Apaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2023. évi költségvetéséről

Hatályos: 2023. 10. 14- 2023. 11. 16

Apaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2023. évi költségvetéséről

2023.10.14.

Apaj Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. §1 [ Az önkormányzat 2023. évi költségvetéséről szóló 3/2023. (II.1.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: rendelet) 1. § (1)-(3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:]

(1) Apaj Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban képviselő-testület) Apaj Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) és a költségvetési szervek együttes 2023. évi költségvetését:

a) a költségvetési bevételek főösszegét 410.845.269 Ft-ban,

b) a költségvetési kiadások főösszegét 405.138.507 Ft-ban,

c) a költségvetési egyenleg (többlet) összegét 5.706.762 Ft-ban állapítja meg.

(2) Apaj Község Önkormányzata a költségvetési hiány belső finanszírozására 1.510.427 Ft maradványt vesz igénybe.

(3) Apaj Község Önkormányzata

a) a maradvánnyal korrigált költségvetési egyenleg (többlet) összegét 7.217.189 Ft-ban,

b) a külső finanszírozási bevételek összegét 0 Ft-ban,

c) a finanszírozási kiadások összegét 7.217.189 Ft-ban állapítja meg.

2. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetési egyenleg összegét működési bevételek és működési kiadások egyenlege és a felhalmozási bevételek és a felhalmozási kiadások egyenlege szerinti bontásban,költségvetési mérleg e rendelet az 1. melléklete szerint fogadja el.

(2) A képviselő-testület az önkormányzat fenntartása alatt működő intézmények összesített költségvetési bevételei, összesítő működési bevételenkénti és felhalmozási bevételenkénti részletes megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételenként e rendelet 2. melléklet szerint fogadja el.

(3) A képviselő testület az önkormányzat költségvetési bevételi előirányzatait, működési bevételek, felhalmozási bevételek, finanszírozási bevételek, kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontásban e rendelet 3. melléklete szerint fogadja el.

(4) A képviselő-testület az önkormányzat fenntartása alatt működő intézmények összesített költségvetési bevételi előirányzatait és költségvetési kiadási előirányzatait kiemelt előirányzatok, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontásban e rendelet 4. melléklete szerint fogadja el.

(5) A képviselő- testület az önkormányzat költségvetési kiadási előirányzatai, működési kiadások, felhalmozási kiadások és kötelező feladatok önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontásban e rendelet 5. melléklete szerint fogadja el.

(6) A képviselő- testület az önkormányzat fenntartása alatt működő költségvetési szervek 2023 évre összesített kiadásait és bevételeit e rendelet 6. melléklete szerint fogadja el.

(7) A képviselő-testület az önkormányzat 2023. évi költségvetés előirányzat felhasználási és likviditási tervét e rendelet 7. melléklete szerint fogadja el.

(8) A képviselő-testület az önkormányzat 2023. évre engedélyezett létszámkeretét e rendelet 8. melléklete szerint fogadja el.

(9) A képviselő-testület a 2023. évi közvetett támogatásairól szóló kimutatást e rendelet 9. melléklete szerint fogadja el.

(10) A képviselő-testület az önkormányzat adósság- és hitelállományának alakulását, valamint az önkormányzat költségvetésében szereplő, későbbi évekre is kiható, több éves kihatással járó feladatok előirányzatait éves bontásban e rendelet 10. mellékletében foglaltak szerint fogadja el.

(11) A képviselő-testület a hosszú lejáratú kötelezettségeknek az alakulását, lejárat és eszköz szerinti bontásban a 11. mellékletben foglaltak alapján fogadja el.

(12) A képviselő-testület a finanszírozási kiadások ütemezését az Apaj Nonprofit Kft. részére a 12. mellékletben foglaltak alapján fogadja el.

3. § (1) ) A képviselő-testület az önkormányzat és intézményei költségvetési elszámolási számláit 2023. évben az OTP Bank NyRt-nél vezeti. Az önkormányzat az átmenetileg szabad pénzeszközeit a legjobb ajánlatot tevő pénzintézetnél helyezheti el tartós betétként, illetve rövid lejáratú értékpapír vásárlására fordíthatja. A képviselő-testület jóvá hagyja, hogy 15.000.000.-Ft likviditási célú hitelkerettel rendelkezzen az Önkormányzat.

(2) A tárgy évi költségvetés általános tartalékát a működtetés megtakarításából képződött, jóváhagyást igénylő pénzmaradvány összege, továbbá az évközi központi intézkedések alapján biztosított és feladattal nem terhelt bevétel növelheti. Az önkormányzat tartalékának működési része működésre fordítható, míg a fejlesztéseknél képződött tartalék az idei költségvetésben is csak fejlesztésre fordítható.

4. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy e rendelet keretein belül a 2023. évi költségvetésben az önkormányzatot megillető bevételek beszedéséről gondoskodjon, valamint tegyen intézkedéseket a jóváhagyott kiadási előirányzatok célirányos felhasználására.

(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat költségvetési elszámolási számláján az átmenetileg szabad pénzeszközök betétként történő elhelyezésére, rövidlejáratú értékpapír vásárlására.

(3) A költségvetési szerv e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmény vezetői, felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(4) A költségvetési szerv felel a számára a saját költségvetésében meghatározott előirányzatok felhasználásáért, az előirányzatok gazdaságos, hatékony és takarékos felhasználásáért.

(5) Az e rendeletben meghatározott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani, illetve betartatni. Az előirányzat túllépés megakadályozása az intézményvezetők kiemelt feladata.

(6) A kötelező feladatok kiadásait az alábbiak szerint kell rangsorolni, ha a bevételek nem folynak be időarányosan: személyi jellegű kifizetések, közüzemi díjak, közétkeztetés, szociálpolitikai juttatások, egyéb kiadások, fejlesztési kiadások.

(7) A nem kötelező feladatoknál az (4) bekezdés szerinti rangsort kell megtartani.

(8) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat változtatásról folyamatosan tájékoztatják a polgármestert, aki erről a képviselő-testületet negyedévenként, de legkésőbb a zárszámadási rendelettervezet képviselő-testület elé terjesztését közvetlenül megelőző testületi ülésen 2023. december 31-i hatállyal tájékoztatja.

(9) Amennyiben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a soron következő ülésen ad tájékoztatást. A költségvetési rendelet módosításáról a (6) bekezdésben foglaltak szerint kell eljárni.

5. § (1) A kiadások teljesítésekor (a beszerzések, szolgáltatások pénzügyi teljesítésénél) az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 85. §-ára figyelemmel előnyben kell részesíteni a banki átutalással történő fizetési módokat.

(2) A kiadások készpénzben történő teljesítésére csak az e rendeletben szabályozott esetekben kerülhet sor.

(3) Az alábbi esetekben igényelhető készpénz felvétele, illetve készpénzes kifizetés a házipénztárból:

a) bérjellegű kifizetések:

b) közfoglalkoztatottak személyi juttatása,

c) eseti megbízási díjak,

d) önkormányzati képviselők és külsős bizottsági tagok tiszteletdíja,

e) lakossági folyószámlával nem rendelkezők megbízási díja

f) készpénzelőleg,

g) belföldi-külföldi kiküldetésnél útiköltség térítések,

h) a saját személygépkocsi hivatali célú használatáért fizetett költségtérítés,

i) üzemanyag vásárlásával kapcsolatos kiadások

j) helyi és helyközi utazási költségtérítés,

k) karbantartással és működtetéssel kapcsolatos kiadások,

l) készletbeszerzéssel kapcsolatos kiadások,

m) reprezentációs kiadások,

n) jogszabályban meghatározott szociális vagy gyermekvédelmi pénzbeli ellátás,

o) az önkormányzat és az intézmények rendezvényeivel kapcsolatos kiadások,

p) közbiztonsági feladatok kiadásai

q) egyéb, nem rendszeresen előforduló céljellegű kis összegű kifizetések,

(4) Az (1) bekezdésben foglalt eseteken túlmenően a házipénztár csak vezető egyedi írásbeli engedélye alapján teljesíthető készpénzkifizetés.

6. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, gondoskodjon arról, hogy az önkormányzat helyi adóbeszedési számlák, a pótlék és bírság beszedési számlák egyenlege - kivéve június és december hónapot - a likviditáshoz szükséges összegben átvezetésre kerüljenek az önkormányzat költségvetési elszámolási számlájára. Félév végén és év végén az adóbeszedési számlákon nem maradhat egyenleg.

(2) A 2023. évi költségvetés végrehajtását, majd a 2023. évi költségvetés kidolgozását az Áht., az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet, valamint az egyéb hatályos jogszabályok szerint kell elvégezni.

(3) A 2023. évi költségvetés terhére kötelezettségvállalás tárgyévi kifizetésre - a saját bevételek teljesülési ütemére figyelemmel -, előirányzaton belül vállalható. Tárgyéven túli kötelezettség csak olyan mértékben vállalható, amely a kötelezettségvállalás időpontjában ismert feltételek mellett az esedékesség időpontjában a rendeltetésszerű működés, az önkormányzat kötelező feladatainak.

7. § (1) A Közös Önkormányzati Hivatal közszolgálati alkalmazottai tekintetében – a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX törvény 132. §-ában foglaltak alapján, Magyarország központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény 62. §.(6) bekezdésében meghatározottnak megfelelően – az illetményalap 2023. évben 75.000 Ft.

(2) A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 69. §-ában foglalt illetménypótlék számítási alapja 2023. évben 20.000 Ft.

(3) A köztisztviselők cafeteriáját nettó 400.000 Ft-ban közalkalmazottakét, bruttó 200.000 Ft-ban, munkatörvénykönyves munkavállalókét bruttó 100.000 Ft állapítja meg.E rendelet rendelkezéseit 2023. január 1. napjával kell alkalmazni.

8. § E rendelet rendelkezéseit 2023. január 1. napjával kell alkalmazni.

9. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1

Az 1. § az Apaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (X. 13.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

Az 1. melléklet az Apaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (X. 13.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

3

A 2. melléklet az Apaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (X. 13.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

4

A 3. melléklet az Apaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (X. 13.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

5

A 4. melléklet az Apaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (X. 13.) önkormányzati rendelete 2. § (4) bekezdésével megállapított szöveg.

6

Az 5. melléklet az Apaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (X. 13.) önkormányzati rendelete 2. § (5) bekezdésével megállapított szöveg.

7

A 6. melléklet az Apaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (X. 13.) önkormányzati rendelete 2. § (6) bekezdésével megállapított szöveg.

8

A 7. melléklet az Apaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (X. 13.) önkormányzati rendelete 2. § (7) bekezdésével megállapított szöveg.