Györgytarló Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2013. (VII. 2.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól
Hatályos: 2013. 09. 01- 2018. 07. 24Györgytarló Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2013.(VII.2.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól
2013-09-01-tól 2018-07-24-ig
Györgytarló Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a Nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 3. § (1) bekezdés 6. pontjában, az 5. § (2) bekezdés b) -c) pontjában, a 6. § (5) bekezdésében, a 11. § (16) bekezdésében, a 13. § (1) bekezdésében, a 18. § (1) bekezdésében foglaltakat figyelembe véve, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 109. § (4) bekezdés, és a 143. § (4) bekezdés i) pontjában továbbá Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és e) pontjában és a (2) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli:
A rendelet hatálya
1. § (1)A rendelet hatály kiterjed Györgytarló Községi Önkormányzat tulajdonában lévő illetve tulajdonába kerülő nemzeti vagyonra (továbbiakban: vagyon).
(2) Önkormányzat vagyona:
Az önkormányzat tulajdonában lévő illetve tulajdonába kerülő ingatlanok és ingó vagyontárgyak, pénzvagyon, vagyoni értékű jogok, a tagsági jogot megtestesítő értékpapírok, valamint közhasznú társaságokban, gazdasági társaságban az önkormányzatot megillető egyéb részesedések.
(3) E rendelet szabályait kell alkalmazni a gazdálkodásra, ha az önkormányzat éves költségvetéséről szóló rendelet eltérően nem rendelkezik.
Az önkormányzati vagyon és csoportosítása
2. § (1) Az önkormányzati törzsvagyon részét képező forgalomképtelen ingatlanok felsorolását e rendelet 1. számú melléklete, az önkormányzati törzsvagyon részét képező korlátozottan forgalomképes ingatlanok felsorolását e rendelet 2. számú melléklete, az üzleti (forgalomképes) vagyon részét képező ingatlanok felsorolását e rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.
(2) A forgalomképtelen önkormányzati vagyon illetve vagyonrész nem elidegeníthető, nem megterhelhető, vállalkozásba, gazdasági társaságba nem vihető. A forgalomképtelen vagyontárgy elidegenítésére vonatkozó szerződés semmis.
(3) A korlátozottan forgalomképes önkormányzati vagyontárgyak esetében a vagyon elidegenítését, megterhelését, vállalkozásba, gazdasági társaságba vitelét, egyéb hasznosítását (bérbeadását) törvény, illetve e rendelet határozza meg.
(4) A forgalomképes önkormányzati vagyontárgy, illetve vagyonrész elidegeníthető, megterhelhető, vállalkozásba, gazdasági társaságba vihető, hasznosítható, a tulajdonosi jogok gyakorlása az e rendeletben meghatározottak szerint történhet.
A törzsvagyon
3. § (1) Az önkormányzati vagyon külön része a törzsvagyon, amely az önkormányzat számára törvényben előírt, valamint önként vállalt közfeladatok ellátását biztosítja.
(2) Az önkormányzati törzsvagyon forgalomképtelen, vagy korlátozottan forgalomképes vagyonból áll.
(3) Forgalomképtelenek:
- helyi közutak és műtárgyaik,
- terek, parkok és temető,
- vizek és vízi közműveknek nem minősülő közcélú vízi létesítmények,
- minden más ingatlan és ingó dolog, amelyet a törvény és az önkormányzat forgalomképtelenné nyilvánít.
(4) Korlátozottan forgalomképes vagyontárgyak:
- a művelődési, oktatási egészségügyi, szociális intézmények és sportlétesítmények,
- közművek és műtárgyaik,
- a Képviselő-testület és a Közös Hivatal elhelyezésére szolgáló középület,
- mindaz a vagyon, amelyet a Képviselő-testület annak nyilvánít.
(5) Üzleti vagyon:
- az önkormányzat egyéb vagyona, a kötelező és az önként vállalt önkormányzati feladatok ellátására,
- az önkormányzat üzleti vagyona forgalomképes.
(6) Önkormányzati rendelet alapján nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonnak minősülő vagyont a Képviselő-testület nem határoz meg.
(7) Az önkormányzat vagyonát a Közös Hivatal tartja nyilván, gondoskodik a nyilvántartás
folyamatos, naprakész vezetéséről.
A tulajdonosi jogok gyakorlása
4. § (1) A helyi önkormányzatot – a jogszabályban meghatározott eltérésekkel – megilletik mindazok a jogok és terhelik mindazok a kötelezettségek, amelyek a tulajdonost megilletik, illetve terhelik.
(2) Az önkormányzatot megillető tulajdonosi jogok gyakorlásával kapcsolatos feladatok és jogosítványok a Képviselő-testületet illetik meg.
(3) Az önkormányzatot vagyoni ügyekben a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester képviseli.
(4) A Képviselő-testület tulajdonosi jogait és feladatait az e rendeletben meghatározottak szerint a polgármesterre és intézményeire ruházza.
(5) A tulajdonosi jogok gyakorlásával kapcsolatos feladatok és hatáskörök meghatározását e rendelet tartalmazza.
(6) Az önkormányzat vagyonát úgy kell használni és működtetni, hogy értékének megőrzése és gyarapítása mellett az önkormányzati célok megvalósítását, a település valamennyi lakosságának az érdekét szolgálja.
(7) Az önkormányzat nem vehet részt tagként olyan vállalkozásban, amelyben felelőssége meghaladja a vagyoni hozzájárulás mértékét és a vállalkozás a kötelező vagy az önként vállalt feladatainak ellátását, a közszolgáltatások biztosítását veszélyeztetheti.
(8) Az önkormányzati ingó illetve ingatlan vagyon elidegenítése, bérbe adása pályázati vagy árverési eljárás lefolytatásával történhet e rendeletben meghatározott kivételek figyelembevételével. Vagyont értékesíteni a legjobb ajánlattevő részére lehet.
(9) A pályázati vagy árverési eljárás alól nettó 1 millió forint alatti értékű vagyontárgy esetén mentesítést adhat a Képviselő-testület illetve egyedi döntéshozatallal rendelkezik a vagyon hasznosításáról.
(10) Amennyiben az ingatlan meghirdetése vagy pályáztatása eredménytelen a Képviselő-testület dönt újabb pályáztatásról.
(11) A Képviselő-testület hatáskörébe tartozik
- az önkormányzati vagyon csoportosítása, átsorolása, (törzsvagyon, egyéb vagyon), ha az átsorolást nem törvényi előírás teszi kötelezővé,
- az ingatlan, és a könyv szerinti 1 millió Ft egyedi bruttó beszerzési érték feletti ingóság tulajdonának átruházása, ingyenes és határidő nélküli használatba adása, megterhelése, gazdasági társaságba vagy alapítványba való bevitel,
- nem lakás céljára szolgáló helyiségek (üzletek) földterületek – kivéve a mezőgazdasági hasznosítású földek – bérlet útján történő hasznosítása.
(12) A Polgármester a következő tulajdonosi jogosítványok gyakorlására jogosult:
- tulajdonosi döntések alapján a szerződések megkötése, ellenőrzése,
- jognyilatkozatok megtétele szerződésszegés esetén a szerződések felbontásához, vagy megszüntetéséhez, vagy bírósági eljárás megindításához,
- jogszabályi rendelkezésbe ütköző, vagy érvényes testületi döntésnek meg nem felelő ajánlatok elutasítása,
- közműszolgáltatók részére, közművezeték elhelyezése céljára szolgáló létesítmények elhelyezéséhez a tulajdonosi hozzájáruló nyilatkozat megadása, figyelemmel a szakhatóságok hozzájárulására,
- szomszédjogi nyilatkozatok megtétele,
- mezőgazdasági hasznosítású földterületek haszonbérbe adása a Képviselő-testület által megállapított haszonbérleti díjért.
A vagyon értékelése
5. § (1) A vagyon értékének meghatározásakor általában az adott vagyonnak az önkormányzat könyvviteli nyilvántartásában szereplő értéket kell alapul venni.
(2) A vagyon értékesítésekor és hasznosításakor az előzetesen véleményezett piaci értéket kell figyelembe venni. Nettó 1 millió Ft felett nyilvántartott vagyon piaci értékének meghatározása érdekében szakértő bevonása szükséges az értékpapír és vagyoni értékű jog kivételével. Amennyiben a szakértő által meghatározott vagyoni érték magasabb, mint a könyvviteli nyilvántartásokban kimutatott érték, úgy a szakértő általi értéket kell alapul venni az értékesítéssel és hasznosítással kapcsolatos jogok gyakorlásakor.
(3) Apport gazdasági társaságba való bevitelekor a vagyont a könyvvizsgáló által megállapított piaci értéken lehet a vállalkozásba vinni. Az értékét és a valódiságát könyvvizsgálóval kell felméretni és hitelesíttetni.
Az intézmények gazdálkodása a vagyonnal
6. § (1)Az önkormányzati intézmények annak a törzsvagyonnak a használati jogát gyakorolhatják, amely az adott intézmény alapító okiratában vagy a vagyonkimutatásban szerepel. Kötelesek a vagyontárgyakkal jó gazda módjára bánni, állagmegóvásukról, karbantartásukról és felújításukról gondoskodni.
(2) A vagyonhasznosításból befolyó bevétel a hasznosító intézmények feladatainak ellátására, színvonalának javítására fordítható.
A vagyon társulásba vitele
7. § (1) Az önkormányzat vagyona a Képviselő-testület döntése alapján e rendelet szerint társulásba vihető.
(2) Az önkormányzat társulatba vitt vagyonát a társuló helyi önkormányzat vagyonaként kell nyilvántartani. A vagyonszaporulat a társult helyi önkormányzatok közös vagyona és arra – az önkormányzatok eltérő szabályozás hiányában – a Ptk. közös tulajdonra vonatkozó szabályait kell alkalmazni.
(3) A társulás ingatlanvagyonának felújítása és fejlesztése a társuló önkormányzatok Képviselő-testületeinek döntése alapján történik.
(4) Az önkormányzat forgalomképtelen törzsvagyona a társulásba nem vihető be.
Önkormányzati tagsági jogok gyakorlása
8. § (1)Az önkormányzat egyszemélyes vagy többségi tulajdonában lévő gazdasági társaság, illetve közhasznú társaság vonatkozásában a gazdasági társaságokról szóló hatályos törvényben meghatározott tulajdonosi jogait a Képviselő-testület gyakorolja.
(2) Nem többségi önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságokban az önkormányzatot a Képviselő-testület külön döntése hiányában a Polgármester vagy megbízottja képviseli.
Vagyonkezelői jog gyakorlása
9. § (1) Vagyonkezelői jog létesítéséről, ellenérdekének mértékéről, ingyenes átengedéséről, a vagyonkezelői jog gyakorlásának és a vagyonkezelés ellenőrzésének részletes szabályairól a Képviselő-testület dönt.
Az önkormányzat követeléseiről való lemondás
10. § (1) Az önkormányzat követeléseiről:
- az adósok, vevők és egyéb követelések vonatkozásában
- 100 e Ft felett a Képviselő-testület
- 100 e Ft alatt a polgármester
- a munkavállalókkal szembeni követésekről a polgármester mondhat le.
(2) A követelésről csak akkor lehet lemondani, amennyiben:
- az nem veszélyezteti az önkormányzat likviditását,
- a követelés érvényesítése érdekében indított eljárás során a követés részben vagy egészben be nem hajtható, és remény sincs a követelés elévülési időn belüli behajthatóságára,
- a követelés érvényesítése, behajtása bizonyíthatóan a követelés összegét megközelítő költségekkel járna,
- a felszámolási eljárás, illetve a csődeljárás során a követelés részben vagy egészben nagy valószínűséggel pénzügyileg nem realizálható, illetve ha a csődeljárás során – figyelembe véve az előző pontokban foglaltakat – csődegyezségi megállapodást kötöttek,
- a követeléssel érintett szerv, vagy személy nem elérhető, nem lelhető fel – és ez bizonyított.
Ellenérték nélkül kapott, illetve felajánlott vagyon
11. § (1) Az önkormányzat, vagy intézmény számára más személy, illetve szerv által ellenérték nélkül felajánlott (továbbiakban térítés nélkül kapott) 100 eFt piaci, illetve becsült értéket elért vagyon elfogadásáról a Képviselő-testület dönt.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott összeghatárt el nem érő, felajánlott vagyon elfogadásáról a polgármester dönt, aki köteles e tárgyban hozott döntéséről a Képviselő-testületet annak soron következő ülésén tájékoztatni.
(3) A térítés nélkül kapott, illetve felajánlott vagyon elfogadásának feltétele, hogy az önkormányzat tudja teljesíteni az elfogadott vagyonnal kapcsolatos kötelezettségeket, s ezen kötelezettség teljesítése ne zavarja az önkormányzati feladatok ellátását.
A forgalomképes vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlása
12. § (1) A forgalomképes önkormányzati ingó- és ingatlanvagyon tekintetében az 1 millió forint egyedi forgalmi értéket meghaladó vagyon felett a Képviselő-testület, 1 millió forint egyedi forgalmi értékig a Polgármester gyakorolja a tulajdonosi jogokat.
(2) Kizárólag a Képviselő-testület hatásköre az önkormányzat feladat- és hatáskörének változásával összefüggésben a használat jogának más önkormányzat vagy állami szerv részére történő átadását, illetve ezen szervtől történő átvételét szolgáló megállapodás jóváhagyása.
A forgalomképes önkormányzati vagyonnal való rendelkezés szabályozása
13. § (1) A vagyon szerzéséről, és elidegenítésről, használati jogának megszerzéséről átengedéséről, az értékesítés esetén az alkalmazható eljárás kiválasztásáról:
- ingatlanokról, részvényekről, üzletrészekről értékhatártól függetlenül a Képviselő-testület dönt.
- az ingók forgalmi értéke szerint a döntés:
- 1 millió Ft egyedi bruttó beszerzési értékhatárig a polgármester dönt,
- 1 millió Ft egyedi bruttó beszerzési értékhatár felett a Képviselő-testület dönt.
(2) Vagyon forgalmi érték feletti szerzéséről, forgalmi érték alatti elidegenítéséről a Képviselő-testület dönt.
(3) Az önkormányzati tulajdonban álló ingatlan elidegenítéséből származó bevétel az önkormányzat költségvetését illeti meg.
(4) Az ingatlanok megterhelése tárgyában a Képviselő-testület dönt.
(5) Az önkormányzat tulajdonát képező – intézmény használatában nem lévő – vagyontárgyak elidegenítésére, hasznosítására vonatkozó szerződés a 4. § (4) bekezdésében foglaltakon kívül – pályázaton vagy árverésen kialakult áron történik. A pályázaton vagy árverésen a kikiáltási összeg legalább a vagyon forgalmi értéke.
(6) Az önkormányzat tulajdonát képező nem lakás és nem lakáscélú helyiség rendeltetésű ingatlanok bérbeadásának - melyek nem intézményi használatban vannak – a bérleti díj megállapításához a Képviselő-testület döntése szükséges.
(7) A vagyontárgyak értékesítésére irányuló nyilvános pályázati felhívás főbb előírásait és tartalmát e rendelet 4. sz. melléklete, az árverés kiírásának és lebonyolításának főbb előírásait e rendelet 5. sz. melléklete tartalmazza.
(8) A haszonbérbe adható mezőgazdasági művelésű ingatlanok kiajánlásra kerülő éves bérleti díját a Képviselő-testület határozza meg. Ezen ingatlanok vonatkozásában a haszonbérbe adás tekintetében nem kötelező pályázatot kiírni. Azonos ingatlanra vonatkozóan beérkezett több bérleti ajánlat esetén árverést kell tartani. A nyertes ajánlatot a termőföldre vonatkozó jogszabályok előírásai szerint az önkormányzat hirdetőtáblájára ki kell függeszteni.
(9) Nettó 20 millió Ft feletti vagyon elidegenítésére vonatkozó pályázati hirdetményt legalább a megyei lapban kell megjelentetni.
Vagyonleltár
14. § (1) A vagyonállapotot az éves zárszámadáshoz csatolt leltárban kell kimutatni.
(2) A vagyonleltár az önkormányzat vagyonának a költségvetési év zárónapján (december 31-én) meglévő aktuális állapotát mutatja (összesítő kimutatás). Alapvető célja a vagyon, azon belül is elkülönítve a forgalomképtelen és a korlátozottan forgalomképes törzsvagyon számbavétele.
(3) A vagyonleltár az önkormányzat vagyonát törzsvagyon, (ezen belül forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes vagyon) valamint egyéb vagyon, ezeken belül a forgalomképesség szerinti bontásban és az egyes vagyon csoporton belül
- ingatlanokat jellemző ismérvek feltüntetésével a számviteli nyilvántartásokkal egyező bruttó és nettó értéken,
- a vagyon értékű jogokat, részesedéseket és értékpapírokat tételesen,
- az ingó vagyontárgyakat a számviteli mérleg szerinti bontásban és értékben tartalmazza.
(4) A vagyonleltár alapját jelentő nyilvántartások vezetéséről, a vagyonleltár összeállításáról, az ingatlanok esetében a vagyonkataszterben szereplő adatok egyezőségéről, a közzétételéről a Képviselő-testület a jegyző által gondoskodik.
(5) A fizikai leltározási tevékenység végrehajtását a leltározási ütemterv alapján két évenként kell elvégezni.
Záró rendelkezések
15. § E rendelet 2013. szeptember 1-jén lép hatályba. Ezzel egyidejűleg hatályát veszti a 7/2007. (XII. 28.) önkormányzati rendelet.
Battáné Oreskó Éva Oláh István
jegyző polgármester