Nógrádmarcal Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2020 (X.20.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2020. 10. 20- 2020. 10. 20Nógrádmarcal Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2020 (X.20.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2020-10-20-tól
Nógrádmarcal Község Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a szervezeti és működési szabályzatról a következő rendeletet alkotja.
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Nógrádmarcal Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).
(2) Az Önkormányzat székhelye: 2675 Nógrádmarcal, Rákóczi út 2.
(3) Az Önkormányzat működési területe: Nógrádmarcal község közigazgatási területe.
(4) A képviselő-testület hivatalos megnevezése: Nógrádmarcal Község Önkormányzata Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület)
(5) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet: Nógrádmarcal Község Önkormányzatának Képviselő-testülete.
(6) A képviselő-testület hivatalának megnevezése: Szügyi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Közös Hivatal).
(7) A Közös Hivatal székhelye: 2699 Szügy, Rákóczi út 99-101.
(8) Az önkormányzat hivatalos honlapja: www.nógrádmarcal.hu
2. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma 5 fő. A képviselők névsorát a 1. számú függelék tartalmazza.
(2) A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 66. §-a szerint tagja a Képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából önkormányzati képviselőnek tekintendő.
3. § A Képviselő-testület szervei:
a.) a polgármester,
b.) a képviselő-testület bizottságai,
c.) a jegyző,
d.) a közös önkormányzati hivatal
e.) a társulás.
II. Fejezet
Önkormányzat jelképei
4. § Az Önkormányzat jelképei a címer és a zászló. Az önkormányzati jelképek leírását az 1. számú melléklet tartalmazza. Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét külön rendelet szabályozza.
5. § (1) Az Önkormányzat, a polgármester és a Közös Hivatal bélyegzőjén Magyarország hivatalos címerét kell használni. A Magyarország címerét ábrázoló bélyegző használatát kifejezetten előíró jogszabály hiányában a község címerét ábrázoló bélyegző is használható.
(2) Az azonos tartalmú bélyegzőket arab sorszámmal kell ellátni.
(3) Az Önkormányzat bélyegzőinek teljes körű lenyomatait az 1. számú függelék tartalmazza.
(4) A bélyegzők használatáért teljes felelősséggel a bélyegzőt átvevő polgármester, jegyző, valamint köztisztviselő tartozik felelősséggel.
III. Fejezet
Az önkormányzat feladata, hatásköre
6. § (1) Nógrádmarcal Község Önkormányzata ellátja az Mötv. 10. § (1) bekezdése alapján a törvényben meghatározott kötelező, és az általa önként vállalt feladatokat és hatásköröket. Az Mötv. 20. §. (1) bekezdése szerint az önkormányzat köteles ellátni mindazokat a törvényben meghatározott feladatokat, amelyek a helyi lakosság alapvető létfeltételeit és az ehhez szükséges közszolgáltatások közvetlen igénybevételének lehetőségeit biztosítja.
(3) Az önkormányzati feladatok kormányzati funkciók szerinti meghatározását a 2. számú melléklet tartalmazza.
(4) Az önként vállalt önkormányzati feladatok vállalása előtt a polgármesternek előkészítő eljárást kell lefolytatni, amelyben tisztázni szükséges a feladat ellátásának anyagi, személyi és technikai feltételeit. Az előkészítő eljárást tartalmazó javaslatnak tartalmaznia kell a feladat elvállalásával elérendő célt és megvalósításukhoz szükséges költségvetési forrásokat is.
(5) Az önként vállalt feladatokról az önkormányzat éves költségvetésében – a fedezet biztosításával – kell dönteni. A döntésnél figyelembe kell venni az államháztartáson kívüli átadott, átvett pénzeszközökre vonatkozó törvényi és helyi rendeleti előírásokat.
(6) Az Önkormányzat a kötelező és önként vállalt feladatai ellátása, koordinálása, valamint fejlesztése érdekében együttműködik:
a.) a Balassagyarmati Kistérséggel,
b.) a Balassagyarmati Járással,
c.) a Nógrád Megyei Önkormányzattal,
d.) a Nógrád Megyei Kormányhivatallal,
e.) Csesztve Község Önkormányzatával,
f.) Szügy Község Önkormányzatával.
7. § (1) Az Mötv. 41. § (4) - (5) bekezdése értelmében a Képviselő-testület az átruházható hatásköreit önkormányzati rendeletben a polgármesterre, bizottságra, a jegyzőre vagy a társulásra ruházhatja át. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.
(2) A Képviselő-testület az átruházott hatáskörök gyakorlásához utasítást adhat, valamint a hatáskört visszavonhatja.
(3) Az átruházott hatásköröket a 2. számú függelék tartalmazza.
(4) A települési képviselő kezdeményezheti, hogy a Képviselő-testület vizsgálja felül a polgármester és a társulás által átruházott hatáskörben, önkormányzati ügyekben hozott döntést.
(6) Átruházott hatáskörbe tartozó önkormányzati hatósági ügyekben előterjesztett fellebbezést a képviselő-testület a következő ülésén köteles megtárgyalni. Ilyen testületi anyagot írásban lehet előterjeszteni, az első fokú döntéshozó fellebbezésre vonatkozó véleményének csatolásával.
8. § (1) Az Mötv. 42. §-a határozza meg a Képviselő-testület át nem ruházható hatásköreit, amelyekben kizárólag csak a Képviselő-testület dönthet.
(2) A Képviselő-testület további át nem ruházható hatásköröket nem határozhat meg az SzMSz-ben.
9. § A Képviselő-testület az Mötv. 18. §-ában foglalt hatáskört nem vonhatja el, nem korlátozhatja.
IV. Fejezet
A képviselő-testület működése
1. A képviselő-testület ülése
10. § (1) A Képviselő-testület
a.) alakuló-,
b.) rendes-, (munkaterv szerinti)
c.) rendkívüli
üléseken látja el feladatait.
(2) A Képviselő-testület üléseit a nógrádmarcali községházán tartja.
(3) A Képviselő-testület elnöke a polgármester.
Az alakuló ülés
11. § (1) A Képviselő-testület alakuló ülését a választás eredményének jogerőssé válását követő tizenöt napon belül tartja meg.
(2) Az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti.
12. § (1) A polgármester felkérésére a Helyi Választási Bizottság elnöke tájékoztatást ad a helyi önkormányzati képviselők választásáról és annak eredményéről.
(2) Az alakuló ülésen a polgármester és az önkormányzati képviselők esküt tesznek, és aláírják az esküokmányt. Az eskü szövegét e rendelet 1. számú függeléke tartalmazza. Az eskü szövegét a Helyi Választási Bizottság elnöke olvassa elő.
(3) Az eskütételt követően a polgármester megszavaztatja az alakuló ülés kötelező napirendi pontjait, melyek az alábbiak:
a.) a polgármester programjának ismertetése,
b.) a polgármester juttatásainak megállapítása,
c.) az alpolgármester megválasztása,
d.) az alpolgármester juttatásának megállapítása,
e.) a bizottsági struktúra kialakítása.
13. § A képviselő-testület az alakuló ülésen, de legkésőbb az azt követő ülésen felülvizsgálja Szervezeti és Működési Szabályzatát.
A rendes ülés
14. § (1) A Képviselő-testület éves munkaterve alapján, szükség szerint, de évente legalább hat ülést tart.
(2) A Képviselő-testületi ülés hossza legfeljebb 3 óra időtartamú, mely 1 órával – a jelenlévő képviselők többségi szavazatával – indokolt esetben meghosszabbítható.
(3) A polgármester indokolt esetben a munkatervben meghatározottaktól eltérhet.
A rendkívüli ülés
15. § (1) Rendkívüli ülés az év bármely napjára összehívható.
(2) A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze, továbbá az Mötv 44. §-ban meghatározott esetekben a rendkívüli ülést köteles összehívni.
(3) A rendkívüli ülés bármilyen értesítési módon összehívható (írásban, szóban, telefonon, e-mailen) azzal a megkötéssel, hogy az értesítésnek az ülés időpontját megelőzően legalább 48 órával, az írásos előterjesztéseknek 24 órával korábban meg kell érkeznie.
(4) Azokban az esetekben, amikor a rendkívüli ülés összehívása kötelező, az önkormányzati képviselő, bizottságok, vagy kormányhivatal vezetőjének indítványával együtt a meghívót a rendes ülés meghívójára vonatkozó szabályok szerint kell kiküldeni.
Együttes ülés
16. § (1) A Szügyi Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei a közös önkormányzati hivatal működését érintő, a közös önkormányzati hivatal létrehozására irányuló megállapodásban meghatározott kérdésekről együttes ülésen döntenek.
(2) Az együttes ülés összehívására, vezetésre, a tanácskozási rendjére, a döntéshozatalra vonatkozóan a rendeletben megállapított szabályokat kell alkalmazni, az alábbi eltérésekkel:
a.) Az együttes ülés összehívásáról a közös önkormányzati hivatal székhelye szerinti önkormányzat polgármestere (a továbbiakban: székhely önkormányzat polgármestere) gondoskodik. Az együttes ülést köteles összehívni bármelyik nem székhely település polgármesterének indítványára.
b.) Az ülés helye a Közös Hivatal Tanácsterme.
c.) Az ülést a székhely önkormányzat polgármestere vezeti, akadályoztatása vagy a tisztség betöltetlensége esetén az ülést a székhely önkormányzat alpolgármestere vezeti. A székhely önkormányzat alpolgármesterének akadályoztatása, vagy a tisztség betöltetlensége esetén, az ülést a nem székhely önkormányzatok polgármestereinek egyike vezeti, megállapodásuk szerint.
d.) Az együttes ülés jegyzőkönyve az azon résztvevő képviselő-testületek számával egyező példányban készül. A jegyzőkönyvet a jegyző mellett, valamennyi az ülésen részt vevő polgármester aláírja.
2. Az ülések tervezése, előkészítése. Munkaterv
17. § (1) A Képviselő-testület adott évi üléseinek konkrét számát és időpontját a képviselő-testület által határozattal elfogadott éves munkaterve tartalmazza.
(2) A képviselő-testület július és augusztus hónapokban munkaterv szerinti rendes ülést nem tart.
(3) A munkaterv javaslat összeállításához javaslatot kell kérni:
a.) a képviselőktől,
b.) a képviselő-testület bizottságától,
c.) a jegyzőtől,
d.) az önkormányzat intézményeinek vezetőitől.
18. § (1) A munkaterv tervezetét a polgármester legkésőbb a tárgyévet megelőző év december 15-ig a Képviselő-testület elé terjeszti.
(2) A munkaterv tartalmazza:
a.) az ülések időpontját,
b.) az adott ülésen tárgyalandó témákat,
c.) az előterjesztő megnevezését,
d.) az előterjesztésben közreműködőket.
3. A képviselő-testületi ülések összehívása. Az előterjesztések
19. § (1) A képviselő-testületi ülést a polgármester az elfogadott éves munkatervben meghatározottak szerint vagy rendkívüli ülés esetén hívja össze és vezeti. A polgármester akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja.
(2) A Képviselő-testület üléseit a polgármester és az alpolgármester együttes akadályoztatása esetén a mindenkori Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
20. § (1) A Képviselő-testület ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.
(2) A Képviselő-testület ülése sürgős, halasztást nem tűrő indokolt esetben – a polgármester vagy a jegyző útján – telefonon is összehívható, melynek szükségességéről a polgármester saját hatáskörben dönt.
(3) A Képviselő-testület ülésére szóló meghívót a napirendek írásos anyagával együtt úgy kell kézbesíteni, hogy azt a települési képviselők és a meghívottak rendes ülés esetén az ülés előtt 72 órával, rendkívüli ülés esetén az ülés kezdete előtt 24 órával megkapják.
(4) A meghívót és a napirendi pontok írásos anyagát a Képviselő-testület és a bizottság tagjai e-mail-en keresztül kapják meg.
(5) A meghívónak tartalmaznia kell
a.) az ülés helyét,
b.) az ülés időpontját,
c.) a tervezett napirendeket,
d.) a napirendek előadóit,
e.) a meghívót aláíró személy nevét, beosztását.
(6) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről – a rendes ülést megelőzően 48 órával, a rendkívüli ülés előtt 24 órával – a lakosságot tájékoztatni kell, a meghívónak a község hirdetőtábláján történő kifüggesztésével.
(7) A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket.
21. § A Képviselő-testület ülésére – a képviselő-testület tagjain kívül – tanácskozási joggal meg kell hívni:
a.) a jegyzőt
b.) a napirendi pont tárgya szerint illetékes szerv vezetőjét,
c.) a települési nemzetiségi önkormányzat elnökét,
d.) akinek a jelenléte a napirend alapos és körültekintő tárgyalásához elengedhetetlenül szükséges.
22. § A képviselő-testület ülésein jelenlévő választópolgároknak tanácskozási joguk nincs, kivéve, ha a hozzászólási szándékot az ülés megkezdésekor jelzik a képviselő-testület felé. A tanácskozási jog megadásáról a polgármester dönt. A hozzászólás időtartama legfeljebb 2 perc lehet.
Az előterjesztés
23. § (1) Előterjesztésnek minősül minden, a munkatervbe felvett és új – a tervezett napirenden kívüli – anyag.
(2) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések főbb fajtái:
a.) döntést igénylő javaslat, amely irányulhat rendeletalkotásra (rendelettervezet), vagy határozathozatalra (határozati javaslat),
b.) beszámoló valamely feladat elvégzéséről, valamely szerv tevékenységéről,
c.) tájékoztató, jelentés, amely a képviselő-testület részéről tudomásul vételt igényel.
(3) A testületi ülésre előterjesztést tehet:
a.) a polgármester,
b.) a jegyző,
c.) a képviselő-testület bizottságának elnöke a bizottság nevében,
d.) a képviselő,
e.) az önkormányzati intézmények vezetői,
f.) mindazon állami, társadalmi és gazdasági szervezetek vezetői, akiket a képviselő-testület előterjesztés elkészítésére felkér.
(4) A Képviselő-testületi ülésre az előterjesztés írásban és szóban is benyújtható.
(5) Írásban kell előterjeszteni
a.) a minősített többségű döntést igénylő napirendi pontot,
b.) a költségvetési javaslatot,
c.) a zárszámadási javaslatot,
d.) a rendelettervezetet,
e.) a közbeszerzéssel kapcsolatos javaslatot,
f.) szabályzatokat,
g.) az éves költségvetés 1%-át meghaladó értékű beruházásra tett ajánlatot.
(6) Amennyiben a benyújtott előterjesztés véleményezése a bizottság ügykörébe tartozik, az előterjesztés csak a bizottság véleményével ellátva terjeszthető a képviselő-testület elé. A bizottság véleményéről a bizottság elnöke a napirend tárgyalásakor szóbeli tájékoztatást ad.
(7) Az előterjesztések és azok mellékleteinek összeállítása, majd a képviselők részére történő megküldése a jegyző feladata, aki e tevékenységébe szükség szerint bevonja a hivatal illetékes köztisztviselőjét, valamint esetenként külső szakértőt.
24. § (1) Az írásos előterjesztés két fő részből áll:
a.) az első rész tartalmazza
aa.) az előterjesztés címét, tárgyát
ab.) a tárgyalandó témakör pontos, tömör, tárgyilagos és tényszerű bemutatását,
ac.) az előzményeket, különösen a témában hozott korábbi testületi döntéseket,
ad.) a tárgykört rendező jogszabályokat,
ae.) az előkészítésben résztvevők véleményét, s mindazokat a körülményeket, összefüggéseket, tényeket, adatokat, amelyek lehetővé teszik az értékelést és a döntést indokolják
af.) több döntési változat esetén az egyes változatok mellett és ellen szóló érveket, valamint azok várható következményeit, hatásait.
b.) a második rész tartalmazza
ba.) a határozati javaslatot, rendelettervezetet
bb.) a végrehajtásért felelős személy megnevezését,
bc.) a végrehajtási határidőt.
(2) Az írásos előterjesztéshez szóbeli kiegészítést az előterjesztő akkor tehet, ha az új információt tartalmaz.
25. § (1) A meghívón nem szereplő, de a képviselő-testületi ülésen napirendre felvett minden további előterjesztés szóbeli előterjesztésnek minősül.
(2) Szóbeli előterjesztés leghosszabb ideje 5 perc, ettől a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott döntésével el lehet térni.
(3) Szóbeli előterjesztést tehet a polgármester, az alpolgármester, a képviselő, a bizottság elnöke, a jegyző.
4. A képviselő-testület ülésének vezetése
26. § (1) A Képviselő-testület ülését vezető személy:
a.) a jelenléti ív alapján megállapítja a jelenlévő települési képviselők számát, az ülés határozatképességét, valamint ismerteti a távollétüket bejelentőket,
b.) javaslatot tesz a jegyzőkönyvvezető és a hitelesítők személyére,
c.) előterjeszti az ülés napirendi javaslatát,
d.) napirend előtt tájékoztatást ad az átruházott hatáskörben hozott döntésekről, a képviselő-testületi döntések végrehajtásáról, valamint a két ülés közötti időszak fontosabb eseményeiről.
(2) A Képviselő-testület határozatképes, ha az ülésen a megválasztott képviselők több mint a fele jelen van. Az ülésvezető a határozatképességet az ülés egész időtartama alatt köteles figyelemmel kísérni, azt minden döntés előtt megvizsgálni.
(3) A testület határozatképtelensége esetén az elnök legfeljebb 30 percre időtartamra rendkívüli szünetet rendelhet el.
(4) Amennyiben a rendkívüli szünet eredménytelenül eltelik, az elnök az ülés későbbi időpontra történő elhalasztására tesz javaslatot. Ennek elfogadásához a jelenlevő képviselők egyszerű szótöbbségű egyetértő döntése szükséges.
(5) A Képviselő-testület határozatképtelensége vagy az ülés megszakadása esetén a képviselő-testület ülését ugyanazon napirendek tekintetében 8 napon belüli időpontra újból össze kell hívni.
27. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében, minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, mely során:
a.) szót ad a napirendi pont előterjesztőjének szóbeli kiegészítésre;
b.) szót ad az előterjesztést megtárgyaló bizottság előadójának a bizottság döntésének ismertetésére;
c.) megnyitja a napirend vitáját, és a bejelentkezés sorrendjében szót ad a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak;
d.) ismét szót ad a napirendi pont előadójának, hogy válaszoljon a vitában elhangzott hozzászólásokra;
e.) lezárja a vitát.
(2) Az ülés során egy képviselő egy napirendi ponthoz legfeljebb két esetben szólhat hozzá. Az első felszólalás ideje 5 percnél, a második 2 percnél hosszabb nem lehet.
(3) Az előterjesztő, az önkormányzat hivatalának napirendben érintett dolgozója, a polgármester és a jegyző több alkalommal is hozzászólhat.
(4) A tanácskozási joggal rendelkezők napirendi pontonként, legfeljebb egy esetben, 5 perc időtartamban szólalhatnak fel.
(5) A vita lezárása után, a döntéshozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
28. § A képviselő-testület ülésének vezetése során jelentkező további feladatok:
a.) a rend fenntartása,
b.) az ügyrendi kérdések szavazásra bocsátása és a szavazás eredményének kihirdetése,
c.) az időszerű kérdésekről tájékoztatás,
d.) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről, a két ülés között történt fontosabb eseményekről,
e.) az ülés bezárása.
29. § (1) A polgármester, illetve az ülés vezetője gondoskodik a tanácskozás rendjének fenntartásáról, mely során:
a.) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ. Ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja a hozzászólótól a szót.
b.) rendre utasíthatja azt a személyt, aki a Képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít, valamint aki e rendeletnek a tanácskozás rendjére vagy a szavazásra vonatkozó rendelkezéseit megszegi.
c.) ismétlődő rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi a rendbontót;
d.) ismételt és súlyos rendbontás esetén a rendbontó eltávolításához hatóság segítségét veheti igénybe.
(2) A c) és d) pontban felsorolt intézkedés a Képviselő-testület tagjával szemben nem alkalmazható.
(3) Amennyiben a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja. Amennyiben a rend nem áll helyre, a polgármester elhagyhatja az üléstermet, mellyel az ülés félbeszakad.
(4) Az ülés vezetőjének a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vitába szállni nem lehet.
30. § (1) A Képviselő-testület ülése nyilvános.
(2) A hallgatóság a nyilvános ülésen a részére kijelölt helyen foglalhat helyet, a tanácskozást nem zavarhatja.
31. § (1) A Képviselő-testület zárt ülést tart, illetve tarthat a Mötv. 46.§ (2) bekezdésében meghatározott kérdésekben. A Mötv. 46.§ (2) c) pontban foglalt témák tekintetében zárt ülés elrendeléséről a képviselő-testület a polgármester, a képviselő, vagy a jegyző indítványozására dönt.
(2) A zárt ülésre a Mötv. 46. § (3) bekezdésében meghatározott személyeken túl kötelező az érintett meghívása:
a.) összeférhetetlenségi, méltatlansági,
b.) fegyelmi eljárás megindítása, büntetés kiszabása
c.) vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás
d.) választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, annak visszavonása - ügyek tárgyalásakor.
(3) A zárt ülésen elhangzottakról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, a képviselő-testületi ülések jegyzőkönyveinek készítésére vonatkozó szabályok alkalmazásával.
(4) A zárt ülésen hozott döntésekről az érintetteket és a végrehajtásért felelősöket a határozat megküldésével értesíteni kell.
5. A döntéshozatal módja. A képviselő-testület döntései.
Szavazás
32. § (1) Szavazni csak személyesen lehet. Szavazás közben a szavazást indokolni nem szabad.
(2) A szavazás módja „nyílt” vagy „titkos” és ezeken belül „név szerinti” lehet. A szavazás érvényességéhez „egyszerű”, illetve „minősített” többség szükséges.
Nyílt szavazás
33. § (1) A Képviselő-testület döntéseit egyszerű szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza.
(2) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik, amely során „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” szavazat adható.
Titkos szavazás
34. § (1) A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat a Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt esetekben, illetve bármely képviselő javaslatára, ha a Képviselő-testület azt vita nélkül, a szavazás megkezdése előtt, nyílt szavazással, egyszerű többséggel elfogadja.
(2) A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság az ülésen jelen lévő tagjai bonyolítják le.
a.) a jegyző segítséget nyújt a szavazólapok elkészítésében,
b.) a szavazólapot az önkormányzat körbélyegzőjével kell ellátni,
c.) a Bizottság minden képviselő részére átadja a szavazólapot és a borítékot,
d.) a szavazólap kitöltéséhez külön helyiséget kell biztosítani
e.) a Bizottság a képviselők előtt lezárja az üres urnát,
f.) a kitöltött szavazólapot, borítékba helyezve, a bizottság előtt kell az urnába dobni.
(3) A Képviselők szavazását követően az Ügyrendi Bizottság az urnát felnyitja és megszámolja a szavazatokat.
(4) Az Ügyrendi Bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testülettel a szavazás eredményét.
(5) A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvében rögzíteni kell:
a.) a szavazók számát
b.) az urnában talált szavazólapok számát,
c.) az érvényes és érvénytelen szavazatok számát
d.) a jelöltre/jelöltekre leadott szavazatok számát,
e.)a szavazás eredményét
(6) A polgármester kihirdeti a Képviselő-testület döntését.
Név szerinti szavazás
35. § (1) A képviselő-testület a képviselők egynegyedének indítványára név szerinti szavazást tart. Az Mötv 48. § (3) bekezdésében meghatározott esetekben nem lehet név szerinti szavazást tartani. Az indítványról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
(2) A név szerinti szavazásnál a jegyző betűrendben felolvassa a képviselő-testület tagjainak nevét, a jelenlévő önkormányzati képviselők nevük felolvasásakor „igen”, „nem”, „tartózkodom” kijelentéssel szavaznak.
(3) A név szerinti szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A név szerinti szavazás tényét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
Az egyszerű és a minősített többségi szavazás
36. § (1) Az egyszerű többséggel hozott határozathoz a jelenlévő képviselők több mint a felének az egybehangzó szavazata szükséges. Szavazategyenlőség esetén a vitát tovább kell folytatni, és a vita lezárása után ismételten szavazni kell. Ha az ismételt szavazás esetén is szavazategyenlőség áll fenn, az előterjesztést az előkészítőnek átdolgozásra, mérlegelésre vissza kell adni, és azt a következő rendes ülésre elő kell terjeszteni, ahová az előterjesztő újabb megoldási javaslatot is köteles előterjeszteni.
(2) A képviselő-testület minősített többségű döntéséhez a megválasztott képviselők több mint felének IGEN szavazata szükséges.
(3) A Képviselő-testület döntéséhez minősített többség szükséges az Mötv. 50. §-ban meghatározott esetekben, továbbá:
a.) a Képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlatásához;
b.) képviselői megbízás megszűnéséről szóló döntéshez;
c.) képviselő (polgármester) döntéshozatalból való kizáráshoz;
d.) összeférhetetlenség, méltatlanság megállapításához;
e.) a polgármesterrel szembeni kereset benyújtásáról szóló határozat meghozatalához;
f.) a gazdasági program elfogadásához;
g.) hitelfelvétel, kötvénykibocsátás, tagi kölcsön nyújtásához;
h.) önkormányzati vagyonnal való rendelkezéshez ötmillió forint felett;
i.) helyi népszavazás kiírásához;
j.) kitüntetés adományozásához;
k.) gazdasági társaság alapításához, gazdasági társaságba tagként való belépéshez;
l.) testületi hatáskörök átruházásához, annak visszavonásához;
m.) mindazon egyéb esetekben, amikor a törvény a döntéshozatalhoz minősített többséget ír elő.
A Képviselő-testület döntései
37. § (1) A Képviselő-testület döntései
a.) a határozat,
b.) a rendelet.
(2) A Képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, nem számozott, alakszerű határozat nélkül dönt:
a.) a napirend meghatározásáról,
b.) ügyrendi kérdésről,
c.) képviselői interpellációra adott válasz elfogadásáról,
d.) tájékoztató elfogadásáról,
e.) név szerinti szavazás elrendeléséről.
38. § A Képviselő-testület határozatait külön-külön, naptári év elejétől kezdődően, folyamatos növekvő sorszámmal kell ellátni. A határozat megjelölése tartalmazza a sorszámot, elfogadásának évét, hónapját és napját, az alábbiak szerint
Nógrádmarcal Község Önkormányzata Képviselő-testületének
……/….. (…. …..) számú határozata
a ……………………………………………………. -ról
39. § (1) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a képviselő-testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.
(2) A határozat meghozatalára az előterjesztést benyújtó tesz javaslatot.
(3) A határozatokról nyilvántartást kell vezetni, amelyről a jegyző gondoskodik. Az átruházott hatáskörben hozott határozatokat külön kell jelölni és nyilvántartani.
(4) A határozatok nyilvánosak, azokba bárki betekinthet a Közös Hivatalban ügyfélfogadási időben, előre egyeztetett időpontban.
40. § A képviselő-testület a hatályos magasabb szintű jogszabályok helyi önkormányzatokra vonatkozó felhatalmazása alapján önkormányzati rendeletet alkot.
41. § A képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a rendelet kihirdetésének időpontját (év, hó, nap megjelöléssel) az alábbiak szerint:
Nógrádmarcal Község Önkormányzata Képviselő-testülete
……/….. (…. …..) önkormányzati rendelete
a ……………………………………………………. -ról
42. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
a.) a polgármester, az alpolgármester,
b.) a képviselő-testület bizottsága,
c.) képviselő,
d.) jegyző
(2) Helyi társadalmi viszonyok rendezésére vonatkozó rendelet alkotását írásban kezdeményezheti a településen működő, bejegyzett társadalmi, civil szervezet.
(3) A kezdeményezést a polgármesternél célszerű írásban benyújtani. A kezdeményezést a polgármester a jegyző törvényességi észrevételével terjeszti a képviselő-testület elé.
43. § (1) A rendelettervezet előterjesztésében az előkészítés során tett javaslatokat szerepeltetni kell.
(2) Az elfogadott kezdeményezés alapján a kezdeményező bevonásával a jegyző gondoskodik a rendelettervezet szakmai előkészítéséről.
44. § (1) Társadalmi egyeztetésre kell bocsátani az önkormányzati rendelet tervezetét és indokolását (továbbiakban együtt: rendelettervezet).
(2) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani
a.) a fizetési kötelezettségekről
b.) a költségvetésről, a költségvetés módosításáról, a költségvetés végrehajtásáról
c.) szervezet és intézmény alapításáról
e.) helyi adókról
szóló rendelettervezetet.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott kivételeken túl nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani a rendelettervezetet:
a.) ha annak sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik,
b.) ha azt magasabb rendű jogszabály vagy a kormányhivatal által előírt kötelező jogalkotási határidő betartása indokolja,
c.) ha az egyeztetés Nógrádmarcal Község Önkormányzata különösen fontos pénzügyi, környezetvédelmi, örökségvédelmi érdekeinek védelmét veszélyeztetné.
45. § (1) A társadalmi egyeztetés formái:
a.) a rendelettervezet képviselő-testület által történő tárgyalását megelőzően legalább 5 nappal Nógrádmarcal Község Önkormányzatának hivatalos honlapján való közzététel és a honlapon megadott elérhetőségeken keresztül biztosított véleményezés,
b.) a polgármester és a jegyző által meghatározott - a véleményezésbe bevont személyek, intézmények és szervezetek által történő közvetlen véleménykérés.
(2) A polgármester az (1) bekezdésben meghatározott egyeztetési formákon kívül – különösen indokolt esetben, szükség esetén - más formákat is igénybe vehet az egyeztetés, véleményeztetés céljára.
(3) A honlapon közzétett elektronikus levélcímen vagy írásban bárki véleményt nyilváníthat a társadalmi egyeztetésre bocsátás céljából közzétett rendelettervezetről. A névtelenül érkezett véleményeket nem kell figyelembe venni. A véleményező adatainak kezeléséhez szükséges hozzájárulást a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvényben foglalt vélelem szerint a véleményezéssel járó adatkezelés tekintetében megadottnak kell tekinteni.
(4) A rendelettervezet tárgyalásakor a beérkezett véleményekről tájékoztatni kell a Képviselő-testületet.
6. A képviselő-testület jegyzőkönyve
46. § (1) A képviselő-testület nyílt és zárt üléséről ülésenként jegyzőkönyv készül, melynek elkészítéséért a jegyző felelős.
(2) A jegyzőkönyv készítés szabályaira az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadóak.
(3) A jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl tartalmazza:
a.) a távol maradt képviselők nevét, valamint, hogy távolmaradását a képviselő jelezte, vagy nem jelezte,
b.) a napirend előtti felszólalásokat,
c.) a levezető elnök esetleges intézkedéseit, továbbá az ülésen történt fontosabb eseményeket,
d.) a jegyző törvényességi észrevételét,
e.) az elhangzott kérdéseket, interpellációkat, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat és határozatokat,
f.) a levezető elnök, a jegyző, a hitelesítő aláírását, az önkormányzat bélyegzője lenyomatát.
(4) A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá a jegyzőkönyv hitelesítőjével együtt. A jegyzőkönyv hitelesítőjének személyére az ülés vezetője tesz javaslatot.
(5) A jegyzőkönyv közokirat. A közérdekű adat és a közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell. A zárt ülésen hozott testületi döntés nyilvános.
47. § (1) A jegyzőkönyvben a felszólalások lényege kerül rögzítésre. A polgármester vagy a képviselők minősített többségének indítványára a testületi ülés egészéről, vagy egyes napirendi pontjának tárgyalásáról szó szerinti jegyzőkönyvet kell készíteni.
(2) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a képviselő-testület által hozott döntést. A határozatot a jegyzőkönyv szövegébe kell beépíteni, rendeletek esetében a jegyzőkönyv szövegében azt kell szerepeltetni, hogy a testület a rendeletet a jegyzőkönyv mellékleteként elhelyezett szöveggel fogadja el.
(3) Zárt ülés jegyzőkönyve esetében rögzíteni kell azt, hogy a meghívottak milyen minőségben vannak jelen.
(4) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:
a.) a meghívót,
b.) a jelenléti ívet,
c.) az írásos előterjesztéseket, egyéb, napirendhez kapcsolódó, kiosztásra kerülő anyagot,
d.) a rendelettervezetet, határozati javaslatot,
e.) az írásban benyújtott kérelmeket, beadványokat,
f.) a képviselő által írásban benyújtott hozzászólást (a képviselő kérésére),
g.) az elfogadott rendeletet,
h.) titkos szavazás esetén a titkos szavazásról készült jegyzőkönyv egy példányát.
(5) A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a Közös Hivatal kezeli. A Közös Hivatal gondoskodik a jegyzőkönyveknek és mellékleteiknek, valamint a polgármester és a jegyző saját kezű aláírásával ellátott és kihirdetett rendeleteknek évek szerint rendezett őrzéséről.
(6) A jegyzőkönyveket, a rendeleteket, és a határozatokat elektronikus formában, számítógépen is nyilván kell tartani, évek szerinti bontásban.
48. § (1) Az állampolgárok a zárt ülésről készült jegyzőkönyv kivételével a jegyzőkönyvbe és mellékleteikbe a Közös Hivatalban, előzetesen egyeztetett időpontban, ügyfélfogadási időben betekinthetnek.
(2) A jegyzőkönyvről, illetőleg annak részeiről, valamint más önkormányzati dokumentumokról az állampolgárok – térítési díj ellenében – másolatot kérhetnek.
V. Fejezet
A települési képviselő jogállása
49. § (1) A települési képviselő Nógrádmarcal Község egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választópolgárok érdekeit.
(2) A települési képviselőt megillető tiszteletdíjról külön rendelet rendelkezik.
50. § (1) A települési képviselő főbb jogai az Mötv. 32. §-ban meghatározottak alapján:
a.) Részt vehet a Képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk megszervezésében és ellenőrzésében.
b.) Kezdeményezheti, hogy a Képviselő-testület vizsgálja felül bizottságainak, a polgármesternek – a Képviselő-testület által átruházott – önkormányzati ügyekben hozott döntését.
c.) Megbízás alapján képviseli a Képviselő-testületet.
d.) A Képviselő-testület hivatalától igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, illetve ügyviteli közreműködést.
e.) Sürgős, azonnali intézkedést igénylő közérdekű ügyben kezdeményezheti a Hivatal intézkedését, melyre 15 napon belül jogosult érdemi választ kapni.
f.) Bizottsági ülésen tanácskozási joggal részt vehet.
(2) A települési képviselő – az Mötv. 32. §-ban meghatározottakon túl – köteles
a.) kapcsolatot tartani a választóival, tájékoztatni őket a képviselő-testület működése során hozott közérdekű döntésekről,
b.) lehetőség szerint előre bejelenteni, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni,
c.) képviselőhöz méltó magatartást tanúsítani, a képviselő-testület és szervei tekintélyét, hitelét óvni,
d.) a tudomására jutott önkormányzati-, szolgálati-, üzleti-, valamint magántitkot megőrizni.
(3) A képviselő-testület a képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokat az Mötv. 53. § (1) bekezdés d) pontja alapján az alábbiak szerint határozza meg:
a.) a képviselő köteles az ülésre pontosan megjelenni,
b.) a képviselő az ülésre köteles a részére előterjesztésként megküldött anyagot áttekinteni,
c.) a jelen szervezeti és működési szabályzat szerint a testületi ülésen meghatározott hozzászólási jogot szabályszerűen gyakorolni.
51. § (1) A képviselő összeférhetetlenségére az Mötv. 36-37.§-ában foglaltak az irányadók. Az összeférhetetlenségi bejelentést az ok megjelölésével a polgármesternél kell előterjeszteni.
(2) Az összeférhetetlenségi ügyeket az Ügyrendi Bizottság vizsgálja.
(3) A bizottság elnöke köteles az összeférhetetlenségi bejelentést a legközelebbi testületi ülésen ismertetni, s döntésre előkészíteni.
52. § (1) A képviselő az Mötv. 39.§ (1) bekezdése szerint vagyonnyilatkozatot köteles tenni. A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség elmulasztásának szankcióit a törvény szabályozza.
(2) A képviselői vagyonnyilatkozatokat az Ügyrendi Bizottság tartja nyilván és ellenőrzi.
VI. Fejezet
A képviselő-testület bizottságai
53. § (1) A képviselő-testület egy állandó bizottsága hoz létre, az Ügyrendi Bizottságot.
(2) A bizottság főbb feladatait és hatáskörét a 3. számú melléklet tartalmazza.
(3) A bizottság tagjainak száma 3 fő. A bizottság személyi összetételét az 1. számú függelék tartalmazza.
54. § A képviselő-testület eseti feladatai ellátására, meghatározott időre, vagy a feladat ellátására ideiglenes bizottságot alakíthat. Az ideiglenes bizottságra az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni.
55. § A bizottság összetételére – tagjaira és elnökére – a polgármester tesz javaslatot.
56. § (1) Egy képviselő egyidejűleg egy állandó és egy ideiglenes bizottságnak lehet tagja. A bizottság elnöke más bizottság elnöke nem lehet.
(2) A bizottság nem képviselő tagjai a képviselő-testület előtt esküt tesznek. Az eskü szövegét az 1. számú függelék tartalmazza.
(3) A bizottság képviselő és nem képviselő tagjainak a bizottság működésével összefüggő jogai és kötelezettségei azonosak.
57. § (1) A bizottság üléseit a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén az általa meghatalmazott bizottsági tag hívja össze és vezeti az ülést, valamint képviseli a bizottságot.
(2) A bizottság ülésein bármely képviselő tanácskozási joggal részt vehet.
(3) A bizottság üléseire a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályok vonatkoznak.
58. § (1) A bizottság működésére, határozatképességére, a határozathozatalra, a döntések végrehajtására, a bizottság tagjainak kizárásra, az előterjesztésre, a jegyzőkönyv tartalmára és a zárt ülés tartására, az ülés vezetésére és a rend fenntartására a képviselő-testületre vonatkozó szabályok az irányadók.
(2) A bizottságot 15 napon belüli időpontra össze kell hívni a polgármester, vagy a bizottsági tag napirendi javaslatot is tartalmazó indítványára.
(3) A bizottság üléseiről készült jegyzőkönyvet az elnök mellett a jelen lévő tagok közül a bizottság által az adott ülésre vonatkozóan választott egy tag írja alá.
59. § A bizottság működésének szakmai, technikai, ügyviteli, adminisztrációs feladatait, a döntések végrehajtását a Közös Hivatal látja el.
VII. Fejezet
A nemzetiségi önkormányzat
60. § A települési nemzetiségi önkormányzat képviselő-testülete saját hatáskörében határozza meg szervezeti és működési rendjét.
61. § (1) Amennyiben a települési nemzetiségi önkormányzat jogainak gyakorlásához a képviselő-testület döntése szükséges, a nemzetiségi önkormányzat erre irányuló kezdeményezését a képviselő-testület köteles a következő ülésén napirendre tűzni.
(2) A képviselő-testület a nemzetiségek jogairól szóló 2011 évi CLXXIX törvény (továbbiakban: Njt.) 81.§-ban meghatározott tárgykörökben önkormányzati döntést csak a nemzetiségi önkormányzat egyetértésével hozhat.
(3) A Közös Hivatal a helyi nemzetiségi önkormányzat részére biztosítja az Njt. 80. § (1) bekezdés a) – g) pontja szerint, az önkormányzati működés személyi és tárgyi feltételeit, továbbá gondoskodik a működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról. A települési önkormányzat a helyi nemzetiségi önkormányzat számára helyiséghasználatot biztosít.
(4) A települési önkormányzat a helyi nemzetiségi önkormányzattal, a helyiséghasználatra, a további feltételek biztosítására és a feladatok ellátására vonatkozóan az Njt. 80. § (2) bekezdése szerint és a (3) bekezdése szerinti tartalommal közigazgatási szerződést köt. A közigazgatási szerződés mindkét képviselő-testület jóváhagyását követően lép hatályba.
VIII. Fejezet
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző, az aljegyző
A polgármester
62. § (1) Nógrádmarcal községben a polgármester a tisztségét főállásban látja el.
(2) A polgármester képviseli a képviselő-testületet.
(3) A polgármesteri tisztség összeférhetetlenségi szabályait az Mötv. 72-73. §-ai, a vagyonnyilatkozat tételi kötelezettségét az Mötv. 39. §, 72. § (4) bekezdése, a polgármesteri tisztség megszüntetésének szabályait az Mötv. 69-70. §-ai tartalmazzák.
63. § (1) A polgármester az önkormányzati, valamint az államigazgatási feladatait, hatásköreit a Közös Hivatal közreműködésével látja el.
(2) A Szügy község polgármestere a Közös Hivatal irányításával, feladatinak és munkájának szervezésével, belső szervezeti tagozódásának, létszámának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének meghatározásával kapcsolatos, az Mötv-ben meghatározott hatásköreit Csesztve és Nógrádmarcal községek polgármestereinek egyetértésével gyakorolja.
(3) A polgármester törvényben meghatározott feladatain túli főbb feladatai:
a.) a település fejlődésének elősegítése,
b.) a helyi közszolgáltatásokról való gondoskodás,
c.) az önkormányzat vagyonának megőrzése és gyarapítása,
d.) az önkormányzat gazdálkodási feltételeinek megteremtése,
e.) a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének a biztosítása,
f.) a nyilvánosság megteremtése,
g.) a lakosság önszerveződő közösségeinek a támogatása, a szükséges együttműködés kialakítása, kapcsolattartás,
h.) az önkormányzati intézmények működésének ellenőrzése, segítése,
i.) szerződést köt az éves költségvetés 1 %-ig terjedő vagyonügyletben, melyről a képviselő-testületet utólag tájékoztatja,
j.) maga, vagy az általa megbízott személy útján ellátja a képviselő-testület tulajdonosi képviseletét,
k.) a képviselő-testület működési feltételeinek megteremtése, munkájának megszervezése,
l.) a képviselő-testület tagjai és bizottságai munkájának segítése,
m.) a képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtásának megszervezése és ellenőrzése,
n.) a képviselő-testület munkatervének előkészítése, benyújtása, végrehajtása,
o.) fogadja az önkormányzattal kapcsolatban álló külföldi partnerek képviselőit, és a velük való tárgyalás során előzetes megállapodásokat köt,
p.) véleményt nyilvánít a település életét érintő kérdésekben,
q.) nyilatkozik a sajtónak, hírközlő szerveknek
64. § (1) A főállású Polgármester munkaideje feladatellátásából adódóan kötetlen, heti 40 óra.
(2) A főállású Polgármester szabadság napjait a szabadságolási ütemtervnek megfelelően veszi ki, amelyet az Alpolgármester felügyel.
(3) A polgármester minden kedden 14 és 15 óra között fogadóórát tart.
65. § (1) A polgármester lemondására az Mötv. 69. § (2) bekezdését kell alkalmazni.
Az alpolgármester
66. § (1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.
67. § (1) Az alpolgármester a polgármester általános helyettese, a polgármester irányításával látja el feladatát.
(2) Az alpolgármesterre a polgármester helyettesítése idején megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó szabályok.
(3) Az alpolgármester minden hétfőn 10 és 12 óra között fogadóórát tart.
A jegyző
68. § (1) A jegyzőt – pályázat alapján határozatlan időre – Csesztve, Szügy és Nógrádmarcal községek polgármesterei lakosságszámarányos, többségi döntéssel nevezik ki.
(2) A jegyző felett az egyéb munkáltatói jogokat Szügy község polgármestere gyakorolja.
69. § (1) A jegyző részletes feladat- és hatáskörét a jogszabályok és a képviselő testület döntései határozzák meg. A jegyző jogállására az Mötv. 81. § (1) bekezdést kell alkalmazni.
(2) A jegyző az Mötv 81. § (3) bekezdésében meghatározott feladatokon túli főbb feladatai:
a.) vezeti a Közös Hivatalt, elkészíti a Közös Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának, valamint mellékleteinek javaslatát, gondoskodik azok folyamatos aktualizálásáról, szükség szerinti módosításáról,
b.) elkészíti a Közös Hivatal működéséhez szükséges szabályzatokat,
c.) elkészíti a köztisztviselők munkaköri leírását, a köztisztviselői teljesítménykövetelményeket és teljesítményértékelést, valamint a köztisztviselők minősítését,
d.) saját hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás, az utalványozás és az ellenjegyzés rendjét,
e.) tájékoztatást ad a polgármesternek, a Képviselő-testületnek, a bizottságoknak az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, jogszabályváltozásokról,
f.) előkészíti, törvényességi szempontból ellenőrzi a képviselő-testületi ülések előterjesztéseit, a rendelettervezeteket és a határozati javaslatokat,
g.) a Képviselő-testület ülésein gondoskodik a jegyzőkönyvvezetői feladatok ellátásáról,
h.) tájékoztatja a képviselő-testületet a Közös Hivatal munkájáról, az ügyintézésről,
i.) gondoskodik az önkormányzati rendeletek kihirdetéséről és végrehajtásáról,
j.) gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról,
k.) rendszeresen áttekinti az képviselő-testületi rendeletek felsőbbrendű jogszabályokkal való harmonizálását, ha jogszabálysértést tapasztal, írásban tájékoztatja a polgármestert,
l.) gondoskodik a Közös Hivatal dolgozóinak rendszeres képzéséről, továbbképzéséről,
m.) felügyeli az önkormányzatok gazdálkodását és eljár a gazdálkodási szabályzat szerint.
(3) A jegyző gyakorolja a munkáltatói jogokat a Közös Hivatal közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX törvény hatálya alá tartozó munkavállalói tekintetében. A kinevezéshez, bérezéshez, vezetői megbízáshoz, annak visszavonásához, felmentéshez, jutalmazáshoz a polgármesterek egyetértése szükséges.
(4) A jegyzőt megilleti a jog, hogy a képviselő-testület ülésén a tárgyalt témákhoz hozzászóljon, felszólalásában elmondja a témával kapcsolatos véleményét, meglátását, javaslattal éljen, illetve kérdést tegyen fel.
(5) A jegyző köteles jelzéssel élni a képviselő-testület törvénysértő döntései és intézkedései esetén. A törvénysértés észlelését a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvében rögzíteni kell.
(6) A jegyző minden hétfőn 10:00 és 12:00 óra között fogadóórát tart.
Az aljegyző
70. § (1) Csesztve, Szügy és Nógrádmarcal községek polgármesterei lakosságszámarányos többségi döntéssel, a jegyző javaslatára – a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint – aljegyzőt neveznek ki, a jegyző helyettesítésére, a jegyző által meghatározott feladatok ellátására.
(2) Az aljegyző felett az egyéb munkáltatói jogokat a jegyző gyakorolja.
71. § (1) A jegyzői és az aljegyző tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén, a tisztség betöltetlensége, illetve akadályoztatás kezdő időpontjától számított legfeljebb hat hónap időtartamra a jegyzői feladatok ellátására Szügy község polgármestere – Csesztve és Nógrádmarcal községek polgármestereinek írásbeli véleményét kikérve – jelöli ki a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő hivatali köztisztviselőt.
(2) Amennyiben a jelen szabályzat 72. § (1) bekezdésben meghatározott képesítéssel rendelkező köztisztviselő nincs, akkor más önkormányzat Polgármesteri Hivatalának, vagy Közös Önkormányzati Hivatalának jegyzője kerül megbízásra.
IX. Fejezet
A Közös Önkormányzati Hivatal
72. § (1) Az Mötv. 84. § (1) bekezdésben meghatározott feladatkört Csesztve Község Önkormányzatával és Szügy Község Önkormányzatával kötött megállapodás alapján a Szügyi Közös Önkormányzati Hivatal látja el. A Közös Hivatal székhelye Szügy községben működik.
(2) A Hivatal alapvető feladatait az Mötv. 84. § (1) bekezdése állapítja meg valamint, további feladatokat az Mötv. 67. § b) pontja alapján a jegyző javaslatainak figyelembe vételével a polgármester is meghatározhat.
(3) A Közös Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjét és ügyfélfogadási rendjét a képviselő-testületek által jóváhagyott Szervezeti és Működési Szabályzatában határozza meg, amelyet jelen szabályzat 4. számú függelék tartalmazza.
(4) A Közös Hivatal éves létszámkeretéről, bértömegéről, és elemi költségvetéséről a képviselő-testületek költségvetési rendeletükben döntenek.
X. Fejezet
Az önkormányzat társulás
73. § A Képviselő-testület egy vagy több önkormányzati feladat- és hatáskör, valamint a polgármester és a jegyző államigazgatási feladat- és hatáskörének hatékonyabb, célszerűbb ellátására jogi személyiséggel rendelkező társulást hozhat létre más önkormányzatok képviselő-testületeivel.
74. § A helyi önkormányzatok a társulás létrehozásáról írásos megállapodást kötnek, melynek jóváhagyásához a képviselő-testületek mindegyikének minősített többséggel hozott döntése szükséges.
75. § A helyi önkormányzatok társulásainak létrehozásáról, a társulási megállapodásoknak tartalmáról, valamint a társulások szervezetére és működésére az Mötv. 87-95. §-ait kell alkalmazni.
76. § Nógrádmarcal Község Önkormányzatának társulásait és a társulások feladatait a 3. számú függelék tartalmazza.
XI. Fejezet
A közmeghallgatás és egyéb lakossági fórumok
77. § A Képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével lehetőséget teremt az állampolgárok és közösségeik számára a helyi ügyekben való részvételre, a tájékoztatásra, véleménynyilvánításra.
78. § (1) A Képviselő-testület évente legalább egyszer, előre meghirdetett közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről a lakosságot a testületi ülésekhez hasonló módon, legalább 3 nappal az ülés előtt tájékoztatni kell.
79. § (1) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(2) A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szervezetek képviselői közérdekű ügyben a Képviselő-testület egyes települési képviselőihez, a polgármesterhez, alpolgármesterhez, Képviselő-testület tagjaihoz és a jegyzőhöz kérdést intézhetnek, közérdekű javaslatot tehetnek.
(3) A település lakossága számára lehetővé kell tenni, hogy kérdéseit, javaslatait a közmeghallgatás előtt írásban, valamint az ülésen szóban is megtehesse.
(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amit szintén meg kell küldeni az települési önkormányzatok működésének törvényességi ellenőrzését végző szervnek.
80. § Szükség esetén a polgármester a lakosság, a különböző társadalmi szervezetek, egyesületek, önszerveződő közösségek közvetlen tájékoztatása, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonása érdekében – a közmeghallgatásra vonatkozó szabályok alapján – más fórumot is összehívhat.
XII. fejezet
Az önkormányzati gazdálkodás alapjai
1. A gazdasági program
81. § (1) A Képviselő-testület az alakuló ülést követő 6 hónapon belül gazdasági programot, fejlesztési tervet készít a képviselő-testület megbízatásának időtartamára vagy azt meghaladó időszakra.
(2) A gazdasági program, fejlesztési terv, helyi szinten meghatározza mindazokat a célkitűzéseket és feladatokat, amelyek a helyi önkormányzat költségvetési lehetőségeivel összhangban, a helyi társadalmi, környezeti és gazdasági adottságok átfogó figyelembevételével a helyi önkormányzat által nyújtandó feladatok biztosítását, színvonalának javítását szolgálják.
(3) A gazdasági program, fejlesztési terv - a megyei területfejlesztési elképzelésekkel összhangban - tartalmazza, különösen: az egyes közszolgáltatások biztosítására, színvonalának javítására vonatkozó fejlesztési elképzeléseket.
(4) Amennyiben a meglévő gazdasági program, fejlesztési terv az előző ciklusidőn túlnyúló, abban az esetben az Mötv. 116. §-a alkalmazandó.
2. Az önkormányzat költségvetése
82. § (1) Az önkormányzat az Mötv., valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) és a végrehajtási rendelet rendelkezései szerint, költségvetési rendelet alapján gazdálkodik.
(2) A helyi önkormányzat költségvetése az államháztartás része. Az önkormányzati alrendszer költségvetése a központi költségvetéstől elkülönül, ahhoz központi költségvetési támogatásokkal kapcsolódik.
(3) A helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése. Ebből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait.
(4) A jegyző által előkészített költségvetési rendelettervezetet a polgármester február 15-éig, illetve ha a központi költségvetésről szóló törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig nem fogadta el, a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő-testületnek.
(5) A költségvetés előterjesztésekor a képviselő-testület részére tájékoztatásul az Áht. 24. § (4) bekezdésében meghatározott mérlegeket és kimutatásokat kell - szöveges indokolással együtt – bemutatni.
(6) A helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen.
(7) A zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor a képviselő-testület részére tájékoztatásul az Áht. 91. § (2) bekezdésében meghatározott mérlegeket és kimutatásokat - szöveges indokolással együtt – kell bemutatni.
3. Az önkormányzat vagyona
83. § (1) A helyi önkormányzat vagyona a tulajdonából és a helyi önkormányzatot megillető vagyoni értékű jogokból áll, amelyek az önkormányzati feladatok és célok ellátását szolgálják.
(2) A helyi önkormányzat tulajdonába tartozó vagyonelemekről kormányrendeletben meghatározott módon nyilvántartást kell vezetni. Az önkormányzati vagyonnyilvántartás (vagyonkataszter) folyamatos vezetéséért, az adatok hitelességéért a jegyző felelős.
(3) Az önkormányzati törzsvagyont a többi vagyontárgytól elkülönítve kell nyilvántartani. Az éves zárszámadáshoz a vagyonállapotról vagyonkimutatást kell készíteni.
4. Az önkormányzati gazdálkodás ellenőrzése
84. § (1) A helyi önkormányzatok gazdálkodásának külső ellenőrzését az Állami Számvevőszék végzi.
(2) A jegyző jogszabályban meghatározott szabályok szerint köteles gondoskodni a belső kontrollrendszer működtetéséről, ezen belül a belső ellenőrzés működtetéséről, melynek keretében gondoskodni kell a fenntartott intézmények ellenőrzéséről is.
XIII. Fejezet
Záró rendelkezések
85. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A rendelet kihirdetéséről a helyben szokásos módon a jegyző gondoskodik.
(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Nógrádmarcal Község Önkormányzata Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési szabályzatáról szóló 1/2015. (I. 30.) önkormányzati rendelete.