Tiszabábolna Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2016. (II. 15.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2016. évi költségvetéséről

Hatályos: 2016. 02. 16- 2022. 12. 03
Tiszabábolna Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében foglalt eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdése f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

A költségvetés bevételei és kiadásai


1.§ (1) A képviselő-testület az Önkormányzat 2016. évi költségvetésének


a) Bevételi főösszegét

65.751 e Ft-ban



b) Kiadási főösszegét

65.751 e Ft-ban



állapítja meg.



         (2)  A bevételi főösszeg az alábbi finanszírozási bevételeket tartalmazza:

ca)        előző évek működési maradványa

0 e Ft

cb)        előző évek felhalmozási maradványa

0 e Ft

cc)        működési célú hitelfelvétel (forráshiány)

0 e Ft

cd)        felhalmozási célú hitelfelvétel (forráshiány)

ce)        központi irányítószervi támogatás

0 e Ft

0 e Ft


2.§ Az 1. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott költségvetési bevételek nem tartalmaznak fejlesztési célú illetve működési hitelfelvételt.


3.§ Az 1. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott költségvetési kiadások nem tartalmaznak működési, illetve felhalmozási hiteltörlesztést.


4.§ (1) Az 1. §(1) bekezdés a) pontjában megállapított költségvetési bevételi főösszeg költségvetési címek és kiemelt előirányzatok szerinti részletezését e rendelet 1, valamint a 8 - 9. melléklete tartalmazza. Az önkormányzat bevételeit kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1. melléklet tartalmazza.


(2) Az 1. § (1) bekezdés b) pontjában megállapított költségvetési kiadási főösszeg költségvetési címek és kiemelt előirányzatok szerinti részletezését e rendelet a 2 -6. melléklete tartalmazza. Az Önkormányzat kiadását kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 5. melléklet tartalmazza.


5.§ (1) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházási kiadási előirányzat feladatonkénti részletezését e rendelet 6. számú melléklete tartalmazza.


6.§  A képviselő testület a költségvetési kiadási főösszegen belül

a)       0    e Ft összegű általános (kockázati) tartalékot, és

b)      0    e Ft összegű céltartalékot állapít meg.


7.§ A működési bevételek növelése érdekében pályázatot kell benyújtani a Belügyminisztérium felé működési támogatás igénylésére.


 8.§ A Képviselő-testület a költségvetési szervek létszámkeretét e rendelet 1 – 7. számú melléklet, a közfoglalkoztatottak éves létszámkeretét a 7. számú melléklet szerint határozza meg.


9.§ Az önkormányzati szintű működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat - tájékoztató jelleggel – mérlegszerűen, egymástól elkülönítetten, de –a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve – együttesen egyensúlyban a rendelet 10. számú melléklete tartalmazza.


10.§ Az önkormányzat saját bevételeinek és az adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségének bemutatását e rendelet 1 - 8. sz. melléklet tartalmazza. 


11. § A 2016. év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesülésére vonatkozó előirányzat-felhasználási ütemtervet e rendelet 11. számú melléklete tartalmazza.


A költségvetés végrehajtásának szabályai


12.§ (1) A Képviselő-testület a jóváhagyott kiemelt előirányzatok és létszámkeretek közötti átcsoportosítás és előirányzat-módosítás jogát minden esetben fenntartja magának.


         (2) Évközben felmerülő kötelezettségvállalásra csak a költségvetési rendelet egyidejű módosításával és a fedezet megjelölésével kerülhet sor.


13.§ (1) A Képviselő-testület - az önkormányzati bevételek növelése érdekében - felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközöket betétként elhelyezze, vagy államilag garantált értékpapírt, vagy „optima” , illetve „prémium” nyílt végű befektetési jegyet, illetve tőkegarantált pénzpiaci befektetési jegyet vásároljon, illetve deviza ügyleteket bonyolítson.


  1. Az önkormányzat, a kötvénykibocsátásból származó bevétel fel nem használt részének lekötése során realizált hozamokat, kamatokat felhalmozási bevételként számolja el, tekintettel arra, hogy ez a bevétel csak felhalmozási kiadások (felújítás, beruházás, felhalmozási célú pénzeszközátadás) finanszírozására, illetve a kötvény kamatkiadására, valamint felhalmozási hitel és kamatának törlesztésére fordítható.


  1. Az önkormányzat felhalmozási bevételként veszi számba az önkormányzati vagyon bérbeadásából származó bérleti díjbevételeket (pl: vízi-közmű.), tekintettel arra, hogy azt a bevételt ugyanazon vagyontárgyak felhalmozási és felújítási célú felhasználására fordítja.


14.§ Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.


15. § A tulajdon védelme érdekében az intézmény az eszközökről és az azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet mennyiségben és értékben. A költségvetési évről, december 31-ei fordulónappal készített könyvviteli mérlegben kimutatott eszközöket és forrásokat – ideértve az aktív és passzív pénzügyi elszámolásokat is – alátámasztó leltározást kell végrehajtani.


 16.§ A tárgyévben képződött maradvány felhasználásáról a Képviselő-testület az adott évről készült zárszámadási rendeletében rendelkezik.


Egyéb rendelkezések


17.§ (1) A Képviselő-testület a civil önszerveződő közösségek, sportegyesületek, együttesek, klubok, alapítványok, egyházi közösségek stb. részére a költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig pénzbeli támogatást nyújthat. A támogatás folyósításának feltétele, hogy a szervezet az önkormányzat által meghatározott pályázati kiírásban rögzítetteket vagy a szervezettel megkötött támogatási szerződésben foglaltakat vállalja.


(2) A támogatás folyósítására azt követően kerülhet sor, hogy a támogatott szervezettel az Önkormányzat nevében a polgármester „Megállapodás”-t köt a támogatási összeg rendeltetésszerű felhasználására, valamint annak elszámolására vonatkozóan.


(3)A Megállapodás megkötésének feltétele, hogy a támogatott szervezet, írásban nyilatkozik arról, hogy köztartozás nem terheli, illetve gazdálkodó és egyéb szervezetek felé fennálló tartozása nincs, valamint, hogy megfelel a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt feltételeknek.


(4) A támogatott jogosult részben, vagy egészben lemondani a támogatásról, amennyiben az általa vállat feladat objektív okból nem vagy csak részben valósítható meg.


(5) Amennyiben a pénzeszközátvevő az átvett támogatást vagy annak egy részét jogtalanul vette igénybe, azt nem a pályázatban megjelölt programra, feladatra használta fel, vagy a támogatások igényléséhez valótlan adatokat szolgáltatott, a támogatást az önkormányzat fizetési számlájára köteles egy-összegben visszafizetni.


(6)  A kapott támogatással a civil szervezet a pályázatában megfogalmazott cél, illetve a támogató nyilatkozatban megfogalmazott tevékenység megvalósulását követően 30 napon belül, de legkésőbb a következő költségvetési év január 31-éig köteles elszámolni.


(7) A támogatott szervezetek elszámolását (amely szöveges beszámolóból, a felhasználást igazoló számlamásolatokból és a támogatási szerződés mellékletét képező számadásból áll) a revizori feladatok ellátásával megbízott személy ellenőrzi.


(8) Újabb támogatási igény benyújtásának előfeltétele, hogy a támogatott szervezet hiánytalanul eleget tett számadási kötelezettségének és a beszámoló ellenőrzésével megbízott nem talált szabálytalanságot.


(9) A Képviselő-testület által nyújtott, nem normatív, céljellegű működési és fejlesztési támogatások kedvezményezettjeinek nevét, a támogatás célját, összegét - a kettőszázezer forint alatti támogatások kivételével - az önkormányzat honlapján kell közzétenni.


18.§ (1) az Áht. 91. §-ának (2) bekezdés c) pontjában meghatározott, az Önkormányzat képviselő-testülete részére a zárszámadáshoz csatolt vagyonkimutatást az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11) Kormányrendelet 30. § szerint meghatározott szerkezetű és tartalmú mérlegséma szerint kell bemutatni - tájékoztató jelleggel -, azt tovább nem kell részletezni;


Záró rendelkezés


19.§ Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2016. január 1-től kell alkalmazni.


            Dr. Jakab Orsolya                                                                  Hencz Zsolt

                   jegyző                                                                             polgármester




Mellékletek