Iliny Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2021. (V. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása
az önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról
Hatályos: 2021. 05. 29az önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról
Általános indokolás
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1)-(2) bekezdései értelmében az önkormányzat éves zárszámadásáról szóló rendeletének legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba kell lépnie. Magyarország Kormánya az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó humánjárvány megelőzése, illetve következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében veszélyhelyzetet hirdetett az ország egész területére.
Veszélyhelyzet alatt a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a képviselő-testület feladat-és hatáskörét a polgármester gyakorolja, ennek keretében jogosult a zárszámadási rendelet megalkotására.
A költségvetés teljesítése során törekedtünk a működőképességének megtartására s a feladatok elvégzésére. A személyi jellegű járandóságoknak és a pályázati kifizetéseknek mindig időben eleget tettünk. A szállítói számlák pénzügyi rendezése folyamatosan megtörtént, nem halmozódott fel kifizetetlen szállítói állomány. Likviditási helyzetünk jelentősen javult az előző évekhez képest. A bevételeink megérkezése és a kifizetések egyensúlyban voltak. Az intézmények finanszírozására, a közterületek, közutak kezelésére és karbantartására, kötelező feladataink ellátására az állami támogatáson kívül jelentős önkormányzati forrásokat tudtunk bevonni, növelve ezzel a hatékony feladatellátást.
Az év elején kialakult koronavírus járvány nehéz helyzet elé állította önkormányzatunkat, a járványügyi előírások figyelembevételével kellett megszervezni a feladatok ellátását és plusz kiadások is keletkeztek.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
Meghatározásra került a 2020. évi összesített teljesített kiadási és bevételi főösszeg. A bevételek összegéről és összetételéről a 1. mellékletben adunk tájékoztatást.
Az önkormányzat 2020. évi eredeti bevételi előirányzata 61.517.000 Ft volt. Az előirányzat önkormányzati rendeletben 79.799.541 Ft összegre került módosításra. A tényleges teljesített bevétel összesen 77.115.221 Ft. Törekedtünk a bevételeink folyamatos beszedésére, és újabb bevételi források feltárására a takarékos gazdálkodást előtérbe helyezve. A folyamatban lévő fejlesztési célkitűzések megvalósítására rendelkezésre állt a fedezet.
A bevételek rovatszámok szerinti alakulásáról az 1.számú mellékletben adunk tájékoztatást.
A 2. §-hoz
A közös hivatal 2020. évi teljesített kiadási és bevételi főösszegét tartalmazza. A közös hivatal költségvetése 58.523.074 Ft kiadási módosított előirányzatot tartalmazott. A tényleges teljesített kiadás 57.553.389 Ft.
A képviselő-testület működéséhez, a helyi önkormányzat, a helyi nemzetiségi önkormányzat gazdasági feladatainak ellátásához, a jegyzőhöz telepített államigazgatási feladatok elvégzéséhez szükséges személyi, tárgyi feltételek biztosításához, a vagyonkezelt ingó-ingatlan vagyon fenntartásához kapcsolódó bevételek és kiadások merülnek itt fel.
A hivatal 8 fő köztisztviselővel és részmunkaidős adminisztrációs, takarító, illetve karbantartó munkatárssal végzi feladatait. A hugyagi kirendeltség elkülönül, a jegyző irányításával önállóan végzi Hugyag Község Önkormányzata ügyviteli feladatait.
A közös hivatal éves költségvetése Őrhalom Község Önkormányzata költségvetésének részét képezi. A közös hivatal költségvetésében a legjelentősebb bevételi forrás az önkormányzati hivatalok működésének támogatása, amelyet intézményfinanszírozásként kap meg a hivatal. Az intézmény teljesített bevételei és kiadásai részletezését a 9. melléklet tartalmazza. A beszámolási időszakban 41.534.250 Ft személyi jellegű és 6.869.927 Ft járulék költség merült fel. A dologi kiadások 6.643.316 Ft összegben teljesültek, melyek fedezték a közüzemi szolgáltatás díjait, a legszükségesebb anyagbeszerzéseket, szakmai szolgáltatási kiadásokat.
A hivatal épületének rezsiköltségeiből arányosan tovább számlázásra kerültek a más intézményre eső költségek (családsegítő, könyvtár). Szolgáltatások ellenértékeként bérleti díjak, esküvői díjak, tulajdoni lap és térképmásolatok díjai érkeztek a hivatalhoz.
A jegyző és a közös hivatal dolgozói a fertőzésveszély és a többszöri megbetegedések ellenére is, áldozatos munkát végeztek a veszélyhelyzet fennállása alatt. A lakosság ügyeinek intézésében nem okozott fennakadást a személyes ügyfélforgalom korlátozása, mely a közösség és a dolgozók védelme miatt szükségessé vált országos szinten is. Az ügyintézés a lakosság által elérhető „csatornák” mindegyikén (telefon, e-mail, ügyfélkapu, e-papír, e-ügyintézés) folyamatosan zajlott és zajlik jelenleg is.
A 3. §-hoz
A 2020. évi maradvány összegét tartalmazza.
A 4. §-hoz
A zárszámadás mellékleteinek felsorolását tartalmazza.
Az 5. §-hoz
Meghatározza a rendelet hatályba lépésének napját.
Az 1–7. melléklethez, a 9. melléklethez és a 10. melléklethez
Bevételek alakulása
Magánszemélyek kommunális adója:
Iliny Község Önkormányzat Képviselő-testülete a külön önálló helyrajzi számon bejegyzett lakóingatlan, illetőleg lakásbérleti jogokra magánszemélyek kommunális adóját vezetett be. 2014.06.17-től érvényes adómértéke évi 6.000 Ft.
2020. évben a nyitó követelés 114.900 Ft
tárgyévi adóelőírás 539.000 Ft
tárgyévi adóbevétel 523.250 Ft
záró követelés 130.650 Ft
Helyi iparűzési adó:
Ennél az adónemnél az az adóalany (vállalkozó, Kft. Bt., Zrt. …), aki/amely állandó jellegű iparűzési tevékenységet végez az önkormányzat illetékességi területén, ha ott székhellyel, telephellyel rendelkezik, függetlenül attól, hogy tevékenységét részben vagy egészben székhelyén (telephelyén) kívül folytatja.
Ideiglenes jellegű a tevékenység, ha annak időtartama adóéven belül a 30 napot meghaladja, de nem éri el a 181 napot.
Állandó jellegű iparűzési tevékenységnél az adó mértéke az adóalap 1,5 %-a, ideiglenes jellegű tevékenységnél pedig naptári naponként 5.000 Ft.
Ideiglenes jellegű tevékenység 2020 évben nem volt, ilyen adótétel nem került kivetésre. A kivetett adó csak a %-os mértékű (állandó iparűzési tevékenységre tekintettel) került kivetésre, a KATA szabályai szerint 6 fő adózik.
Az adónemet sajátos fizetési mód jellemzi: az adózók egyrészt az előző év éves adója alapján előleget fizetnek (március 15. és szeptember 15.), másrészt a bevallás benyújtásával számolnak el az előző évi bevételükkel, és a befizetett adóelőleggel. Ha fizetendő adó kerül megállapításra, azt május 31-ig be kell fizetniük a helyi iparűzési adó számlára. A 2020. évben a május 31-i határidő a vírushelyzetre tekintettel kitolódott 2020. szeptember 30-ra, ami a bevallásadásra és az adófizetésre is vonatkozik.
2020. évben a nyitó követelés 538.616 Ft
tárgyévi adóelőírás 515.103 Ft
következő évi előírás 405.594 Ft
tárgyévi adóbevétel 961.421 Ft
záró követelés 497.892 Ft (tárgyéven túl esedékes 405.594 Ft)
Gépjárműadó:
A gépjárművek adóztatása nem helyi, hanem központilag egységes szabályok szerint, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala havi adatszolgáltatása (változásjelentései) alapján történik.
Az adó alapja a járművek hatósági nyilvántartásban feltüntetett teljesítménye kilowattban kifejezve, mértékét pedig a teljesítmény és a jármű gyártási évétől eltelt idő határozza meg. 2020.01.01-től a központi költségvetés elvonta, a vírushelyzetre tekintettel, az eddig az önkormányzatoknál maradó bevételt, így 2020-ban az önkormányzatoknál gépjárműadóból nem maradt felhasználható összeg. Az esetlegesen a hátralékból befolyó összeg is teljes mértékben tovább utalandó. További változás, hogy 2021.01.01-től az adómegállapítási jogot is elvették az önkormányzati adóhatóságtól.
2020. évben a nyitó követelés 219.260 Ft
tárgyévi adóelőírás 2.056.634 Ft
tárgyévi adóbevétel 1.941.686 Ft
záró követelés 334.208 Ft
Késedelmi pótlék:
Fizetési késedelem és/vagy mulasztás esetén késedelmi pótlék kerül előírásra, melyről az adózók az egyenlegértesítőikben tájékoztatást kapnak (kivéve a 200 Ft-ot el nem érő tételről).
2020. évben a nyitó követelés 43.183 Ft
tárgyévi adóelőírás 24.392 Ft
tárgyévi adóbevétel 13.611 Ft
záró követelés 53.964 Ft
Bírság:
Adóbevallási kötelezettség késedelme és/vagy elmulasztása miatt kerül kiszabásra. A törvény szerint magánszemély 200 E Ft-ig, más adózó 500 E Ft-ig terjedő mulasztási bírsággal sújtható. Egyéb közigazgatási bírság is megállapítható pl: a kutyatartók kötelezettségeinek megszegése esetén, melyet a bírság számlán tartunk nyilván.
A korábban kiszabottakkal együtt a 2020-as bírságkövetelések összege 0 Ft, az év végéig befolyt megtérüléseké pedig 0 Ft volt.
Egyéb bevétel
Egyéb bevételként tartjuk nyilván a víziközmű tartozásokat, melyeket az Önkormányzat megelőlegezett a fizetésre kötelezettek részére. Ezek egyéb bevételként szerepelnek.
2020. évben a nyitó követelés 7.440 Ft
tárgyévi adóelőírás 0 Ft
tárgyévi adóbevétel 0 Ft
záró követelés 7.440 Ft
Idegen bevételek:
Ide tartozik minden, más szervek (pl. rendőrség, kormányhivatal) által megállapított köztartozás (igazgatási szolgáltatási díj, elővezetési díj, munkaügyi bírság, stb.), melyet az ügyfelek nem fizettek meg az adott szervek részére, így azok továbbították az adóhatóság felé adók módjára történő behajtás végett.
Ezek a bevételek nem képezik az Önkormányzat bevételét, a befolyt összeg egésze tovább utalandó.
2020-ban nem érkezett befizetés az idegen bevételek számlájára.
Talajterhelési díj:
Azt a kibocsátót terheli, aki a műszakilag rendelkezésre álló közcsatornára nem köt rá és helyi vízgazdálkodási hatósági, illetve vízjogi engedélyezés hatálya alá tartozó szennyvízelhelyezést (ideértve az egyedi zárt szennyvíztározót is) alkalmaz. 2020. évben nem kötöttek rá egy ingatlant sem a szennyvízhálózatra.
2020. évben a nyitó követelés 53.000 Ft
tárgyévi adóelőírás 181.800 Ft
tárgyévi adóbevétel 120.600 Ft
záró követelés 114.200 Ft
A talajterhelési díj alól a képviselő testület határozata alapján 5 személy kapott mentességet.
Államigazgatási eljárási illeték:
Az önkormányzati adóhatóságnál kezdeményezett illetékköteles eljárásokban az adózók az előírt illetékeket az önkormányzat illetékbeszedési számlájára fizetik meg, melyekről az adóhatóságnak nyilvántartást kell vezetni, és minden negyedévet követő hónap 10-éig át kell utalnia a Magyar Államkincstár illetékbeszedési számlája javára.
2020. évben nem érkezett befizetés az illetékbeszedési számlára.
Pályázatokból származó bevételek
A művelődési ház épületenergetikai korszerűsítésére 25.034.744,- Ft összegű TOP támogatást nyertünk 2016-ban, melyből a 2017-es évben 1.252.480 Ft lett felhasználva a pályázat által előírt műszaki, kiviteli tervek és szakértői tanúsítványok elkészíttetésére, 2018-ban az engedélyek megérkezésére kellett várni és így a beruházás 2019-2020-as évre húzódott át. 2019 évben 18.849.049 Ft került felhasználásra. A projekt lezárása 2020-ban történt meg, melyre 4.650.349 Ft pályázati támogatás került felhasználásra.
A 2019 évben beadott önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések pályázat elbírálása alapján 14.756.325 Ft támogatás érkezett meg, melyből az Arany János út felújítása valósult meg 2020-ban.
2019 évben a Magyar Falu Program pályázatokon önkormányzatunk három pályázata került kedvező elbírálás alá, melynek kivitelezése 2020-ban valósult meg
A Magyar Falu Program Nemzeti és helyi identitástudat erősítése című pályázaton 14.289.488 Ft fejlesztési támogatást ítéltek meg, melyből a művelődési ház tetőszerkezete újult meg 2019 és 2020 évben.
A Magyar Falu Program Orvosi eszköz pályázat fejlesztési támogatás összegeként 2.408.416 Ft érkezett önkormányzatunkhoz, melynek felhasználása orvosi eszközök beszerzésére történt meg.
A Magyar Falu Program keretében meghirdetett Kistelepülések járda építésének, felújításának anyagtámogatása című pályázat keretében járda anyagköltségre 4.957.798 Ft támogatást nyer el önkormányzatunk. A járda felújításhoz szükséges anyagok beszerzése és kivitelezése megvalósult.
2020 évben a Magyar Falu Program Közterület karbantartó eszköz beszerzésére 14.952.980 Ft támogatást ítéltek meg önkormányzatunknak, melyből rézsűkasza beszerzése valósult meg.
Rendkívüli önkormányzati kiegészítő támogatásként 135.135,- Ft –ra pályáztunk sikeresen.
A 2020 évi szociális tüzelőanyag pályázaton 447.040,- Ft összegű támogatást ítéltek meg önkormányzatunknak, melyből a tűzifa megvásárlásra és szétosztásra került a szociális rászorultság figyelembevételével.
A tűzifák Ilinybe történő szállítási költsége 97.790.- Ft volt, mely az önkormányzat szociális keretéből került kiegyenlítésre.
Kiadások alakulása
A kiadások 2020. évi eredeti előirányzata 61.517.000.- Ft, a módosított előirányzata 79.799.541.- Ft, a tényleges teljesített kiadás 75.869.304.- Ft.
A költségvetési befizetések teljesítése és a személyi jellegű kiadások kifizetése volt elsődleges ebben az időszakban is.
A kiadások kiemelt előirányzatonkénti összegéről rovatonkénti bontásban az 1. mellékletben adunk tájékoztatást.
Személyi juttatások 8.172.736.- Ft összegben teljesültek.
Munkaadókat terhelő járulékok 1.304.347.- Ft összegben kerültek kifizetésre.
Dologi kiadások teljesítése 11.381.865.- Ft.
Ellátottak pénzbeli juttatásai 46.000.- Ft.
Működési célú pénzeszköz átadás teljesítési összege 4.826.197.- Ft.
Beruházási kiadások 32.154.512.- Ft összegben teljesültek.
Felújítások teljesített kiadásai 17.217.876.- Ft
A finanszírozási kiadások 765.771.- Ft összegben teljesültek.
A hitelállomány alakulása
A beszámolási időszakban hitelt, kölcsönt nem vettünk fel. Jelenleg nincs adósságszolgálati kötelezettségünk.
Felhalmozási és fejlesztési feladatok
A csatolt 6. mellékletben adunk tájékoztatást a felhalmozási és fejlesztési feladatok bevételeiről és kiadásairól.
A beruházások és fejlesztések teljesített kiadási összege 49.372.388.- Ft. A pályázatokon kívüli a fejlesztésekre saját bevételeink biztosítottak fedezetet.
A vagyon alakulása
Az önkormányzat vagyonáról az 4. mellékletben adunk tájékoztatást.
Iliny Község Önkormányzata 2020. évi költségvetésének teljesítése
Az önkormányzatok finanszírozásának elvei nem változtak az előző évhez képest, saját bevételeink is hasonlóan alakultak az előző évekhez.
Intézményeink finanszírozása az előző év tapasztalatin alapult és az intézményi költségvetések szerint történt.
Az önkormányzat működőképességének megtartása, valamint a kötelező feladatok ellátása mellett fontos feladat volt a helyi társadalmi szervezetekkel való együttműködés.
Az önkormányzat teljesített kiadásainak kormányzati funkciónkénti megoszlása:
A 5 sz. mellékletben adunk tájékoztatást a kormányzati funkciónkénti kiadásokról.
011130 Önkormányzati jogalkotás, igazgatási tevékenység
Működési kiadásokra 3.634.631 Ft-ot költöttünk, jellemzően anyagbeszerzésekre, szakmai szolgáltatásokra, pályázat előkészítésekre, bank költségre.
018010 Önkormányzatok elszámolásai a központi költségvetéssel
Az előző években kiutalt pályázati támogatások elszámolásai alapján 1.328.877 Ft fel nem használt pályázat visszafizetési kötelezettséget teljesítettünk. Az előző évben kiutalt normatíva támogatás előleg 765.771.- Ft volt.
018030 Támogatási célú finanszírozási műveletek
Az Ilinyi Idősek Klub finanszírozására fenntartási hozzájárulásként 3.407.000.- Ft került átadásra, melyet a 7. számú melléklet részletez.
041237 Közfoglalkoztatás
A Foglalkoztatási Osztály által támogatott közfoglalkoztatás keretében 2020. 08. hótól 1 fő volt foglalkoztatva. Személyi kiadásaira 351.392.- Ft-ot költöttünk.
045160 Közutak, hidak fenntartása
Közutak karbantartásához szükséges anyagbeszerzésre és szolgáltatások igénybevételére, felújításra 17.078.325.- Ft kiadást számoltunk el.
062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk
A Magyar Falu Program pályázatokkal kapcsolatos kiadásokra 26.563.790.- Ft került felhasználásra a pályázati támogatásból.
064010 Közvilágítás
Közvilágításra 546.577 Ft dologi kiadást költöttünk.
066020 Községgazdálkodás
Községgazdálkodás 2020 évi kiadásai 12.179.145.- Ft, mely a település egyéb üzemeltetési, karbantartási kiadásait tartalmazza, és itt jelenik meg a TOP Épületenergetikai pályázat kiadásai is.
072111 Háziorvosi alapellátást
A háziorvosi szolgálat dologi kiadásai 180.161 Ft-ot tettek ki.
072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás
A háziorvosi központi ügyeleti szolgáltatás díja 70.400 Ft
082042 Könyvtári állomány gyarapítása
Dologi kiadáson a normatíva felhasználásként előírt könyvbeszerzés költsége 207.568.- Ft
082044 Könyvtári szolgáltatások
A könyvtári szolgáltatások dologi és fejlesztési kiadásai 1.825.367.- Ft
082091 Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel
Közművelődési kiadásként színpad építésre 1.236.625,- Ft került elszámolásra.
107055 Falugondnoki szolgáltatás
A falugondnoki szolgáltatás 2020 évi tejesítése 5.644.355.- Ft volt, melyből dologi kiadásra (falubusz üzemanyag költség, javítási-, karbantartási költség, gépjármű biztosítás) 1.831.987.- Ft-ot költöttünk.
107060 Szociális pénzbeli és természetbeni ellátás
A kormányzati funkción 827.216 Ft kiadás valósult meg, mely az egyéb segélyezés /temetési, átmeneti szociális /, valamint természetben nyújtott támogatások (szociális tűzifa) összegei.
A 8. melléklethez
A Csitár-Iliny Községek Intézményfenntartó Társulása feladata az alapító önkormányzatok működési célú támogatásának felhasználásával a Csitár-Iliny Községek Társult Idősek Klub intézmény finanszírozása. A teljesített bevételeit és kiadásait az 8. melléklet tartalmazza.
A Csitár-Iliny Községek Társult Idősek Klubja látja el Csitár és Iliny település vonatkozásában a gyermekétkeztetés, szünidei étkeztetés, szociális étkeztetés és az idősek nappali ellátásával kapcsolatos feladatokat.
A 2020 évi bevételek 27.192.884.- Ft-ban teljesültek. A bevételek az ellátási díjakból, a feladatalapú normatív támogatásból és az önkormányzatok működési célú támogatásaiból tevődnek össze.
A 2020 évi költségvetés 24.862.500.- Ft eredeti kiadási előirányzatot tartalmazott, a módosított kiadási előirányzata 27.194.500.- Ft lett. A tényleges teljesített kiadás 26.973.787.-Ft.
A kiadások között az Idősek Klubja dolgozóinak személyi juttatásai, munkaadót terhelő járulékai és a feladatellátáshoz kapcsolódó dologi kiadások szerepelnek (élelmezés nyersanyag beszerzés, közüzemi díjak, tisztítószerek).
A 11. melléklethez
Iliny Község Önkormányzata az óvodai nevelésre vonatkozó kötelező feladatát feladat-ellátási megállapodás keretében a csitári tagóvodán keresztül látta el. A csitári tagóvoda a Hugyagi Óvoda tagóvodája. Az óvodák 2020. évi teljesített bevételeit és kiadásait a 11. melléklet tartalmazza.