Magyarnándor Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2014. (XII.10.) önkormányzati rendelete

Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2022. 11. 19- 2023. 02. 15 17:00

Magyarnándor Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2014. (XII.10.) önkormányzati rendelete

Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról

2022.11.19.

Magyarnándor Község Önkormányzat képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési rendjéről a következőket rendeli el:

1. Bevezető rész

1. § Az önkormányzat jelképei:

(1) Magyarnándor község címere

(2) Magyarnándor község zászlaja

(3) Az önkormányzati jelképek használatának módját külön rendelet szabályozza.

2. § Az önkormányzat képviselő-testülete az elismerő cím adományozásának rendjét külön rendeletben állapítja meg.

1. Általános rendelkezések

3. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Magyarnándor Község Önkormányzata.

(2) Az önkormányzat székhelye, címe: 2694 Magyarnándor Fő út 88.

(3) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet: Magyarnándor Község Önkormányzatának Képviselő-testülete

(4) Az önkormányzat illetékességi területe: Magyarnándor község közigazgatási területe.

4. §1 A települési képviselők száma a polgármesterrel együtt 7 fő. A képviselők aktuális névsorát 1. melléklet tartalmazza.

5. § (1) A képviselő-testület döntése alapján a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 84. § (1) bekezdése alapján Közös Önkormányzati Hivatalt működtet.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott hivatal neve: Magyarnándori Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal).

6. § A képviselő-testület szervei:

a) a polgármester,

b) a képviselő-testület bizottsága,

c) a jegyző

d) a közös önkormányzati hivatal,

e) a társulás.

IIII. Az önkormányzat feladata, hatásköre

7. § (1) Magyarnándor Község Önkormányzata ellátja a Mötv. 20. § (1) bekezdése szerinti feladatokat, saját hatáskörben dönti el a feladatok ellátási módját.

(2)2 Az önkormányzat által ellátott feladatok kormányzati funkciók szerinti meghatározását a 2. melléklet tartalmazza.

8. § Az önkormányzat a mindenkori költségvetési rendeletben meghatározottak szerint a következő önként vállalt feladatokat látja el:

a) családsegítés

b) felsőoktatási önkormányzati ösztöndíj rendszer

9. §3 A képviselő-testület hatáskör átruházásának lehetőségét az átruházás alapvető szabályait az Mötv. 41. § (4)–(5) bekezdése, a polgármesterre átruházott hatásköröket az 3. melléklet tartalmazza.

10. § Az Mötv.42. §-ában felsoroltakon kívül a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik

a) a helyi közügy megoldásának vállalása, vagy az arról történő lemondás,

b) gazdasági társaságba való belépés, kilépés, ezek alapítása, megszüntetése.

IV. A képviselő-testület működése

1. A képviselő-testület üléseinek száma, nyilvános és zárt ülések köre

11. § (1) A képviselő-testület adott évi üléseinek konkrét számát és időpontját a képviselő-testület által határozattal elfogadott éves munkaterv (továbbiakban munkaterv) tartalmazza.

(2) A munkatervet minden év február 15-ig a polgármester terjeszti elő, melyet a beérkezett javaslatok alapján a jegyző a gazdasági programot figyelembe véve készít el. A munkaterv kitér a tervezett közmeghallgatásra és témájára.

(3) A munkaterv tartalmazza

a) az ülések időpontját,

b) az adott ülésen tárgyalandó témákat,

c) az előterjesztő megnevezését,

d) az előterjesztésben közreműködőket,

e) szükség szerint az egyeztetési kötelezettséget

f) szükség szerint az előterjesztéssel kapcsolatos tartalmi követelményeket.

f.) meghívottak körét

12. § (1) Rendkívüli ülést kell összehívni

a) az Mötv. 44. §-ban meghatározott esetben,

b) ha azt a Nógrád Megyei Kormányhivatal kezdeményezi.

13. § (1) A képviselő-testület zárt ülést tart, rendelhet el a Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott esetekben.

(2) A Mötv. 46 § (2) bekezdés c. pontja szerinti üzleti érdeknek tekintendő:

a) Ingatlan vásárlás.

b) Önkormányzati vagyonnal való rendelkezés

(3) A zárt ülésen hozott képviselő-testületi döntés nyilvános. A döntések megismerésének érdekében azok közzététele a nyilvános ülésen hozott döntések közzétételével egyező módon a 39. § szerint biztosított, azzal, hogy a hatósági ügyekben hozott döntés vonatkozásában a határozat számát és tárgyát tartalmazza.

(4) A zárt ülésre egyebekben e rendelet 22. § (3)-(5) bekezdése is tartalmaz re

2. A képviselő-testület ülésének összehívása

14. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester az elfogadott éves munkatervben meghatározottak szerint, vagy rendkívüli ülés esetén hívja össze és vezeti. A polgármester akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja.

(2) A polgármesteri és a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy a polgármester és a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármester tartós akadályoztatása esetében az Ügyrendi Bizottság (továbbiakban: ügyrendi bizottság) elnöke hívja össze a képviselő-testületet, és vezeti a képviselő-testület ülését.

(3) A képviselő-testület ülését – főszabályként – az önkormányzat székhelyére kell összehívni.

(4) Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a képviselő-testület ülését a székhelyen kívül máshová is össze lehet hívni.

15. § (1) A képviselő-testület ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.

(2) A meghívónak tartalmaznia kell

a) az ülés helyét,

b) az ülés időpontját,

c) a tervezett napirendeket,

d) a napirendek előadóit,

e) a képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.

(3) A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket.

(4) Az előterjesztésben szereplő rendelettervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik, aki e tevékenységébe szükség szerint bevonja a hivatal tárgy szerinti illetékes köztisztviselőjét, valamint esetenként külső szakértőt.

(5) A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni. A jegyző a hivatal útján gondoskodik valamennyi anyag postázásáról, érintettekhez való eljuttatásáról.

(6) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni

a) a képviselőknek,

b) a jegyzőnek vagy az általa megbízott köztisztviselőnek.

c) a nem állandó meghívottaknak:

ca) az előterjesztőknek és

cb) akiket az ülés összehívója megjelöl.

(7) A meghívót és az előterjesztés(eke)t a képviselő nyilatkozata alapján elektronikusan vagy papír alapon kell továbbítani.

(8) A (6) bekezdés c) pontjában megjelöltek számára a meghívóban meg kell jelölni azt, illetve azokat a napirendi pontokat, melyekre a meghívás történik.

16. § (1) A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történik.

(2) Indokolt, sürgősségi esetben lehetőség van a képviselő-testületi ülés összehívására

a) telefonon keresztül történő szóbeli meghívással,

b) elektronikus levélben (e-mailben),

c) egyéb szóbeli meghívással.

17. § (1) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan

a) a jegyzőt

b) az illetékes országgyűlési képviselőt,

(2) Tanácskozási jog illeti meg az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan a meghívottak közül

a) az önkormányzat intézményének vezetőjét,

b) akit egy-egy napirendi pont tárgyalására hívtak meg.

c) önszerveződő közösségek alábbi képviselőjének:

ca) Magyarnándorért Közalapitvány

cb) Magyarnándori Nyugdíjas Egylet

cc) Magyarnándori Polgárőr Egyesület

cd) Rézparti Horgász és Környezetvédő Egyesület

18. § (1) A képviselő-testület üléséről a lakosságot tájékoztatni kell. A tájékoztatás formái:

a) a meghívó kifüggesztése az önkormányzat hirdetőtáblájára,

b) a meghívó közzététele az önkormányzat honlapján.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott tájékoztatást a meghívók közlésével egy időben meg kell tenni.

3. A képviselő-testület ülésének vezetése

19. § (1) A képviselő-testület ülésének vezetése során jelentkező feladatok:

a) a képviselő-testület határozatképességének megállapítása,

b) a napirend előterjesztése, elfogadtatása,

c) az ülés jellegének (nyílt/zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése

d) napirendi pontonként

da) a vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,

db) a vita összefoglalása,

dc) az indítványok szavazásra való feltevése,

dd) a határozati javaslatok szavaztatása,

de) a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,

df) a napirend tárgyában hozott döntés vagy döntések kihirdetése,

e) a rend fenntartása,

f) az ügyrendi kérdések szavazásra bocsátása és a szavazás eredményének

kihirdetése,

g) az ülés bezárása,

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott feladatok közül kötelező az a), b), c), d), g) pontokban meghatározott feladatok.

20. § (1) A képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele, azaz 4 fő jelen van.

(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 8 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni. Ez esetben az előterjesztéseket nem kell mellékelni.

21. § (1) Az ülés vezetője előterjeszti a napirendi pontokat. A képviselő joga, hogy javaslatot tegyen a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, az előterjesztett egyes napirendi pontok törlésére.

(2) A napirend elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt

22. § (1) A képviselő-testület ülése az ülésen tárgyalt napirendek alapján nyilvános vagy zárt.

(2) A nyilvános képviselő-testületi ülésen bármely állampolgár részt vehet és az ülésvezető engedélyével felszólalhat napirendi pontonként egyszer, maximum 2 percben.

(3) A képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, külön határozathozatal nélkül dönt az egyes napirendek tárgyalására fordítható időkeretről, egy-egy hozzászólás maximális időtartamáról, és az ismételt hozzászólás számáról akkor, ha azt valamely képviselő a napirend megtárgyalása során kezdeményezi.

(4) A zárt ülés elrendeléséről az Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és b) pontja szerint meghatározott esetekben szavazni nem kell. A testületi ülést levezető személynek kell a napirend közlésével egyidejűleg hivatkozni a zárt ülésre vonatkozó törvényi előírásra.

(5) A képviselő-testület határozattal dönt a zárt ülés elrendeléséről a Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontja szerint meghatározott esetekben.

(6) A zárt ülésen az Mötv. 46. § (3) bekezdésben meghatározott személyek vehetnek rész.

23. § (1) Előterjesztés nélkül napirendi pontot nem lehet tárgyalni. Írásos előterjesztés nélkül nem lehet tárgyalni a rendeletalkotással összefüggő napirendet.

(2) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet az indoklással és a határozati javaslat.

(3) A képviselő-testület ülésére írásos előterjesztést kell benyújtani, melyet a meghívóval együtt meg kell küldeni az érintetteknek.

(4) Kivételes esetben lehetőség van szóbeli előterjesztésre is, ha azt a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel elfogadta.

24. § (1) Az előterjesztések tartalmi elemei

a) az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása,

b) a témával kapcsolatos előzmények, korábban hozott képviselő-testületi döntések, azok végrehajtásával kapcsolatos információk,

c) a téma ismertetése,

d) a jogszabályi háttér bemutatása,

e) érvek és ellenérvek az adott témával kapcsolatban,

f) döntést igénylő témánál – amennyiben indokolt- különböző változatok bemutatása, azok következményeinek ismertetése,

g) anyagi kihatású döntésnél az önkormányzat és szervei költségvetésére gyakorolt hatás bemutatása,

h) egyéb körülmények, összefüggések, adatok, amelyek segítik a döntéshozatalt,

i) határozati javaslat, vagy határozati javaslatok,

j) rendelettervezet, rendelettervezet indoklása,

k) rendelet tervezetnél a hatástanulmány.

(2) A költségvetési rendelet és a zárszámadási rendelet – amennyiben szükséges–

két fordulóban tárgyalható.

(3) A sürgősségi indítvánnyal benyújtott előterjesztésnek is meg kell felelnie az e rendelet 23. §-ban, valamint az (1) bekezdésében előírt követelményeknek.

25. § (1) A napirendi pont tárgyalását megelőzően szóbeli kiegészítésre van lehetőség. Ennek megtételére az előterjesztő jogosult.

(2) A szóbeli kiegészítés során nem lehet megismételni az írásbeli előterjesztést, annak az előterjesztéshez képest új információkat kell tartalmaznia.

26. § (1) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselőnek és a meghívottnak joga van kérdést intézni.

(2) A napirendi pont vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre.

27. § Az ülésvezető a vita lezárása után elsőként a módosító, majd az eredeti határozati vagy rendelet – tervezetet teszi fel szavazásra. A szavazás előtt ellenőrzi a testület határozatképességét.

28. § (1) A határozati javaslat az írásos vagy a szóbeli előterjesztésben vagy a polgármester által a vita összefoglalása után megfogalmazott javaslat.

(2) A határozati javaslat részei:

a) a határozat szövege,

b) a végrehajtást igénylő döntéseknél

ba) a határozat végrehajtásáért felelős személyek neve,

bb) a határozat végrehajtásának időpontja.

(3) A rendelet – tervezet a rendelet szövegét tartalmazza.

29. § A szavazás előtt a jegyzőnek joga van törvényességi észrevételt tenni.

30. § A képviselő-testület a döntéseit az ülésen az Mötv. 47. § (2) bekezdése szerinti egyszerű többséggel, vagy minősített többséggel hozza.

31. § (1) Minősített többség, azaz a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 4 képviselő) egybehangzó szavazata szükséges az Mötv. 50. §-ban meghatározott ügyekben hozott döntések esetében.

(2) Az önkormányzat nem él az Mötv. 50. §-ban rögzített azon lehetőséggel, hogy a jelen szervezeti és működési szabályzatban, saját hatáskörben további, minősített többséget igénylő ügyeket határozzon meg.

4. A képviselőtestület döntései

32. § (1) A képviselő-testület döntései

a) a határozat,

b) a rendelet.

(2) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt

a) a napirend meghatározásáról,

b) az ügyrendi kérdésekről,

c) a képviselői felvilágosítás-kérésről, valamint a felvilágosítás-kérésre adott válasz elfogadásáról.

[1]d.) tájékoztatókról

(3) A képviselő-testület határozattal dönt arról, hogy a rendelet-tervezet megtárgyalása egyfordulós vagy kétfordulós.

(4) Rendelet megalkotását, vagy határozat meghozatalát a képviselőn kívül kezdeményezheti a polgármester, a jegyző. A kezdeményezést a polgármesternél célszerű írásban benyújtani aki a hivatal bevonásával a kezdeményezést, majd a tervezetet véleményezteti és a tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti.

(5) Rendeletalkotás esetén a képviselőt-testületnek joga van a beterjesztett javaslat felett általános és részletes vitát is tartani. Az erre vonatkozó indítványról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

33. § (1) A képviselő-testület a 32 § (1) bekezdésben meghatározott döntéseit

a) nyílt szavazással, ezen belül:

aa) nem név szerinti nyílt szavazással

ab) név szerinti nyílt szavazással,

b) titkos szavazással

hozza.

(2) A nyílt szavazás során a szavazat jelzése kézfelemeléssel történik. Az ülés levezetője az igen szavazatokra, majd a nem szavazatokra kér szavazást, végül megállapítja a szavazás eredményét. Az összesített szavazatok számának meg kell egyezniük az ülésen szavazati joggal résztvevők számával.

(3) Az önkormányzat nem él az Mötv. 48. § (3) bekezdésében rögzített azon lehetőséggel, hogy a jelen szervezeti és működési szabályzatban, saját hatáskörben további, név szerinti szavazást igénylő ügyeket határozzon meg.

(4) A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít, és a képviselő által adott választ (igen, nem) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti. A nyilatkozaton szerepeltetni kell az ülés napját, helyszínét, a napirendi pontot, valamint azt, hogy a szavazás melyik javaslatra vonatkozott.

34. § Titkos szavazással dönt a képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdés szerinti ügyekben akkor, ha azt a képviselők egynegyede indítványozza.

(1) A titkos szavazás lebonyolításáról az Ügyrendi Bizottság gondoskodik.

(2) A titkos szavazás során a képviselők a hivatal pecsétjével ellátott szavazólapon a számunkra megfelelő válasz (igen, nem) előtti négyzetbe tett X jelöléssel jelölik meg az ülés vezetője által feltett javaslattal kapcsolatos döntésüket. Érvénytelen az a szavazócédula, amelyen a képviselő nem, vagy egynél több választ jelölt meg.

(3) A titkos szavazás eredményéről az ügyrendi bizottság külön jegyzőkönyvet készít, mely tartalmazza legalább az ülés napját, helyszínét, a napirendi pontot, azt, hogy a szavazás melyik javaslatra vonatkozott, és hogy mi lett a szavazás számszaki eredménye (mennyi az igen, a nem szavazat). Az ügyrendi bizottság tagjai által aláírt jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez.

35. § Az ülés vezetője a 33-34. §-ban meghatározottak alapján megállapítja a szavazás eredményét, és ennek megfelelően megállapítja, hogy a testület a szavazásra feltett határozatot, vagy a rendeletet elfogadta, vagy elutasította.

36. § A képviselő-testület az elfogadott határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a határozathozatal pontos időpontját (év, hó, nap megjelöléssel). A határozatok jelölése a következő formában történik:

Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének

...../..... (..... .....) határozata

a ………………………………………-ról

37. § (1) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a képviselő-testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.

(2) A határozatokról nyilvántartás kell vezetni, amelyről a jegyző gondoskodik. Az átruházott hatáskörben hozott határozatokat külön kell jelölni és nyilvántartani.

38. § A képviselő-testület az elfogadott rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a rendelet kihirdetésének időpontját (év, hó, nap megjelöléssel). A rendeletek jelölése a következő formában történik:

Magyarnándor Község Önkormányzata képviselő-testületének

......./..... (..... .....) önkormányzati rendelete

a ...........................................-ról

39. § A rendelet kihirdetése, a normatív határozat közzététele a Magyarnándori Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történik.

40. § (1) A képviselőnek joga van a Mötv. 32. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott felvilágosítás-kérési joggal élni.

(2) Felvilágosítás-kérésnek az a kérdés- és problémafelvetés minősül, amely szoros kapcsolatban áll az önkormányzat által ellátott feladatokkal, vagy valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységi körével.

(3) A felvilágosítás-kérést a polgármesternél az ülés előtt 3 nappal írásban kell benyújtani.

(4) Amennyiben a felvilágosítás-kérést a (3) bekezdésben előírt határidőn túl vagy a képviselő-testület ülésén nyújtják be, úgy az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 15 napon belül, írásban kell válaszolni. A válasz elfogadásáról a képviselő-testület a soron következő ülésén dönt.

(5) Az ülésen az adott válasz elfogadásáról először a felvilágosítást kérő képviselő nyilatkozik. Ha a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül dönt. Amennyiben a választ a képviselő-testület elutasítja, elrendeli a felvilágosítás-kérés tárgyának részletes kivizsgálását.

41. § (1) Amennyiben az önkormányzati képviselő az Mötv. 49. § (1) bekezdésében meghatározott, a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja a képviselő-testület - amennyiben a képviselő tiszteletdíjat kap -, tiszteletdíját egy hónapra 25 %-kal csökkentheti.

(2) Az (1) bekezdés szerinti csökkentésről a képviselő-testület határozatot hoz.

42. § (1) Az ülés vezetője felel a képviselő-testületi ülés rendjének biztosításáért.

(2) Az ülés tanácskozási joggal résztvevő tagjai az ülésen a hozzászólási szándékukat kézfelemeléssel jelzik.

(3) A tanácskozási joggal rendelkezők részére a hozzászólási jogot az ülés vezetője adja meg.

(4) A hozzászólást a 22. § (2) bekezdés szerint korlátozni lehet.

(5) Amennyiben a képviselő nem tartja be a (2)-(3) bekezdés szerinti hozzászólási rendet, és hozzászólási jog nélkül szól hozzá, az ülés vezetője a képviselőt felhívja az érintett szabályok betartására. A hozzászólási jog ismételt megsértése esetén az ülés vezetője - javasolhatja a képviselő-testületnek, hogy a képviselőnek - az ülés rendjének betartására való kötelezettségének megszegése miatt – amennyiben a képviselő tiszteletdíjat kap - 1 hónapra 25 %-kal csökkentsék a tiszteletdíját. A csökkentésről a képviselő- testület határozatot hoz.

43. § (1) Amennyiben az ülésen résztvevő, tanácskozási joggal nem rendelkező személy az ülés rendjét hozzászólásával megzavarja, az ülés vezetője felhívja e magatartás megszüntetésére.

(2) Ismételt rendzavarás esetén az ülés vezetője javasolhatja a képviselő-testületnek, hogy határozat nélkül döntsön 15 perc ülésezési szünet elrendeléséről.

(3) A (2) bekezdés szerinti szünetet egy testületi ülés alkalmával maximum 2 alkalommal lehet elrendelni. A harmadik rendzavarást követően az ülés vezetője javasolja a képviselő-testületnek, hogy a képviselő-testület az ülésen eddig tárgyalt napirendekre módosítsa az ülés napirendjét. Ha a testület a napirendi pontokra tett javaslatát elfogadta, az ülést az általános szabályok betartása szerint bezárja.

44. § Az ülés napirendjére tűzött napirendi pontok megtárgyalását követően, vagy ha az ülés annak levezetése közben határozatképtelenné vált, továbbá a jelenlévő, tanácskozási joggal rendelkező személyeknek további kérdése, hozzászólása nincs, az ülés vezetője az ülést bezárja

5. A jegyzőkönyv

45. § (1) A képviselő-testület nyílt és zárt üléséről ülésenként jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészítéséért a jegyző felelős.

(2) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az Mötv. 52. §-ában meghatározott tartalmi elemeket, valamint azt, amelyre vonatkozóan a jelen szervezeti és működési szabályzat a jegyzőkönyvi rögzítés követelményét előírja.

(3) A képviselő-testület valamely tagja kérésére a jegyző a képviselő által elmondottakat köteles szó szerint a jegyzőkönyvben rögzíteni.

(4) A képviselő-testületi ülésről hangfelvételt kell készíteni.

46. § (1) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a képviselő-testület által hozott döntést. A határozatot a jegyzőkönyv szövegébe kell beépíteni, rendeletek esetében a jegyzőkönyv szövegében azt kell szerepeltetni, hogy a testület a rendeletet a jegyzőkönyv mellékleteként elhelyezett szöveggel fogadja el.

(2) Zárt ülés jegyzőkönyve esetében rögzíteni kell azt, hogy a meghívottak milyen minőségben vannak jelen.

(3) A (3) A jegyzőkönyvet 1 példányban kell készíteni, melyet a jegyző kezel (ez az irattári példány). A jegyzőkönyvet meg kell küldeni elektronikus úton a kormányhivatalnak

(4) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell

a) a meghívót,

b) a jelenléti ívet,

c) az írásos előterjesztéseket,

d) a képviselői indítványokat,

e) a képviselői interpellációkat.

47. § Az Mötv. 52. § (3) bekezdésében meghatározott betekinthetőségi jog biztosításáról a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.

V.

48. §

VI. A közmeghallgatás, a helyi fórumok és az önszerveződő közösségek

49. § (1) Általános közmeghallgatást kell tartani az Mötv. 54. §-ában foglaltak szerint.

(2) A közmeghallgatáson köteles részt venni a képviselő-testület tagja, a jegyző, vagy a jegyző által kijelölt hivatali dolgozó.

(3) A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét.

(4) A közmeghallgatás nyilvános testületi ülésnek minősül, kihirdetésére a képviselő-testület rendes ülésének összehívására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

50. § A közmeghallgatást a polgármester hirdeti meg és vezeti le. Akadályoztatása, távolléte esetén a képviselő-testületi ülés összehívására és vezetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

51. § A közmeghallgatásról a jegyző a képviselő-testület jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok betartásával jegyzőkönyvet készít.

VII. A települési képviselő

52. § A települési képviselői eskü letételének megszervezése a jegyző feladata.

53. § (1) A települési képviselő – az Mötv. 32. §-ban meghatározottakon túl – köteles

a) kapcsolatot tartani a választóival, tájékoztatni őket a képviselő-testület működése során hozott közérdekű döntésekről,

b) lehetőség szerint előre bejelenteni, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni,

c) képviselőhöz méltó magatartást tanúsítani, a képviselő-testület és szervei tekintélyét, hitelét óvni,

d) a tudomására jutott önkormányzati, szolgálati, üzleti, valamint magán titkot megőrizni.

(2) A képviselő-testület a képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokat az Mötv. 53. § (1) bekezdés d) pontja alapján az alábbiak szerint határozza meg:

a) a képviselő köteles az ülésre pontosan megjelenni,

b) a képviselő az ülésre köteles a részére előterjesztésként megküldött anyagot áttekinteni,

c) a jelen szervezeti és működési szabályzat szerint a testületi ülésen meghatározott hozzászólási jogot szabályszerűen gyakorolni.

54. § (1) A települési képviselők járandóságait az önkormányzat képviselő-testülete külön rendeletben határozza meg.

(2) Az önkormányzati képviselő megbízatása a Mötv. 29. § (1) bekezdésében meghatározottak szerint szűnik meg.

(3) A képviselő összeférhetetlenségével, illetve az összeférhetetlenségi eljárással kapcsolatos szabályokat a Mötv. 36. §-a tartalmazza.

VIII. Az önkormányzat szerveinek jogállása, feladatai

1. A polgármester és az alpolgármester

55. § (1) A polgármester főállású tisztségviselő.

(2) A polgármesteri tisztség összeférhetetlenségi szabályait a Mötv. 36. §-a, a vagyonnyilatkozat tételi kötelezettségét az Mötv. 72. § (4) bekezdése, a polgármesteri tisztség megszüntetésnek szabályait a Mötv. 69. §-a tartalmazza.

56. § (1) A polgármester lemondására a Mötv. 69. § (2) bekezdését kell alkalmazni.

(2) A polgármester tisztségének megszűnése esetén, a tisztség megszűnését követően nyolc munkanapon belül írásban foglaltan átadja munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek, illetve ha az alpolgármesteri tisztség nincs betöltve, vagy az érintett tartósan akadályozva van a 14. § (2) bekezdésben meghatározott személynek.

57. § (1) A polgármester Mötv. 65. és 67. §-ában meghatározott feladatokon túli további feladatai

a) segíti a képviselő-testület tagjainak testületi és bizottsági munkáját, polgármesteri tájékoztató keretében tájékoztatást ad az időszerű kérdésekről a lejárt határidejű határozatokról, egyéb polgármesteri döntésekről

b) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel,

c) fogadóórát tart,

d) nyilatkozik a sajtónak.

(2) A polgármester fogadóórája: Hétfő 9 -11 óra

58. § (1) A képviselő-testület nem él a Mötv. 68. § (2) bekezdésében biztosított jogával.

(2) A polgármester dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerült, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:

a) önkormányzati saját forrást nem igénylő pályázatok benyújtása esetén, ha a pályázati határidő a következő ülésig lejár,

b) az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet, és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet esetében, ha az elhárítása miatti intézkedést kell hozni.

59. § (1) Az alpolgármester társadalmi megbízatású tisztségviselő.

(2) Az alpolgármester feladatait a polgármester szóbeli és írásbeli irányításával, valamint a polgármester által meghatározott kiadmányozási rend szerint látja el.

(3)4 Az alpolgármester munkarendjét, fogadóóráját a 4.melléklet tartalmazza.

2. A képviselő-testület bizottsága

60. § A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében egy állandó bizottságot hoz létre, az Ügyrendi- Bizottságot. Szükség szerint ideiglenes bizottságot alakíthat meghatározott feladat(ok ) ellátására.

61. § (1)5 Az ügyrendi bizottság tagjainak száma 3 fő. Az ügyrendi bizottság aktuális névsorát a 5. melléklet tartalmazza.

(2) A képviselő-testület elé az ügyrendi bizottság állásfoglalásával benyújtható előterjesztések:

a) szervezeti és működési szabályzatról szóló rendelet,

b) a polgármester és a képviselők díjazásával összefüggő döntések.

(3) Az ügyrendi bizottság feladatat- és hatásköre:

a) a Mötv. 31. §. (1) – (3) bekezdés szerinti összeférhetetlenség kivizsgálása,

b) a polgármester, alpolgármester díjazásának emelésére vonatkozó javaslat kidolgozása és benyújtása a képviselő-testület elé,

c) a polgármester és az alpolgármester jutalmazására vonatkozó javaslat kidolgozása és benyújtása a képviselő-testület elé,

d) a Mötv. 39. §-ban foglalt vagyonnyilatkozat-tételi eljárás nyilvántartása,

e) döntést hoz a képviselő-testület által a bizottságra eseti jelleggel átruházott hatáskörben,

f) ellátja a titkos szavazás esetén a szavazatszámláló bizottság feladatait.

62. § A bizottság tagjaira vonatkozó szabályokat a Mötv. 57. §, 58. §-a határozza meg.

63. § (1) A bizottság működésének szabályaira az Mötv. 59. §, 60. § és 61. §-át kell alkalmazni.

(2) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a Hivatal látja el.

3. A jegyző

64. § (1)6 A jegyző jogállására az Mötv. 81. § (1) bekezdését kell alkalmazni.

(2)7 A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésben felsoroltakon kívüli kiemelt feladatai:

a) gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,

b) biztosítja az önkormányzati rendeletek, a határozatok érintettekkel való megismertetését.

c) a képviselő-testület döntéseiről nyilvántartást vezet határozat-nyilvántartás, illetve rendelet-nyilvántartás formájában,

d) a bizottság döntéseiről határozat-nyilvántartást vezet,

e) rendszeresen áttekinti a képviselő-testületi rendeletek felsőbbrendű jogszabályokkal való harmonizálását, ha jogszabálysértést tapasztal, írásban tájékoztatja a polgármestert,

f) gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.

g) gondoskodik a rendeletek helyben szokásos módon történő kihirdetéséről.

(3)8 Az alkalmazható kihirdetési módok:

a) az önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés,

b) az önkormányzat honlapjára kihelyezés

[2](4) A jegyzőre átruházott hatásköröket az 1. melléklet tartalmazza.

65. § (1) A jegyző kinevezése a Mötv. 83. § b) pontja alapján történik. A jegyző felett az egyéb munkáltatói jogkört a Hivatal székhelye szerinti település polgármestere gyakorolja.

(2) A jegyzőiés tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatás esetén, a tisztség betöltetlensége, illetve akadályoztatása kezdő időpontjától számított legfeljebb hat hónap időtartamra a jegyzői feladatok ellátására a polgármester a Hivatal olyan köztisztviselőjét bízza meg, aki a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelel.

66. §

4. A Közös Önkormányzati Hivatal

67. §

(1) A Hivatal alapvető feladatait az Mötv. 84. § (1) bekezdése, további feladatokat az Mötv. 67. § b) pontja alapján polgármester is meghatározhat. A Hivatal köztisztviselője részére jogszabály feladatot és hatáskört állapít meg. A Hivatal által ellátott feladat- és hatásköröket a Hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza. (5. függelék )

(2) A Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjét, valamint ügyfélfogadási rendjét tartalmazó megállapodást - az Mötv. 67. § d) pontja és a 85. § (6), (9) bekezdése pontja figyelembe vételével - a Képviselő-testületek határozattal fogadják el, melyet a 7. melléklet tartalmaz.9

5. Társulás

68. §10 Az önkormányzat e rendelet 8. melléklet felsorolt társulások tagja.

IX. A képviselő-testület gazdasági programja

69. § (1) A képviselő-testület a megbízatásának időtartamára a hosszú távú fejlesztési elképzeléseinek meghatározására Mötv. 116. §-a alapján gazdasági programot fogad el.

(2) A gazdasági program tervezetének elkészítéséről, valamint a képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.

X. Záró rendelkezések

70. § (1) Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.

(2) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 7/2011.(IV.29) önkormányzati rendelet és a helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 7/2001./III.30./ önkormányzati rendelet.

1. függelék 12

2. függelék 13

3. függelék 14

4. függelék 15

5. függelék 16

6. függelék17

7. függelék18

1

A 4. § a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 7. § (2) bekezdése a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

3

A 9. § a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

4

Az 59. § (3) bekezdése a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

5

A 61. § (1) bekezdése a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

6

A 64. § (1) bekezdése a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

7

A 64. § (2) bekezdése a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

8

A 64. § (3) bekezdése a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

9

A „(2) A Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjét, valamint ügyfélfogadási rendjét tartalmazó megállapodást - az Mötv. 67. § d) pontja és a 85. § (6), (9) bekezdése pontja figyelembe vételével - a Képviselő-testületek határozattal fogadják el, melyet a 7. melléklet tartalmaz.” a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

10

A 68. § a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.

11

Az 1. melléklet a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 9. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

12

Az 1. melléklet 1. függeléket a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 10. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

13

Az 1. melléklet 2. függeléket a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 10. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

14

Az 1. melléklet 3. függeléket a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 10. § c) pontja hatályon kívül helyezte.

15

Az 1. melléklet 4. függeléket a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 10. § d) pontja hatályon kívül helyezte.

16

Az 1. melléklet 5. függeléket a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 10. § e) pontja hatályon kívül helyezte.

17

Az 1. melléklet 6. függeléket a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 10. § f) pontja hatályon kívül helyezte.

18

Az 1. melléklet 7. függeléket a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 10. § g) pontja hatályon kívül helyezte.

19

A 2. mellékletet a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 9. § (2) bekezdése iktatta be.

20

A 3. mellékletet a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 9. § (3) bekezdése iktatta be.

21

A 4. mellékletet a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 9. § (4) bekezdése iktatta be.

22

Az 5. mellékletet a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 9. § (5) bekezdése iktatta be.

23

A 6. mellékletet a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 9. § (6) bekezdése iktatta be.

24

A 7. mellékletet a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 9. § (7) bekezdése iktatta be.

25

A 8. mellékletet a Magyarnándor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 9. § (8) bekezdése iktatta be.