag jól elkülönítve, képviselőnként külön egy – a nyilvántartásba vétel sorszámával és a Polgármester, az Alpolgármester, a Képviselő nevével ellátott – iratgyűjtőben (dossziéban) elhelyezve, a Hivatalban – a Jegyző által kiadott Közszolgálati Adatvédelmi Szabályzat rendelkezéseinek megfelelően – jól zárható, tűzbiztos lemezszekrényben tárolja és őrizteti, valamint ezek megtörténtét folyamatosan figyelemmel kísérni.
- e) a törvény rendelkezése szerint nyilvános vagyonnyilatkozatokba – a külön törvényi előírások szerint a bizottság elnökének (akadályoztatása esetén egy tagjának) jelenlétében – a Hivatal munkaidejében külön engedély nélkül, bárki betekinthet. A betekintés tényét, idejét, a betekintő személyét a bizottság elnökének a megtekintett iratot tartalmazó iratgyűjtő belső lapján, vagy az iratgyűjtőben elhelyezett külön betekintési lapon kell rögzítenie.
- f) a vagyonnyilatkozattal, vagy összeférhetetlenséggel kapcsolatos eljárás lefolytatásának a vagyonnyilatkozat, vagy az összeférhetetlenség konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetén van helye. Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, vagy a konkrét összeférhetetlenségi okot, úgy a bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Ha a kezdeményező 15 (tizenöt) napon belül nem tesz eleget a felhívásnak, vagy ha a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, úgy – az eljárás további folytatása és érdemi vizsgálat nélkül – a bizottság vagyonnyilatkozattal kapcsolatos ügyben azt elutasítja, és erről tájékoztatja soron következő ülésén a Képviselő-testület, míg összeférhetetlenségi ügyben azt elutasításra javasolja a Képviselő-testület felé.
- g) Az f) pont szerinti eljárás megismétlésének ugyanazon ügyben csak akkor van helye, ha az erre irányuló kezdeményezés új tényállítást (adatot) tartalmaz. Az újabb eljárásra irányuló – új tényállítás nélküli – ismételt kezdeményezés esetén a bizottság – az eljárás lefolytatása, felhívási kötelezettség nélkül – a g) pontban meghatározottak szerint jár el.
- h) eljárás esetén a bizottság elnöke felhívja az érintettet az ellenőrzéshez szükséges azonosító (személyre, a vagyontárgyra vonatkozó) adatok közlésére. Az azonosító adatokat csak a bizottság tagjai ismerhetik meg, s azokat az eljárás lezárását követő 8 napon belül égetéssel, vagy iratmegsemmisítő használatával – jegyzőkönyvben rögzített módon – megsemmisíti.
(6)[22] Ellátja a helyi népszavazásról szóló helyi rendeletben foglalt feladatokat és gyakorolja az ezzel kapcsolatos hatásköröket.
(7) Azon közalkalmazottak esetében, akik munkáltatója a Képviselő-testület az Ügyrendi Bizottság látja el a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos őrzési feladatokat.
11. A Polgármester, alpolgármester
43. § A Polgármester megbízatását társadalmi megbízatásúként látja el.
44. § (1) A polgármester ügyfélfogadást tart: minden hétfőn 12,30-14,30 óráig a Böde, Hunyadi u. 1/A. sz. alatti Hivatal hivatalos helyiségében.
(2) A polgármesteri tisztség megszűnése esetén az új polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása, illetve hiánya esetén munkakörét a korelnöknek adja át.
45. § A Képviselő-testület egy alpolgármestert választ a képviselő-testület tagjai közül, aki társadalmi megbízatású alpolgármesterként látja el tisztségét.
a.) Tanácskozási joggal részt vesznek a képviselő- testület ülésén.
b.) Segítik az ülés elnökének munkáját, jelzik, ha a döntés meghozatala vagy a működés során jogszabálysértést észlelnek.
c.) A képviselők kérdéseire, interpellációira, bejelentéseire választ adnak, intézkednek, vagy intézkedést kezdeményeznek.
d.) Részt vesznek a közmeghallgatásokon, lakossági fórumokon.
e.) [27] [28]A polgármester - valamint az aljegyző a jegyző felkérésére - előterjesztést készítenek, vagy gondoskodnak az előterjesztés elkészítéséről, illetőleg jogszerűségi szempontból ellenőrzik az előterjesztéseket.
f.) [29] [30]A polgármester – az aljegyző a jegyző által is meghatározott körben - gondoskodnak a képviselő- testületi határozatok végrehajtásáról.
g.) [31] [32]Szükség esetén önkormányzati rendeletalkotást kezdeményeznek, rendelet-tervezetet készítenek, illetve – a jegyző rendelkezése szerint – ezek készítésében az aljegyző közreműködik.
h.) Részt vesznek az önkormányzati költségvetés előkészítésében.
i.) Az önkormányzati bizottságok működésével kapcsolatos feladatokat látnak el:
i.a.) Részt vesznek az önkormányzati bizottsági üléseken, ennek kapcsán a bizottság saját hatáskörébe tartozó ügyekben előterjesztést készítenek, vagy gondoskodnak az előterjesztés elkészítéséről, jogszerűségi szempontból ellenőrzik az előterjesztéseket, illetőleg gondoskodnak az ülések jegyzőkönyveinek elkészítéséről, a jegyzőkönyveket aláírják.
i.b.) [33] [34]A polgármester, valamint az aljegyző a jegyző által meghatározott körben gondoskodnak a bizottsági határozatok végrehajtásáról.
46. § A jegyző a jogszabályokban meghatározott feladatain túl:
- a) rendszeresen tájékoztatást ad a Polgármesternek, a Képviselő-testületnek, a bizottságoknak a munkájukat érintő jelentősebb jogszabályi változásokról,
- b) a Polgármester irányításával gondoskodik a Képviselő-testület, a bizottságok elé kerülő előterjesztések, döntési tervezetek elkészítéséről, azok törvényességéről,
- c) tájékoztatja a Képviselő-testületet a Hivatal munkájáról, az ügyintézés helyzetéről, színvonaláról,
- d) ellátja az államigazgatási tevékenység egyszerűsítésével, korszerűsítésével kapcsolatos feladatokat.
- e) [36]gyakorolja a munkáltatói jogokat a Hivatal köztisztviselői és munkavállalói tekintetében, továbbá gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az aljegyző tekintetében; polgármesterek egyetértése szükséges a közös önkormányzati hivatal köztisztviselőjének, alkalmazottjának kinevezéséhez, felmentéséhez és jutalmazásához. A polgármesterek ezen egyetértési jogukat az érintett jogot vagy kötelezettséget keletkeztető iraton történő aláírásukkal (szignójukkal) gyakorolják,
- f) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, valamint dönt a hatáskörébe utalt önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyekben.
[35] 46/A § (1) [37]A jegyző a Képviselőtestület által átruházott hatáskörben ellátja a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 12. § (5) bekezdésében, 31. §-ában, 36. § (1), (3) és (4) bekezdésében, 37. § (2) és (3) bekezdésében, 39. §-ában, 41. § (2) bekezdésében, 42. § (3) bekezdésében és 42/A. § (1) és (2) bekezdésében meghatározott helyi közútkezelői feladatokat Böde község területén az útépítési hozzájárulásról szóló önkormányzati rendeletre is figyelemmel.
(2)[38] A közösségi együttélés alapvető szabályairól szóló önkormányzati rendelet szerint dönt a közigazgatási bírság kiszabásáról.
47. § (1)[39] A képviselő-testület Közös Önkormányzati Hivatalt működtet – Teskánd, Boncodfölde, Böde, Dobronhegy, Hottó, Kustánszeg, Németfalu, Salomvár községek együttműködésével Teskándi Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel – az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.
(2) A Hivatal szervezetére és működésére, az ellátandó feladat- és hatáskörére vonatkozó legfontosabb szabályok a Hivatal szervezeti és működési szabályzatában (a továbbiakban: Műksz.) kerülnek megállapításra.
[40]47/A § (1) A jegyzői és a kirendeltségvezetői tisztségek egyidejű betöltetlensége, betöltöttség esetén együttes tartós akadályoztatásuk (10 munkanapot meghaladó távollét) idejére – legfeljebb hat hónap időtartamra a jegyzői feladatokat a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő hivatali köztisztviselő látja el.
(2) [41] null
13. [42] A helyi népszavazás, a lakossági fórumok
48. § (1) Helyi népszavazást a polgármesternél kezdeményezheti a választópolgárok 25 %-a
49. § (1) A lakosság, a társadalmi szervezetek és a lakosság önszerveződő közösségeinek közvetlen tájékoztatására, a település életében kiemelkedő jelentőségű döntések előkészítésére a Képviselő-testület lakossági fórumokat szervez az alábbi esetekben:
- a) a község rendezési tervének elfogadását megelőzően,
- b) a jelentősebb, a lakosság széles körét érintő önkormányzat fejlesztések, beruházások indítása előtt,
- c) az előzőeken kívül évente egy alkalommal közmeghallgatás formájában,
- d) minden olyan esetben, amikor a Képviselő-testület azt indokoltnak tartja.
(2) A lakossági fórumokra a Képviselők minden esetben névre szóló meghívót kapnak.
(3) A lakossági fórumok időpontja - a fórumokat megelőző tíz nappal korábban - a község településrészein elhelyezett hirdetmények, illetőleg szórólapok útján kerül kihirdetésre, valamint az időpontjáról és helyéről az önkormányzati honlapon közlemény kiadására is sor kerül.
14. Az önkormányzat gazdálkodása, vagyona
50. § (1) Az Önkormányzat költségvetése kétfordulós tárgyalási rend szerint kerül elfogadásra.
(2) Az első fordulóban a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelvek, az Önkormányzat kötelezően előírt és szabadon vállalt feladatainak elemzése alapján kerül összeállításra a költségvetési koncepció.
(3) A koncepció keretén belül számításba vételre kerülnek a bevételi források és a források bővítésének lehetőségei. Meghatározásra kerülnek a kiadási szükségletek, illetve azok gazdaságos, célszerű megoldásai.
(4) A második fordulóban a végleges tervezetet tárgyalja meg és fogadja el a Képviselő-testület.
(5) A zárszámadást a kétfordulós tárgyalási rend nélkül fogadja el a Képviselő-testület.
15. Záró rendelkezések
51. § (1) Ez a rendelet kihirdetése napját követő napon lép hatályba, egyúttal hatályát veszti Böde Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2006.(X.12.) önkormányzati rendelete.
(2) A Szabályzat mellékletei:
1./ A képviselő-testület által átruházott hatáskörök
2./ A polgármester mukarendje
A Szabályzat függelékei:
1./ A képviselő-testület tagjainak névsora.
2./ A Vagyonkezelő és Ügyrendi Bizottság tagjainak névsora, tisztségviselői.
1. melléklet
A Böde 7 /2013.(V.30.) önkormányzati rendelethez
A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott feladat- és hatáskörök jegyzéke
1. Az önkormányzat költségvetését illetően:
1 millió Ft kereten belül maximum 500 e Ft összegű előirányzat átcsoportosítást hajt végre.
2. Szociális ellátások terén:
Dönt az időskorúak járadékáról, a temetési segélyről, elrendeli a köztemetést, az átmeneti segélyekről , a közgyógyellátásra irányuló kérelmek tárgyában, valamint a beiskolázási támogatás odaítéléséről.
3. Megköti az önkormányzat tulajdonában álló mezőgazdasági földterületek haszonbérletére irányuló haszonbérleti szerződéseket.
4. Gyermekvédelem, gyámügyi ellátások terén:
Dönt a rendkívüli gyermekvédelmi támogatásra irányuló kérelmek tárgyában.
5. Közútkezelő feladatok körében
Ellátja a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 3. § (2) bekezdésében, 7. § (3) bekezdésében, 14. § (1) bekezdés a) pontjában és (5) bekezdésében, 15. § (1) bekezdésében, 29. § (4) és (9) bekezdésében, 29/B. § (2) bekezdés a) pontjában, 33. § (2) bekezdésében, 34-35. §-ában, 43. § (1) bekezdésében és 45. § (1) bekezdésében meghatározott helyi közútkezelői feladatokat.
6. Képviselőtestület határozatképtelensége esetén
Amennyiben a Képviselőtestület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester a Képviselőtestület törvényben át nem ruházható hatásköreként meghatározott ügyek kivételével minden más ügyben döntést hozhat. A polgármester a döntéséről a Képviselőtestületet a következő ülésen tájékoztatja.
7. Képviselőtestületi ülések közti időszakban szükséges döntések esetén
A polgármester a Képviselőtestület utólagos tájékoztatása mellett - a Képviselőtestület törvényben át nem ruházható hatásköreként meghatározott ügyek kivételével - dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a Képviselőtestület hatáskörébe tartozó alábbi ügyekben: az önkormányzat vagy intézményei által, vagy az önkormányzat közreműködésével benyújtandó pályázatokkal kapcsolatos valamennyi kérdésben.
1. függelék
[43]A képviselőtestület tagjainak névsora
Polgármester: | Ujj Tibor |
Alpolgármester: | Piliséné Zsiga Katalin zőke Elvira |
Zelkó Istvánné | Böde, Arany J. u. 1 |
Települési képviselők: | Kovácsné Anti Marianna |
Bolla Gyöngyi | Farkas Csaba Béláné |
Laki Gyula | Gyalogné Lakatos Ildikó |
Szabó Zoltán |
2. függelék
[44]Képviselő-testület állandó Bizottsága, tagjainak névsora
Ügyrendi Bizottság
Ügyrendi Bizottság elnöke: | Kovácsné Anti Marianna Miszori Andrea Mária |
Ügyrendi Bizottság tagjai: | Farkas Csaba Béláné |
Gyalogné Lakatos Ildikó | |
3. Függelék
A Böde 7/2013. (V.30.) önkormányzati rendelethez
Az Ügyrendi Bizottság feladat- és hatásköre
Általános feladat- és hatáskörök
1. Az ügyrendi bizottság –feladatkörében - nyilván tartja és ellenőrzi az önkormányzati képviselők és polgármester, illetve a velük közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekének vagyonnyilatkozatát.
2. Javaslatot tesz - a jogszabályi keretek között- a polgármester tiszteletdíjára és költség-átalány megállapítására.
A vagyonnyilatkozat benyújtásával kapcsolatos általános szabályok
1. A helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló módosított 2000. évi XCVI. tv. (továbbiakban Ökjtv.) 10./A § (1) bekezdése értelmében a képviselő-testület tagja, a megbízólevelének átvételétől, majd ezt követően minden év január 1-jétől számított 30 napon belül az Ökjtv. mellékelte szerinti vagyonnyilatkozatot köteles tenni.
2. A képviselő saját vagyonnyilatkozatához köteles csatolni a vele közös háztartásában élő házas- vagy élettársának valamint gyermekének az Ökjtv. melléklete szerinti vagyonnyilatkozatát is (továbbiakban : vagyonnyilatkozat.)
3. A vagyonnyilatkozat tételének elmulasztása esetén – annak benyújtásáig – a képviselő képviselői jogait nem gyakorolhatja, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 20. §.ában meghatározott juttatásokban nem részesülhet.
A vagyonnyilatkozat benyújtásával kapcsolatos részletes szabályok
1. A kitöltött képviselői és hozzátartozói vagyonnyilatkozat egy példányát a II/ 1. pontban megadott határidőig az Ügyrendi Bizottságnak címezve kell benyújtani.
2. A vagyonnyilatkozatokat a Hivatal hivatali helyiségében az ügyrendi bizottság elnöke veszi át és igazolást állít ki azok átvételéről.
3. A képviselő a saját és a hozzátartozói vagyonnyilatkozatát külön – külön borítékban adja át.
4. A képviselői vagyonnyilatkozat átvétele névvel ellátott nyílt borítékban, a hozzátartozói vagyonnyilatkozat átvétele névvel ellátott lezárt, az átvételkor a Hivatal körbélyegzőjével lepecsételt borítékban történik.
A vagyonnyilatkozatok kezelésének szabályai
1. A vagyonnyilatkozatokat az egyéb iratoktól elkülönítetten kell kezelni, azokat a jegyző által kijelölt helyiségben lemezszekrényben kell tárolni.
2. A vagyonnyilatkozatokról és az ellenőrzési eljárásról nyilvántartást kell vezetni.
3. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos technikai tevékenységet a jegyző végzi. A vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos iratokat iktatni kell. Az iktatást külön főszámra és szükséges alszámra kell elvégezni.
4. A vagyonnyilatkozatok nyilvánossága:
5) A képviselői vagyonnyilatkozatokat a Hivatal őrzésre kijelölt helyiségében a hivatali munkaidő alatt bárki megtekintheti.
6) A Bizottság felel azért, hogy a vagyonnyilatkozatokat az adatvédelmi szabályoknak megfelelően őrizzék, kezeljék és hogy az azokban foglaltakat – a nyilvános vagyonnyilatkozatok kivételével – más ne ismerhesse meg.
7) Ha a vagyonnyilatkozat tételére kötelezett képviselő a Bizottságnak írásban bejelenti, hogy a közös háztartásában élő házas- vagy élettársa és gyermeke esetén a közös háztartásban élés megszűnt, a Bizottság az általa kezelt hozzátartozói vagyonnyilatkozatokat haladéktalanul visszaadja a képviselő-testület tagjának, melyről igazolást kell kiállítani.
8) A képviselő megbízatásának megszűnésekor a Bizottság a vagyonnyilatkozat tételére kötelezett képviselő részére a saját és a hozzátartozói vagyonnyilatkozatokat visszaadja, melyről igazolást kell kiállítani.
- a) a képviselői vagyonnyilatkozat nyilvános – kivéve az ellenőrzéshez szolgáltatott azonosító adatokat,
- b) a hozzátartozói vagyonnyilatkozat nem nyilvános, abba csak a bizottság tagjai tekinthetnek bele ellenőrzés céljából.
A vagyonnyilatkozat ellenőrzésével és az eljárással kapcsolatos szabályok
1. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás célja: a vagyonnyilatkozatban foglaltak valóságtartamának ellenőrzése. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a Bizottságnál bárki kezdeményezheti. A Bizottság eljárására a képviselő-testület zárt ülésére vonatkozó szabályait kell alkalmazni. Az eljárás kezdeményezéséről a Bizottság elnöke haladéktalanul tájékoztatja az érintett képviselőt, aki haladéktalanul bejelenti az azonosító adatokat.
2. Az ellenőrzési eljárás lefolytatásának a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetén van helye. Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, a Bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Ha a kezdeményező 8 napon belül nem tesz eleget a felhívásnak, vagy ha a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, a Bizottság az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja a kezdeményezést.
3. Az ellenőrzési eljárás megismétlésének ugyanazon vagyonnyilatkozat esetén csak akkor van helye, ha az erre irányuló kezdeményezés új tényállást (adatot) tartalmaz. Az ellenőrzési eljárásra irányuló új tényállítás nélkül ismételt kezdeményezést a Bizottság annak érdemi vizsgálata nélkül elutasítja.
4. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos ellenőrzési eljárás során a képviselői és hozzátartozói vagyonnyilatkozatba történő betekintést dokumentálni kell.
5. A Bizottság ellenőrzési eljárásának eredményéről a képviselő-testületet soron következő ülésén tájékoztatja.
Felelősségi szabályok
1. A vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos adatok védelméért, az adtakezelés jogszerűségéért a bizottság a felelős.
2. A képviselő felelős azért, hogy az általa bejelentett adatok hitelesek, pontosak, teljes körűek és aktuálisak legyenek.
3. A vagyonnyilatkozatok technikai kezelése szabályainak megtartásáért a jegyző a felelős.
2. melléklet
A polgármester munkarendje
A polgármester tiszteletdíjasként látja el megbízatását.
A polgármester Irodája, mely egyben az önkormányzat hivatali helyisége is, Böde, Hunyadi u. 1/A. szám alatt található.
A polgármester fogadóórája:
minden hónap első hétfőjén 12,30 órától 14,30 óráig.
A polgármester munkáltatója Böde Község Önkormányzati Képviselőtestülete.
A foglalkoztatásával kapcsolatos iratok, dokumentumok aláírására a képviselőtestület döntését követően az alpolgármester jogosult.