Nyírkércs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2020. (II. 20.) önkormányzati rendelete
A települési támogatásokról valamint az étkeztetési térítési díjakról
Hatályos: 2021. 09. 03- 2022. 01. 13
Nyírkércs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2020. (II. 20.) önkormányzati rendelete
A települési támogatásokról valamint az étkeztetési térítési díjakról
2021.09.03.
1. A rendelet célja, hatálya
1. § A rendelet célja, hogy Nyírkércs Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) közigazgatási területén élő személyek és családok szociális biztonságának megőrzése, elősegítése érdekében megállapítsa a települési támogatás keretében nyújtott támogatások formáit, az azokra való jogosultság feltételeit, kifizetésének, folyósításának és ellenőrzésének szabályait.
2. Értelmező rendelkezések
3. § (1) Az e rendeletben szabályozott valamennyi szociális ellátásra érvényes értelmező rendelkezéseket és az általános eljárási a Szocvt. 4-16. §-a határozza meg.
(2) Az egyes ellátási formákhoz kapcsolódó speciális eljárási szabályokat adott ellátási formák részletezik.
4. Az eljárás megindítása
5. § (1) Az eljárás megindítása történhet:
(2) A kérelmet Nyírkércs Község Önkormányzatánál kell előterjeszteni az erre a célra rendszeresített formanyomtatványokon, melyek jelen rendelet 3-8. mellékletét képezik. A kérelmet személyesen, postai úton vagy elektronikusan lehet benyújtani az e rendeletben meghatározott dokumentumokkal (igazolásokkal, nyilatkozatokkal) együtt.
(4) A kérelmező köteles együttműködni az önkormányzattal, valamint a Ramocsaházai Közös Önkormányzati Hivatallal (a továbbiakban: Hivatal) a szociális helyzetének feltárásában. Ha arról e rendelet rendelkezik, a kérelemhez csatolni kell a kérelmező és családja jövedelmi viszonyairól szóló igazolásokat és mindazokat a bizonyítékokat, amelyeket a rendelet az egyes ellátásoknál előír, továbbá amelyek az ügy elbírálásához elengedhetetlenül szükségesek.
5. Az ellátások megállapítása
6. § (1) A szociális ellátások megállapításáról - e rendeletben meghatározott kivételekkel - a képviselő-testület határozattal dönt.
(2) A polgármester a szociális ellátás tárgyában - átruházott hatáskörében - hozott döntéséről szintén határozatot hoz.
(3) A jegyző a szociális ellátás tárgyában – átruházott hatáskörében – hozott döntéséről szintén határozatot hoz.
(4) A képviselő-testület a polgármester hatáskörébe rendeli a 1. mellékletben felsorolt ellátásokkal kapcsolatos döntéseket.
(5) A képviselő-testület a jegyző hatáskörébe rendeleti a 1. mellékletben felsorolt ellátásokkal kapcsolatos döntéseket.
6. A pénzbeli ellátások kifizetése, folyósítása
(2) A 6. §-ban foglaltak szerint megállapított pénzbeli ellátások a döntést követő 8 munkanapon belül a kérelmező részére folyósításra kerülnek.
8. § Az önkormányzat a következő pénzbeli ellátásokat biztosítja:
(1) eseti, rendkívüli települési támogatás
(2) temetési települési támogatás
(3) első lakáshoz jutók települési támogatása
Eseti, rendkívüli települési támogatás
(1) A Képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére eseti, rendkívüli települési támogatás nyújt. Az eseti, rendkívüli települési támogatás pénzben vagy természetbeni ellátás formájában nyújtható.
a) Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet különösen:
aa) a kérelmező, vagy a kérelmezővel közös háztartásban élő közeli hozzátartozók valamelyikének hirtelen fellépő vagy kórházi ápolást igénylő betegsége, továbbá súlyos vagy életveszélyes sérüléssel járó balesete;
ab) a kérelmező gyermeke 5 egymást követő napot meghaladó kórházi kezelésre szorulása;
ac) a kérelmező gyermeke betegsége miatt a szülő harminc egymást követő napot meghaladó táppénz igénybevétele;
ad) a családot ért elemi kár esete, ha elemi kár következtében lakhatását biztosító ingatlan és ingósága megrongálódott, és helyrehozatali költségének teljesítése átmenetileg vagy tartósan a kérelmező és családja létfenntartását veszélyezteti;
ae) a kérelmezővel közös háztartásban élő hozzátartozó halálesete, amennyiben a Rendelet 10. §-ában foglalt temetési települési támogatásra nem nyújtott be kérelmet a kérelmező;
af)
(2)
(3) Eseti, rendkívüli települési támogatásban csak azt a személyt lehet részesíteni, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem a mindenkori öregségi minimumnyugdíj 150 %-át, egyedülálló esetén 180 %-át nem haladja meg és nincs vagyona.
(4) El kell utasítani azt a kérelmet, amelyben a kérelmező a 9. § (1) bekezdésében meghatározott létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetet nem igazolt.
(5)
(6) Az eseti, rendkívüli települési támogatás alkalmanként adható.
(7) A támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a kérelmező és családja jövedelemigazolását, illetve a havi rendszeres jövedelemmel nem rendelkező és pályakezdő személyek esetében az erre vonatkozó nyilatkozatot.
(8) Amennyiben a rászorultsággal, illetve a nyújtott támogatás céljának megfelelő felhasználásával kapcsolatban kétség merül fel, a kérelmező köteles a Hivatal által kezdeményezett környezettanulmány végrehajtásában közreműködni. Ha a közreműködést megtagadja, kérelme elutasítható.
(9) Az alkalmanként megállapított eseti, rendkívüli települési támogatás összege 5.000 Ft.
Temetési települési támogatás
(1) Az önkormányzat temetési települési támogatást nyújt annak a személynek, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartására köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése aránytalanul nagy terhet jelet számára.
(2) A temetési költségek mérséklésére nyújtandó temetési települési támogatásra az a személy jogosult, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi minimumnyugdíj mindenkori legkisebb összegének 500%-át és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.
(3) Az e címen nyújtott támogatás összege 15.000.- Ft.
(4) A temetési települési támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell a temetés költségeiről a támogatást kérő vagy egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított számlák eredeti példányát.
(5) Az
(4) bekezdésben meghatározott számlákat a kérelmező részére vissza kell adni. A megállapított támogatás összegét - vagy a kérelem elutasításának tényét -, illetve a határozat iktatószámát a jegyző a számlákra rávezeti.
(6) A kérelemhez csatolni kell a kérelmező és családja jövedelem-igazolását.
(7) Ha a temetési települési támogatás megállapítását nem a haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzattól kérik, a kérelemmel egyidejűleg be kell mutatni az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát is.
(8) Temetési települési támogatás megállapítható a temetés költségeit igazoló számla hiányában is - ha a támogatást megítélő határozatban rendelkeznek a folyósított összeggel kapcsolatos utólagos elszámolási kötelezettségről.
(9) A Rendelet 9. § (1) bekezdés a) pont ae) alpontja alapján benyújtott kérelem esetén a 10. §-ban foglaltak alapján kérelem nem nyújtható be.
Első lakáshoz jutók támogatása
(1) A Képviselő-testület Nyírkércs község közigazgatási területén jogerős építési engedély alapján első lakásépítéshez, valamint – a lebonyolítás módjától függetlenül – első lakásvásárláshoz támogatást nyújt annak a személynek, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi minimumnyugdíj mindenkori legkisebb összegének 800 %-át.
(2) A támogatás megállapításának feltétele, hogy a kérelmezőnek a nem adásvétel útján történt tulajdonjog szerzéssel más ingatlanban legfeljebb ½ tulajdoni hányada legyen és a kérelmező más ingatlanban adásvétel útján szerzett tulajdonjoggal, haszonélvezeti joggal ne rendelkezzen.
(3) A támogatás iránti kérelmet legfeljebb a földhivatali ingatlan nyilvántartásba történő tulajdonjog bejegyzést követő 1 éven belül lehet benyújtani.
(4) Az első lakáshoz jutók támogatási keretösszegét, évente a Képviselő-testület a tárgyévi költségvetéséről szóló rendeletben határozza meg, amely keret nem túlléphető.
(5) Az első lakáshoz jutók támogatása vissza nem térítendő támogatás.
(6) A támogatás mértéke lakás, lakóingatlan építése vagy vásárlás esetén a lakás, lakóingatlan vételárának 10 %-a, de legfeljebb 100.000 Ft.
(7) A támogatás iránt kérelemhez csatolni kell:
a) új lakás építése esetén a jogerős építési engedély vagy használatbavételi engedély hiteles másolatát,
b) lakás, lakóingatlan vásárlása esetén az adásvételi szerződés egy példányát,
c) az
a) és
b) pontok esetében egyaránt a tulajdoni lap másolatát.
(8) A megítélt támogatást a Hivatal közvetlenül a jogosult részére utalja át vagy fizeti ki.
(9) Ha a Képviselő-testület lakásépítésre állapított meg támogatást, annak összege akkor utalható, ha kérelemben foglalt lakás készültségi foka 100%-os.
8. Természetben nyújtott szociális ellátások
12. § Az önkormányzat az alábbi természetben nyújtott szociális ellátásokat állapítja meg:
(2) lakásfenntartási települési támogatás
(1) Az önkormányzat gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha teljesülnek a
Szoctv. 48. §-ában szabályozott feltételek.
(2) Az eltemettetésre köteles személyt a visszatérítési kötelezettség alól nem mentesíti.
Lakásfenntartási települési támogatás
(1) A lakásfenntartási települési támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás vagy lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás.
(2) A képviselő-testület a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a csatornahasználat és a szemétszállítás díjához, a lakbérhez vagy az albérleti díjhoz, közmű-fejlesztési hozzájárulás megfizetéséhez, illetve a tüzelőanyag költségeihez lakásfenntartási támogatást nyújt.
(3) A lakásfenntartási települési támogatást természetbeni szociális ellátás formájában és a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.
(4) Lakásfenntartási települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 250 %-át és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.
(5) Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.
(6) A lakásfenntartási települési támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol
a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,
b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,
c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,
d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,
e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.
(7) Ha a háztartás
a) (6) bekezdés a)-c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy
a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.
(8) Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot, a nevelőszülőt és a hivatásos nevelőszülőt - él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.
(9) A települési lakásfenntartási támogatás esetében, a lakásfenntartás elismert havi költsége, az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összegét, a képviselő-testület a költségvetési rendeletében határozza meg.
(10) A lakásfenntartási települési támogatás esetében elismert lakásnagyság
a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,
b) ha a háztartásban két személy lakik 45 nm,
c) ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,
d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,
e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, a
d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm,
de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.
(11) A lakásfenntartási települési támogatás egy hónapra jutó összege 2.500,- Ft.
(12) A támogatást a jogosult részére a kérelem benyújtásának hónapja első napjától egy év időtartamra lehet megállapítani.
(13) A támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(14) Ha a lakásfenntartási települési támogatásban részesülő személy lakcíme a támogatás folyósításának időtartama alatt megváltozik, vagy a jogosult meghal, a változás, illetve a haláleset hónapjára járó támogatást a folyósító szerv teljes összegben folyósítja, de a támogatás további folyósítását meg kell szüntetni.
(15) Ha a lakásfenntartási települési támogatásban részesülő személy vagy a háztartás bármely tagjának lakcímében változás következik be, mely köztudomású, vagy a döntést előkészítő szervnek hivatalból tudomására jut, a döntéshozó a háztartás tagjait nyilatkozattételre szólíthatja fel.
(16) Ha a kérelem elbírálása folyamán a kérelmező vagy a háztartás tagjainak életkörülményeihez viszonyítva a vagyonnyilatkozattal kapcsolatban kétely merül fel, a döntéshozó felhívja a döntést előkészítő szervet, hogy vizsgálja meg a vagyoni helyzetet.
(17) A korábban jogerősen megállapított támogatásra való jogosultság esetén új kérelem benyújtására a korábbi jogosultság időtartamának lejáratát követő hónap első napjától van lehetőség. A jogosultság időtartama alatt benyújtott lakásfenntartási települési támogatás iránti kérelmet el kell utasítani.
(18) Nem állapítható meg települési lakásfenntartási támogatás annak a kérelmezőnek, aki által a kérelmében is megjelölt életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje, a kerítéssel kívül határos terület, járda tisztán tartása, az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosítására irányuló kötelezettségét nem teljesíti.
(19) A
(18) bekezdésben foglaltak biztosítására irányuló kötelezettség vizsgálatára a Képviselő-testület a jegyzőt hatalmazza fel.
(20) A jegyző a
(19) bekezdésben foglaltak vizsgálatára alkalom- és szükségszerűen környezettanulmányt készít, melyet a döntés meghozatala előtt a kérelemhez kell csatolni.
(21) A
(19) bekezdésben meghatározott kötelezettségek teljesítésének vagy elmaradásának megállapítása a Képviselő-testület hatásköre.
(1)
(2)
(1)
(2)
9. Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
17. § (1) Az Önkormányzat a szociálisan rászoruló személyek részére biztosítja a személyes gondoskodást nyújtó, következő alapellátási formákat:
d) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás.
(2) Az Önkormányzat az étkeztetést és a nappali ellátást a Ramocsaházai Református Egyház fenntartásában álló Nyírségi Napfény Idősek Otthona Intézményen keresztül látja el.
(3) Az Önkormányzat a házi segítségnyújtás és jelzőrendszeres házi segítségnyújtás ellátásokat a Mikrotérségi Szociális Intézményfenntartó Társulás által fenntartott Nyírségi Napfény Összevont Intézményen keresztül látja el.
(4) Az ellátott az (1) bekezdés a)-d) pontjaiban meghatározott szolgáltatásért térítési díjat köteles fizetni, melynek összegét
b) az (1) bekezdés b) és d) pontja esetében a fenntartó társulás székhelye szerinti önkormányzat Képviselő-testülete fogadja el.
(1) Étkeztetés alapszolgáltatásra jogosult az a szociálisan rászorult kérelmező
a) kora alapján, ha betöltötte 62. életévét vagy
b) ha egészségi állapota miatt akadályozott a háztartási teendők ellátásában vagy
c) ha fogyatékossága, pszichiátriai betegsége fennáll vagy
d) ha a háziorvos igazolása szerint szenvedélybetegsége fennáll.
Házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
(1) A házi segítségnyújtás azok részére biztosítható, akik otthonukban önellátásra saját erőből nem képesek.
(2) A házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás térítési díjait jelen rendelet
2. melléklete tartalmazza.
10. Gyermekétkeztetéshez nyújtott étkezési térítési díj kedvezmény
20. § (1) Nyírkércs Község Önkormányzata a gyermekétkeztetést a Ramocsaházai Közös Önkormányzati Hivatalon keresztül látja el.
(2) Nyírkércs Község Önkormányzata a magasabb jogszabályokban meghatározott normatív kedvezményben nem részesülőknek önkormányzat által átvállalt térítési díj kedvezményt állapít meg (a továbbiakban: önkormányzat által átvállalt térítési díj kedvezmény) kérelemre mely jelen melléklet 8. melléklete. A támogatás nem szociális rászorultsági feltételhez kötött.
(3) Az (2) bekezdés szerinti, önkormányzat által átvállalt térítési díj kedvezmény azon gyermekek részére, akik a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 21/B. §-ában meghatározott normatív kedvezményben nem részesülnek és óvodai nevelésben vagy alapfokú oktatásban vesznek részt, a személyi térítési díj 50 %-a.
(4) A (3) bekezdés szerinti önkormányzati kedvezményben a 2. §-ban foglalt személyeken kívül részesülhetnek azok az étkező is, akinek lakcíme a település közigazgatási területén kívül van, azonban a Nyárády Mihály Általános Iskola Petőfi Sándor Tagintézményében alapfokú oktatásban vagy a Ramocsaháza-Nyírkércs-Nyíribrony Községi Óvoda Nyírkércsi Telephelyén óvodai nevelésben részesül.
(5) Az önkormányzat e rendeletében meghatározott kedvezményeit más jogszabályban meghatározott kedvezménnyel összevonni nem lehet.
(6) A Képviselő-testület a gyermekétkeztetés intézményi térítési díját a 2. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg. A gyermekétkeztetés személyi térítési díját a jegyző konkrét összegben állapítja meg, az intézményi térítési díj általános forgalmi adóval növelt összegének és az igénybe vett étkezések számának, valamint a normatív kedvezmények figyelembe vételével.
11. Alkalmazotti és vendég étkeztetés
12. Hatályba léptető, vegyes és záró rendelkezések
22. § (1) Jelen rendelet 2020. március 01. napján lép hatályba, és a hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a települési támogatásokról és gyermekétkeztetési térítési díjakról szóló 2/2015. (III.16.) önkormányzati rendelet.