Golop Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (V. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

Az Önkormányzat 2020. évi zárszámadásáról

Hatályos: 2021. 05. 31

Az Önkormányzat 2020. évi zárszámadásáról

Általános indokolás

Az Önkormányzat 2020. évi zárszámadásáról szóló rendelethez

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 91. § (1) bekezdése az önkormányzatok számára előírja, hogy a költségvetés végrehajtásáról záró számadást kell készíteni és azt a Képviselő-testület elé kell terjeszteni. A zárszámadást a költségvetéssel összehasonlítható szerkezetben kell elkészíteni. A zárszámadás összeállítására vonatkozóan további szabályokat állapít meg az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet. Az éves költségvetési beszámoló készítéséről az Áht., valamint az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Kormányrendelet rendelkezik.

Az Önkormányzat zárszámadása részletesen, a költségvetéssel összehasonlítható módon tartalmazza a 2020. évi bevételek és kiadások eredeti és módosított előirányzatait, valamint ezek teljesítési adatait. A szöveges döntéskérő indítvány a fenti adatok figyelembevételével részletes tájékoztatást ad a tervezett feladatok végrehajtásának helyzetéről, mind a működési, mind a felújítási, beruházási feladatok vonatkozásában.

A 2020. évi zárszámadás vagyonmérlege a jogszabályi előírásoknak megfelelő részletezettséggel mutatja be az Önkormányzat vagyoni helyzetének alakulását, valamint a vagyon változását az egyes vagyoncsoportok szerint.

A zárszámadási rendelet megalkotásával az Önkormányzat a törvényben előírt kötelezettségének tesz eleget. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111/A. § értelmében, amennyiben az Önkormányzat nem fogadja el a költségvetési évet megelőző évre vonatkozó zárszámadását, a részére járó egyes támogatások folyósítása az Áht-ban meghatározottak szerint felfüggesztésre kerül.

Az előkészítő álláspontja szerint a rendelet-tervezet indokolását a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III.13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Nemzeti Jogszabálytárban közzé kell tenni.

A rendelet-tervezet megfelel a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet rendelkezéseinek. A javasolt módosítás összhangban van az uniós jogból eredő kötelezettségekkel harmonizált magyar jogszabályokkal, ezáltal az uniós jogból eredő kötelezettségekkel való összhangja biztosított. A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény szerinti, Európai Unió intézményeivel és tagállamaival történő egyeztetési kötelezettség a jelen zárszámadási rendelettel kapcsolatban az Önkormányzatot nem terheli.

Az önkormányzati feladat általános értékelése

Golop Község Önkormányzata a kötelezően ellátandó feladatait 2019. évben is -az előző évekhez hasonlóan - a Tállyai Közös Önkormányzati Hivatal tagjaként, valamint társulási formában látta el.

Az önkormányzat látja el az alapvető feladatokat, intézményei nincsenek. 2020. évben továbbra is működött az Abaújszántói Gondozási Központ (házi segítségnyújtás) valamint a Tállya és Golop Községek Óvodai Nevelési és Szociális Alapszolgáltatási Társulása keretén belül az óvoda, konyha, szociális étkeztetés.

A legfontosabb bevételi forrásaink elsősorban a feladatalapú állami támogatások, illetve a közhatalmi bevételek, melyek biztosítják az önkormányzat minimális feladatellátását. Fejlesztési céljaink megvalósulását kizárólag pályázati források felhasználásával tudjuk biztosítani. Fejlesztési saját bevétele az önkormányzatnak 2020-ban tárgyi eszköz értékesítésből 1.510 e Ft származott.

A kiadások tekintetében jelentősek a bér és járulék kiadások, valamint a dologi kiadások is. Felhalmozási célú kiadásaink között 2020-ban elkezdődött az óvoda épületének felújítása, a Magyar Falu Program keretében megvalósult az orvosi eszközbeszerzés valamint az óvoda udvarának megújulása. 2020-ban további fejlesztési támogatásokat nyert el az önkormányzat, melyek felhasználása 2021-ben valósul majd meg. Ide tartozik a szintén Magyar Falu Program keretében elnyert járda felújítási támogatás valamint a Faluház felújítására kapott támogatás. Ezen kívül 2020-ban a közmunka program keretében eszközök beszerzésére valamint kerti pad és rózsa lugas telepítésére került sor, év végén pedig a művelődési ház kazánját kellett kicserélni.

Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak alakulása:

A 2020. évi eredeti előirányzat főösszege: 81.396.319,- Ft

Módosított előirányzat főösszege: 179.247.469,- Ft

Teljesített bevételek főösszege: 175.630.761,- Ft

Teljesített kiadások főösszege: 96.188.362,- Ft

Bevételek alakulása:

Az önkormányzat központi költségvetési támogatása az eredeti előirányzathoz képest év közben 9,2 %-kal került emelésre, amely tartalmazza a szociális célú tűzifa támogatás összegét is, valamint a REKI támogatást, melynek összege 371.580.- Ft.

A működési célú támogatások a közfoglalkoztatási támogatás, az MVH földalapú támogatás valamint az EFOP pályázati támogatás összegét tartalmazzák. Az eredeti előirányzathoz képest 10.397.796.- Ft-tal több teljesült, a módosított előirányzat 98,6 %-a. A felhalmozási támogatások áht-n belülről összege összesen 75.455.665.- Ft, ami a módosított előirányzat 96 %-a.

A közhatalmi bevételek az eredeti előirányzattól 462.560.- Ft-tal maradtak el, mivel a gépjárműadó bevétel 100 %-ban elvonásra került 2020-ban az önkormányzatoktól, az iparűzési adó esetében azonban meghaladta a teljesítés az eredeti előirányzat összegét.

Működési bevételek szintén jelentősen meghaladták a 2020. év elején betervezett összeget. A közfoglalkoztatási programban megtermelt zöldségek, gabona értékesítéséből több mint 1 millió Ft bevétel származott, ezen kívül a hivatalnak és az óvodának továbbszámlázott közüzemi díjakból származott még nagyobb összegű bevétele az önkormányzatnak.

Felhalmozási bevétel a traktor értékesítésből származott.

Átvett pénzeszközként a Zsidó Hitközség temető fenntartási támogatása szerepel.

Finanszírozási kiadásként a 2019. év végén kiutalt 0. havi nettó finanszírozás elszámolása, valamint a közfoglalkoztatottak év elején megelőlegezett elszámolási különbözetének rendezése szerepel összesen 1.790.671.- Ft összegben.

A támogatásértékű működési bevételek az eredeti előirányzathoz képest 9.276.213.- Ft-tal emelkedtek, ez tartalmazza a közfoglalkoztatásra nyújtott állami támogatást, a GINOP foglalkoztatási támogatást, az MVH-tól kapott földalapú támogatást, valamint az EFOP-3.9.2.-es pályázati támogatását.

Kiadások alakulása kiemelt előirányzatonként:

A személyi juttatások és járulékok: A személyi juttatások 1.835.418.- Ft-tal haladták meg az eredeti előirányzatot, a módosított előirányzat 99,3 %-a lett. Az emelkedés oka az EFOP pályázat keretében foglalkoztatott közösségszervező bére. 2020-ban a közfoglalkoztatottak létszáma 11 fő volt. Emellett 3 munkatörvénykönyves (támogatott) alkalmazott és 1 közalkalmazott (falugondnok) volt foglalkoztatva, valamint a polgármester.

A járulékok szintén nőttek az előbbi okok miatt 484.875.- Ft-tal, a módosított előirányzat 97,6%-a a teljesítés.

A dologi kiadások a módosított előirányzathoz képest 92,64 %-ra teljesültek.

Az ellátottak pénzbeli juttatásánál a módosított előirányzathoz képest a teljesítés 94,2 %-os. A szociális normatíva felhasználás nagyobb része a dologi kiadások és felújítási kiadások között szerepel.

A felhalmozási kiadások: alakulásánál a beruházási kiadások teljesítése 91,3 %-os.

A felújítás a módosított előirányzathoz képest 19,54 %-ra lett teljesítve. A részletes felhasználást a beruházásokat felsoroló 3. melléklet illetve a felújításokat tartalmazó 4. számú melléklet tartalmazza.

Finanszírozási kiadásként a 2019. év végén kiutalt 0. havi nettó finanszírozás elszámolása, valamint a közfoglalkoztatottak év elején megelőlegezett elszámolási különbözetének rendezése szerepel összesen 1.790.671.- Ft összegben.

Pénzmaradvány változás:

A 2020. évi helyesbített pénzmaradvány 79.442.399.- Ft, mely tartalmazza az óvoda felújítási támogatás még fel nem használt részét, a faluház felújítás támogatását, a járda felújítási támogatást, mint felhalmozási maradványt, valamint az EFOP működési támogatás és a saját bevételek fel nem használt összegét.

Vagyon alakulása:

Az önkormányzat befektetett eszközeinek állománya 4,6 %-kal nőtt, 2020. év végén megszűnő Golop és Tállya Ivóvízbázis Védelmének Önkormányzati Társulása vagyona térítésmentesen átvételre került, valamint a nagyobb eszközbeszerzések és az óvoda felújítás folyamatban maradó beruházásként szintén hozzájárult a vagyon növekedéséhez.

A pénzeszközök összege jelentősen nőtt a beérkezett támogatások miatt. A közhatalmi követelések összege nem változott jelentősen. Előlegként az óvoda beruházásra adott előleg szerepel, mint követelés a mérlegben.

A kötelezettségek az előző évhez képest számottevően nem változtak, míg a passzív időbeli elhatárolások összege megnőtt, amely a korábbi években és 2020-ban kapott fejlesztési támogatások halasztott bevételként való elhatárolásából adódik. A mérleg fő összege az előző évhez képest 86.367.920,- forinttal nőtt 2020-ban.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1. §-hoz

Az 1. § Golop Község Önkormányzata 2020. évi zárszámadásának bevételi főösszegét, ezen belül a költségvetési bevételeket és finanszírozási bevételeket, a kiadási főösszegét, ezen belül a költségvetési kiadásokat és finanszírozási kiadásokat tartalmazza és felsorolja a teljesített bevételekhez és kiadásokhoz kapcsolódó rendelet mellékleteket.

1. melléklet mérlegszerűen az kiadásokat és bevételeket.

2-4. melléklet a bevételek és kiadások, kiemelt előirányzatok, előirányzatok és azon belül a kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban.

5-6- melléklet működési bevételek és kiadások, tőkejellegű bevételek és kiadások mérlege.

A 2. §-hoz

Az Önkormányzat 2020. évi zárszámadásához részletesen kimutatja a beruházási és felújítási kiadásokat (7-8. melléklet), EU-s támogatással megvalósult projekteket (9. melléklet), kiadási előirányzatok teljesítését feladatonként (10. melléklet), maradványt és annak felhasználását (11. melléklet), állami támogatásokat jogcímenként (12. melléklet).

A 3. §-hoz

A zárszámadáshoz kapcsolódóan bemutatott mérlegek és kimutatások mellékleteit tartalmazza.

A 4. és 5. §-hoz

A költségvetési maradvánnyal érintett fizetési kötelezettségekkel kapcsolatos jegyzői feladatokat tartalmazza.

A 6. §-hoz

Hatályba léptető és hatályon kívül helyező rendelkezéseket tartalmaz.