Nagyar Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2014.(II.05.)önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2014. évi Költségvetéséről

Hatályos: 2014. 02. 05

Nagyar Község Önkormányzat


1 / 2014. (II.05.) számú rendelete

Az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről


Az Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d és f pontjában kapott felhatalmazás alapján, a 2014. évi pénzügyi tervéről (költségvetéséről) az alábbi rendeletet alkotja.


  1. §

A rendelet hatálya


  1. A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak ügyrendi bizottságára és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.



  1. §

A költségvetés bevételei és kiadásai


  1. A Képviselő-testület az Önkormányzat 2014. évi költségvetését


140 676 E Ft költségvetési bevétellel

152 697 E Ft kiadással

- 12 021 E  Ft költségvetési egyenleggel[1]

-10 021 E Ft működési

- 2 000 E Ft felhalmozási

állapítja meg.


A költségvetési egyenleg 12 021 E Ft fejezeti tartalék/helyi önkormányzati támogatás betervezésével volt megteremthető, e nélkül a költségvetési bevétel és kiadási oldal ilyen összegű hiányt mutat.


  1. Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti kiadások jogcímenkénti megosztását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg a Képviselő-testület.
  2. A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (igazgatási) feladatok szerinti bontásban 1.2, 1.3, 1.4 mellékletek állapítják meg.
  3. A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1 és 2.2 melléklet részletezi.
  4. A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának, vállalkozási maradványának igénybevételét, továbbá a felhalmozási célú többletbevételek működési célú kiadásokra történő átcsoportosítását rendeli el.
  5. A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében a 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. A 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből, vagy az előző évek költségvetési maradványának, vállalkozási maradványának igénybevételével történik.


  1. §

A költségvetés részletezése


A Képviselő-testület az önkormányzat 2014. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:


  1. Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.
  2. Az önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletekből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.
  3. Az önkormányzat 2014. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.
  4. Az önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.
  5. Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet tartalmazza.
  6. Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.
  7. A 2. § (1) bekezdésben megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, továbbá költségvetési szervenkénti megosztását és az éves (engedélyezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként a 9.1, 9.2…… mellékletek szerint határozza meg.
  8. Az Önkormányzat a kiadások között 500 E Ft általános és  500 E Ft céltartalékot állapít meg.


  1. §

A költségvetés végrehajtásának szabályai


  1. Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a költségvetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
  2. Az önkormányzat gazdálkodásának biztosításáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
  3. A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatos figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
  4. Költségvetési szerv jutalmat nem tervezhető.
  5. Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.
  6. A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az Önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
  7. Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik.
  8. A finanszírozási bevételeket és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület gyakorolja.


5.§

(1) Az Önkormányzat felhatalmazza a Polgármestert a 2014. évi költségvetésben kimutatott hiány – melynek fedezetére más információ hiányában fejezeti tartalék igénybevétele szerepel – összegét, valamint a költségvetésben kimutatott és fedezethiány miatt el nem ismert kiadási előirányzat együttes összegét a pályázat megjelölése után igényelje. A fejezeti tartalék igénylésére vonatkozó pályázatot készítse el és nyújtsa be képviselő-testületi jóváhagyás után az illetékes minisztériumhoz.


Amennyiben az (1) bekezdésben foglalt intézkedések ellenére is működési hiány mutatkozik, arra az esetre az engedélyezett kereten belül szükséges mértékű munkabérhitelt vesz fel.


6.§


Az 5.§-ban szereplő pályázattal elnyert pénz a település költségvetési bevételét képezi. Felhasználásáról a képviselő-testület döntésének megfelelően intézkedik.


7.§


  1. A képviselő-testület az Önkormányzat hiánya miatt általános tartalékot nem tud képezni.
  2. Az Önkormányzat költségvetésében szereplő 1 millió Ft rendkívüli kiadásokra biztosított előirányzat szükség szerinti felhasználásáról a folyamatos településüzemeltetési, intézmény-fenntartási feladatok, élet és balesetveszély elhárítása érdekében és rendkívüli esetekben a polgármester dönt. 


8.§


(1) Az Önkormányzat az államháztartási törvény és végrehajtási rendelete szerint, amennyiben indokolt, negyedévenként, de legkésőbb a zárszámadási rendelet-tervezet képviselő-testület elé terjesztéséig, az adatszolgáltatási kötelezettséget megelőzően december 31-i hatállyal a költségvetési beszámolót megelőzően dönt az Önkormányzat költségvetésének módosításáról.

(2) Az Önkormányzat költségvetési szervei a jogszabályi kereteken belül saját hatáskörükben tervezett előirányzat változtatási javaslatukról a jegyzőt 5 munkanapon belül, de legkésőbb tárgyévet követő év december 31-ig kötelesek tájékoztatni.


9.§

(1)A költségvetési intézmények vezetői a közalkalmazottak alapilletményét, illetménykiegészítését és illetménypótlékát csak a közalkalmazotti törvény szerinti kötelező szintnek megfelelően állapíthatják meg.

(2) A költségvetési intézmények vezetői a közalkalmazottak alapilletményét, illetménykiegészítését és illetménypótlékát csak a közalkalmazotti törvény szerinti kötelező szintnek megfelelően állapítják meg. A korábban munkáltatói jogkörben biztosított kiegészítést a Képviselő-testület elismeri.

(3) Az intézmények a költségvetési rendeletben jóváhagyott illetve rendelet alapján módosított kiadási és bevételi előirányzat különbözeteként költségvetési támogatásban részesülnek.

(4) Az intézmények készkiadásainak fedezetére készpénz ellátmányban részesülnek. Az intézmény által beszedett összeget a befizetést követő napon kötelesek az Önkormányzat házipénztárába befizetni.

(5) Az intézmény által ténylegesen beszedett nem céljellegű saját bevétel az intézményt illeti meg, előirányzat módosításáról és felhasználásáról saját hatáskörben dönt. Az intézmény többletbevételekből eredő saját hatáskörű előirányzat módosítása többlet költségvetési támogatási igénnyel járhat.

(6) Az 5. melléklet szerinti intézményi saját bevételek nem teljesítése esetén az intézmények kötelesek kiadási előirányzataikat csökkenteni. Ezen bevételek elmaradása költségvetési támogatás növekedésével nem járhat.


10.§

(1)Az Önkormányzat felhatalmazza a Polgármestert a bevételek beszedésére és a kiadások teljesítésére.

(2) Az intézmények bevételeik és kiadásaik teljesítését saját hatáskörben végzik.

Az intézmények költségvetésében szereplő, jóváhagyott közüzemi költségek és élelmezési kiadások kötött előirányzatok, év végi maradványát a képviselő-testület elvonja.

(3) Az Önkormányzat költségvetéséből finanszírozott intézmények pénzmaradványukat kötelesek a kötelezettséggel terhelt dologi kiadásaikra felhasználni. Az Önkormányzat a kötelezettséggel nem terhelt pénzmaradványt az intézményektől zárszámadás alátámasztásával elvonja.


11.§


(1) Az Önkormányzatot a központi költségvetési törvény alapján év közben megillető központi költségvetési hozzájárulok automatikusan megilletik az érintett intézményeket, a közös hivatalt eredeti rendeltetésük szerint.

(2) Az Önkormányzat által igényelt központosított előirányzat eredeti célra külön döntés nélkül felhasználható.

(3) A Képviselő-testület felhatalmazza polgármesterét és a jegyzőt, hogy a 2013. évi költségvetési rendeletben nevesítetten szereplőpályázati támogatással megvalósuló több éves fizetési kötelezettséggel járó feladatok bevételeit beszedje és a kiadásokat teljesítse a pályázati feltételeknek szerint.


12.§

(1)Az Önkormányzat felhatalmazza a Polgármestert a bevételek beszedésére és a kiadások teljesítésére.

(2) Az intézmények bevételeik és kiadásaik teljesítését saját hatáskörben végzik.

(3) A költségvetési szerv vezetője felelős a feladatai ellátásához , használatba, kezelésbe adott önkormányzati vagyon rendeltetésszerű használatáért, az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért, a gazdálkodásban a szakmai hatékonyság, és a gazdaságosság követelményének érvényesítéséért, az intézményi számviteli rendért, a belső ellenőrzés megszervezéséért, működtetéséért.




13.§

1) A képviselő-testület a sport támogatására, civil szerezetek támogatására fedezet hiány miatt csak jelképes támogatást tud megállapítani. A sport célú ingatlanok használatát az eddigi gyakorlat szerint a sportszervezetek részére biztosítja.

(2) A sportcélú ingatlanok használata és hasznosítása kapcsán a 24. § (3) bekezdésének rendelkezéseit értelemszerűen alkalmazni kell és ezért felelősséggel tartoznak a használók.


14§

1) A költségvetési szervek minden pénzmozgásról kötelesek elszámolni.

A költségvetési szervek minden költségvetési bevétele és költségvetési kiadása költségvetésük részét képezi.

(2) A költségvetési gazdálkodás a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magában, azaz a kiadási előirányzat nem jár felhasználási kötöttséggel.

(3) A költségvetés végrehajtása során a tárgyévi fizetési kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig vállalható és a kifizetések is ezen összeghatárig rendelhetők el, kivéve a jogszabályon, bírósági vagy államigazgatási jogerős határozatokon alapuló kötelezettségeket és járandóságokat.


15.§

(1) A képviselő-testület 2014. évre a közbeszerzés értékhatárát a közbeszerzési törvénnyel egyezően állapítja meg.

(2) Az önkormányzat költségvetéséből gazdálkodó szervezetek valamint az önkormányzat többségi tulajdonában lévő gazdasági egység az egy szerződés keretében 1 millió Ft-ot meghaladó, de a közbeszerzési értékhatárt el nem érő beszerzés esetén köteles legalább 3 ajánlatot beszerezni és annak alapján a legkedvezőbb ajánlatot kiválasztani. A kiválasztás alapvető szempontjai a megvalósítási költség, a kivitelezésnél alkalmazott anyagok minősége, a garancia vállalás időtartama, valamint a határidő.


16.§


(1) A képviselő-testület felhatalmazza polgármesterét, hogy az 2013. évi többször módosított költségvetési rendeletben nevesítetten szereplő, előirányzattal biztosított működési feladatok, és abból eredő kötelezettségvállalások áthúzódó kiadásait a hivatkozott rendeletben biztosított mértékig teljesítse. 2014. évi költségvetésben nevesítetten szereplő előirányzattal biztosított fejlesztési feladatra a kötelezettségvállalás mértékéig utalványozzon.

(2) A képviselő-testület felhatalmazza polgármesterét és a címzetes főjegyzőt, hogy a 2013. évben megkötött téli közfoglalkoztatási programok keretében a támogatást igényelje és a támogatási szerződés szerinti kiadásokat teljesítse, az ehhez szükséges önrészt biztosítja. A 2014. évi közfoglalkoztatási programokra vonatkozóan az önkormányzat érdekében eljárjon és a szerződést megkösse.



17. §

Az Önkormányzat különös figyelemmel arra, hogy minden folyószámla, és hitelkapcsolata a jelenlegi számlavezetőjéhez kapcsolódik, az önkormányzati alkalmazottak döntőtöbbségének lakossági folyószámláját a jelenlegi számlavezető vezeti és a számlavezető váltás jelentős többletköltséget okozna, 2014-ben nem tervez bankváltást.




18.§

Az előirányzatok módosítása


(1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.

A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.

(2) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(3) A képviselő-testület az előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(4) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(5) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendeletkészítésekor nem

ismert többletbevételhez jut,vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(6) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.


19. §

A gazdálkodás szabályai


(1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

 (2) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belsőszabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(3) Az önkormányzat,valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.





20. §

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése


(1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az Önkormányzat a belsőellenőrzés kialakításáról társulás útján, külső szolgáltatóval gondoskodik.

A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.


21.§

Záró és vegyes rendelkezések

(1) Ez a rendelet 2014. február 5.-én lép hatályba, de rendelkezéseit 2014. január 1-től kell alkalmazni.



   Szalkainé Fóri Zsuzsa sk.                                                                     Tóthné Guti Ibolya sk.

       Jegyző                                                                                              polgármester




                                   A rendelet kihirdetéséről gondoskodott:

                                                                                              Szalkainé Fóri Zsuzsa

jegyző

[1]

A költségvetési bevételek és költségvetési kiadások különbözeteként a költségvetési többlet és hiányt (költségvetési egyenleg) kell bemutatni (Áht. 5. § (3) bekezdés)