Ura Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015. (II.24.) önkormányzati rendelete
A szociális igazgatásról és szociális ellátás helyi szabályairól.
Hatályos: 2017. 03. 21- 2017. 07. 26Ura Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015. (II.24.) önkormányzati rendelete
A szociális igazgatásról és szociális ellátás helyi szabályairól.
2017-03-21-tól 2017-07-26-ig
Ura Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (2) bekezdésében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következő a következőket rendeli el:
1. A rendelet célja
1. § A rendelet célja, hogy Ura Község közigazgatási területén élő személyek számára meghatározza az önkormányzat által biztosított szociális ellátások, szolgáltatások formáit, jogosultsági feltételeit, igénybevételének módját.
2. A rendelet hatálya
2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Ura Község közigazgatási területén lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkező, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban:
Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdésében meghatározott személyekre.
(2) Ha a fenntartó önkormányzati társulás, akkor a társulási megállapodásban erre kijelölt települési önkormányzat a társulási megállapodásban meghatározottak szerint alkot rendeletet az ott rögzített személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról.
3. Eljárási rendelkezések
3. § (1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia. A lakcím megállapítása szempontjából a személyiadat- és lakcímnyilvántartás adatai az irányadók.
(2) A szociális ellátások iránti kérelmet az önkormányzati hivatalánál kell benyújtani, de az ellátások hivatalból is megállapíthatóak – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére.
(3) A rendszeres ellátást utólag, minden hónap 5. napjáig, a nem rendszeres ellátást a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül kell biztosítani a jogosult részére. A pénzbeli szociális ellátások folyósítása házipénztári kifizetéssel történik. Az ellátás – az e rendeletben foglaltak valamint a hatáskört gyakorló döntése alapján – megállapítható pénzben és természetben is. A természetben nyújtott települési támogatások biztosításának szabályait, határidejét, formáját a vonatkozó határozat rendezi.
(4) A természetbeni ellátás formájalehet különösen: élelmiszer, vásárlási utalvány, a temetkezési számla kifizetése, a közüzemi számlák (víz- gáz-elektromos szolgáltatás) kifizetése, illetve más, az Önkormányzat által biztosított lehetőség.
(5) A kérelmezőnek a kérelemben, illetve az annak mellékleteként benyújtott dokumentumokban feltüntetett jövedelem-adatokat igazolnia kell.
(6) Környezettanulmány (helyzetértékelés): a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény szerinti helyszíni szemle, amelynek célja a kérelmező szociális, családi és vagyoni viszonyainak, kötelezettségei teljesítésének vizsgálata.
(7) E rendelet alkalmazása során a jövedelmi viszonyokat az Szt-ben foglaltak szerint kell vizsgálni. A kérelmező és családtagjai jövedelméről eredeti jövedelem igazolást kell csatolni a kérelemhez, amely rendszeresen mérhető jövedelem esetén a 3 hónapot, egyéb jövedelmeknél pedig az 1 évet nem haladja meg.
(8) A nehezen vagy hosszú idő alatt beszerezhető igazolások jövedelem-nyilatkozattal pótolhatók. Amennyiben az igazolás beszerzésre kerül azt a beszerzése után azt csatolni kell a kérelemhez. Ha az ügyfél az eredeti igazolást visszakéri, arról az ügyintéző köteles hiteles másolatot készíteni s azt a kérelemhez csatolni.
(9) Amennyiben szükséges, az ingó-, ingatlan vagyon és vagyoni értékű jog értékéről írásban a kérelmezőnek kell nyilatkozni.
(10) Az e rendeletben előforduló további fogalmakra az Szt. rendelkezéseit kell alkalmazni. Az Szt.-ben meghatározott eljárási rendelkezésekre, jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésére, és adatkezelésre vonatkozó szabályok megfelelően alkalmazandóak.
4. A lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás
4. § (1) A lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos kiadásaik viseléséhez nyújtott rendszeres pénzbeli hozzájárulás.
(2) Lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatásban részesíthető az, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.
(3) A fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol
a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,
b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,
c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,
d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,
e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.
azzal, hogy ha az a)-c) pont szerinti személy magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy a d)-e) szerinti kiskorú személyre tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak vagy a háztartásban gyermekét egyedül nevelő szülő - ideértve a gyámot és a nevelőszülőt - él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-vel növekszik.
(4) Lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekinteni a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit. Az urai lakóhellyel és tartózkodási hellyel is rendelkező személy csak egy kérelemben - ahol életvitelszerűen él - vehető figyelembe a háztartás tagjaként.
(5) A Lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás a lakás használatához kötődik, ezért jogosult lehet a tulajdonos, haszonélvező, bérlő, albérlő is. A kérelmező a lakáshasználat jogcímét az erre vonatkozó irat (tulajdoni lap, bérleti- albérleti szerződés) bemutatásával köteles igazolni.
(6) Nem jogosult lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatásra az a személy - a (2) bekezdésben foglaltak fennállása esetén sem -, aki a 2015. február 28-án hatályos jogszabály alapján lakásfenntartási támogatásban részesül, a jogosultság fennállásának időtartama alatt.
(7) A Lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás iránti kérelmet e rendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani
(8) A támogatás havi összege 2.500 Ft-tól 4.000 Ft-ig terjed, a háztartásban élők létszámához igazodóan.
(9) A képviselő-testület lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatásra vonatkozó hatáskörét a polgármesterre ruházza át.
5. A gyógyszerköltségek viseléséhez kapcsolódó települési támogatás
5. § (1) A gyógyszerköltségek viseléséhez kapcsolódó települési támogatás a szociálisan rászorult személy részére az egészségi állapota megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében havi rendszerességgel biztosított pénzbeli hozzájárulás.
(2) A gyógyszerköltségek viseléséhez kapcsolódó települési támogatásban részesíthető
a) az a személy, akinek esetében a havi rendszeres gyógyszerköltségének a háziorvos által meghatározott térítési díja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 15 %-át meghaladja, feltéve hogy a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el 60.000 Ft-ot egyedül élő esetén 65.550 Ft-ot.
b) az a 70-75 év közötti korú személy, akinek esetében a havi rendszeres gyógyszerköltségének a háziorvos által meghatározott térítési díja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 15 %-át meghaladja, feltéve hogy a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el 60.000 Ft-ot, egyedül élő esetén a 70.000 Ft-ot.
c) az a 75 év feletti személy, jövedelemkorlát nélkül, akinek esetében a havi rendszeres gyógyszerköltségének a háziorvos által meghatározott térítési díja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 15 %-át meghaladja.
(3) Kivételes méltánylást érdemlő körülmény fennállásakor, különösen a súlyos fekvőbeteg és önmaga ellátására képtelen kérelmező esetén, e § (2) bekezdés feltételeinek meg nem felelő kérelmező, részére is biztosítható a gyógyszerköltségek viseléséhez kapcsolódó települési támogatás.
(4) A háziorvosi igazolás kizárólag a kérelmező személyes szükségletének kielégítéséhez szükséges gyógyító ellátás gyógyszerköltségét tartalmazhatja.
(5) A kérelemhez mellékelni kell a háziorvos igazolását, a kérelmező részére rendelt – krónikus betegsége kezeléséhez szükséges a társadalombiztosítási támogatásba befogadott – gyógyszerek költségének összegéről. A gyógyszerkeret számításánál nem lehet altatót, vitaminkészítményeket, nem vényköteles gyógyszert (egyéb készítményeket), gyógyászati segédeszközöket, és étrend kiegészítőket számításba, és figyelembe venni.
(6) A gyógyszerköltségek viseléséhez kapcsolódó települési támogatás havi összege háziorvosi igazolásban meghatározott összeg, de legfeljebb 5.000 Ft,
(7) Nem jogosult gyógyszerköltségek viseléséhez kapcsolódó települési támogatásra az a személy - a (2) bekezdésben foglaltak fennállása esetén sem -, aki
a) Szt. 50. § (1)-(2) bekezdése alapján közgyógyellátásra jogosult vagy
b) a 2015. február 28-án hatályos önkormányzati szociális rendelet alapján méltányossági közgyógyellátásban részesül, a jogosultság fennállásának időtartama alatt.
6. § (1) A kérelmező a kérelméhez becsatolja a kérelem benyújtását megelőző egy hónapon belül kelt jogerős határozatot, mellyel igazolja, hogy nem részesül alanyi, vagy normatív jogcímen a járási hivatal által megállapítható közgyógyellátásban,
(2) A gyógyszerköltségek viseléséhez kapcsolódó települési támogatás egy évre állapítható meg, évente ismételten beadható.
(3) Elhalálozás esetén a gyógyszerköltségek viseléséhez kapcsolódó települési támogatást a haláleset hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni
(4) A gyógyszerköltségek viseléséhez kapcsolódó települési támogatás iránti kérelmet e rendelet 2. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani. A háziorvosi igazolás nyomtatványát a rendelet 3. melléklete tartalmazza.
(5) A képviselő-testület a gyógyszerköltségek viseléséhez kapcsolódó települési támogatásra vonatkozó hatáskörét a polgármesterre ruházza át.
6. Rendkívüli települési támogatás
7. § (1) Rendkívüli települési támogatásban részesíthető az, aki létfenntartását veszélyeztető rendkívüli helyzetbe került, vagy időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd. Rendkívüli települési támogatásban részesíthető az, a gyermeket nevelő család is amelyik időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.
(2) Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azt a személyt indokolt alkalmanként támogatásban részesíteni, aki önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások - így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához - miatt anyagi segítségre szorul.
Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a családokat indokolt alkalmanként rendkívüli települési támogatásban részesíteni, akiknek az ellátásáról más módon nem lehet gondoskodni, illetve az alkalmanként jelentkező többletkiadások - különösen a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítéséhez kapcsolódó kiadások, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásának, illetve a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése, betegség vagy iskoláztatás - vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.
(3) E §-ban meghatározott rendkívüli települési támogatásban részesíthető az a személy, akinek családjában az egy főre számított havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át egyedül élő esetén 200 %-át nem haladja meg.
(4) Az e §-ban meghatározott rendkívüli települési támogatás eseti jelleggel adható.
8. § (1) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként rendkívüli települési támogatás állapítható meg, melynek legkisebb összege 10.000 Ft, de elérheti annak teljes összegét, ha a temetési költségek viselése a kérelmező vagy családja létfenntartását veszélyezteti és a temetésről gondoskodó megfelel a rendelet feltételeinek.
(2) A temetési költségek finanszírozása érdekében rendkívüli települési támogatás nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló törvény alapján temetési hozzájárulásban részesül.
(3) A támogatás feltétele, hogy az elhunyt és a temetésről gondoskodó a haláleset időpontjában urai lakosok voltak.
(4) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított rendkívüli települési támogatás iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 3 munkanapon belül lehet előterjeszteni, melyhez csatolni kell az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát, a temetés költségeiről az elhunyt hozzátartozójának vagy a temetésről gondoskodó más személyeknek nevére kiállított számlákat és az elhunyt és a temetésről gondoskodó a haláleset időpontjában urai lakoskénti igazolása dokumentumainak fénymásolatát, valamint az eltemettető családjában az egy főre jutó jövedelemről szóló jövedelemigazolásokat
(5) Amennyiben az Önkormányzati Hivatal rendelkezik az ügy eldöntéséhez szükséges információkkal, a polgármester a döntést azonnal meghozza, egyéb esetekben az eljárási határidő 15 nap.
9. § A rendkívüli települési támogatás iránti kérelmet e rendelet 4. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.
7. Kedvezményes mezőgazdasági szolgáltatás
10. § (1) Pénzbeli ellátás helyett kizárólag természetbeli ellátásként nyújtható a rendkívüli települési támogatás, amennyiben azt kedvezményes mezőgazdasági szolgáltatásra nyújtják.
(2) A rendkívüli települési támogatásból természetbeni ellátásként nyújtandó kedvezményes mezőgazdasági szolgálatára az a személy jogosult, aki:
a) Ura Község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkezik és a tulajdonában, illetve használatában a család megélhetését biztosító földterület van,
b) családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át.
c) nem rendelkezik mezőgazdasági haszongéppel.
(3) A szolgáltatás kiterjed a talajművelésre, szállításra, és betakarításra.
(4) A szolgáltatás önköltségét meg kell fizetni, melynek mértékét a képviselőtestület szabályozza.
9. Szociális étkeztetés
11. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik megfelelnek az Szt. 62. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek.
(2) A szociális étkeztetés ellátás iránti kérelmet a feladatellátó intézmény vezetőjéhez kell benyújtani, aki – a szabad kapacitás függvényében – dönt a szociális étkeztetés engedélyezéséről és erről értesíti a kérelmezőt.
(3) A szociális étkezés igénybevétele során az eljárásra a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet szabályait kell alkalmazni.
(4) A szociális étkezés intézményi térítési díjának mértékét Ura Község Önkormányzat Képviselő-testülete e rendelet 5. sz. mellékletében foglaltak szerint állapítja meg.
10. Módosító és záró rendelkezések
12. § (1) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 1/2015. (II. 24.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SzMSz) 6. § (1) bekezdés a) pontja helyébe az alábbiak lépnek:
6. § (1) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a következő hatásköreit:
„a) Sürgős esetekben (haláleset, lakástűz, egyéb természeti katasztrófa esetén bekövetkezett kár, súlyos baleset, a gyógyuláshoz szükséges fontos gyógyszerek kiváltása, stb.) dönt a szociális igazgatás és a szociális ellátás helyi szabályairól szóló 3/2015. (II. 24.) önkormányzati rendelet 7. § (1) bekezdésében megharározott rendkívüli települési támogatás odaítéléséről.”
(2) Az SzMSz 6. § (1) bekezdés a következő g) ponttal egészül ki:
6. § (1) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a következő hatásköreit:
„g) Dönt a szociális igazgatás és a szociális ellátás helyi szabályairól szóló 3/2015. (II. 24.) önkormányzati rendelet 8 § (1) bekezdésében megharározott rendkívüli települési támogatás odaítéléséről.”
(3) Az SzMSz 6. § (1) bekezdés a következő h) ponttal egészül ki:
6. § (1) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a következő hatásköreit:
„h) Dönt köztemetés megállapításáról.”
(4) Az SzMSz 6. § (1) bekezdés a következő i) ponttal egészül ki:
6. § (1) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a következő hatásköreit:
„i) Dönt a szociális igazgatás és a szociális ellátás helyi szabályairól szóló 3/2015. (II. 24.) önkormányzati rendelet 4. § (1) bekezdésében, 5. § (1) bekezdésében megharározott települési támogatás odaítéléséről.”
13. § (1) Ez a rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a szociális igazgatás és a szociális ellátás helyi szabályairól szóló 11/2003 (XII. 5.) KT. rendelet, valamint annak módosításairól szóló 4/2004 (II. 27.) KT. számú rendelet, 13/2004 (XII. 09.) rendelet, 9/2005. (X. 28.) rendelet, 4/2006. (II. 08) rendelet, 11/2006. (IV.27.) rendelet, 13/2006. (VII. 21.) rendelet, 15/2006.(X. 12.) rendelet, 8/2007. (VI. 06.) rendelet, 9/2007. (VIII. 03.) rendelet, 3/2012. (III. 12.) önkormányzati rendelet, 11/2003. (IX. 17.) önkormányzati rendelet,
Orosz Pál s.k. Dr. Tóth Gábor s.k.
alpolgármester jegyző
Kihirdetési záradék: A rendelet kihirdetve 2015. február 24.
Ura, 2015. február 24. Dr. Tóth Gábor s.k.
jegyző