Szalapa Község Önkormányzat Képviselőtestületének 4/2015(IV.14.) önkormányzati rendelete

a települési támogatásról

Hatályos: 2015. 04. 15- 2016. 04. 30

Szalapa Községi Önkormányzat  Képviselő-testületének

                          4/2015.(IV.14.) önkormányzati rendelete

a települési támogatásról


Szalapa Községi Önkormányzat képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény(továbbiakban: Szt.) 1.§. (2) bekezdésében, 10.§. (1) bekezdésében, 26.§-ában, 32.§. (3) bekezdésében, 132.§. (4) bekezdés g)pontjában, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13.§. (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I.Fejezet


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


 A rendelet célja

1.§

(1) E rendelet célja, hogy Szalapa község lakossága szociális biztonságának megteremtése, és megőrzése érdekében meghatározza a helyi önkormányzat által biztosított települési támogatás formáit, a megállapítás, kifizetés, folyósítás, valamint a felhasználás ellenőrzésének szabályait.


A rendelet hatálya

2.§.

(1)A rendelet személyi hatálya kiterjed az önkormányzat területén élő, bejelentett lakóhellyel rendelkező, a Szt. 3.§-ában megjelölt személyekre. A Szt. 7.§. (1) bekezdése szerinti esetben a 2007. évi II. törvény rendelkezései szerint az önkormányzat területén jogszerűen Magyarországon tartózkodókra is kiterjed.

Eljárási rendelkezések

Az ellátások igénylésének részletes szabályai

3.§.

(1)E rendeletben szabályozott szociális ellátásokkal kapcsolatos eljárás kérelemre vagy hivatalból



(2)A kérelmet írásban az Óhidi Közös Önkormányzati Hivatalnál kell benyújtani a hivatal által

     rendszeresített formanyomtatványon.


Az ellátások megállapításának,

kifizetésének és folyósításának szabályai

4.§.

(1) Ha a kérelmező a határozott időre megállapított ellátás jogosultsági időtartamának megszűnése előtt kéri a jogosultság ismételt megállapítását, az új ellátási jogosultságot a korábbi jogosultság megszűnését követő naptól kell megállapítani.


5.§.

(1) A  megállapított rendszeren pénzbeli ellátások folyósításáról minden hónap 5. napjáig a jegyző gondoskodik pénztári kifizetéssel.


6.§.

  1. A havi rendszerességgel adott pénzbeli ellátást meg kell szüntetni,
  1. ha a jogosultsági feltételek már nem állnak fenn, vagy
  2. a jogosult azt kéri, vagy
  3. a jogosult meghal.
  1. A megszüntetés időpontja az (1) bekezdés szerinti időpontra okot adó körülmény bekövetkezése hónapjának utolsó napja.


A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése


7.§.


A hatáskör gyakorlója:

  1. valótlan adatközlés, vagy igazolás alapján, valamint a Szt. 9.§-a szerinti bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevőt megtérítésre kötelezi.
  2. a megtérítés összegét méltányosságból elengedheti, csökkentheti, és/vagy részletfizetést engedélyezhet különösen akkor, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjában az egy főre jutó havi jövedelem egyedül élő esetén a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének a 150%-át, egyéb esetben a 100%-át nem haladja meg, és vagyonnal nem rendelkezik.

II. Fejezet


A TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁSRA VONATKOZÓ RENDELKEZÉSEK


A rendszeres települési támogatás formái


Gyógyszertámogatás

8.§.

 (1) A képviselő-testülettől kapott átruházott hatáskörben a polgármester kérelemre rendszeres gyógyszertámogatást állapíthat meg annak , aki az alábbi feltételeknek együttesen megfelel:

            a) családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg

                        aa) egyedül élő esetén a nyugdíjminimum 250 %-át

                        ab) kétszemélyes háztartás esetén a nyugdíjminimum 225%-át

ac) három vagy több főből álló család esetén a nyugdíjminimum 175%-át és vagyonnal nem rendelkezik.


b)ha a legalább hat hónap időtartamban rendszeresen szedett gyógyszereinek a havi költsége 5.000 - 10.000,-Ft között van, a támogatás mértéke a gyógyszerköltség 25%-a, ha meghaladja a 10.000,-Ft-ot., 6.000,-Ft/hó


(2) A támogatás megállapítása iránti kérelmet a hivatal által rendszeresített formanyomtatványon kell benyújtani, melyhez mellékelni kell:

                - a családban élők jövedelemigazolását,

            - vagyonnyilatkozatát,

- a kérelmező által rendszeresen, legalább 6 hónap időtartamban szedett gyógyszereiről kiállított háziorvosi igazolást,

- a gyógyszerek térítési díjáról szóló gyógyszertári bizonylatot.


(3)A jogosultságot egy évre kell megállapítani a kérelem benyújtása hónapjának első napjától.


A rendkívüli települési támogatás formái

Átmeneti segély

9.§.


(1) A képviselő-testület átmeneti segélyt állapíthat meg annak a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személynek, aki

a) önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni és váratlan esemény, elemi kár, vagy egyéb rendkívüli ok miatt előre nem látható, jelentős többletkiadásuk keletkezett vagy várható, továbbá

b) családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg

            ba) egyedül élő esetén a nyugdíjminimum összegének 200%-át

            bb) egyéb esetben a nyugdíjminimum 150%-át.

c) átmeneti segély nyújtható, az alábbi formákban

ca) eseti jelleggel megállapított segély,

                               cb) meghatározott időszakra, havi rendszerességgel folyósított segély

(2) Az eseti jelleggel megállapított átmeneti segélyről, kivéve a gyermek iskoláztatásával kapcsolatos különösen indokolt esetet, a polgármester,  a meghatározott időszakra folyósított átmeneti segélyről a képviselő testület dönt.

(3)Az eseti jelleggel, valamint a meghatározott időszakra, havi rendszerességgel megállapított átmeneti segély összege legalább 5.000,-Ft, de legfeljebb 25.000,-Ft lehet.


(4) Meghatározott időszakra, havi rendszerességgel folyósított átmeneti segély abban az esetben állapítható meg, ha a család olyan tartósan létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, ami ezt indokolja.


(5) Tartósan létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzet elsősorban, ha az igénylő

            a) egyedül él, és átmenetileg jövedelemmel nem rendelkezik, vagy

            b) balesetet, szenvedett, vagy elemi kár érte, vagy

            c) betegsége miatt egy hónapot meghaladó táppénzes állományban van.


(6) Különösen indokolt esetben az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott értékhatároktól a nyugdíjminimum összegének 50%-ával el lehet térni.


(7) Különösen indokolt esetnek kell tekinteni elsősorban azt az élethelyzetet, ha

            a) ha a kiadás:

                        - a gyermek iskoláztatásával, vagy

- a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásával kapcsolatos,vagy

                        - a gyermek fogadásához, vagy

                        - a nevelésbe vett gyermekkel való kapcsolattartáshoz, vagy

                        - a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez szükséges


(8) Az átmeneti segély iránti kérelmet a hivatal által rendszeresített formanyomtatványon kell benyújtani, melyhez mellékelni kell

                        - a családban élők jövedelemigazolását

                        - a családban élők vagyonnyilatkozatát

- a többlet kiadásokat hitelt érdemlően bizonyító dokumentumokat vagy azok    másolatát


(9) A polgármester jövedelemtől függetlenül az elhunyt személy eltemetésének költségeihez való hozzájárulásként 20.000,-Ft összegű átmeneti segélyt állapíthat meg annak az önkormányzat területén lakóhellyel rendelkező személynek, aki az elhunyt személy eltemetéséről gondoskodott és ezt számlával, halotti anyakönyvi kivonattal igazolja.

A polgármester jövedelemvizsgálat nélkül gyermekszületés alkalmából 20.000,- Ft átmeneti segélyt állapíthat meg, melyhez csatolni kell a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát


(10) Átmeneti segély elsősorban természetbeni, de pénzbeli ellátásként is nyújtható.

     Természetbeni ellátást kell megállapítani akkor, ha

  1. a kérelem erre irányul
  2. az ellátásban részesülő életvitele alapján feltételezhető, hogy a segély felhasználása nem a rendeltetésének megfelelően történik.


(11) A természetben nyújtott átmeneti segély formája élelmiszercsomag, tüzelőanyag vagy a segély meghatározott célra történő átutalása – ide értve a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás térítési díját is –lehet.


(12) Átmeneti segély egy naptári éven belül ugyanannak a személynek vagy családnak legfeljebb 3 alkalommal nyújtható, éves, együttes összege nem lehet több a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 250%-ánál.


(13) A polgármester, amennyiben a kérelmező létfenntartását veszélyeztető körülmény áll fenn, hatáskörében eljárva 25.000,-Ft-ig állapíthat meg átmeneti segélyt.


(14) A segély felhasználásáról utólagos elszámolási kötelezettség írható elő.


10.§.

(1)  Amennyiben a 9.§.(1) bekezdés b) pontjában foglalt feltételek fennállnak, a képviselő-testület átmeneti segélyt pénzintézeti kölcsönnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában is nyújthat, ha a kérelmező baleset, betegség, elemi kár, vagy más, előre nem látható ok miatt került rendkívüli élethelyzetbe.


(2) Az (1) bekezdés szerinti  kamatmentes kölcsön összege maximum 60.000,-Ft lehet. A kölcsön időtartama legfeljebb 12 hónap 


(3) A kölcsön megállapítása esetén a jogosulttal szerződést kell kötni, amelyben rögzíteni kell a kifizetés módját, a visszafizetés módjára vonatkozó szabályokat.


(4) Különösen indokolt esetben egy alkalommal a visszafizetés átütemezhető, vagy a tartozás elengedhető.


(5) A pénzintézeti kölcsönnek nem minősülő kamatmentes kölcsön átmeneti segélyként történő megállapítása esetén a jogosulttal történő szerződéskötés a polgármester hatásköre.


Köztemetés


11.§.

(1) A polgármester a képviselőtestülettől kapott átruházott hatáskörben gondoskodik a Szt. 48.§-ában, valamint a 63/2006. (III.27.) Kormányrendeletben meghatározott rendelkezések figyelembe vételével az elhunyt személy közköltségen való eltemettetéséről.


(2)  Közköltségen a legolcsóbb temetés rendelhető el.


(3) A köztemetés költségének megtérítésére a hatáskör gyakorlója méltányosságból részletfizetést engedélyezhet, illetve indokolt esetben a megtérítéstől részben vagy egészben eltekinthet, ha az a kötelezett családjának megélhetését veszélyezteti, vagy számára aránytalanul nagy terhet jelent.


(4) Megélhetést veszélyeztető, vagy aránytalanul nagy terhet jelentő élethelyzet megítélésénél e rendelet 7.§. b) pontjában foglaltakat kell alkalmazni.


Szociális földprogramban való részvétel

12.§.


(1) Az önkormányzat szociális földprogramban való részvételét a:

- ZalA-KAR Nonprofit Közhasznú Korlátolt Felelősségű Társasággal, vagy

- Szalapai Szociális Szövetkezettel, vagy

- Szalapa Községi Önkormányzat által nyújtott szociális földprogram keretében kívánja megvalósítani.


A program célja a háztartás, mint szociális és gazdasági egység jövedelemszerző képességének erősítése, a szociálisan hátrányos helyzetű, inaktív, vagy tartósan alacsony jövedelmű háztartások gazdasági aktivizálása, tevékenységének bővítése értékteremtő munka lehetőségének biztosításával. Az önkormányzat a programban való részvételhez biztosított hozzájárulást természetbeni átmeneti segélyként számolja el.


(2)A támogatási kategóriák:

a) Vissza nem térítendő természetbeni támogatás azok kaphatják;

  • ahol a programban való részvétel feltételei biztosítottak (állattartáshoz ól, istálló, ketrec, stb. növénytermesztéshez saját vagy bérelt földterület rendelkezésre áll.)
  • a program elvárásaihoz a kedvezményezett hozzájárulása pozitív megítélésű
  • a családban az egy főre jutó jövedelem a nettó minimálbér összegét nem éri el
  • akik roma háztartásban élnek
  • akik nyugdíjasok és alacsony jövedelemmel rendelkeznek
  • akik fiatal házasok (35 év alattiak)
  • akik nagycsaládosok
  • akik megváltozott munkaképességűek

  

b)  A nem szociálisan rászorult családoknak adott természetbeni támogatás részben, vagy egészben kamatmentes, visszatérítendő támogatásként is adható. A visszatérítés történhet természetben és/vagy készpénzben a termék értékesítésekor.


(3) A programban való részvételi szándék bejelentése igénybejelentés alapján történik. Az igényelt támogatás mértéke nem haladhatja meg a 100.000,-Ft-ot.

A támogatás mértékének meghatározása a választott programra meghatározott keretösszegig történhet.


(4) A programban való résztvevők körét az igénybejelentések illetve a képviselő-testület által meghatározott keretszámok figyelembe vételével a polgármester bírálja el. A bírálás eredményéréről a következő testületi ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.


(5) A programban való résztvevőkkel a programot bonyolító szervezet szerződést köt.


(6) Amennyiben a programban részt vevő a támogatási szerződésben foglaltakat nem teljesíti, részére a következő programban való részvételt a polgármester nem javasolja.

III.


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


13.§.

(1) E rendelet 2015. április 15. napján lép hatályba. Hatályba lépésével egyidejűleg a települési támogatás helyi szabályairól alkotott 2/2015. (II.28.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.

(2) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik  







       Bödör Endréné                                                                               Kiss Csaba

          jegyző                                                                                         polgármester






A rendelet kihírdetve 2015. április 14.



                                                                       Bödör Endréné

                                                                            jegyző