Sóstófalva község Önkormányzat Képviselő-testületének 20/2013. (XII. 31.) önkormányzati rendelete

Sóstófalva község Önkormányzat Képviselő-testületének 20/2013. (XII. 31.) önkormányzati rendelete A SZOCIÁLIS ELLÁTÁSRÓL

Hatályos: 2013. 12. 31- 2015. 02. 03

Sóstófalva község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális ellátásról szóló 1993. évi III. tv. 132. § (4) bekezdésben kapott felhatalmazás, és Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában kapott feladatkörben eljárva a következőket rendeli el.

1. §


A rendelet célja


E rendelet célja, hogy az önkormányzat rendelkezésére álló pénzügyi keretek között, helyi viszonylatban megteremtse a szociális biztonságot és ennek érdekében differenciáltan, megállapítsa:

  • az ellátásra jogosultak és
  • az önkormányzat által biztosított támogatások körét, illetve
  • az ellátásokra való jogosultság feltételeit.

2. §


Hatásköri szabályok


(1)   A képviselő-testület a törvény alapján őt megillető önkormányzati hatósági jogkör /megállapítás, felülvizsgálat, megvonás / gyakorlását

  1. önkormányzati segélyt
  2. méltányossági közgyógyellátás megállapítását


      a polgármesterre ruházza át.


3. §


Beszámolási kötelezettség


A helyi önkormányzat polgármestere köteles a szociális törvény helyi végrehajtásáról a rendelet alapján nyújtott átruházott hatáskörben megállapított támogatásokról jogcímenként, negyedévenként tájékoztatást adni a képviselő-testületnek.


4. §


Rendszeres szociális segély


  1. A 37. § (1) bek. b)-d) pontja szerinti személy a rendszeres szociális segély folyósításának feltételeként köteles együttműködni:
    1. az önkormányzat által kijelölt szervvel, a családsegítő szolgálattal


  1. Az együttműködési kötelezettségről a segélyt megállapító határozatban rendelkezni kell.


  1. A rendszeres szociális segélyre jogosult köteles a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül a Családsegítő szolgálattal felvenni a kapcsolatot.


  1. A rendszeres szociális segélyt megállapító jogerős határozat egy példányát az Önkormányzat megküldi a családsegítő szolgálat részére. Amely a megjelent kérelmezőt nyilvántartásba veszi, majd kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programot és arról írásbeli megállapodást, köt a segélyben részesülő személlyel.


  1. A megállapodás tartalmazza különösen:
    1. az együttműködési program személyre meghatározott tartalmát,
    2. a programon való részvétel gyakoriságát, amely évente négy alkalomnál kevesebb nem lehet,
    3. azokat az eseteket, körülményeket, melyek miatt a megállapodás nem teljesítése az együttműködési kötelezettség megszegését jelentik.


  1. A beilleszkedést segítő programok típusai:
    1. Munkaerőpiacra való visszatérést segítő programok,
    2. Megváltozott élethelyzethez való alkalmazkodást segítő programok,
    3. Tartós munkanélküliség okozta traumák feldolgozását segítő programok, szolgáltatások,
    4. Hátrányos helyzetből adódó problémák leküzdését szolgáló programok
    5. Mentális állapotot javító szolgáltatások,


  1. Más ellátásba juttatás segítése: nyugdíj, rehabilitációs járadék, gyermeknevelési ellátások, ápolási díj, társadalombiztosítási tanácsadás, ügyintézés segítése, információ nyújtás az ellátásokról és a munkaerő piaci kapcsolódásokról


  1. A családsegítő szolgálat, írásban értesíti a Polgármesteri Hivatalt sz együttműködés megvalósulásáról, a résztvevőkről és a távolmaradókról, valamint a távolmaradás indokáról, igazolásáról.


  1. A beilleszkedést segítő programokról való távolmaradás igazolására csak házi-, szakorvosi, vagy valamely hatóság által kiállított hiteles igazolás fogadható el.


  1. Az együttműködés megszegésének esetei ha a rendszeres szociális segélyezett:
  1. A rendszeres szociális segélyt megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül nem véteti magát nyilvántartásba az együttműködésre kijelölt szervvel, vagy
  2. Írásban nem állapodik meg az együttműködésre kijelölt szervvel, vagy
  3. Nem teljesíti a beilleszkedést segítő programban foglaltakat.


  1. Amennyiben az együttműködés megszegésének esete valamely akadályoztatással összefüggő mulasztásból áll, a kötelezettséget az akadályoztatás megszűnését követő 8 napon belül lehet pótolni az együttműködésre kijelölt szervnél, az akadályoztatás tényét bizonyító igazolás benyújtásával egyidejűleg.

5. §


Aktív korúak ellátása és lakásfenntartási támogatás


  1. Aktív korúak ellátására vagy normatív lakásfenntartási támogatásra jogosult személy lakókörnyezetét abban az esetben kell rendezettnek tekinteni, ha
  • Jogosult ingatlanához tartozik WC vagy árnyékszék,
  • Jogosult ingatlanához tartozik 60 vagy 120 literes hulladékgyűjtő edényzet.
  • Jogosult által életvitel szerűen lakott ingatlanhoz rendezett udvar tartozik, elhullott kisállat tetem nem lehet elásatlanul, nagyállat tetem elszállítatlanul találni, veszélyes hulladék nem lehet szétdobálva, legalább lekaszált kert és udvar.


  1. Amennyiben bejelentés és annak helyszíni ellenőrzése során vagy hivatalos tudomásszerzés alapján megállapításra kerül, hogy az e rendeletben megállapított rendezett lakókörnyezetre vonatkozó feltételek nem teljesülnek, abban az esetben a jogosultak annak teljesítésére megfelelő, de legalább öt napos határidő kitűzésével a jegyző – az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével – felszólítja.


  1. A helyszíni ellenőrzésre a családsegítő szolgálat jogosult.

Május 1-től szeptember 30-ig minden aktív korúak ellátására vagy normatív lakásfenntartási támogatás esetén vizsgálandó a lakókörnyezet.


6. §


Önkormányzati segély


  1. Az önkormányzati segély megállapítására akkor kerül sor, ha a rászoruló egy főre számított családi jövedelemhatára az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegnek 130%-át, egyedül élő esetén annak 150%-át nem haladja meg
    Az önkormányzati segély mértéke - rászorultsághoz igazodva - alkalmanként maximum 10.000 Ft lehet.


  1. A 6. § (1) bekezdésében szabályozott önkormányzati segély természetbeni szociális ellátásként is nyújtható, elsősorban élelmiszersegély, tüzelősegély, ruhavásárlás, közüzemi szolgáltatási díj hátralék kiegyenlítésére, Erzsébet utalvány formájában.


  1. A temetési segélyre jogosultság feltétele, hogy a kérelmező és családja egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíjminimum háromszorosát, egyedül élő esetén a mindenkori öregségi nyugdíjminimum kétszeresét ne haladja meg.


  1. A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége: 100.000.-Ft


  1. A temetési segély összege: 10.000.-Ft


  1. Elemi csapás, hosszabb korházi ápolással járó, tartós táppénzes állomány, betegség, baleset, közeli hozzátartozó halála esetében hivatalból vagy kérelemre évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható az önkormányzati segély.


  1. A 6. § (6) bekezdésben meghatározott esetben az önkormányzati segély összege maximum 50.000 Ft-ig terjedhet.


  1. A 6. § (6) bekezdésben nyilvántartott közeli hozzátartozó halála miatt kérelmet, legfeljebb a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet benyújtani.


7. §


Személyes gondoskodásra való jogosultság


Sóstófalva Község Önkormányzata a szociálisan rászorultak ellátása érdekében a személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében, a következő alapszolgáltatási formákat működteti:

  1. falugondnoki szolgáltatás
  2. étkeztetés
  3. házi segítségnyújtás
  4. családsegítés
  5. nappali ellátás (idősek és fogyatékkal élők)


8. §


Étkeztetés


  1. Az étkeztetésre vonatkozó rendelkezéseket az Sztv. 62. § (1) bekezdésében leírtaknak megfelelően kell alkalmazni.

Étkezésre jogosultak a fenti jogszabály szerinti személyek, azzal, hogy

  • Életkora miatt rászoruló az a személy, aki a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. Törvény alapján a reá irányadó nyugdíjkorhatárt betöltötte,
  • Egészségi állapota miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki mozgáskorlátozottsága, krónikus, akut vagy egyéb betegsége miatt a házi-vagy szakorvosi igazolás alapján önmaga ellátásáról – részben vagy teljesen – gondoskodni nem tud,
  • Fogyatékossága, pszichiátriai betegsége, szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki fekvőbeteg – gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátására részben képes és a családgondozó javasolja,
  • Hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni, aki az Szt. 6 §-a alapján hajléktalannak minősül.
  1. A személyes gondoskodásra jogosultság megszűnik:
  • kérelemre
  • térítési díj nem fizetése esetén
  1. Amennyiben az ellátottnak kéthavi térítési díj hátraléka van, s ezt a felszólítást követő 8 napon belül nem fizeti be, jogosultsága megszűnik.
  2. A szociális étkeztetés intézményi térítési díjának mértékét az 1.sz. melléklet szabályozza.

9. §


Családsegítés


A Sztv.64.§.-ában meghatározott családsegítéssel összefüggő feladatok ellátást Hernádkak község önkormányzata Harangod Vidéki Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat Intézményfenntartói Társulásán keresztül biztosítja. A Szolgálat a Szervezeti és Működési Szabályzatban rögzített módon és formában, az egyes jogszabályokban előírtak alapján látja el a családsegítés feladatait.


10. §


A személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevételi rendje


  1. A személyes gondoskodás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő kérelmére történik. Az egyes támogatások igénybevétele iránti kérelmet
  • a 8. § b) pontja szerinti ellátás esetén Gesztelyi Közös Önkormányzati Hivatal Sóstófalvai Kirendeltsége (Sóstófalva, Kossuth u. 48.)
  • a 8. § c) és e) pontja esetén a Gesztely és Társult Települések Szociális, Gyermekvédelmi, Óvodai Társulás vezetőjéhez

       kell benyújtani.


  1. A személyes gondoskodást nyújtó alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelem elbírálásához szükség szerint csatolni kell:
    1. jövedelemigazolást,
    2. a személyi adatok megállapítására szolgáló iratot
    3. orvosi igazolást az egészségügyi állapotról


11. §


Térítési díj mérséklése, elengedése


  1. A térítési díj csökkentése vagy elengedése a polgármester hatásköre, abban az esetben, ha a jogosult jövedelmi viszonyaiban önhibáján kívül lényeges rosszabbodás következett be.


12. §


Záró rendelkezés


  1. A rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba, egyidejűleg 14/2003. (VIII.13.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.