Legénd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (XI. 30.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
Hatályos: 2024. 12. 01- 2024. 12. 01Legénd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (XI. 30.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
Legénd Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott eredeti jogalkotási hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. §. (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a szervezeti és működési szabályzatról a következő rendeletet alkotja.
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Az önkormányzat elnevezése
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Legénd Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat).
(2) Az Önkormányzat székhelye: 2619 Legénd, Dózsa György út 77.
(3) Az Önkormányzat képviselő-testületének hivatalos megnevezése: Legénd Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület)
(4) A képviselő-testület hivatalának neve: Nézsai Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal).
(5) A képviselő-testület szervei:
a) polgármester
b) képviselő-testület bizottsága
c) közös önkormányzati hivatal
d) jegyző
e) társulás
Jelképek
2. § (1) Az Önkormányzat jelképe: bélyegző, címer és zászló.
(2) Az Önkormányzat körbélyegzője: középen tartalmazza Magyarország címerét, körben az Önkormányzat elnevezését.
(3) A Hivatal és az alapító önkormányzatok bélyegzői a Hivatal szervezeti és működési szabályzatában kerülnek meghatározásra.
(4) A címer és a zászló alapítását, leírását és használatának rendjét külön rendelet szabályozza.
3. § Az Önkormányzat, a képviselő-testület, a polgármester, és a Hivatal bélyegzőjén Magyarország címerét kell használni. A Magyarország címerét ábrázoló bélyegző használatát kifejezetten előíró jogszabály hiányában a község címerét ábrázoló bélyegző is használható. Az Önkormányzat bélyegzőinek lenyomatait az 1. melléklet tartalmazza.
Feladat- és hatáskörök
4. § (1) A képviselő-testület a törvényben meghatározott feladat- és hatáskörök mellett saját elhatározása alapján önként is vállalhat önkormányzati feladatokat, amennyiben a kötelezően ellátandó feladatok ellátását ez nem veszélyezteti, a feladat ellátásához szükséges anyagi, személyi és technikai feltételek biztosítottak, és a feladatot jogszabály nem utalja más szerv kizárólagos feladat- és hatáskörébe.
(2) A képviselő-testület önként vállalt feladatai körében falugondnoki szolgálatot működtet, szervezi a települési rendezvényeket, nemzeti ünnepekhez kapcsolódó megemlékezéseket, támogatja a helyi művészeti csoportokat, a lakosság önszerveződő közösségeit, a kistermelők, őstermelők számára értékesítési lehetőséget biztosít, valamint együttműködik a helyi civil szervezetekkel.
(3) Az önkormányzat alaptevékenységére vonatkozó kormányzati funkciókat a 2. melléklet tartalmazza.
5. § (1) A képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartoznak a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 42. §-ban meghatározottak, amelyekben kizárólag a képviselő-testület dönthet.
(2) A képviselő-testület az átruházható feladat- és hatásköreit önkormányzati rendeletben a polgármesterre vagy a jegyzőre átruházhatja.
(3) A képviselő-testület polgármesterre átruházott hatásköreit a 3. melléklet tartalmazza.
(4) A képviselő-testület a polgármesterre átruházott hatásköreit visszavonhatja:
a) a polgármester kérésére
b) a képviselők egynegyedének indítványára.
6. § (1) A képviselő-testület az Mötv. 13. § (1) bekezdésében meghatározott ellátandó feladatok közül az óvodai nevelésről, a szociális és gyermekjóléti, valamint a családsegítéssel kapcsolatos feladat- és hatáskörökről társulások útján (Nyugat- Nógrád Család- és Gyermekjóléti Szolgáltató Társulás, Nagyoroszi Közös Szociális Szolgáltató Társulás) gondoskodik.
(2) Az egészségügyi alapellátás körébe tartozó háziorvosi szolgálat, és a fogászati ellátás feladat ellátási szerződés alapján biztosított.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET
A képviselő-testület összetétele és a képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok
7. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt: 5 fő. A képviselők névsorát az 4. melléklet tartalmazza.
(2) A polgármester az Mötv. 66. §-a alapján tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából önkormányzati képviselőnek tekintendő.
(3) A képviselő írásban vagy szóban köteles előre a polgármesternek vagy a bizottság elnökének bejelenteni, hogy a képviselő-testület, vagy valamely bizottság ülésén való részvételben, illetve egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van.
(4) Igazolt távollétnek kell tekinteni annak a képviselőnek a távollétét, aki
a) a távollétét előzetesen bejelentette, vagy
b) utólag igazolja.
(5) A képviselő-testületi tagok a törvényben meghatározott kötelezettségeiken túl kötelesek:
a) kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, tájékoztatni őket a képviselő-testület közérdekű döntéseiről,
b) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi őket a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,
c) lehetőségük szerint legalább a képviselő-testületi ülést megelőző napon bejelenteni a polgármesternek, ha a képviselő-testületi ülésen nem tudnak részt venni,
d) döntéshozatal előtt bejelenteni személyes érintettségüket, kivéve, ha az saját tagjainak választására, kinevezésére, megbízására, vagy delegálásra irányul,
e) a tudomásukra jutott állami, szolgálati, üzleti és magántitkot megőrizni.
Az alakuló ülés
8. § (1) A Képviselő-testület alakuló ülését a választás eredményének jogerőssé válását követő tizenöt napon belül tartja meg.
(2) Az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti.
9. § (1) A polgármester felkérésére a Helyi Választási Bizottság elnöke tájékoztatást ad a helyi önkormányzati képviselők választásáról és annak eredményéről.
(2) Az alakuló ülésen a polgármester és az önkormányzati képviselők az Mötv. 1. mellékletében foglalt szövegezésű esküt teszik, és aláírják az esküokmányt. Az eskü szövegét a jegyző olvassa elő. Az eskütételt követően- amennyiben a megbízólevelek átadására az alakuló ülést megelőzően nem került sor- a Helyi Választási Bizottság elnöke átadja a megbízóleveleket a képviselők, valamint a polgármester részére.
10. § A képviselő-testület az alakuló ülésen, de legkésőbb az azt követő ülésen, a polgármester előterjesztése és javaslata alapján, titkos szavazással és minősített többséggel alpolgármestert, valamint bizottsági tagokat választ, és meghatározza tiszteletdíjukat.
A képviselő-testület működése
11. § (1) A képviselő-testület éves munkaterve alapján, szükség szerint, de évente legalább hat ülést tart. Előre nem tervezhető, azonnali döntést igénylő kivételes és rendkívüli esetben rendkívüli ülés összehívására is sor kerülhet.
(2) A képviselő-testület az üléseit – általában - a Hivatal hivatalos helyiségében tartja (2619 Legénd, Dózsa György út 77.)
(3) A képviselő-testület július 1-jétől augusztus 31-ig munkaterv szerinti rendes ülést nem tart.
(4) A munkaterv javaslat összeállításához javaslatot kell kérni:
a) a képviselőtestület bizottságától,
b) a nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületétől,
c) a jegyzőtől,
d) az önkormányzat intézményeinek vezetőitől.
(5) A polgármester a munkaterv javaslat az előterjesztésében a beérkezett, figyelembe nem vett javaslatokról is tájékoztatja a képviselő-testületet.
12. § (1) A munkaterv tervezetét a polgármester legkésőbb a tárgyévet megelőző év december 31-ig a képviselő-testület elé terjeszti.
(2) A munkaterv tartalmazza:
a) a képviselő-testület üléseinek tervezett időpontját, napirendjét,
b) az előterjesztő, közreműködő megjelölését.
13. § A képviselő-testület ülését az ülés helyének, kezdési időpontjának, az egyes napirendek tárgyának és előterjesztőjének megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni. A képviselő-testület üléseinek pontos időpontjáról, helyéről és napirendjéről a meghívó hirdetőtáblán történő kifüggesztésével, valamint a hivatalos honlapon és a hivatalos közösségi média (Facebook) oldalon történő megjelentetéssel tájékoztatni kell a lakosságot.
14. § A települési képviselők egynegyedének, a képviselő-testület bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének indítványára a képviselő-testület ülését 15 napon belüli időpontra össze kell hívni.
15. § (1) A képviselők és meghívottak legalább 3 nappal az ülés időpontja előtt elektronikus levél (email) útján megkapják az ülés meghívóját és írásos előterjesztéseit.
(2) Rendkívüli esetben a képviselő-testület rövid úton (pl. szóban, telefonon, szöveges üzenetben) is összehívható. Szóbeli vagy telefonon történt összehívás esetén a testületi ülést megelőző nap 24 órájáig kell a polgármesternek az ülést összehívni.
(3) A képviselő-testület elé kerülő napirendi pontok írásban és szóban is előterjeszthetők. A minősített többségű döntést igénylő napirendi pontot írásban kell előterjeszteni.
16. § (1) Az ülés meghívója tartalmazza az ülés helyét és kezdési időpontját, a javasolt napirendeket, valamint a napirendek előterjesztőit.
(2) A képviselő-testület ülésére – a képviselő-testület tagjain kívül – meg kell hívni:
a) a települési nemzetiségi önkormányzat elnökét,
b) a napirendi pont tárgya szerint illetékes szerv vezetőjét,
c) a jegyzőt,
d) akinek a jelenléte a napirend alapos és körültekintő tárgyalásához elengedhetetlenül szükséges.
17. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, illetve felkérésre, vagy akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti.
(2) a képviselő-testület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, akadályoztatása, illetve tartós akadályoztatása esetén a bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(3) A (2) bekezdés alkalmazásában tartós akadályoztatásnak minősül a szabadság kivételével 30 nap időtartamot meghaladó távollét.
(4) A képviselő-testület ülését vezető személy:
a) megállapítja az ülés határozatképességét,
b) előterjeszti az ülés napirendi javaslatát,
c) napirend előtt tájékoztatást ad a képviselő-testületi döntések végrehajtásáról, valamint a két ülés közötti időszak fontosabb eseményeiről.
(5) A képviselő-testület üléseiről jelenléti ívet kell vezetni, melyet minden jelenlévő tag aláír.
(6) Az ülés akkor határozatképes, ha az ülésen legalább 3 települési képviselő jelen van.
a) Az egyszerű többséget igénylő javaslat esetén az ülésen jelenlévő képviselők több mint felének egybehangzó „igen” szavazata szükséges.
b) A minősített többséget igénylő javaslat esetén a megválasztott képviselők több mint felének „igen” szavazata szükséges (azaz legalább 3 szavazat)
c) A határozatképesség biztosítása érdekében a polgármester 20 percet meg nem haladó várakozási időt rendelhet el.
(7) A képviselő-testület határozatképtelensége vagy az ülés megszakadása esetén a képviselő-testület ülését ugyanazon napirendek tekintetében 8 napon belüli időpontra újból össze kell hívni. A megismételt testületei ülés napirendjeibe új pontok is felvihetők. Amennyiben a megismételt testületi ülés is határozatképtelen, a napirendi pontokat a következő soros testületi ülésen annak napirendi pontjaival együtt kell megtárgyalni.
(8) Határozatképesség esetén a polgármester, a képviselő vagy a jegyző javaslatára a képviselő-testület számozás nélküli ügyrendi határozattal dönt valamely napirend elnapolásáról, több napirend összevontan történő tárgyalásáról, a meghívóban nem szereplő napirendi téma napirendre tűzéséről, napirendek tárgyalási sorrendjének módosításáról.
(9) A képviselő-testület a napirendről, a napirend előtti felszólalásról, és a napirend előtti tájékoztató tudomásul vételéről vita nélkül, számozás nélküli határozattal dönt.
18. § (1) A napirendi pontok és előterjesztések tárgyalásának sorrendje általában: rendeleti javaslatok, határozati javaslatok, beszámolók, tájékoztatók, önálló képviselői indítvány, felvilágosítás kérés, kérdés.
(2) Indokolt esetben az (1) bekezdésben foglalt sorrendtől – a képviselő-testület döntése alapján - el lehet térni.
19. § (1) A képviselő-testületi ülés napirendi pontjának előterjesztője lehet:
a) polgármester
b) jegyző
c) képviselő-testület tagja
d) képviselő-testület bizottsága
e) települési nemzetiségi önkormányzat elnöke
f) a képviselő-testület által felkért szervezet vezetője.
(2) Amennyiben a benyújtott előterjesztés véleményezése a bizottság ügykörébe tartozik, az előterjesztés csak a bizottság véleményével ellátva terjeszthető a képviselő-testület elé. A bizottság véleményéről a bizottság elnöke a napirend tárgyalásakor szóbeli tájékoztatást ad.
20. § Az előterjesztés két részből áll:
a) Első rész:
aa) a téma meghatározása,
ab) előzmények, a döntés szempontjából meghatározó tények, ismertek ismertetése, a témakör ismételt napirendre tűzése esetén a korábbi döntés, annak eredménye, a döntés szempontjából meghatározó új körülmények, információk ismertetése,
ac) az előkészítés során felmerült vélemények, alternatívák,
ad) az előterjesztést készítő megnevezése, aláírása.
b) Második rész:
ba) határozati javaslat,
bb) a végrehajtásért felelős személy megnevezése,
bc) a határidő megjelölése.
21. § (1) Az első napirend tárgyalását megelőzően a polgármester beszámol a lejárt határidejű képviselőtestületi határozatok végrehajtásáról és tájékoztatást ad az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről, eseményekről.
(2) Minden előterjesztésről és a vele összefüggő döntési javaslatról külön-külön kell tárgyalást nyitni. A képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal rendelkező meghívottak a napirendhez való hozzászólási szándékukat, kérdésüket az ülés vezetőjének jelzik. A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor, miután az ülés vezetője a felszólalás lehetőségét megadta.
(3) Egy napirendi ponthoz tartozó felszólalás legfeljebb 5 perc lehet, az ismételt hozzászólás legfeljebb 2 perc időtartamban történhet.
(4) Azt a felszólalót, aki a napirendtől eltér, az ülés vezetője figyelmezteti, hogy térjen a napirend tárgyára, majd ismételt felszólítás után megvonhatja a szót. Az a felszólaló, akitől a napirendtől való eltérés miatt az ülés vezetője a szót megvonta, ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.
22. § (1) A tárgyalás lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a képviselő-testület tagja javaslatot tehet, melyről a képviselő-testület vita nélkül dönt.
(2) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.
(3) Az előterjesztő a javaslatot - figyelembe véve a napirend tárgyalása során elhangzott véleményeket, javaslatokat, kiegészítéseket - a napirend tárgyalásának lezárásáig megváltoztathatja, visszavonhatja.
(4) A jegyző jelzi a képviselő-testületnek, ha a döntési javaslat tekintetében jogszabálysértést észlel. A jegyző észrevételét:
a) jegyzőkönyvhöz csatolja, vagy
b) a képviselő-testületi ülésen a jegyzőkönyvbe mondhatja, vagy
c) írásban tájékoztatást küld a polgármesternek, bizottság, társulás elnökének.
23. § (1) Amennyiben a napirendhez több felszólalás nincs, a polgármester a napirend tárgyalását lezárja, a tárgyalás során elhangzottakat összefoglalja, a javaslatokat logikai sorrendben szavazásra bocsátja, majd megállapítja a szavazás eredményét és ismerteti a döntést.
(2) Az ülés vezetője először a módosító indítványokat, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot bocsátja szavazásra.
(3) Amennyiben a szavazásra bocsátott kérdésben a szavazástól tartózkodók magas száma miatt, illetve egyetértés hiánya miatt érvényes döntés nem született, a szavazás megismételhető, vagy az adott téma tovább tárgyalható.
(4) Ugyanazon ügyben a téma ismételt tárgyalására és szavazására az Mötv. 68. § (1) bekezdésben foglalt szabályok vonatkoznak.
24. § (1) A képviselő-testület ülésein jelenlévő választópolgároknak tanácskozási joguk nincs, kivéve, ha a hozzászólási szándékot az ülés megkezdésekor jelzik a képviselő-testület felé. A tanácskozási jog megadásáról az ülés vezetője dönt. A hozzászólás időtartama legfeljebb 2 perc lehet.
(2) Az ülés vezetője lehetőséget adhat arra, hogy a napirendben érintett személy – személyes érintettségre való tekintettel – 2 perc időtartamban hozzászólást tehessen.
25. § A polgármester a napirend tárgyalása során minden felvilágosítást köteles megadni. Véleményét a tárgyalás során önálló hozzászólásban nyilváníthatja ki.
26. § A polgármester, illetve az ülés vezetője az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, majd az előterjesztésben szereplő javaslatról kell dönteni.
27. § Az önkormányzati képviselő a napirendre felvett ügyekkel össze nem függő önálló képviselői indítványt terjeszthet elő. Az önálló képviselői indítványt a polgármesternél írásban kell beterjeszteni.
28. § Ügyrendi döntés a képviselő-testület ülésének vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirend témáját érdemben nem érintő, döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozik. A képviselő-testület a polgármester vagy képviselő ügyrendi kérdéskörre vonatkozó javaslatáról vita nélkül dönt.
29. § (1) A polgármester, illetve az ülés vezetője gondoskodik a tanácskozás rendjének fenntartásáról, mely során:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendi témától, valamint a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használva nyilatkozik;
b) rendre utasítja azt a személyt, aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít; valamint aki e rendeletnek a tanácskozás rendjére vagy a szavazásra vonatkozó rendelkezéseit megszegi;
c) ismétlődő rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi a rendbontót;
d) ismételt és súlyos rendbontás esetén a rendbontó eltávolításához hatóság segítségét veheti igénybe;
(2) A c) d) pontban felsorolt intézkedés a képviselő-testület tagjával és az ülésen tanácskozási joggal részt vevő nemzetiségi önkormányzat elnökével szemben nem alkalmazható.
(3) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el.
(4) Amennyiben a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja. Amennyiben a rend nem áll helyre, a polgármester elhagyhatja az üléstermet, mellyel az ülés félbeszakad. A képviselő-testület ülése a polgármester, illetve a 17. § (1)–(2) bekezdésben foglalt esetben az ülés vezetőjének összehívására folytatódik.
(5) Az ülés vezetőjének a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vitába szállni nem lehet.
30. § (1) A képviselő-testület ülésein a nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(2) A javaslat elfogadásához „igen” szavazat szükséges. A tartózkodás „nem” szavazatot jelent.
(3) Szavazategyenlőség esetén elutasító döntés születik.
31. § A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt:
a) a napirend meghatározásáról,
b) az ügyrendi kérdésekről,
c) képviselői felvilágosítás kérésre, valamint kérdésre adott válasz elfogadásáról,
d) napirend tárgyalásának lezárásáról, a hozzászólások időtartamának korlátozásáról.
32. § (1) Titkos szavazás az Mötv. 48. § (4) bekezdésben meghatározott ügyekben tartható. A titkos szavazásról –önkormányzati képviselői indítványra - a képviselő-testület dönt.
(2) A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság bonyolítja le.
(3) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon történik.
(4) A szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv mellékletét képezi. A jegyzőkönyv tartalmazza:
a) a szavazás helyét és napját, a szavazás kezdetét és végét,
b) a Bizottság jelen lévő tagjainak nevét és tisztségét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket,
d) a szavazás eredményét,
e) a Bizottság jelen lévő tagjainak aláírását.
(5) Az Ügyrendi Bizottság elnöke a szavazás eredményét ismerteti a képviselő-testülettel.
33. § (1) A képviselő-testület a képviselők egynegyedének indítványára név szerinti szavazást tart. Nem lehet név szerinti szavazást tartani az Mötv. 48. § (3) bekezdésében írt esetekben és ügyrendi kérdésben.
(2) A név szerinti szavazásnál a jegyző betűrendben felolvassa a képviselő-testület tagjainak névsorát, a jelenlévő önkormányzati képviselők nevük felolvasásakor „egyetértek”, „ellenzem” kijelentéssel szavaznak. A leadott szavazatok a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvben név szerint rögzítésre kerülnek.
34. § (1) A felvilágosítás kérés valamely probléma felvetése és kifejtése a képviselő-testület ülésén, vagy ezzel kapcsolatos kérdés megfogalmazása a képviselő-testület vagy szervei hatáskörébe tartozó önkormányzati, közérdekű ügyben. A kérdés önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás.
(2) A képviselő a képviselő-testület ülésén felvilágosítást kérhet, kérdést intézhet a képviselő-testület bizottságához, a bizottság elnökéhez, a polgármesterhez, az alpolgármesterhez és a jegyzőhöz.
(3) A felvilágosítás kérést és kérdést szóban és írásban lehet előterjeszteni. A szóban előterjesztett felvilágosítás kérés vagy kérdés legfeljebb 2 percben történhet.
(4) Amennyiben a felvilágosítás kérés benyújtására a képviselő-testület ülését megelőzően legalább öt nappal sor kerül, úgy arra az ülésen érdemben válaszolni kell. A válasz elfogadásáról a felvilágosítást kérő legfeljebb 2 percben kifejtett véleménye vagy nyilatkozata után a képviselő-testület dönt. Ha a választ a képviselő-testület nem fogadja el, dönt a további teendőkről.
(5) A képviselő-testület ülésén előterjesztett felvilágosítás kérésre és kérdésre lehetőleg a képviselő-testület ülésén szóban, vagy legkésőbb harminc napon belül írásban választ kell adni. A választ valamennyi képviselőnek meg kell küldeni.
Az önkormányzati rendelet
35. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) képviselő-testület tagja;
b) képviselő-testület bizottsága;
c) jegyző;
d) települési nemzetiségi önkormányzat képviselő-testülete.
(2) A kezdeményezést a polgármesternek kell benyújtani. A rendeletalkotás szükségességéről a képviselő-testület a soron következő ülésen dönt.
36. § (1) A rendelet-tervezet előterjesztésében az előkészítés során tett javaslatokat szerepeltetni kell.
(2) A rendelet-tervezet szövegét a jegyző szerkeszti.
37. § (1) Társadalmi egyeztetésre kell bocsátani az önkormányzati rendelet tervezetét és indokolását (továbbiakban együtt: rendelet-tervezet).
(2) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani
a) a fizetési kötelezettségekről
b) a költségvetésről, a költségvetés módosításáról, a költségvetés végrehajtásáról
c) szervezet és intézmény alapításáról
d) helyi adókról szóló rendelet- tervezetet.
(3) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani a rendelet tervezetet:
a) ha annak sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik,
b) ha azt magasabb rendű jogszabály vagy a kormányhivatal által előírt kötelező jogalkotási határidő betartása indokolja,
c) ha az egyeztetés Legénd Község Önkormányzatának különösen fontos pénzügyi, környezetvédelmi, örökségvédelmi érdekeinek védelmét veszélyeztetné.
38. § (1) A társadalmi egyeztetés formái:
a) a rendelet tervezet képviselő-testület által történő tárgyalását megelőzően legalább 3 nappal Legénd Község Önkormányzatának hivatalos honlapján, hirdetőtábláján való közzététel és a honlapon megadott elérhetőségeken keresztül biztosított véleményezés,
b) a polgármester által - belátása szerint - a véleményezésbe bevont személyek, intézmények és szervezetek által történő közvetlen véleménykérés.
(2) A polgármester az (1) bekezdésben meghatározott egyeztetési formákon kívül – különösen indokolt esetben, szükség esetén – más formákat is igénybe vehet az egyeztetés, véleményeztetés céljára.
(3) A honlapon közzétett elektronikus levélcímen vagy írásban bárki véleményt nyilváníthat a társadalmi egyeztetésre bocsátás céljából közzétett rendelet-tervezetről. A névtelenül érkezett véleményeket nem kell figyelembe venni. A véleményező adatainak kezeléséhez szükséges hozzájárulást a személyes adatok védelméről és a közérdek adatok nyilvánosságáról szóló törvényben foglalt vélelem szerint a véleményezéssel járó adatkezelés tekintetében megadottnak kell tekinteni. A véleménynyilvánításra nyitva álló határidő nem lehet kevesebb 8 napnál.
(4) A polgármester mérlegeli a beérkezett véleményeket és azokról a rendelet-tervezet tárgyalásakor tájékoztatja a képviselő-testületet.
(5) A képviselő-testület rendeletének megjelölése Legénd Község Önkormányzata Képviselő-testületének __/__(__hó.___nap) önkormányzati rendelete _______(ról, ről) (a rendelet címe)
(6) Az Önkormányzat rendeleteit évenként folyamatos növekvő arab számmal és évszámmal, a kihirdetés hónapjának és napjának feltüntetésével kell jelölni, továbbá meg kell határozni a rendelet címét.
(7) A rendeleteket a polgármester és a jegyző írja alá.
(8) Az önkormányzati rendeletek a döntést követő 5 munkanapon belül – kivételes esetben 1 munkanapon belül – elkészítésre és kihirdetésre kerülnek.
39. § (1) A polgármester és a jegyző által aláírt önkormányzati rendeletet az önkormányzat hivatalos honlapján történő közzététellel kell kihirdetni. A rendelet kihirdetésének napja a honlapon történő közzététel napja.
(2) A rendeletet a jegyző legkésőbb a kihirdetést követő harmadik munkanapon belül a Nemzeti Jogszabálytárban közzéteszi.
40. § A kihirdetett és hatályos önkormányzati rendelettel kapcsolatosan véleményt, észrevételt, a jogszabály módosítására vonatkozó javaslatot bárki tehet, és a beérkező véleményeket az önkormányzati rendelet utólagos hatásvizsgálata során figyelembe kell venni, melyről a képviselő-testületet tájékoztatni kell.
Az önkormányzati határozat
41. § (1) A képviselő-testület határozatának megjelölése magában foglalja a képviselő-testület megnevezését, a határozat számát és a határozat évét arab számmal, zárójelben meghozatalának hónapját és napját római számmal, továbbá a „önk. határozata” kifejezést.
(2) A határozatot naptári évenként eggyel kezdődően folyamatosan kell számozni.
(3) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő 8 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek, érintetteknek.
42. § A Képviselő-testület a szavazati arányok rögzítésével, számozott határozat nélkül dönt:
a) napirend elfogadása,
b) lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámoló elfogadásáról, amennyiben újabb határidő vagy feladat nem kerül megállapításra,
c) a polgármester és az alpolgármester előző testületi ülés óta tett fontosabb intézkedéseiről, eseményeiről szóló tájékoztató elfogadása,
d) a polgármester és a bizottságok átruházott hatáskörben hozott döntéseiről szóló tájékoztató,
e) interpellációra adott válasz elfogadásáról, tudomásul vételéről,
f) tájékoztatók elfogadásáról, tudomásul vételéről.
43. § (1) A képviselő-testület zárt ülést tart, illetve tarthat az Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott kérdésekben. Az Mötv. 46. § (2) c) pontban foglalt témák tekintetében zárt ülés elrendeléséről a képviselő-testület a polgármester, a képviselő, vagy a jegyző indítványozására dönt.
(2) Az Mötv. 46. § (2) b) pontban foglalt esetben, ha az érintett a testületi ülésen kéri a zárt ülés tartását, ezt írásban és szóban is megteheti. Az írásba foglalt kérés a jegyzőkönyv mellékletét képezi. A szóbeli kérés a jegyzőkönyvben kerül rögzítésre.
(3) A zárt ülésen elhangzottakról a polgármester adhat tájékoztatást, mely során nem sértheti azokat az érdekeket, illetve jogszabályi rendelkezéseket, amelyek a zárt ülés elrendelésének alapjául szolgáltak.
A jegyzőkönyv
44. § (1) A képviselő-testület üléséről - a zárt ülésről külön - jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészíttetéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:
a) az ülés helyét és időpontját,
b) az ülésen megjelent és távol maradt testületi tagok nevét,
c) az ülésen tanácskozási joggal résztvevők nevét,
d) az elfogadott napirendeket és az előterjesztők nevét,
e) a napirendet megelőzően elhangzott kérdéseket, interpellációkat, azokkal kapcsolatos válaszokat, határozatokat,
f) a határozathozatal módját,
g) a szavazás számszerű eredményét,
h) a határozat szövegét,
i) az ülés folyamán történt fontosabb eseményeket,
j) a polgármester és a jegyző aláírását.
(3) A jegyzőkönyvben a felszólalások lényege kerül rögzítésre. A képviselő kérésére szó szerint kell rögzíteni hozzászólását, véleményét, nyilatkozatát.
(4) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell:
a) a jelenléti ívet,
b) a meghívót,
c) az írásbeli előterjesztéseket,
d) a kihirdetett rendeleteket,
e) a képviselő-testületi tag kérésére írásban is benyújtott hozzászólását, interpellációját,
f) a jegyző törvényességi észrevételét,
g) a titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet.
(5) A jegyzőkönyvet a mellékletekkel együtt a Hivatal kezeli. A Hivatal gondoskodik az adott évi jegyzőkönyvek és mellékleteik őrzéséről.
(6) Az állampolgárok a zárt ülésről készült jegyzőkönyv kivételével a jegyzőkönyvbe és mellékleteikbe a Hivatalban, előzetesen egyeztetett időpontban tekinthetnek bele.
(7) A jegyzőkönyvet a jegyző 15 napon belül elektronikusan megküldi a Nógrád Vármegyei Kormányhivatalnak az erre kialakított elektronikus portálon.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGA
45. § (1) A képviselő-testület állandó bizottsága az Ügyrendi Bizottság.
(2) A bizottság főbb feladatait és hatáskörét a 5. melléklet tartalmazza.
(3) A bizottság tagjainak száma 3 fő. A bizottsági tagok névsorát a 6. melléklet tartalmazza.
(4) A képviselő-testület, és a bizottság, vagy a bizottságok egymás közötti zavartalan kapcsolatát a polgármester biztosítja.
46. § A képviselő-testület eseti feladatai ellátására, meghatározott időre ideiglenes bizottságot alakíthat. Az ideiglenes bizottságra az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.
47. § (1) Egy képviselő egyidejűleg egy állandó és egy ideiglenes bizottságnak lehet tagja. A bizottság elnöke más bizottság elnöke nem lehet.
(2) A bizottsági tagok az Mötv. 1. melléklete szerinti esküt teszik a bizottság elnöki és tagi tisztségükre vonatkozóan és aláírják az esküokmányt. A képviselő-testület bizottságának nem képviselő tagja a megválasztását követően a képviselő-testület előtt - a képviselőre irányadó szöveggel, és az ott írtak szerint - esküt tesz és erről okmányt ír alá az Mötv. 40. § (1) bekezdése alapján.
(3) A bizottság képviselő és nem képviselő tagjainak a bizottság működésével összefüggő jogai és kötelezettségei azonosak.
48. § (1) A bizottság üléseit a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén az általa meghatalmazott bizottsági tag hívja össze és vezeti, képviseli a bizottságot.
(2) A bizottság ülésein bármely képviselő tanácskozási joggal részt vehet.
(3) A bizottság üléseire a képviselőtestület ülésére vonatkozó szabályok vonatkoznak.
49. § A bizottsági tag köteles a tudomására jutott titkot megőrizni. Titoktartási kötelezettsége bizottsági tagságának megszűnése után is fennáll.
50. § (1) A bizottság működésére, határozatképességére, a határozathozatalra, a döntések végrehajtására, a bizottság tagjainak kizárásra, a jegyzőkönyv tartalmára és a zárt ülés tartására a képviselő-testületre vonatkozó szabályok az irányadók.
(2) A bizottság üléseiről készült jegyzőkönyvet az elnök mellett a jelen lévő tagok közül a bizottság által az adott ülésre vonatkozóan választott egy tag írja alá.
51. § (1) A bizottság ülését az elnök hívja össze. A bizottsági ülés előterjesztéseit az ülés előtt legalább öt nappal meg kell küldeni a bizottsági tagok részére.
(2) A bizottságot 15 napon belüli időpontra össze kell hívni a polgármester, vagy a bizottsági tag napirendi javaslatot is tartalmazó indítványára.
(3) A bizottsági ülésekre a napirendekről való tájékoztatással meg kell hívni a polgármestert és a jegyzőt.
52. § A bizottság működésének szakmai, technikai, ügyviteli, adminisztrációs feladatait, a döntések végrehajtását a Hivatal látja el.
53. § A helyi önkormányzati képviselők és a polgármester összeférhetetlenségével, méltatlanságával, a vagyonnyilatkozataik kezelésével és ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat, valamint az egyéb, jogszabály által előírt kötelező bizottsági feladat- és hatásköröket az Ügyrendi Bizottság látja el.
A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZAT
54. § A települési nemzetiségi önkormányzat képviselő-testülete saját hatáskörében határozza meg szervezeti és működési rendjét.
55. § (1) Amennyiben a települési nemzetiségi önkormányzat jogainak gyakorlásához a képviselő-testület döntése szükséges, a nemzetiségi önkormányzat erre irányuló kezdeményezését a képviselő-testület köteles a következő ülésén napirendre tűzni.
(2) A képviselő-testület a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (továbbiakban: Njtv.) 81. §-ában meghatározott tárgykörökben önkormányzati döntést csak a nemzetiségi önkormányzat egyetértésével hozhat.
(3) A nemzetiségi intézmények vezetőinek kinevezéséhez, illetve a nemzetiséghez tartozók képzésére is kiterjedő képviselőtestületi döntéshez az Njtv. 81. § (2) bekezdésében foglaltak szerint a nemzetiségi önkormányzat egyetértése szükséges.
(4) A nemzetiségi önkormányzat a (2) – (3) bekezdésben meghatározott jogát az Njtv 83. § (4) bekezdésében meghatározottak szerint gyakorolhatja.
(5) Az Njtv. 80. §-ban foglalt kérdések tekintetében az önkormányzat és a települési nemzetiségi önkormányzat együttműködési megállapodást köt.
56. § (1) A képviselő-testület az éves költségvetési rendeletében e célra biztosított összeg erejéig a nemzetiségi önkormányzat működéséhez önkormányzati támogatást nyújthat.
(2) A nemzetiségi önkormányzat feladat- és hatásköre ellátáshoz szükséges, a települési önkormányzat tulajdonában lévő vagyon tekintetében a vagyon használatára vonatkozó együttműködési megállapodásban foglalt vagyontárgyak tekintetében, az együttműködési megállapodásban foglaltak szerint biztosítani kell a nemzetiségi önkormányzat használati jogát, azonban ez nem akadályozhatja a települési önkormányzat feladat- és hatáskörének ellátását.
(3) A nemzetiségi önkormányzat saját hatáskörében határozza meg:
a) az önkormányzat vagyonán belül a részére elkülönített vagyon használatát,
b) költségvetését, zárszámadását, a képviselőtestület által rendelkezésre bocsátott források felhasználását.
57. § A képviselő-testület ülésein a nemzetiségi önkormányzat képviselő tagja anyanyelvét is használhatja. Ha a felszólalás valamely nemzetiség nyelvén hangzott el, a felszólalás magyar nyelvű szövegét vagy annak tartalmi kivonatát az ülés jegyzőkönyvéhez csatolni kell.
A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A JEGYZŐ
58. § (1) A polgármester a képviselőtestület elnöke, aki felelős az önkormányzat egészének működéséért.
(2) A polgármester biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát. Tevékenységével hozzájárul a település fejlődéséhez, elsődleges feladata a település fejlesztése, a közszolgáltatások szervezése, a társadalmi szervezetekkel, a lakosság önszerveződő közösségeivel együttműködve.
(3) A polgármester az önkormányzati, valamint az államigazgatási feladatait, hatásköreit a Hivatal közreműködésével látja el.
(4) A polgármester főbb feladatai:
a) a település fejlődésének elősegítése,
b) a helyi közszolgáltatásokról való gondoskodás,
c) az önkormányzat vagyonának megőrzése és gyarapítása,
d) az önkormányzat gazdálkodási feltételeinek megteremtése,
e) a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének a biztosítása,
f) a nyilvánosság megteremtése, a helyi fórumok szervezése,
g) a lakosság önszerveződő közösségeinek a támogatása, a szükséges együttműködés kialakítása, kapcsolattartás,
h) az önkormányzati intézmények működésének ellenőrzése, segítése,
i) a jogszabályok szerinti munkáltatói jogkörök gyakorlása,
j) a képviselő-testület működési feltételeinek megteremtése, munkájának megszervezése,
k) a képviselő-testület tagjai és bizottságai munkájának segítése,
l) a képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtásának megszervezése és ellenőrzése,
m) a képviselő-testület munkatervének előkészítése, benyújtása, végrehajtása.
(5) A polgármester részletes feladat- és hatáskörét a jogszabályok és a képviselő-testület döntései határozzák meg.
(6) A polgármester a tisztségét főállásban látja el. A polgármester felett a munkáltatói jogkört a képviselő-testület gyakorolja.
(7) A polgármester ügyfélfogadási idejét hétfői napokon 9-12.00 óra között tartja.
(8) A polgármester szabadságának kiadására a képviselő-testület jogosult. A képviselő-testület a szabadságolási ütemterv jóváhagyásáról határozattal dönt.
59. § (1) A képviselő-testület saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással a képviselő-testület megbízatásának időtartamára a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy alpolgármestert választ, aki tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatát.
60. § (1) A jegyző főbb feladatai:
a) vezeti a Hivatalt, elkészíti a Hivatal szervezeti és működési szabályzatának, valamint mellékleteinek javaslatát, gondoskodik azok folyamatos aktualizálásáról, szükség szerinti módosításáról,
b) elkészíti a köztisztviselők munkaköri leírását, a köztisztviselői teljesítménykövetelményeket és teljesítményértékelést, valamint a köztisztviselők minősítését,
c) saját hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás, az utalványozás és az ellenjegyzés rendjét,
d) tájékoztatást ad a polgármesternek, a képviselő-testületnek, a bizottságoknak az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, jogszabály-változásokról,
e) a képviselő-testület ülésein gondoskodik a jegyzőkönyvvezetői feladatok ellátásáról,
f) tájékoztatja a képviselő-testületet a Hivatal munkájáról, az ügyintézésről,
g) gondoskodik az önkormányzati rendeletek kihirdetéséről és végrehajtásáról,
h) gondoskodik a Hivatal dolgozóinak rendszeres képzéséről, továbbképzéséről.
(2) A jegyző részletes feladat- és hatáskörét a jogszabályok és a képviselő-testület döntései határozzák meg.
(3) A jegyzőt megilleti a jog, hogy a képviselő-testület ülésén a tárgyalt témákhoz hozzászóljon, felszólalásában elmondja a témával kapcsolatos véleményét, meglátását, kérdést tehet fel, és javaslatot tehet.
61. § A jegyzői feladat- és hatásköröket a jegyző tartós távolléte vagy akadályoztatása esetén a Hivatal szervezeti és működési szabályzatában jegyző helyettesként megjelölt köztisztviselő látja el, és helyettesíti a jegyzőt.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET HIVATALA
62. § (1) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 84. § (1) bekezdésben meghatározott feladatkört Nézsa Község Önkormányzatával és Alsópetény Község Önkormányzatával kötött megállapodás alapján a Nézsai Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal) látja el. Legénd községben a Hivatal kirendeltsége működik.
(2) A Hivatal belső szervezeti tagozódását, munkarendjét és ügyfélfogadási rendjét a képviselő-testület külön döntésében határozza meg.
(3) A Hivatal szervezeti és működési szabályzatáról külön szabályzat rendelkezik.
AZ ÖNKORMÁNYZATI GAZDÁLKODÁS ALAPJAI
63. § (1) Az Önkormányzat az Mötv., valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, és a végrehajtási rendelet rendelkezései szerint, költségvetési rendelet alapján gazdálkodik.
(2) A költségvetési rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselőtestület elé.
(3) A zárszámadási rendelet elkészítésére és előterjesztésére a (2) bekezdésben leírt szabályok az irányadók.
(4) Az Önkormányzati vagyongazdálkodás szabályait külön önkormányzati rendelet állapítja meg.
(5) A képviselő-testület az Önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzéséről külsős (megbízásos, vállalkozási szerződéses) belső ellenőr útján gondoskodik. A teljes belsőellenőrzési feladatellátást 370/2011 (XII.11) Korm. rendelet alapján a belső ellenőr látja el. A feladat részletezését a belsőellenőrzési kézikönyv tartalmazza.
LAKOSSÁGI FÓRUMOK, KAPCSOLATTARTÁS
64. § A képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével lehetőséget teremt az állampolgárok és közösségeik számára a helyi ügyekben való részvételre, a tájékoztatásra, vélemény-nyilvánításra:
a) a képviselő-testület évente legalább egyszer az Mötv. 54. §-a szerint előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői a helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatot tehetnek.
b) a közmeghallgatás valós idejű kommunikációt lehetővé tévő, kép és hang egyidejű továbbítására alkalmas elektronikus hírközlő eszköz útján, illetve a honlapon való közzététel útján is megtartható. A közmeghallgatás időpontját megelőzően legalább 15 nappal az önkormányzat honlapján, és hivatalos közösségi média felületén előre meghirdetett módon lehetőséget biztosít a lakosságnak arra, hogy írásban észrevételeket tehessenek és kérdéseket tehessenek fel.
c) a közmeghallgatást a polgármester vezeti. A közmeghallgatáson felmerült kérdésekre szóban, vagy szükség esetén 15 napon belül írásban válaszolni kell.
d) a képviselő-testület a lakosság, a különböző társadalmi szervezetek, egyesületek, önszerveződő közösségek közvetlen tájékoztatása, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonása érdekében – a közmeghallgatásra vonatkozó szabályok alapján – falugyűlést is összehívhat.
65. § A Képviselő-testület az éves költségvetésben meghatározott összeg erejéig anyagilag is támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek, így különösen a helyi egyesületek, klubok, települési érdekeket szolgáló alapítványok működését, a településnek hírnevet szerző, vagy azt öregbítő személyek, szervezetek tevékenységét, és velük együttműködik.
AZ ÖNKORMÁNYZAT EGYÜTTMŰKÖDÉSEI
66. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és észszerűbb ellátása érdekében társulásokban vesz részt, a társulások megnevezését a 7. melléklet tartalmazza.
(2) A képviselő-testület feladatai ellátása érdekében megállapodáson alapuló együttműködések létrehozására törekszik. Együttműködési megállapodás kötésére a képviselő-testület jogosult. A megállapodást a képviselő-testület döntése alapján a polgármester írja alá.
ZÁRÓ RENDELKEZÉS
67. § Hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 8/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet.
68. § Ez a rendelet 2024. december 1-jén lép hatályba.
1. melléklet a 9/2024. (XI. 30.) önkormányzati rendelethez
1. Legénd Község Önkormányzata (körbélyegző)
2. Legénd Községi Önkormányzat
Képviselőtestülete (fejbélyegző)
2619 Legénd, Dózsa György út 77.
Adószám: 15451543-2-12
2. melléklet a 9/2024. (XI. 30.) önkormányzati rendelethez
1. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
2. 013320 Köztemető-fenntartás és -működtetés
3. 013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
4. 041232 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás
5. 041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
6. 041236 Országos közfoglalkoztatási program
7. 041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram
8. 045120 Út, autópálya építése
9. 045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
10. 051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása
11. 052080 Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése
12. 053010 Környezetszennyezés csökkentésének igazgatása
13. 062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk
14. 064010 Közvilágítás
15. 066010 Zöldterület-kezelés
16. 066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
17. 072111 Háziorvosi alapellátás
18. 072311 Fogorvosi alapellátás
19. 082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása
20. 082044 Könyvtári szolgáltatások
21. 082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
22. 082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
23. 084020 Nemzetiségi közfeladatok ellátása és támogatása
24. 091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai
25. 095020 Iskolarendszeren kívüli egyéb oktatás, képzés
26. 096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben
27. 096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben
28. 104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
29. 104042 Család- és gyermekjóléti szolgáltatások
30. 106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások
31. 107051 Szociális étkeztetés
32. 107055 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás
33. 107080 Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok
3. melléklet a 9/2024. (XI. 30.) önkormányzati rendelethez
1. Lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott rendszeres települési támogatási kérelem elbírálása
2. Rendkívüli települési támogatás (születési támogatás, temetési támogatás, különös méltánylást igénylő esetekben rendkívüli települési támogatás a szociális rendelet szerint)
3. Köztemetés költségeinek mentesítése alóli kérelem elbírálása
4. Szociális étkeztetés igénybevételére irányuló kérelem elbírálása
5. Lakások bérbeadói joga, nem lakás céljára szolgáló bérbeadói jogok és kötelezettségek gyakorlása
6. Művelődési ház, sportöltöző bérbeadása
7. Falugondnoki busz igénybevételére vonatkozó kérelem engedélyezése
8. Államháztartáson kívüli források átvétele 200.000.-Ft összegig
9. Filmforgatás célú közterület-használattal összefüggő hatáskörök
10. Településképi véleményezési- bejelentési- kötelezési eljárás lefolytatása
4. melléklet a 9/2024. (XI. 30.) önkormányzati rendelethez
1. Tunkel Tamás Ferenc polgármester
2. Rozina Csaba (alpolgármester)
3. Bogdán-Tóth Regina
4. Dobrocsiné Kis Nikoletta
5. Kurnász Gábor
5. melléklet a 9/2024. (XI. 30.) önkormányzati rendelethez
1. A képviselőtestület eseti igénye esetén előkészíti a képviselő-testület döntéseit, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását.
2. Dönt a bizottsági tag bizottsági döntéshozatalból történő kizárásáról érintettség esetén.
3. A képviselőtestület felhatalmazása alapján a képviselőtestület által meghatározott feladatkörben ellenőrzi a képviselő-testület, a képviselőtestület hivatalának, a képviselőtestület szervének a képviselőtestület döntésinek előkészítésére, végrehajtására irányuló munkát.
4. Kezdeményezheti a polgármester intézkedését, ha a hivatali tevékenységében az önkormányzati érdek sérelmét, vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli.
5. A bizottság elnöke a képviselőtestület ülésén tájékoztatja a képviselőket a feladatkörébe tartozó előterjesztés kapcsán a bizottság által kialakított döntésről, a bizottság döntési javaslatáról.
6. A bizottság ülésére előterjeszti a bizottság feladatkörébe tartozó, a települési képviselő által javasolt ügy megtárgyalását, mely az ülésre a képviselőt meghívja.
7. Az Ügyrendi Bizottság feladatkörében ellátja a helyi önkormányzati képviselők és a polgármester összeférhetetlenségével, valamint a vagyonnyilatkozatival kapcsolatos nyilvántartási, kezelési és ellenőrzési feladatokat.
8. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás eredményéről tájékoztatja a képviselőtestületet a soron következő ülésén.
9. Ellátja a méltatlansági eljárással kapcsolatos teendőket.
10. Ellátja a szavazás lebonyolításával kapcsolatos feladatokat, amennyiben titkos szavazásra sor.
11. Ellátja azokat a feladatokat, melyet bármely jogszabály a képviselőtestület bizottságának feladat és – hatáskörébe utal.
12. Ellátja a képviselőtestület által meghatározott feladatokat.
13. Állást foglal ügyrendi kérdésekben.
6. melléklet a 9/2024. (XI. 30.) önkormányzati rendelethez
1. Bogdán-Tóth Regina - képviselő, elnök
2. Dobrocsiné Kis Nikoletta- képviselő
3. Kurnász Gábor- képviselő
7. melléklet a 9/2024. (XI. 30.) önkormányzati rendelethez
1. Nézsa- Alsópetény- Legénd Óvoda Intézményfenntartó Társulás
2. Nyugat Nógrád Család- és Gyermekjóléti Szolgáltató Társulás
3. Nagyoroszi Közös Szociális Szolgáltató Társulás
4. Észak-Kelet Pest és Nógrád Megyei Regionális Hulladékgazdálkodási és Környezetvédelmi Önkormányzati Társulás