Böde Község Önkormányzata
az Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről
Hatályos: 2014. 02. 11Böde Község Önkormányzata
az Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről
2014-02-11-tól
Böde Község Önkormányzata Képviselő-testületének
3/2014. (II.10.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről
Böde Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV törvény (továbbiakban: Áht.) 23 §-ának (2) bekezdése a.) b.) pontja, valamint a végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet (továbbiakban Ávr) 24.§. (1) és (2) bekezdése alapján a 2014. éves költségvetésről az alábbi rendeletet alkotja.
1. §
Az Áht. 26.§. (1) bekezdése, és az Ávr. 29.§.(1) bekezdése szerint a rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat, a Zalaszentgyörgyi Közös Hivatal önállóan működő költségvetési szerveire.
2. §
- Önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervet az önkormányzat nem tart fenn.
- Az Önkormányzat bevétel-kiadás összesítő adatait teljes körűen az 1. melléklet tartalmazza.
3. §.
(1) A képviselő- testület az önkormányzat 2014. évi költségvetési bevételeit 28 099 ezer Ft-ban hagyja jóvá.
(2) A képviselő- testület az önkormányzat 2014. évi költségvetési kiadásait 28 099 ezer Ft-ban hagyja jóvá.
I. A költségvetési bevételek
4. §
(1) A 3. §-ban megállapított bevételi főösszegek forrásonkénti részletezését az önkormányzat vonatkozásában a 2. melléklet tartalmazza.
- A önkormányzatot megillető normatív állami támogatások részletezését, a kötött felhasználású normatív hozzájárulások előirányzati jogcímenként a 5. melléklet tartalmazza.
II. A költségvetési kiadások
5. §
- A 3. §-ban megállapított kiadási főösszegek kiemelt előirányzatok szerinti részletezését a 4. melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzat 2014-ben tervezett felhalmozási kiadásait a 6. melléklet tartalmazza.
III. Általános és céltartalékok
- §
(1)A Képviselő-testület általános tartalékot nem képez az év közbeni működési-gazdálkodási gondok enyhítésére, a nem tervezett kötelezettségek forrására.
- §
A Képviselő-testület a korábbi évek során nem vállalt olyan kötelezettségeket, amelyeknek évenkénti hatását ki kellene mutatni.
- §
A megállapított bevételek és jóváhagyott kiadások várható teljesüléséről elkészült előirányzat-felhasználási ütemtervet (likviditási terv) a 9. melléklet tartalmazza.
- §
A működési és a felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatok bemutatását mérlegszerűen a 8. melléklet tartalmazza.
- §
Az önkormányzat adósság állománnyal nem rendelkezik, 2014. évre vonatkozóan adósságot keletkeztető ügyletről nem döntött
11.§
Az önkormányzat kölcsönt nem rövid-, illetve hosszú lejáratú kölcsönt nem nyújtott, így kölcsön állománnyal nem rendelkezik.
IV. A költségvetési létszámkeret
12.§
(1) A képviselő testület az Önkormányzat és az irányítása tartozó költségvetési szervek összesített létszámkeretét 2014-ben 1 fő, a közfoglalkoztatottak létszámkeretét 10 fő létszámban határozza meg.
- Létszámkeret emelésére kizárólag a Képviselő-testület jogosult.
- Az átmenetileg betöltetlen álláshelyekre jutó személyi juttatások előirányzatával úgy kell gazdálkodni, hogy az álláshely az év bármely időpontjában betölthető legyen.
V. A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
13. §
- A költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján, a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratukban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk, törekedve a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, a gazdálkodási és számviteli szabályok maradéktalan betartására az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.
- A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, a Jegyzőt, valamint az irányításuk alá tartozó költségvetési szerv intézményvezetőjét a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.
- A költségvetésben jóváhagyott feladatok csak akkor valósíthatók meg, ha finanszírozásuk megoldható, a fedezet a forrás oldalon elkülönítetten rendelkezésre áll.
14. §
- A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.
- Az évközben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról, ha az érdemi döntést igényel, a Képviselő-testület dönt a Polgármester előterjesztése alapján.
- Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési intézmények a jóváhagyott előirányzatokon belül - beleértve a létszámkeretet is - kötelesek gazdálkodni. A fel nem használt kiadási előirányzatát a költségvetési szerv felügyeletét ellátó szerv felülvizsgálja.
- A Közös Önkormányzati Hivatalnál a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után az önkormányzati támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok, amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, nem teljesíthetők.
- Év közben új kötelezettségvállalás csak a tényleges pénzügyi, likviditási helyzet függvényében lehetséges.
- Az Önkormányzat költségvetési szervei a jelen rendelet mellékleteiben foglalt kiemelt előirányzataik között saját hatáskörben előirányzat módosítást nem hajthatnak végre.
- A kiemelt előirányzatokon belüli részelőirányzat módosítására az intézmény vezetője jogosult.
- Az önkormányzat, a Közös Önkormányzati Hivatal, valamint az önállóan működő intézmények által a gáz-, villamos energia és vízszolgáltatás sorokon megtervezett eredeti előirányzat más kiadásra nem használható fel.
15. §
A Polgármester előterjesztésére a Képviselő-testület a végrehajtott és bejelentett előirányzat-módosítások alapján költségvetési rendeletét szükség szerint módosítja figyelemmel a következőkre
- az első félévben a féléves beszámoló időpontját megelőzően,
- a következő évi költségvetési koncepció előterjesztéséhez kapcsolódóan, a 3/4 éves költségvetési tájékoztató készítését megelőzően szeptember 30-i állapotnak megfelelően;
- az éves beszámoló készítését megelőzően december 31 -i állapotnak megfelelően.
16. §
(1) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek szabadon használhatják fel a jóváhagyott bevételi előirányzataikon felüli többletbevételüket, az éves költségvetésében meghatározott célokra és módon.
(2) 2014-ben az intézményi többletbevételekről a Képviselő-testületet tájékoztatni szükséges, és a többletbevétellel a költségvetési rendeletet módosítani kell.
17. §
- Az önkormányzat által támogatott szervezetek féléves ütemezésben, időarányosan részesülnek a támogatás kiutalásában.
- Az Önkormányzat által folyamatosan támogatott szervezetek kötelesek évente elszámolni a részükre biztosított támogatás felhasználásáról.
- A támogatott szervezetek, illetve magánszemélyek számára az Önkormányzat számadási kötelezettséget ír elő a részükre juttatott összegek rendeltetésszerű felhasználásáról. A támogatás több ütemben történő folyósítása esetén a támogatott részszámadásra és végszámadásra köteles. A következő ütem folyósítása csak az előző ütem cél jellegű felhasználását igazoló részszámadás teljesítését követően történhet. A támogatás csak a támogatási szerződés megkötését követően nyújtható. A támogatási szerződésben meg kell határozni a támogatás célját, összegét, a folyósítás ütemét és a számadási kötelezettség rész és véghatáridejét.
18. §
- A Társadalmi szervezetek támogatásáról a Képviselő-testület dönt.
- A költségvetési szervek feladatainak változását a Képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.
19.§
A költségvetési szervek vezetői felelősek a feladatmutatókhoz kötött állami normatív hozzájárulások igénylését megalapozó mutatószámok, (pl. létszám, stb,) valóságtartalmáért, a normatív elszámolásokhoz szükséges dokumentumok helyességéért, továbbá kötelesek a normatív támogatás alapját képező nyilvántartásokat naprakészen vezetni.
20.§
- Az önkormányzati támogatási igénnyel járó pályázatok benyújtásához a Képviselőtestület előzetes engedélye szükséges.
- Az önkormányzati pályázatokról és azok önrészének mértékéről a Képviselő-testület határozattal dönt.
21. §
A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások lebonyolításával a Közös Önkormányzati Hivatalt bízza meg.
VI. A költségvetéssel és a zárszámadással egyidejű tájékoztatási kötelezettségek
22. §
(1) Az Áht. 158. §-a alapján az Önkormányzat költségvetési, illetve zárszámadási rendelete előterjesztésekor tájékoztató jelleggel, az alábbi tartalommal köteles bemutatni:
- a költségvetés előterjesztésekor:
- az Önkormányzat összes bevételét, kiadását, előirányzat felhasználási tervét,
- a Közös Önkormányzati Hivatal költségvetési mérlegét,
- a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve,
- közvetett támogatásokat,
- zárszámadás előterjesztésekor:
- az Önkormányzat összes bevételét, kiadását, pénzeszközének változását,
- adósságállományát lejárat, bel- és külföldi hitelezők szerinti bontásban,
- vagyonkimutatást,
- a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve,
- közvetett támogatásokat.
(2) A költségvetéshez, valamint a zárszámadáshoz az (1) bekezdés ad), valamint bd) pontjaiban szereplő közvetett támogatásokat az alábbi részletezettséggel kell bemutatni:
- ellátottak térítési díjának méltányossági alapon történő elengedésének összege,
- helyi adónál biztosított kedvezmény, mentesség összege adónemenként
- helységek, eszközök hasznosításából származó bevételből nyújtott
kedvezmény, mentesség összege, d) egyéb nyújtott kedvezmény vagy kölcsön elengedésének összege.
VI. Vegyes és átmeneti rendelkezések
23.§
A fejlesztési hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a Képviselő-testületet illetik meg.
Záró rendelkezések
24. §
(1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a 2014. költségvetési év során kell alkalmazni.
Böd, 2014. február 3.
Ujj Tibor Takács Árpádné
Polgármester jegyző
Záradék:
A rendelet a község hirdetőtábláján 2014. február 11-én kihirdetve.
Böde, 2014. február10.
Takács Árpádné |
Jegyző |