Balsa Község Önkormányzat Képviselő-testülete 5/2021. (VI.14.) önkormányzati rendelete
a települési támogatás megállapításáról, kifizetéséről, folyósításáról valamint felhasználása ellenőrzéséről
Hatályos: 2024. 03. 06- 2024. 11. 18Balsa Község Önkormányzat Képviselő-testülete 5/2021. (VI. 14.) önkormányzati rendelete
a települési támogatás megállapításáról, kifizetéséről, folyósításáról valamint felhasználása ellenőrzéséről
Balsa Község Önkormányzatának Polgármestere a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében foglaltak alapján – a kihirdetett veszélyhelyzetre tekintettel - Balsa Község Képviselő-testületének feladat- és hatáskörét gyakorolva a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. évi törvény 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ban, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, a 62. §. (2) bekezdésében, a 132. § (4) bekezdés d) és g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdése valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 42. § 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
A rendelet célja, hatálya, értelmező rendelkezései
1. § (1) A rendelet célja, hogy Balsa közigazgatási területén élő személyek és családok szociális biztonságának megőrzése érdekében szabályozza a települési támogatás keretében nyújtandó támogatások formáit, azok megállapításának jogosultsági feltételeit, a megállapított támogatások folyósításának és ellenőrzésének szabályait.
(2) A rendelet személyi hatálya – amennyiben e rendelet másképpen nem rendelkezik, Balsa község közigazgatási területén érvényes lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. §-ában meghatározott személyekre terjed ki.
(3)1
(4) E rendelet alkalmazásában:
a) szociálisan rászoruló: a (2) bekezdésben meghatározott személy, akinek jövedelme e rendeletben meghatározott mértéket nem lépi túl.
b) különös méltánylást érdemlő helyzet: külső körülmény által kialakult létfenntartást veszélyeztető élethelyzet, amely a rászoruló személy részére olyan kirívóan nehéz állapotot eredményez, amely ellátás nélkül az élethelyzet súlyos romlásához vezetne (különösen: tartós betegség, fogyatékosság, rokkantság, éhezés, kilakoltatás, nagy összeg felhalmozódott közüzemi hátralék, vagy egyéb adósság és más hasonló élethelyzet)
c) rendkívüli méltánylást érdemlő élethelyzet: olyan különös méltánylást érdemlő eset, amely hirtelen fellépő külső körülmény hatására alakult ki, és ezáltal okozott a rászoruló személy részére a b) pontban foglalt kirívóan nehéz állapotot (különösen: elmei kár, kórházi ellátást igénylő betegség vagy baleset, közeli hozzátartozó halála, és más hasonló élethelyzet).
A rendeletben szabályozott települési támogatások formái és az eljáró hatóságok
2. § (1) A képviselő-testület a szociálisan rászoruló személy részére települési támogatást biztosít az e rendeletében meghatározottak szerint.
(2)2 A képviselő-testület a települési támogatás keretében az alábbi támogatási formákat biztosítja:
1. közüzemi díj támogatás
2. gyógyszertámogatás
3. rendkívüli települési támogatás - pénzbeli
4. rendkívüli települési támogatás - természetbeni
5. temetési támogatás
6. egyéb természetbeni támogatás
(3) A (2) bekezdés szerinti települési támogatás egészben vagy részben természetbeni ellátásként is nyújtható, melynek formáiról és módjáról az eljáró hatóság a jogosultságot megállapító határozatban rendelkezik.
(4) A (2) bekezdés 1. és 2. pontja szerinti támogatások havi rendszerességgel nyújtott ellátások, (a továbbiakban rendszeres ellátások), míg a 3. - 5. pontjai szerint nyújtott támogatások eseti ellátások.
(5) A rendszeres ellátásokra utólag, minden hónap 5-éig, míg az eseti ellátásokat a megállapítást követő 15 napon belül a jogosult által megadott bankszámlaszámra történő folyósítással vagy házipénztárban történő kifizetéssel teljesíthető.
(6)3 A rendszeres ellátások havi együttes személyenkénti összege nem haladhatja meg szociális vetítési alap összegének legkisebb összegét.
(7) Az e rendeletben meghatározott szociális hatásköröket a Balsa Község Önkormányzat Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet alapján a képviselő-testület, a polgármester és a Szociális és Településüzemeltetési Bizottság (továbbiakban: a bizottság) gyakorolja.
Eljárási rendelkezések
3. § (1) Az e rendeletben szabályozott ellátások iránti kérelmet év közben folyamatosan, a települési támogatás konkrét ellátástípusának megfelelő formanyomtatványon kell benyújtani, melyhez csatolni kell az adott formanyomtatványon felsorolt mellékleteket.
(2) A kérelmet - ha e rendelet másként nem rendelkezik - postai úton a Tiszaberceli Közös Önkormányzati Hivatal Balsai Kirendeltsége postacímére (4468. Balsa, Fő tér 1 szám) címezve vagy ügyfélfogadási időben a hivatalba személyesen lehet benyújtani.
(3) Az önkormányzat a hatáskörébe tartozó ellátás felhasználásának ellenőrzése céljából a felhasználást igazoló dokumentumok bemutatására kötelezheti a jogosultat.
4. § (1) A rendszeres ellátásra való jogosultságot meg kell szüntetni, ha
a) a jogosultsági feltételek nem állnak fenn,
b) a jogosultságot kizáró egyéb körülmény következett be,
c) a jogosult személy azt kéri,
d) a jogosult személy elhalálozott,
e) a jogosult személy a településről elköltözött,
f) az e rendeletben meghatározott okból.
(2) Meg kell szüntetni a közüzemi támogatásra való jogosultságot az (1) bekezdés szerinti eseteken túl akkor is, ha a jogosult a támogatással érintett lakásból elköltözött.
Havi rendszerességgel nyújtott települési támogatási formák- Közüzemi díjtámogatás
5. § (1) Közüzemi díj - támogatásban részesülhet az a személy, akinek, vagy vele közös háztartásban élő személy nevére szóló legalább egy élő közszolgáltatási szerződés áll fenn.
(2) A Közüzemi díj a bizottság döntése alapján pénzben vagy természetben nyújtott támogatás.
(3) Támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg a (7) bekezdésben meghatározott összeget és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.
(4) A támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol
a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,
b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,
c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,
d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,
e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.
(5) Ha a háztartás
a) (4) bekezdés a)-c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy
b) (4) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak,
rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.
(6) Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot és a nevelőszülőt - él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.
(7) A támogatás egy hónapra jutó összege
a)4 0 Ft-tól - szociális vetítési alap összegének 320%-áig az egy fogyasztási egységre eső jövedelem esetén 3000 Ft/hó,
b)5 szociális vetítési alap összegének 320%-ától - szociális vetítési alap összegének 530 %-áig az egy fogyasztási egységre eső jövedelem esetén 2000 Ft/hó.
(8) A közüzemi díj támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(9) Külön lakásnak kell tekinteni a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.
(10) A közüzemi díjtámogatást a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kell megállapítani, 12 hónap időtartamra vonatkozóan.
(11) A képviselő-testület az önkormányzati hatósági jogkört ezen kérdésben a bizottságra ruházza át. A kérelmeket a jegyzőhöz kell benyújtani, aki gondoskodik a kérelem döntésre való előkészítéséről.
(12) A közüzemi díjtámogatás kérelmét e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
Havi rendszerességgel nyújtott települési támogatási formák- Gyógyszertámogatás
6. § (1)6 A képviselő-testület gyógyszertámogatást állapít meg a rendszeres gyógyszerkiadásokhoz történő hozzájárulásként annak a személynek,
a)7 aki egyedül élő vagy egyedülálló és havi jövedelme nem haladja meg szociális vetítési alap összegének 580 % -át.
b)8 akinek családjában az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg szociális vetítési alap összegének 530 %-át
feltéve, hogy a háziorvos igazolása szerint a havi vényköteles – társadalombiztosításba befogadott – rendszeres gyógyszerköltsége meghaladja szociális vetítési alap összegének 10%-át.
(2) A gyógyszertámogatás iránti kérelmet a 2. számú mellékletben szereplő nyomtatványon kell benyújtani.
(3) A gyógyszerköltségeket a 2. számú mellékletben szereplő nyomtatványon a háziorvos igazolja.
(4) A (3) bekezdés szerinti háziorvosi igazoláson kizárólag a kérelmező személyes szükségletének kielégítéséhez szükséges gyógyszerköltségeket lehet feltüntetni.
(5) A gyógyszertámogatást a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kell megállapítani, 12 hónap időtartamra vonatkozóan.
(6) A gyógyszertámogatás havi összege az orvos által leigazolt gyógyszerköltség, de nem haladhatja meg a 4.000,-Ft-ot.
(7) A gyógyszertámogatásra való jogosultság nem állapítható meg abban az esetben, ha a kérelmező alanyi vagy normatív alapon közgyógyellátásra jogosult.
(8) A képviselő-testület az önkormányzati hatósági jogkört ezen kérdésben a bizottságra ruházza át. A kérelmeket a jegyzőhöz kell benyújtani, aki gondoskodik a kérelem döntésre való előkészítéséről.
(9) Kérelmező a bekövetkező változásokról köteles 15 napon belül a támogatást megállapítót értesíteni.
Eseti ellátások-Rendkívüli települési támogatás - pénzbeli
7. § (1) A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, illetve időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személy részére rendkívüli települési támogatás adható akár kérelemre, akár hivatalból.
(2)9 Az (1) bekezdésben foglaltak alapján rendkívüli települési támogatás adható a kérelmező vagy annak hozzátartozója részére különösen az intézményi térítési díjának részben, vagy teljes egészében való megtérítésére, ruházatának pótlására, élelmezésre, tüzelő, illetve más, alapvető cikkek beszerzésére, gyógyíttatással, gyógyszerezéssel kapcsolatos kiadások fedezésére, tankönyv- és tanszerellátás támogatására, a tandíj megfizetésére, egészségügyi szolgáltatásért fizetendő térítési díj, vagy egyéb ellátás kifizetésének átvállalására, kapcsolattartás, utazás költségeihez hozzájárulásra, valamint természeti katasztrófa esetén és különös méltánylást igénylő, illetve rendkívüli méltánylást érdemlő élethelyzetekben.
(3) Rendkívüli települési támogatás adható annak a személynek is, aki önmaga és családja létfenntartása veszélyeztetése nélkül a jelentkező többletkiadásokat más módon biztosítani nem tudja, feltéve, hogy családjában az egy főre jutó havi jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200%-át, egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át nem haladja meg.
(4)10 A kérelmeket e rendelet 3. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani és csatolandók mindazon dokumentumok, melyek a nyomtatványon felsorolásra kerülnek.
(5)11 A képviselő-testület az önkormányzati hatósági jogkört ezen kérdésben a polgármesterre ruházza át. A kérelmeket a jegyzőhöz kell benyújtani, aki gondoskodik a kérelem döntésre való előkészítéséről.
(6)12 A támogatás mértéke:
a) enyhébb megítélésű élethelyzet esetén: 3.000 Ft
b) rendkívüli élethelyzet esetén: 5.000 Ft
(7)13
Eseti ellátások - Rendkívüli települési támogatás - természetbeni
8. § (1) A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, illetve időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személy részére rendkívüli települési támogatás adható akár kérelemre, akár hivatalból természetbeni formában.
(2)14 Az (1) bekezdésben foglaltak alapján rendkívüli települési természetbeni támogatás adható a kérelmező vagy annak hozzátartozója részére különösen, ruházatának pótlására, élelmezésre, tüzelő, illetve más, alapvető cikkek beszerzésére, tankönyv- és tanszerellátás támogatására, valamint természeti katasztrófa esetén és különös méltánylást igénylő, illetve rendkívüli méltánylást érdemlő élethelyzetekben. Ebben az esetben Balsa Község Önkormányzata vásárolja meg az anyagokat, szolgáltatásokat, amelyet természetben bocsát a jogosult kérelmező részére.
(3)15 Természetbeni rendkívüli települési támogatás annak a személynek is adható, aki önmaga és családja létfenntartása veszélyeztetése nélkül a jelentkező többletkiadásokat más módon biztosítani nem tudja, feltéve, hogy családjában az egy főre jutó havi jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200%-át, egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át nem haladja meg.
(4)16 A kérelmeket e rendelet 4. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani és csatolandók mindazon dokumentumok, melyek a nyomtatványon felsorolásra kerülnek.
(5)17 A képviselő-testület az önkormányzati hatósági jogkört ezen kérdésben a polgármesterre ruházza át. A kérelmeket a jegyzőhöz kell benyújtani, aki gondoskodik a kérelem döntésre való előkészítéséről.
(6)18 A támogatás mértéke:
a) enyhébb megítélésű élethelyzet esetén: 3.000 Ft
b) rendkívüli élethelyzet esetén: 5.000 F
(7) A Képviselő-testület hivatalból a lakosság széles körét érintő természetbeni rendkívüli települési támogatást határozatban megállapíthat.
Eseti ellátások- Temetési támogatás
9. §19 Temetési költségekhez való hozzájárulásként megállapított települési támogatás állapítható meg annak, aki az elhunyt állandó lakcímmel rendelkezett balsai személyt a balsai temetőben temeti el, és a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt.
(1) A temetési támogatás összege 20.000,-Ft.
(2) A temetés költségeit a kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozó nevére kiállított számla eredeti példányával és a halotti anyakönyvi kivonat valamint a lakcímigazoló hatósági bizonyítvány másolatával kérelmezheti.
(3) A képviselő-testület az önkormányzati hatósági jogkört ezen kérdésben a polgármesterre ruházza át. A kérelmeket a jegyzőhöz kell benyújtani, aki gondoskodik a kérelem döntésre való előkészítéséről.
(4) A kérelmek benyújtására a Képviselő-testület a rendelet 5. számú melléklete szerinti meghatározott formanyomtatványt rendszeresíti.
(5)Temetési támogatásra az jogosult, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem szociális vetítési alap összegének 500 %-át nem haladja meg.
Önálló természetbeni támogatási forma- Köztemetés
10. § (1) A képviselő-testület az eltemettetésre köteles személyt a terhére megállapítható köztemetés költségeinek megtérítési kötelezettsége alól
1. 50%-ban mentesíti, ha
a)20 a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg szociális vetítési alap összegét és
b) két, vagy több kiskorú gyermek eltartásáról gondoskodik.
2. teljes egészében (100%-ban) mentesíti, ha: saját maga ellátására is képtelen, súlyos, fokozott ápolásra szorul.
(2) A közköltségen történő temetés alkalmával az önkormányzat köteles azt elhunyt részére polgári, illetve egyházi szertartás keretében a legszerényebb árfekvésű kegyeleti kellékek felhasználásával, a méltó végtisztességet megadni.
(3) A képviselő-testület az önkormányzati hatósági jogkört ezen kérdésben a polgármesterre ruházza át. A kérelmeket a jegyzőhöz kell benyújtani, aki gondoskodik a kérelem döntésre való előkészítéséről.
(4) A köztemetési költség erejéig az önkormányzat fenntartja jogát hagyatéki hitelezőként a hagyatéki eljárásban.
Egyéb ellátások
11. § (1) A képviselő-testület a szociálisan rászoruló személy részére egyéb ellátásokat biztosít az e rendeletében meghatározottak szerint.
(2) A képviselő-testület az egyéb ellátások keretében az alábbi támogatási formákat biztosítja:
1. gyermekszületési támogatás
2. óvodakezdési és iskolakezdési támogatás
3. kamatmentes szociális kölcsön./ visszatérítendő/
4. Sírhely megváltási támogatás
Gyermekszületési támogatás
12. § (1) A képviselő-testület gyermekszületési támogatást állapít meg az alábbi jogosultsági feltételek együttes fennállása esetén:
a) a szülők legalább egyike a gyermek születésének időpontjában és a gyermek születését közvetlenül megelőzően legalább 12 hónapja rendelkezik megszakítás nélkül Balsán bejelentett lakóhellyel, és ténylegesen is életvitel szerűen lakóhelyén él, valamint az újszülött bejelentett lakóhelye is Balsán van és
b) a támogatást kérő a gyermeket saját háztartásában neveli és
c)21 családjában az egy főre jutó havi jövedelem szociális vetítési alap összegének 600%-át nem haladja meg.
(2) Gyermekszületési támogatásként megállapított önkormányzati támogatás összege gyermekenként 40.000 Ft.
(3) Az önkormányzati támogatási kérelmek elbírálásával kapcsolatos hatósági jogkört a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át. A gyermekszületési támogatás iránti kérelmeket a képviselő-testület hivatalához kell benyújtani e rendelet 6. számú melléklete szerint meghatározott nyomtatványon a csatolandó mellékletekkel és nyilatkozattal együtt. A jegyző gondoskodik a kérelem döntésre való előkészítéséről.
(4) A kérelemhez csatolni kell:
a) a gyermek születési anyakönyvi kivonatát
b) a védőnői igazolást arról, hogy járt védőnői tanácsadásra
c) be kell mutatni a támogatást kérő szülő és a gyermek lakcímazonosító hatósági igazolványát
(5) A gyermekszületési támogatásra vonatkozó kérelmet a gyermek születési időpontját követő 1 éven belül lehet benyújtani.
Óvodakezdési és iskolakezdési támogatás
13. §22 (1)23 Balsa közigazgatási területén állandó lakcímmel vagy tartózkodási hellyel rendelkező, s a településen életvitelszerűen élő óvodás gyermekek, általános iskolás és középiskolás diákok törvényes képviselői illetve a felsőfokú közoktatási intézmény nappali tagozatán tanuló fiatal felnőttek (utoljára abban az évben, amelyben a 25. életévüket betöltik) amennyiben háztartásukban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg szociális vetítési alap összegének 600 %-át, évente egy alkalommal tanévkezdéshez kapcsolódó támogatásra jogosultak.
(2)24 Balsa közigazgatási területén állandó lakcímmel rendelkező nevelőszülő háztartásában nevelt, s a településen bejelentett tartózkodási hellyel rendelkező, életvitelszerűen élő óvodás gyermekek, általános iskolás és középiskolás diákok nevelőszülői, illetve a felsőfokú közoktatási intézmény nappali tagozatán tanuló nevelőszülőnél utógondozói ellátásban részesülő, s bejelentett balsai tartózkodási hellyel rendelkező fiatal felnőttek (utoljára abban az évben, amelyben a 25. életévüket betöltik), amennyiben háztartásukban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg szociális vetítési alap összegének 600 %-át évente egy alkalommal önkormányzati támogatásra jogosultak.
(3) A kérelmeket tárgyév szeptember 16. napjától kezdődően október 31-ig lehet benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.
(4) A támogatás készpénzes kifizetése az aktuális év szeptember, október, november hónapjaiban történik.
(5) A támogatást azon gyermek/tanuló/hallgató után lehet igényelni, aki
a) állandó, bejelentett balsai lakcímmel vagy tartózkodási hellyel rendelkezik és akire vonatkozóan a törvényes képviselő illetve nevelőszülő nyilatkozik a településen történő életvitelszerű tartózkodásról (kollégiumi ellátás igénybevétele nem érinti az életvitelszerű tartózkodást)
b) megfelel az (1) illetve (2) bekezdésben foglalt szociális rászorultsági feltételnek
c) az alapfokú és középfokú köznevelési intézményben tanuló diák esetében az előző tanévben 10 órát nem haladta meg az igazolatlan órák száma
d) 16. életévét betöltött tanuló esetén, adott év szeptember 15-e után kiállított iskolalátogatási igazolással, illetve felsőoktatási intézménybe történő tanévkezdés esetén hallgatói jogviszony igazolással rendelkezik
e) ellene az elmúlt tanévben nem volt, illetve az aktuális tanévben sem volt, illetve nincsen folyamatban iskolai fegyelmi illetve rendőrségi eljárás
f) nem áll magántanulói státusz alatt.
(6) A kérelem mellé csatolni szükséges az (5) bekezdés d) pontja esetén iskolalátogatási, vagy hallgatói jogviszony igazolást.
(7) Az (5) bekezdés c), e), f) pontja esetében törvényes képviselői/nevelőszülői nyilatkozat szükséges.
(8) A kérelemben a kérelmezőnek nyilatkoznia kell az (1) illetve (2) bekezdésben foglaltakra vonatkozóan.
(9) A támogatás összege és formája:
a) óvodába járó gyermek esetében: 5.000 Ft/fő természetbeni (óvodai felszerelések, eszközök, ruházat) támogatás
b) az általános iskola nappali tagozatára járó gyermekek esetében 5.000 Ft/fő pénzbeli támogatás
c) középfokú köznevelési intézménybe járó hallgatók esetében 10.000 Ft/fő pénzbeli támogatás.
d) felsőoktatási intézmény nappali tagozatára járó hallgatók esetében 15.000 Ft/fő pénzbeli támogatás.
(10) A támogatás elbírálásával kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja.
(11) A támogatás igénylése a 7. melléklet szerinti formanyomtatványon történik.
Sírhely megváltási támogatás
14. § (1)25 Sírhely megváltási támogatásként való hozzájárulásként megállapított települési támogatás állapítható meg annak, aki az elhunyt állandó lakcímmel rendelkezett balsai személyt a balsai temetőben temeti el és családjában az egy főre jutó havi jövedelem szociális vetítési alap összegének 600%-át nem haladja meg.
(2) A sírhely megváltási támogatás összeg 3 000 forint.
(3) Az önkormányzati támogatási kérelmek elbírálásával kapcsolatos hatósági jogkört a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át. A sírhely megváltási támogatás iránti kérelmeket a képviselő-testület hivatalához kell benyújtani e rendelet 8. számú melléklet szerint meghatározott nyomtatványon. A jegyző gondoskodik a kérelem döntésre való előkészítéséről.
Visszatérítendő támogatás- Kamatmentes szociális kölcsön
15. § (1) A Képviselő-testület különös méltánylást igénylő élethelyzetben, illetve rendkívüli méltánylást érdemlő élethelyzetben pénzintézeti tevékenységnek nem minősülő kamatmentes szociális kölcsönt nyújthat.
(2)26 A szociális kölcsön összegének felső határa szociális vetítési alap összegének négyszerese. A kölcsön visszafizetésének maximális időtartama 1 év. A törlesztést havi egyenlő részletekben kell teljesíteni az önkormányzat költségvetési számlájára.
(3)27 A szociális kölcsön nyújtásáról a képviselő testület által átruházott hatáskörben a polgármester dönt.
(4) A szociális kölcsön folyósításának feltételei:
a)28 a kérelmező családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg szociális vetítési alap összegének ötszörösét
b) a kérelmet elbíráló garanciát lát a kölcsön visszafizetésére (a kérelmező havi rendszeres ellátással vagy jövedelemmel rendelkezik).
(5) A szociális kölcsön folyósítására, visszafizetésére hatósági szerződést kell kötni. A szerződés tartalmazza:
a) a kölcsönfolyósítás célját, összegét
b) kölcsön visszafizetésének kezdő, valamint lejárati időpontját
c) részletfizetési kötelezettség teljesítése elmulasztásának következményeit, mely szerint legalább 3 hónapi késedelem esetén a kölcsön teljes összegének visszafizetése esedékessé válik
d) a szerződést kötő személyek által fontosnak ítélt elemeket
e) különös méltánylást érdemlő esetben az igénybe vevő kérheti egy alkalommal a kölcsön törlesztésének halasztását.
(6) A hatósági szerződést az önkormányzat képviseletében a polgármester írja alá.
(7) A kölcsön formájában a képviselő-testület által nyújtott önkormányzati kamatmentes kölcsön évente egy alkalommal adható, és visszafizetése maximum 12 hónap alatt esedékes, azzal, hogy újabb összeg mindaddig nem állapítható meg, míg a korábbi szociális kölcsön visszafizetési kötelezettségének nem tesz eleget. A polgármester által nyújtható önkormányzati kamatmentes szociális kölcsön többször is adható.
(8) Az önkormányzati választások évében akként kell megállapítani, hogy visszafizetésükre az adott év szeptember 30. napjáig sor kell, hogy kerüljön.
(9) A kamatmentes kölcsön iránti kérelmet a 9. számú melléklet szerinti rendszeresített nyomtatványon kell benyújtani.
Szociális célú tűzifa támogatás
15/A. §29 (1)Az önkormányzat- BMÖGF/46-33/2023. számú támogató okirat alapján biztosított központi költségvetési támogatással - települési támogatásként természetbeni szociális tűzifa támogatásban részesíti kérelem alapján - - azt a Balsa településen állandó lakcímmel, vagy tartózkodási hellyel rendelkező, és életvitelszerűen a településen élő rászorulót,
a) aki a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény szerint aktív korúak ellátására, idős korúak járadékára, vagy – tekintet nélkül annak természetbeni, vagy pénzbeli formájában történő nyújtására – települési támogatásra (e támogatásban részesülők közül különösen a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viselésével kapcsolatos támogatásban részesülők, azon belül is közüzemi díjtámogatásra jogosultak) jogosult, vagy
b) aki a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben szabályozottan halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevel háztartásában (halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család)
c) Az a) és b) pontban szereplő rászorultak akkor jogosultak a természetbeni szociális tűzifa támogatásra, amennyiben lehetőségük van a tűzifával történő fűtésre, azaz erre a célra alkalmas fűtőberendezéssel (kályha, kandalló, cserépkályha, sparhert…) rendelkeznek.
(2) Az önkormányzat - BMÖGF/46-33/2023. számú támogató okirat alapján biztosított központi költségvetési támogatással – települési támogatásként természetbeni szociális tűzifa támogatásban részesítheti kérelem alapján azt a Balsa településen állandó lakcímmel, vagy tartózkodási hellyel rendelkező, és életvitelszerűen a településen élő rászorulót, akinek:
a) a háztartásban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg szociális vetítési alap összegének 400 %-át (114.000 Ft), egyedülálló esetén 570 %-át (162.450 Ft), és
b) nem biztosított, vagy aránytalanul nagy terhet jelent számára a téli tüzelő beszerzése, melyet nyilatkozattal igazol, és
c) lehetősége van a tűzifával történő fűtésre - azaz erre a célra alkalmas fűtőberendezéssel (kályha, kandalló, cserépkályha, sparhert…) rendelkezik.
(3) A támogatás elbírálásánál előnyt élvez a 15/A. § (1) bekezdés a) és b) pontjában nevesített igénylői kör.
(4) A (2) bekezdés alapján benyújtott kérelmekhez a kérelmező köteles csatolni a háztartás egy főre jutó jövedelmének kiszámításához szükséges jövedelemigazolásokat.
(5) A természetbeni szociális tűzifa támogatás ugyanazon lakott ingatlanra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és családok számától. Amennyiben egy ingatlanból több kérelem érkezik, az elbírálás a kérelem beérkezésének sorrendjében történik.
(6) Az üresen álló, nem lakott ingatlanra, amelyben életvitelszerűen senki nem él, támogatás nem kérhető.
(7) Egy háztartás egyszeri alkalommal kaphat támogatást. Egy lakott ingatlanon belül kizárólag egy háztartás jogosult a szociális tűzifa támogatás igénybevételére.
(8) Jelen rendelet 15/A. §- ának vonatkozásában háztartásnak minősül az egy lakcímen együtt lakó, bejelentett lakó vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyek összessége.
(9) A jogosultság és a kérelemben foglaltak valódiságát a jegyző jogosult ellenőrizni.
(10) A rendelet 15/A. § (1) és (2) bekezdése szerinti természetbeni szociális tűzifa támogatás iránti kérelmeket 2023. november 13. napjától 2023. december 08. napjáig az erre rendszeresített formanyomtatványon (rendelet 10. melléklete-Egyszerűsített kérelem a 15/A. § (1)bekezdésben foglalt kérelmezői kör részére, rendelet 11. számú melléklete Kérelem– a 15/A. § (2) bekezdésben foglalt kérelmezői kör részére) a Tiszaberceli Közös Önkormányzati Hivatal Balsai Kirendeltségére (4474 Balsa, Fő tér 1. szám) lehet benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.
(11) A kérelmek elbírálásával kapcsolatos kapcsolatos hatósági jogkört a Képviselő-testület a Szociális és Településüzemeltetési Bizottságra, a különleges jogrenddel érintett veszélyhelyzet idején a polgármesterre ruházza át.
(12) A kérelmezőknek juttatott szociális tűzifa mennyiségét a Szociális és Településüzemeltetési Bizottság – különleges jogrenddel érintett veszélyhelyzet idején a polgármester - a (10) bekezdésben meghatározott határidőig beérkezett kérelmek alapján dönti el – az érkezési sorrendet is figyelembe véve - úgy, hogy a háztartásonként legfeljebb adható támogatás mértéke az 5 erdei m3 mennyiségű tűzifát nem haladhatja meg, és a határidőben beérkezett kérelmek összességére vonatkozóan csak a központi költségvetési forrásból szociális tűzifa programra megvásárolt tűzifa készlet erejéig állapítható meg támogató határozat.
(13) Az önkormányzat a természetbeni szociális tüzelőanyag támogatásban részesülőktől a támogatás igénybevételéhez kapcsolódóan semmilyen ellenszolgáltatást nem kér.
(14) A támogatásként megítélt szociális tűzifának az önkormányzat telephelyéről történő elszállításáról igény szerint az önkormányzat gondoskodik.
Egyéb természetbeni támogatás30
15/B. § (1)31 Az önkormányzat évente összesen bruttó 5.000 Ft/háztartás összegben hivatalból egyéb természetbeni támogatást biztosíthat azon rászorult részére, akinek a háztartásában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg szociális vetítési alap összegének 600 %-át, és az adott évben, vagy az adott évet megelőző évben jogosultak voltak
a) az adott évben, illetve az adott évet megelőző évben elbírálására került szociális célú tűzifa támogatás igénybevételére, vagy
b) közüzemi díjtámogatásban részesülnek, részesültek vagy
c) a gyermekek és felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló fiatal felnőttek tanévkezdési támogatásának igénybevételére,
feltéve, hogy a közüzemi díjtámogatás, a szociális tűzifa támogatás, a gyermekek és felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló fiatal felnőttek tanévkezdési támogatása igénybevételének jogosultsági jövedelemhatára alacsonyabban került megállapításra, mint ezen támogatás jogosultsági jövedelemhatára.
(2) Az egyéb természetbeni támogatás évente maximum 3 részben kerülhet a jogosultak részére kiosztásra.
(3) Az egyéb természetbeni támogatásra háztartásonként csak egy személy lehet jogosult.
(4) A hivatalból történő támogatás megállapítása esetében az (1) bekezdésben foglalt sorrendben kerülhet a támogatás a jogosultak részére megállapításra, a (3) bekezdésben foglalt előírások figyelembevételével.
(5) A támogatás elbírálásával kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja.
Társulás által fenntartott intézményben igénybe vehető étkeztetés
16. § (1) Étkeztetésben kell részesíteni azt a balsai lakóhellyel rendelkező lakost, az általa eltartottat, aki kora, egészségi állapota, fogyatékossága, pszichiátriai vagy szenvedélybetegsége, hajléktalansága miatt nem képes étkezéséről más módon gondoskodni.
(2) Az étkezést az önkormányzat által társulásban fenntartott intézménye útján a balsai konyhán lehet igénybe venni, a külön rendeletben meghatározott térítési díj fizetése mellett.
(3) Étkeztetés házhoz szállítással azon személy részére biztosítható, aki kora, egészségi állapota, fogyatékossága, pszichiátriai vagy szenvedélybetegsége, hajléktalansága miatt nem képes étkezéséről más módon gondoskodik és vállalja a házhoz szállítás költségének megtérítését, egyéb esetben az ellátott gondoskodik az elszállításról.
(4) Szociálisan rászorultnak minősül: az 50. életévét betöltött személy, életkorára tekintet nélkül az egészségkárosodott személy, a hadigondozott, a rokkantsági járadékos, az I. és II. csoportú rokkantság alapján nyugellátásban, baleseti nyugellátásban részesülő személy, életkorára tekintet nélkül a fogyatékosságban, pszichiátriai vagy szenvedélybetegségben szenvedő személy, életkorára tekintet nélkül a hajléktalan személy.
(5) A szociális rászorultságot a rendszeres pénzellátást megállapító határozat, a fogyatékosságot, pszichiátriai vagy szenvedélybetegséget háziorvosi, vagy kezelőorvosi (pszichiátriai, neurológiai) szakvélemény vagy javaslat igazolja.
Átmeneti és záró rendelkezések
17. § (1) Ez a rendelet 2021. június 15-én lép hatályba, és egyben a 6/2018. (VI.08.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.
(2) Az önkormányzati támogatás megállapítása iránt 2021. június 14-én folyamatban lévő ügyekben a többször módosított 6/2018. (VI.08.) önkormányzati rendelet szabályait kell alkalmazni.
Az 1. § (3) bekezdését a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (X. 24.) önkormányzati rendelete 9. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 2. § (2) bekezdése a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2021. (XII. 17.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 2. § (6) bekezdése a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 5.) önkormányzati rendelete 2. § c) pontja szerint módosított szöveg.
Az 5. § (7) bekezdés a) pontja a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 5.) önkormányzati rendelete 2. § d) pontja szerint módosított szöveg.
Az 5. § (7) bekezdés b) pontja a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 5.) önkormányzati rendelete 2. § e) pontja szerint módosított szöveg.
A 6. § (1) bekezdés záró szövegrésze a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 5.) önkormányzati rendelete 2. § h) pontja szerint módosított szöveg.
A 6. § (1) bekezdés a) pontja a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 5.) önkormányzati rendelete 2. § f) pontja szerint módosított szöveg.
A 6. § (1) bekezdés b) pontja a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 5.) önkormányzati rendelete 2. § g) pontja szerint módosított szöveg.
A 7. § (2) bekezdése a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (X. 24.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 7. § (4) bekezdése a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (X. 24.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 7. § (5) bekezdése a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (X. 24.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 7. § (6) bekezdése a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (X. 24.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 7. § (7) bekezdését a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (X. 24.) önkormányzati rendelete 9. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 8. § (2) bekezdése a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (X. 24.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 8. § (3) bekezdése a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (X. 24.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 8. § (4) bekezdése a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (X. 24.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 8. § (5) bekezdése a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (X. 24.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 8. § (6) bekezdése a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (X. 24.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 9. § a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 5.) önkormányzati rendelete 2. § i) pontja szerint módosított szöveg.
A 10. § (1) bekezdés 1. pont a) alpontja a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 5.) önkormányzati rendelete 2. § j) pontja szerint módosított szöveg.
A 12. § (1) bekezdés c) pontja a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (X. 24.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg. A 12. § (1) bekezdés c) pontja a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 5.) önkormányzati rendelete 2. § k) pontja szerint módosított szöveg.
A 13. § a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (IX. 1.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 13. § (1) bekezdése a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (X. 24.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg. A 13. § (1) bekezdése a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 5.) önkormányzati rendelete 2. § l) pontja szerint módosított szöveg.
A 13. § (2) bekezdése a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (X. 24.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg. A 13. § (2) bekezdése a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 5.) önkormányzati rendelete 2. § m) pontja szerint módosított szöveg.
A 14. § (1) bekezdése a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (X. 24.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg. A 14. § (1) bekezdése a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 5.) önkormányzati rendelete 2. § n) pontja szerint módosított szöveg.
A 15. § (2) bekezdése a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 5.) önkormányzati rendelete 2. § o) pontja szerint módosított szöveg.
A 15. § (3) bekezdése a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (X. 24.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
A 15. § (4) bekezdés a) pontja a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 5.) önkormányzati rendelete 2. § p) pontja szerint módosított szöveg.
A 15/A. § a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (X. 24.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg. A 15/A. § a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (X. 30.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. A 15/A. § a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 5.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Az „Egyéb természetbeni támogatás” alcímet (15/B. §) a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2021. (XII. 17.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.
A 15/B. § (1) bekezdése a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (X. 24.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg. A 15/B. § (1) bekezdés nyitó szövegrésze a Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 5.) önkormányzati rendelete 2. § q) pontja szerint módosított szöveg.