Kántorjánosi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2015.(II.27.) önkormányzati rendeletének indokolása
a pénzbeli és természetbeni települési támogatások rendszeréről
Hatályos: 2019. 07. 10a pénzbeli és természetbeni települési támogatások rendszeréről
Részletes indokolás
Az 1–17. §-hoz
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A pénzbeli és természetbeni ellátások rendszere 2015 évben jelentősen átalakul. A kapcsolódó törvénymódosításokat a Magyarország 2015. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2014. évi XCIX tv. 62-83. §-ai tartalmazzák. E törvényi szabályozás a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. törvényt (továbbiakban Szt.) több ponton is módosította. A tervezet, a törvényi felhatalmazások alapján, a törvényi előírások szerint, figyelembe véve a társadalmi és helyi viszonyokat, Mátészalka közigazgatási területére hatályos települési támogatásokra vonatkozó rendelkezésekre tesz javaslatot.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
A rendelet-tervezet I. fejezetéhez
A javaslat I. fejezete általános rendelkezéseket tartalmaz, azok a definíciók, fogalom-meghatározások, eljárási szabályok kerültek nevesítésre, melyeket magasabb szintű jogszabály nem tartalmaz, valamint a képviselő-testület hatáskörébe tartozó települési támogatások megtérítésére előírt összeg méltányosságból történő elengedésére, csökkentésére vonatkozó rendelkezéseit.
A rendelet-tervezet II. fejezetéhez
Az 5. §- hoz
A javaslat a képviselőtestület által nyújtható települési támogatások formáit sorolja fel, melyeknek szabályozására törvényi felhatalmazása van az önkormányzatnak.
A 6. §- hoz
A javaslat a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás szabályai a normatív lakásfenntartási támogatás 2015. február 28-ig hatályos jogosultsági feltételeivel közel azonosak. A rendszeres ellátás továbbra is 12 hónapra állapítható meg, és minimális összege havi 3.000,- Ft. A változás a jelenlegi szabályokhoz képest az, hogy meghatározásra került a támogatás maximum összege, havi 5.000,- Ft-ban. A támogatást elsősorban természetben kell biztosítani, azon közüzemi szolgáltató részére folyósítható, mellyel az önkormányzat megállapodást kötött. Megállapodás hiányában, illetve, gondos mérlegelést követően a kérelmező a Polgármesteri Hivatal pénztárában személyes felvétel keretében vagy folyószámlára is utalható a támogatás.
A 7. §- hoz
A gyógyszer-kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás eseti jelleggel kíván hozzájárulni a szociális rászorulók részére. A betegségre tekintettel felírt vényköteles, társadalombiztosítás által támogatott, illetve nem támogatott gyógyszerek vehetők figyelembe.
A 8. § - hoz
A lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyeknek nyújtott települési támogatásra vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza. A támogatás közüzemi díjtartozás esetében keletkezett adósság enyhítését kívánja elősegíteni.
A 9. §-hoz
A kamatmentes kölcsön igénylésének lehetőségével nagyobb összegű támogatás vehető igénybe, mint a korábbi években. Az összeg felemelésével kívánjuk elősegíteni, hogy a pl.: közüzemi díjhátralékok rendezése ne okozzon megélhetési problémákat a rászorulók esetében. A támogatás megemelése nem okoz anyagi nehézséget az Önkormányzat részére várhatóan, mivel az igénybe vett kölcsön összegének megállapításánál figyelembe kívánjuk venni, a kérelmező anyagi helyzetét, a kölcsön visszafizetéséhez viszonyított fizetési képességét, illetve a részletek meghatározásánál figyelemmel kívánunk lenni arra, hogy a naptári éven belül történjen meg a visszafizetés.
A 10. és 11. § - okhoz
A rendkívüli települési támogatás jogosultsági feltételeit szabályozza, továbbá felsorolja, de ez nem taxatív felsorolás, azon élethelyzeteket, melyek a támogatás megállapításakor különösen figyelembevehetőek. E rendelkezés előírja, a jövedelem- és vagyonnyilatkozat mellékleteként, a rendkívüli élethelyzetet igazoló dokumentumok csatolását. A javaslatban rögzítésre kerül, hogy a rendkívüli települési támogatást elsősorban mely természetbeni formában kívánja önkormányzatunk továbbra is nyújtani. Különös méltányosság esetében a jövedelmi viszonyokat figyelmen kívül hagyva kívánjuk elősegíteni, hogy váratlan elemi kár, katasztrófa, válsághelyzet, súlyos betegség esetén lehetőség legyen támogatással segíteni a szociálisan rászorulókat.
A Szt. rendelkezése szerint a polgármesternek azt a személyt kell köteleznie a köztemetés költségeinek megtérítésére, aki az eltemettetésre köteles lett volna. A Szt. módot ad az önkormányzatnak, hogy az eltemettetésre köteles személy, részben vagy egészben mentesüljön ezen megtérítési kötelezettség alól. A köztemetési költségek megfizetésének méltányossági elengedésére, mérsékelésére vonatkozó feltételeket tartalmazza, átveszi a jelenlegi önkormányzati rendelet szabályait.
A rendelet-tervezet III. fejezetéhez
A 12. §-hoz
Az önkormányzat által biztosított szociális gondoskodást nyújtó ellátások kerültek a rendeletbe beépítésre, a korábbi gyakorlathoz hasonlóan. Az ellátások, és a szociális étkezés tekintetében változást nem terveztünk a rendeletbe.
A rendelet-tervezet IV. fejezetéhez
A 13. és 14. §-hoz
Az önkormányzat által biztosított szociális alapszolgáltatások kerültek a rendeletbe beépítésre. Korábban nem tartalmazta a rendelet ez ellátásokat, de célszerűnek véltük, hogy a szociális ellátások módjai, típusai egy rendeleten belül kerüljenek beépítésre, a lakosság tájékozódásának elősegítése érdekében. Magukban az ellátásokban nem történtek változások.
A 15. §-hoz
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 58/B § (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően, mivel Kántorjánosi lakosságszáma meghaladja a 2000 főt, ezért a Képviselő-testület helyi szociálpolitikai kerekasztalt működtet. A kerekasztalra működéséről való lakossági tájékoztatás elősegítése érdekében került beépítésre a rendeletbe.
A rendelet-tervezet V. fejezetéhez
A 16- 17 §- okhoz
A javaslat a hatálybalépéssel, és a hatályon kívül helyezésekre vonatkozó rendelkezéseket, valamint a hatálybalépéskor folyamatban lévő ügyekkel összefüggő rendelkezéseket tartalmazza.
A rendelet-tervezet várható hatása:
A rendszeres települési támogatások közül a lakhatási és a hátralékot felhalmozók részére az önkormányzat által biztosított, igaz alacsonyabb mértékű, települési támogatásokkal a legrászorultabb családok, háztartások továbbra sem maradnak segítség nélkül. Várhatóan az ellátottak számában változás nem, vagy csak kisebb mértékben következik be.
Összegezhető, hogy rendszeres és rendkívüli települési támogatások biztosítása az eddigiekben nyújtott ellátásokhoz mérten az önkormányzat költségvetéséből többletforrást jelenlegi költségvetési tervezésünk alapján nem igényel, amely az önkormányzati költségvetési rendeletbe beépítésre került.
A rendelet-tervezet a jelenlegihez képest jelentős adminisztratív többlet terheket nem keletkeztet