Királd Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2021. (IX. 14.) önkormányzati rendeletének indokolása
a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról
Hatályos: 2021. 09. 15a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról
Általános indokolás
Az új személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról szóló rendelet alkotását a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal a helyi önkormányzatok szociális rendeleteinek, valamint gyermekjóléti alapellátásokat, a pénzbeli ellátásokat és a személyes gondoskodást biztosító rendeleteinek törvényességi felügyeleti szempontból történő vizsgálata eredményezte.
Királd Község Önkormányzata Képviselő-testületének a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról szóló 2/2017.(II.21.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör.) az alábbi jogszabálysértéseket tartalmazza:
A jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet (a továbbiakban: Jszr.) 55. § (1) bekezdése értelmében a bevezető részben a rendeletalkotásra felhatalmazást adó rendelkezés vagy az eredeti jogalkotói hatáskört megállapító rendelkezés után meg kell jelölni azt a feladatkört megállapító jogszabályi rendelkezést, amely alapján a jogszabályt kiadják. Ugyanezen jogszabályhely (5) bekezdése alapján önkormányzati rendelet bevezető részének a megszövegezésekor az önkormányzat feladatköreként az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdése megfelelő pontját, a helyi önkormányzatokról szóló törvénynek a feladatkört megállapító rendelkezését vagy más törvénynek a feladatkört megállapító rendelkezését kell feltüntetni.
Az Ör.bevezető része nem tartalmazza a szociális ellátásokra vonatkozó, az önkormányzat Mötv. 13. § (1) bekezdés 8.a pontja alapján megállapított feladatkör megjelölését.
Az Ör. formai tagolásának módja a bekezdések tekintetében nem felel meg a bekezdés megjelölésére vonatkozó Jszr. 44. § (4) bekezdésében foglalt szabályainak, valamint a 6. § és 10. § pontjainak megjelölése tekintetében a pontok megjelölésére vonatkozó Jszr. 48. § (1) bekezdésében foglalt szabályainak sem.
Az Ör. 1. §-a értelmében a rendelet hatálya Királd község közigazgatási területén élő, valamennyi ott felsorolt bejelentett lakóhellyel rendelkező személyre terjed ki. E szabályozás nincs összhangban az Sztv. 32/A. § (1)bekezdésében foglaltakkal, mivel szűkíti az Sztv-ben meghatározott személyi hatályt – hiszen az önkormányzat által nyújtott szociális ellátásokra a törvényi rendelkezések értelmében nem csak az állandó lakóhellyel rendelkezők, hanem a lakóhellyel és tartózkodási hellyel rendelkezők is jogosultak.
Az Ör. 3. § (1) bekezdése szerinti jogosultsági feltételek részletes szabályi nem megfelelőek, tekintettel arra, hogy az étkeztetés feltételrendszere egyrészt a szociális rászorultság, másrészt az Sztv.62. § (1) bekezdés a)-e) pontjában írt valamely feltétel függvénye. Ennek okán a kor önmagában nem szociális rászorultsági körülmény.
Az Ör.7. § (2)-(3) bekezdése a soron kívüli elhelyezés tekintetében sérti a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 2. § (1) bekezdésében megfogalmazott jogbiztonság követelményét, amely szerint a jogszabálynak a címzettek számára egyértelműen értelmezhető szabályozási tartalommal kell rendelkeznie.
Az Ör. 10. § (3) bekezdésében értelmében különös méltánylást érdemlő esetekben a polgármester csökkentheti a térítési díj összegét. Ezen rendelkezés, tekintettel arra, hogy feltételes módban fogalmaz, egyrészt sérti a Jszr. 3. § (2) bekezdésében megfogalmazott azon előírást, amely szerint a jogszabály tervezetében a normatív tartalmat jelen idejű kijelentő mondattal, egyes szám harmadik személyű megfogalmazás alkalmazásával kell kifejezni, másrészt sérti a Jat. 2. § (1) bekezdésében megfogalmazott, jogbiztonság követelményét, tekintettel arra, hogy szabályozás alapján egyértelművé kell váljon, hogy az ott felsorolt rendkívüli indokolt eset fennállása esetén a díj mértéke tekintetében mennyiben tér el.
Az Sztv. 86. § (1) bekezdése meghatározza a települési önkormányzat által kötelezően biztosítandó szociális szolgáltatásokat, a családsegítést, étkeztetést, a házi segítségnyújtást, illetve az állandó lakosok számától függő egyéb szociális szolgáltatásokat. Az Ör. rendelkezéseiből nem állapítható meg, hogy az önkormányzat az étkeztetésen kívül, kötelező feladatának eleget tesz-e és ha igen, akkor milyen formában (pl. társulás keretében) gondoskodik feladatának ellátásáról.
Királd, 2021. szeptember 14.
Zupkó Andrásné Nagy János
polgármester jegyző