Csengerújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testülete 7/2021. (V. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 05. 28

a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról

Részletes indokolás

Az 1–5. §-hoz és az 1–23. melléklethez

Tisztelt Képviselő-testület!

A képviselő-testület a zárszámadási rendeletben történő meghatározására az Mötv. 143. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján jogosult. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a jegyző által elkészített zárszámadási rendelet-tervezetet a polgármester a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig terjeszti a képviselő-testület elé. A zárszámadásról a képviselő-testület rendeletet alkot.

Csengerújfalu Község Önkormányzata 2020. évi pénzügyi tervének végrehajtásáról szóló zárszámadás elkészült, melyet az alábbiak szerint terjesztek a Képviselő-testület elé.

I.

BEVEZETŐ

Csengerújfalu Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 2020.03.12.-én fogadta el az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló rendeletét, ami a költségvetés végrehajtásának időszakában egyszer módosításra került. A képviselő-testület folyamatosan tájékozódott az időarányos teljesítésekről.

Az önkormányzat 2020. évi összes teljesített kiadása 236.411.675 Ft, teljesített összes bevétele 302.106.528 Ft. Az önkormányzat 2020. évi költségvetési maradványa 65.694.853 Ft.

A Képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését 24.120.414 Ft működési forráshiánnyal fogadta el.

A működési forráshiányra az önkormányzat a működőképesség megőrzését szolgáló kiegészítő támogatásából 10.039.545 Ft-ot kapott az év folyamán.

A központi költségvetés év közben kompenzálta a minimálbér, illetve a garantált bérminimum emelésének fedezetét, mely pozitív hatást gyakorolt az önkormányzat gazdálkodására.

Az önkormányzat a forráshiányt a kiadási megtakarításokkal, csökkentésekkel, illetve az elért többletbevételekkel ellentételezte.

A 2020. évi költségvetésünket az előző évekhez hasonlóan a kiadások csökkentése és a takarékosság jellemezte.

A kiadások csökkentésével, átütemezésével sikerült a fizetőképességet biztosítani.

Az önkormányzat hitellel nem rendelkezik.

Az összes kiadásból 198.437.951 Ft a működtetést szolgálta, kötelező önkormányzati feladatok ellátásához kapcsolódott.

A beruházások, felújítások a lakosság jogos igényeinek kielégítését biztosították, a felhalmozási célú kiadások 37.973.724 Ft-tal teljesültek.

Az önkormányzat éves beszámolási kötelezettségnek eleget tett, mely továbbítása a MÁK felé megtörtént.

A 2020. évben az Állami Számvevőszék –az önkormányzatok integritásának ellenőrzése- keretében vizsgálta Csengerújfalu Község Önkormányzatát is. Az ellenőrzés célja annak értékelése volt, hogy a helyi önkormányzatnál és annak gazdálkodási feladatait ellátó önkormányzati hivatalnál megteremtették-e az integritás biztosításához szükséges feltételeket, kialakították-e az integritási kontrollokhoz kapcsolódó, valamint a korrupció elleni védelmet szolgáló szabályozásokat. Az Állami Számvevőszék az ellenőrzésről készült jelentését 2021.01.29. napján adta ki, mely alapján az önkormányzat ötös osztályzatot kapott. Az önkormányzat és az önkormányzat hivatala az integritás szempontjából a legeredményesebb, alacsony kockázatú önkormányzatok közzé tartozik. A jelentés az önkormányzatra nem tartalmaz megállapítást, ez alapján intézkedési terv sem készült.

II.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt indoklások

Az önkormányzat költségvetési mérlege, pénzeszközök változása

Az önkormányzat pénzkészlete (bankszámlák, pénztárak) 2020. január 1-jén 30.007.309
Ft volt. Bevételként 304.458.227 Ft került elszámolásra. Az év folyamán 270.406.508 Ft kifizetését követően a 2020. december 31-i záró pénzkészlet 64.058.956 Ft.

Többéves kihatással járó döntések

Az önkormányzat többéves kihatással járó döntésekből származó működési és felhalmozási célú kötelezettségekkel nem rendelkezik.

Az önkormányzat hitelállománnyal nem rendelkezik.

Az önkormányzatnak 2020. december 31. napjával nem volt kezességvállalása.

Közvetett támogatások

A közvetett támogatások tényleges összege 20.000 Ft, mely a következő jogcímeken jelentkezett:

Helyiség hasznosítása utáni kedvezmény, mentesség

Adósság állomány alakulása

2020. december 31-én az önkormányzatnak külföldi hitelező felé adósság állománya nem volt. A 2020. évi költségvetést, valamint a következő évet terhelő belföldi szállítói kötelezettségként a mérlegben 12.708.006 Ft került kimutatásra, melyből nem lejárt 504.802 Ft, 1-90 nap közötti lejáratú 1.192.936 Ft, 91-180 nap közötti lejáratú 2.172.634 181-360 nap közötti lejáratú 2.523.879, 360 napon túli 6.313.755 Ft.

Vagyoni helyzet alakulása

Az önkormányzat eszközeinek értéke 2020. december 31-én 920.566.229 Ft, mely 3,3 %-kal nőtt az előző évhez képest.

.

Az immateriális javak állománya 97 %-kal (259.842 Ft-tal), csökkent a 2019. december 31-i adathoz viszonyítva, mely csökkenés az elszámolt értékcsökkenésnek köszönhető.

A tárgyi eszközök állománya 840.599.706 Ft, mely 1 %-os csökkenést mutat előző évhez képest, melynek oka, hogy az elszámolt terv szerinti amortizáció meghaladta a tárgyévi aktivált beruházások értékét.

A befektetett pénzügyi eszközök értéke az elmúlt évhez képest nem változott.

Az önkormányzatnak a gazdasági társaságokban történő befektetései 263.630 Ft.

Az önkormányzat többségi tulajdonában lévő gazdasági társaságok a következő közfeladat-ellátásában vettek részt: ívóvíz ellátás (Kristályvíz Zrt. és Tiszamenti Regionális Vízművek Zrt.)

A forgóeszközök állománya az előző évhez képest 600.000 Ft növekedést mutat. A tárgyi időszak végén 1.120.903 Ft.

Az követelések állománya növekedést 1.182.336 Ft növekedést mutat, melynek 70%-a költségvetési évben esedékes, 8% -a pedig költségvetési évet követően. A követelés jellegű sajátos elszámolások (előlegek, forgótőke) 22%.

Növekedés következett be a pénzeszközöknél, melynek év végi állománya 64.058.956 Ft, mely az önkormányzat részére leutalt uniós, illetve hazai forrású pályázatos támogatások forrásai.

Az önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségek, részesedések alakulása

Az önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségek összes állománya 0 Ft.

A részesedések a kimutatásban szerepkő tételekből tevődnek össze.

Tisztelt Képviselő-testület!

A 2020. évi költségvetési rendeletben megfogalmazott célok a végrehajtás során szükségessé vált módosításokkal együtt teljesültek. A fejlesztések eredményeként a működés takarékosabbá vált, a szolgáltatások színvonala emelkedett. 2020-ban több Képviselő-testületi döntés is a szigorú, takarékos és ésszerű gazdálkodást helyezte az előtérbe. A beruházások, felújítások tekintetében azok kerültek engedélyezése, melyek végrehajtása nem okozott likviditási gondot az önkormányzat gazdálkodásában.

A fenntartható fejlődés érdekében, 2021-ban folyamatosan elemeznünk kell a gazdasági folyamatokat, figyelembe véve az önkormányzat erre irányuló döntéseit.

A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet (továbbiakban: Bkr.) 11. § (2a) bekezdése értelmében az önkormányzat valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles az éves költségvetési beszámolóval együtt a Bkr. 1. melléklete szerinti vezetői nyilatkozatot a polgármesternek megküldeni. A költségvetési szervek vezetői ennek a kötelezettségüknek eleget tettek. A vezetői nyilatkozatok a zárszámadási rendelet tervezet mellékletét képezik.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a zárszámadási rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.

A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:

Társadalmi, gazdasági, hatások

A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását (fejlesztések, intézmények átalakítása, stb.). A szociálisan rászoruló társadalmi rétegek támogatásában előrelépés történt (étkeztetés, önkormányzati lakások bérbeadása, stb).

A rendeletben foglaltak végrehajtásának költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.

Környezeti és egészségügyi következmények

A 2020. évben az orvosi rendelő felújítása befejeződött, így a település egészségügyi ellátása korszerű körülmények között folytatódhat a következő években.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások

A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.

A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.

A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.

Tisztelt Képviselő-testületet!

Kérem, hogy a zárszámadási rendelet-tervezetet tárgyalja meg és hozza meg döntését.

Csengerújfalu, 2021. május 28.

Zsiga Mihály

polgármester

NYILATKOZAT

A) Alulírott Magyari Ferenc Csengerújfalu Község Önkormányzat jegyzője jogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy az előírásoknak megfelelően 2020. évben az általam vezetett önkormányzatnál gondoskodtam

a belső kontrollrendszer kialakításáról, valamint szabályszerű, eredményes, gazdaságos és hatékony működéséről,

olyan szervezeti kultúra kialakításáról, amely biztosítja az elkötelezettséget a szervezeti célok és értékek iránt, valamint alkalmas az integritás érvényesítésének biztosítására,

a költségvetési szerv vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű használatáról, az alapító okiratban megjelölt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáról,

a rendelkezésre álló előirányzatok célnak megfelelő felhasználásáról,

a költségvetési szerv tevékenységében a hatékonyság, eredményesség és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséről,

a tervezési, beszámolási, információszolgáltatási kötelezettségek teljesítéséről, azok teljességéről és hitelességéről,

a gazdálkodási lehetőségek és a kötelezettségek összhangjáról,

az intézményi számviteli rendről,

olyan rendszer bevezetéséről, amely megfelelő bizonyosságot nyújt az eljárások jogszerűségére és szabályszerűségére vonatkozóan, biztosítja az elszámoltathatóságot, továbbá megfelel a hazai és közösségi szabályoknak,

arról, hogy a vezetők a szervezet minden szintjén tisztában legyenek a kitűzött célokkal és az azok elérését segítő eszközökkel annak érdekében, hogy végre tudják hajtani a meghatározott feladatokat és értékelni tudják az elért eredményeket. E tevékenységről a vezetői beszámoltatás rendszerén keresztül folyamatos információval rendelkeztem, a tevékenységet folyamatosan értékeltem.

A vonatkozó jogszabályok belső kontrollrendszerre vonatkozó előírásainak az alábbiak szerint tettem eleget:

Kontrollkörnyezet: A szervezetnél rendelkezésre állt a hatályos alapító okirat, szervezeti és működési szabályzat. Megismerhető volt a költségvetési szerv stratégiai és operatív célrendszere. A belső ellenőrzési kézikönyv rendelkezésre állt.

Integrált kockázatkezelési rendszer: A kockázatok meghatározására, felmérésére, elemzésére, kezelésére szabályzat áll rendelkezésre, melynek felülvizsgálata, aktualizálása folyamatos. A kockázatkezelés eredményét figyelembe véve a belső ellenőrzési vezető elkészítette a belső ellenőrzési stratégiai tervet, mely alapján összeállításra került az éves ellenőrzési terv.

Kontroll tevékenységek: A szervezeten belül a kontrolltevékenységek kialakítása megtörtént, melyek biztosítják a kockázatok kezelését, erősítik a szervezet integritását, hozzájárulnak a szervezet céljainak megvalósításához. A kontrolltevékenység részeként kiépítésre kerültek azok a kontrollok, amelyek biztosítják a kockázatok csökkentését. A döntések célszerűségi, gazdaságossági, hatékonysági és eredményességi szempontú megalapozottsága a gyakorlatban biztosított volt. Az állami támogatások igénylésével és elszámolásával kapcsolatos feladatok a kontrollrendszer kiemelt elemét képezték.

Információs és kommunikációs rendszer: A költségvetési szerv eleget tett az Infotv.-ben meghatározott, a közérdekű adatokra vonatkozó tájékoztatási kötelezettségeknek. Eleget tett az iratkezelésre vonatkozó jogszabályi kötelezettségnek.

Nyomon követési rendszer (monitoring): A költségvetési szerv vezetője biztosította a belső ellenőrzés szervezeti és funkcionális függetlenségét, illetve a működéshez szükséges forrásokat. A költségvetési szerv vezetője kialakította a szervezet tevékenységének, a célok megvalósításának nyomon követését biztosító rendszert, gondoskodott a független belső ellenőrzés kialakításáról és működtetéséről.

Kijelentem, hogy a benyújtott beszámolók a jogszabályi előírások szerint a valóságnak megfelelően átláthatóan, teljes körűen és pontosan tükrözik a szóban forgó pénzügyi évre vonatkozó kiadásokat és bevételeket

Az általam vezetett költségvetési szerv gazdasági vezetője eleget tett tárgyévben esedékes továbbképzési kötelezettségének a belső kontrollok témakörében:

igen – nem

Kelt: Csenger, 2021. február 26.

/: Magyari Ferenc s.k.:/

jegyző