Ipolytarnóc Község Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2009.(IV.22.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény végrehajtásáról

Hatályos: 2011. 03. 24- 2013. 03. 24

Ipolytarnóc Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló – többször módosított - 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Törvény), illetve az annak végrehajtására kiadott 62/2006. (III. 27.) és 63/2006. (III. 27.) Korm. rendeletek helyi végrehajtásáról az alábbi rendeletet alkotja:



I. Fejezet


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


1. §.


(1) A rendelet célja, hogy a törvénnyel összhangban szabályozza az állam által biztosított szociális ellátások helyi alkalmazási módját és az egyes ellátásokra vonatkozó sajátos feltételeket.


(2) A rendeletben nem szabályozott kérdésekben a törvény és a törvény végrehajtására kiadott jogszabályok megfelelő rendelkezéseit kell alkalmazni.


(3) E rendelet hatálya mindazokra kiterjed, akik a törvény hatálya alá tartoznak.

II. Fejezet


Eljárási rendelkezések


2. §.


(1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása és a szociális alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelmeket a körjegyzőségi hivatalban lehet szóban, vagy írásban előterjeszteni.


(2) A társulás keretében fenntartott intézmény útján biztosított ellátás igénybevétele iránti kérelmet a Központ Vezetőjéhez vagy körjegyzőségi hivatalban lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.


3. §.


(1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.


A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:

- az ellátást igénylő személynek az Szt. 18. §-ának a) c) h) pontjában szereplő adatait,

- az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.


A jövedelemtől függő szociális ellátások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.



(2) A jogosultság megállapításakor


  • a havi rendszerességgel járó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét,
  • a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni.

Jövedelem igazolható:

  • havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolással
  • munkanélküli ellátásról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvénnyel, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolással,
  • a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvénnyel, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonattal,
  • vállalkozó esetében az illetékes APEH igazolásával, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról.


(3) A jövedelemszámításnál figyelmen kívül kell hagyni

  • a kérelem benyújtását megelőzően megszűnt havi rendszeres jövedelmet,
  • a vállalkozásból származó jövedelmet, feltéve, hogy a vállalkozási tevékenység megszűnt.


(4) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.


(5) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a Körjegyzőséi Hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 36. §-ának (2)-(3) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.

4. §.


(1) A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 5-éig, nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a pénztárból, külön kérelem esetén átutalással történik. A házipénztárból történő döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.


(2) Amennyiben a jövedelemszámításnál irányadó időszakban az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege változik, akkor időarányosan annak az időszaknak az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével kell számolni, amelynek a nettó jövedelemét a kérelmező igazolja.

5. §.


(1) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.


(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Polgármesteri Hivatal/Körjegyzőség már bármely ügyben vizsgálta és azokban lényeges változás nem feltételezhető.

6. §.


(1) A rendszeres szociális segély, lakásfenntartási támogatás, átmeneti segély, temetési segély egészben, vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

7. §.


A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.

III. Fejezet


PÉNZBELI ELLÁTÁSOK


8. §


Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások


Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a települési önkormányzat képviselő-testülete az Szt.-ben, illetve e rendeletében meghatározott feltételek szerint


ba) lakásfenntartási támogatást,

bb) ápolási díjat,

bc) átmeneti segélyt,

bd) temetési segélyt

állapít meg (a továbbiakban együtt: szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások).


A fenti ellátások esetén a jogosultság fennállását - ha a jogszabály másként nem rendelkezik - az ellátás megállapítását követően naptári évenként egy alkalommal ismételten vizsgálni kell.


Lakásfenntartási támogatás


9. §.


(1) A lakásfenntartási támogatás a szociálisan rászoruló személyeknek, családoknak az általuk lakott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás.


(2) A normatív lakásfenntartási támogatást a Törvény 38. § - 39. § szerint kell megállapítani és folyósítani.


(3) A lakásfenntartási támogatás egy hónapra jutó összege nem lehet kevesebb 2.500,-Ft-nál. A támogatás összegét 100,-Ft-ra kerekítve kell meghatározni.


(4) A normatív lakásfenntartási támogatást egy évre kell megállapítani, a folyósítás időtartama alatt a kérelmező újabb lakásfenntartási támogatásra nem jogosult.

Lakásfenntartási támogatás


9. §*


(1) A lakásfenntartási támogatás a szociálisan rászoruló személyeknek, családoknak az általuk lakott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás.


(2) A normatív lakásfenntartási támogatást, a törvény 38 - 39.§ szerint kell megállapítani és folyósítani.


(3) A képviselő-testület a normatív lakásfenntartási támogatás kiegészítéseként helyi lakásfenntartási támogatást nyújt azoknak a személyeknek, akiknél a normatív támogatás összege nem éri el a 3.000 Ft/hó összeget.



(4)  A lakásfenntartási támogatás egy hónapra jutó összege nem lehet kevesebb 2.500,-Ft-nál. A támogatás összegét 100,-Ft-ra kerekítve kell meghatározni.


(5) A lakásfenntartási támogatást egy évre, kell megállapítani, a folyósítás időtartama alatt a kérelmező újabb lakásfenntartási támogatásra nem jogosult.


*módosította a 7/2011.(III.24.) számú önkormányzati rendelet

10. §.


(1) A lakásfenntartási támogatásról átruházott hatáskörben a polgármester dönt.


(2) A kérelmezőt a lakásfenntartási támogatás

  • a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illeti meg.

10 .§*


(1) A lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet folyamatosan, a Rendelet szerinti formanyomtatványon lehet benyújtani a Körjegyzőség hivatalában. (3138-Ipolytarnóc, Felszabadulás út 5.)


(2) A lakásfenntartási támogatásról átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

(3) A kérelmezőt a lakásfenntartási támogatás

  • a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illeti meg.(6/2006.Korm.r. 6.§.)


* módosította a 7/2011.(III.24.) számú önkormányzati rendelet

Ápolási díj


11. §.


(1) Az ápolási díj a tartósan gondozásra szoruló személy otthoni ápolását ellátó nagykorú hozzátartozó részére biztosított anyagi hozzájárulás.


(2) Az ápolási díjat a Törvény 40.§ - 43/A. §, illetve a 44.§ szerint kell megállapítani és folyósítani.


Átmeneti segély


12. §.


(1) Átmeneti segély, a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére adható.


(2) Átmeneti segély esetén az ellátás megállapításánál figyelembe vehető egy főre számított havi családi jövedelemhatár az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege, egyedül élő esetén annak 150 %-a. Egy személynek naptári évenként legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a fele állapítható meg.


(3) Az átmeneti segély iránti kérelmet a Körjegyzőség hivatalában kell benyújtani, melyhez a szükséges igazolásokat csatolni kell. Az átmeneti segélyekről a Szociális Bizottság dönt.

Temetési segély


13. §.


(1) Az önkormányzat temetési segélyt nyújt annak a közeli hozzátartozónak, aki ipolytarnóci állandó lakóhellyel rendelkező meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott. Közeli hozzátartozó az a személy, aki a Ptk. 685.§ b) pontja szerint annak minősül.


(2) Temetési segély nem állapítható meg annak, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. törvény alapján temetési hozzájárulásban részesül.


(3) A temetési segély összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének (100.000 Ft) 10 %-ánál: 10.000 Ft.


(4) A temetési segélyt a polgármester átruházott hatáskörben annak állapítja meg, akinek a nevére a temetési számlákat kiállították.

Aktív korúak ellátása


14. §.


(1) Az aktív korúak ellátására jogosult személyek körének meghatározására, megszüntetésére, összegére, felülvizsgálatára és a hajléktalan személyek részére történő rendszeres szociális segély megállapítására Ipolytarnóc község Önkormányzata a törvény rendelkezéseit) 33. § - 37/G §) változtatás nélkül alkalmazza.


(2) Az aktív korúak ellátása köréből rendszeres szociális segélyben részesülő személyek a segély megállapításának, folyósításának feltételeként a Körjegyzőség Hivatalával és a települési önkormányzat által kijelölt Salgótarján Kistérségi Szociális és Gyermekjóléti Központ családsegítőjével (továbbiakban családsegítő) köteles együttműködni.

14/A.§*


(1) A bérpótló juttatásra jogosult személy köteles a lakókörnyezetét rendben tartani.

Köteles az általa lakott ház udvarát, kertjét tisztán tartani, a szemetet összegyűjteni, elszállíttatni, elégetni.

  • A kertet, udvart, ház előtti árkot gyommentesíteni, kaszálni.
  • A ház előtti járdát rendszeresen leseperni, télen a havat letakarítani.
  • A ház előtti árkot karbantartani, a csapadékvíz elvezetést biztosítani.

A rendeletben foglaltak betartását a Képviselő-testület Szociális Bizottsága ellenőrzi.


(2) Rendszeres szociális segélyre jogosult:

  • aki egyedülálló és a vele közös háztartásban élő idős, beteg közeli hozzátartozóját gondozza.
  • aki egészségi vagy mentális állapotára tekintettel – üzemorvosi igazolás alapján – közfoglalkoztatás keretében nem foglalkoztatható.


* módosította a 4/2011.(II.11.) sz. önkormányzati rendelet

15. §.


Az együttműködés eljárási szabályai


(1) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy az önkormányzat által kijelölt szervvel együttműködésre köteles.


Az együttműködési kötelezettség kiterjed

  • az együttműködésre kijelölt szervnél nyilvántartásba vételre
  • beilleszkedést segítő programról való írásbeli megállapodás megkötésére
  • a programban foglaltak teljesítésére


(2) Az együttműködésre kijelölt szerv: Salgótarján Kistérségi Szociális és Gyermekjóléti Központ családsegítőjével (továbbiakban családsegítő)



(3) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy köteles:

- a rendszeres szociális segélyre való jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül megjelenni az együttműködésre kijelölt szervnél, nyilvántartásba vétel céljából (kivéve az RSZS-re egészségkárosodott jogcímen jogosultak),


- együttműködni az együttműködésre kijelölt szervvel a beilleszkedést segítő program elkészítésében


- a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül a megállapodást megkötni


- köteles a folyamatos kapcsolattartásra az együttműködésre kijelölt szervnél, és a megállapodásban foglalt időközönként az együttműködésre kijelölt szervnél megjelenni (legalább 3 havonta)





(4) A családsegítő a rendszeres szociális segély folyósításának időtartama alatt az együttműködés keretében:


a)   figyelemmel kíséri az aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló határozatban megállapított határidő betartását, és annak megszegése esetén megvizsgálja a mulasztás okát, továbbá a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a jogerős határozat alapján - a szervnél történő megjelenésekor - nyilvántartásba veszi,

b)   tájékoztatja a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt az Szt. 37/D. § (2) bekezdése szerinti beilleszkedést segítő program elkészítésének menetéről, a programok típusairól, az együttműködés eljárási szabályairól,

c)   a nyilvántartásba vételtől számított hatvan napon belül a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programot, és arról a segélyben részesülő személlyel írásban megállapodást köt,

d)   folyamatosan kapcsolatot tart a rendszeres szociális segélyre jogosult személlyel és legalább háromhavonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedést segítő programban foglaltak betartását,

e)   legalább évente írásos értékelést készít a beilleszkedést elősegítő program végrehajtásáról, és amennyiben szükséges - a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával - módosítja a programot. (63/2006. (III.27.) Korm.r. 17. §. (10) bek.)

f)    jelzi a jegyzőnek, ha a rendszeres szociális segélyre jogosult személy együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,

g)   a (4 ) bekezdés e) pontja szerinti éves értékelés megküldésével tájékoztatja a jegyzőt a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról,

h)   az előírt határidők (15 nap, 60 nap) be nem tartása, megjelenés elmulasztása esetén írásban felszólítja a rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személyt a mulasztás okának igazolására,

i)    vizsgálja, hogy a rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy az előírt képzésen, programban való részvételi kötelezettségének eleget tesz-e,

j)    elbírálja a benyújtott igazolási kérelmeket

k)   az igazolási kérelem elutasítását követő 15 napon belül a mulasztásról értesíti a jegyzőt.



(5) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy beilleszkedését segítő program a következőkre terjed ki:


  1. a Családsegítővel való kapcsolattartásra
  2. az együttműködő személy számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkoztatáson, tanácsadáson, illetőleg munkavégzésre történő felkészülést segítő programban való részvételre,
  3. a felajánlott és az iskolai végzettségnek megfelelő oktatásban, képzésben történő részvételre, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzésére.



(6) A beilleszkedést segítő program tartalmi elemei.

  1. foglalkoztathatóság javítása, álláskeresésre felkészítés érdekében: a motiváció és készség fejlesztés, képzettség erősítése, pszicho-szociális megerősítés, egyéni tanácsadás- esetkezelésen belül személyes megerősítés, álláskeresési készségek erősítése, pályakorrekciós tanácsadás, képzésbe eljuttatás, kommunikációs és konfliktuskezelési készségek fejlesztése, mentálhigiénés tanácsadás, szociális problémák kezelése/esetkezelés
  2. szinten-tartás – karbantartás – társadalmi integráció erősítése: egészségügyi- szociális – mentális állapotot javító, reszocializáció elősegítése, szociális esetkezelés, családgondozás, szocializációs, kapcsolatépítő csoportok, pszichológiai megerősítés/tanácsadás, kezelésbe juttatás, intézményi kapcsolódás megőrzése,
  3. más ellátásba juttatás segítése: nyugdíj, rehabilitációs járadék, gyermeknevelési ellátások, ápolási díj, társadalombiztosítási tanácsadás, ügyintézés segítése, információnyújtás az ellátásokról és munkaerő-piaci kapcsolódásokról.

16. §


Az együttműködési kötelezettség megszegése


(1) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül ha:


A rendszeres szociális segélyben részesülő személy számára felróható okból

  • az aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló határozatban megállapított határidőn belül nem jelenik meg a családsegítőnél
  • a családsegítő által előírt időpontban megjelenési kötelezettségét elmulasztja és távolmaradását nem igazolja,
  • a részére előírt képzésen, tanácsadáson, foglalkozáson való részvétel elmulasztása,
  • a beilleszkedési programban meghatározott feladatok elmulasztása,
  • a rendszeres szociális segély természetben történő folyósításához benyújtott nyilatkozatában valótlan adatokat közöl.


(2) Ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy a segély folyósításának időtartama alatt együttműködési kötelezettségét neki felróhatóan az együttműködésre kijelölt szervnél két éven belül ismételten megszegi, akkor az aktív korúak ellátására való jogosultságot meg kell szüntetni.

IV. Fejezet


TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK


17. §.


(1) A hatáskör gyakorlója az egyes pénzbeli ellátásokat, - egészben vagy részben, - természetbeni szociális ellátás formájában is nyújthatja.


(2) Természetbeni szociális ellátásként nyújtható

  1. a lakásfenntartási támogatás,
  2. az átmeneti segély,
  3. a temetési segély.


(3) Természetbeni ellátás különösen az élelmiszer, a tankönyv, a tüzelő segély, a közüzemi díjak, illetve a gyermekintézmények térítési díjának kifizetése a Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat munkatársának közreműködésével.

Köztemetés


18. §.


(1) A polgármester a halálesetről való tudomásszerzést követő 30 napon belül gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha

  1. nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy,
  2. az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.


(2) Ha az elhunyt személy állandó lakóhelye nem Ipolytarnócon volt, a polgármester kéri az utolsó állandó lakóhely szerinti önkormányzattól a temetés költségeinek megtérítését.

Egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság


19. §.


(1) A jegyző az egészségügyi szolgáltatás igénybevétele céljából annak a személynek állapítja meg a szociális rászorultságát,

  1. akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 120 %-át,
  2. aki egyedül élő és jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg, és családjának vagyona nincs.


(2) A szociális rászorultságról a jegyző hatósági bizonyítványt állít ki, melynek érvényességi ideje 1 év.

V. Fejezet


SZOCIÁLIS ALAPSZOLGÁLTATÁSOK


20. §.


(1) Az önkormányzat a szociálisan rászorulók részére személyes gondoskodást nyújtó ellátást biztosít.

(2) A személyes gondoskodás keretébe tartozó szociális alapellátási formák a következők:

(3)

  1. falugondnoki szolgálat
  2. étkeztetés,
  3. házi segítségnyújtás,
  4. családsegítés,
  5. jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

(4) A szociális alapellátások igénybevételéről, illetve a személyi térítési díj külön rendelet szerinti megállapításáról a polgármester és a szolgáltató intézmény vezetője dönt.

A szociális alapszolgáltatások igénybevételére vonatkozó formanyomtatványt a melléklet tartalmazza.

Falugondnoki szolgálat


21.§.


Az önkormányzat a falugondnoki szolgáltatási feladatait a Törvény 60.§-ban foglaltak figyelembevételével, a 6/2001.(IX. 15.) rendeletében szabályozottak szerint látja el.

Étkeztetés


22. §.


(1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguknak, illetve önmaguknak és eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen, akik koruk, egészségi állapotuk, fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük, szenvedélybetegségük vagy hajléktalanságuk miatt rászorulnak.

23. §.


(1) Az étkezésért fizetendő intézményi térítési díjat a Képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.

(2) Az étkeztetésre való jogosultságról e rendelet figyelembe vételével a polgármester dönt.

Házi segítségnyújtás


24. §.


(1) Házi segítségnyújtás keretében kell gondoskodni

  1. azokról az időskorú személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak,
  2. azokról a pszichiátriai betegekről, fogyatékos személyekről, valamint szenvedélybetegekről, akik állapotukból adódóan az önálló életvitellel kapcsolatos feladataik ellátásában segítséget igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására képesek,
  3. azokról az egészségi állapotuk miatt rászoruló személyekről, akik ezt az ellátási formát igénylik, illetve bentlakásos intézményi elhelyezésre várakoznak,
  4. azokról a személyekről, akik a rehabilitációt követően a saját lakókörnyezetükbe történő visszailleszkedés céljából támogatást igényelnek önálló életvitelük fenntartásához.


(2) A házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell:

  1. az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését,
  2. az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést,
  3. veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.


(3) A házi segítségnyújtást az Önkormányzat a Dobroda- és Ménes-völgyi Mikrotérség Önkormányzatainak Térség-felzárkóztatási- és fejlesztési Egyesülete által foglalkoztatott házi szociális gondozó útján biztosítja.


(4) A házi segítségnyújtásra való jogosultságról e rendeletet figyelembe véve a Salgótarján Megyei Jogú Város jegyzője által működtetett Szakértői Bizottság dönt.

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás


25. §.


(1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás a saját otthonukban élő, egészségi állapotuk és szociális helyzetük miatt rászoruló, a segélyhívó készülék megfelelő használatára képes időskorú vagy fogyatékos személyek, illetve pszichiátriai betegek részére az önálló életvitel fenntartása mellett felmerülő krízishelyzetek elhárítása céljából nyújtott ellátás.


(2) Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell


a)   az ellátott személy segélyhívása esetén az ügyeletes gondozónak a helyszínen történő haladéktalan megjelenést,


b)   a segélyhívás okául szolgáló probléma megoldása érdekében szükséges azonnali intézkedések megtételét,


c)   szükség esetén további egészségügyi vagy szociális ellátás kezdeményezését.


(3) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás igénybevétele esetén a szociális rászorultságot vizsgálni kell.


(4) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás igénybevétele szempontjából szociálisan rászorult

a)      az egyedül élő 65 év feletti személy
b)      az egyedül élő súlyosan fogyatékos vagy pszichiátriai beteg személy, vagy
c)      a kétszemélyes háztartásban élő 65 év feletti, illetve súlyosan fogyatékos vagy - pszichiátriai beteg személy, ha egészségi állapota indokolja a szolgáltatás folyamatos biztosítását (a háztartásban élő kiskorú személyt nem kell figyelembe venni).


(5) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtást az Önkormányzat a Dobroda- és Ménes-völgyi Mikrotérség Önkormányzatainak Térség-felzárkóztatási- és fejlesztési Egyesülete által biztosítja.


(6) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtásra való jogosultságról e rendeletet figyelembe véve a Salgótarján Megyei Jogú Város jegyzője által működtetett Szakértői Bizottság dönt.

Családsegítés


26. §.


(1) A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítséget igénylő személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott szolgáltatás.


(2) A családsegítés keretében biztosítani kell


  1. a szociális, életvezetési és mentálhigiénés tanácsadást,
  2. a családgondozást, így a családban jelentkező működési zavarok, illetve konfliktusok megoldásának elősegítését,
  3. a veszélyeztetettséget és a krízishelyzetet észlelő jelzőrendszer működését, ennek keretében a szociális és egészségügyi szolgáltatók, intézmények, az oktatási intézmények, a gyermekjóléti szolgálat, a pártfogó felügyelői és jogi segítségnyújtó szolgálat, valamint a társadalmi szervezetek, egyházak és magánszemélyek részvételének biztosítását a megelőzésben,
  4. a humán jellegű civil kezdeményezések elősegítését, közösségfejlesztő, valamint egyéni és csoportos terápiás programok szervezését,
  5. a tartós munkanélküliek, a fiatal munkanélküliek, az adósságterhekkel és lakhatási problémákkal küzdők, a fogyatékossággal élők, a krónikus betegek, a szenvedélybetegek, a pszichiátriai betegek, a kábítószer-problémával küzdők, illetve egyéb szociálisan rászorult személyek és családtagjaik részére tanácsadás nyújtását,
  6. a családokon belüli kapcsolaterősítést szolgáló közösségépítő, családterápiás, konfliktuskezelő mediációs programokat és szolgáltatásokat, valamint a nehéz élethelyzetben élő családokat segítő szolgáltatásokat.
  7. Az anyagi nehézségekkel küzdők számára a pénzbeli, természetbeni ellátásokhoz továbbá a szociális szolgáltatásokhoz való hozzájutás megnevezését


(3) A képviselő-testület a családsegítő szolgáltatás (1) és (2) bekezdésben megjelölt feladatait a Kistérségi Szociális és Gyermekjóléti Központ Salgótarjáni székhely által foglalkoztatott családsegítő útján látja el.

VI. Fejezet


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


27. §.


(1) E rendelet 2009. április 22-én lép hatályba.


(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az önkormányzat szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló többször módosított 7/2003. (IX. 29.) sz. rendelete hatályát veszti.



Ipolytarnóc, 2009. április 21.






                             Szabó Tibor                                                       Lőrik Ildikó

                            polgármester                                                       körjegyző