Szuha Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről és a költségvetés vitelének szabályairól

Hatályos: 2025. 02. 15

Szuha Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről és a költségvetés vitelének szabályairól

2025.02.15.

[1] Szuha Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva,

[2] az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. 111 § az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. tv.23-24, figyelemmel az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII. 31.) Kormányrendelet rendelkezéseire

[3] az önkormányzat és intézményei 2025. évi költségvetéséről és a gazdálkodás rendjéről az alábbi rendeletet alkotja.

1. A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya az Önkormányzatra, képviselő-testületére és annak bizottságaira, az általa fenntartott költségvetési szervekre terjed ki.

(2) A rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.

2. Az önkormányzat összesített 2025. évi költségvetése

2. § A képviselő-testület az önkormányzat önkormányzati szinten összesített 2025. évi költségvetési kiadási és bevételi főösszegét 225.624.330 forintban állapítja meg.

3. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2025. évi előirányzatát

a) 225.624.330,- Ft. költségvetési bevétellel,

b) 225.624.330,- Ft költségvetési kiadással,

c) 0- Ft költségvetési egyenleggel,

d) 73.564.007,- Ft működési kiadással,

e) 113.705.323,- Ft felhalmozási kiadással,

f) 38.355.000,- Ft finanszírozási kiadással,

g) 25.629.830,- Ft működési többlettel,

h) 113.705.323,- Ft felhalmozási hiánnyal,

i) 88.075.493,- Ft finanszírozási többlettel.

(2) Az Önkormányzat az (1) bekezdés a) pontjában megállapított bevételek forrásonkénti, az (1) bekezdés b) pontjában megállapított kiadási jogcímenkénti megosztását, valamint a finanszírozási bevételeket és kiadásokat mérlegszerűen a rendelet 1. melléklete szerint állapítja meg.

(3) Az (1) bekezdésben megállapított kiadások és bevételek kiemelt előirányzatok és részletes előirányzatonként (rovatonkénti) történő csoportosítását és a (2) bekezdésben megállapított finanszírozási kiadásokat és finanszírozási bevételeket a 2. melléklet és 3. melléklet részletezi.

(4) Az (1) bekezdés b) pontjában megállapított kiadási főösszegen belül 73.564.007,- Ft működési költségvetés melyből:

a) 27.394.800,- Ft személyi juttatás,

b) 3.510.000,- Ft munkaadót terhelő járulékkal és szociális hozzájárulási adó,

c) 26.567.000,- Ft dologi kiadás,

d) 3.073.000,- Ft ellátottak pénzbeli juttatás,

e) 12.749.115,- Ft egyéb működési célú kiadás.

(5) Az (1) bekezdés b) pontjában megállapított kiadási főösszegen belül 113.705.323,- Ft felhalmozási költségvetés, melyből 54.003.542,- Ft beruházási célú és 59.701.781,- Ft felújítási célú kiadás.

(6) Az (1) bekezdés b) pontjában megállapított kiadási főösszegen belül 38.355.000,- Ft finanszírozási kiadás, melyből 38.355.000,- Ft központi irányító szervi támogatás.

(7) Az Önkormányzat nem tervez olyan fejlesztési célokat, melyek megvalósításához Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: stabilitási törvény) rendelkezései alapján, mint adósságot keletkeztető ügylethez a Kormány hozzájárulásának megszerzése szükséges, vagy szükséges lehet.

(8) A stabilitási törvény rendelkezései alapján adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeket az adósságot keletkeztető ügyletek futamidejének végéig, illetve a kezesség érvényesíthetőségéig és az Önkormányzat jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételeit a 4. melléklet tartalmazza.

4. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évre összesített – közfoglalkoztatottak nélküli – létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg: engedélyezett létszámkeret 8 fő

(2) A közfoglalkoztatottak engedélyezett létszámkerete 4 fő

5. § Az Önkormányzat összevont költségvetésében az általános tartalék 200.000 Ft, céltartalék 0 Ft.

6. § Az Önkormányzat 2025. évi működési támogatását, valamint a közhatalmi bevételeket az 5. melléklet tartalmazza.

7. § Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak és bevételeinek beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet tartalmazza.

8. § (1) Az Önkormányzat által nyújtott közvetett támogatásokat a 7. melléklet tartalmazza.

(2) Az előirányzat felhasználási tervet a 8. melléklet mutatja be.

(3) A 2025-2028. évre várható előirányzatokról szóló kimutatást a 9. melléklet ismerteti.

(4) 2025. évben tervezett pénzeszköz átadásokat és pénzeszköz átvételeket a 10. melléklet részletezi.

(5) A kormányzati funkciók szerinti dologi kiadásokat a 11. melléklet, a működési bevételeket a 12. melléklet tartalmazza

(6) Az ellátottaknak nyújtott pénzbeli juttatásait a 13. melléklet ismerteti.

(7) A foglalkoztatottak személyi juttatásait, a munkaadót terhelő járulékokat, valamint az engedélyezett létszámkeretet a 14. melléklet mutatja be.

3. A Szuhai Kikerics Óvoda költségvetése

9. § (1) A Önkormányzat Képviselő-testülete a Szuhai Kikerics Óvoda 2025. évi költségvetési főösszegét 38.355.000,- Ft-ban állapítja meg.

(2) A Szuhai Kikerics Óvoda költségvetését a 15. melléklet tartalmazza.

(3) A Szuha Kikerics Óvoda személyi juttatásait és munkaadókat terhelő járulékait a 16. melléklet tartalmazza.

(4) A Szuhai Kikerics Óvoda 2025. évre összesített – közfoglalkoztatottak nélküli – létszám-előirányzatát 4 főben állapítja meg.

(5) A közfoglalkoztatottak engedélyezett létszámkerete 0 fő

4. A Mátramindszenti Közös Önkormányzati Hivatal költségvetése

10. § (1) Az Önkormányzat Képviselő-testülete a Mátramindszenti Közös Önkormányzati Hivatal 2025. évi költségvetési főösszegét 88.382.000,- Ft-ban állapítja meg.

(2) A Mátramindszenti Közös Önkormányzati Hivatal részletes költségvetését Mátramindszent Község Önkormányzat költségvetése tartalmazza. A Mátramindszenti közös Önkormányzati Hivatal költségvetési mérlegét a 17. melléklet,személyi juttatásait és munkaadói járulékát a 18. melléklet tartalmazza.

(3) A Képviselő-testület a Mátramindszenti Közös Önkormányzati Hivatal alkalmazásában álló köztisztviselőinek illetményalapját 2025. évre vonatkozóan 46.380.-Ft forintban állapítja meg.

5. Az önkormányzat engedélyezett létszámkerete

11. § (1) Az Önkormányzat engedélyezett létszám keretét 4 főben határozza meg.

(2) A közfoglalkoztatottak létszáma 4 fő, közfoglalkoztatás csak az Önkormányzatnál történik.

(3) A Képviselő-testület a költségvetési törvényben foglaltak figyelembevételével az Önkormányzat dolgozóinak adható cafeteria-juttatás keretösszegéről a cafeteria-szabályzatban dönt. A cafeteria-juttatáshoz kapcsolódó –munkáltatót terhelő – közterhek az éves keretösszeg részét képezik.

6. A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

12. § (1) Az önkormányzat költségvetésének végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős. A jegyző gondoskodik az önkormányzat költségvetési rendeletének megfelelően a költségvetési szervek pénzellátásáról.

(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a költségvetési rendeletben szereplő önkormányzatot érintő bevételek beszedésére és az ott meghatározott kiadások teljesítésére.

(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy rendkívüli esetben két testületi ülés között, hatáskörében eljárva, a költségvetési szabályoknak megfelelően - utólagos tájékoztatási kötelezettség mellett – 500.000 Ft-ig döntsön. E keret nem használható az önkormányzat bármely költségvetési szervének alkalmazotti béremelésére, jutalmazásra.

(4) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, és következményeinek elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester az önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat, amelyről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén köteles beszámolni.

(5) A feladatelmaradásból származó – személyi és dologi – megtakarítások felhasználására csak a Képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.

(6) Amennyiben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a Képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határ idejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének ennek megfelelő módosításáról.

(7) Amennyiben az Országgyűlés előirányzatot zárol az Önkormányzatnál, annak kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(8) Az összevont mérlegben jóváhagyott kiemelt előirányzatok és az önkormányzati és intézményi szintű létszámkeretek megváltoztatását, valamint a címrendben szereplő költségvetési szervek kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosítás jogát a Képviselő-testület magának tartja fenn.

7. A költségvetési hiány, a hiány finanszírozásának módja

13. § (1) Az Önkormányzati gazdálkodás során év közben létrejött hiány finanszírozásának módja: hitelfelvétel pénzügyi szolgáltatótól, illetve a helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásának igénylése.

(2) Hitel csak a Képviselő-testület döntése után vehető fel, a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény előírásainak figyelembevételével. Az erre vonatkozó előterjesztést a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

(3) A Képviselő-testület hatáskörébe tartozik a garancia és kezességvállalás, értékpapír vásárlás, váltókibocsátás és elfogadás, kötvénykibocsátás, pénzügyi lízing vagy faktoring ügyletre vonatkozó szerződéskötés figyelembe véve a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló törvény előírásait.

(4) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többlet pénzintézeti lekötés, illetve értékpapír vásárlás útján hasznosítható. A költségvetési többlet felhasználásáról a Képviselő-testület határozatban dönt.

8. ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

14. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

15. § E rendelet rendelkezéseit 2025. január 1. napjától kell alkalmazni.