Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelete

A szociális igazgatásról és szociális ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2021. 12. 22- 2022. 12. 16

Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelete

A szociális igazgatásról és szociális ellátások helyi szabályairól

2021.12.22.

Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:1

I. Fejezet

A rendelet célja

1. § (1) A rendelet célja a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében – kiemelten az időskorú lakosságra, a gyermeket nevelő családokra, ezen belül is a nagycsaládokra, figyelemmel, de szem előtt tartva az Önkormányzat teherbíró képességét – az egyes szociális ellátások formáinak, az ellátásokra való jogosultság feltételeinek, valamint érvényesítésének helyi szabályozása.

(2) A Képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontból rászorult családok életminőségén kíván javítani, ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni, mivel az egyének, a családok és a helyi közösség aktivitása nélkülözhetetlen feltétel a szociális biztonság megteremtése szempontjából.

A rendelet hatálya

2. § Ezen rendelet hatálya Karancsság Község Önkormányzat közigazgatási területén élő, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoctv.) 3. § (1)-(3) bekezdése szerinti és 7. § (1) bekezdése szerinti jogosultakra terjed ki.

Az ellátások rendszere

3. § (1) A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeli és természetbeni szociális ellátás nyújtható.

(2) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a Képviselő-testület az arra jogosult személynek települési támogatást nyújt.

(3) A települési támogatás formái:

a) lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás (a továbbiakban: települési támogatás)

b) létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyeknek nyújtott rendkívüli települési támogatás (a továbbiakban: rendkívüli települési támogatás)

Eljárási szabályok

4. § (1) A rendeletben meghatározott szociális feladat- és hatásköröket a Képviselő-testület, a polgármester és a jegyző gyakorolja.

(2) A települési támogatás megállapítása iránti eljárás kérelemre indul.

(3)2 A kérelmet a Ságújfalui Közös Önkormányzati Hivatal Karancssági Kirendeltségén (a továbbiakban: Hivatal) lehet benyújtani.

(4) A Hivatal az igénylő szociális helyzetéről jogosult és köteles tájékozódni, ennek keretében:

a) a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól

b) nyilatkozzék illetve azokat igazolja,

c) becsatoltatja a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendeletben szabályozott, szükséges bizonyítékokat,

d) környezettanulmányt készíthet a kérelmezőnél,

e) egyéb eljárási cselekményeket végezhet a Sztv. 10. § alapján.

(5)3 A rendszeres ellátások folyósítása havonta, a tárgyhót követő hó 5. napjáig folyószámlára történő utalással, szolgáltatóhoz történő utalással, kerül kifizetésre. A házipénztárból történő, döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet. Temetési támogatás, rendkívüli települési támogatás a megállapítást követő 3 napon belül kerül kifizetésre.

(6)4 A jogosultság megállapításakor a havi rendszerességgel járó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét, a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni. A jövedelem igazolásához be kell nyújtani:

a) havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolást,

b) munkanélküli ellátásról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényt, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolást,

c) a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonatot,

d)5 vállalkozó esetében az illetékes NAV igazolását, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról.

(7) A jövedelemszámításnál a Szoctv. 10. § (4) bekezdés c) pontja szerint kell eljárni.

(8) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.

(9)6 Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a közös hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) 36. § (2) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.

5. §7

6. §8 A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre Ákr. rendelkezéseit kell alkalmazni.

Települési támogatások

7. § (1) A települési támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott támogatás. A jegyző a villanyáram-, a víz- és csatornahasználat, a szemétszállítás, a lakásbérlet vagy albérlet díjához, lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részletéhez, tüzelőanyag költségeihez az e rendeletben meghatározott feltételek szerinti jogosultnak lakásfenntartási támogatást állapít meg.

(2)9 A települési támogatást a lakásfenntartással összefüggő rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani. A támogatás folyósítása készpénzben történik.

(3)10 Települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs a Szoctv. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona.

(4)1112 A települési támogatás összege 5.000 Ft/hó.

(5)13 A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatást egy évre kell megállapítani.

(6) A települési támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

Rendkívüli települési támogatás

8. § (1)14 A polgármester átruházott hatáskörben rendkívüli települési támogatásban részesít azt a személyt, aki létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, és akinek családjában az egy főre eső havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át, illetve egyedül élők esetén annak 400%-át nem haladja meg.

(2) Az (1) bekezdés szempontjából rendkívüli települési támogatásra való jogosultsági feltétel különösen: betegség, halál, természeti katasztrófa, műszaki hiba elhárítása miatt felmerült rendkívüli anyagi kiadások. A lakhatást, illetve a normális életvitelt veszélyeztető kár elhárításának mértékéig (pl.: elektromos, fűtési rendszer meghibásodása, épület megrongálódása stb.) alkalmanként jelentkező nem rendszeres többletkiadás (egyszeri gyógyszerköltség, gyógyászati segédeszköz beszerzése, iskoláztatáshoz szükséges eszközök beszerzése, rászorult gyermek segítése) miatt anyagi segítségnyújtás.

(3)15

(3)16 A rendkívüli települési támogatás a kérelmező részére egy éven belül legfeljebb 2 alkalommal állapítható meg, melynek összege - rászorultságtól függően - alkalmanként maximum 50.000 Ft-ig terjedhet.

(4)17 Közeli hozzátartozó halála esetén a temetési támogatás igénylésére az eltemettető hozzátartozó jövedelemre való tekintet nélkül jogosult. A támogatásra való jogosultságot a halotti anyakönyvi kivonattal és a temetési számla benyújtásával kell igazolni. Ez esetben a temetési támogatás a haláleset bekövetkeztétől számított 60 napon belül kérelmezhető.

(5)18 A támogatás összege a (4) bekezdésben meghatározott esetekben 30.000,- forint.

(6)19 Különösen indokolt esetben a képviselő-testület által, az arra rászorultnak - a jövedelmi viszonyok vizsgálata nélkül - legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének tizenötszörösét meg nem haladó támogatás nyújtható.

(7) A települési támogatás adható pénzbeli és természetbeni ellátásként. Természetbeni ellátás formájában lehet nyújtani: élelmiszer csomag, tüzelősegély, Erzsébet-utalvány, gyógyszer kiváltás, illetve a hiba-, kár-elhárítás számlával igazolt költségének, valamint közüzemi díj (vagy egy részüknek) közvetlen megfizetése útján, ide értve a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás térítési díját valamint a gyermekintézmény térítési díjának átvállalása.

(8)20 A polgármester - átruházott hatáskörben - a jövedelmi viszonyok vizsgálata nélkül - hivatalból indított eljárás keretében, évi egy alkalommal rendkívüli támogatást nyújt azoknak a 65 éves kor feletti nyugdíjasoknak, illetve rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermekek családjainak, akik életvitel szerűen a településen élnek.

(9)21 A támogatás összegét a képviselő-testület minden évben határozattal állapítja meg a pénzügyi keretek figyelembevételével.

Köztemetés

9. § A képviselő-testület az Sztv. 48. § -ában meghatározott köztemetéssel kapcsolatos hatáskörét a polgármesterre átruházza.

II. Fejezet

Szociális alapszolgáltatások

10. § (1) A személyes gondoskodás keretében biztosított szociális alapszolgáltatások:

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

c) családsegítés,

d) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás.

Étkeztetés

11. § (1) Az önkormányzat a szociális étkeztetést a fenntartásában levő Kerekerdő óvoda konyhája útján biztosítja azoknak a szociálisan rászorultaknak, akik azt önmaguk illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.

(2) Az (1) bekezdés tekintetében szociális rászorultság tekintetében rászorultnak minősül az a személy aki:

a) 60. életévét betöltötte,

b) egészségügyi állapota, fogyatékossága, pszichiátriai betegsége, szenvedélybetegsége miatt önmaga vagy eltartottja(i) részére nem képes a napi legalább egyszeri meleg étkezést tartósan vagy átmeneti jelleggel biztosítani. Az egészségi állapotról, fogyatékosságról, pszichiátriai betegség illetve szenvedélybetegség fennállásáról háziorvosi igazolás szükséges

c)22 hajléktalan

(3) Az étkeztetés igénybevételének formái:

a) a kérelmező gondoskodik az étel elszállításáról,

b) az önkormányzat viszi házhoz az ételt.

(4) Az étkeztetés megállapításáról és megszüntetéséről a polgármester dönt, a jogosultság esetén az igénylővel ellátási szerződés köt. A polgármester határozatának megküldésével értesíti a jogosultságról a szociális étkeztetés biztosító konyha vezetőjét.

(5) Az étkeztetésért térítési díjat kell fizetni. A térítési díjat az önkormányzat külön rendeletben szabályozza, azzal, hogy a személyi térítési díj meghatározásakor magasabb szintű jogszabályban rögzített feltételeket is alkalmazni kell.

(6) Megszűnik az étkeztetésre való jogosultság:

a) ha az ellátásról az ellátott lemond,

b) az ellátott halálával,

c) személyi térítési díjfizetési kötelezettségének felszólításra sem tesz eleget.

d) a határozott idejű szociális ellátás időtartalmának lejártával.

e) más intézménybe történő elhelyezéskor,

f) ha a szociális ellátás jogosultsági feltételei már nem állnak fenn.

Házi segítségnyújtás

12. § Az önkormányzat a házi segítségnyújtást Salgótarján és Térsége Önkormányzatainak Társulása útján biztosítja a Társulással kötött társulási megállapodása alapján.

Családsegítés

13. § Az önkormányzat a családsegítést a Salgótarján és Térsége Önkormányzatainak Társulása útján biztosítja a Társulással kötött társulási megállapodása alapján.

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

14. § Az önkormányzat a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást a Salgótarján és Térsége Önkormányzatainak Társulása útján biztosítja a Társulással kötött társulási megállapodása alapján.

III. Fejezet

Záró rendelkezések

15. § (1) Ez a rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Karancsság Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 17/2013. (XII. 20.) önkormányzati rendelete.

1

A bevezető a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 4. § (3) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 4. § a) pontja szerint módosított szöveg.

3

A 4. § (5) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 3. § a) pontja szerint módosított szöveg.

4

A 4. § (6) bekezdés nyitó szövegrésze a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 3. § b) pontja szerint módosított szöveg.

5

A 4. § (6) bekezdés d) pontja a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 3. § c) pontja szerint módosított szöveg.

6

A 4. § (9) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 3. § d) pontja szerint módosított szöveg.

7

Az 5. §-át a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 4. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

8

A 6. §-a a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 3. § e) pontja szerint módosított szöveg.

9

Módosította: 3/2019. (III. 20.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2019. IV. 1-től.

10

Módosította: 2/2020. (II. 14.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2020. III. 1-től. A 7. § (3) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 3. § f) pontja szerint módosított szöveg.

11

Módosította: 4/2018. (III. 14.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2018. III. 15-től.

12

Módosította: 3/2019. (III. 20.) önkormányzati rendelet 2. §. Hatályos: 2019. IV. 1-től.

13

Módosította: 2/2016. (III. 9.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2016. III. 10-től.

14

A 8. § (1) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 3. § g) pontja szerint módosított szöveg.

15

A 8. § (3) bekezdését a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 4. § c) pontja hatályon kívül helyezte.

16

A 8. § (3) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 3. § h) pontja szerint módosított szöveg.

17

A 8. § (4) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 3. § i) pontja szerint módosított szöveg.

18

A 8. § (5) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 3. § j) pontja szerint módosított szöveg.

19

A 8. § (6) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

20

A 8. § (8) bekezdését a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdése iktatta be.

21

A 8. § (9) bekezdését a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdése iktatta be.

22

Beiktatta: 2/2020. (II. 14.) önkormányzati rendelet 2. §. Hatályos: 2020. III. 1-től.