Becske Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete
Becske Község Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 02. 14Becske Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete
Becske Község Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről
[1] Becske Község Önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése, amely egyben az államháztartás részét is képezi. Becske Község Önkormányzat éves költségvetéséből finanszírozza a kötelező, valamint önként vállalt feladatait, melynek forrásait és kiadásait a költségvetésről szóló rendelet tartalmazza.
[2] Becske Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdés eredeti jogalkotói hatáskörében és a 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A rendelet hatálya Becske Község Önkormányzatára (továbbiakban: önkormányzat) és az irányítása alá tartozó költségvetési szervre, Becskei Kerek-Perec Óvoda terjed ki.
1. Az Önkormányzat és költségvetési szerve 2025.évi költségvetése
2. § A képviselő-testület az önkormányzat - beleértve a költségvetési szervét - 2024. évi költségvetésének
1. bevételi főösszegét 145 309 737 Ft-ban
2. kiadási főösszegét 145 309 737 Ft-ban
3. A bevételből
a) működési célú bevételt 145 309 737 Ft-ban
b) felhalmozási célú bevételt 0 Ft-ban
4. A bevételből feladathoz kapcsolódóan:
a) kötelező feladat bevétele: 145 309 737 Ft-ban
b) önként vállalt feladat bevétele: 0 Ft-ban
c) állami (államigazgatási) feladat bevétele: 0 Ft-ban
5. A kiadásból:
a) működési célú kiadást 112 597 197 Ft-ban ebből személyi jellegű kiadásokat 62 528 442 Ft-ban, munkaadókat terhelő járulékokat 5 397 582 Ft-ban, dologi kiadásokat 44 671 173 Ft-ban, támogatást, pénzeszköz átadást, tartalék 29 637 247 Ft-ban,
b) felhalmozási célú kiadást 3 075 293 Ft-ban
6. A kiadásból feladathoz kapcsolódóan:
a) kötelező feladat kiadása: 142 234 444 Ft-ban
b) önként vállalt feladat kiadása: 3 075 293 Ft-ban
c) állami (államigazgatási) feladat kiadása: 0 Ft-ban
7. A hitelből:
a) működési célú hitelt 0 ezer Ft-ban
b) felhalmozási célú hitelt 0 ezer Ft-ban
állapítja meg.
3. § A képviselő-testület az önkormányzat, óvoda létszám-előirányzatát a 1. melléklet szerint állapítja meg.
4. § Az önkormányzat 2025. évi költségvetési kiadásait és bevételeit ezen belül kiemelt előirányzatait a 2. melléklet tartalmazza.
5. § Az Önkormányzat megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten a 3. melléklet tartalmazza.
6. § A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 4. melléklet részletezi.
7. § Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését az 5. melléklet szerint határozza meg.
8. § Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 6. melléklet szerint részletezi.
9. § Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 7. melléklet szerint hagyja jóvá.
10. § Az Önkormányzat 2025. évi adósságot keletkeztető fejlesztési célokat nem tervez az önkormányzat.
11. § Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését a 8. melléklet tartalmazza.
12. § Becskei Kerek-Perec Óvoda bevételeit és kiadásait a 9. melléklet tartalmazza.
2. A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
13. § Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
14. § Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
15. § (1) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és bevételek növelésének lehetőségeit.
(2) Az évközben jelentkező esetleges működési zavarok esetén a hátrányos helyzetben lévő önkormányzatok kiegészítő támogatására pályázatot nyújtsanak be, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(3) A hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a képviselő-testületet illetik meg.
16. § Az önkormányzati biztos kirendelésére vonatkozó szabályokat az Aht 71. § (1) bekezd. és Amr 116. § - 118. §-a határozza meg.
17. § (1) Az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzet) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
(2) az (1) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.
3. Az előirányzatok módosítása
18. § (1) Az önkormányzat és a költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatóak.
(2) A bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításáról a képviselő-testület dönt úgy, hogy költségvetési rendeletét legkésőbb a költségvetési beszámoló készítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja.
(3) Amennyiben az önkormányzat központi költségvetési forrásból többlet működési támogatást kap, annak cél szerinti felhasználása érdekében a polgármester az előirányzatok módosítása iránt intézkedhet, melyről a képviselő-testületet a soron következő ülésén tájékoztatja.
19. § A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.
4. A gazdálkodás szabályai
20. § Önkormányzaton kívülre, non-profit szervezet részére költségvetési forrást, támogatást folyósítani csak a konkrét célt, valamint a számadási kötelezettséget előíró megállapodás alapján lehet. A támogatás nem nyújtható addig, amíg a korábban előírt, de elmulasztott számadási kötelezettséget kedvezményezett nem teljesítette.
21. § A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
22. § Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
23. § A önkormányzati hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
24. § Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
5. Záró rendelkezések
25. § Az átmeneti gazdálkodás adott év január 1-jétől a költségvetés elfogadásáig az előző évi költségvetési előirányzatok keretei között történik.
26. § Ez a rendelet 2025. február 14-én lép hatályba.