Dötk Község Képviselőtestületének 7/2019(VIII.30.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
Hatályos: 2019. 09. 01- 2024. 09. 20Dötk Község Képviselőtestületének 7/2019(VIII.30.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
Dötk Község Önkormányzat Képviselőtestülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53 § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdés a) és d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Az Önkormányzat
1. § (1) Az önkormányzat elnevezése:
Dötk Község Önkormányzata
8799 Dötk, Fő u. 35.
2. § Az Önkormányzat önállóan, szabadon és demokratikusan, széleskörű nyilvánosság mellett intézi a község közügyeit. Gondoskodik a közszolgáltatásokról. Gyakorolja a helyi önkormányzati közhatalmat.
3. § (1) Az önkormányzat az alábbi bélyegzőket használja:
DÖTK
DÖTK község bel és külterülete
Dötk Község Képviselőtestülete
4. § Az Önkormányzat tisztségviselője: a polgármester és az alpolgármester.
A Képviselőtestület
A képviselőtestület megalakulása
5. § Dötk Község Önkormányzatának Képviselőtestülete (a továbbiakban: Képviselőtestület) a polgármesterrel együtt 3 főből áll. A Képviselőtestület tagjainak (a továbbiakban: képviselő) névsorát a 1. függelék tartalmazza.
A Képviselőtestület üléseinek rendje
6. § (1) A Képviselőtestület alakuló, rendes, rendkívüli ülést tart.
(2) Az alakuló ülésre a Mötv-ben foglalt rendelkezések az irányadók.
7. § (1) A Képviselőtestület rendes ülést havonta tart kivételt képeznek ez alól a július és augusztus hónapok, amikor nem ülésezik, de kivételesen a polgármester más napra és más időpontra is összehívhatja az ülést.
(2) A polgármester rendkívüli ülést hív össze, ha azt
a) szükségesnek tartja, vagy
b) jogszabály kötelezővé teszi.
(3) A (2) bekezdésben foglaltakon kívül bármely képviselő is kérheti rendkívüli ülés tartását az e §-ban foglaltak szerint, mely esetben a polgármester dönt az indítványban foglaltak teljesítéséről.
(4) A rendkívüli ülés napirendjére vonatkozó javaslat interpellációt és kérdést nem tartalmazhat. A rendkívüli ülés napirendjére vonatkozó javaslatban szereplő napirendi ponton kívül a polgármester más napirendi pontra is javaslatot tehet.
A Képviselőtestület programja és munkaterve
8. § (1) A Képviselőtestület megbízatásának időtartamára gazdasági programot (a továbbiakban: program) fogad el. A programot a polgármester állítja össze, és terjeszti a Képviselőtestület elé az alakuló üléstől számított hat hónapon belül.
(2) Az előkészítő munka folyamatának megszervezése a Hivatal feladata.
9. § (1) A Képviselőtestület az előre látható feladatok jobb előkészítése érdekében éves munkatervet fogad el.
A Képviselőtestületi előterjesztések
10. § (1) Előterjesztésnek minősül
a) a rendelet megalkotására vonatkozó javaslat,
c) a beszámoló és
d) a tájékoztató.
(2) Az (1) bekezdés a) és b) pontja szerinti előterjesztés polgármester, alpolgármester, Képviselőtestület bizottsága, képviselő, továbbá a Hivatal külön jogszabály által feljogosított köztisztviselője előterjesztésében kerülhet a Képviselőtestület elé.
11. § (1) Az előterjesztés elsődlegesen írásban kerül a Képviselőtestület elé.
(2) Az előterjesztés főbb formai és tartalmi elemei a következők:
a) az előterjesztés címe és zárt ülésen való tárgyalásra vagy annak lehetőségére történő utalás,
b) az ülésre történő meghívásra javasolt személyt, szerv képviselőjét,
c) a megszólítás,
d) az elemző rész,
e) a döntési javaslat,
(3) Az előterjesztést az alakuló ülés kivételével a Képviselőtestület ülése előtt, ha az lehetséges, legalább 5 nappal korábban leadja az előterjesztő a szükséges aláírásokkal ellátva.
(4) Bármely képviselő kezdeményezheti a polgármesternél benyújtva az általa elkészített írásos előterjesztés napirendre vételét.
Az ülés összehívása
12. § (1) A Képviselőtestület ülésének meghívóját a polgármester állítja össze és írja alá.
(2) A meghívó tartalmazza
a) az ülés helyét és időpontját,
b) a javasolt napirend sorrendjét,
c) a napirendi pont előterjesztőjének megnevezését,
d) azt a tényt, hogy az anyag később kerül megküldésre, feltéve, hogy a meghívóval együtt, a megküldésre nincsen lehetőség, és
e) a napirendi pont zárt ülés keretében való megtárgyalására vagy annak lehetőségére való utalást.
(3) Rendkívül sürgős esetben a meghívó rövidebb időn belül is kiküldhető. Kivételesen a meghívó kiküldése futárszolgálat, elektronikus levél vagy más rövid úton is történhet.
13. § (1) A Képviselőtestület ülésére tanácskozási joggal kap meghívást
a) a jegyző, az aljegyző,
b) a Hivatal dolgozója,
c) a civil szervezet képviselője - a (3) bekezdés szerint - a tevékenységét érintő napirendi pont tárgyalásához, valamint
d) a polgármester és a napirend előterjesztője által javasolt személy és szerv képviselője.
(2) A meghívott akadályoztatása esetén az őt helyettesítő megbízottat is megilleti a tanácskozási jog. A helyettesítés tényéről a helyettesítő megbízott az ülés megkezdése előtt a polgármestert tájékoztatja, és bemutatja a helyettesítésre irányuló, teljes bizonyító erejű írásbeli felhatalmazást.
(3) A tanácskozási jog gyakorlásának megengedhetősége tekintetében a polgármester dönt.
Az ülések nyilvánossága és a zárt ülés
14. § (1) A Képviselőtestület ülésének időpontjáról, helyéről és tervezett napirendjéről a lakosság helyi hirdetőtáblán való közzététellel tájékozódhat.
(2) A Képviselőtestület ülésének helye elsődlegesen a Pakodi Kirendeltségben lévő tárgyalóterem, irodahelyiség.
15. § (1) Ha a zárt ülés elrendelése a Képviselőtestület döntésétől függ, akkor e kérdésben a Képviselőtestület a napirend elfogadása során, a végszavazás előtt minősített többséggel dönt.
(2) A zárt ülésen való tárgyalást az előterjesztő kezdeményezi, de arra a polgármester vagy bármely képviselő is javaslatot tehet.
(3) A zárt ülésen tárgyalt napirendi ponthoz tartozó előterjesztés és a tárgyalás során elhangzottak, az elfogadott döntés és a zárt ülés kapcsán keletkezett adatok - a közérdekű adatok és a közérdekből nyilvános adatok kivételével - titkosak.
Az ülés vezetése és az ülés rendjének biztosítása
16. § (1) A Képviselőtestület ülését a polgármester, a tisztség betöltetlensége, vagy akadályoztatása esetén a Képviselőtestület tagjai közül választott alpolgármester vezeti.
(2) A polgármesteri és a Képviselőtestület tagjai közül választott alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetén a Képviselőtestület ülését a korelnök hívja össze, és vezeti.
(3) Az elnök megnyitja az ülést, megállapítja, hogy a képviselő-testület ülését a szervezeti és működési szabályzat szerint hívták-e össze és határozatképes-e. Számba veszi az
igazolatlanul távollévőket. A határozatképességet az ülés egésze alatt vizsgálja.
17. § (1) A polgármester az ülés kezdetén elsődlegesen megállapítja, majd folyamatosan figyelemmel kíséri a határozatképességet.
(2) A polgármester az ülés elején ismerteti az előzetes bejelentés alapján hiányzó, továbbá a késést jelző képviselők névsorát.
Az ülések napirendje
18. § (1) Az ülés napirendjére a polgármester tesz javaslatot.
(2) Ha a jegyzőn, az aljegyzőn kívüli, beszámolóra vagy tájékoztatóra köteles, külső szerv vezetőjének az ülésen való jelenléte valószínűsíthető, a beszámolója vagy tájékoztatója megelőzheti a többi napirendi pontot.
(3) A zárt napirendi pont megtárgyalására elsődlegesen a nyílt napirend megtárgyalása után kerülhet sor.
Sürgősség
19. § (1) A jegyző és az aljegyző indokolással ellátva javasolhatja a Képviselőtestületnek valamely előterjesztés sürgősségi tárgyalását.
(2) A sürgősség kérdésében a Képviselőtestület a napirend elfogadása során, a végszavazás előtt minősített többséggel dönt.
(3) A sürgősség elfogadása esetén az előterjesztést a Képviselőtestület első napirendi pontként tárgyalja.
(4) Ha a Képviselőtestület nem fogadja el a sürgősséget, úgy a napirendek meghatározásakor dönti el, hogy az ügyet hányadik napirendi pontként tárgyalja.
20. § (1) Módosító indítvány tehető a határozati javaslat érdemi részére, felelősére, határidejére, valamint a rendelettervezetre.
(2) A polgármester a vita lezárását követően összefoglalhatja az elhangzottakat, majd a határozati javaslatot és a rendelettervezetet szavazásra bocsátja.
(3) A lezárt napirendet a polgármester javaslatára a testület minősített többséggel, egy alkalommal újra megnyithatja.
A szavazás módja
21. § (1) A szavazás megkezdése előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni. Szükség esetén a jegyző felvilágosítást ad a szavazás módjának, menetének törvényben vagy szervezeti és működési szabályzatban előírt feltételeitől.
(2) A nyílt szavazás a (3) bekezdésben foglalt kivétellel kézfeltartással történik.
(3) Képviselő részéről történt ügyrendi javaslatra a név szerinti szavazás esetén a polgármester ABC sorrendben olvassa fel a képviselők nevét, akik nevük elhangzásakor igen, nem vagy tartózkodom nyilatkozattal szavaznak. A név szerinti szavazásról készített névsor a jegyzőkönyvhöz csatolandó.
Kérdés, interpelláció
22. § (1) A kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó ügyben - kivéve az egyedi hatósági és a személyiségi jogot (különösen a személyes adatot tartalmazó) érintő ügyet - intézkedési lehetőség iránti tudakozódás.
(2) Az interpelláció az önkormányzati hatáskörbe tartozó, a Képviselőtestület által korábban hozott, a lakosság szélesebb körét érintő konkrét döntés végrehajtásához kapcsolódó felvilágosítás-kérés.
(3) Az elnevezéstől függetlenül a polgármester a tartalom alapján állapítja meg a beadványról, hogy az kérdés vagy interpelláció.
(4) A sem kérdésnek, sem interpellációnak nem minősíthető beadványt, valamint az olyan személyhez címzett kérdést vagy interpellációt, aki nem kérdezhető vagy interpellálható, a polgármester 3 napon belül a képviselőnek az ok írásbeli megjelölésével együtt visszaküldi.
23. § (1) Kérdést polgármesterhez, alpolgármesterhez vagy jegyzőhöz, aljegyzőhöz lehet intézni.
(2) A kérdésre a Képviselőtestület következő rendes ülésén írásban, vagy szóban válaszol a kérdezett, ha az ő feladatkörébe tartozik a kérdés megválaszolása. Ha nem az ő feladatköre, válaszadásra átadja annak, akinek az a feladatköre. Ha a kérdés megválaszolása több időt vesz igénybe, akkor a válasz a kérdés beérkezésétől számított 15 napon belül írásban küldendő meg a kérdező részére, mely a rákövetkező rendes Képviselőtestületi ülésen tájékoztatás céljából kiosztásra kerülhet.
(3) A válasz elfogadásáról indokolás nélkül igen vagy nem válasszal csak a kérdező nyilatkozik, azzal kapcsolatban a Képviselőtestület nem foglal állást. Ha a kérdés tárgyalásakor a kérdező nincsen jelen, a válasz elfogadottnak tekintendő.
Döntések
24. § (1) A Képviselőtestület rendeletei és határozatai évente elölről kezdődő sorszámmal vannak dátumozva.
(2) Az önkormányzati rendelet megjelölése a jogszabályszerkesztésről szóló IRM rendeletben rögzített módon történik.
(3) A Képviselőtestület határozatainak megjelölése - az alábbi sorrendben -
a) a határozat sorszámát arab számmal,
b) a „/” jelet,
c) a határozat meghozatalának évét,
d) zárójelben a határozat meghozatalának hónapját római számmal és napját arab számmal és
e) a „Kt. határozat” kifejezést
foglalja magában.
(4) A Képviselőtestület számozott határozat nélkül dönt ügyrendi és egyéb, az ülés vezetésével kapcsolatos kérdésben, beleértve a napirend elfogadását is.
25. § (1) A rendeletek tárgymutatós, a Képviselőtestületi határozatok tárgymutatós és határidős nyilvántartásának vezetéséről a jegyző a Hivatal kijelölt köztisztviselője útján gondoskodik.
(2) A Képviselőtestület határozatait a jegyző továbbítja a végrehajtásért felelősökhöz, folyamatosan figyelemmel kíséri végrehajtásukat, és arról beszámol.
Az önkormányzati rendelet
26. § (1) Az önkormányzati rendelet megalkotására vagy módosítására irányuló kezdeményezés írásban - a rendelet-alkotás indokainak és főbb elveinek megjelölésével - a polgármesternél nyújtandó be, ha az nem a rendelet megalkotásának szervezeti és működési szabályzat szerinti előterjesztőjétől származik.
(2) A kezdeményezésre kidolgozott rendelettervezetet a jegyző, illetve aljegyző véleményének kikérése után a polgármester a Képviselőtestület elé terjeszti, mely dönt annak elfogadásáról.
27. § A rendelet elfogadását követően a hiteles szöveg szerkesztése a jegyző és aljegyző feladata.
28. § Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről a jegyző az Önkormányzat hirdetőtábláján való kifüggesztéssel gondoskodik. A rendelet az Önkormányzat – pakod.hu - honlapján is megjelenik.
Határozathozatal
29. § (1) A Képviselőtestület általában egyszerű szótöbbséggel hoz határozatot.
(2) A Képviselőtestület minősített többséggel dönt
Jegyzőkönyv
30. § (1) A Képviselőtestület üléséről hangfelvétel készülhet, azonban a hangfelvétel kizárólag a jegyzőkönyv elkészítéséhez nyújt segítséget, annak archiválásáról gondoskodni nem kell.
(2) A jegyzőkönyv a felvett hangfelvétel alapján az Mötv.-ben meghatározott tartalommal készül.
(3) Az ülésről készült jegyzőkönyv mellékletét képezi az e rendelet vagy más jogszabály alapján csatolandó dokumentum.
31. § A Képviselőtestület nyílt ülésének dokumentumaiba a betekintést a Hivatal igazgatási előadó munkatársa biztosít lehetőséget.
A Képviselőtestület és a lakosság kapcsolata
32. § (1) A Képviselőtestület évente legalább egyszer, előre meghirdetett közmeghallgatást tart, lehetőség szerint az Önkormányzat éves költségvetési koncepciójának tárgyalása előtt.
(2) A közmeghallgatás helye és időpontja az Önkormányzat Hirdetőtáblán kerül közzétételre.
33. § (1) A közmeghallgatáson napirendi pont is tárgyalható, amely esetében a rendkívüli ülésre vonatkozó szabályok az irányadók.
(2) A közmeghallgatás során elhangzott kérdés és vélemény lehetőség szerint az ülésen szóban megválaszolandó. A kivizsgálást igénylő kérdés vagy észrevétel esetén a hozzászóló a kivizsgálás eredményéről írásban kap tájékoztatást.
Lakossági fórum
34. § (1) A lakosság véleményének megismerésére, a döntés-előkészítésbe való bevonása céljából az Önkormányzat lakossági fórumot tart
a) a közterület elnevezéssel kapcsolatos előterjesztés előkészítése során, vagy
b) ha a Képviselőtestület azt határozatban elrendeli.
(2) A polgármester, valamint a képviselő a lakosság fontos döntésről való tájékoztatására vagy a választókkal való találkozás és véleményük megismerése céljából is szervezhet lakossági fórumot.
35. § (1) A lakossági fórum szervezéséről a polgármester, valamint a képviselő - a terület egyéni képviselőjével együtt - a jegyző segítségével gondoskodik.
(2) A lakossági fórum helyéről, időpontjáról és témájáról a lakosság és a szervezetek az Önkormányzati Hirdetőtáblán kapnak tájékoztatást.
A képviselő
36. § (1) A képviselő a képviselői munka ellátása során a Hivatal kijelölt helyiségeit használhatja, eszközeit díjmentesen igénybe veheti, a Hivatal munkatársától ügyviteli közreműködést igényelhet.
(2) A képviselő
a) olyan magatartást tanúsít, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre,
b) tevékenyen részt vesz a Képviselőtestület, valamint bizottság munkájában, amelynek tagja,
c) a tudomására jutott - nem közérdekű vagy nem közérdekből nyilvános adat kivételével - minden információt megőriz azzal, hogy e titoktartási kötelezettsége a megbízatásának lejárta után is fennáll,
d) bejelenti a polgármesternek, ha a Képviselőtestület ülésén akadályoztatása miatt nem tud részt venni,
e) bejelenti a polgármesternek, ha valamely megbízatása teljesítésében akadályoztatva van,
f) bejelenti a személyes érintettségét a döntéshozatalnál, valamint
g) vagyon-nyilatkozatot tesz.
(3) A (2) bekezdés g) pontjában foglalt kötelezettség megszegése esetén az ülés vezetője - ha tudomással bír róla - felhívja a képviselőt arra, hogy jelentse be személyes érintettségét.
(4) Ha a képviselő úgy nyilatkozik, hogy ő személyesen nem érintett az ügyben, de a körülményekből arra lehet következtetni, hogy a képviselő személyes érintettsége fennáll, a képviselő kizárásáról a polgármester javaslatára a Képviselőtestület dönt.
37. § A képviselőt a képviselői tevékenysége ellátásáért külön rendeletben meghatározott összegű havi tiszteletdíj illeti meg (amennyiben ilyet a Képviselőtestület elfogad).
A bizottság
38. § (1) A Képviselőtestület bizottságot nem hoz létre.
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző és az aljegyző jogállása
A polgármester
39. § (1) A polgármester a megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.
(2) A polgármester minden héten kedden 9 óra és 10 óra között ügyfélfogadást tart.
40. § (1) A Képviselőtestület a 1. mellékletben felsorolt hatásköreit a polgármesterre ruházza át.
(2) A polgármester az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről írásban tájékoztatást ad. A tájékoztató előkészítése érdekében a döntés egy példányát eljuttatja a Hivatal illetékes szervezeti egységének.
(3) A polgármester döntést hozhat, ha a Képviselőtestület - határozatképtelenség vagy elfogadott határozat hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, és halaszthatatlan ügyről van szó, kivéve a Képviselőtestület át nem ruházható hatáskörébe tartozó döntést.
(4) A polgármester határozatának nyilvántartását a jegyző a Hivatal kijelölt köztisztviselője útján végzi.
Az alpolgármester
41. § (1) A Képviselőtestület a Képviselőtestület tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ. Az alpolgármester a polgármester irányításával végzi munkáját.
(2) A polgármester az alpolgármester megválasztását követő 15 napon belül írásban meghatározza az alpolgármester feladatkörét.
A jegyző és az aljegyző
42. § (1) A jegyző és az aljegyző alkalmazásának feltételei a Mötv-ben körülírt feltételek maradéktalan betartásán túl a társult önkormányzatok megállapodásukban szabályozták. A megállapodásban rögzítettek szerint a jegyző felett a munkáltatói jogkört Pakod önkormányzat polgármestere gyakorolja.
(2) A társult önkormányzatok megállapodása alapján a jegyző elsősorban a közös önkormányzati hivatal székhelyén Kehidakustányban, az aljegyző elsősorban a Kirendeltségen Pakodon látja el a Mötv-ben, illetve munkaköri leírásában meghatározott feladatokat.
(3) A jegyzőt távolléte esetén teljes hatáskörrel az aljegyző helyettesíti és gyakorolja jogköreit.
A Közös Önkormányzati Hivatal
43. § A Képviselőtestület az Önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására Kehidakustány Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel hivatalt hoz létre.
44. § A Közös Önkormányzati Hivatal szervezeti felépítését a Közös Önkormányzati Hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.
A helyi népszavazás kezdeményezése
45. § (1) Helyi népszavazást a választópolgárok 15%-a kezdeményezhet a polgármesternél.
(2) A Képviselőtestület kitűzi a helyi népszavazást, ha azt a választópolgárok legalább 25%-a kezdeményezi.
(3) A Képviselőtestület a népszavazás elrendeléséről - ha annak kitűzése nem kötelező - minősített többséggel határoz.
Az önkormányzat vagyona és gazdálkodása
46. § A Képviselőtestület az Önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó legfontosabb szabályokat külön rendeletben állapítja meg.
Záró rendelkezések
47. § (1) E rendelet 2019. szeptember 01. napján lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Dötk Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017.(VIII.18.) rendelet és annak módosításai.