Ipolytarnóc Község Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2014.(XI.27.) önkormányzati rendelete
Ipolytarnóc Község Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2014.(XI.27.) önkormányzati rendelete
Hatályos: 2019. 08. 30- 2020. 02. 19Ipolytarnóc Község Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2014.(XI.27.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályairól
I.
Általános rendelkezések
1. § A képviselőtestület és szervei számára a helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. (továbbiakban: Mötv.) rendelkezéseit, valamint az egyéb jogszabályokban megállapított hatásköri, szervezeti és működési szabályokat az önkormányzat működési területén e rendeletben foglaltakkal együtt kell alkalmazni.
2. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:
Ipolytarnóc Község Önkormányzata
II.
A képviselő-testület feladata és hatásköre
3. § Az önkormányzat jogi személy, a feladat- és hatáskörök a képviselőtestületet illetik meg. A képviselő-testületet a polgármester képviseli.
4. § (1) A képviselő-testület ellátja a jogszabályokban ráruházott és az önként vállalt feladat- és hatásköröket.
(2) Az önkormányzat kötelező feladatait a Mötv. 13. §. tartalmazza.
(3) Az önkormányzat önként vállalt feladatai:
a) művészeti csoportok, civil szervezetek támogatása,
b) nemzeti kapcsolatok építése,
c) sportegyesület támogatása
(4) A képviselő-testület az önként vállalt feladatok tárgyában az éves költségvetésében a fedezet biztosításával egyidejűleg dönt.
5. § (1) Az önkormányzati feladatokat a képviselő-testület és szervei (a polgármester, a képviselő-testület, a bizottságai a hivatal a jegyző, továbbá a társulás) látja el.
(2) A képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a bizottságaira, a jegyzőre valamint törvényben meghatározottak szerint társulásaira átruházhatja, e hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, a hatáskört visszavonhatja.
(3) Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható át.
6. § A képviselő-testület át nem ruházható hatásköreit a Mötv.42. § tartalmazza.
III.
A képviselő-testület működése
7. § Az önkormányzati jogokat és hatásköröket Ipolytarnóc község képviselő-testülete gyakorolja.
8. § A képviselő-testület tagjainak száma 5 fő (4 fő képviselő + polgármester). A települési képviselők névjegyzékét e Szabályzat 1. sz. függeléke tartalmazza.
9. § A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.
10. § A képviselő-testület elnöke a polgármester, aki összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit.
Alakuló ülés
11. § (1) [2] A képviselő-testület az alakuló ülését a választás eredményének jogerőssé válását követő tizenöt napon belül tartja meg.
(2) Az alakuló ülést a korelnök nyitja meg, majd az eskütételt követően a polgármester vezeti.
(3) A polgármester és a képviselők az alakuló ülésen esküt tesznek.
(4) A képviselő-testület alakuló ülésén dönt a polgármester, az alpolgármester és a képviselők illetményéről, illetve tiszteletdíjáról, valamint az alpolgármester személyéről.
Rendes ülés
12. § (1) A képviselő-testület évente (az elkészített munkaterv alapján) szükség szerint, de legalább hat alkalommal ülést tart.
(2) A munkatervet a polgármester javaslatára a képviselő-testület fogadja el.
Rendkívüli ülés
13. § (1) A megválasztott települési képviselők egynegyedének, a képviselő-testület bármely bizottságának javaslatára a képviselő testület rendkívüli ülését össze kell hívni.
(2) A képviselő-testület összehívását a Nógrád Megyei Kormányhivatal vezetője, illetőleg népi kezdeményezés is indítványozhatja.
(3) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt a tárgy megjelölésével és határozati javaslattal a polgármesterhez kell benyújtani, aki az ülést 8 napon belüli időpontra hívja össze.
(4) A napirendet is tartalmazó meghívót úgy kell kiküldeni, hogy azt a képviselők lehetőleg 3 nappal, de legalább 24 órával az ülés előtt kézhez kapják.
(5) Kivételes esetben a rendkívüli ülést szóban, telefonon is össze lehet hívni.
Közmeghallgatás
14. § (1) A képviselő-testület évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás időpontját és napirendjét, helyének megjelölésével az ülés előtt legalább 15 nappal nyilvánosságra kell hozni.
A képviselő-testület összehívásának rendje
15. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, tartós akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését az ügyrendi bizottság elnöke hívja össze.
(2) A képviselő-testület ülésére a meghívót írásban kell kiküldeni, rendkívüli esetben szóban (telefonon) kell közölni a meghívó tartalmát.
(3) A meghívónak tartalmaznia kell az ülés időpontját és helyét, a tervezett napirendi pontokat, azok előterjesztőit.
(4) A képviselő-testület ülésére a meghívót úgy kell kiküldeni, hogy azt a képviselők rendes ülés esetén legalább 5 nappal az ülés előtt kézhez kapják.
(5) A meghívóhoz - rendkívüli esetet kivéve - mellékelni kell az írásbeli előterjesztéseket.
16. § A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:
17. § A képviselő-testület ülésének időpontjáról és a tárgyalásra kerülő napirendekről a település lakosságát hirdetmény útján - a hivatal hirdető tábláján történő kifüggesztéssel - tájékoztatni kell.
A képviselő testület ülése, az ülésvezetés szabályai
18. § A képviselő-testület ülése nyilvános.
19. § (1) A képviselő-testület zárt ülést a Mötv.46. § (2) és (3) bekezdésében foglaltak szerint tarthat
(2) A zárt ülésen hozott határozatot nyilvános ülésen is ki kell hirdetni.
20. § A képviselő-testület ülése akkor határozatképes, ha a megválasztott képviselők több, mint fele jelen van. Határozatképtelenség esetén a képviselő-testületet 15 napon belüli időpontra újra össze kell hívni.
21. § A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén az ügyrendi bizottság elnöke vezeti.
22. § Az ülés levezetőjének feladatai:
a) megállapítja és figyelemmel kíséri az ülés határozatképességét, megnyitja, berekeszti az ülést,
b) tájékoztatást ad a lejárt határidejű döntések végrehajtásáról, a két ülés közötti fontosabb eseményekről,
c) javaslatot tesz a képviselő-testület ülésének napirendjére,
d) megnyitja, vezeti, illetőleg lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat, kihirdeti a képviselő-testület határozatát,
e) biztosítja az ülés zavartalanságát és rendjét.
23. § (1) A képviselő-testület ülésének napirendjére a polgármester tesz javaslatot, a tárgysorozat elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül (egyszerű többséggel) határoz.
(2) A polgármester köteles napirendi javaslatként a képviselő-testület elé terjeszteni a SZMSZ előírásainak megfelelően benyújtott előterjesztéseket, továbbá a megelőző ülés után érkezett törvényességi észrevételeket.
(3) Napirenden kívüli téma megtárgyalását, illetőleg valamely napirendi pontnak a tárgysorozatból való törlését javasolhatja:
24. § (1) Előterjesztésnek minősül a rendelet-tervezet, határozati javaslat, egyéb beszámoló, tájékoztató.
(2) Napirendi pont előterjesztője lehet:
25. § (1) A napirend előterjesztése írásban, kivételesen szóban történhet.
(2) Határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor. Halaszthatatlan esetben a polgármester dönt az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztásáról.
(3) Az írásbeli előterjesztéseket legkésőbb a képviselő-testület ülését megelőzően 10 nappal kell leadni - előzetes törvényességi véleményezés céljából - a jegyzőnek.
26. § Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a) az első részében:
27. § (1) A település képviselői szóban vagy írásban az önkormányzat feladatkörébe tartozó témakörben a polgármesterhez, a jegyzőhöz, a bizottság elnökéhez, az önkormányzati intézmények vezetőihez interpellációt intézhetnek, melynek megválaszolására a napirendek tárgyalása előtt kerül sor. Amennyiben az azonnali válasz vagy intézkedés nem lehetséges, az ülést követő 15 munkanapon belül írásban válaszolni kell, és azt az interpelláló és minden képviselő részére meg kell küldeni.
(2) Az interpelláló képviselő azonnali válaszadás esetén az ülésen, ha a válaszadásírásban történt, a testület következő ülésén nyilatkozik annak elfogadásáról. Ezt követően a testület szavazással dönt a válasz elfogadásáról. Amennyiben az adott válasz a képviselő-testület nem fogadja el, az interpelláció kivizsgálásával az illetékes bizottságát bízza meg. A vizsgálat eredményéről a bizottság a következő testületi ülésen ad tájékoztatást.
(3) Az interpelláció alapján a képviselő-testület részletes vizsgálatot is elrendelhet, mellyel a tárgytól függően, valamely bizottságát, vagy a polgármestert (alpolgármestert) bízza meg, illetőleg ad hoc bizottságot hoz létre. Az interpelláló képviselő részére lehetőséget kell biztosítani a vizsgálatban való részvételére.
(4) A települési képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármestertől (alpolgármestertől), a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen, vagy legkésőbb 15 munkanapon belül írásban, érdemi választ kell adni.
A vita, szavazás rendje
28. § Az ülés levezetője az egyes napirendi pontok felett külön-külön nyitja meg a vitát. A képviselő-testület döntése alapján sor kerülhet két vagy több napirend együttes vitájára is.
29. § (1) Az előterjesztő a vita megkezdése előtt rövid szóbeli kiegészítőt tarthat.
(2) Az előterjesztőhöz az előterjesztést illetően - még a vita előtt - a képviselő-testület tagja és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, melyre az előterjesztő, vagy az általa felkért személy köteles választ adni.
30. § (1) A vitában elsőként a tárgy szerint illetékes bizottság véleményét kell ismertetni.
(2) Az előterjesztő javaslatát, illetve a települési képviselő módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig bármikor vissza is vonhatja.
(3) Az ülésen nem tanácskozási joggal résztvevő állampolgárok hozzászólását a polgármester engedélyezi.
(4) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata. Ennek keretében:
31. § (1) A vita lezárása és összefoglalása után először a módosító javaslatokat - egyenként - majd a javaslatokkal és módosításokkal kiegészített eredeti határozati, rendelet-tervezeti javaslatot kell szavazásra bocsátani.
(2) Három vagy több vagylagos döntési lehetőség esetén, amennyiben egyik változat sem kapta meg a szükséges többséget, úgy a szavazást a két legtöbb "igen" szavazatot elért változat között meg kell ismételni.
(3) A képviselő-testület a szavazati arányok rögzítésével - alakszerű határozat nélkül - dönt a feladat meghatározást nem tartalmazó előterjesztések, (tájékoztatók, beszámolók) elfogadásáról.
32. § (1) A képviselő-testület döntéséből kizárható az, akit vagy akinek hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A települési képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget.
(2) A kizárásról az érintett települési képviselő kezdeményezésére, vagy bármely települési képviselő javaslatára a képviselőtestület - minősített többséggel - dönt.
(3) A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.
33. § A döntéshozatalhoz általában a jelenlévő képviselők több mint felének egynemű szavazata szükséges (egyszerű többség).
34. § [3]Az ülésvezető megállapítja a szavazás eredményét. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, bármely önkormányzati képviselő kérésére a szavazást egy alkalommal meg lehet ismételni.
35. § A megválasztott települési képviselők több mint felének szavazata - minősített többség – szükséges a Mötv. 50. §-ban meghatározott ügyekben.
36. § . (1) A szavazás - a 37.-38. §. eseteit kivéve - kézfelemeléssel történik (nyílt szavazás).
(2) A képviselők igenlő vagy ellen szavazattal vesznek részt a szavazásban, illetőleg tartózkodásukat fejezik ki.
(3) A jelen lévő és ki nem zárt képviselő a szavazásban köteles részt venni.
37. § (1) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat minden olyan ügyben, melyben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat. A titkos szavazás elrendeléséről a képviselő-testület vita nélkül dönt.
(2) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik.
(3) A titkos szavazás lebonyolításával, a szavazás eredményének megállapításával kapcsolatos feladatokat a képviselő-testület Ügyrendi Bizottsága látja el.
(4) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:
38. § (1) Névszerinti szavazást kell elrendelni,
A jegyzőkönyv
39. § (1) A képviselőtestület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni,
(2) A jegyzőkönyv tartalmazza:
40. § (1) A jegyzőkönyv egy példányát, mellékleteivel együtt az ülést követő 15 napon belül meg kell küldeni a Nógrád Megyei Kormányhivatal vezetőjének.
(2) A jegyzőkönyv eredeti példányát, mellékleteivel együtt meg kell őrizni, amely a hivatalban ügyfélfogadási időben megtekinthető, az abban foglaltakról térítés ellenében másolat készíthető.
41. § A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni, és elkülönítetten kell kezelni.
IV.
A képviselőtestület döntései
42. § . A képviselő-testület döntéseit határozati, vagy rendeleti formában hozza meg. A rendeleteket és a határozatokat a polgármester és a jegyző írja alá.
43. § (1) A képviselő-testület számozott (alakszerű) határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtásért felelős megjelölését és a végrehajtás határidejét.
(2) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal, évszámmal, zárójelben hónap, nap feltüntetésével, határozat. megjelöléssel kell ellátni.
(3) A határozatokat sorszám szerint nyilván kell tartani, a nyilvántartásról a jegyző gondoskodik.
(4) A határozatok nyilvántartása a következő adatokat tartalmazza:
44. § A képviselő-testület rendeletet alkot törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján annak végrehajtására.
45. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
46. § (1) A rendeletet naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal, évszámmal, zárójelben a kihirdetés hónapjának, napjának feltüntetésével kell ellátni.
(2) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik, a kihirdetés időpontja a közszemlére tétel napja.
(3) A rendelet kihirdetése a hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel történik.
(4) A rendeleteket sorszám szerint nyilván kell tartani, a nyilvántartásról a jegyző gondoskodik.
(5) A rendeletek nyilvántartása a következő adatokat tartalmazza:
V.
A települési képviselő
47. § (1) A települési képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli választóinak érdekeit.
(2) A települési képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.
(3) A települési képviselőket megillető tiszteletdíj mértékéről a képviselő-testület külön rendeletet alkot.
48. § (1) A képviselő főbb jogai:
VI
A képviselőtestület bizottságai
49. § . (1) A képviselőtestület az alábbi állandó bizottságot hozza létre:
VII.
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző
A polgármester
50. § (1) A polgármester feladatát társadalmi megbízatásban látja el.
(2) A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő. Megválasztását követően esküt tesz.
(3) A polgármester tekintetében a képviselő-testület gyakorolja a munkáltatói jogokat. Illetményét - a vonatkozó jogszabályok keretei között – az alakuló ülésen állapítja meg. Az illetmény emelésére évente –a költségvetés elfogadását követően– az Ügyrendi Bizottság tesz javaslatot.
(4) A polgármester államigazgatási tevékenységéért a közszolgálati szabályok szerint felel.
(5) A polgármester - abban az esetben, ha a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja - ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását. A kezdeményezést az ülést követő 3 munkanapon belül nyújthatja be, a képviselő-testület a benyújtás napjától számított 15 napon belül dönt.
51. § (1) A polgármesternek a képviselő-testület működésével kapcsolatos feladatai különösen:
Alpolgármester
52. § (1) A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítése érdekében saját tagjai közül alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(3) A polgármester helyettesítésének ideje alatt a polgármesterrel azonos jogok és kötelezettségek vonatkoznak az alpolgármesterre.
A jegyző
53. § A Mihálygerge Közös Önkormányzati Hivatalt létrehozó Önkormányzatok Mihálygerge, Egyházasgerge, Ipolytarnóc és Litke polgármesterei pályázat útján jogszabályban meghatározott képesítési feltételnek megfelelő jegyzőt neveznek ki.
54. § A jegyző vezeti a Mihálygergei Közös Önkormányzati Hivatalt.
VIII.
Közös Önkormányzati Hivatal
55. § (1) Az Önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására Mihálygerge, Egyházasgerge, Ipolytarnóc és Litke Község képviselő testületi Mihálygerge Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel, Mihálygerge székhellyel Közös Önkormányzati Hivatalt hozott létre.
(2) A Közös Önkormányzati Hivatal működési területén a székhely település kivételével kirendeltségek működnek.
(3) A Közös Önkormányzati Hivatal kiadmányain illetve bélyegzőin ezt az elnevezést kell használni.
(4) A Közös Önkormányzati Hivatal részletes feladatait és működésének szabályait a Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési szabályzata tartalmazza.
(5) A Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési szabályzatát a jegyző állapítja meg.
(6) A helyi Roma Nemzetiségi Önkormányzat tekintetében a hivatal a Roma Nemzetiségi Önkormányzattal kötött megállapodás szerint ellátja, a Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodásának végrehajtásával kapcsolatos feladatokat valamint biztosítja a nemzetiségi önkormányzat testületi működésének feltételeit,- így különösen a helyi Roma Nemzetiségi Önkormányzat testületi működésének rendjéhez igazodó helyiséghasználatot, a testületi működésből eredő postai, kézbesítési, sokszorosítási, jegyzőkönyvezetési feladatok ellátását.
(7) A Roma Nemzetiségi Önkormányzattal kötött megállapodás a 5. sz. melléklete tartalmazza.
IX.
Az önkormányzat költségvetése, vagyona
56. § (1) Az önkormányzat a választási ciklusra vonatkozó (vagy azon túl mutató) gazdasági programját a megválasztását követő év május 30-ig határozatban állapítja meg.
(2) Az önkormányzat éves költségvetését rendeletben állapítja meg.
(3) A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.
57. § (1) A költségvetési rendelet tervezetet a jegyző készíti el és a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé, ami az alábbiakat tartalmazza:
58. § (1) Az éves költségvetés első féléves, háromnegyed éves, valamint a várható éves helyzetéről tájékoztatja a képviselő-testületet. A tájékoztató tartalmazza (a költségvetési rendelethez kapcsolódóan) az előirányzatok időarányos alakulását, a tartalék-felhasználást, a hiány (többlet) alakulását, valamint a költségvetés várható teljesítését.
(2) A költségvetési évet követően a jegyző által összeállított zárszámadási rendelet-tervezetet a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé. A képviselő-testület a zárszámadásról (a jogszabályi előírásoknak megfelelő) rendeletet alkot.
(3) A (2) bekezdéssel szabályozott zárszámadáshoz kapcsolódóan a képviselő-testület a pénzmaradvány megállapításáról, elszámolásáról és felhasználásáról is dönt.
59. § (1) Az önkormányzat költségvetési bevételeivel, kiadásaival önállóan gazdálkodik, melyet a képviselő-testület felügyelete alá tartozó költségvetési szervek látnak el. Ezek:
60. § A képviselő-testület külön önkormányzati rendeletben állapítja meg az önkormányzat
X.
Nemzetiségi önkormányzat
61. § (1) A Képviselő-testület a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX törvény alapján megkötött együttműködési megállapodásban foglaltak szerint együttműködik,- és segíti a Roma Nemzetiségi Önkormányzat munkáját.
(2) A helyi közoktatás, a helyi média, a helyi roma nemzetiségi hagyományápolás és kultúra, valamint a nyelvhasználat kérdéskörében a lakosságot e minőségben érintő önkormányzati rendeletet a képviselő testület csak az e lakosságot képviselő helyi nemzetiségi önkormányzat egyetértésével alkothat.
(3) A nemzetiségi intézmények vezetőinek kinevezéséhez, illetőleg a nemzetiségihez tartozók képzésére is kiterjedő települési önkormányzati döntéshez az érintett helyi nemzetiségi önkormányzat egyetértése szükséges.
(4) Az egyetértési, illetőleg véleményezési jog jogosultja a (2) és (3) bekezdésben meghatározott megkereséstől számított 30 napon belül nyilatkozik. A határidő elmulasztása jogvesztő.
(5) A képviselő-testület és a nemzetiségi önkormányzat együttműködését megállapodás tartalmazza, melyet a képviselő-testület fogad el. Az együttműködési megállapodást a polgármester írja alá.
(6) Az (5) bekezdés szerinti együttműködési megállapodás tartalmazza a nemzetiségi önkormányzat használatába adott vagyon körét, és a kisebbségi önkormányzat munkája segítésében a polgármesteri hivatal feladatait.
(7) A polgármesteri hivatal a nemzetiségi önkormányzat elnökének és helyettesének feladata ellátásához szükséges tájékoztatást, felvilágosítást köteles megadni.
62. § (1) A nemzetiségi önkormányzat elnöke tanácskozási joggal részt vehet a képviselő-testület, illetve annak bármely bizottságának ülésén.
(2) A kisebbséget érintő napirendek bizottsági tárgyalására meg kell hívni a nemzetiségi önkormányzat elnökét.
XI.
Záró rendelkezések
63. § (1) E rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az Önkormányzat és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2011. (III.24.) és az ezt módosító 9/2011. (VI.15.), 5/2012. (III.22.), 2/2013. (I.24.), 5/2013. (IV.18.), 15/2013. (IX.12.), 13/2014. (X.23.) számú rendeletek hatályukat vesztik.
64. § (1) E rendelet mellékletei:
1. számú melléklet: Bizottságok működésére vonatkozó alapvető szabályok.
2. számú melléklet: Ügyrendi Bizottság működésére vonatkozó szabályok.
3. számú melléklet: Mihálygerge Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata
4. számú melléklet: Az önkormányzat intézményeinek felsorolása.
5. számú melléklet: Az önkormányzat társulásainak felsorolása.
6. számú melléklet[4]: Az Önkormányzat alaptevékenysége szakágazat szerint.
(2) E rendelet függelékei:
1. számú melléklet
1. A bizottság – feladatkörében – előkészíti a képviselő-testület döntéseit és ellenőrzi a döntések végrehajtását. A képviselő-testület határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyeket a bizottság nyújt be.
2. A bizottság – feladatkörében – ellenőrzi a hivatal a képviselő-testület döntéseinek előkészítésére illetve végrehajtására irányuló munkáját. Ha a bizottság a hivatal tevékenységében a képviselő-testület álláspontjától, céljaitól való eltérést, az önkormányzat érdeksérelmét vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli, a polgármester intézkedését kezdeményezheti.
3. Az állandó bizottságok azonos jogokkal és kötelezettségekkel rendelkeznek.
4. A bizottság képviselő és nem képviselő tagjainak jogai és kötelezettségei a bizottság munkájával összefüggésben azonosak.
5. A bizottság üléseit a bizottság elnöke hívja össze és vezeti. Az elnököt távollétében a bizottság tagjai közül az a képviselő-testületi tag helyettesíti, akit az elnök megbízott.
6. A bizottságot a polgármester indítványára össze kell hívni.
7. A települési képviselő tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottság ülésén. Javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy tárgyalását, melyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és tárgyalására a képviselőt is meg kell hívni. Kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül a bizottság átruházott hatáskörében hozott döntését.
8. A bizottság ülése nyílt, zárt ülés tartására a Szabályzat 19. §-ában foglaltak az irányadók.
9. A bizottsági ülés időpontjáról és a tárgyalandó napirendekről a polgármestert és a körjegyzőt értesíteni kell.
10. A bizottság ülése akkor határozatképes, ha tagjainak több mint fele jelen van.
11. Szavazategyenlőség esetén a bizottság a vitát tovább folytathatja.
12. Átruházott hatáskörben hozott döntéseit alakszerű határozatban kell rögzíteni.
13. A bizottság döntését a képviselő-testülettel a bizottság elnöke ismerteti.
14. A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyv egy példányát - amennyiben átruházott hatáskörben hozott döntést is tartalmaz – a Nógrád Megyei Kormányhivatal vezetőjének meg kell küldeni.
15. A bizottság döntését egyszerű többséggel – a jelen lévő bizottsági tagok több mint felének egybehangzó szavazata - hozza.
16. A döntéshozatalból kizárható az, aki vagy akinek hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A bizottsági tag köteles bejelenteni a személyes érintettségét.
17. A bizottság számozott (alakszerű) határozata tartalmazza a képviselő-testületi felhatalmazás tényét, a bizottság döntését, a jogorvoslati lehetőségre való felhívást, az indoklást, a záró részben pedig a határozatról értesülők körét. A bizottság határozatát az elnök, akadályoztatása esetén a helyettesítéssel megbízott (képviselő) tag írja alá.
18. A polgármester felfüggesztheti a bizottság határozatának végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit. A felfüggesztett döntésről a képviselő-testület következő ülésén határoz.
2. sz. melléklet
3. sz. melléklet
1. Általános rendelkezések
1. §
1. A Hivatal elnevezése:
2. A Mihálygergei Közös Önkormányzati Hivatalt az 1. számú melléklet szerinti alapító okirattal hozták létre.
3. Közös önkormányzati hivatal illetékességi területe: Mihálygerge, Egyházasgerge, Ipolytarnóc, Litke községek közigazgatási területe
4. Közös önkormányzati hivatal fenntartói:
Egyházasgerge Község Önkormányzata Képviselő-testülete
Ipolytarnóc Község Önkormányzata Képviselő-testülete
5. A Közös Önkormányzati Hivatal mint költségvetési szerv jelzőszámait az 1. számú függelék tartalmazza.
6. Közös önkormányzati hivatal bélyegzői:
7. A Magyarország címerét is tartalmazó bélyegzőkről a jegyző megbízottja bélyegző nyilvántartást vezet, mely a bélyegzőlenyomat mellett tartalmazza az átvételi dátumot, és az átvevő beosztását és aláírását is.
2. A közös önkormányzati hivatal működése
2. §
1. A közös önkormányzati hivatal önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv, gazdálkodási jogkörét az alapító okirat határozza meg.
2. A közös önkormányzati hivatal működési költségét az állam – az adott évi központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott mértékben és a hivatal által ellátott feladataikkal arányban – finanszírozza, melyet lakosságszám arányosan utal a településeknek. A települések ezt az összeget öt napon belül a székhelytelepülés e célra elkülönített számlájára utalják. Amennyiben a fenntartási és működési költségeken felül szükséges hozzájárulás, azt az Mihálygergei Közös Önkormányzati Hivatal működtetéséről szóló megállapodása tartalmazza.
3. Mihálygerge, Egyházasgerge, Ipolytarnóc, és Litke Községek Önkormányzatának Képviselő-testületi együttes ülésen dönt:
4. A közös önkormányzati hivatal költségvetését és zárszámadását, valamint Mihálygerge Község Önkormányzatának költségvetését és zárszámadását és az azzal kapcsolatos könyvelési és adminisztrációs feladatokat a Közös Önkormányzati Hivatal székhely községe készíti el az Áht. és más jogszabályokban foglaltak szerint.
5. Egyházasgerge község Önkormányzatának költségvetését és az azzal kapcsolatos könyvelési, adminisztrációs feladatokat a közös hivatal Egyházasgergei Kirendeltsége készíti el az Áht és más jogszabályokban foglaltak szerint.
6. Ipolytarnóc község Önkormányzatának költségvetését és az azzal kapcsolatos könyvelési, adminisztrációs feladatokat az Ipolytarnóci Kirendeltségen készítik el az Áht és más jogszabályokban foglaltak szerint.
7. Litke község Önkormányzatának költségvetését és az azzal kapcsolatos könyvelési, adminisztrációs feladatokat a Litkei kirendeltségen készítik el az Áht és más jogszabályokban foglaltak szerint
8. Vagyonnyilatkozat tételre kötelezett köztisztviselői beosztások névsorát a 2. számú melléklet tartalmazza
3. A közös önkormányzati hivatal főbb feladatai
3. §
1. A képviselő-testületek vonatkozásában:
2. A helyi képviselőkkel kapcsolatban:
3. Közigazgatási feladatok:
4. A köztisztviselők az ügyintézés során a következő általános követelményeket kötelesek betartani:
4. A jegyzővel kapcsolatos általános rendelkezések
4. §.
1. A közös önkormányzati hivatal jegyzőjének és aljegyzőjének kinevezését a Mötv. És a kttv. előírásai szerint történik. A jegyzőre és az aljegyzőre egyéb rendelkezéseket a közös önkormányzati hivatal működésével kapcsolatos megállapodás tartalmaz.
2. A közös önkormányzati hivatalt a jegyző vezeti, aki felelős annak törvényes és eredményes működéséért.
3. A jegyző vagy aljegyző vagy megbízottja köteles mindegyik képviselő-testületi, bizottsági és nemzetiségi önkormányzati képviselő-testületi ülésen részt venni és ott a szükséges tájékoztatást megadni.
4. A közös önkormányzati hivatal munkaköri leírásait a jegyző készíti el.
5. A jegyző főbb feladatai
5. §
1. A jegyző vezeti a közös önkormányzati hivatalt, gondoskodik az önkormányzatok működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról.
2. A jegyző ellátja a képviselő-testületek, bizottságok, a települési képviselők és a nemzetiségi önkormányzatok működésével kapcsolatos igazgatási feladatokat, a polgármesterek hatáskörébe tartozó államigazgatási döntések előkészítését és végrehajtását.
3. A jegyző egyéb feladatai:
6. A közös önkormányzati hivatal szervezeti felépítése, létszáma
6. §
1. A közös önkormányzati hivatal belső szervezeti egységei:
a) Hivatali székhely Mihálygerge, Rákóczi út 40. a jegyző közvetlen vezetésével.
b) Egyházasgergei kirendeltség Egyházasgerge, Fő út 30. a jegyző vezetésével.
c) Ipolytarnóci kirendeltség Ipolytarnóc, Határ út 5. a jegyző vezetésével
d) Litkei kirendeltség Litke, Kossuth út 31. a jegyző vezetésével.
7. §
1. A közös önkormányzati hivatali létszáma: 10 fő
jegyző 1 fő
pénzügyi ügyintéző 1 fő
igazgatási ügyintéző 1 fő
igazgatási ügyintéző 1 fő
2. A közös önkormányzati hivatal munkarendje ideje:
Kedd: 7.30 – 16.00
Szerda: 7.30 – 16.00
Csütörtök: 7.30 – 16.00
Péntek: 7.30 – 13.30
3. A közös önkormányzati hivatal ügyfélfogadási ideje:
Csütörtök: 13:00 – 16:00
Csütörtök: 9:00 – 16:00
Péntek: 9:00 – 11:00
Csütörtök: 13:00 – 16:00
4. Az országgyűlési képviselőt, helyi képviselőket, polgármestereket, intézményvezetőket a munkarend szerinti munkaidőben bármikor fogadni kell.
7. A közös önkormányzati hivatal köztisztviselői
8. §
1. A közös önkormányzati hivatali dolgozók a helyszínen kötelesek a szükséges felvilágosításokat megadni, az ügyfelek számára, az általuk kért beadvány űrlapokat átadni, az ügyfelek beadványait átvenni és a helyben elintézhető ügyeket elintézni. Szükség esetén jogsegély szolgálatot nyújtani.
2. Az ügyfélfogadási napok és az érdemi munkához szükséges létszám megszervezése a jegyző feladata.
3. Munkaidőn kívül, illetve a heti szabad- és pihenőnapokon is el kell látni az alábbi szolgáltatásokat:
9. §
1. Külszolgálat, illetve kiküldetés teljesítése a jegyző, aljegyző előzetes engedélye alapján történhet.
2. A dolgozó kiküldetése során felmerülő költségek elszámolása utólag történik. Az útiszámlákat a jegyző, aljegyző igazolása után lehet számfejteni.
8. Munkaértekezlet
10. §
1. A közös önkormányzati hivatal irányítási feladatainak összehangolására a polgármesterek szükség szerint közös megbeszélést tartanak.
2. Szükség szerint, de évenként legalább egy alkalommal hivatali munkaértekezletet kell tartani. Munkaértekezleten átfogóan, értékelni kell a hivatal tevékenységét, meg kell határozni a következő időszak fontosabb feladatait, tennivalóit. A munkaértekezletre a polgármestereket meg kell hívni.
9. Pénzügyi, számviteli rend
11. §
12. §.
10. Ügyiratkezelés speciális szabályai
13. §
11. Kiadmányozás rendje
14. §
12. Helyettesítés rendje
15. §
1. A jegyzőt a munkaköri leírásban erre megbízott köztisztviselő helyettesíti.
2. Az ügyintézők a munkaköri leírásukban foglaltak szerint helyettesítik egymást.
13. Szabadság engedélyezése
16. §
14. Záró rendelkezések
17. §
4. sz. melléklet
5. sz. melléklet
1. Fogorvosi Társulás
2. Salgótarján és térsége Önkormányzatok Társulása
6. számú melléklet
általános igazgatási tevékenysége
1. sz. függelék
1. Bolyós Gáborné polgármester Ipolytarnóc, Ipoly út 2.
2. Gál István alpolgármester Ipolytarnóc, Rákóczi út 107.
3. Péter Ferenc képviselő Ipolytarnóc, Fenyves út 15.
4. Balogh Anna Mária képviselő Ipolytarnóc, Petőfi út 4.
5. Bodor Gáborné képviselő Ipolytarnóc, Rákóczi út 28.
2. sz. függelék
1. Bodor Gáborné elnök képviselő Ipolytarnóc, Rákóczi út 28.
2. Péter Ferenc képviselő Ipolytarnóc, Fenyves út 15.
3. Balogh Anna Mária képviselő Ipolytarnóc, Petőfi út 4.