Golop Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2021. (II.15.) önkormányzati rendeletének indokolása
Az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Hatályos: 2021. 02. 16Az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Általános indokolás
Golop Község Önkormányzata
ELŐTERJESZTÉS
a Golop Község Önkormányzata 2021. évi költségvetéséhez
Tisztelt Képviselő-testület!
A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése, valamint a jelenleg hatályban levő „A veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló” 27/2021.(I.29.) Kormány rendelet alapján Golop Község Önkormányzata Képviselő-testületének feladat és hatáskörét a polgármester gyakorolja.
A jegyző és a pénzügyi vezető elkészítette az Önkormányzat 2021. évi költségvetési rendelet-tervezetét, melyet mellékelve megküldök a Tisztelt Képviselőknek előzetes egyeztetés céljából. Kérem Önöket, szíveskedjenek kérdéseiket, javaslataikat írásban megküldeni a jegyzo@tallya.hu email címre, vagy személyesen behozni a Golopi Hivatalba 2021. február 15. napjáig.
Az Országgyűlés elfogadta Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvényt. A törvény alapján megterveztük a Golop Község Önkormányzata feladataihoz igénybe vehető központi forrásokat, a költségvetés készítése során alkalmaztuk a központi jogszabályokban és a helyi önkormányzati rendeletekben meghatározott előírásokat.
Az állam által biztosított támogatási formákon túl az emberek szociális támogatással való ellátása az önkormányzatok feladata, mivel a helyi közösségek rendelkeznek leginkább azzal a tudással, amely alapján dönthetnek a jogosultság tekintetében. Az önkormányzatok szabadabban dönthetnek a támogatások nagyságáról és formájáról. Az új támogatási rendszerben senki sem maradhat ellátás nélkül, ugyanis a megfelelő forrással nem rendelkező önkormányzatok központi költségvetési forráshoz jutnak. Az állam és az önkormányzat segélyezéssel kapcsolatos feladatai élesen elválasztásra kerültek. Az állami felelősségi körbe tartozó ellátások járási kormányhivatali hatáskörben, az önkormányzati ellátások képviselő-testületi hatáskörben találhatóak. 2021-ben is jelentős célkitűzés tehát a segélyezettek újbóli integrálása a munka világába.
A helyi önkormányzatok számára kötelező feladatot továbbra is törvény írhat elő, az önkormányzatok eltérő adottságait (gazdasági teljesítőképesség, lakosságszám, a közigazgatási terület mérete) is figyelembe véve.
Az Mötv. szerint a helyi közügyek, illetve a helyben biztosítható közfeladatok:
településfejlesztés, településrendezés;
településüzemeltetés (köztemetők kialakítása és fenntartása, a közvilágításról való gondoskodás, kéményseprő-ipari szolgáltatás biztosítása, a helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása, közparkok és egyéb közterületek kialakítása és fenntartása, gépjárművek parkolásának biztosítása);
a közterületek, valamint az önkormányzat tulajdonában álló közintézmény elnevezése;
egészségügyi alapellátás, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások;
környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsálóirtás);
óvodai ellátás;
kulturális szolgáltatás, különösen a nyilvános könyvtári ellátás biztosítása; filmszínház, előadó-művészeti szervezet támogatása, a kulturális örökség helyi védelme; a helyi közművelődési tevékenység támogatása;
gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások;
szociális szolgáltatások és ellátások, amelyek keretében települési támogatás állapítható meg;
lakás- és helyiséggazdálkodás;
a területén hajléktalanná vált személyek ellátásának és rehabilitációjának, valamint a hajléktalanná válás megelőzésének biztosítása;
helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás;
honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás;
helyi adóval, gazdaságszervezéssel és a turizmussal kapcsolatos feladatok;
a kistermelők, őstermelők számára - jogszabályban meghatározott termékeik - értékesítési lehetőségeinek biztosítása, ideértve a hétvégi árusítás lehetőségét is;
sport, ifjúsági ügyek;
nemzetiségi ügyek;
közreműködés a település közbiztonságának biztosításában;
helyi közösségi közlekedés biztosítása;
hulladékgazdálkodás;
távhőszolgáltatás;
víziközmű-szolgáltatás, amennyiben a víziközmű-szolgáltatásról szóló törvény rendelkezései szerint a helyi önkormányzat ellátásért felelősnek minősül.
További törvényi lehetőségek helyi önkormányzati feladat-telepítésre:
törvény a felsoroltakon kívül más, a helyi közügy, helyben biztosítható közfeladat ellátását is előírhatja,
törvényben meghatározott esetekben az önkormányzat és az állam külön, a finanszírozást is rendező megállapodása alapján az önkormányzat állami feladatokat is elláthat,
a helyi önkormányzatok továbbra is önként vállalhatják olyan helyi közügyek ellátását, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe. Az önként vállalt feladatok ellátása azonban nem veszélyeztetheti a kötelező feladatok ellátását. Finanszírozásuk forrását elsősorban az önkormányzat saját bevételei, illetve az erre a célra biztosított külön források képezhetik.
A pénzügyi terv összhangban van az önkormányzat gazdasági programjával, melyben megfogalmazott alapelvek az önkormányzat legfontosabb céljait hűen tükrözik.
A 2021. évre megfogalmazott költségvetési alapelvek a következők:
1. Takarékos, átlátható és biztonságos működtetés.
2. A kötelezően ellátandó feladatok biztosítása.
3. A szociálisan rászorultak támogatása.
4. Az elindított beruházások megvalósítása, a forrás biztosítása.
5. Tudatos településüzemeltetés és fejlesztés.
6. Az önkormányzat többségi tulajdonában lévő gazdasági társaságok részvétele az önkormányzati feladatok ellátásában.
7. Pályázatok figyelése, kapcsolódás az aktuális pályázatokhoz, a pályázatok önrészének megteremtése.
A 2021. évi költségvetési bevételek tervezett előirányzata 61.891.502.- Ft, melyet a finanszírozási pénzügyi műveletekből származó bevétel 76.058.759.- Ft-tal egészít ki, így összesen 137.950.261.- Ft forrás fog rendelkezésre állni, mely 69,5 %-kal magasabb az előző évi eredeti előirányzattól. A gépjárműadó 2020-tól 100-ban a központi költségvetést illeti, 2021-től az ezzel összefüggő teljes feladatellátás a NAV-hoz került át. Az iparűzési adó összegéből várhatóan a vállalkozások nagyrésze 2021. évben kedvezményben részesül, azaz 1 % adót kell majd fizetniük, azonban az önkormányzatok részére ez később megtérítésre kerül az állam által, így 2021-ben a helyi iparűzési adó soron az előző években elért bevételtől kevesebb összeggel számoltunk a koronavírus okozta gazdaságii visszaesés eredményére is számítva. A 2021-ben – a feladatfinanszírozás keretében – az általános működéshez és ágazati feladatokhoz kapcsolódó támogatásokból származó bevétel csak a kötelezően ellátandó feladatokra fordítható. Golop község az alacsony iparűzési adóerőképessége miatt 2021-ben is kiegészítést kap a központi költségvetéstől feladati ellátásához, így 33.323.292.- Ft önkormányzati működési támogatás illeti meg. A tervezetben államháztartáson kívüli bevétellel 1.520.000.- Ft összegben számoltunk, ami szolgáltatások bevételéből (bérleti díj, közterület használati díj) és közvetített szolgáltatások bevételéből tevődik össze. A beruházások és felújítások megvalósítását központi költségvetési támogatásokból, EU-s forrásokból, közfoglalkoztatási program támogatásából, valamint a korábbi években felhalmozott helyi adóbevételből terveztünk.
A megjelenő pályázati lehetőségeket folyamatosan vizsgáljuk, mert rendkívül fontos az önkormányzat költségvetésének külső forrásokkal való bővítése. A felhalmozási célok megvalósítása során hitelfelvétellel nem számolunk.
A feladatellátás tárgyi és személyi feltételei biztosítottak, a működési célú kiadások az Önkormányzat tervezett bevételének a 53 %-át teszik ki, így beruházási és felújítási kiadásokra (település fejlesztésre) a tervezett források 47 %-át tudjuk előirányozni.
Az Önkormányzat által működtetett szociális támogatási rendszer 2021-ben is jelentős támogatást tud nyújtani a nehéz anyagi helyzetben lévők számára.
A költségvetési rendeletben szereplő bevételi jogcímek részletezése:
Önkormányzatok működési támogatásai: 33.323.292.-
Működési célú támogatások államháztartáson belülről: 18.133.456.-
Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről: 5.014.754.-
Közhatalmi bevételek: 3.900.000.-
Működési bevételek: 1.520.000.-
Felhalmozási bevételek: 0.-
Működési célú átvett pénzeszközök: 0.-
Felhalmozási célú átvett pénzeszközök: 0.-
Hitel-, kölcsönfelvétel államháztartáson kívülről: 0.-
Belföldi értékpapírok bevételei: 0.-
Költségvetési, vállalkozási maradvány igénybevétele: 76.058.759.-
A 2021. évi költségvetési kiadások tervezett előirányzata 136.617.329.- Ft, melyet a finanszírozású célú pénzügyi műveletek kiadásai 1.332.932.- Ft-tal egészítenek ki, így összesen 137.950.261.- Ft kiadással számoltunk, mely 69,5 %-kal magasabb az előző évi eredeti előirányzattól.
Az önkormányzat intézményeiben és a Közös Hivatalnál foglalkoztatottak létszámkerete a javaslat szerint 3 fő, 2 fő megbízási díjas és 4 fő képviselő. A közfoglalkoztatás keretében történő foglalkoztatással 12 fővel számoltunk. A köztisztviselői illetményalap 46.380.- Ft. A minimálbér 2021. február 1. napjától 161.000.- Ft-ról 167.400.- Ft-ra, a garantált bérminimum 210.600.- Ft-ról 219.000.- Ft-ra növekedett.
A 2021. évben a dologi kiadások emelkedésével kell számolni. az energiaköltségek növekedésével összefüggésben.
Az Önkormányzat 2021-ben folytatja az óvoda felújítását, valamint szeretné megvalósítani a járda felújítási pályázatát, valamint a faluház felújítási pályázatát, melyekre a pályázati támogatásokat 2020. évben már megkapta az önkormányzat, azok a pénzmaradvány részét képzik.
Az Önkormányzat a Tállya és Golop Települések Óvodai Nevelési és Szociális Alapszolgáltatási Társulásban továbbra is részt vesz, melynek fenntartásához 3.000.000.- Ft összegben tervez hozzájárulni a ezen kívül további 3.000.000.- Ft került betervezésre a korábbi EFOP program fel nem használt részének visszafizetésére.
A költségvetési rendeletben szereplő kiadási jogcímek részletezése:
Személyi juttatások: 27.626.184.-
Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó: 3.529.981.-
Dologi kiadások: 27.766.550.-
Ellátottak pénzbeli juttatásai: 8.146.000.-
Egyéb működési célú kiadások: 6.000.000.-
Beruházások: 6.665.754.-
Felújítások: 56.882.860.-
Egyéb felhalmozási kiadások: 0.-
Finanszírozási kiadások: 1.332.932.-
Tisztelt Képviselő-testület!
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a költségvetési (zárszámadási) rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.
A költségvetési rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők.
Társadalmi, gazdasági, hatások
A költségvetési rendeletben foglaltak végrehajtása elősegíti az önkormányzat Gazdasági Programjában és költségvetési koncepciójában a szociális rendszer fejlesztésére vonatkozó célok megvalósítását, a foglalkoztatás növelését.
A rendeletben foglaltak végrehajtásának gazdasági, költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.
Környezeti és egészségügyi következmények
A költségvetési rendeletben foglaltak végrehajtása elősegíti a Gazdasági Programban meghatározott Környezetvédelmi feladatok megvalósulását.
A költségvetési rendeletben foglaltak végrehajtásának egészségügyi követelményei nincsenek.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A költségvetési rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelent a költségvetési szervek számára.
A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A költségvetési rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A költségvetési rendelet alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.
A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A rendelet hatálya a Képviselő-testületre, annak bizottságaira terjed ki.
A 2. §-hoz
Az (1) bekezdés a költségvetés bevételei és kiadásai összegeit határozza meg költségvetési és finanszírozási megbontásban.
A (2)-(4) bekezdés az (1) bekezdésben meghatározott főösszegen belül rendelkezik a működési és felhalmozási előirányzatok részletes bemutatásról, a bevételek és kiadások feladat szerinti megbontásáról és a működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatainak mérlegszerű bemutatásáról az 1.1-1.4. és 2.1. és 2.2. mellékletek alapján
Az (5) bekezdés a hiány belső finanszírozásáról rendelkezik.
A 3. §-hoz
Tartalmazza az adósságot keletkeztető ügyletek megvalósítására vonatkozó rendelkezéseket a Stabilitási törvénnyel összhangban, melyet a 3. mellékletben részletez. A saját bevételek részletezését a 4. melléklet tartalmazza.
Az önkormányzat 2020. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet tartalmazza.
A beruházások és felújítások előirányzatainak részletes bemutatására a 6. és 7. melléklet vonatkozik, míg az Európai Uniós támogatással megvalósuló projektek részletes bemutatásáról a 8. melléklet alapján rendelkezik.
Az önkormányzat bevételeit és kiadásait, az éves tervezett létszámot költségvetési szervenként, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 9. melléklet tartalmazza.
A 4. §-hoz
Kiegészítő támogatás igénylését szabályozza.
Az 5. §-hoz
Az előirányzatok módosítására vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza, amelyek rögzítik a bevételi és kiadási előirányzatok, kiemelt előirányzatok módosításának, átcsoportosításának, valamint a rovatok közötti átcsoportosításnak a szabályait.
A 6. §-hoz
A rendelet hatálybalépéséről rendelkezik.