Kántorjánosi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2015.(II.27.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetbeni települési támogatások rendszeréről

Hatályos: 2018. 02. 28- 2019. 07. 09

(egységes szerkezetben a 10/2015. (VI.24.), 12/2015. (VIII.07.), 3/2016. (III.30.), 12/2016. (XI.18.), 7/2017. (V.02.),  3/2018. (II.27.) önkormányzati rendelettel) 


Kántorjánosi Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 1. § (2) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, 48. § (4) bekezdésében, 58/B. § (2) bekezdésében, 92. § (1) bekezdésében, 134/E. §-ában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 18. § (2) bekezdésében, a 29. § (2) bekezdésében, a 131. § (1) bekezdésében, valamint az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 11. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:  

I. Fejezet


Általános rendelkezések


I.        cím


A rendelet célja


1. §



(1) E rendelet célja, hogy Kántorjánosi község közigazgatási területén a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében – kiemelten az időskorú lakosságra, a gyermeket nevelő családokra, ezen belül is a nagycsaládosokra, figyelemmel az Önkormányzat teherbíró képességére – meghatározza az önkormányzat által biztosított települési támogatás megállapításának, mértékének, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályait.

 (2) A Képviselő-testület az ellátások biztonságával a szociális szempontok rászorult családok életminőségén kíván javítani, egyidejűleg ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni, mivel az egyének, a családok és a helyi közösség aktivitása nélkülözhetetlen feltétel a szociális biztonság megteremtése szempontjából.

(3) E rendelet az Szt.-ben és a Gyvt.-ben foglalt rendeletalkotási kötelezettségének megfelelően az Szt. 1. § (2) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján rendelkezik az Önkormányzat által nyújtható szociális ellátásokról.



(4) A települési támogatások feltételeinek biztosítása – az egyének önmagukért és családjukért, valamint a helyi közösségeknek a tagjaikért viselt felelősségén túl – e rendeletben foglaltak szerint az önkormányzat feladata.


II. Cím


A rendelet hatálya


2. §


(1) E rendeletet kell alkalmazni Kántorjánosi Község területén élő, lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező:

a)      magyar állampolgárokra,

b)     bevándoroltakra és letelepedettekre,

c)      hontalanokra,

d)     a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre.


(2) A rendelet hatálya a rendkívüli települési támogatás tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak Kántorjánosi község területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.


(3) E rendelet hatálya kiterjed a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv.-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát Magyarország területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik.


(4) E rendelet szerint kell eljárni az (1) és (2) bekezdésben meghatározott személyeken kívül, a Kántorjánosi Község területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelmében is, ha az ideiglenes hatályú elhelyezés vagy más ideiglenes hatósági intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.


(5) E rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat együttműködési megállapodás keretében más önkormányzattal, illetve civil, társadalmi szervezetekkel kötött ellátási szerződése alapján a személyes gondoskodást nyújtó ellátások esetében az ellátásban részesülő személyekre.




Eljárási rendelkezések


3. §


 (1) A települési támogatások iránti kérelmet Kántorjánosi Polgármesteri Hivatalhoz kell előterjeszteni. A rendeletben szabályozott ellátások iránti kérelemhez csatolni kell az 1. mellékletet képező jövedelem- és vagyonnyilatkozatot. Amennyiben kérelem külön nem érkezik, a jövedelem- és vagyonnyilatkozatot – tartalma miatt – kérelemként kell elfogadni. A jövedelem-és vagyonnyilatkozatot a jövedelem típusának megfelelő igazolással vagy annak fénymásolatával, valamint az egyes ellátásoknál meghatározott okmányokkal, dokumentumokkal kell benyújtani. Jövedelem-és vagyonnyilatkozat nélkül e rendeletben szabályozott ellátások nem állapíthatóak meg.


(2) A települési rendszeres és rendkívüli támogatásokra való jogosultság megállapításakor a jövedelemszámításnál

a)      a havi rendszerességgel járó, nem vállalkozásból illetve őstermelői tevékenységből származó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét,

         b) a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból, őstermelői tevékenységből származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát

kell figyelembe venni azzal, hogy a b.) pont szerinti számításnál azon hónapoknál, amelyek adóbevallással már lezárt időszakra esnek, a jövedelmet a bevallott éves jövedelemnek e hónapokkal arányos összegében kell számítani.

[1][2]


(3) Ha a vállalkozási tevékenység megkezdésétől eltelt időtartam nem éri el a 12 hónapot, akkor az egyhavi átlagos jövedelmet a vállalkozási tevékenység időtartama alapján kell számítani.


(4) A jövedelemszámításnál figyelmen kívül kell hagyni

a)      a kérelem benyújtását megelőzően megszűnt havi rendszeres jövedelmet,

b)     vállalkozásból származó jövedelmet, feltéve, hogy a vállalkozási tevékenység megszűnt. A vállalkozási tevékenység akkor tekinthető megszűntnek, ha az egyéni vállalkozói tevékenység az egyéni vállalkozóról szóló törvényben meghatározottak szerint megszűnt, az őstermelői igazolványt visszaadták vagy visszavonták, illetőleg a társas vállalkozást vagy az egyéni céget törölték a cégjegyzékből,

c) közfoglalkoztatásból  származó havi jövedelemnek a foglalkoztatást helyettesítő támogatás összegét meghaladó részét.


[3](5) E rendelet alkalmazásában használt fogalmak alatt, valamint az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. (továbbiakban Szt.), A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet (továbbiakban Pr.), és a mindenkor hatályos általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) rendelkezéseit kell alkalmazni.



Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése


4. §


Ha a képviselő-testület a hatáskörébe tartozó települési támogatás megtérítését rendeli el,
a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét és a kamat összegét – amennyiben annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné – méltányosságból


a) elengedheti, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjának az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének egy és félszeresét,


b) csökkentheti, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjának az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresét,


c) részletekben fizettetheti meg.


 II. Fejezet


Települési Támogatások


I. cím


Ellátások formái


5. §


(1) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a képviselő-testület e rendeletben meghatározott feltételek szerint

   a) települési támogatást

       aa) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez,

       ab) a gyógyszer-kiadások viseléséhez eseti jelleggel,

       ac) kamatmentes kölcsön

       ae) köztemetés

       af) a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére, valamint


   b) rendkívüli települési támogatást

biztosít (továbbiakban együtt: szociális rászorultságtól függő települési támogatások).


(2) A szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások a Polgármesteri Hivatal pénzárjából készpénzben történő felvétellel, vagy a kérelmező nyilatkozatának megfelelően folyószámlára kerülnek kifizetésre, kivéve, ha a határozatban feltüntetésre kerül a készpénzben történő kifizetés engedélyezése.


(3) A képviselő-testület e rendeletében meghatározott pénzbeli és természetbeni támogatásokat, az éves elfogadott szociális keret ismeretében kiegészítheti, a Kántorjánosi Gyermekjóléti és Szociális Intézmény javaslata, közreműködése alapján.


(4) A (3) bekezdésben foglalt támogatások megállapíthatósága tekintetében
a szociális ügyekkel foglalkozó mindenkori képviselő-testület bizottsága véleményét ki kell kérni.


II. Cím


Szociális rászorultságtól függő települési támogatások


6. §


A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás


(1) Lakhatási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által életvitelszerűen lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás. A Képviselő-testület a villanyáram-, a víz- és gázfogyasztás, a lakbérhez vagy az albérleti díjhoz költséghez nyújt támogatást.


(2) A lakhatási támogatást elsősorban természetbeni ellátás formájában és a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz, a szolgáltató részére történő folyósítással, előre fizetős mérőóra feltöltésével kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását legnagyobb mértékben veszélyezteti. Ennek érdekében önkormányzat a szolgáltatókkal keret-megállapodást köt.

Megállapodás hiányában, illetve, gondos mérlegelést követően a kérelmező a Polgármesteri Hivatal pénztárában személyes felvétel keretében vagy folyószámlára is utalható a támogatás.


[4](3) a) Támogatásra jogosult az a személy, aki:  

            aa) életvitelszerűen, valamint a lakcímkártyájával megegyező lakcímen él,

ab) a közüzemi számlán szereplő cím legalább egyike megegyezik a fenti címmel

ac) a háztartás egy fogyasztási egységre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, egyedül élő esetén a 300 %-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona

              feltéve, hogy a közüzemi számlák (villanyáram, víz, gáz, szemétszállítási díj) havi összköltsége eléri vagy                             meghaladja, a háztartás havi  nettó összjövedelmének 10 %-át. 


b) Azon háztartásban, ahol nincs bevezetve a vezetékes gázszolgáltatás vagy van, csak emellett egyéb fűtő anyagot használ, ilyen esetben a tüzelőanyag vásárlásról szóló számla összegét figyelembe lehet venni a 10 % számolásánál. ( A számla összege maximum 6 hónapra osztható el).


c) Az az igénylő, amely előre fizetős mérőórával rendelkezik és az erről szóló megállapodást vagy szerződést kérelméhez csatolja, mentesül a közüzemi számlák 10 %-nak teljesítése alól.


(4) A támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol

a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,

b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,

c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,

d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,

e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.


(5) Ha a háztartás

a) (4) bekezdés a)-c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy

b) (4) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.


(6) Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a családbafogadó gyámot és a nevelőszülőt - él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.


(7) A lakhatási támogatás ugyanazon lakás esetén csak egy jogosult részére állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.


[5](8) A támogatás megállapításához a szükséges jövedelem - és vagyonnyilatkozaton, valamint a jövedelemigazolásokon túl a kérelmezőnek csatolnia kell a nevére szóló közüzemi számla fénymásolatát, amelyre a támogatás nyújtását kéri, mindemellett a 12 hónapnál nem régebbi egyéb közüzemi számla fénymásolatát.


(9) A támogatás egy hónapra jutó összege

a) ha az egy fogyasztási egységre jutó jövedelem összege a 40.000,- Ft-ot nem haladja meg, akkor a támogatás mértéke havi 5.000,- Ft.,

b) ha az egy fogyasztási egységre jutó jövedelem összege a 40.000,-Ft-ot meghaladja, a támogatás mértéke havi 3.000,- Ft.


(10) Az (1) bekezdés szerinti települési támogatást a kérelem benyújtása hónapjának első napjától 12 hónapra kell megállapítani. Amennyiben a kérelmező lakhatási támogatásra való jogosultsága továbbra is fennáll, a jogosultság megállapítása iránti kérelem legkorábban a jogosultság lejártát követő hónapjában adható be, és a lakhatási támogatást a korábbi jogosultság megszűnését követő hónap első napjától kell megállapítani.


(11) [6]


(12) A lakhatási támogatásra jogosult halála esetén fel nem vett ellátást a vele közös háztartásban együtt élt házastárs vagy élettárs, gyermek, unoka, szülő, nagyszülő és testvér egymást követő sorrendben veheti fel a halál hónapját követő hónap utolsó napjáig.




7. §


Gyógyszer-kiadások viseléséhez nyújtott eseti települési támogatás


(1) A képviselő-testület gyógyszertámogatás formájában települési támogatást nyújt a szociális rászorult azon személyek részére, akik az Szt. 50. § (1) és (2) bekezdés szerint közgyógyellátásra nem jogosultak, de egészségi állapotuk, és jövedelmi helyzetük alapján a gyógyszer megvásárolása nagy anyagi terhet ró a családra.


(2)  Gyógyszer-kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a kezelő orvos által 10 napnál nem régebbi vényt.


(3) Gyógyszer-kiadások viseléséhez települési támogatásra való jogosultság állapítható meg annak a személynek, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 175 %-át, egyedül élő esetében annak 250 %-át,


[7](4)  Gyógyszer-kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás különös méltányosságból jövedelmi viszonyok figyelmen kívül hagyása mellett – tartós vagy súlyos betegség esetén – is megállapítható.


(5) Nem jogosult gyógyszer-kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatásra az a személy, aki a Szt. szerint alanyi vagy normatív közgyógyellátásra jogosult.


(6) [8]Az eseti jellegű gyógyszertámogatás mértéke félévente, családonként legfeljebb 10.000,-Ft. A támogatás félévente maximum két alkalommal vehető igénybe, a jelen rendeletben megállapított maximalizált összeg erejéig. 




8. §


Lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyeknek nyújtott települési támogatás


(1) A képviselő-testület lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó önhibáján kívül hátralékot felhalmozó személyek részére megállapított települési támogatás a kérelmező és háztartása által lakott helyiség lakhatásának megőrzése érdekében biztosított hozzájárulás.

Önhibának minősül az állami foglalkoztatási szervvel történő együtt nem működés.


(2) A képviselő-testület lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyt és háztartást települési támogatásban részesíti,

a)      akinek

aa) adóssága meghaladja az 50.000 Ft-ot, de legfeljebb 200.000 Ft, ás a (3) bekezdés meghatározott adósságok valamelyikénél fennálló tartozása legalább
6 havi vagy

ab) a közüzemi díjtartozása miatt a szolgáltatást kikapcsolták, továbbá 

   b[9]) akinek a háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 215 %-át, egyedül élő esetén a 250 %-át, valamint

   c) aki sem neki, sem a háztartásában élő személyeknek a mindenkor hatályos Szt.- ben meghatározott vagyona nincs,

   d) és aki vállalja az adósság és az önkormányzat által megállapított települési támogatás különbözetének (továbbiakban önrész) megfizetését, és ez a vállalás, a rendelkezésre álló adatok alapján folyamatos fizetési kötelezettség mellett a háztartás jövedelmi viszonyait figyelembe véve, teljesíthető.


(3) A rendelet alkalmazása során adósságnak minősül a lakhatási költségek körébe tartozó

   a) közüzemi díjtartozás (vezetékes gáz, áram, víz- és csatornahasználati, szemétszállítási díjtartozás),

  

(4) [10][11]A települési támogatás egy alkalommal legfeljebb 20.000,- Ft lehet. Abban az esetben, ha a család részére 2015. és 2016. évben a teljes támogatás összege megállapításra került, akkor 2017. évben nem jogosult ezen ellátásra. Amennyiben 2015. és 2016. évben a család a támogatási összeget részben merítette ki, akkor 2017. évben a maximálisan megállapítható települési támogatási összeg és a már megállapított összeg különbözetét van lehetőség igényelni.


(5) A támogatás iránti kérelmet egy háztartáson belül bármelyik nagykorú személy benyújthatja.


(6) A települési támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakásrészeit.


(7) A lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralék rendezésére irányuló eljárást az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon személyesen benyújtja a Polgármesteri Hivatalhoz, mely eljárás, a kérelem és a javaslat  hivatalhoz történő beérkezésétől indul.


(8) [12]A támogatásra irányuló kérelem benyújtása év közben folyamatosan történik. Az eljárás során a kérelmezőnek - amennyiben a közüzemi szolgáltatói számla nem a kérelmező vagy házastársa/élettársa nevére szól, - nyilatkoznia kell a lakásban tartózkodásának jogcíméről, valamint csatolnia kell,

  1. a hitelező által a tárgyhónapban kiállított iratokat az adósság jogcíméről és az összegéről, vagy a közszolgáltatás kikapcsolásának tényéről,

  2. az állami foglalkoztatási szerv igazolását az együttműködési kötelezettség teljesítéséről. (álláskereső kiskönyv is elfogadható)


(9) Az éves elszámoló számla meg nem fizetéséből származó hátralék tizenkét havi elmaradásnak minősül.



9. §


Kamatmentes kölcsön


(1)              Kamatmentes kölcsön nyújtható:

a)      társadalombiztosítási ellátás megállapítás iránt benyújtott kérelem esetén a kérelem benyújtása és az ellátás folyósítása közötti időszakra, vagy

b)     lakás rendeltetésszerű használata során felmerülő közüzemi díjhátralék kiegyenlítésére, vagy

c)      saját tulajdonú ingatlan állagmegóvásához, ha az életvédelmi célokat szolgáló beavatkozás költségeit önerőből nem tudja, vagy

d)     közeli hozzátartozó eltemettetéséhez, amennyiben a temetési költség kifizetése a kérelmező családjának létfenntartását veszélyezteti.


(2)              A kamatmentes kölcsön visszafizetés határidejét úgy kell meghatározni, hogy a kölcsön visszafizetésére a kölcsön folyósításának évében sor kerüljön. Ettől eltérni a temetési költség fizetése esetén lehet.


(3)              A kölcsön folyósításáról hatósági szerződést kell kötni, melynek tartalmaznia kell, hogy amennyiben az adós vagy egyetemleges adóstárs bármely havi törlesztő részlet befizetését elmulasztják, a hátralévő teljes kölcsönösszeg egy összegben válik esedékessé. A hatósági szerződés a jelen rendelet 2. számú mellékletét képezi.


(4)              Nem részesíthető újabb kölcsön annak a személynek, aki a részére korábban nyújtott kölcsön teljes összegét nem törlesztette, vagy a kölcsön behajtására polgári peres eljárás keretében került sor.


(5)              [13]Kamatmentes kölcsön egy naptári éven belül, valamint egy család tekintetében legfeljebb 300.000 Ft.


(6)              A kérelem elbírálása során vizsgálni kell a kölcsön visszafizetésének lehetőségét.



III.     Cím


Rendkívüli települési támogatás


10. §



(1)              A Képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére e rendeletben meghatározottak szerint rendkívüli települési támogatást nyújt.


(2)             A létfenntartást veszélyeztető, vagy a rendkívüli élethelyzet különösen:

a)      [14]ha a család bármely tagja 3 napot meghaladóan kórházi kezelésben részesült, vagy kórházi kezelést kell igénybe vennie, de anyagi helyzete miatt nem teszi lehetővé

b)     az egészségbiztosítás által nem, vagy csak részben támogatott az egészség megőrzése, helyreállítása érdekében szükséges akut megbetegedése során keletkezett gyógyszer, továbbá gyógyászati segédeszköz, szolgáltatás igénybevétele, ha annak díja a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 30 %-át meghaladja,

c)      a szociális válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása,

d)     a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásnak, illetve a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése,

e)      gyermek táplálékallergiája vagy más alapbetegsége miatt speciális diétája,

f)      hozzátartozói haláleset,

g)     ha lakásfenntartással összefüggő alkalmankénti jelentős kiadások következtében (pl. tüzelővásárlás, kimagaslóan magas fűtési számla, stb.) a kérelmező pénzbeli segítségre szorul, vagy közüzemi szolgáltatóknál fennálló díjhátralékok rendezéséhez előrefizetős fogyasztást mérő készülék működtetéséhez,

h)     ha elemi kár következtében lakhatását biztosító ingatlan és ingósága megrongálódott, és helyrehozatali költségének teljesítése átmenetileg vagy tartósan a kérelmező és családja létfenntartását veszélyezteti.


(3)              Rendkívüli települési támogatás állapítható meg,

    a) ha az egy főre jutó családi havi jövedelem, gyermeket gondozó család esetében, nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 175 %-át,

   b) ha az egy főre jutó családi havi jövedelem, a gyermeket nem gondozó család esetében, nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át,

   c) temetési hozzájárulás címén, ha az egy főre jutó családi havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetén 250 %-át.

   d) különös méltányosságból jövedelmi viszonyok figyelmen kívül hagyása mellett súlyos betegség, elemi kár, katasztrófa, válsághelyzet esetén


(4)   A rendkívüli települési támogatás iránti kérelem benyújtásakor a családot ért elemi kár kivételével – a támogatás alapját képező létfenntartást veszélyeztető vagy rendkívüli élethelyzettől függően - különösként csatolni kell:

   a) a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság által küldött tájékoztatást, igazolást,

   b) az érintett egészségügyi intézményi igazolást,

   c) a váratlan költségekről szóló igazolást,

   d) a gyógyszer-, gyógyászati segédeszköz szükségletről, az egészségügyi szolgáltatás igénybevételéről szóló, az érintett egészségügyi szolgáltató igazolását,

   e) a táv- vagy gázfűtés esetén a fűtési szolgáltató igazolását, vagy számláját, egyéb fűtési módozat esetén a tüzelőanyagot forgalmazó által kibocsátott, a tüzelőanyag kifizetését igazoló számlát,

   f) a halotti anyakönyvi kivonatot, amennyiben a haláleset nem Kántorjánosiban történt,

   g) a gyámhivatali határozatát,

   h) az oktatási intézménytől, az iskolaköteles korhatárt betöltött gyermek esetében iskolalátogatási igazolást a tanulói, hallgatói jogviszonyról, igazolást a fizetendő térítési, képzési díj összegéről,

   i) az óvodai nevelést igazoló, az óvoda által kiadott igazolást és számlát,

   j) a bölcsődei elhelyezést igazoló, a bölcsőde által kiadott igazolást és számlát,

   k) a várandósságot igazoló orvosi igazolást vagy terhességi kiskönyvet,

   l) az egészségügyi szolgáltatások, ellátások szükségességét igazoló, a védőnői szolgálat, illetve az egészségügyi intézmény által kiállított javaslatot, az egészségügyi intézmény által kiállított igazolást,

   m) a temetés költségeiről szóló számlák eredeti példányát.


(5)   Nem állapítható meg a hozzátartozók körében történt halálesetre tekintettel a rendkívüli települési támogatás, amennyiben

a)      a kérelmet a temetést követő 60 napon túl nyújtották be,

b)     a kérelmező A hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. tv. 16. § -a alapján temetési hozzájárulásban részesült, vagy

c)      az eltemettetővel tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződés állt fenn.


(6)   A hozzátartozói halálesetre tekintettel megállapított rendkívüli települési támogatás összege, valamint a támogatás megállapításáról rendelkező határozat száma az eredeti temetési számlára rávezetésre kerül.


(7) [15]A temetési segély összege 35.000 Ft.


(8)   A rendkívüli települési támogatás összege esetenként nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.


(9)   A gyógyszertámogatásként és gyógyászati segédeszköz beszerezéséhez megállapított támogatás esetén a célzott támogatás felhasználását a megállapító határozat közlésétől számított 15 napon belül a megvásárlást igazoló számlát a megállapítónak be kell mutatni. Erről a megállapító határozatban rendelkezni kell.


(10) Amennyiben a támogatott személy a (9) bekezdésben foglalt kötelezettségének nem tesz eleget, úgy a Szt. és a Ket. szabályai szerint a jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítéséről külön rendelkezni kell.


(11) A szociális rászorultságtól függő rendkívüli települési támogatás egészben vagy részben természetbeni ellátás formájában is nyújtható.



11. §


Köztemetés


Az eltemettetésre köteles személy a megtérítési kötelezettség alól egészben vagy részben –amennyiben annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné – mentesítheti:

   a) a megtérítési összeget elengedheti, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjának
az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének egy és félszeresét, és a kérelmező és családja a mindenkor hatályos Szt. szerinti vagyonnal nem rendelkezik,

   b) a megtérítési összeget 50 % - ban csökkentheti, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjának az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresét és a kérelmező és családja a mindenkor hatályos Szt. szerinti vagyonnal nem rendelkezik,

  c) a megtérítési összegnek részletekben történő visszafizetését engedélyezheti.

III. Fejezet


Személyes gondoskodást nyújtó ellátások


12. §


(1)        Az önkormányzat szociális étkezést biztosít annak, aki

a)      62. életévét betöltötte

b)     rokkant nyugdíjas

c)      baleseti rokkantsági nyugdíjas

d)     hajléktalan

e)      egyészségi állapota, fogyatékossága, pszichiátriai betegsége vagy szenvedélybetegsége miatt a napi legalább egyszeri meleg étkezést önmaga, illetve eltartottjai részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem tudja biztosítani, és ezt háziorvos, vagy szakorvos által kiállított igazolással bizonyítja.


(2)        Az ellátás biztosítására kérelmező igénye szerint lakására történő kiszállítással, vagy az önkormányzati ebédlőben helyben fogyasztással kerül sor.


(3)        Étkezés igénybe vétele iránt kérelem a Kántorjánosi Gyermekjóléti és Szociális Intézményben írásban terjeszthető elő, csatolva az (1) bekezdésben meghatározott feltételek meglétének igazolását.


(4)        A szociális étkezés intézményi térítési díját a rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.


(5)        Házi szociális gondozás és családsegítési ellátás biztosítására az önkormányzat által működtetett Kántorjánosi Gyermekjóléti és Szociális Intézmény útján kerül sor, térítési díj fizetése nélkül.


IV. Fejezet


Szociális és gyermekjóléti szolgáltatások


13. §


A szociális szolgáltatások formái


  1. [16]Az Önkormányzat által biztosított szociális alapszolgáltatások formái:
  1. étkeztetés
  2. házi segítségnyújtás
  3. család-és gyermekjóléti szolgáltatás




14. §


Ellátások biztosítása


(1)   Az Önkormányzat a szociális szolgáltatásokat a Kántorjánosi Gyermekjóléti és Szociális Intézmény útján látja el.


(2)   Az intézmény vezetője külön eljárás nélkül biztosíthatja az ellátást a 13. § a), b) pontok esetében, ha

a)      a kérelmező önmaga ellátásáról részben vagy teljesen nem tud gondoskodni, és nincs olyan hozzátartozója, aki ellátásáról gondoskodna;

b)     szociális helyzetében, egészségi állapotában olyan igazolt kedvezőtlen változás következett be, amely az azonnali ellátást igényli;

c)      a kérelmező kapcsolata a vele együtt élő hozzátartozójával, eltartójával helyrehozhatatlanul megromlott, és az igénylő életet vagy testi épséget veszélyeztető helyzetbe kerül;

d)     ha a gyermek elhelyezését azonnali végrehajtást elrendelő határozat alapozza meg.


           (3) [17]A szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatás igénybevételének időpontjában az intézményvezető és az                     ellátást igénybevevő, illetve törvényes képviselője megállapodást köt, figyelemmel az Szt.-ben és a szakmai                      jogszabályokban foglaltakra.



           (4) [18]A szociális alapszolgáltatásokat – a család-és gyermekjóléti szolgáltatás kivételével – írásban kell kérelmezni. A kérelem előterjesztésekor mellékelni kell a 9/1999. (XI.24.) SZCSM rendelet 1. számú melléklet I. része szerinti orvosi igazolást, vagy a fekvőbeteg-gyógyintézeti ellátás ideje alatt, illetve annak megszűntetését követő 30 napon belül történő igénylésnél a kórházi zárójelentést, valamint az 1. számú melléklet II. része szerinti jövedelemnyilatkozat.


15. §


Helyi Szociálpolitikai kerekasztal



  1. A Képviselő-testület a helyi szociális, gyermekvédelmi ellátó rendszer közötti információ nyújtására, állampolgárok nagy részét érintő döntések, intézkedések, jogszabálytervezetek véleményezésére 10 tagú Szociálpolitikai kerekasztalt működtet.


(2) A Szociálpolitikai kerekasztal tagjai:

       - az önkormányzat közigazgatási területén működő intézmények által delegáltak

       - Polgármesteri Hivatal szociális ügyintézője

       - a Gyermekjóléti és Szociális Intézmény vezetője

       - a Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnöke

       - a civil szervezek vezetői


(3) A Szociálpolitikai kerekasztal feladatai:

       - szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben meghatározott feladatok teljesítésével kapcsolatos véleményezési, javaslattételi munka

       - az Önkormányzat elé kerülő gyermekjóléti és szociális feladatokat érintő előterjesztések véleményezése

       - szociális és egészségügyi rendezvények véleményezése

       - szociális célú támogatások véleményezése


(4) A tagok névsorát a 4. melléklet képezi. 

17. §


Záró rendelkezések


(1) A rendelet kihirdetésének a napja 2015. február 27. napja. Jelen rendelet 2015. március 01. napján lép hatályba, rendelkezéseit a 2015. február 28. után benyújtott kérelmek esetén kell alkalmazni.


(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg Kántorjánosi Község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és az egyes helyi szociális ellátásokról szóló 9/2013. (XII. 10.) önkormányzati rendelete, továbbá a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 3/2011. (II.16.) önkormányzati rendelete hatályát veszti.






               dr. Péter Zoltán sk.                                                                  Makó Beáta sk.

                  polgármester                                                                            jegyző  



Egységes szerkezetbe foglalva:


Makó Beáta

jegyző 

2018. február 27.


                                                                                                     

[1]

A rendelet 3. §. (2) bek. b) bekezdést kiegészítette a 10/2015. (VI.24.) önkormányzati rendelet, hatályos 2015. június 25. napjától.

[2]

A rendelet 3. §. (2) bekezdés b) pontja a 10/2015. (VI.24.) önkormányzati rendelettel módosított részét hatályon kívül helyezi a 3/2016. (III.30.) önkormányzati rendelet, hatályos 2016. március 31. napjától.


[3]

A rendelet 3. § (5) bekezdését módosította a 3/2018. (II.28.) önkormányzati rendelet, hatályos 2018. március 01. napjától.


[4]

A rendelet 6. § (3) bekezdését módosította a 3/2018. (II.27.) önkormányzati rendelet, hatályos 2018. március 01. napjától.

[5]

A rendelet 6. § (3) bekezdését módosította a 3/2018. (II.27.) önkormányzati rendelet, hatályos 2018. március 01. napjától.​

[6]

A rendelet 6. §. (11) bekezdését. hatályon kívül helyezte a 3/2016. (III.30.) önkormányzati rendelet, hatályos 2016. március 31. napjától.

[7]

A 7. § (4) bekezdést módosította a 10/2015. (VI.24.) önkormányzati rendelet. Hatályba lépett 2015.június 25. napján.

[8]

A 7. § (6) bekezdést módosította a 3/2016. (III.30.) önkormányzati rendelet. Hatályba lépett 2016. március 31. napján.

[9]

A 8. § (2) bekezdés b) pontját módosított a 12/2015. (VIII.07.) önkormányzati rendelet. Hatályba lépett 2015. augusztus 08. napján.

[10]

A 8. § (4) bekezdést módosította a 3/2016. (III.30.) önkormányzati rendelet. Hatályba lépett 2016. március 31. napján.

[11]

A 8. § (4) bekezdést módosította a 7/2017. (V.02.) önkormányzati rendelet. Hatályba lépett 2017. május 03. napján.

[12]

A 8. § (8) bekezdést módosította a 3/2016. (III.30.) önkormányzati rendelet. Hatályba lépett 2016. március 31. napján.

[13]

A rendelet 9. § (5) bekezdést módosította a 10/2015. (VI.24.) önkormányzati rendelet. Hatályba lépett 2015.június 25. napján.

[14]

A rendelet 10. § (2) bekezdés a) pontját módosította a 10/2015. (VI.24.) önkormányzati rendelet. Hatályba lépett 2015. június 25. napján. 

[15]

A 10. § (7) bekezdést módosította a 7/2017. (V.02.) önkormányzati rendelet. Hatályba lépett 2017. május 03. napján.

[16]

A 13. § (1) bekezdést módosította a 3/2016. (III.30.) önkormányzati rendelet. Hatályba lépett 2016. március 31. napján.

[17]

A 14. § (3) bekezdést módosította a 3/2016. (III.30.) önkormányzati rendelet. Hatályba lépett 2016. március 31. napján.

[18]

A 14. § (4) bekezdést módosította a 3/2016. (III.30.) önkormányzati rendelet. Hatályba lépett 2016. március 31. napján.