Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelete

A szociális igazgatásról és szociális ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2020. 03. 01- 2021. 12. 21

Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelete

A szociális igazgatásról és szociális ellátások helyi szabályairól

2020.03.01.

Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) a. pont bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (4) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

I. Fejezet

A rendelet célja

1. § (1) A rendelet célja a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében – kiemelten az időskorú lakosságra, a gyermeket nevelő családokra, ezen belül is a nagycsaládokra, figyelemmel, de szem előtt tartva az Önkormányzat teherbíró képességét – az egyes szociális ellátások formáinak, az ellátásokra való jogosultság feltételeinek, valamint érvényesítésének helyi szabályozása.

(2) A Képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontból rászorult családok életminőségén kíván javítani, ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni, mivel az egyének, a családok és a helyi közösség aktivitása nélkülözhetetlen feltétel a szociális biztonság megteremtése szempontjából.

A rendelet hatálya

2. § Ezen rendelet hatálya Karancsság Község Önkormányzat közigazgatási területén élő, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoctv.) 3. § (1)-(3) bekezdése szerinti és 7. § (1) bekezdése szerinti jogosultakra terjed ki.

Az ellátások rendszere

3. § (1) A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeli és természetbeni szociális ellátás nyújtható.

(2) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a Képviselő-testület az arra jogosult személynek települési támogatást nyújt.

(3) A települési támogatás formái:

a) lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás (a továbbiakban: települési támogatás)

b) létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyeknek nyújtott rendkívüli települési támogatás (a továbbiakban: rendkívüli települési támogatás)

Eljárási szabályok

4. § (1) A rendeletben meghatározott szociális feladat- és hatásköröket a Képviselő-testület, a polgármester és a jegyző gyakorolja.

(2) A települési támogatás megállapítása iránti eljárás kérelemre indul.

(3) A kérelmet a Ságújfalui Közös Önkormányzati Hivatal Karancssági Kirendeltségén (a továbbiakban: Hivatal) lehet benyújtani, a rendelet 1. mellékletét képező nyomtatványon.

(4) A Hivatal az igénylő szociális helyzetéről jogosult és köteles tájékozódni, ennek keretében:

a) a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól

b) nyilatkozzék illetve azokat igazolja,

c) becsatoltatja a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendeletben szabályozott, szükséges bizonyítékokat,

d) környezettanulmányt készíthet a kérelmezőnél,

e) egyéb eljárási cselekményeket végezhet a Sztv. 10. § alapján.

(5) A rendszeres ellátások folyósítása havonta, a tárgyhót követő hó 5. napjáig folyószámlára történő utalással, szolgáltatóhoz történő utalással, kerül kifizetésre. A házipénztárból történő, döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet. Temetési segély, rendkívüli települési támogatás a megállapítást követő 3 napon belül kerül kifizetésre.

(6) A jogosultság megállapításakor a havi rendszerességgel járó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét, a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni. Jövedelem igazolható:

a) havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolást,

b) munkanélküli ellátásról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényt, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolást,

c) a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonatot,

d) vállalkozó esetében az illetékes APEH igazolását, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról.

(7) A jövedelemszámításnál a Szoctv. 10. § (4) bekezdés c) pontja szerint kell eljárni.

(8) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.

(9) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a közös hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 36. §-ának (2)-(3) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.

5. § A képviselő-testület által szabályozott támogatási formákat csak az veheti igénybe, illetve az kaphatja, nem önhibájából került rossz szociális helyzetbe, értékesíthető vagyontárggyal nem rendelkezik.

6. § A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény (Ket.) rendelkezéseit kell alkalmazni.

Települési támogatások

7. § (1) A települési támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott támogatás. A jegyző a villanyáram-, a víz- és csatornahasználat, a szemétszállítás, a lakásbérlet vagy albérlet díjához, lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részletéhez, tüzelőanyag költségeihez az e rendeletben meghatározott feltételek szerinti jogosultnak lakásfenntartási támogatást állapít meg.

(2)1 A települési támogatást a lakásfenntartással összefüggő rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani. A támogatás folyósítása készpénzben történik.

(3)2 Települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.

(4)34 A települési támogatás összege 5.000 Ft/hó.

(5)5 A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatást egy évre kell megállapítani.

(6) A települési támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

Rendkívüli települési támogatás

8. § (1) A polgármester átruházott hatáskörben alkalmanként települési támogatásban részesít azt a személyt, aki létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, és akinek családjában az egy főre eső havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 150 %-át, illetve egyedül élők esetén annak 200%-át nem haladja meg.

(2) Az (1) bekezdés szempontjából rendkívüli települési támogatásra való jogosultsági feltétel különösen: betegség, halál, természeti katasztrófa, műszaki hiba elhárítása miatt felmerült rendkívüli anyagi kiadások. A lakhatást, illetve a normális életvitelt veszélyeztető kár elhárításának mértékéig (pl.: elektromos, fűtési rendszer meghibásodása, épület megrongálódása stb.) alkalmanként jelentkező nem rendszeres többletkiadás (egyszeri gyógyszerköltség, gyógyászati segédeszköz beszerzése, iskoláztatáshoz szükséges eszközök beszerzése, rászorult gyermek segítése) miatt anyagi segítségnyújtás.

(3) Gyógyszer kiadások viseléséhez adott rendkívüli támogatás összege a kiváltandó recepten (recepteken) meghatározott gyógyszerek ellenértéke. A gyógyszertámogatás kifizetése a Karancssági székhelyű Ezüst Gyógyszertár részére, számla ellenében történik.

(3) A települési támogatás a kérelmező részére egy éven belül legfeljebb 2 alkalommal állapítható meg, melynek összege - rászorultságtól függően- alkalmanként maximum 10.000 Ft-ig terjedhet.

(4) Közeli hozzátartozó halála esetén a temetési segély igénylésére az eltemettető hozzátartozó jövedelemre való tekintet nélkül jogosult. A segélyre való jogosultságot a halotti anyakönyvi kivonattal és a temetési számla benyújtásával kell igazolni. Ez esetben a temetési segély a haláleset bekövetkeztétől számított 60 napon belül kérelmezhető.

(5) A támogatás összege a (4) bekezdésben meghatározott esetekben 10.000,- forint.

(6) A települési támogatás megállapítható vissza nem térítendő támogatásként abban az esetben, ha a temetési költségek viselése a kérelmezőnek vagy családjának a létfenntartását veszélyezteti, illetve visszatérítendő, kamatmentes kölcsön formájában. A visszatérítendő kamatmentes kölcsön összege az 120.000 Ft-ot nem haladhatja meg. A visszatérítendő kamatmentes kölcsön kérelmező részére évente 1 alkalommal adható, és legfeljebb 12 havi egyenlő részletben törlesztendő.

(7) A települési támogatás adható pénzbeli és természetbeni ellátásként. Természetbeni ellátás formájában lehet nyújtani: élelmiszer csomag, tüzelősegély, Erzsébet-utalvány, gyógyszer kiváltás, illetve a hiba-, kár-elhárítás számlával igazolt költségének, valamint közüzemi díj (vagy egy részüknek) közvetlen megfizetése útján, ide értve a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás térítési díját valamint a gyermekintézmény térítési díjának átvállalása.

Köztemetés

9. § A képviselő-testület az Sztv. 48. § -ában meghatározott köztemetéssel kapcsolatos hatáskörét a polgármesterre átruházza.

II. Fejezet

Szociális alapszolgáltatások

10. § (1) A személyes gondoskodás keretében biztosított szociális alapszolgáltatások:

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

c) családsegítés,

d) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás.

Étkeztetés

11. § (1) Az önkormányzat a szociális étkeztetést a fenntartásában levő Kerekerdő óvoda konyhája útján biztosítja azoknak a szociálisan rászorultaknak, akik azt önmaguk illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.

(2) Az (1) bekezdés tekintetében szociális rászorultság tekintetében rászorultnak minősül az a személy aki:

a) 60. életévét betöltötte,

b) egészségügyi állapota, fogyatékossága, pszichiátriai betegsége, szenvedélybetegsége miatt önmaga vagy eltartottja(i) részére nem képes a napi legalább egyszeri meleg étkezést tartósan vagy átmeneti jelleggel biztosítani. Az egészségi állapotról, fogyatékosságról, pszichiátriai betegség illetve szenvedélybetegség fennállásáról háziorvosi igazolás szükséges

c)6 hajléktalan

(3) Az étkeztetés igénybevételének formái:

a) a kérelmező gondoskodik az étel elszállításáról,

b) az önkormányzat viszi házhoz az ételt.

(4) Az étkeztetés megállapításáról és megszüntetéséről a polgármester dönt, a jogosultság esetén az igénylővel ellátási szerződés köt. A polgármester határozatának megküldésével értesíti a jogosultságról a szociális étkeztetés biztosító konyha vezetőjét.

(5) Az étkeztetésért térítési díjat kell fizetni. A térítési díjat az önkormányzat külön rendeletben szabályozza, azzal, hogy a személyi térítési díj meghatározásakor magasabb szintű jogszabályban rögzített feltételeket is alkalmazni kell.

(6) Megszűnik az étkeztetésre való jogosultság:

a) ha az ellátásról az ellátott lemond,

b) az ellátott halálával,

c) személyi térítési díjfizetési kötelezettségének felszólításra sem tesz eleget.

d) a határozott idejű szociális ellátás időtartalmának lejártával.

e) más intézménybe történő elhelyezéskor,

f) ha a szociális ellátás jogosultsági feltételei már nem állnak fenn.

Házi segítségnyújtás

12. § Az önkormányzat a házi segítségnyújtást Salgótarján és Térsége Önkormányzatainak Társulása útján biztosítja a Társulással kötött társulási megállapodása alapján.

Családsegítés

13. § Az önkormányzat a családsegítést a Salgótarján és Térsége Önkormányzatainak Társulása útján biztosítja a Társulással kötött társulási megállapodása alapján.

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

14. § Az önkormányzat a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást a Salgótarján és Térsége Önkormányzatainak Társulása útján biztosítja a Társulással kötött társulási megállapodása alapján.

III. Fejezet

Záró rendelkezések

15. § (1) Ez a rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Karancsság Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 17/2013. (XII. 20.) önkormányzati rendelete.

1

Módosította: 3/2019. (III. 20.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2019. IV. 1-től.

2

Módosította: 2/2020. (II. 14.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2020. III. 1-től.

3

Módosította: 4/2018. (III. 14.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2018. III. 15-től.

4

Módosította: 3/2019. (III. 20.) önkormányzati rendelet 2. §. Hatályos: 2019. IV. 1-től.

5

Módosította: 2/2016. (III. 9.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2016. III. 10-től.

6

Beiktatta: 2/2020. (II. 14.) önkormányzati rendelet 2. §. Hatályos: 2020. III. 1-től.