Palotás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2007.(VIII.10.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátások helyi szabályiról ( egységes szerkezetbe foglalva )
Hatályos: 2014. 01. 01- 2015. 02. 27Palotás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2007.(VIII.10.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátások helyi szabályiról ( egységes szerkezetbe foglalva )
2014-01-01-tól 2015-02-28-ig
a 7/2008.(IV.1.) a 4/2009.(III.27.)a 6/2010.(V.28.) a 5/2011.(IV. 5.) 15/2011.(XII.15.) a 12/2012.(VI.28.) a 21/2012.(XII.28.) és a 17/2013.(XII.20.) önkormányzati rendeletekkel egységes szerkezetbe foglalva
Palotás Község Önkormányzata Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 92. § (1) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés g) pontjában, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. Törvény 18. § (2) bekezdésében, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény 41. § (4) bekezdésében, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. Törvény 19. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, 33. cikk (1) bekezdésében, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 25. § (3) bekezdés bb) pontjában és a 140/R. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
A rendelet célja
1.§. A rendelet célja, hogy az alapvető szociális biztonság megteremtése és
megőrzése érdekében a község költségvetési teherbíró képességének
figyelembevételével meghatározza a rászorultságtól függő pénzbeli és
természetbeni szociális támogatásokra való jogosultság feltételeit, valamint
érvényesítésének helyi szabályait.
A rendelet hatálya
2. §. (1) A rendelet hatálya kiterjed Palotás Önkormányzat közigazgatási
területén élő, lakcímmel rendelkező, az Sztv. 3.§-ában meghatározott
személyekre.
(2) A kérelmező lakcíme az a lakóhely vagy tartózkodási hely, ahol életvitel-
szerűen tartózkodik.
(3) E rendelet alkalmazásában használt értelmező alapfogalmakat az Sztv.
4.§-a tartalmazza.
- FEJEZET
SZOCIÁLIS RÁSZORULTSÁGTÓL FÜGGŐ PÉNZBELI ELLÁTÁSOK
Időskorúak járadéka
3.§.7
Aktív korúak ellátása 2/6
4.§. (1)6 Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapításánál az
Sztv. 33.§ -37/C.§-it kell alkalmazni.
(2)6
(3)6
(4) A rendszeres szociális segélyre jogosult esetében az ellátás megállapításának
feltétele, hogy az aktív korúak ellátására jogosult személy a Mikrotérségi Gyermek-
jóléti és Családsegítő Szolgáltató családgondozójával (székhelye: Palotás Szabadság
út 34.) a Sztv. 37/D.§ szerinti együttműködési kötelezettségét nyilatkozatban vállalja,
melynek keretében:
- az együttműködésre kijelölt családgondozónál az ellátást megállapító határozat jog-
erőre emelkedését követő 15 napon belül nyilvántartásba veteti magát és
- a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül a beilleszkedést segítő
programról írásban megállapodást köt a családgondozóval, továbbá
- maradéktalanul teljesíti a beilleszkedését segítő programban foglaltakat.
(5) A beilleszkedést segítő programok típusai, mely az együttműködő személy szociális
helyzetéhez és mentális állapotához igazodva kiterjed:
- a családgondozóval való kapcsolattartásra,
- az együttműködő személy számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő vagy
életmódot formáló foglakozásokon, tanácsadáson, illetőleg a munkavégzésre
történő felkészülést segítő programban való részvételre,
- a felajánlott és az iskolai végzettségének megfelelő oktatásban, képzésben történő
részvételre, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés
megszerzésére.
(6) Meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát annak a rendszeres
szociális segélyre jogosult személynek, aki a rendszeres szociális segély folyósításá-
nak időtartama alatt az együttműködésre kijelölt családgondozóval fennálló együtt-
működési kötelezettségét neki felróhatóan két éven belül ismételten megszegi.
(7) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha az érintett a (4) és (5)
bekezdésében foglaltaknak nem tesz eleget.
Aktív korúak ellátására jogosult személyek közfoglalkoztatás teljesítése alóli
mentesítése 3/4
4/A.§.3/4
Ápolási díj
5.§. (1)7
Az önkormányzat az Sztv. 43/B. § (1) bekezdésében nevesített ápolási díjat
nem vezeti be illetékességi területén.
(2) 7
Önkormányzati segély8
6. §8 (1) Önkormányzati átmeneti segélyt az kaphat, aki létfenntartását veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd, és alapvető szükségleteit más módon nem tudja megoldani.
(2) Az önkormányzati átmeneti segély formái:
a) eseti pénzbeli segély,
b) természetben nyújtott gyógyszerkártya.
(3) Eseti pénzbeli segélyben kell részesíteni azt a személyt, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az érvényben lévő öregségi nyugdíjminimum összegének 130 %-át, (egyedülálló, gyermekét egyedül nevelő esetén a nyugdíjminimum 150%-át) és önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon gondoskodni nem tud vagy alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások - így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások - vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.
(4) Eseti pénzbeli segélyben részesíthetők kérelemre azok, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások – különösen betegség, gyógyszerköltség elemi kár, az egészségbiztosítás által nem vagy részben támogatott egészségbiztosítási szolgáltatás díja miatt anyagi segítségre szorulnak és családjukban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az érvényben lévő öregségi nyugdíjminimum 150%-át (egyedülálló és gyermekét egyedül nevelő esetén 200%-át).
(5) Eseti pénzbeli segély a tárgyév folyamán legfeljebb három alkalommal állapítható meg, melynek éves összege egy személy esetén az öregségi nyugdíj mindenkor legkisebb összegének 150 %-a lehet, minden további családtag esetén ez az összeg 1.000 Ft-al növelhető.
(6) Különös méltánylást érdemlő esetben a kérelmező évente legfeljebb egy alkalommal a jövedelemre tekintet nélkül maximum a nyugdíjminimum 50%-áig terjedő összegben eseti pénzbeli segélyben részesíthető.
(7) Közös háztartásban élő családtagok külön-külön nem részesülhetnek eseti pénzbeli segélyben.
(8) Aki az önkormányzat által megállapított bármely rendszeres ellátásban részesül, csak különösen indokolt esetben kaphat eseti pénzbeli segélyt.
(9) Az eseti pénzbeli segély megállapítása az Egészségügyi-, Szociális-, és Családvédelmi Bizottság hatásköre.
7. §8 (1) Gyógyszerkártya kérelemre indult eljárásban azon személy részére adható:
a) aki egyedülálló és 62. életévét betöltötte, jövedelme a mindenkori nyugdíjminimum 300%-át nem éri el, a havi gyógyszerköltsége a nyugdíjminimum 20 %-át meghaladja és közgyógyellátásban nem részesül. E feltételeknek együttesen kell teljesülnie.
b) akinek családjában az egy főre számított jövedelem a mindenkori nyugdíjminimum 250%-át nem éri el, havi gyógyszerköltsége a nyugdíjminimum 20%-át meghaladja és közgyógyellátásban nem részesül. E feltételeknek együttesen kell teljesülnie.
(2) A támogatás mértéke személyenként évente 5.000 és 10.000 Ft közötti értékű gyógyszerkártya-utalvány. A gyógyszerkártya érvényességi ideje a kiállítástól számított 6 hónap.
(3) A havi gyógyszerköltség a háziorvos vagy szakorvos által felírt gyógyszerre vonatkozik.
(4) A háziorvos, illetve szakorvos által kiadott a havonta szükséges gyógyszereket tartalmazó igazolás alapján a palotási gyógyszertár gyógyszerésze igazolja a havi gyógyszerköltséget, mely igazolás a gyógyszerkártya kérelem mellékletét képezi és a kérelemmel együtt nyújtható be.
(5) A jogosultság megállapítása határozattal történik, melynek melléklete a gyógyszervásárlásra jogosító gyógyszerkártya utalvány.
A gyógyszerkártya tartalmazza annak értékét, jogosult nevét, lakcímét, TAJ számát és érvényességi idejét. Az utalvány 1.000.- és 2.000.- forint értékű címletekben adható.
(6) A gyógyszerkártya beváltóhelye az Irisz Gyógyszertár Palotás, Szabadság út 41.
Az utalvány csak az orvosi vénnyel felírt gyógyszerekre váltható be.
(7) Az Önkormányzat a gyógyszertár részére a beváltott gyógyszerkártyák elszámolása alapján utólag téríti meg annak összegét.
(8) A gyógyszerkártyára való jogosultság megállapítása és a (3) bekezdésben meghatározott értékhatáron belül összegének a meghatározása az Egészségügyi-, Szociális- és Családvédelmi Bizottság hatásköre.
7/A.§ 7
8. § (1)8 Önkormányzati segély állapítható meg az elhunyt hozzátartozójának, vagy a temetésről gondoskodó más személynek.
(2) A támogatás feltétele, hogy a hozzátartozó vagy a temetésről gondoskodó más személy lakcíme a településen legyen.
(3) A segély összege: 15.000 Ft. Ennek összege az éves költségvetési rendeletben kerül meghatározásra.
(4) A segély összegét és a határozat számát az eredeti temetési számlára kell rávezetni a jogosult megjelölésével. A segélyt a temetési számla kiállítását követő 30 napon belül lehet igényelni.
(5) Nem nyújtható segély annak, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át.
(6) A temetés esetén nyújtható segély elbírálása átruházott hatáskörben a polgármester jogkörébe tartozik.”
8/A. §8 (1) Önkormányzati segélyt kell biztosítani a község közigazgatási területén tartózkodó, arra rászoruló gyermek részére, feltéve, ha ennek hiányában a késedelem a gyermek életét, testi épségét veszélyeztetné.
(2) Önkormányzati segélyben részesíthető a gyermek, ha a gyermeket gondozó család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került és a családban az egy főre eső havi jövedelem a nyugdíjminimum 150%-át, gyermekét egyedül nevelő szülő esetén a nyugdíjminimum 200%-át nem haladja meg.
(3) A gyermekenkénti támogatás összege egy alkalommal maximum a nyugdíjminimum 30%-áig állapítható meg és évente maximum három alkalommal adható.
(4) A támogatás évente egy alkalommal beiskolázási segélyként is megállapítható, melynek összege gyermekenként a költségvetési törvényben meghatározott rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülőknek a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. 20/A. §-ában meghatározott támogatás esetenkénti összegével azonos, ha a gyermek alsó-, közép- vagy felsőfokú oktatási intézményben nappali tanulmányokat folytat.
(5) A kérelemhez iskolalátogatási igazolást kell csatolni.
(6) Általános iskolai tanulók részére a beiskolázási segélyt május hótól, közép- és felsőfokú tanulók részére pedig augusztus és szeptember hóban lehet igényelni.”
8/B. §8 (1) Önkormányzati segélyben részesül – alanyi jogon – minden újszülött gyermek szülője, ha mindkét szülő palotási állandó bejelentett lakcímmel rendelkezik a gyermek születésének időpontjában. A támogatás az egyedülálló állandó lakcímmel rendelkező szülőt is megilleti.
(2) A támogatás összege újszülöttenként 10.000 Ft.
A támogatás éves összegét - adott év március 1-jétől következő év február 28-ig terjedő időszakra – a képviselő-testület a mindenkori éves költségvetésben határozza meg.
(3) A támogatást írásban kell kérni, a gyermek születését követő 60 napon belül és a kérelemhez csatolni kell az újszülött születési anyakönyvi kivonatának másolatát.”
Lakásfenntartási támogatás
9.§6 A normatív lakásfenntartási támogatás megállapítása az Sztv. 38.§-39.§-ban
meghatározottak alapján történik.
- FEJEZET
TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK
Köztemetés
10.§ (1) A köztemetés elrendelésénél, az intézkedések megtételénél az Sztv. 48. §-
át kell alkalmazni.
(2) A közköltségen történő eltemettetés elrendelése a polgármester hatásköre.
Közgyógyellátás
11.§ (1) A szociális törvényben felsorolt esteken túl – e rendeletben meghatározott
feltételek esetén közgyógyellátásra jogosult az a szociálisan rászorult
személy is:
(2)3 akinek a családjában az egy főre számított jövedelem az öregségi nyugdíj
mindenkori legkisebb összegének 250%-át, egyedül élő esetén a 300%-át nem éri el
és a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége az öregségi nyugdíj mindenkori
legkisebb összegének 20%-át meghaladja.
(3)8 A méltányossági közgyógyellátás megállapítása a polgármester hatásköre.
Egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság7
12 .§7
Járulékfizetés alapjának igazolása1
13.§.1
- FEJEZET
SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK
14. §.6/8 Az önkormányzat a személyes gondoskodás alábbi formáit biztosítja:
- étkeztetés,
- házi segítségnyújtás
- családsegítés.”
Étkeztetés
15.§ 6
15/A §8 (1) Szociális étkeztetés keretében hétközi, napi egyszeri meleg étkeztetést biztosít az önkormányzat az alábbi rászorulók részére:
- idős koruk miatt az öregségi nyugellátásban részesülőknek,
- egészségi állapotuk miatt (orvosi igazolással, javaslat alapján)
- fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük miatt (orvosi igazolás, javaslat alapján)
- szenvedélybetegség miatt ( orvosi igazolás, javaslat alapján)
- hajléktalanságuk miatt.
(2) Nem lehet szociális étkeztetésben részesíteni azt a személyt, akire való tekintettel ápolási díjban részesül a hozzátartozó.
(3) Akinek ellátását tartási vagy öröklési szerződésben vállalták - ideiglenesen helyzetének rendezéséig lehet szociális étkeztetésben részesíteni, de az eltartó az étkeztetés önköltségi árát köteles megfizetni.
(4) Az ebéd házhoz szállítását az önkormányzat biztosítja.
(5) A szociális étkeztetés engedélyezése és a megállapodás megkötése a polgármester hatásköre.
Házi segítségnyújtás
16.§ 6
16/A. §8 (1) A házi segítségnyújtás a szociális rászorult személy részére a saját lakókörnyezetben biztosított, az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátás.
(2) A házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell
- az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését,
- az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést,
- a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.
(3) Házi segítségnyújtás igénybevételét megelőzően vizsgálni kell a gondozási szükségletet. A gondozási szükséglet vizsgálatát – a szolgáltatás iránti kérelem alapján – a jegyző által felkért szakértő végzi a 340/2007. (XII. 15.) számú Korm. rendeletben foglaltak szerint.
(4) Amennyiben a házi segítségnyújtás során szakápolási feladatok ellátása válik szükségessé, a házi segítségnyújtást végző személy kezdeményezi az otthonápolási szolgálat keretében történő ellátást.
(4) A házi segítségnyújtás engedélyezése és a megállapodás megkötése a polgármester hatásköre.”
Családsegítés
17.§. 5
(1) A Mikrotérségi Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgáltató, mint
önkormányzati társulás keretében – Palotás, Kisbágyon, Héhalom,
Egyházasdengeleg, Jobbágyi településekre kiterjedő feladatellátással –
ellátott családsegítő szolgáltatás biztosítása az Sztv.64.§-ban foglaltaknak
megfelelően történik.
(2) A családsegítő szolgáltatások igénybevétele ingyenes.
V. FEJEZET
A TÁMOGATÁSOK KÖZÖS SZABÁLYAI
18.§. (1)8 Az állampolgárok az önkormányzati segély iránti kérelmeket az erre a célra rendszeresített nyomtatványon igényelhetik.
(2)8 A kérelmet a Palotási Közös Önkormányzati Hivatalhoz kell benyújtani. Környezettanulmány elkésztésére kerül sor, amennyiben a kérelem elbírálásához, a tényállás tisztázásához szükséges.
(3) 1/8 A kérelmező kérelméhez köteles igazolást csatolni, valamint nyilatkozni a saját és a vele közös háztartásban élők, valamint a tartásra köteles illetve rászoruló hozzátartozói személyi adatairól, vagyoni, jövedelmi helyzetéről.
A jövedelem igazoláshoz csatolni kell:
a. havonta rendszeresen mérhető jövedelemesetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó jövedelméről szóló igazolást,
b. álláskeresési támogatásokról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátást igazoló szelvényt, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolást, határozat másolatot,
c. a társadalombiztosítási ellátás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonatot,
d. egyéb jövedelmek esetén a kérelmező/ hozzátartozó felelőssége tudatában tett nyilatkozatát a havi áltagos nettó jövedelemről,
e. nyugdíj és nyugdíjszerű ellátások esetében a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság által kiállított igazolást a tárgyévben folyósított nyugdíj havi összegéről valamint az utolsó havi utalásról szóló szelvényt, vagy bankkivonatot.”
(4) Amennyiben a kérelmező az eljáráshoz szükséges iratokat, azok
pótlására való felhívás ellenére 15 napon belül nem nyújtja be, a határidő
meghosszabbítását nem kéri a közigazgatási hatósági és szolgáltatási
eljárás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. tv. 31. §. (2). bekezdése
alapján az eljárást végzéssel megszüntetheti.
(5) A támogatást igénylő köteles az önkormányzattal és a körjegyzővel
szociális helyzetének feltárásban együttműködni.
(6) A pénzbeli szociális ellátások postai úton, folyószámlára utalással, illetve a
körjegyzőség házipénztárából fizethetők ki. A támogatás kifizetésének,
folyósításának módjáról és időpontjáról a határozatban rendelkezni kell.
(7) A jogosulatlanul és rosszhiszeműen felvett támogatást az igénybe vevő az
érvényes jegybanki kamattal köteles visszafizetni. A jogosulatlan igénybe
vevőnek támogatás a következő évvégéig nem állapítható meg.
(8)8 Az önkormányzati segély megállapítása egyszerűsített határozattal történik a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. Tv. 74. § (4) bekezdés a) pontjában meghatározott esetekben.
(9)6/8 A polgármester hatáskörébe tartozik a képviselő-testület által átruházott hatáskörben:
- az önkormányzati segély temetéssel és újszülöttel kapcsolatos megállapítás esetén,
- méltányossági közgyógyellátás megállapítása,
- szociális étkeztetés biztosítása,
- házi segítségnyújtás biztosítása,
- a nem foglalkoztatott személyek részére a közfoglalkoztatás megszervezése.
(10)7/8 A jegyző hatáskörébe tartozik:
- aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása,
- lakásfenntartási támogatás megállapítása.”
(11)7/8Az Egészségügyi-, Szociális-, és Családvédelmi Bizottság hatáskörébe tartozik az önkormányzati segély alábbi formáinak megállapítása:
- Önkormányzati segély megállapítása az eseti pénzbeli segély és természetben nyújtott
gyógyszerkártya megállapítása esetén,
- gyermekek részére nyújtott önkormányzati segély.
(12) 6
(13) 6
VII. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
19. §. (1) Jelen rendelet kihirdetése napján lép hatályba.
Rendelkezéseit a hatályba lépésekor folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell.
(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a 4/1999. (VI.30)
alaprendelet, valamint az azt módosító 8/2000.(VI.15.) a 10/2003.(VIII.1.) a
4/2004.II.20.) a 7/2004.(IV.28.) a 8/2004.(VI.18.) a 8/2005. (X.17.)
és a 6/2006. (VI.1.) rendeletek.
1/ 7/2008.(IV.1.) rendelettel módosítva hatályos 2008. 04. 01-től
2/ 4/2009.(III.27.) rendelettel módosított, hatályba lépése 2009. III.27.
3/ 6/2010.(V.28.) rendelettel módosítva hatályos
2010.06.01-től
4/ 5/2011.(IV.5.) rendelettel módosítva, hatályos 2011. 04. 11-től
5/ 15/2011.(XII.15.) önkormányzati rendelettel módosítva,
a 17. §. hatályos 2011. december 15-től
6/ 12/2012.(VI.28.)rendelettel módosítva, hatályos 2012.07.01-től
7/ 21/2012.(XII.28.) rendelettel módosítva hatályos 2013. január 1-től
8/ 17/2013.(XII.20.) rendelettel módosítva hatályos 2014. 01.01-től