Garáb Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2021. (III.1.) önkormányzati rendelete

Garáb Község Önkormányzata és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2021. 03. 02- 2021. 12. 17

Garáb Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2021. (III.1.) önkormányzati rendelete

Garáb Község Önkormányzata és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2021.03.02.

2021-03-02-tól

BEVEZETŐ

Garáb Község Önkormányzata Polgármestere az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó SARS-CoV-2 koronavírus-világjárvány következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében Magyarország Kormánya által a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021.(I.29.) Korm. rendelet 1. §-ában kihirdetett veszélyhelyzetre tekintetettel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében meghatározott jogkörben eljárva, Garáb Község Önkormányzat Képviselő-testületének feladat- és hatáskörét gyakorolva, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva jelen rendeletben határozza meg az Önkormányzat és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatát.
I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. § (1) A Képviselő-testület és szervei számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) rendelkezéseit, valamint az egyéb jogszabályokban megállapított hatásköri, szervezeti és működési szabályokat az önkormányzat működési területén e rendeletben előírtakkal együtt kell alkalmazni.

(2) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Garáb Község Önkormányzata

(továbbiakban Önkormányzat).
(3)Az Önkormányzat székhelye: 3067 Garáb, Petőfi út 5.
(4)Az Önkormányzat működési területe: Garáb közigazgatási területe.
(5)A Képviselő-testület hivatala: Mátraszőlősi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Közös Hivatal).
(6)A település főbb adatait, népességszámát az 1. sz. függelék tartalmazza.
(7)A Képviselő-testület tagjainak száma 2 fő képviselő és 1 fő polgármester. A képviselő-testületi tagok felsorolását a 2. sz. függelék tartalmazza. A képviselői eskü szövegét a 2. sz. melléklet tartalmazza.
(8)Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét külön rendelet állapítja meg.
(9)A helyi népszavazás eljárását, egyes feltételeit külön rendelet állapítja meg.
(10)Az önkormányzati helyi kitüntetések és elismerő címek alapításának és adományozásának szabályait külön rendelet rögzíti.
(11)Az Önkormányzat vagyonát a jegyző egységes nyilvántartásba veszi. A vagyonnal való gazdálkodást a Képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.
(12)Az Önkormányzat tagi és alapítói érdekeltségét az 5. sz. melléklet tartalmazza.
II. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADATA ÉS HATÁSKÖRE

2. § (1) Garáb Község Önkormányzata önállóan, szabadon, demokratikus módon, széleskörű nyilvánosságot teremtve intézi a település közügyeit, gondoskodik a közszolgáltatásokról, a helyi közhatalom gyakorlásáról.

(2) Az Önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a Képviselő-testületet illetik meg. A Képviselő-testületet a polgármester képviseli.

(3) A Képviselő-testület polgármesterre átruházott hatásköreit a Szervezeti és Működési Szabályzat (a továbbiakban: SZMSZ 4. sz. melléklete tartalmazza. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.

(4) Az Önkormányzat működésével kapcsolatos feladatokat a Képviselő-testület és szervei: a polgármester, Közös Hivatal, jegyző, aljegyző, és társulásai.

(5) Az önkormányzat gazdálkodásának külső ellenőrzését az Állami Számvevőszék ellenőrzi.

(6) Az önkormányzatnak nyújtott európai uniós és az ahhoz kapcsolódó költségvetési támogatások felhasználását az Európai Számvevőszék és az Európai Bizottság illetékes szervezetei, kormányzati ellenőrzési szerv, a fejezetek ellenőrzési szervezetei, a Magyar Államkincstár, az ellenőrzési hatóság, az európai uniós támogatások irányító hatóságai és a közreműködő szervezetek képviselői is ellenőrizhetik.

(7) Az önkormányzat rendelkezésére álló források szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználásának ellenőrzése belső kontrollrendszer működtetésével, belső ellenőrzés keretében történik.

3. § Az Önkormányzat által vállalt feladatok:

1. településfejlesztés, településrendezés

2. az épített és természeti környezet védelme

3. vízrendezés

4. a csapadékvíz elvezetés

5. közreműködés a településtisztaság biztosításában

6. gondoskodás a helyi tűzvédelemről

7. szerepvállalás, hozzájárulás a közbiztonság helyi feladatainak megoldásához

8. közreműködés a foglalkoztatás megoldásában

9. közösségi tér biztosítása

10. közművelődés, művészeti tevékenység, sport támogatása

11. az egészséges életmód közösségi feltételeinek elősegítése

12. az idegenforgalom és turizmus fejlesztése

13. a községet érintő ügyekben a község hiteles tájékoztatása

III. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE

4. § (1) A Képviselő-testület szükség szerint, de legalább évi 6 alkalommal rendes ülést tart.

5. § A Képviselő-testület kidolgozza éves munkatervét, amely tartalmazza a feladat meghatározásokat, beszámolókat, ellenőrzéseket. A munkatervben a képviselő-testületi ülések várható időpontját is fel kell tüntetni. A munkaterv tervezetét a polgármester irányításával a jegyző állítja össze és a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé minden év február 15-ig.

6. § A Képviselő-testületet az Önkormányzathoz és szerveihez érkezett közérdekű bejelentésekről, javaslatokról, panaszokról évi egy alkalommal a jegyző tájékoztatja. Amennyiben a konkrét ügyben a Képviselő-testületnek van hatásköre a döntésre, úgy azt a következő ülésre beterjeszti.

7. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, távollétében az alpolgármester, mindkettőjük egyidejű akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze és vezeti.

(2) Az önkormányzati munka társadalmi kontrolljának megvalósítása céljából a polgármester az ülések idejéről, helyéről, a nyilvánosan tárgyalandó napirendekről az ülést megelőzően, a meghívó kifüggesztésével a lakosságot értesíti az önkormányzat hirdetőtábláján.

(3) A meghívónak tartalmaznia kell:

1. az ülés helyét, időpontját,

2. a napirendi pontokat és az előterjesztő nevét,

3. az írásos előterjesztést, tájékozatót teljes szöveggel és mellékletekkel,

4. a tanácskozási jog külön feltüntetését.

(4) A tanácskozási joggal meghívott, az őt érintő napirend írásos előterjesztését, tájékoztatót kapja kézhez.

(5) A képviselő-testületi ülésre szóló meghívót a polgármester írja alá.

(6) A meghívót és az előterjesztéseket elektronikus úton úgy kell kiküldeni, hogy azt a képviselők 3 naptári nappal az ülés előtt megkapják.

(7) Halasztást nem tűrő esetben a polgármester a Képviselő-testület ülését rövid úton is összehívhatja. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód igénybe vehető.

(8) Meghívottként tanácskozási jog illeti meg az ülés meghatározott napirendjéhez kapcsolódóan:

1. a háziorvost, védőnőt,

2. a lelkipásztort,

3. a körzeti megbízottat,

4. az országgyűlési képviselőt,

5. a garábi székhelyű, bejegyzett társadalmi szervezetek vezetőit,

6. a megyei kormányhivatal képviselőjét.

(9) Határozatképtelenség esetén a polgármester 8 napon belül, rövid úton újabb ülést hív össze.

A Képviselő-testület tanácskozási rendje

8. § (1) A képviselő-testületi ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettőjük egyidejű akadályoztatása esetén a korelnök vezeti. Az ülést vezető feladata a tanácskozás rendjének zavartalan biztosítása.

(2) A polgármester, vagy bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület megszabhatja a hozzászólások időtartamát. A kérdésben a Képviselő-testület vita nélkül dönt.

(3) A napirendek levezetése és ismertetése, esetleg kiegészítése után a polgármester kérdések intézésére hívja fel a képviselőket. A feltett kérdésekre, azok elhangzása sorrendjében a kérdezett rövid, lényegre törő választ ad. A válaszok megadása körében a tárgytól eltérni nem szabad.

(4) A kérdések megválaszolása után a polgármester az előterjesztést vitára bocsátja. A vitába bármely képviselő bekapcsolódhat, amennyiben ezen szándékát előzetesen jelzi a polgármesternek. A polgármester határozza meg a hozzászólások sorrendjét.

(5) A hozzászólások közben más képviselő, vagy jelenlévő hozzászólásának csak rendkívül indokolt esetben van helye. A hozzászólásra a polgármester ad engedélyt.

(6) Az adott napirendhez nem tartozó, vagy napirendhez egyáltalán nem tartozó és interpellációs bejelentésnek sem minősülő hozzászólásra, kérdésre a polgármester adhat engedélyt, maximum 3 percre, az ülés végén.

(7) A képviselő-testületi ülésen a jegyző a határozathozatal előtt bármikor felszólalhat. A jegyző törvényességi észrevételeit bármikor megteheti.

(8) A tárgyalt napirendet érintő ügyrendi kérdésben a képviselő bármikor szót kérhet. Az ügyrendi javaslatok felett a Képviselő-testület vita nélkül dönt.

(9) A Képviselő-testület nyilvános ülésén a meghívottak a polgármester engedélyével kaphatnak szót.

A meghívottak részére – amennyiben a képviselők által feltett kérdésre, vagy előterjesztés kapcsán kívánnak hozzászólni – a hozzászólás jogát biztosítani kell. A polgármester a hozzászólás időtartamát meghatározhatja.
A meghívottak előterjesztéshez kapcsolódó hozzászólása szervezetenként egy főre korlátozódik.
(10)A Képviselő-testület esetenként szótöbbséggel – vita nélkül – határozhat a működési rend körébe tartozó bárminemű kérdésben, e jogának gyakorlása során felülvizsgálhatja a polgármester döntését.
(11)A polgármester a rend fenntartása érdekében figyelmeztetésben részesítheti azt a képviselőt, aki az SZMSZ-ben foglaltakat nem tartja be.
(12)A polgármester rendreutasíthatja azt a képviselő-testületi tagot, aki a képviselő-testületi ülés rendjét zavaró magatartást tanúsít.
(13)A polgármester a meghívott személyek közül figyelmeztetheti azt, aki a számára biztosított időtartamon túl sem fejezi be hozzászólását, illetve a hozzászólásban a napirend tárgyától eltér, amennyiben utóbbira külön engedélyt nem kapott.
(14)A polgármester rendreutasíthatja azt a meghívott, vagy érdeklődő személyt, akit figyelmeztetésben részesített, továbbá aki képviselő-testületi üléshez méltatlan magatartást tanúsított. Rendreutasítás esetén – az arra okot adó magatartás jellegétől, súlyától és körülményétől függően – javaslatot tehet a Képviselő-testületnek az ülésről való kizárására. A Képviselő-testület a kérdésben vita nélkül, szótöbbséggel határoz.
(15)Ismételt rendreutasítás után a Képviselő-testület dönthet arról, hogy a rendbontó meghatározott ideig a képviselő-testületi üléseket nem látogathatja.
(16)A Képviselő-testület döntése alapján a polgármester tartós rendzavarás vagy a vita folyamatos rendjét ellehetetlenítő esemény következtében elnapolhatja az ülést.
(17)A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vitába szállni nem lehet.
(18)A polgármester, vagy bármelyik képviselő javaslatot tehet a vita lezárására. A Képviselő-testület a kérdésben vita nélkül, szótöbbséggel határoz.

A tanácskozás menete

9. § (1) A polgármester megállapítja a Képviselő-testület határozatképességét, majd előterjeszti a napirend tervezetét, indokolja, ha ez a meghívóban foglaltaktól eltér.

(2) Ülésének napirendjéről a Képviselő-testület dönt.

(3) A napirendi pontok megtárgyalása előtt képviselői interpellációra, bejelentésre, kérdésre csak sürgős, halaszthatatlan ügyben kerülhet sor. Egyéb közügyekben ezt a képviselő a napirendek után teheti meg.

(4) Az interpelláció, kérdés, bejelentés időtartama egy-egy képviselő esetében összesen az 5 percet nem haladhatja meg. További két témában a képviselő interpellálhat, bejelentést tehet, kérdést intézhet a jelenlévőkhöz, melyhez 3-3 perc áll rendelkezésére.

(5) Az interpellációkra, kérdésekre, bejelentésekre szóban, vagy 15 napon belül írásban kell érdemi választ adni. A válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik, majd ha azt nem fogadja el, a Képviselő-testület annak elfogadásáról dönt, egyszerű szótöbbséggel.

(6) Amennyiben a megkérdezett írásbeli választ ad, az interpelláló a következő képviselő-testületi ülésen nyilatkozik a válasz elfogadásáról. Amennyiben a választ nem fogadja el, úgy a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz az elfogadás kérdésében.

(7) Ugyanabban a kérdésben, a továbbiakban interpellációnak, bejelentésnek, kérdés felvetésnek helye nincs, kivéve, ha új tény merül fel.

(8) Az írásbeli előterjesztést az előadó a vita előtt szóban kiegészítheti.

(9) Képviselő-testületi tagok, tanácskozási joggal meghívottak a napirendekkel kapcsolatban kérdéseket intézhetnek, melyekre a vita előtt válaszolni kell.

(10) A polgármester a vitában elhangzottakat összefoglalja, és az előterjesztésben szereplő, valamint a vita során elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, majd az előterjesztésben szerepelő határozati javaslatok felett kell dönteni.

(11) Képviselő-testületi határozattal eldöntött ügyet új tényállási elem felmerülése esetén újra kell tárgyalni, amennyiben az ügy még nem évült el. Az újra tárgyalásra legkésőbb az új tényállási elem bejelentésétől számított második képviselő-testületi ülésen kerül sor.

(12) A képviselő-testületi ülés időtartama a tárgyilagos munka és az érdemi döntések érdekében, esetenként a 6 órás tárgyalási időtartamot nem haladhatja meg. Amennyiben ez idő alatt a képviselő-testületi ülés nem zárul le a Képviselő-testület dönt a következő ülés időpontjáról.

Különös szabályozás a közmeghallgatásra

10. § (1) A Képviselő-testület évente legalább egyszer közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatáson a települési képviselőkön és a meghívottakon túl kizárólag közérdekű témában a jelenlévő érdeklődők is szót kapnak a polgármestertől.

(3) A közérdekű hozzászólás (panasz, kérdés, javaslat, kritika, stb.) időtartama személyenként

- első alkalommal max. 5 perc
- második alkalommal max. 3 perc.
(4)Valamennyi hozzászóló további 2 perc időtartamban reagálhat az adott válaszra.
(5)A meghívót a közmeghallgatás tervezett időpontját 15 nappal megelőzően ki kell függeszteni az önkormányzat hirdetőtábláján, valamint hivatalos honlapján. A meghívóban fel kell tüntetni a hozzászólások menetét, valamint az időkorlátozásokat.
(6)A közmeghallgatást a Művelődési Házban kell megtartani.
(7)Az elhangzott javaslatra, kérdésre a közmeghallgatáson, vagy legkésőbb 15 napon belül választ kell adni.

A döntéshozatal módja

11. § (1) A Képviselő-testület döntéseit a (2) bekezdésben foglaltak kivételével, egyszerű szótöbbséggel hozza.

(2) Minősített többség szükséges az Mötv. 50. §-ban meghatározott esetekben, továbbá

1. az Mötv. 42. § szerinti esetekben,

2. polgármester elleni fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása ügyében,

3. hitelfelvételhez, kötvénykibocsátáshoz 5 millió Ft értékhatár felett.

(3) Minősített többséghez legalább kettő egybehangzó szavazat szükséges.

(4) A szavazás eredményét az ülésvezető állapítja meg. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, bármely önkormányzati képviselő kérésére a szavazást egy alkalommal meg lehet ismételni.

12. § (1) A Képviselő-testület – a titkos szavazás elrendelését, valamint a (2) bekezdésben foglaltakat kivéve – döntéseit nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza. A nyílt szavazás eredményét az ülést vezető állapítja meg.

(2) Választási, vezetői megbízási, felmentési ügyekben a Képviselő-testület titkos szavazással dönt, melyet az ülésen megalakított eseti bizottság bonyolít le.

(3) A titkos szavazást bármelyik képviselő indítványozhatja, erről a Képviselő-testület vita nélkül dönt. A szavazás időtartamára a polgármester szünetet rendel el. A titkos szavazás során a szavazólapot borítékban helyezik el a képviselők, majd a szavazólapot tartalmazó borítékot az azok gyűjtésére szolgáló urnába dobják. A szavazás eredményéről – az urna bontását és a szavazatok összesítését követően – az eseti bizottság elnöke tájékoztatja a polgármestert, aki ismerteti a döntést.

(4) A Képviselő-testület név szerinti szavazást is elrendelhet, erre bármelyik képviselő javaslatot tehet.

(5) Névszerinti szavazáskor a jegyző ABC sorrendben felolvassa a Képviselő-testület tagjainak nevét, akik ezt követően szavaznak.

13. § (1) A jegyzőkönyv tartalmazza:

1. a képviselő-testületi ülés helyét, idejét,

2. megjelent képviselő-testületi tagok nevét, távolmaradt képviselő-testületi tagok nevét, tanácskozási joggal jelenlevők nevét, az ülésről eltávozott képviselők nevét, eltávozásának és visszaérkezésének idejét,

3. a javasolt és elfogadott napirendi pontokat,

4. előterjesztők és a felszólalók nevét, rövid hozzászólását, szavazás számszerű, illetve névszerinti eredményét,

5. interpellációkat, bejelentéseket, kérdéseket, válaszokat,

6. rendeletek szó szerinti szövegét - külön mellékletben,

7. személyi ügy érintettjének nyilatkozatát,

8. a Képviselő-testület vita nélkül dönt a szószerinti jegyzőkönyvezésről, amennyiben a képviselő kéri, hogy az általa elmondottak, valamint a rá adott válaszok szó és betű szerint szerepeljenek a jegyzőkönyvben,

9. jegyzőkönyvet aláírók aláírását (polgármester, jegyző).

(2) Zárt ülés keretében tárgyalandó napirendet a Képviselő-testület ülésén nyilvánosan tárgyalt napirendek után, utolsóként kell tárgyalni.

(3) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni és azt elkülönítetten kell kezelni.

(4) A jegyzőkönyv elkészítésének megkönnyítésére a nyilvános ülésről hangfelvétel készülhet.

(5) A jegyző gondoskodik a jegyzőkönyv első példányának, az előterjesztéseknek, az ülés jelenléti ívének, meghívójának, valamint az ülésről készült hangfelvétel megőrzéséről.

Gondoskodik továbbá a jegyzőkönyvek és azok mellékleteinek évenként történő beköttetéséről.
(6)A jegyzőkönyvi határozatot tartalmazó kivonatot 5 munkanapon belül meg kell küldeni az érintetteknek.
(7)A Képviselő-testület rendeleteinek és határozatainak nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.
(8)Az Önkormányzat hirdetőtábláján és hivatalos honlapján közzé kell tenni a Képviselő-testület fontosabb döntéseit. A választópolgárok a Közös Hivatalban megtekinthetik a Képviselő-testület előterjesztéseit, döntéseit, jegyzőkönyveit.
(9)A közérdekű adat megismerésére irányuló kérést önkormányzati ügy esetén a polgármester, államigazgatási ügy esetén a jegyző teljesíti.
(10)Zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell a külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét. Az eljárásra az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 26-27. §-ában foglaltak az irányadók. A Képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott esetekben az érintett kérésére zárt ülést tart. A Képviselő-testület az érdekelt, az előterjesztő, vagy önkormányzati képviselő javaslata alapján az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott esetekben – minősített többséggel – zárt ülést rendelhet el.
(11)Amennyiben az érintett beleegyezésétől függ a zárt ülés tartása, úgy a jegyző az ülés előtt írásban nyilatkoztatja az érintettet, hogy beleegyezik-e a nyilvános tárgyalásba.
(12)A zárt ülés elrendeléséről az Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és b) pontja szerint meghatározott esetekben szavazni nem kell. A képviselő-testületi ülést levezető személynek kell a napirend közlésével egyidejűleg hivatkozni a zárt ülésre vonatkozó törvényi előírásra.
(13)A Képviselő-testület határozattal dönt a zárt ülés elrendeléséről az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontja szerint meghatározott esetekben.
(14)A zárt ülésen az Mötv. 46. § (3) bekezdésben meghatározott személyek vehetnek rész.
IV. Fejezet

A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐ

14. § (1) A Képviselő-testület a települési képviselők részére havi tiszteletdíjat állapít meg külön rendelet szerint.

(2) A települési képviselő kezdeményezheti, hogy a Képviselő-testület vizsgálja felül a polgármesternek átruházott önkormányzati hatáskörben hozott döntését.

(3) A települési képviselő a döntést igénylő ügyekben a Képviselő-testület Közös Hivatalától a képviselői munkához szükséges tájékoztatást a polgármester vagy a jegyző tudtával kérheti, előre egyeztetett időpontban. A tájékoztatást általában szóban, kérésre írásban kell megadni. A képviselő tájékoztatásához – kérésére – az önkormányzati ügyben keletkezett iratokba a betekintés lehetőségét biztosítani kell.

(4) A közérdekű bejelentés, javaslat, panasz ügyében érdeklődő képviselő részére az ügyben keletkezett iratokba a betekintés lehetőségét biztosítani kell. Amennyiben jogszabály erre lehetőséget biztosít, az iratokról másolat kérhető. Kivételt képeznek az államigazgatási egyedi hatósági ügyben keletkezett iratok.

15. § (1) A képviselő köteles az Mötv. 32. § (2) bekezdés. i)-k) pontjaiban, a 38. § (4) bekezdésében és a 39. § (1) bekezdésében meghatározottakon túl:

1. tevékenységét esküjének megfelelően végezni;

2. írásban vagy szóban előzetesen bejelenteni, ha a Képviselő-testület ülésén való részvételben akadályoztatva van;

3. a tudomására jutott minősített adatot, személyes és különleges adatot – a vonatkozó jogszabályi előírások szerint – megőrizni;

4. képviselői megbízatásához méltó, a Képviselő-testület és annak szervei tekintélyét és hitelét óvó magatartást tanúsítani;

5. a polgármesternek jelezni adott ügyben felmerülő bármilyen jellegű személyes érintettségét. Személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén a képviselő tiszteletdíjának 25 %-a vonható meg esetenként.

(2) Az a képviselő, aki az Mötv. 38. § (4) bekezdésében foglalt kötelezettségének nem tesz eleget, kötelezettsége teljesítéséig nem jogosult havi tiszteletdíjra.

(3) Az a képviselő, aki a szabályszerűen kiküldött meghívóban megjelölt időpontban a Képviselő-testület üléséről részben vagy egészben távol marad, és távolmaradását alapos indokkal nem menti ki, igazolatlanul távol lévőnek minősül.

(4) A Képviselő-testület meghatározott feladat ellátására, javaslat kidolgozására bármely képviselő javaslatára a polgármester előterjesztése alapján ideiglenes bizottságot hozhat létre.

Az ideiglenes bizottság feladatát (pl. vagyonnyilatkozat-tételi ellenőrző bizottság), megbízatásának terjedelmét, elnevezését, tagjainak számát a Képviselő-testület a bizottság felállításakor határozza meg. Az ideiglenes bizottság tagjainak nevét e rendelet 3. sz. függeléke tartalmazza.

15/A. §

Távolmaradás, juttatás csökkentése

(1)Annak a képviselőnek a tiszteletdíja mérsékelhető és megvonható, aki igazolatlanul hiányzik a képviselő-testületi ülésről:
1.amennyiben a képviselő a Képviselő-testület üléséről igazolatlanul távol maradt a tiszteletdíja 25 %- kal csökkenthető.
(2)Igazolatlannak minősül a távolmaradás, ha a képviselő a képviselő-testületi ülésről távol-maradását a polgármesternek előzetes írásbeli bejelentésben alapos okkal nem menti ki. Alapos oknak minősül különösen a betegség, közeli hozzátartozó halála, elháríthatatlan közlekedési akadály, külföldön tartózkodás, igazolt munkahelyi elfoglaltság.
(3)Nem minősül igazolatlannak a távolmaradásnak, ha az előzetes bejelentés elháríthatatlan akadályba ütközött, s a képviselő a távolmaradás okát az ülés napjától számított 3 napon belül bejelenti.
(4)Az elmulasztott ülés napjától számított 15 napon túl igazolást nem lehet előterjeszteni.
(5)A képviselőknek a képviselő-testületi ülésről való távolmaradásáról – annak jellegét is feltüntetve – a Közös Hivatal ügyintézője nyilvántartást vezet.
(6)A távolmaradás elfogadásáról, vagy elutasításáról, illetve a tiszteletdíj csökkentéséről, illetve megvonásáról a Képviselő-testület dönt. Erről a képviselőt és az illetékes pénzügyi ügyintézőt – legkésőbb a kifizetés esedékességének napját 5 nappal megelőzően értesíti. Amennyiben ez időben nem volna lehetséges, úgy a következő havi esedékes tiszteletdíj összegéből kerül levonásra a mérséklés, illetve a megvonás összege.
(7)A képviselő köteles a polgármesternél bejelenteni, ha bármely okból 30 napon keresztül vagy azt meghaladóan a funkciójából eredő kötelezettségének nem tud eleget tenni. Részére ezen időtartamra, betegség kivételével tiszteletdíj nem adható.
(8)Amennyiben a képviselő a (7) bekezdésben szereplő bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, vagy nem tud eleget tenni, de nyilvánvalóan feladatai ellátásában akadályoztatva van, úgy a képviselői tiszteletdíj tekintetében a Képviselő-testület dönt.
V. Fejezet

A POLGÁRMESTER

16. § (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el. A polgármester feladatait és hatáskörét az Mötv. 67. §-a, valamint a rá vonatkozó egyéb jogszabályok, illetve a Képviselő-testület állapítja meg.

(2) A polgármester a dologi kiadási előirányzatok között 100.000.- Ft-ig terjedően gyakorolhatja az átcsoportosítás jogát, melyről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.

(3) A polgármester a Képviselő-testület előtt a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben ellátott feladatairól, meghozott döntéseiről a soron következő képviselő-testületi ülésen beszámol.

(4) A polgármester minden hónap első csütörtökén 14.00 – 16.00 óráig tart fogadóórát a választópolgárok részére a Faluház épületében.

AZ ALPOLGÁRMESTER

17. § (1) A Képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester javaslatára – 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ tagjai sorából. Az alpolgármester segíti a polgármestert feladatai ellátásában, valamint ellát egyéb önkormányzati feladatot.

(2) A polgármestert tartós (1 hónapot meghaladó) távolléte esetén az alpolgármester helyettesíti.

(3) Az alpolgármester feladatának meghatározása a polgármester hatásköre.

(4) Az alpolgármester minden hét pénteki napján 14.00 – 15.00 óráig tart fogadóórát a választópolgárok részére.

VI. Fejezet

A JEGYZŐ, ALJEGYZŐ

18. § (1) A jegyző az Mötv. 81. §-ban foglaltaknak megfelelően ellátja mindazon feladatokat, amelyeket az Mötv. és más jogszabály hatáskörébe utal.

(2) A jegyzőt az aljegyző helyettesíti, a jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a jegyző által írásban megbízott köztisztviselő látja el, melyet a Közös Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában rögzíteni kell.

VII. Fejezet

A KÖZÖS ÖNKORMÁNYZATI HIVATAL

19. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat működésével, valamint államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására Közös Hivatalt hoz létre.

(2) A Közös Hivatal belső szervezetét, létszámát a Képviselő-testület állapítja meg.

(3) A Közös Hivatal részére megállapított létszámmal és az illetménnyel az Mötv. előírásainak és e rendeletben foglaltaknak figyelembe vételével a jegyző gazdálkodik. A Közös Hivatal önálló költségvetési szerv és jogi személy.

(4) A Közös Hivatal egységes hivatalként működik. A Közös Hivatali megállapodást a 4. sz. függelék tartalmazza.

VIII. Fejezet

ÖNKORMÁNYZATI RENDELETALKOTÁS

20. § (1) Rendelet alkotását kezdeményezheti:

- polgármester,
- alpolgármester,
- önkormányzati képviselő,
- Bizottság,
- helyi társadalmi szervezet vezetője,
- jegyző,
- lakosság, erre irányuló népi kezdeményezéssel.
(2)Rendelet alkotására irányuló kezdeményezést a jegyző útján a polgármesterhez írásban kell benyújtani, mely tartalmazza a rendeletalkotás célját, szükségességének indokait és a szabályozás főbb elemeit. A polgármester a kezdeményezést, majd a tervezetet legkésőbb 60 napon belül a Képviselő-testület elé terjeszti.
(3)A rendelet-tervezet elkészítése minden esetben a jegyző feladata.

21. § (1) A rendelet elfogadását követően annak hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.

(2) A rendeletet a jegyző és a polgármester írja alá.

(3) Kihirdetésről és a közzétételről a jegyző gondoskodik. A rendelet kihirdetésének időpontja a közszemlére tétel – a rendelet egy példányának a Közös Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésének – napja.

(4) A Képviselő-testület esetenként a kihirdetés egyéb formáit is meghatározhatja.

(5) Az Önkormányzat hatályos rendeleteiről nyilvántartást kell vezetni. A nyilvántartás tartalmazza a rendelet számát, tárgyát, meghozatalának és kihirdetésének időpontját.

IX. Fejezet

ÖNKORMÁNYZATI HATÁROZATHOZATAL

22. § (1) A Képviselő-testület működése során normatív, hatósági és egyéb határozatokat hoz.

(2) A normatív határozatokat a rendeletek kihirdetésére vonatkozó szabályok szerint kell közzétenni.

(3) A normatív és hatósági határozatok külön-külön, naptári év elejétől kezdődően, folyamatos sorszámmal látandók el. A határozat tartalmazza a döntés végrehajtásának határidejét és felelősét.

(4) A Képviselő-testület egyéb határozatait számozás nélkül, jegyzőkönyvi rögzítéssel kell nyilvántartani. A Képviselő-testület számozás nélküli határozatot hoz a napirend elfogadásáról, ügyrendi kérdésekben, név szerinti szavazás elrendelése kérdésében, képviselői kérdésre, interpellációra adott válasz elfogadása tárgyában.

X. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

23. § (1) A Rendelet mellékletei és függelékei:

- 1. sz. melléklet: A polgármesteri és képviselői vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos eljárásról
- 1. sz. melléklet 1. sz. függeléke: Garáb Község Önkormányzata Ideiglenes Bizottsága NYILVÁNTARTÁSI JEGYZÉK VAGYONNYILATKOZAT-TÉTELI KÖTELEZETTSÉG TELJESÍTÉSÉRŐL
- 1. sz. melléklet 2. sz. függeléke: NYILVÁNTARTÁS A KÉPVISELŐI VAGYONNYILATKOZATOKBA TÖRTÉNŐ BETEKINTÉSRŐL
- 2. sz. melléklet: Eskü szövege
- 3. sz. melléklet: A Képviselő-testület polgármesterre átruházott önkormányzati hatáskörei
- 4. sz. melléklet: A Garáb Község Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása
- 5. sz. melléklet: Az Önkormányzat tagi és alapítói érdekeltsége
- 1. sz. függelék: A KÖZSÉG TERÜLETÉRŐL, NÉPESSÉGI ADATAIRÓL
- 2. sz. függelék: A KÉPVISELŐ-TESTÜLETI TAGOK FELSOROLÁSA
- 3. sz. függelék: Az Ideiglenes Bizottság tagjai
- 4. sz. függelék: A MÁTRASZŐLŐSI KÖZÖS ÖNKORMÁNYZATI HIVATAL MEGÁLLAPODÁSA
(2)Az SZMSZ a megalkotásáról szóló rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.
(3)Jelen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg Garáb Község Önkormányzata és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2015 (II.23.) számú önkormányzati rendelete hatályát veszti.
(4)Az SZMSZ-t a Közös Hivatalban lehet megtekinteni.
(5)A függelékek naprakészen tartásáról a jegyző gondoskodik.
Kelt: Garáb, 2021. március 1.

1. függelék