Márokpapi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015 (III.1.) önkormányzati rendelete

a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni települési támogatásokról

Hatályos: 2015. 03. 24- 2015. 04. 12

Márokpapi Község  Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. III. törvény 132. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi XLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 11. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. Fejezet
Általános rendelkezések



1. A rendelet hatálya


1. § (1) A rendelet személyi hatálya kiterjed Márokpapi   (a továbbiakban: község ) közigazgatási területén érvényes lakó- illetve tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen lakó, az Szt. 3. § (1) bekezdés  a) – d) pontjaiban és az Szt. 3. § (3)  bekezdésében megjelölt személyekre.
(2) A rendelet hatálya – a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.)  7. § (1) bekezdésében megjelölt ellátások vonatkozásában az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi II. törvény rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó állampolgáraira is kiterjed.

2. § A rendelet tárgyi hatálya az Szt., a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet (a továbbiakban Korm.r.) által nem szabályozott kérdésekre terjed ki.


2. Értelmező rendelkezések

3. § E rendelet alkalmazásában:
1. Egy főre jutó jövedelem: az Szt. 4.§. (1) bekezdés a) és b) pontjára tekintettel a c) és f) pont figyelembe vételével számított összeg.
2. Elismert lakásnagyság: ha  háztartásban legalább 2 személy lakik 55 m2, ha 3 személy lakik 60 m2, ha 4 személy lakik 65 m2, minden további személy után további 5-5 m2.
3. Környezettanulmány: a kérelmező saját otthonában történő felkeresése információ gyűjtés céljából életkörülményei, jövedelmi, illetve vagyoni viszonyaival kapcsolatban.
4. Munkanélküli: az az aktív korú személy, aki az állami foglalkoztatási szervnél álláskeresőként nyilvántartott, és az állami foglalkoztatási szervvel folyamatosan együttműködik.
5. Pénzbeli ellátások: lakhatási támogatás ,  gyógyszertámogatás, temetési támogatás
6. Természetbeni ellátás: köztemetés


3. Az ellátások megállapításának általános szabályai


4. § A pénzbeli és természetbeni szociális ellátásként nyújtott települési támogatás megállapításakor – ha az Szt. vagy e rendelet másként nem rendelkezik – az egy háztartásban élő személyek szociális helyzetét egységben kell vizsgálni. A támogatásokat úgy kell megállapítani, hogy elősegítsék a kérelmező létfenntartási és lakhatási lehetőségeit.

5. §  Nem állapítható meg támogatás, ha a kérelmező, vagy a jogosultság szempontjából beszámítandó bármely családtagja az igénylés benyújtásának időpontjáig nem vette igénybe, vagy az igénybevételi eljárást nem indította el azokra a társadalombiztosítási, vagy rendszeres pénzellátásokra, melyekre szerzett, vagy származtatott joga fennáll.

6. § (1) Az ellátásra irányuló kérelmet – ha e rendelet másként nem rendelkezik – a Tarpai Közös Önkormányzati  Hivatal Márokpapi Kirendeltségén (a továbbiakban: Hivatal) az e célra rendszeresített formanyomtatványon kell benyújtani.
(2) A kérelemben fel kell tüntetni a (3) bekezdésben meghatározottakon túlmenően - amennyiben az adott támogatási forma előírja – a kérelmező háztartásában, vagy családjában élő személyek lakcímen tartózkodási jogcímét, a rokonsági fokot, a támogatás elbírálásához szükséges további adatot, igazolást, valamint a támogatás igénylésének indoklását.
(3) A kérelemhez mellékelni kell:
a) a kérelmező, valamint a vele egy családban vagy háztartásban lakó személyek vonatkozásában az érvényes személyi azonosító igazolvány vagy személyazonosságot igazoló más érvényes hatósági igazolvány másolatát,
b) a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány másolatát,
c) a társadalombiztosítási azonosító jelet igazoló hatósági igazolvány másolatát, adókártya másolatát,
d) a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelméről igazolást, tárgyévi nyugellátásról szóló éves értesítőt, valamint az utolsó havi nyugellátásról szóló postai szelvényt vagy folyószámla kivonatot,
e)  társadalombiztosítási ellátás esetében a havi járandóságró1 szó1ó igazolást,
f) munkanélküli esetén a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Járási  Kormányhivatala Munkaügyi Központ kirendeltsége által kiadott igazolást arró1, hogy a kérelem benyújtásakor a kérelmező regisztrált álláskereső,
g) a szülői felügyeleti jog egyik szülő általi gyakorlása esetén az erre vonatkozó okiratot,
h) 18. életévét betöltött gyermek esetén a tanulói jogviszony nappali tagozaton való fennállását igazoló iskolalátogatási igazolást,
i) annak igazolását, hogy valamely jövedelem, támogatás megállapítása folyamatban van,
j) a gyermek elhelyezése vagy ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági vagy gyámhivatali határozatot,
l) a gyermektartásdíj – amennyiben az rendelkezésre áll – megállapításáról szóló jogerős bírósági ítélet eredeti, vagy az eredetivel megegyező hiteles másolatát, valamint
k) a támogatás megállapításához előírt egyéb igazolást.

(4) A kérelem benyújtásakor a kérelmező – amennyiben az adott támogatás elbírálásához szükséges – köteles maga és a vele egy háztartásban vagy családban élő személyek vagyoni – jövedelmi viszonyairól igazolást becsatolni, vagy ha ez aránytalan nehézségekbe ütközne és időigényes, akkor ezekről büntetőjogi felelőssége tudatában nyilatkozatot tenni.
(5) Az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyont, vagyoni helyzetet a Korm. r. 1. számú mellékletében foglaltak szerint kell igazolni.
(6) Munkanélküli, vagy havi rendszeres jövedelemmel nem rendelkező kérelmező részére támogatás csak abban az esetben állapítható meg, ha a 3. § 4. pontjában meghatározott feltételeknek megfelel és az erről szóló igazolást benyújtotta, vagy ha a kérelmező igazolással alátámasztott ok miatt – így különösen: jelentős mértékű össz-szervezeti egészségkárosodás, egyéb súlyos betegség, vagy jogszabályi rendelkezés erejénél fogva – nem tud megfelelni a 3. § 4. pontjában meghatározott követelménynek.
7. § (1) A települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell az egyes támogatási formákhoz külön is előírt igazolásokat.
(2) Vállalkozó kérelmező esetén az Szt. 10. § rendelkezéseit  kell alkalmazni azzal, hogy jövedelmének igazolásához az adóbevallással már lezárt időszak tekintetében az illetékes adóhatóság igazolása szükséges.
(3) Valamennyi települési támogatásra irányuló kérelem elbírálásának feltétele a  Családsegítő  közreműködésével elkészített, egy évnél nem régebbi környezettanulmány megléte.

(4) A (3) bekezdésben megjelölt környezettanulmánynak tartalmaznia kell, hogy a kérelmező és a vele egy családban vagy háztartásban élő személy a kérelemben megjelölt és hatósági igazolvánnyal alátámasztott lakó-, tartózkodási helyén életvitelszerűen tartózkodik. Tartalmaznia kell továbbá a kérelem elbírálásához szükséges jövedelmi, vagyoni viszonyokat.

(5) Amennyiben a jövedelemre vonatkozó nyilatkozatban foglaltak a Hivatal tudomása, vagy környezettanulmány alapján vitathatók, alkalmazni kell a vélelmezett jövedelem számítására vonatkozó szabályokat.

(6) E rendeletben meghatározott feltételekkel nyújtható - szociális rászorultságtól függő - támogatások megállapításánál a család vagy a háztartás Szt. 4. § (1) bekezdés – az a) - b) pontjaira tekintettel –  c) és f) pontjai szerinti jövedelmét és vagyonát kell figyelembe venni.

(7) Az e rendelet hatálya alá tartozó támogatások megállapításával kapcsolatos eljárási cselekmények elektronikus ügyintézés keretében nem gyakorolhatók.

8. § Jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás megtérítésére, e körben méltányosság gyakorlására az Szt. 17. §-ának rendelkezései az irányadók, de a visszafizetés nem mentesít az egyéb, így különösen a büntető, vagy szabálysértési felelősség alól.

9. § (1) A 11.§  foglalt támogatások kivételével a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó pénzbeli és természetbeni települési támogatásokról a Polgármester dönt.


II. Fejezet
Települési támogatások



4. A települési támogatások nyújtásának formái


10. § (1) A képviselő-testület az Szt. 45. § (1) és (2) bekezdésének rendelkezései alapján a következő települési támogatásokat nyújthatja:
a) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez,
c) a gyógyszerkiadások viseléséhez,

(2) A képviselő-testület az Szt. 45. § (3) és (4) bekezdései alapján rendkívüli települési támogatást nyújt:
 
a) halálesethez,


5. Lakhatási támogatás


11. § (1) A képviselő-testület települési támogatásként lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó támogatást nyújthat a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez való hozzájárulásként.

(2) A lakhatási támogatás a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás,  szippantás  és a szemétszállítás,  (a továbbiakban együtt: rezsiköltség) díjához való lakhatási hozzájárulás.

(3) A lakhatási támogatás olyan, a lakásfenntartással összefüggő rendszeres kiadásokhoz nyújtható, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.

(4)  Lakhatási  támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.

(5) A lakhatási  támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol
a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,
b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,
c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,
d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,
e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.

(6) Az (1) bekezdésben foglalt lakhatási támogatás iránt benyújtott kérelemhez a 6. § (3) bekezdésében meghatározottakon túlmenően mellékelni kell a háztartás rezsiköltségét igazoló, a kérelem benyújtását megelőző, egy hónapnál nem régebbi számlákat, bizonylatokat, valamint a lakás használatának jogcímét alátámasztó iratot, tulajdonlap-másolatát.

(6) Az (1) bekezdésben meghatározott lakhatási támogatás legfeljebb a kérelem benyújtását követő hónaptól kezdődően, egy évre állapítható meg.

(7) A lakhatási  támogatás egy hónapra jutó összege

a) a lakhatási támogatás  elismert havi költségének 30%-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át,

b) a lakhatási támogatás  elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja,
de nem lehet kevesebb, mint 2500 forint, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

(8) A (7) bekezdés b) pontja szerinti TM kiszámítása a következő módon történik:
 
TM = 0,3 –    J– 0,5 NYM    ´ 0,15            
     NYM              
ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.

(9) A lakhatási támogatás folyósítása a megállapító határozat jogerőre emelkedését követő hónaptól a szolgáltató felé történik, és annak összegét a támogatással érintett költség tekintetében a szolgáltató írja jóvá.  


(10) A Képviselő-testület a települési támogatásra való jogosultság egyéb feltételeként az
ellátás jogosultja számára a lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozóan
az alábbi feltételeket határozza meg:
a) tiszta legyen
aa) a lakás vagy a ház,
ab) az aa) pontban meghatározott épület udvara, kertje,
ac) az aa) pontban meghatározott épület kerítéssel kívül határos területe, a járda,
b) az ingatlan állag megőrzése biztosítva legyen,
c) az ingatlan olyan állagú legyen, amely biztosítja a rendeltetésszerű használhatóságot,
d) az ingatlan vonatkozásában biztosítva legyen a higiénikus állapot

(11) A (10) bekezdésben felsoroltak nem teljesülése esetén a Jegyző - az elvégzendő
tevékenységek konkrét megjelölésével –Képviselő-testületet   értesíti.


12. § (1) A 11. § (1)  bekezdésben  meghatározott lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekinteni  a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

(2) A lakhatási támogatás iránti kérelem elutasítása, vagy a megállapított támogatás megszüntetése esetén ugyanazon lakásra vonatkozóan a döntés jogerőre emelkedésétől számított 3 hónapon belül a háztartás egy tagja sem nyújthat be ilyen irányú kérelmet.

(3) A lakhatási támogatást, és annak folyósítását meg kell szüntetni:
a) ha a kérelmező lakcíme a támogatás folyósítása alatt megváltozik, vagy a kérelmező elhalálozott, vagy
b) ha a kérelmező, valamint a háztartásában élő személyek jövedelmi, vagy vagyoni viszonyaiban – e támogatásra irányadó, jövedelemhatárt érintő - változás következik be,
a változás hónapját követő hónaptól.

(4) Kérelmező a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni a Hivatalt.


6. Gyógyszertámogatás


13. § (1) A gyógyszertámogatás a szociálisan rászorult személy részére az egészségi állapota megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében biztosított hozzájárulás.

(2) Gyógyszertámogatás állapítható meg -  házi pénztári kifizetéssel – gyógyszerkiadásokhoz kapcsolódó költségekhez való hozzájárulás céljából, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó nettó havi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 150 %-át  – egyedülálló esetén a 200 %-át – feltéve, ha részére a feltétlen szükséges havi rendszeres gyógyító ellátás költségének összege meghaladja a nyugdíjminimum 20 %-át.

 (3) A gyógyszertámogatásra való jogosultság megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell - a 6. § (3) bekezdésében foglaltakon túlmenően – a havi rendszeres gyógyító ellátás költségéről - kizárólag a kérelmező személyes szükségletének kielégítéséhez szükséges gyógyító ellátásról – szóló igazolást.
(4) A gyógyszertámogatás összege 28.500 Ft , melyet a támogatás teljes időtartamára – egy évre  - előre, a támogatás megállapításáról szóló határozat jogerőre emelkedését követő kéthavonta 4.750 Ft /hó  összegben kell folyósítani.

(5) Meg kell szüntetni a gyógyszertámogatásra való jogosultságot, ha
a) a jogosult az Szt. 50. § (1), vagy (2) bekezdésében foglalt közgyógyellátásra szerez jogosultságot,
b) ha a jogosult kerületi lakcíme a folyósítás időtartama alatt megszűnik, vagy
c) a jogosult elhalálozott.

III.Fejezet
Rendkívüli települési támogatások


7. Temetési támogatás


14. § (1) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg
a) az eltemettetésre köteles személynek, vagy
b) az elhunyt személy eltemettetéséről erre vonatkozó kötelezettség nélkül gondoskodó személynek – postai úton történő folyósítással – halálesethez, illetve temetéshez kapcsolódó költségekhez való hozzájárulás céljából, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó nettó havi jövedelem összege nem haladja meg a nyugdíjminimum 330 %-át. A halálesettel, illetve temetéssel járó költségekhez való hozzájárulás céljából megállapított támogatás összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10 %-a.

(2) A kérelemhez csatolni kell a 6. § (3) bekezdésében meghatározottakon túlmenően az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát, és 60 napnál nem régebben kiállított temetési számlát.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott támogatás iránti kérelmet a temetési számla keltétől számított 60 napon belül kell benyújtani, mely jogvesztő határidő. A kérelem kedvező elbírálása esetén, a támogatás megállapításának tényét és összegét a temetési számlán rögzíteni kell.

(4) Amennyiben a kérelmező szociális körülményei indokolttá teszik – rendkívüli méltánylást érdemlő esetben -, a támogatás legfeljebb 50 %-a a temetés költségeinek  kifizetésére előre is adható. Ebben az esetben a kérelmezőnek a határozat jogerőre emelkedését követő 60 napon belül kell a temetési számla utólagos felmutatása mellett elszámolnia, melynek megtörténtét követően kerülhet sor a támogatás fennmaradó részének a kifizetésére.

(5) Amennyiben a kérelmező az utólagos elszámolási kötelezettségének határidőben nem tesz eleget, úgy az Szt. 17. § (1) és (2) bekezdésben foglaltak szerint kell eljárni.

(6) A támogatást a megállapító határozat jogerőre emelkedését követő hónap első utalási napján kell folyósítani.


IV.Fejezet
Természetben nyújtott szociális ellátások


9. Köztemetés

15.§ (1) A polgármester  részben vagy egészben mentesítheti a köztemetés költségeinek
megtérítési kötelezettsége alól azt az eltemettetésre köteles személyt, akinek a költségek
viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.
(2) A létfenntartás veszélyeztetésének minősülő körülmény, ha az eltemettetésre köteles
személy családjában az egy főre jutó havi jövedelem a nyugdíjminimum 100 %-át,
egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg.
(3) A költségek megfizetésére indokolt esetben kérelemre, legfeljebb 6 havi kamatmentes
részletfizetés engedélyezhető.


V. Fejezet
Záró rendelkezések


16. § (1) Ez a rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.

(2) Az e rendelet hatályba lépését megelőzően indult eljárásokra az eljárás megindulásakor hatályos rendelet rendelkezéseit – figyelemmel az Szt. ide vonatkozó rendelkezéseire is -  kell megfelelően alkalmazni.

(3) Hatályát veszti a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátásokról és egyes személyi gondoskodást nyujtó 4/2012.(VI.14.) önkormányzati rendelet.


                                                Hibály István                                  Vassné Szűcs Róza
                                                 polgármester                                            jegyző