Apaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 19.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2024. évi költségvetéséről

Hatályos: 2024. 02. 20

Apaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 19.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2024. évi költségvetéséről

2024.02.20.

Apaj Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) Az önkormányzat 2024. évi költségvetésének:

a) bevételi főösszegét 377 602 354 Ft-ban

b) kiadási főösszegét: 377 602 354 Ft-ban állapítja meg.

(2) Az Apaji Pitypang Óvoda 2024. évi költségvetésének:

a) bevételi főösszegét 61 520 490 Ft-ban

b) kiadási főösszegét: 61 520 490 Ft-ban állapítja meg.

3. § (1) A költségvetési és finanszírozási bevételek és kiadások előirányzatának költségvetési mérleg szerinti bemutatását az 1. melléklet tartalmazza.

(2) A 2. § (1) (2) bekezdésekben megállapított bevételeket és kiadásokat az Apaj Község Önkormányzata, és az Apaji Pitypang Óvoda együtt részletezve a 2. melléklet és a 4. melléklet tartalmazza.

(3) A 2. § (1) bekezdésben megállapított bevételek működési bevételenkénti és felhalmozási bevételenkénti részletes megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket a rendelet 3. melléklete határozza meg.

(4) A 2. § (1) bekezdésben megállapított kiadások működési kiadásonkénti és felhalmozási kiadásonkénti részletes megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási kiadásokat a rendelet az 5. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(5) A 2. § (2) bekezdésben megállapított bevételek forrásonkénti megoszlását és a kiadások jogcímenkénti megoszlását az Óvoda tekintetében, továbbá a finanszírozási bevételeket a rendelet a 6. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(6) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatának felhasználási ütemtervét a 7. melléklet tartalmazza.

(7) Az önkormányzat, az Óvoda létszámkeretét a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

(8) A kimutatást az önkormányzat által nyújtott közvetett támogatásokról a 9. melléklet tartalmazza.

(9) A Gst. 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és az önkormányzati garanciákból és önkormányzati kezességekből fennálló kötelezettségeit az adósságot keletkeztető ügyletek futamidejének végéig, illetve a garancia, kezesség érvényesíthetőségéig és a Gst. 45. § (1) bekezdés a, pontjában kapott meghatározottak szerint saját bevételeit az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 10. melléklet tartalmazza a Mötv. 68 § (4) bekezdése szerinti értékhatárral számítva.

(10) Apaj Község Önkormányzat által vállalt hosszú lejáratú kötelezettségeinek alakulása, lejárat és eszköz szerinti bontásban a 11. melléklet határozza meg.

(11) Az Apaji Nonprofit Kft. finanszírozásának havi bontásban történő ütemezését 2024. évre vonatkozóan a 12. melléklet határozza meg.

(12) Önkormányzat pályázati forrásainak felhasználását 2024. évre vonatkozóan a 13. melléklet határozza meg.

(13) Az Önkormányzat a kiadások között 0 forint tartalékot különít el az alábbiak szerint:

(14) Az önkormányzat 144 694 750 Ft költségvetési hiánnyal tervez, a hiány fedezete: belső fedezet maradvány igénybevétele: 144 694 750,- Ft

A költségvetés készítésére, végrehajtására és módosítására vonatkozó szabályok

4. § (1) A költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján hatékony, átlátható, költségtakarékos és eredményes gazdálkodásra kell törekedniük; a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratunkban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, gazdálkodási, számviteli szabályok maradéktalan betartása, és az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.

(2) Az önkormányzat felhatalmazza költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.

(3) A költségvetési szerveknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. Amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, a tervezett kiadási előirányzatok nem teljesíthetők.

5. § (1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról e Rendelet 6. §. (1-6) bekezdésben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.

(2) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. Legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig – december 31-i hatállyal - módosítja a Rendeletét.

(3) Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

6. § (1) A képviselő-testület a jóváhagyott működési és felhalmozási költségvetés, valamint kölcsönök előirányzat-csoportok közötti átcsoportosítás jogát 15.000 eFt-ig (alkalmanként és intézményenként) a polgármesterre,

(2) A képviselő-testület az általános és céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát 15.000 e Ft-ig (alkalmanként és intézményenként) a polgármesterre,

(3) A képviselő-testület a tervezett bevételi előirányzatot meghaladó önkormányzati többletbevétel terhére az előirányzat-módosítás jogát esetenként 15.000 e Ft-ig (alkalmanként és intézményenként)

(4) A képviselő-testület év közben az e rendeletben szereplő előirányzat-módosításról és -átcsoportosításról az (1), (2) és (3) bekezdésen kívüli esetekben értékhatárra tekintet nélkül ruházza át a polgármesterre.

(5) Az (1)-(4) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a Rendelet módosításával egyidejűleg a képviselő-testületnek be kell számolni.

(6) Az (1)-(3) bekezdésben átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években – a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb – többletkiadással nem járhatnak.

(7) Az Áht.34 § (2) bekezdés alapján a polgármester bruttó 15.000 e Ft értékhatárig dönt a forrás felhasználásról, döntéséről tájékoztatja a képviselő-testületet.

7. § (1) A költségvetési szerveknél létszámnövekedést csak a képviselő-testület engedélyezhet.

(2) A megüresedett álláshelyek betöltésére csak a polgármester előzetes engedélye alapján kerülhet sor. Az átmenetileg betöltetlen álláshelyekre jutó személyi juttatások előirányzatával úgy kell gazdálkodni, hogy az álláshely az év bármely időpontjában betölthető legyen.

8. § (1) A költségvetési szervek feladatainak változását a képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.

(2) A költségvetési szerveknél szakmai programok indításához, feladatmutatót érintő fejlesztéshez a képviselő-testület előzetes hozzájárulása szükséges. A döntést megelőzően vizsgálni kell annak rövid és hosszabb távú költségvetési hatását.

(3) A költségvetési szervek vezetői felelősek a feladatmutatókhoz kötött állami hozzájárulások igénylését megalapozó mutatószámok (létszám, stb.) valóságtartalmáért, az elszámolásokhoz szükséges dokumentumok helyességért, valamint kötelesek a támogatás alapját képező nyilvántartásokat naprakészen vezetni.

9. § (1) A jubileumi jutalmak kifizetésére tervezett kiadás a felmerülés időpontjában a benyújtott igénylés alapján használható fel.

(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a létszám csökkentésekhez kapcsolódó, de a központi költségvetésből nem, vagy csak későbbi időpontban igényelhető összeg kifizetésére, illetve megelőlegezésére.

(3) A (1)-(2) bekezdésben foglalt felhatalmazás alapján hozott döntésekről a Rendelet módosításával egyidejűleg a képviselő-testületnek be kell számolni.

A gazdálkodásra vonatkozó egyéb szabályok

10. § (1) Az önkormányzati támogatási igénnyel járó pályázatok benyújtásához a képviselő-testület előzetes engedélye szükséges. Az olyan pályázatok benyújtására, melyek saját forrást nem igényelnek, vagy a szükséges saját-forrás rendelkezésre áll, de a következő évekre költségvetési kihatással járnak, a polgármester előzetes engedélye alapján kerülhet sor.

(2) Az önkormányzati pályázatokról, és azok önrészének mértékéről a képviselő-testület határozattal dönt.

11. § A képviselő-testület az önkormányzati költségvetésben szereplő felújítások, és beruházások lebonyolításával Apaj Község Önkormányzatát bízza meg.

12. § (1) Amennyiben a tulajdon védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött, valamint az intézmény az eszközökről és az azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet mennyiségben és értékben, akkor a költségvetési évről, december 31-i fordulónappal készített könyvviteli mérlegben kimutatott eszközöket és forrásokat – ideértve az aktív és passzív pénzügyi elszámolásokat is – alátámasztó leltározást elegendő kétévenként végrehajtani.

(2) Kötelező a megszűnés napjával azonos fordulónappal a leltározást végrehajtani, amennyiben az intézmény átszervezés vagy jogutód nélküli megszűnés következtében megszűnik.

13. § (1) A polgármester az Áht. 87. és 91. §-aiban foglaltak szerint köteles az önkormányzat gazdálkodásának helyzetéről a képviselő-testületnek beszámolni.

(2) A képviselő-testület a költségvetési szervek pénzmaradványát felülvizsgálja és a zárszámadási rendelettel egy időben hagyja jóvá. A képviselőtestület a költségvetési szervei beszámolójának felülvizsgálata eredményétől függően a költségvetési szerv pénzmaradványát módosíthatja.

(3) Az önkormányzat képviselő-testülete gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja.

Átmenetileg szabad (likvid) önkormányzati pénzeszközök hasznosítása

14. § (1) Az önkormányzat számláin lévő, átmenetileg szabad pénzeszközök terhére

a) elkülönített (lekötött) betétként történő elhelyezéséről,

b) – államilag garantált – értékpapír vásárlásáról a Közös Önkormányzati Hivatal előkészítése alapján a polgármester dönt.

(2) Az átmenetileg szabad pénzeszközöknek az (1) bekezdés szerinti hasznosításáról a képviselő-testületet a gazdálkodásról szóló beszámolókkal egyidejűleg tájékoztatni kell.

(3) 50 millió Ft-ig a hosszú lejáratú értékpapírok vásárlására vagy értékesítésére a képviselő-testület a polgármestert hatalmazza fel.

Folyószámlahitel felvétele

15. § (1) A Képviselő-testület az átmeneti likviditási problémák kezelésére a számlavezető pénzintézettel folyószámlahitel felvételére kötött szerződést határozza meg.

(2) A hitel és járulékai visszafizetésének biztosítékául az önkormányzat a költségvetési bevételeit jelöli meg.A képviselő-testület kötelezettséget vállal arra, hogy a hitel-visszafizetés időtartama alatt a kért hitelt és a járulékait a költségvetésbe betervezi és jóváhagyja.

(3) A képviselő-testület feljogosítja a polgármestert a folyószámlahitel szerződés aláírására.

Önkormányzati biztos kirendelése, megbízása

16. § (1) A képviselő-testület önkormányzati biztost rendel ki az általa fenntartott költségvetési szervhez, ha annak 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10 %-át, vagy az 50 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani.

(2) A költségvetési szerv az (1) bekezdésben foglaltak bekövetkeztét haladéktalanul köteles az irányító szervnek jelezni.

(3) Az önkormányzati biztos kirendelésére, megbízására, a költségek viselésére az Áht. végrehajtási rendeletében foglaltak az irányadóak.

Átmeneti rendelkezések

17. § (1) Az Áht. 25. §-ára hivatkozva a képviselő-testület tudomásul veszi, hogy a polgármester és az intézmény vezető jogosultak voltak az önkormányzat költségvetését megillető bevételek beszedésére és a rendeletben meghatározott kiadások teljesítésére.

(2) Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások a költségvetési rendeletbe beépítésre kerültek.

Vegyes és záró rendelkezések

18. § E rendelet rendelkezéseit azonban 2024. január 1. napjától kell alkalmazni.

19. § Ez a rendelet 2024. február 20-án lép hatályba.