Gulács község képviselő testületének 1/2020 (II.11..) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről

Hatályos: 2020. 02. 11- 2020. 06. 15

Gulács község képviselő testületének 1/2020 (II.11..) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről

2020.02.11.

Gulács Község Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés b.) pontjában, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazása alapján az Alaptörvény 32.cikk.(1)bekezdés a) és f)pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva a 2020. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya Gulács Község Önkormányzat Képviselő-testületre, annak bizottságaira, és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

2. Az önkormányzat költségvetési intézményei

2. § (1) Önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv:

Gulács Község Önkormányzata
(2) Önállóan működő költségvetési szervek:
Gulács Község Önkormányzat Gondozási Központja

3.Az önkormányzat és költségvetési intézményeinek 2020. évi költségvetés bevételei és kiadásai

3. §

„3. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését:

a) 313 385 490 Ft tárgyévi költségvetési bevétellel

b) 313 385 490 Ft tárgyévi költségvetési kiadással

állapítja meg.

(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek és a költségvetési kiadások előirányzat-csoportok, valamint kiemelt előirányzatok szerinti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási célú pénzügyi műveletek bevételeit és kiadásait a rendelet ide vonatkozó 1. és 9. mellékletek a jelen rendelet 1. 2. mellékletének megfelelő sorok alapján határozza meg.

(3) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2. melléklet részletezi.
(4) A képviselő-testület a 2020. évben működésképességét veszélyeztető helyzet feloldására pályázatokat készít.

3. §

A költségvetés részletezése

A Képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
(1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.
(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat 2020. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.
(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.
(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.
(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.
(7) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri (közös) hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (engedélyezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként a 9. melléklet szerint határozza meg.
(8) Az Önkormányzat a kiadások között 1 000 000 Ft általános tartalékot állapít meg.

4. §

A költségvetés végrehajtásának szabályai

(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 10 %-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.
(5) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.
(6) A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
(7) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(8) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja. Az önkormányzat a 2020. évi feladatellátása során felmerülő, működéssel kapcsolatos, átmeneti likviditási nehézségeket folyószámlahitel igénybevételével tervezi megoldani az erre vonatkozó szabályozási rendszer betartásával.
(9) A munkáltató jutalmat, jutalékot – önkormányzati és intézményi szinten, egységesített elvek alapján – a Képviselő-testület által e célokra megállapított, jóváhagyott előirányzatból fizethet ki. Jutalmazásra, személyi ösztönzésre, céljuttatásra együttesen kifizetett összeg az egységes rovatrend K1101 Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának 12 %-át nem haladhatja meg.
(10) Az Önkormányzat által támogatott szervezetek kötelesek legkésőbb a tárgyév december 31. napig a támogatott célnak megfelelő felhasználásról számlákkal igazolt írásbeli elszámolást készíteni. A folyó évi támogatás benyújtására csak az jogosult, akinek az előző évi támogatás számlákkal igazolt elszámolása elfogadásra került. Az elszámolási határidő meghosszabbítását a polgármester engedélyezheti.
(11) Gulács Község Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a Polgármestert, hogy bármely azonnali intézkedést igénylő sürgős esetben – különös tekintettel a közvetlen életveszélyes állapot megszüntetésére irányuló eseteket – a szükséges valamennyi intézkedést megtegye két testületi ülés között egy millió forint összeghatárig, az általános tartalék terhére. Gulács Község Polgármestere az így megtett intézkedésekről köteles a soron következő Képviselő-testületi ülésen beszámolni.
(12) Magyarország 2020. évi központi költségvetésről szóló 2019. évi LXXI. törvény 58. § (6) bekezdése alapján 2020. évben a képviselő-testület hivatalánál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában az illetményalapot 54 000 Ft összegben állapítja meg.
(13) A Hivatalnál foglalkoztatott irodavezetők vezetői illetménypótlékra jogosultak, melynek mértéke - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 236. § (4) bekezdés b) pontjában foglaltakra tekintettel irodavezetők esetén az alapilletmény 15 %-a
(14) A Hivatalnál foglalkoztatott valamennyi köztisztviselő illetménykiegészítésre jogosult. Az illetménykiegészítés 2020. évi mértéke – a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3) bekezdés c) pontjában, valamint a 234. § (4) bekezdésben foglaltakra tekintettel –
a) felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselő esetén a köztisztviselő alapilletményének 20 %-a,
b) középfokú iskolai végzettségű köztisztviselő esetén a köztisztviselő alapilletményének 20 %-a.
(15 ) A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011.évi CXCIX törvény 151. § (1) bekezdése alapján a Képviselő Testület hivatalánál foglalkoztatottak bruttó 200.000 Ft cafetériára jogosultak 2020. évben.
(16) A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 328/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet 13/A. § (3) bekezdés alapján a települési önkormányzat a szünidei gyermekétkeztetést nyújt. A központilag meghatározott tavaszi, őszi, téli szünidei napokon kívül a nyári tanítási szünet alatti étkeztetést 43 munkanapon biztosítja, szervezi meg.

5. §

Az előirányzatok módosítása

(1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.
(2) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 5 000 eFt összeghatárig - mely esetenként a 1 000 eFt összeghatárt nem haladhatja meg - a polgármesterre átruházza. Egyéb esetekben a képviselő-testület a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja magának.
(3) Az (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2020. december 31-ig gyakorolható.
(4) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.
(5) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
(6) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) és (5) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, (a döntése szerinti időpontokban), de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(7) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.
(8) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(9) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

6. §

A gazdálkodás szabályai

(1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(4) Az önkormányzati hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

7. § A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

(1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a Tarpai KÖH útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

8. §

Záró és vegyes rendelkezések

(1) Ez a rendelet 2020. február 12. napján lép hatályba.
Dr. Kozák Krisztián Ujvári Judit

jegyző

polgármester

3. mellékletaz 1/2020.(II.11.) önkormányzati rendelethez

7. melléklet az 1/2020.(II.11.) önkormányzati rendelethez