Bánk Község Önkormányzata képviselő-testületének 4/2009. (III.27.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátásokról

Hatályos: 2013. 11. 01- 2013. 12. 31

Bánk Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Sztv.) 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdésében, 26. §‑ában, 32. § (3) bekezdésében, 37/D. § (3) bekezdésében, 38. § (9) bekezdésében, 43/B. § (1) bekezdésében, 45. §‑ában, 46. § (1) bekezdésében, 47. § (5) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 50. § (3) bekezdésében, 55/C. § (1), (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja.

I. fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


A rendelet célja, hatálya

1.§ Az Önkormányzat az Sztv. alapján Bánk község területén élő lakosság szociális biztonságának megteremtése és megőrzése érdekében az e rendeletben felsorolt szociális ellátásokat biztosítja.

2.§ (1) E rendelet hatálya kiterjed az Sztv. 3.§ (1), (3) bekezdésében foglalt személyek közül a Bánk községben lakcímmel rendelkező személyekre.

(2) E rendelet hatálya az Sztv. 7.§ (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az Sztv. (1)-(3) bekezdésben foglalt személyek közül a Bánk községben tartózkodó személyekre.

(3) E rendelet hatálya kiterjed az Sztv. 6.§-ában meghatározott, az önkormányzat illetékességi területén tartózkodó hajléktalan személyekre, amennyiben a hajléktalan személy az ellátás igénybevételekor nyilatkozatában Bánk község közigazgatási területét tartózkodási helyként megjelölte.

(4) E rendelet hatálya a személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében az ellátást nyújtó szervezetre és az általa nyújtott ellátásokra terjed ki.

Hatáskörök

3.§ (1) A képviselő-testület az Sztv. 25.§ (3) b) pontjában meghatározott szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások hatásköreinek gyakorlását – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel -, valamint az Sztv-ben meghatározott szociális alapszolgáltatásokkal kapcsolatos hatáskör gyakorlását a Polgármesterre ruházza át.

(2) Az átmeneti segéllyel, a Bursa Hungarica felsőoktatási ösztöndíjjal, a karácsonyi támogatással, valamint az adósságkezelési szolgáltatással kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület gyakorolja.

 

 (3) A képviselő-testület a jogosult számára az Sztv-ben rögzített pénzbeli ellátásokon kívül az önkormányzat költségvetésében biztosított fedezet függvényében az alábbi pénzbeli ellátásokat biztosítja:

a) Bursa Hungarica felsőoktatási ösztöndíj

b) karácsonyi támogatás.


Eljárási szabályok

4.§ (1) Az egyes szociális ellátások megállapítása iránti kérelmet az e célra rendszeresített nyomtatványon a nagykorú, a szülő, vagy más törvényes képviselő terjesztheti elő – kivéve, ha felsőbb jogszabály, vagy e rendelet ettől eltérően rendelkezik - az önkormányzat által Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény szerint létrehozott, önkormányzati hivatali feladatokat ellátó hivatalnál (továbbiakban: Önkormányzati Hivatal). Amennyiben az adott ellátás megállapítása iránti kérelemre vonatkozó formanyomtatvány nincs előírva, a kérelemnek tartalmaznia kell a kérelmező és családja (az adott ellátás igénylésénél figyelembe veendő személyek) természetes személyazonosító adatait, és a kérelem részletes indokolását. A kérelmező büntetőjogi felelősséggel tartozik a kérelemben feltüntetett adatok valódiságáért és hitelességéért, a vagyoni és jövedelmi viszonyok teljeskörű feltüntetéséért.

(2) A kérelmező köteles együttműködni a Önkormányzati Hivatallal szociális helyzetének feltárásában. A kérelemhez csatolni kell a kérelmező és családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól szóló igazolásokat, és mindazokat a bizonyítékokat, - vagy ezek hivatalból történő beszerzéséhez szükséges hozzájárulásokat megadni - melyeket törvény, kormányrendelet, miniszteri rendelet, illetőleg e rendelet az egyes ellátásoknál előír, továbbá amelyek az ügy elbírálásához elengedhetetlenül szükségesek, kivéve a 11.§ (2) bekezdésében meghatározott eset.

(3) A kérelemhez csatolandó jövedelemigazolások:

a)    a havi rendszerességgel járó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelméről kiállított 

       munkáltatói igazolás

b)    a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban

       kifizetett ellátás igazoló szelvénye, vagy folyószámla-kivonata

c)    Munkaügyi Központ által folyósított ellátás esetén az azt megállapító határozat

d)    vállalkozó esetében az illetékes NAV igazolása a kérelem benyújtását megelőző tizenkét hónap vállalkozási

       tevékenységből származó jövedelméről

e)    egyéb jövedelmek esetében a kérelmező büntetőjogi felelőssége mellett tett nyilatkozata a havi átlagos nettó

       jövedelemről.

(4) Amennyiben a jövedelemszámításnál irányadó időszakban az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege változik, akkor időarányosan annak az időszaknak az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével kell számolni, amelynek a nettó jövedelmét a kérelmező igazolta.

5.§ Amennyiben e rendelet másként nem rendelkezik, a Önkormányzati Hivatal a kérelem alapján a szükséges eljárást lefolytatja, az ügyet döntésre előkészíti, szükség esetén környezettanulmányt készít és beszerzi mindazokat a bizonyítékokat, amelyek benyújtására az ügyfél nem kötelezhető. A környezettanulmány szükségességéről a hatáskör gyakorlója dönt.

6.§  (1)  A megállapított pénzbeli ellátásokat a Önkormányzati Hivatal pénzügyi csoportja – egyedi határozat alapján - a tárgyhót követő hó 5. napjáig utalja ki, és gondoskodik a rendszeres ellátások havonta történő folyósításáról. Indokolt esetben az ellátás készpénzben is folyósítható. A nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a pénztárból, vagy kérelem esetén bankszámlára való átutalással történik.

(2) Az esetei támogatás, illetve az Sztv. 26/A.§-a szerinti előleg megállapításáról szóló határozatban a folyósítás határideje az (1) bekezdéstől eltérően is megállapítható.

(3) A Önkormányzati Hivatal pénzügyi csoportja gondoskodik az ellátásokkal összefüggő járulékfizetési, bejelentési, pénzügyi elszámolási és visszaigénylési feladatok végrehajtásáról.

7. § A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésével, elengedésével, a részletfizetés engedélyezésével kapcsolatban az Sztv. 17. §‑ának figyelembevételével a hatáskörök gyakorlója dönt.

8. § A hatáskör gyakorlója elutasíthatja az e bekezdésben felsorolt ellátásokra vonatkozó kérelmet, ha annak fedezete az Önkormányzat költségvetésében nem biztosított:

a)  e rendelet 10.§-ában meghatározott helyi lakásfenntartási támogatás

b)  e rendelet 11 §‑a szerinti ápolási díj

c) e rendelet 12-15.§-a szerinti átmeneti segély.


II. fejezet

PÉNZBELI ELLÁTÁSOK

Rendszeres szociális segélyezett személy együttműködési kötelezettsége

9.§. (1) Az Sztv.  37.§. (1) bekezdés b)-c) pontja szerinti aktív korú nem foglalkoztatott személy köteles a Nyugat-Nógrád Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálatnál, mint együttműködésre kijelölt szervnél a rendszeres szociális segély megállapításáról szóló határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül nyilvántartásba vetetni magát, valamint a beilleszkedést segítő programról az együttműködésre kijelölt szervvel írásban megállapodni, és teljesíteni a beilleszkedést segítő programban foglaltakat.

(2)   A beilleszkedést segítő program az együttműködő személy szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodva kiterjedhet:

a)  az együttműködésre kijelölt szervvel való rendszeres kapcsolattartásra,

b)  az együttműködő személy számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkozáson, tanácsadáson, illetőleg a munkavégzésre történő felkészülést segítő programban való részvételre,

c)  a felajánlott és az iskolai végzettségének megfelelő oktatásban, képzésben történő részvételre.

(3)   Az Sztv. 37.§ (1) bekezdésének b)‑c) pontja szerinti személy a rendszeres szociális segély megállapításáról szóló határozat jogerőre emelkedését követő 30 napon belül köteles igazolni a Önkormányzati Hivatalban, hogy az együttműködésre kijelölt szervnél nyilvántartásba vetette magát.

(4)   Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha az együttműködő személy:

a) az (1) bekezdésben foglaltakat nem teljesíti,

b) az együttműködésre kijelölt szervvel való kapcsolattartás szabályait megszegi,

c) a számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkozáson, tanácsadáson, illetőleg a

    munkavégzésre történő felkészülést segítő programban önhibájából nem vesz részt,

d)a felajánlott és az iskolai végzettségének megfelelő oktatásban, képzésben önhibájából nem vesz részt.

(5)   Az együttműködő személy az akadályoztatás megszűnésétől számított nyolc napon belül igazolja az együttműködésre kijelölt szervnél, ha az együttműködési kötelezettségét önhibáján kívül szegte meg.

(6)   Az együttműködésre kijelölt szerv 15 napon belül jelzi a jegyzőnek, ha a rendszeres szociális segélyre jogosult személy együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget.

(7)   Az együttműködésre alkalmazni kell a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 17. §‑ában foglaltakat.


10.§ *

* Hatályon kívül helyezte: Bánk Község Önkormányzat képviserlő-testületének 5/2012.(II.15.) önkormányzati rendelete. Hatályos: 2012.02.16.

Méltányossági ápolási díj

11.§ *

* Hatályon kívül helyezte Bánk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2013. (X.29.) önkormányzati rendelete.

Átmeneti segély

12.§ (1) Átmeneti segély állapítható meg annak a személy, aki létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe került, időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd, aki önmaga vagy családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások (mint pl. hosszantartó betegség, kórházi ápolás, elemi kár, baleset, vagy bűncselekmény sértetje, tüzelővásárlás, ruházat pótlása, magas gyógyszerköltség stb.) miatt anyagi segítségre szorul, és családjában az egy főre számított jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %‑át.

(2)   A polgármester és a települési képviselő a képviselő-testületi ülésen javaslatot tehet átmeneti segély megállapítására, ha a segélyezést rendkívüli élethelyzet indokolja. Amennyiben a segélyezendő személy szociális helyzete a képviselő-testület előtt ismert, a képviselő által indított eljárásban jövedelemigazolást nem kell benyújtani, környezettanulmányt nem kell készíteni, az átmeneti segély jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható.

12/A.§ (1) A helyi önkormányzatok szociális célú tűzifavásárláshoz kapcsolódó kiegészítő támogatásáról szóló BM rendelet alapján juttatott szociális célú tűzifára jogosult az az aktív korúak ellátásában, időskorúak járadékában, adósságkezelési támogatáshoz kapcsolódó adósságcsökkentési támogatásban, lakásfenntartási támogatásban részesülő, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult, és a halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család, akinek lakásában tűzifával történő fűtés van. A jogosultak közül előnyt élvez, aki a háztartásában három vagy több kiskorú gyermek neveléséről gondoskodik, valamint aki a tűzifa vásárlásról anyagi okok miatt önmaga nem tud gondoskodni, és a tűzifa hiánya veszélyeztetné a téli otthoni melegedés lehetőségét.

(2) A szociális célú tűzifa az átmeneti segélyhez rendszeresített kérelem nyomtatványon benyújtott kérelemmel igényelhető. A képviselő-testület kérelem benyújtása nélkül, polgármesteri vagy képviselői javaslatra, a helyi társadalmi és szociális viszonyok ismerete alapján is juttathat  szociális célú tűzifát a jogosultak részére.

(3) A szociális célú tűzifára jogosultak közül a támogatásban részesülőkről és a támogatás mértékéről a képviselő-testület határozattal dönt, úgy, hogy háztartásonként legfeljebb 5 m3 tűzifa juttatható.

13.§ (1) A jogosult önhibáján kívüli okból bekövetkező anyagi vészhelyzete - különösen anyagi kár - esetén a segély kamatmentes kölcsön formájában is nyújtható, ha a kölcsönben részesülő megállapodásban vállalja

a) a kölcsön összegének havi egyenlő részletekben legfeljebb egy év alatt történő visszafizetését és

b) a 100.000 Ft-ot meghaladó visszatérítendő kölcsön nyújtása esetén lakóingatlanának az összeg erejéig

    jelzálogjoggal való megterhelését.

(2) A képviselő-testület az (1) bekezdés b) pontja szerinti jelzálogjoggal való megterheléstől eltekinthet, ha a rendelkezésére álló adatok alapján a kamatmentes kölcsön visszatérítése a jelzálogjog bejegyzése nélkül is biztosított.

(3) A megállapodás megkötéséről, az összeg kifizetéséről és behajtásáról a Önkormányzati Hivatal gondoskodik.

14.§ Átmeneti segély iránti kérelmet a segélyre jogosult személy, illetve bárki előterjeszthet, aki tudomást szerez a segélyre jogosult helyzetéről és rászorultságáról. A Önkormányzati Hivatal az eljárást hivatalból is megindíthatja.

15.§ (1)  Az átmeneti segély egyszeri vagy több alkalomra szóló rendszeres kifizetés formájában is megállapítható. Több alkalomra szóló átmeneti segély folyósítása esetén meg kell állapítani a kifizetések időpontjait és az alkalmanként kifizetésre kerülő összegeket.

(2) Az átmeneti segély összege - rászorultsághoz igazodva – legalább 5.000 Ft.

Temetési segély


16.§ (1) Az önkormányzat az Szt. 46.§-a alapján a jövedelemre való tekintet nélkül temetési segélyt nyújt annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott.

(2) A kérelmet a haláleset bekövetkeztét követő 30 napon belül lehet benyújtani.

(3) A temetési segély iránti kérelemhez mellékelni kell az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatának másolatát, vagy

    ennek ivatalból történő beszerzéséhez szükséges hozzájárulást, és az eltemettető nevére a temetési költséget

    igazoló számla másolatát.

(4) A temetési segély összege: 30.000 Ft.

Bursa Hungarica felsőoktatási ösztöndíj

17.§ (1) A képviselő-testület az Önkormányzat Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázathoz való csatlakozásáról határozattal dönt, csatlakozás esetén a pályázatot az általános szerződési feltételekben meghatározott határidőig meghirdeti.

(2) A pályázók a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat kiírásában foglaltak szerint igényelhetik

    a támogatást.

(3) A képviselő-testület az ösztöndíj összegéről – az önkormányzat költségvetésének függvényében - a pályázók jövedelmi,

    szociális viszonyai alapján dönt.

                        

Karácsonyi támogatás

18. §  Amennyiben az önkormányzat költségvetése lehetővé teszi - hivatalból, jövedelemre való tekintet nélkül - a karácsonyi ünnepek előtt a lakosok részére támogatást biztosít. Képviselő-testület a támogatás feltételeiről határozattal dönt.

III. fejezet

TERMÉSZETBEN NYÚJTANDÓ ELLÁTÁSOK


19. §  (1) Az önkormányzat a lakásfenntartási támogatást, az átmeneti segélyt, a temetési segélyt és a karácsonyi támogatást természetbeni szociális ellátás formájában is nyújthatja.

            (2)   Természetbeni ellátás formái:

                    a) vásárlási utalványok kiadása,

                    b) a szükségletek kielégítését szolgáló anyagok, termékek átadása (pl. élelmiszer, tüzelő, stb.)

                    c)ellátást biztosító szolgáltatások számláinak kiegyenlítése.

Köztemetés

20.§ (1) A köztemetést az Sztv. 48.§-ában foglalt szabályok szerint a polgármester rendeli el.

(2) A polgármester az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek az Sztv. 48.§ (3) b) pontja szerinti megtérítése alól részben vagy egészben mentesítheti, ha

a)    az elhunytnak nincs ingatlanvagyona vagy az ingatlanvagyon értéke a köztemetés költségeit nem fedezi, és

b)    a köztemetés költségeinek megtérítése az eltemettetésre köteles személy és a vele együtt élő közeli

       hozzátartozók megélhetését súlyosan veszélyezteti.

(3) Annak a személynek, akit a polgármester a köztemetés költségeinek megtérítésére alól nem mentesített, a temetési segély és a köztemetés költségének különbözetét kell megtéríteni.


Méltányossági közgyógyellátás

21.§ Az Szt. 50. § (3) bekezdése alapján méltányosságból közgyógyellátásra jogosult az a szociálisan rászoruló személy, aki az Sztv. 50. § (1) vagy (2) bekezdése alapján közgyógyellátásra nem jogosult, de

         a) családjában az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb 

             összegének 150 %‑át, egyedül élő esetében annak 200 %‑át, és

         b) a havi rendszeres gyógyító ellátás költségének összege eléri, vagy meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori

             legkisebb összegének 25%-át.

Adósságkezelési szolgáltatás

22. §  (1) Az önkormányzat az Sztv. 55‑55/C. §‑aiban foglaltak alapján lakhatást elősegítő adósságkezelési szolgáltatásban részesítheti azt a családot vagy személyt, aki az Sztv. 55. §‑ában előírt feltételeknek megfelel. A támogatás feltétele, hogy a kérelmező a helyi lakásfenntartási támogatásra feljogosító lakással rendelkezzen, az egy főre számított jövedelme ne haladja meg az e rendelet 9. § (1) bekezdés a) pontjában foglalt határt, és az adósságkezelési szolgáltatásba bevont összeg – az Sztv. 55.§ (2) bekezdésében szereplő lakhatási költségek együttes összege - ne haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének négyszeresét.

(2)   A kérelemhez csatolni szükséges a fennálló tartozásra vonatkozó iratokat is, amelyekből a tartozás jogcíme, összege, az esedékesség időpontja megállapítható. A hitellel terhelt ingatlan forgalmi értékének megállapítására a Önkormányzati Hivatal által kiállított adó- és értékbizonyítványt kell alkalmazni.

(3)   Az adósságkezelési szolgáltatási ügyekben a képviselő-testület dönt. Az adósságcsökkentési támogatás az adósságkezelési szolgáltatásba bevont tartozás(ok) jogosultja(i) részére kerül folyósításra.

(4)   Az adósságkezelési szolgáltatásban részesített személy az adósságkezelés időtartama alatt, de legalább egy évig – előre meghatározott időpontban - havonta köteles részt venni adósságkezelési tanácsadáson a Önkormányzati Hivatal. A tanácsadáson köteles igazolni, hogy az általa vállalt adósságtörlesztést előző hónapban teljesítette, továbbá be kell mutatnia – a tanácsadás időpontjától függően a tárgyhavi vagy a tárgyhót megelőző havi – jövedelmének meghatározását lehetővé tevő iratokat (pl. bérfizetési jegyzék), valamint a rendszeres fizetési kötelezettségének megállapítására szolgáló iratokat (pl. közműdíjról szóló száma). A Önkormányzati Hivatal nyilvántartja és az adósságkezelési tanácsadás során elszámoltatja az adósságkezelési szolgáltatásban részesített személyt, tanácsot nyújt részére az egyéb fizetési kötelezettségének ütemezésére, jövedelme hatékonyabb beosztására, és jelzi a képviselő-testület felé, ha az adósságkezelési szolgáltatásban részesített személy a vállalt kötelezettségének nem tesz eleget.

Szociális étkeztetés

23.§ (1) Az önkormányzat kérelemre szociális étkezést biztosít az Szt. 62.§-a alapján azon rászorultaknak, aki

a) 65. életévét betöltött személy, vagy

b) rokkantsági nyugdíjas, vagy

c) baleseti rokkantsági nyugdíjas, vagy

d) hajléktalan, vagy

e) azon személynek, aki egészségi állapota, fogyatékossága, pszichiátriai betegsége vagy szenvedélybetegsége

    miatt a napi legalább egyszeri meleg étkezést önmaga, illetve eltartottjai részére tartósan vagy átmeneti jelleggel

    nem tudja biztosítani és ezt háziorvos vagy szakorvos által kiállított igazolással bizonyítja.

(2)   A szociális étkeztetés igénybevételéről – a képviselő-testület által átruházott hatáskörben - a polgármester dönt. Az önkormányzat a szociális étkeztetést a közétkeztetést ellátó vállalkozóval (továbbiakban: közétkeztetést beszállító) kötött külön szolgáltatási szerződés alapján biztosítja.  A közétkeztetést beszállító által leszállított étel a Tolmác-Bánk Óvoda Törpe Tagóvodája (Bánk, Kis utca 1.) melegítő konyháján vehető át, illetve kérelemre, szükség esetén az önkormányzat biztosítja a rászoruló lakóhelyére történő eljuttatást.

(3)   A tárgyév január 1-jén szociális étkeztetésben részesülő személyek ellátási jogosultságának felülvizsgálatára – a január 1-jén érvényes jogosultsági feltételek szerint - február 28-ig kerül sor. Amennyiben a felülvizsgálat eredményeként az igénybevevő a szociális étkeztetésre nem jogosult, az ellátás megszüntetésére március 1. napjával kerül sor.

(4) A szociális étkezés térítési díját a gyermekétkeztetés és szociális ellátás intézményi  normáiról és személyi térítési díjáról szóló külön helyi rendelet állapítja meg.

(5) A személyi térítési díjakat évente egyszer kell felülvizsgálni.


Szociális földprogram


23/A. § Az Önkormányzat természetbeni szociális ellátásként szociális földprogramot működtet. A programban való részvétel feltételeit az együttműködési megállapodás és a szociális földprogram helyi végrehajtására vonatkozó szervezeti és működési szabályzat állapítja meg.

Házi segítségnyújtás

24.§  (1) A házi segítségnyújtás keretében biztosított szolgáltatások:

a) az ellátást igénye vevővel segítő kapcsolat kialakítása és fenntartása,

b) az orvos előírása szerint alapvető gondozási, ápolási feladatok ellátása,

c) segítségnyújtás a higiénia megtartásában,

d) segítségnyújtás az ellátás igénybe vevő háztartásának vitelében, különösen bevásárlás, takarítás, mosás, mosogatás, gyógyszerek beszerzése,

e) segítségnyújtás az ellátást igénybe vevőnek a környezetével való kapcsolattartásban,

f) segítségnyújtás az ellátást igénybe vevőt érintő vészhelyzet kialakulásának megelőzésében, a kialakult vészhelyzet elhárításában,

g) az ellátást igénybe vevő segítése a szociális ellátásokhoz való hozzájutásban,

h) igény esetén a szociális intézménybe való beköltözés segítése,

i) szociális étkezés igénybe vétele esetén az ebéd házhoz szállítása,

j) egyéb ellátási feladatok igény szerint.

(2) A házi segítségnyújtásban részesülő személy jogosult:

a) egyéni szükséglet szerinti alapvető ápolásra, gondozásra,

b) napi egyszeri meleg élelem külön térítési díj nélküli házhoz szállítására,

c) saját, illetve lakókörnyezete higiénés körülményeinek megtartásában való közreműködésre,

d) segítségnyújtásra a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve elhárításában.

(3) A házi segítségnyújtást az Önkormányzat által foglalkoztatott gondozó látja el.

(4) A házi segítségnyújtás iránti kérelmet az Önkormányzat Hivatalához, jövedelemigazolás és orvosi igazolás mellékelésével kell benyújtani.

(5) A házi segítségnyújtást igénylő gondozási szükségletének vizsgálatát az erre vonatkozó jogszabályi rendelkezések szerint kell elvégezni.

(6) A házi segítségnyújtásért fizetendő intézményi és személyi térítési díj: gondozási óránként 200 Ft, mely tartalmazza az általános forgalmi adó összegét is.


Családsegítés

25.§ Az önkormányzat illetékességi területén az Sztv. 64.§-ában meghatározott családsegítés feladatot a Nyugat-Nógrád Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgáltatási Társulás intézménye látja el.

Záró rendelkezés


26.§ (1) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Sztv. és végrehajtási rendeletei előírásait kell alkalmazni.


27.§ (1) E rendelet 2009. április 1-jén lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell.

(2)  E rendelet 15.§ (4) bekezdésében foglalt rendelkezést 2009. január 1-jétől kell alkalmazni.

(3) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a képviselő-testületnek a szociális ellátásokról szóló 8/2005. (IX.19.) rendelete, valamint az azt módosító 14/2006. (XII.22.), 3/2007. (II.16.), 14/2008. (XII.20.) rendelete.