Nógrádsáp Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (I. 17.) önkormányzati rendelete

a Falugondnoki szolgálatról

Hatályos: 2022. 02. 01- 2024. 04. 10

Nógrádsáp Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (I. 17.) önkormányzati rendelete

a Falugondnoki szolgálatról

2022.02.01.

Nógrádsáp Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 60. § (4) bekezdésében, valamint a 92. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint 32. cikk (2) bekezdés meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet
A rendelet célja

1. § A rendelet célja, hogy a falugondnoki szolgáltatás szabályozott keretek között:

a) az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, valamint egyes alapszolgáltatásokhoz történő hozzájárulást biztosítsa,
b) továbbá az egyéni, közösségi szintű szükségletek teljesítését segítse.
2. A rendelet hatálya

2. § A rendelet hatálya kiterjed Nógrádsáp község közigazgatási területén életvitelszerűen élő állampolgárokra.

akik szociális körülményeik, ezen belül koruk, egészségi állapotuk és egyéb aktuális élethelyzetük alapján alkalmilag vagy tartósan jogosulttá válnak a szolgáltatás igénybevételére.
3. Az ellátandó feladatok

3. § A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok:

a) közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatok,

b) közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó kiegészítő feladatok,

c) önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások,

d) egyéb feladatok.

II. Fejezet

4. § (1) A képviselő testület a falugondnoki feladatok ellátására falugondnokot alkalmaz.

(2) A falugondnok foglalkoztatására a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992.évi XXXIII. törvényrendelkezéseit kell alkalmazni.

(3) A falugondnoki szolgáltatás ellátása falugondnok feladata.

(4) Falugondnokot a képviselő-testület nevezi ki. Kinevezése pályázat alapján történik. A falugondnok felett az alapvető munkáltatói jogokat a Képviselő – testület, az egyéb munkáltatói jogokat a polgármester gyakorolja.

(5) A falugondnok helyettesítéséről a polgármester, vagy az általa megbízott személy gondoskodik.

5. § (1) A falugondnoki szolgálat feladatait a falugondnok működési engedély alapján, a munkaköri leírásban meghatározottak, és az e rendeletben foglaltak szerint köteles ellátni.

Tevékenységéről évente beszámol a képviselő testületnek.
(2) A falugondnoki szolgálat igénybevétele térítésmentes
(3) Képviselő-testület a falugondnoki feladatok ellátásához szükséges vegyes használatú, műszaki vizsgával és CASCO biztosítással rendelkező, üzemképes gépjárművet biztosít.
(4) A gépjármű üzemeltetésével összefüggő szabályokat az Önkormányzat hatályos Gépjármű Üzemeltetési Szabályzata tartalmazza.
(5) A falugondnoki szolgálat igénybevételekor a szolgálatot igénybe vevőnek az igénybevételi naplót nem kell aláírni.

6. § A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok:

(1) A falugondnoki szolgálat közvetlen, személyes szolgáltatások körében tartozó alapfeladatai:

a) a közreműködés

aa) az étkeztetésben

ab) a házi segítségnyújtásban

ac) a közösségi és szociális információk szolgáltatásában

b) az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása, így

ba) a háziorvosi rendelésre szállítás,

bb) az egyéb egészségügyi intézménybe szállítás,

bc) a gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása;

c) gyermekek szállítása,

(2) A falugondnoki szolgálat közvetlen, személyes szolgáltatásokon belüli kiegészítő

feladatai:
a) a közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése,
b) az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,
c) az egyéb lakossági szolgáltatások, illetve az (1) bekezdés a) pontjában meghatározottakon
kívüli egyéb szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés.
(3) A falugondnoki szolgálat által nyújtott közvetett – az önkormányzati feladatok megoldását
segítő – szolgáltatások:
a) az ételszállítás önkormányzati intézménybe,
b) az önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére
c) a falugondnoki szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása.
(4) Amennyiben a falugondnok és a gépkocsi szabad kapacitással rendelkezik, az (1)-(3) bekezdésben foglaltakon túl helyi civil/nonprofit/ szervezetek is igénybe vehetik a falugondnoki szolgáltatásokat a polgármester engedélyével.
(5) A falugondnoki szolgáltatás keretében nyújtott ellátásokat a Nógrádsápi Községi Önkormányzat falugondnoki szolgálatának szakmai programja részletezi.

7. § (1) A falugondnok köteles működése során az előírt nyomtatványokat kitölteni, nyilvántartásokat vezetni és az üzemanyagköltségekről, valamint a bevételekről havonta elszámolni.

Záró rendelkezések

8. § E rendelet kihirdetését követően 2022. február 1-én lép hatályba.