Mátranovák Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 14/2003 (XII.19.) önkormányzati rendelete

A helyi környezet védelméről

Hatályos: 2015. 04. 10- 2020. 12. 31

Mátranovák Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 14/2003 (XII.19.) önkormányzati rendelete

A helyi környezet védelméről

2015.04.10.

Mátranovák község Önkormányzat Képviselő-testülete, a község környezeti állapotának, lehetőségeinek figyelembevételével – az itt élő lakosok, a környezeti és természeti értékeik, a környezet miniségének megóvása érdekében;

-a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV., tv. 16. §. (1) bekezdésében,
-a helyi önkormányzatok feladat és hatásköréről szóló 1991. évi XX. tv. 85. §. (1) bekezdése; c.), d.), e.), f.), h.), pontjaiban,
-a környezetet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. tv. 46. §. (1) bekezdés; a.), b.), c.), pontjaiban,
-a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. tv.24. §. (1) bek. b.), pontjában
-a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. tv. 21. §. (1) (2) (3) bekezdéseiben foglalt felhatalmazás alapján, figyelemmel;
-a kulturális örökség védelméről szóló 2001. évi LXIV. törvényben,
-az épített környezet védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvényben,
-a növényvédelemről szóló 2000. évi XXXV. törvényben,
-az építészeti örökség helyi védelméről szóló 66/1999. (VIII. 13.) FVM
rendeletben foglaltakra, a környezetvédelem helyi szabályozására a következő rendeletet alkotja;

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A rendelet célja és hatálya

1. § E rendelet célja, hogy megállapítsa az ember egészségnek és környezetének megóvása érdekében a környezeti elemek védelmét:

-az ingatlanok és közterületek használati-védelmi
-a levegő tisztaság, zaj és rezgésvédelmi
-a települési szilárd és folyékony hulladék-kezelési
-a helyi jelentőségű természeti értékek védelmi
-az építészeti örökség helyi védelmi
-és a növényvédelmi előírásokat.

2. § (1) E rendelet hatálya kiterjed Mátranovák község önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) közigazgatási területén belül a természetes és jogi személyekre, valamint a jogi személyiség nélküli társaságokra, szervezetekre, akik állandó vagy ideiglenes jelleggel a község közigazgatási területén tartózkodnak, működnek, tevékenykednek.

(2) Mátranovák Község közigazgatási területe a 33/2000. (III.17.) kormányrendelet 2/1. sz. melléklete szerint “B“ érzékenységű kategóriába tartozik.

(3) Alapfogalmak:

a, köztisztasággal összefüggő tevékenység: az egyen ingatlanok – ezen belül különösen a lakóépületek és az emberi tartózkodásra (üdülés, pihenés, szállás stb.) szolgáló más épületek, továbbá a nem lakás céljára szolgáló helyiségek és a hozzájuk tartozó területek -, valamint a közterületek tisztántartása,
b, települési szilárd hulladékkal összefüggő tevékenység: a települési szilárd hulladék kezelése, gyűjtése, begyűjtése, szállítása előkezelése, tárolása ártalmatlanítása és hasznosítása,
c, közterület: az ingatlan-nyilvántartásban közterületként nyilvántartott, kül- és belterületi földrészlet (közút, járda, tér, közpark), továbbá az építmények közhasználatra átadott része (épületárkád alatti járda, alul-és felüljáró),
d, települési szilárd hulladék: a háztartási hulladék (szemét) és az egyéb szilárd hulladék,
e, háztartási hulladék: a lakásokban, valamint a lakás üdülés, pihenés céljára használt egyéb helyiségekben és területeken keletkezett szilárd hulladék, így pl.: salak (beleértve a fűtésből keletkezett salakot is) rongy, söpredék, hamu, korom, edény, eszköz, ablaküveg, papír, konyhai hulladék (ideértve a műanyag konzervdobozt, üveget), a kerti és gazdasági hulladék, falomb, nyesedék, valamint a lakásban folytatott vállalkozási tevékenység gyakorlásából keletkezett hulladék, ha a naponta keletkező mennyisége nem haladja meg a rendelet alkalmazása szempontjából szokásosnak minősülő mennyiséget. A háztartási hulladék meghatározott gyűjtési gyakoriságú elszállításához szükséges tartály őrtartalmának megállapításánál legkevesebb 3 liter/fő/nap szilárdhulladék-mennyiséget kell figyelembe venni. Háztartási hulladékban nem lehet elhelyezni a vállalkozási tevékenységből származó veszélyes hulladékot,
f, veszélyes és folyékony hulladékok: a lakásban és az emberi tartózkodásra szolgáló más helyiségekben felhalmozódott veszélyes és folyékony hulladékok (elhasználódott elemek, akkumulátorok, gyógyszerek, festékmaradványok, oldószerek, sütiolaj-maradékok. Valamennyi anyag részletes és tételes felsorolása a 2000. évi XLIII. Tv. 3. §-ban meghatározottak szerint). Háztartási hulladékban nem lehet elhelyezni a vállalkozási tevékenységből származó veszélyes hulladékot,
g, bőz: a környezetbe kerülő olyan szag, amely nemkívánatosnak, zavarónak, kellemetlennek, vagy károsnak minősül (összetevőivel nem jellemezhető egyértelműen),
h, egyéb szilárd hulladék: a lakásban és az emberi tartózkodásra szolgáló más helyiségekben felhalmozódott szilárd hulladék (nagyobb mérető berendezési tárgy, lom, bútor, ágybetét, háztartási berendezés és készülék stb.), valamint az azokhoz tartozó területeken, illetőleg a közterületeken keletkezett szilárd hulladék (szemét),
i, köztisztasági szolgáltatás: megrendelés, illetőleg megbízás alapján a közterületek tisztán tartása a települési szilárd hulladék kezelése, valamint az arra feljogosított szervezetek által végzett hulladékkezelési tevékenység,
j, tisztán tartás: az egyes ingatlanok és közterületek rendszeres tisztítása, hó-és síkosság-mentesítése, illetőleg pormentesítése,
k, hulladékkezelés: a települési szilárd hulladék összegyűjtése, átmeneti tárolása és a kijelölt lerakóhelyre való elszállítása,
l, ártalmatlanítás: a települési szilárd hulladéknak a kijelölt lerakóhelyen, illetőleg létesítményben történő – hasznosítás nélküli – elhelyezése, rendezett lerakása,
m, üzlet: a szilárd térelemekkel körülhatárolt, a talajjal egybeépített vagy a talajhoz rögzített tartós használatra készült, rendszeresen (állandóan vagy ideiglenes jelleggel) nyitva tartó nagy-és kiskereskedelmi értékesítőhely.
n, nyílt árok: a terület csapadékvíz elvezetésére kiépített burkolt vagy burkolatlan árok, amelybe beletartozik az ingatlantulajdonos által használt, zárt szelvényű kapubehajtó, támfal, lépcső folyókon is,
o, állattartók: természetes és jogi személyek, jogi személyiség nélküli szervezetek,
p, tartott állatok: nagyállat, kisállat, kedvtelésből tartott állat, egyéb állat,
q, védett érték: az Önkormányzat által e rendelet értelmében védetté nyilvánított helyi jelentőségű természeti területek, természeti értékek és építészeti örökségek,
r, védőövezet: a védett értékek közvetlen közelében található azon terület vagy területek, amelyen bekövetkező változások alapvetően és közvetlenül befolyásolhatják a védett érték állapotát,
s, természetvédelmi kezelés: a védett természeti érték felmérését, nyilvántartását, dokumentálását, megóvását, őrzését, fenntartását, bemutatását, helyreállítását célzó valamennyi tevékenység.
v, helyi építészeti örökség kezelés: a helyi települési, táji, természeti, építészeti, néprajzi, képző és iparművészeti, ipartörténeti értékek felmérését, nyilvántartását, dokumentálását, megóvását, őrzését, fenntartását, bemutatását célzó valamennyi tevékenység.
I. Fejezet

KÖZTISZTASÁGI FELADATOK

Az ingatlanok és közterületek tisztántartása

3. § (1) A közterület tervezett, rendszeres tisztán tartása, az Önkormányzat feladata. (Az egyes ingatlanok csatlakozó részein az ingatlan tulajdonosok kötelezettségeit a 2-8 bekezdés tartalmazza).

(2) Az egyes ingatlanok tisztán tartásáról az ingatlan tulajdonosa (kezelője) az ingatlan használója (haszonélvezi, használó, albérlő, szívességi használó)-, ha erre más jogszabály vagy a tulajdonossal kötött megállapodás kötelezi-, köteles gondoskodni. A lakó-és az emberi tartózkodásra szolgáló más épületek közös használati részének (kapualj, lépcsőház, folyosó, terasz, szárító, pince-és padlásrész, közös illemhely, hulladékledobó és –gyűjtő, udvar stb.) rendszeres rovar-és rágcsálómentesítésről a tulajdonosnak, a lakás és a lakás céljára használt más helyiségek, továbbá a nem lakás céljára szolgáló helyiségek és az ezekhez tartozó területek rendszeres rovar-és rágcsálóirtásról pedig a használónak kell gondoskodnia.

(3) Az ingatlan tulajdonosa (kezelője, használója) köteles gondoskodni a házhoz vagy telekhez kapcsolódó járdaszakasz és nyílt vízelvezetésű árok, vagy a zöld sáv teljes területének a tisztán tartásáról, a járda (járda hiányában 1,5 m széles sáv) hóeltakarításáról és síkosság-mentesítéséről továbbá a járda és a járműsáv közötti kiépített vagy kiépítetlen terület gondozásáról, tisztán tartásáról, szemét-és gyommentesítéséről. (A síkosság-mentesítésre környezetkímélő anyagokat kell használni. Zöldterületen NaCl nem használható.) Fák és bokrok meglétekor a kerítés (telek, járdavonal) mellett, rendszeres nyeséssel – 2,5 m széles és 2,2 m magas szabad őrszelvényt kell biztosítani.

(4) Intézmények, szórakozóhelyek, vendéglátó-ipari egységek, kereskedelmi üzlethelyiségek és más elárusítóhelyek előtti járdaszakasz és nyílt vízelvezetésű árok tisztán tartása, hó-és síkosság-mentesítése nyitvatartási időben a használó, illetve a létesítményt üzemeltető, nyitvatartási időn túl a tulajdonos kötelessége.

(5) A gondozatlan járdaszakasz, zöldsáv vagy nyílt árok tisztítását, kaszálását az önkormányzat az ingatlan tulajdonosa terhére elvégeztetheti.

(6) Az árkok és átereszek tisztántartása során – a közlekedést nem veszélyezteti módon, depóban elhelyezett földet vagy egyéb anyagot köteles az önkormányzat 3 napon belül elszállíttatni, amennyiben a tisztítás szervezett módon történők.

(7) Közterületen szemetet, hulladékot csak az erre a célra rendszeresített és felállított tartályokba szabad elhelyezni.

(8) Az üzletek, vendéglátóhelyek, elárusítóhelyek előtt (külső fogyasztás esetén) a szemétgyűjtő tartályok elhelyezése és tisztán tartása a nyitvatartási időben az üzemeltető feladata.

Az ingatlantulajdonosok feladata az ingatlanokkal kapcsolatban

4. § (1) A településen lévő ingatlanok tulajdonosai, használói kötelesek ingatlanukat rendben, szemét-és gyommentes állapotban tartani, az ingatlanon a károsítók ellen szükség szerint védekezni.

(2) Az ingatlan tulajdonosa, ahol lehetőség van rá, az ingatlan előtti területet füvesítheti, parkosíthatja (fás szárú növényállomány elektromos légvezeték alá csak gömbkoronájú fa lehet). A füvesítés, parkosítás során be kell tartania az adott területre vonatkozó szabályozási tervben, továbbá a településrendezési tervben rögzített előírásokat, ezek hiányában a jegyző engedélyét kell beszereznie.

(3) A településen működő kereskedelemi egységekhez, vendéglátó-ipari és szolgáltató létesítményekhez tartozó kirakatot, ablakot, kaput, cégtáblát, reklámtáblát stb. a tulajdonos (használó) a szükségesnek megfelelően köteles tisztán tartani.

(4) Az üzemeltető köteles a kereskedelmi egység, vendéglátó-ipari és szolgáltató létesítmény jellegének megfelelően a magasabb szintű jogszabályokban szabályozott módon, a napi, heti, havi stb. takarításra, rovar-és rágcsálóirtásra vonatkozó szabályokat betartani.

(5) Építés, bontás vagy felújítás alatt álló ingatlan és az ingatlan melletti közterület tisztán tartása az építést végző (kivitelezi, tulajdonos) feladata.

A közterület rendje

5. § (1) A közterületet nem rendeltetési célra használni csak jegyzői vagy egyéb hatósági engedéllyel, és díjfizetés ellenében lehet. Közterület használatot a következő célra lehet biztosítani:

-alkalmi vásár, rendezvények, mutatványos-tevékenység,
-alkalmi és mozgóárusítás,
-építési munkával kapcsolatos anyagok, törmelék elhelyezése 30 napon túl
-közműépítés, út és közterület felbontás,
-hirdető-, cég-és címtábla elhelyezése.
-közterületre 10 cm-en túl nyúló üzlethomlokzat (portál), kirakatszekrény, üzleti védőtető, ernyőszerkezet, hirdetőberendezés.
-árusító és egyéb automata elhelyezése.
-tüzelőanyagok 48 órán túli elhelyezése
A közterületek, közutak és járdák nem rendeltetésszerű igénybevétele esetén fizetendő díjak mértékét az önkormányzat külön rendeletben állapítja meg, tekintettel a KHVM 19/1994 (V. 31.) miniszteri rendelet 4. sz. mellékletében foglaltakra.
-A közterület használatára vonatkozó kérelmet a Polgármesteri Hivatal jegyzőjéhez kell benyújtani. A hivatal az engedélyt meghatározott időre adja ki.
- Az engedély tartalmazza az igénybevétel időtartalmát, helyét, célját, az igénybe vehető terület nagyságát, a fizetendő díj összegét, amit a Polgármesteri Hivatal pénztárába kell befizetni.
-A közterület használatát csak a díj megfizetése után lehet megkezdeni.
(2) Nem lehet közterület használati engedélyt kiadni ital árusítására a „Mátranováki Falunap”és "Búcsú" rendezvények kivételével.
(3) Nem kell közterület használati díjat fizetni a közterület –jótékonysági, -egészségvédelmi, és - kulturális célú igénybevétel esetén, továbbá a
-„Mátranováki Falunap” és "Búcsú" idején.
(4) A közterület-használati engedély kiadásánál ügyelni kell arra, hogy a közterületen lévő berendezések, felszerelési tárgyak, fák, növények szabadon maradjanak (a fa törzsétől, bokorsáv szélétől számított min. 2 m, ahol ez nem tartható be, és a növény sérülése fennáll, abban az esetben kötelező a kalodázás) és ne károsodjanak.
(5) A közterületek, sportolás céljára szolgáló területek beszennyezése tilos. A köztisztaság megóvása és a balesetek elkerülése végett az említett területeken szemetet, hulladékot, szennyezi vagy egészségre ártalmas anyagot kiönteni, elszórni, kiengedni vagy eldobni, valamint járművet, munkagépet úgy tárolni nem szabad, hogy az a közterület, illetve sportolás céljára szolgáló terület rendeltetésszerű használatát akadályozza.
(6) A lakó-, illetve családi házas övezetben, szervízutakon, közlekedési utakon, parkosított területeken 3,5 t össztömegűnél nagyobb gépjárművek, kamionok, hasznon-járművek, traktorok parkolása tilos. Kivételt képez, ha ezt magasabb rendű jogszabály (KRESZ) megengedi. Ezen gépjárműveket a tulajdonosok saját ingatlanjukon vagy telephelyükön kötelesek elhelyezni.
(7) A szállító járművet (annak elsősorban a futóművét és kerekeit) a közút vagy közterület igénybevétele előtt le kell tisztítani, a szilárd burkolatra földútról a sár és szennyeződés felhordása tilos. A sárfelhordás tényének megállapításakor a fuvarozó a szabálysértési díj megfizetésén túl a szennyeződés eltakarítására kötelezett. A takarítási kötelezettség elmulasztása esetén azt az önkormányzat a fuvarozó költségére elvégezteti.
(8) Esetenként a külterületből a belterületre irányuló mezőgazdasági és erdőművelési tevékenységkor esedékes termény és faáru szállítás csak a forgalmi rendben meghatározott (KRESZ-táblával jelzett) össztömegben végezheti. A jármű önsúlya és raksúlya nem haladhatja meg az itt megállapított értéket (a helyi közúton súlykorlátozó tábla hiányában 16 to össztömeg). Ettől nagyobb terhelés esetén a szállítónak útvonal engedélyt kell kérnie a jegyzőtől. Ennek hiányában a szabálysértési díj megfizetésén túl az ott okozott kár megtérítésére kell kötelezni a szállítót.

6. § (1) Hirdetményt, plakátot a rendszeresített hirdetési felületeken lehet elhelyezni. Rendszeresített hely hiányában a jegyző engedélyét kell beszerezni. A hirdetmény, plakát az adott eseményre vonatkozóan. előtte (ha jogforrásban másként nincs megjelölve): 15 nappal utána (ha jogforrásban másként nincs megjelölve): 8 napig lehet kihelyezni.

(2) Hirdetmények, plakátok eltávolítása annak a feladata, aki ezt a hirdetőtáblákon, falfelületeken elhelyezte, illetve elhelyeztette. Amennyiben ennek a kötelezettségének nem tesz eleget, költségére az önkormányzat végezteti el a plakátok eltávolítását.

7. §1 A hullaemésztő verem (dögkút) kezelése, az állati hullák megsemmisítése

8. § (1) A település területén elhullott, hatósági rendelkezésre leölt, és vágások után elkobzott állatok, és állati testrészek megsemmisítése átmenetileg a hullaemésztő veremben történhet. Az Önkormányzat a 22/2001. (X.10) KöM, valamint a 71/2003. (VI.27.) FVM rendeletben foglaltaknak megfelelően fog rendelkezni, a továbbiakban a hullaemésztő verem (dögkút) működéséről.

(2) Kisállatok, baromfik, kutya, macska, valamint 3 hetesnél fiatalabb sertés, juh, kecske hullája az állattartó telkén, illetve a kimúlás helyén is elásható, legalább 50 cm földtakarással, 50 kg tömegig. Az 50 kg feletti tömegű állati hullákat, arra hatósági engedéllyel rendelkezi szervezetnek kell átadni ártalmatlanításra, 2005. 12. 31. időpont után.

(3) Az állati hullának a hullaemésztő verembe szállítása, illetve 2005. 12. 31. után a megsemmisítőnek történő átadása az állattartó feladata.

(4) A mezőgazdasági nagyüzem maga gondoskodik az elhullott állatai elszállíttatásáról.

(5) Közterületen talált állathullának a hullaemésztő verembe történő szállítása, illetve 2005. 12. 31. után a megsemmisítőnek történő átadása amennyiben annak gazdája nem állapítható meg – az önkormányzat feladata.

(6) Az állatok tartására vonatkozó előírásokon és az érvényben lévő rendezési terv övezeti besorolásán túl, minden állattartó köteles biztosítani, hogy az állattartás következtében mások jogai ne szenvedjenek sérelmet, valamint kötelesek betartani a hatályos közegészségügyi-, járványügyi és állategészségügyi szabályokat.

(7) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben – különösen a tömeges elhullás esetén bejelentési kötelezettség alá tartozó állatbetegségek és egyes állategészségügyi szabályok vonatkozásában – a 41/1997 ( V. 28.) FM sz. rendelettel közzétett állategészségügyi szabályzat rendelkezései az irányadók.

II. Fejezet

KÖZTERÜLETEK FENNTARTÁSA ÉS KEZELÉSE

Zöldterületek fenntartása és kezelése

9. § (1) A település közigazgatási területén lévő zöldterületek, valamint növényzet ápolását és az időszerű növényvédelmi munkálatokat a tulajdonosok maguk kötelesek elvégezni. Ennek során az allergiát okozó,- elsősorban a parlagfű– virágzás előtti irtásáról évenként kell gondoskodni. (A leggyakoribb, allergiát okozó növények virágzási idejét az 1. sz. melléklet tartalmazza.)

(2) Az ingatlanok tulajdonosainak, és a közterület tulajdonosainak (önkormányzatnak) a növények, növényi termékek károsítóinak behurcolását, elterjedését, kármegelőzését szolgáló intézkedéseket, valamint a kárelhárításra alkalmas hatékony eljárások alkalmazását, a növényvédelemről szóló 2000. évi XXXV. törvény szerint kell végrehajtani.

(3) A település közigazgatási területén – az önkormányzat tulajdonában – lévő közhasználatú parkok építéséről, felújításáról, fenntartásáról, gondozásáról és ápolásáról az önkormányzat – köteles gondoskodni.

(4) Az önkormányzat közigazgatási területén lévő erdők fenntartásáról, állagának megóvásáról a tulajdonos (kezelő, használó) köteles gondoskodni, melynek során be kell tartania a magasabb szintű jogszabályokban rögzített előírásokat.

Erdők, parkok védelme

10. § (1) Az erdőkben, parkokban, közterületi zöldövezetben hulladékot lerakni, legeltetni tilos.

(2) Közterületen, erdőben és parkokban kutyát csak szájkosárral és pórázon tartva, felügyelet mellett lehet vezetni (sétáltatni). A felügyelettel megbízott köteles a kutya ürülékét azonnal feltakarítani, az erre alkalmas eszközöket (kutyaszett, lapát, seprő, homok, műanyag zsák) köteles magánál tartani, amelynek meglétét az önkormányzat megbízottja ellenőrizheti. Gyermekjátszótér 20 m-s körzetén belül kutyát sétáltatni – az előzi feltételek betartásával is-tilos. E bekezdésben részletezett korlátozások és feltételek a vakvezető kutya igénybe vevőjére nem vonatkoznak.

(3) A közterületen lévő ebek begyűjtéséről az Önkormányzat gondoskodik. A begyűjtött ebeket 48 órán keresztül őrzi és tartja, ez alatt az eb tulajdonosa az ebet kiválthatja. (A kiváltás díját külön rendeletben határozzák meg.) A 48 óra után ki nem váltott ebeket az állatorvos elaltatja.

(4) Az erdőbe, parkokba gépjárművel, motorkerékpárral, illetve lovas kocsival – a kijelölt útvonal kivételével -tilos behajtani.

(5) Tilos erdőterületen, parkokban az élő fáról, cserjéről gallyat, díszítőlombot gyűjteni, kivéve a bot, vessző, díszítőgally termelését szolgáló erdő és a miniségi törzsnevelést elősegíti nyesést, amelyet csak a tulajdonos engedélyével lehet végezni.

(6) Tüzet rakni csak a kijelölt helyeken, az arra jogosult által engedélyezett időszakban, a tűzvédelmi rendelkezések betartásával szabad. Szeles időben tüzet rakni tilos.

11. § (1)

(2) Tilos az önkormányzat közigazgatási területén található fák megcsonkítása (kivétel kertészeti szakvélemény által igazolt vagy javasolt, a növény egészségi állapota vagy kora miatt indokolt szakszerű ifjítás), a fákra plakátok ragasztása és kiszegezése.

(3)

(4)2

(5) Gomba, vadgyümölcs, moha, virág, illetőleg gyógynövény gyűjtése a település területén lévő állami erdőben az egyéni szükségletet meg nem haladó mértékben szabadon végezheti, az egyéni szükségletet meghaladó mennyiségű gyűjtés csak az erdőgazdálkodó előzetes írásbeli engedélyével gyakorolható. A magánerdő területén bármilyen mértékű gyűjtés csak a tulajdonos előzetes írásbeli engedélyével gyakorolható.

(6) Védett növények megcsonkítása és/vagy gyűjtése minden körülmény közt tilos !

Vízvédelem, vízkárelhárítás és földvédelem

12. § (1) Természetes vízfolyásba, nyílt vízbe hulladékot juttatni, vagy szennyezett vizet bevezetni tilos.

(2) A zárt csapadékvíz-elvezető csatornában illetve nyílt árokban, vízfolyásokban a természetes vizek elfolyását gátolni tilos, szükség esetén – vízkár elhárítási szempontok miatt – azt elő kell segíteni.

(3) Az önkormányzat vízkár elhárítási, vízgazdálkodási feladatait részletesen külön rendeletben szabályozza.

(4) Tilos az ingatlanok, intézmények, üzemek szennyvizét, illetve egyéb szennyezést, vagy mérgező anyagot (szemetet, trágyalét, iszapot, vegyszermaradékot stb.) nyílt felszínű, illetve zárt csapadékvíz-elvezető csatornába, vízfolyásba, üzemelő, vagy használaton kívüli kútba, illetve bármilyen módon a talajba juttatni.

(5) A települési szennyvíz kezelésére vonatkozóan az Önkormányzat külön rendeletben intézkedik. (Szennyvíz-csatornázás és kezelés).

(6) A község vízfolyásai térségében lévő ökoszisztémák védelméről és kezelőjéről a településrendezési tervben meghatározottak az irányadók.

(7) Aki olyan tevékenységet folytat, amelynek eredményeként roncsolt földterület keletkezők, annak magasabb szintű jogszabályban és egyedi kötelezésben meghatározott kötelezettségein túl, a roncsolt földterület rendezéséről is gondoskodnia kell.

(8) Azokon a közterületeken, ahol a gépjármű és gyalogosforgalom nem rendszeres, törekedni kell, hogy a földfelszín legalább füvesített legyen és az ne vízzáró módon kerüljön lefedésre.

(9) Az Önkormányzat közigazgatási területén új bányát nyitni csak az önkormányzat szakhatósági engedélyével lehet.

(10) Az Önkormányzat közigazgatási területén a felhagyott és a már működő bányákat tovább bővíteni és lejárt engedélyeiket meghosszabbítani csak az önkormányzat hozzájárulásával, illetve engedélyével lehet.

Háztartási tevékenységgel okozott légszennyezés, porképző és bűzös anyagok kezelése, szennyezettségi határértékek

13. § (1) Egyedi fűtéssel rendelkező ingatlanokon a 140 kW teljesítmény alatti tüzelőberendezés, illetve valamennyi fűtő- és tüzelőberendezés használata során csak olyan tüzelőanyagok elégetése engedélyezett, melyek a berendezés használati utasításában szerepelnek, illetve megfelelnek a 21/2001. (II.14.) Kormányrendelet előírásainak.

(2)3

(3) Porképző vagy könnyen lesodródó anyagokat járművel, csak rögzített ponyvával nedvesített állapotban szabad szállítani.

(4) Építésnél, tatarozásnál, bontásnál és az úttest felbontásánál keletkezett port, terjedésének megakadályozására vízzel kell nedvesíteni.

(5) Bűzös anyagot csak légmentesen lezárt tartállyal felszerelt járművön szabad szállítani.

(6) A településen keletkező por képződésének megakadályozása érdekében törekedni kell, hogy a fedetlen talajterületek növényzettel borítottak legyenek. Az építési területek végleges rendezését és parkosítását az építkezés befejezésével együtt kell biztosítani. A jegyző a kertészeti munkák elvégzését előírhatja.

(7) Új utak tervezésekor a légszennyező hatás csökkentése érdekében a lakóterületek mellett haladó útszakaszok mentén a védi növénysáv telepítésére vonatkozó javaslatokat a beruházási programnak tartalmaznia kell.

(8) Bárminemű anyagot, hulladékot szállítani közúton csak úgy lehet, hogy a közút és közterület ne szennyeződjön, a szállítmányból a közútra, közterületre anyag ne hulljon.

Nyílt téri égetésre vonatkozó szabályok

14. § (1) 4A belterületi ingatlanok használata során keletkezett avart és kerti hulladékot hetente egy alkalommal, pénteki napokon 9 órától 20 óráig lehet égetni. Az égetést az időjárási hatások figyelembe vételével, a környezet és a levegő legnagyobb kíméletével, a tűzrendészeti szabályok betartásával kell végrehajtani.

(2) A háztartásban, kis mennyiségben keletkező papírhulladék, veszélyesnek nem minősülő fahulladék háztartási tüzelőberendezésben történő égetése külön engedély nélkül végezheti.

(3) Vonalas létesítmény (közút, vasút, töltés, árok bevágás stb.) mentén – a létesítmény tengelyétől számított 100 méteren belül – bármely növényzet égetése tilos.

(4) Lábon álló növényzet, tarló, illetve növénytermesztéssel összefüggésben keletkezett hulladék égetése tilos, kivéve, ha jogszabály másként nem rendelkezik.

(5) Engedély nélküli nyílt téri égetésnek minősül, ha a hulladék – elemi kár kivételével – bármilyen más okból eredően kigyullad.

(6) Az erdei vágástéri fahulladék, valamint az egyéb erdőgazdasági fahulladék erdővédelmi célú, nyílttéri égetésére külön jogszabályban foglaltak az irányadók.

(7) Nyílt téri égetéssel járó tűzoltási gyakorlat külön jogszabályban foglaltak szerint végezheti.

(8) Környezetveszélyeztetést okozó légszennyezettség kialakulása esetén rendkívüli intézkedéseket kell tenni.

15. § (1) Jelen rendelet 13-14 §-ában előírtakon túlmenően a Kormány 21/2001. (II. 14.) Korm. rendeletében foglaltak az irányadók a levegő védelmével kapcsolatos ügyekben.

(2) Az Önkormányzat jegyzője;

a) környezetvédelmi hatósági hatáskörében eljár a háztartási berendezések forrásaival, valamint a 140 kW névleges bemenő hőteljesítményt meg nem haladó tüzelő-és egyéb, kizárólag füstgáz kibocsátó berendezések forrásaival kapcsolatos levegőtisztaság-védelmi ügyekben.
b) környezetvédelmi hatósági hatáskörében
- ellenőrzi a háztartási berendezések légszennyezi forrásaira, valamint a 140 kW névleges bemenő hőteljesítményt meg nem haladó tüzelő és egyéb, kizárólag füstgázt kibocsátó berendezések forrásaira megállapított levegővédelmi követelmények betartását,
-hatáskörén belül a levegőtisztaság-védelmi előírások, tilalmak megszegőivel szemben bírságot szab ki és hatósági intézkedést kezdeményez (21/2001. (II. 14.) Korm. rendelet 8. számú melléklet),
-hatósági intézkedést kezdeményez a levegőtisztaság-védelem érdekében más hatóságoknál és egyéb szerveknél,
-ott, ahol a légszennyezettség meghaladja a határértéket, a hatóságok, az érdekelt közegészségügyi és közlekedési hatóságok, valamint az érintett légszennyezik véleményének kikérését követien közreműködők az intézkedési programok készítésében. Hatósági hatáskörében határozatban kötelezi a légszennyezőket a rájuk vonatkozó feladatok végrehajtására,
-a hatáskörébe tartozó légszennyezik levegőterheléséről adatokat szolgáltat a környezetvédelmi felügyelőségnek,
-környezetvédelmi felügyelőséggel, a közegészségügyi és a közlekedési hatósággal együttműködve rendszeresen értékelő illetékességi területének légszennyezettségi állapotát, arról a lakosságot tájékoztatja.
III. Fejezet

ZAJ-ÉS REZGÉSVÉDELEM

16. § (1) A község belterületén tilos:

-akár emberi hanggal, akár hangszerrel, vagy más technikai és egyéb eszközzel a köznyugalmat és közcsendet sérti zaj okozása,
-veszélyes mértékű zajjal járó ipari, kisipari tevékenység,
-zajt keltő munkák (főnyíró-gép, kapálógép, betonkeverő, fűrészgép stb.) végzése 20,00-7,00 óra között.
(2) Közterületre irányuló hangszórás – hangosító berendezéssel – csak a jegyző engedélyével folytatható.
(3) A (2) bekezdésben foglalt engedély csak kulturális, szórakoztató és sportrendezvényekre adható, a környéken lakó állampolgárok érdekeit szem előtt tartva.
(4) Zajvédelmi szempontból az övezeti besorolásnál a mindenkor érvényben lévő településrendezési tervet és a helyi építési szabályzatot kell alapul venni.
(5) Az egyes zajforrásokból származó zajterhelés megengedett értékét a zajterhelési alapérték határozza meg.
(6) A megállapított zajterhelési határértéket és a módosító tényezőket a 2. számú melléklet tartalmazza, a 8/2002. (II.22.) KöM-EüM rendelet szerint.
(7) A megállapított zajterhelési irányértékeknek a lakó vagy intézmény-épület zajtól védendő homlokzata előtt 2 méter távolságban, illetőleg családi lakóházas és üdülőterületen a kert művelésű ingatlanrész kivételével az emberi tartózkodásra, pihenésre, üdülésre szolgáló területeken kell teljesülnie.
(8) Alkalmi hangosító berendezés üzemeltetése esetén (utcabál, kiállítás, vásár, kulturális és sport rendezvények) egyedi zajhatárértéket kell megállapítani.
(9) Az engedélyezett, illetve a meglévő hangosító, vagy egyéb zajkeltő berendezés által okozott zajra vonatkozó panaszbejelentés esetén a jegyző zajvizsgálatot végeztethet.
(10) Ha a zajterhelés mértékadó "A" hangnyomásszintjének mérési eredménye a határérték túllépését állapítja meg, vagy a hangszigetelési követelmény nem teljesül, a zajszint mérési eljárás költsége az üzemeltetőt terheli.
(11) A bejelentő (vagy üzemeltető) által vitatott mérési eredmények esetén – eredménytelen egyeztetések után – a bejelentő (vagy üzemeltető) saját költségére ismételt szakértői véleményt kérhet a zajterhelés megállapítására, a jegyző felhívását követi 15 napon belül.
(12) E rendelet alkalmazása szempontjából hangosító berendezésnek számít bármely hangszóró vagy más műsorforrás.
(13) Ha az üzemeltető a zajterhelési határértékre vonatkozó előírásokat ismételten megszegi, vagy a határértéket jelentősen (legalább 10 dB-lel) túllépi, a jegyző a hangosító, zajkeltő berendezés üzemeltetését időben korlátozhatja, vagy megtilthatja. Utóbbi esetében az újbóli üzemeltetés csak a határozat jogerőre emelkedésétől számított 2 év elteltével engedélyezheti.
(14) Nem kell a 16. § (2) szerinti jegyzői engedélyt megkérni, illetve a 16. § (8) szerinti egyedi zajhatárértéket megállapítani ünnepi megemlékezések (pl: koszorúzás) és egyéb olyan társadalmi, politikai rendezvények során, amelyekhez szórakoztató és sportrendezvények nem kapcsolódnak.
(15) Utcai zenélést végezhetnek – amennyiben hangosító berendezést nem használnak – a település hangulatához igazodó rendezvényekhez, eseményekhez kötődő vagy spontán szerveződő zenész csoportok, zenészek, a jelen rendeletben rögzített előírások alapján.
(16) Hangosító berendezés használata esetén 16 § (2) (3) szerint kell eljárni.
(17) Új hangosító berendezést telepíteni, üzembe helyezni, illetve meglévő hangosító berendezést üzemeltetni csak úgy szabad, ha az attól származó zajterhelés nem haladja meg a zajterhelési határértéket.
(18) Új hangosító berendezés telepítését illetve alkalmazását a létesítmény üzemeltetője a telepítést, üzemeltetést megelőzően engedélyeztetni köteles.
(19) Az engedély iránti kérelemhez csatolni kell akusztikai szakértői véleményt, amely igazolja, hogy a hangosító berendezés működtetése során az nem lépi túl a környezetben megengedett terhelési értékét, sem pedig az épületen belül megengedett zajterhelési értéket, illetőleg meghatározza, hogy a határértékek teljesüléséhez milyen műszaki vagy egyéb feltételeket kell teljesíteni. A kérelemben meg kell jelölni a zajos tevékenység napjait, a napi kezdési és befejezési időpontját valamint a zajkeltés módját.
(20) A kérelmet a jegyző bírálja el. A kiadott engedélyekről nyilvántartást kell vezetni.
(21) Meglévő hangosító berendezés üzemeltetéséhez az üzemeltető a rendelet hatálybalépését követő egy éven belül a 16. § (2) bekezdésének megfelelően üzemeltetési engedélyt köteles kérni.
(22) A rendelet hatálya nem terjed ki arra a zajra és rezgésre, amely a természeti csapás elhárítása érdekében vagy más fontos közérdekű célból (pl. közművezeték meghibásodás javítása) származik.
IV. Fejezet

A HULLADÉK KEZELÉSÉNEK SZABÁLYAI

(HULLADÉKGAZDÁLKODÁS)

17. § (1) Az önkormányzat kötelezően ellátandó közszolgáltatásként az ingatlantulajdonosoknál keletkező települési hulladék kezelésére hulladékkezelési közszolgáltatást (a továbbiakban: közszolgáltatás) szervez és tart fenn, amelynek tartalmát külön önkormányzati rendeletben állapítja meg, amelyben szabályozza:

a) a helyi közszolgáltatás tartalmát, a közszolgáltatással ellátott terület határait;

b) közszolgáltató megnevezését, illetőleg annak a működési területnek a határait, amelyen belül a közszolgáltató a közszolgáltatást rendszeresen köteles ellátni;

c) a közszolgáltatás ellátásának rendjét és módját, a közszolgáltató és az ingatlantulajdonos ezzel összefüggő jogait és kötelezettségeit – beleértve az egyes ingatlanfajtákra vonatkozó speciális szabályokat -, a szolgáltatásra vonatkozó szerződés egyes tartalmi elemeit;

d) a közszolgáltatás keretében kötött szerződés létrejöttének módját, valamint a közszolgáltatás igénybevételének - jogszabályban nem rendezett – módját és feltételeit;

f) a közszolgáltatással összefüggő – jogszabályban nem rendezett – települési önkormányzati feladat és hatáskört;

h) az elvégzett szolgáltatás alapján az ingatlantulajdonost terhelő díj fizetési kötelezettséget, az alkalmazható díj legmagasabb mértékét, megfizetésének rendjét, az esetleges kedvezmények eseteit vagy a szolgáltatás ingyenességét.

(2) A közszolgáltatás kiterjed;

a) a közszolgáltatás ellátására feljogosított hulladékkezelő (a továbbiakban: közszolgáltató) szállítóeszközéhez rendszeresített gyűjtőedényben, a közterületen vagy az ingatlanon összegyűjtött és a közszolgáltató rendelkezésére bocsátott települési szilárd hulladék elhelyezés céljából történő rendszeres elszállítására;

b) a települési hulladék ártalmatlanítására esetlegesen tervezett, vagy működő létesítmény létesítésére és üzemeltetésére.

c) A közszolgáltatás kiterjedhet begyűjtőhelyek (hulladékgyűjtő udvarok, átrakóállomások, gyűjtőpontok), előkezelő és hasznosító (válogató, komposztáló stb.) telepek létesítésére és működtetésére is.

d) A települési folyékony hulladék ideiglenes tárolására szolgáló műtárgyak kiürítésére és a települési folyékony hulladék elhelyezés céljából történő szállítására is kiterjed a közszolgáltatás. A 17. § (1) bekezdésben hivatkozott önkormányzati rendeletben határozza meg továbbá a kezelést és elhelyezést, a 2/1985. (II. 16.) EÜM -ÉVM együttes rendelet szabályai szerint, a 9003/1983. MÉM – EÜM –OVH együttes közleménnyel közzétett „szennyvízelhelyezési szabályzat” előírásai alapján.

(3) A települési hulladék keletkezésének, kezelésének és terhelésének mérséklése érdekében az önkormányzat az itt nem szabályozott kérdésekben a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény és a 213/2001. (XI.14) kormányrendelet, továbbá a 33/2000. (III.17.) kormányrendelet 4. § e-f pontok előírásai szerint jár el.

(4) A rendelet tervezetet – a környezetvédelmi terv munkarészeként – az Önkormányzat a KDV. -KÖVIZIG Környezetvédelmi Felügyelőséghez véleményezésre benyújtja.

(5) Az Önkormányzat a 126/2003. (VIII.15.) Korm. rendeletben előírtaknak megfelelően 2004. november 3-ig, a közszolgáltatóval együttesen helyi hulladékgazdálkodási tervet készíttet.

V. Fejezet

HELYI JELENTŐSÉGŰ

TERMÉSZETI ÉRTÉKEK VÉDELME

18. § A település szempontjából védelemben részesítheti helyi jelentőségű természeti értékeknek minősülnek, az önkormányzat természeti oltalma alatt álló természeti értékek és azok védőövezetei, az 1996. évi LIII. tv. (a továbbiakban: Tvt.) 22. §-ában felsoroltak figyelembevételével különösen;

a) a természetes, természetközeli élőhelyek, vadon élő szervezetek és életközösségeik és ezek tartózkodó, valamint élőhelyei,

b) a természetes társulásokkal rendelkezi, települési viszonylatban egyedülálló természeti értékek, amelyek zárványként maradtak fenn a beépített és mezőgazdasági művelés alá vont környezetben, és védelmük más jogi eszközökkel nem megoldható,

c) természeti emlékek, amelyek az egész település számára jelentőséggel bírnak,

d) botanikai, zoológiai, geológiai gyűjtemények, gyűjteményes kertek, amelyek jelentős szerepet vállalnak a környezeti, természeti nevelésben.

e) geológiai és vízrajzi értékek

19. § (1) Az önkormányzat oltalma alatt álló védett érték, védetté nyilvánítására bárki javaslatot tehet. A védetté nyilvánítás előkészítését a jegyző végzi.

(2) A védetté nyilvánítás indításához szükséges dokumentációk, amelyet a javaslattevőnek kell összeállítania:

-védett érték leírása (továbbá lehetséges csatolni: fényképet, videofelvételt)
-az ingatlan-nyilvántartási térkép másolatán, azonosítható töréspontokkal a lehatárolt terület,
-az ingatlan hiteles tulajdoni lapja.
(3) A védetté nyilvánítást előkészíti, az érdekeltek álláspontjának megismerése érdekében egyezteti megbeszélést (vagy helyszíni szemlét) tűz ki.
a) a helyszíni szemlére minden esetben meghívja:
-a javaslattevőt, az ingatlan tulajdonosát, kezelőjét,
-az út-és közműkezelőket,
-az érintett hatóságokat (Építés, Közlekedés, Vízügy, Bánya, Energia… stb.),
-továbbá mindazokat, akikre a védetté nyilvánításból adódóan jogok vagy kötelezettségek hárulnak, illetőleg akik jogos érdekét a védetté nyilvánítás közvetlenül érinti,
-a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság
-(Az Igazgatóság véleményét beszerzi, mely szerint kívánatos-e, a védett érték országos jelentőségű védelme.)
b) A 19. § (2) bekezdésben előírtakon túlmenően, a védett értékre vonatkozóan, értékvizsgálati munkarészt készíttethet, a kezdeményezés szakmai indokaként.
(4) A védetté nyilvánítást kimondó önkormányzati rendeletnek tartalmaznia kell:
-a védetté nyilvánítás (vagy megszüntetés) tényét,
-a védett érték megnevezését,
-kiterjedését, illetve térmértékét, a terület helyrajzi számát,
-a védetté nyilvánítás (vagy megszüntetés) indokát illetve célját,
-korlátozások és tilalmak szabályozását, a természetvédelmi hatóság engedélyéhez, illetve
hozzájárulásához kötött tevékenységek körét.
-a védőövezet területét,
-a megóvás tulajdonosi kötelezettségét, illetve a természetes életkörülmények fenntartásához
szükséges mértéket meghaladó költségeinek megtérítését,
-a természetvédelmi kezelés módját.
(5) A helyi jelentőségű természeti értékek védelmének tényét, az önkormányzat az ingatlan-nyilvántartásba bejegyezteti.
(6) Az 1991. évi XX. tv. 85. § (1) bek. b pontja az önkormányzat hatáskörébe utalta az alábbi természeti értékeket:
-Nyírmedi – tó és környéke (területi védelem)
-Bányakaszinói park (területi védelme)
-Cserkészkúti erdő-gyep-forrás (területi védelme)
-Rózsa úti és csatlakozó utak fái (területi védelme)
-Hegyeskei borókás (területi védelme)
A helyi jelentőségű természeti értékek védelmének tényét, az ingatlan nyilvántartás tartalmazza.
(7) A helyi védelem alatt álló természeti értékről az önkormányzatnak nyilvántartást kell vezetnie, amelynek tartalmaznia kell, a 19. § (4) bekezdésében meghatározottakat, továbbá ezeken túlmenően még:
- olyan helyszínrajzot, amely a védett terület méretétől függően a rendezési tervvel azonosítható, tartalmazza a terület határvonalait és helyrajzi számait,
-fauna esetén az egyes élőhelyek határvonalát (vagy koordinátáit),
-vizes élőhelyek esetén a vízjárás határvonalait (vagy koordinátáit).
(8) A jegyző a védett értékek nyilvántartási adatait és az erről szóló rendeletet az illetékes hivataloknak megküldi.

20. § (1) A védett természeti emlékeket a következő feliratú táblával kell ellátni: „Természeti emlék – Mátranovák Község Önkormányzata”.

(2) A védett természeti terület határainál a közlekedésre kijelölt utak mentén a védelmet jelöli táblákat kell elhelyezni, amelyek felirata: „Természetvédelmi terület –Mátranovák Község Önkormányzata”.

(3) A megrongálódott vagy hiányzó táblák javításáról, cseréjéről szükség szerint gondoskodni kell.

21. § A védett értékek természetvédelmi kezeléséről az Önkormányzat minden évben a saját költségvetése terhére gondoskodik.

22. § (1) Törekedni kell a védett értékek bemutatására jelen rendeletben szabályozottak szerint.

(2) Védett természeti értékek látogathatóságát a Tvt. 37. § (1), (2) alapján a természetvédelmi hatóság ideiglenesen korlátozhatja vagy megtilthatja, illetve annak kérelmére tiltást rendelhet el a település jegyzője és az útügyi hatóság is.

(3) Védett természeti érték állapotát természetvédelmi célokkal ellentétesen megváltoztatni tilos.

(4) Védett természeti területen közlekedésre csak az arra kijelölt utak vehetik igénybe.

23. § Védett természeti területen a Tvt. 38. § (1) bekezdésében felsoroltakon túl a természetvédelmi hatóság engedélye szükséges

a) sziklamászás

b) lovagláshoz,

c) kiállítások és egyéb kulturális rendezvények megtartásához,

d) filmforgatáshoz,

e) táborozáshoz,

f) a terület nem természetvédelmi célú igénybevételéhez.

24. § (1) A védőövezetbe tartozó ingatlanok esetében a természetvédelmi hatóság hozzájárulása szükséges a következi eljárások során:

a) erdészeti tervezés,
b) halászat, horgászat engedélyezése, halászati tervek készítése,
c) vadászati üzemterv készítése,
d) a közművesítettség szükséges mértékének, a szikkasztás lehetőségének megállapítása,
e) avar-és tarlóégetés engedélyezése,
f) engedélyköteles rendezvények és sportesemények engedélyezése,
g) engedélyhez kötött növényvédő szerek vagy a talaj termőképességét befolyásoló szerek
felhasználásának engedélyezése,
h) tömegközlekedési tervezés,
i) közlekedési táblák elhelyezése,
j) veszélyes anyagok szállítására vonatkozó útvonal-engedélyezés,
k) közterület-használati engedélyek kiadása,
l) állattartással kapcsolatos hatósági eljárások,
m) belterületbe vonás,
n) földrészlet megosztása, összevonása, alakjának, terjedelmének megváltoztatása,
o) nyomvonalas létesítmény, termékvezeték létesítése,
p) művelési ág megváltoztatása,
q) tömegközlekedési megállóhelyek építése esetén.
(2) A védőövezetbe tartozó ingatlanok esetében a természetvédelmi hatóság engedélye szükséges:
a) terület-felhasználási kategóriák és építési övezetbe sorolás megváltoztatásához,
b) az építési engedélyezési eljárásban, különös tekintettel az építés helyének meghatározására, a beépítés mértékének megállapítására, a rálátás és a kilátás védelmére, a minimális zöldfelületi arány meghatározására, köztárgyak elhelyezésére,
c) az eredeti terepviszonyok 1 m-rel meghaladó megváltoztatása
d) a nyersanyaglelőhely kialakítása, bánya nyitása, üzembe helyezése, rekultivációja,
e) vízfolyások és állóvizek igénybevétele (vízi munka és vízhasználat, vízkivétel korlátozása, víztározás, kikötő létesítése),
f) vízi létesítmény építése esetén
g) veszélyes anyagok tárolása lehetőségének megállapítása során,
h) hulladék-elhelyezési előírások kapcsán,
i) rekultivációs kötelezés megállapítása során.

25. § (1) A település önkormányzata által védetté nyilvánított természeti érékek, és azok védőövezeteinek tételes felsorolását, e rendelet 3. sz. melléklete tartalmazza.

(2) A védett természeti értékek kataszterének vezetése a jegyző feladata.

(3) Az előkészítő munkákba a Nógrád Megyei Önkormányzatok Közútkezelő és Környezetvédelmi Kht-t bevonhatja nevezetesen;

-a települési önkormányzatai rendelet teljeskörű előkészítésébe,
-a nem védett természeti értékek kutatására és feltárására,
-az élőhelyekre és/vagy természetes társulásokra, természeti emlékekre vonatkozó kezelési tervek készítésére, vagy a meglévő régi aktualizálására,
-kataszter elkészítésére és folyamatos vezetésére,
-állami költségvetésből finanszírozott központi és/vagy területi pénzeszközök megszerzésére irányuló pályázatok készítésébe.
(4) E rendelet 18. – 25. §-ában nem szabályozott kérdésekben, a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény és módosításai előírásai az irányadók.
VI. Fejezet

KULTURÁLIS ÖRÖKSÉG

HELYI VÉDELME

26. § (1) A helyi védelem célja a településnek és környezetének, valamint az ott található értékes építészeti, táji, valamint az épített környezettel összefüggő természeti elemek jellegzetességének, hagyományos megjelenésének megőrzése.

(2) A település szempontjából védelemben részesítheti, helyi építészeti örökségnek minősülnek az 1997. évi LXXVIII. tv-ben (a továbbiakban: Étv.) valamint az 1997. évi LIV. tv-ben (a továbbiakban: Mőtv.) felsoroltak figyelembe vételével különösen;

a.) a helyi települési, táji, természeti, építészeti,
b.) néprajzi, képző és iparművészeti, ipartörténeti,
c.) régészeti értékek.

27. § A helyi védelem a település és környezetének összefüggő részére, valamint egyes építményeire és ezek részeire terjedhet ki.

(1) A helyi területi védelem:

a) a településszerkezet (utcahálózat, telekszerkezet, beépítési mód, az építési vonal, településszerkezeti szempontból jelentős zöldterület vagy növényzet),

b) a településkép (külső településkép, belső településkép, utcakép),

c) a település táji környezete (a település megjelenése a tájban, hagyományos művelési mód, növényzet és természetes környezet),

d) településkarakter (a településszerkezet, a településkép elemei, formái, anyagai, színvilága együttesen).

(2) A helyi egyedi védelem:

a) az építmény (épület és műtárgy) vagy ezek együttes egészére vagy valamely részletére (anyaghasználat, szerkezet, színezés stb.),

b) az építményhez tartozó földrészletre és annak jellegzetes növényzetére,

c) szobor, képzőművészeti alkotás, utcabútor védelmére,

d) egyedi tájérték védelmére terjedhet ki.

(3) A helyi területi védelem a műemléki környezetet (MK) közvetlenül határoló terület, valamint a műemléki jelentőségű terület (MJT) közvetlen környezetére is kiterjesztheti.

28. § (1) A helyi építészeti örökség önkormányzati védelmére bárki javaslatot tehet. Javaslattevőnek a védetté nyilvánítás folyamatának indításához dokumentációt kell összeállítania, amelynek minimálisan tartalmaznia kell;

-a helyi építészeti örökség leírása (csatolható fénykép vagy videofelvétel),
-az ingatlan-nyilvántartási térkép másolatán azonosítható, térmértékkel ellátott helyszínrajz,
-az ingatlan hiteles tulajdoni lapja.
(2) A helyi védetté nyilvánítás szakmai előkészítése az Étv. 6. §–ának (6) bekezdése értelmében az önkormányzati főépítész (vagy hatáskörrel megbízott területi Képviselője) feladata. A szakmai előkészítést követien, a jegyző, az érdekeltek álláspontjának megismerése érdekében egyeztető megbeszélést (vagy helyszíni szemlét) tűz ki, amelyben meghívja:
-a javaslattevőt, az ingatlan tulajdonosát, kezelőjét,
-az út-és közműkezelőket,
-az érintett hatóságokat (Építés, Közl., Vízügy, Bánya, Energia stb.),
-továbbá mindazokat, akikre a védetté nyilvánításból adódóan jogok vagy kötelezettségek hárulnak, illetőleg akik jogos érdekét a védetté nyilvánítás közvetlenül érinti,
-az Országos Műemlékvédelmi Hivatalt.(Az OMvH véleményét beszerzi, mely szerint kívánatos-e, a védett érték országos jelentőségű védelme.)
(3) A helyi védelem alá helyezésről szóló önkormányzati rendelet szakmai megalapozására a szabályozási terv (rendezési terv) értékvizsgálati munkarésze szolgál alapul. Az értékvizsgálatot – rendezési terv hiányában vagy amennyiben a korábbi rendezési tervhez nem készült – a helyi védelem céljából el kell készíteni, az arra jogosult építésszel. Erre alapozva, a szakmai előkészítésnek (javaslattétel) tartalmaznia kell:
a) a helyi területi védelem alá helyezési javaslatkor, különös tekintettel;
-a település jellegzetes szerkezetének, telekosztásának, utcavonal-vezetésének megőrzését, illetve új telek kialakítása vagy telekátalakítás során a védett településszerkezet megtartását,
-azt a követelményt, hogy az új építményeket a jellegzetes településkép, valamint az épített és természetes környezet egységes megjelenését biztosító módon kell építeni, illetve a meglévőt fenntartani, bővíteni, átalakítani,
-a településre jellemzi, hagyományos kerítés-és kapuformák, építményfajták, valamint növényzet megtartását,
-azt a követelményt, hogy a közterületek burkolatát az utcabútorokat, a hirdető berendezéseket az utcakép jellegzetességének megtartásával kell elhelyezni,
- a hagyományos és jellegzetes növényzet pótlását.
b) a helyi egyedi védelem alá helyezési javaslatkor, különös tekintettel;
-a védelem alapját jelentő tömeg, tetőforma, homlokzati jelleg megtartását (homlokzati nyílásrend, nyílásosztás, díszek, tagozatok stb.),
- a védelem alapját jelentő belső kialakítás, illetve a használati mód változásának feltételeit,
-bővítés, átalakítás, felújítás esetén az utcakép és településszerkezet védett értékeivel való összhang követelményét,
-egyes építmények, építményrészek bővítése, átalakítása során a védelem alapját képezi részek megtartását.
(4) A helyi építészeti örökség védettségére vonatkozó önkormányzati rendeletnek tartalmaznia kell:
- a védelem alá helyezés, (vagy megszüntetés) tényét,
- a helyi területi vagy egyedi védett érték megnevezését,
- kiterjedését (fekvését), illetve térmértékét,
- a védelem alá helyezés (vagy megszüntetés) indokát és célját,
-a korlátozások, és tilalmak szabályozását, e rendelet 28. § (3) bekezdésben előírtak szerint-, úgy, hogy azok az építésügyi hatóság számára egyértelműek legyenek,
-a fenntartás és állagmegóvás tulajdonosi kötelezettségét, illetve az ingatlan rendeltetésszerű használatához szükséges mértéket meghaladó költségeinek megtérítését,
-reklám, hirdető-berendezés vagy más, az építményen vagy attól különállóan megjeleni berendezés vagy tárgy elhelyezésére vonatkozó előírásokat,
- egyéb feltételek, tiltások, korlátozások.
(5) A helyi védelem alatt álló építészeti érték megőrzése érdekében törekedni kell az eredeti (vagy ahhoz közelálló) rendeltetésnek megfelelő használatára, ha ez nem lehetséges, közcélú hasznosítására.
(6) Helyi védelem alatt álló építményt, építményrészt csak a helyi védettség megszüntetését követően lehet lebontani.
(7) A helyi védelem tényét az önkormányzat az ingatlan-nyilvántartásba bejegyezteti.

29. § (1) A helyi védelem alatt álló értékről – az építésügy körébe tartozó tevékenységek ellátásához szükséges hatósági nyilvántartások létesítésének és működésének feltételeiről szóló 241/1997. (XII. 19.) Korm. rendelettel összhangban – nyilvántartást kell vezetni, amelynek tartalmaznia kell:

a) a védelem szakszerű, rövid indokolását,

b) fotódokumentációt,

c) a helyi területi védelem 27. § (1) bekezdés szerinti védettségi kategóriáját,

d) a helyrajzi számot.

(2) Egyedi védettség esetén a 27. § (2) bekezdésben felsoroltakon kívül a nyilvántartásnak tartalmaznia kell:

a) a védett érték pontos helyét (utca, házszám, helyrajzi szám),

b) helyszínrajzot,

c) a védett érték rendeltetését és használatának módját.

(3) Területi védelem esetén az (1) bekezdésben felsoroltakon kívül a nyilvántartásnak tartalmazni kell a terület méretétől függően az áttekintéshez szükséges léptékű, a szabályozási tervvel azonosítható, a védett terület határát egyértelműen rögzítő helyszínrajzot.

(4) A nyilvántartás céljára készült helyszínrajzot olyan méretarányban kell elkészíteni, hogy a helyi védelemmel kapcsolatos megállapítások az egyes telkekre, építési területekre és közterületekre egyértelműen értelmezhetőek legyenek.

(5) A jegyző a védett értékek nyilvántartási adatait és az erről szóló rendeletet az illetékes hivataloknak megküldi.

(6) Az 1991. évi XX. tv. (1) bek. b. pontja, az önkormányzat hatáskörébe utalta a Nyírmedei és Cserpusztai belterületi részen lévő épületeket és építményeket, és a területet. Erre vonatkozóan az Önkormányzat a Helyi Építési szabályzatban rendelkezik. A helyi jelentőségű építészeti értékek területi védelmének tényét, az ingatlan nyilvántartás tartalmazza.

30. § (1) A helyi építészeti örökség kezeléséről az Önkormányzat minden évben a saját költségvetése terhére gondoskodik.

(2) Egyedi védettség esetén a védett értéket a következő feliratú táblával kell ellátni: „Mátranovák Község Önkormányzat – védett érték”.

(3) Területi védettség esetén a védett terület határainál a közlekedésre kijelölt utak mentén a védelmet jelző táblákat kell elhelyezni, amelynek felirata: „Helyi védelem alatt álló terület -Mátranovák -Község Önkormányzata.”

31. § (1) A település önkormányzata által védetté nyilvánított védett értékek vagy védett területek (helyi építészeti örökségek) tételes felsorolását, a 28. § (4) bekezdése szerinti tartalommal, a 29. § (1…4) bekezdésben meghatározott formában, e rendelet 4. sz. melléklete tartalmazza.

(2) A helyi építészeti örökségek kataszterének vezetése a jegyző feladata.

(3) A helyi építészeti örökség kataszter előkészítésébe és a kezelésébe az Önkormányzat a Nógrád Megyei Önkormányzatok Közútkezelő és Környezetvédelmi Közhasznú társaságot bevonhatja nevezetesen; -a települési önkormányzati rendelet teljeskörű előkészítésébe,

-a nem védett értékek kutatására és feltárására,
-a területi és/vagy egyedi védelem alá helyezett értékekre vonatkozó kezelési tervek készítésére, vagy a meglévő régi aktualizálására,
-kataszter elkészítésére és folyamatos vezetésére,
-állami költségvetésből finanszírozott központi és/vagy területi pénzeszközök megszerzésére irányuló pályázatok készítésébe.
(4) E rendelet 26. – 31. §-ában nem szabályozott kérdésekben a 2001. évi LXIV. törvényben és az 1997. évi LXXVIII. törvényben meghatározott előírások az irányadók.
VII. Fejezet

ÖNKORMÁNYZAT KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI ALAPJA

A Környezetvédelmi Alap létrehozása
32 . §
(1) Az Önkormányzat Környezetvédelmi és Természetvédelmi Alapot hoz létre.
(2) A Környezetvédelmi és Természetvédelmi Alap létrehozásának célja, hogy hatékonyan segítse az Önkormányzat ilyen irányú feladatainak (amelyet az önkormányzat külön rendelettel, környezetvédelmi tervben határoz meg) ellátását:
a. a szükséges környezetvédelmi intézkedések végrehajtása,
b. a környezeti károk mérséklése
c. a környezetvédelmi ártalmak megelőzése,
d. a környezetkímélő tevékenységek, környezetbarát technológiák elterjedésének elősegítése,
e. a zöldfelület-gazdálkodás,
f. a természeti értékek megóvása,
g. a környezetvédelmi és természetvédelmi oktatás, nevelés területén.
A Környezetvédelmi és Természetvédelmi Alap bevételei
33 . §
Az Önkormányzat Környezetvédelmi és Természetvédelmi Alapjának bevételei:
a) a területileg illetékes környezetvédelmi és természetvédelmi hatóság által az önkormányzat közigazgatási területén jogerisen kiszabott környezetvédelmi bírság összegének 30 %-a,
b) a környezetterhelési díjak és igénybevételi járulékok külön törvényben meghatározott része,
c) az önkormányzat bevételeinek környezetvédelmi és természetvédelmi célokra elkülönített összege,
d) az önkormányzat által jogerisen kiszabott környezetvédelmi, és természetvédelmi bírság teljes összege,
e) benyújtott pályázatokon elnyert összegek,
f) közterületek, nem rendeltetésszerű használatáért fizetett díjak,
g) egyéb, a Környezetvédelmi és Természetvédelmi Alapot megilleti bevételek.
A Környezetvédelmi és Természetvédelmi Alap felhasználása
34 . § (1) Az Alapokat kizárólag a község környezetvédelmi és természetvédelmi problémáinak megoldására lehet felhasználni. Bevételeit az alábbi célok megvalósítását szolgáló tevékenységek támogatására kell fordítani:
a. levegőtisztaság védelmi (pl.: mérések, helyszíni vizsgálatok, közlekedési légszennyezés csökkentése, adatbázis-létesítése stb.),
b. hulladékgazdálkodás, települési szilárd és veszélyes hulladékok kezelése,
c. védett természeti értékek megőrzése, eredeti állapotuk helyreállítása,
d. zaj-és rezgésvédelem (pl.: mérések, helyszíni vizsgálatok, közlekedési légszennyezés csökkentése, adatbázis-létesítése, mérőműszer beszerzése stb.),
e. zöldterületek és közlekedési felületek védelme, fejlesztése, zöldfelület-gazdálkodás, erdők védelme, allergén növények elleni védekezés,
f. vizek védelme,
g. talaj védelme,
h. környezetvédelmi oktatás, környezetvédelmi célú szakmai programokon való részvétel,
i. környezetvédelmi információrendszer működtetése, fejlesztése,
j. egyéb, a környezet védelmét elősegíti tevékenység.
k. a település környezetvédelmi program (terv, koncepció) megalkotására.
35 . § (1) A Környezetvédelmi és Természetvédelmi Alap felhasználásáról a Képviselő-testület évente a költségvetés elfogadásával egyidejűleg rendelkezik, figyelemmel e rendelet 34. §-ában foglaltakra.
(2) A Környezetvédelmi Alapból a környezet közvetlen veszélyeztetésének elhárítására szolgáló beavatkozások költségeire az éves felhasználási tervben 10 %-os tartalékot kell képezni.
(3) A Környezetvédelmi és Természetvédelmi Alapból pályázat alapján támogatást kaphat olyan természetes és jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkezi szervezet, aki Mátranovák községben végez az Alapok céljaival egybeeső tevékenységet. Az egy tevékenységre adható támogatás mértéke évenként maximum 100.000 ezer Ft, figyelemmel a (4)-ik bekezdésben foglaltakra.
(4) Pályázati célra a Környezetvédelmi Alap 20 %-a használható fel.
(5) A pályáztatás rendjét a Képviselő-testület határozza meg.
VIII. Fejezet

KÖRNYEZETI HATÁSVIZSGÁLAT

36 . §
(1) A Képviselő-testület határozatában az önkormányzat közigazgatási területén megvalósuló, vagy az önkormányzat közigazgatási területére hatást gyakorló nagyobb beruházás esetén a beruházótól környezeti hatástanulmány készítését írja elő. Az erre vonatkozó indítványban meg kell határozni, hogy a hatástanulmány milyen hatások vizsgálatára terjedjen ki.
(2) Az önkormányzat közigazgatási területén megvalósuló vagy az önkormányzat közigazgatási területére hatást gyakorló nagyobb beruházásnak kell tekinteni azt a beruházást, amelynek a megvalósulása esetén annak hatásait előre láthatóan az önkormányzat közigazgatási területén élő állampolgárok legalább 3 %-át érintik, illetve a környezet miniségét előreláthatóan negatív módon befolyásolják.
(3) Egyéb esetben az előzetes vizsgálatokat, átfogó vagy részletes tanulmányokat a hatásterület meghatározásának módjait, a közreműködés mértékét a Környezeti hatásvizsgálatról Szóló 20/2001. (II. 14.) Kormányrendelet szerint kell végrehajtani.
IX. Fejezet

SZABÁLYSÉRTÉSI RENDELKEZÉSEK

37 . § 5
X. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

38. § E rendelet 2004. január 1. napján lép hatályba.

1. melléklet

a helyi környezet védelméről szóló
14/2003. (12.19.) Ör. rendelet 1. számú melléklete
A leggyakoribb, allergiát okozó növények virágzási ideje
Február Március Április Május Június Július Augusztus Szeptember
Mogyoró **** **** # # #
Égerfa **** **** # # #
Fűzfa **** **** # # #
Szilfa **** ****
Nyárfa **** **** # # #
Kőrisfa **** ****
Nyírfa **** ****
Bükkfa **** ****
Tölgyfa **** **** # # #
Borjúpázsit **** **** **** **** # # #
Akác **** ****
Csomós ebir **** ****
Bíborhere **** **** ****
Réti perje **** **** ****
Rozs **** **** ****
Aranyzab **** **** ****
Csenkesz **** **** **** **** # # #
Lándzsás
útifű
**** **** **** ****
Rozsnok **** **** **** **** # # #
Mezei
komócsin
**** **** **** **** ****
Angol perje **** **** **** **** # # #
Fekete
bodza
**** **** ****
Búza ****
Pántlikafő
**** **** ****
Taréjos
cincor
**** ****
Zab **** **** ****
Selyemperje **** **** ****
Hársfa **** ****
Csalán **** **** **** ****
Tippan **** **** ****
Üröm **** **** # # #
Aranyvessző
**** **** ****
Parlagfű
**** **** ****
**** = Fővirágzás ### = Utóvirágzás

2. melléklet

a helyi környezet védelméről szóló 14/2003. (12.19.) Ör. rendelet 2. számú melléklete
ZAJTERHELÉSI HATÁRÉRTÉKEK
A település területén megengedett zaj terhelési határértékei a település zajtól védendő területein
Területi funkció
Megengedett egyenértékő
'A' hangnyomás-szint dB
nappal 6.00-22.00-ig
Megengedett egyenértékő
'A' hangnyomás-szint dB
éjszaka 22.00-6.00-ig
Üdüliterület, üdülihely, gyógyhely,
védett természeti terület kijelölt
része
45 35
Lakóterület és intézményterület
laza beépítéssel (falusias)
50 40
Lakóterület és intézményterület
tömör, városias beépítéssel
55 45
Gazdasági terület lakóépületekkel
és intézményekkel, vegyesen 60 50
Imissziós zajhatárértékek lakó-és középületek helyiségeiben megengedett egyenértékű A hangnyomásszintek MSZ 18151/1-82. szerint
A helyiség megnevezése
Megengedett LAeg egyen-értékő
'A' hangnyomás-szint dB
-----------------------------------nappal
éjjel
Szociális intézmény 35 30
Szociális intézmény, betegszoba 35 35
Rendelőintézetek kezelőhelyiségei 40 40
Tantermek, előadó-és foglalkoztató termek, bölcsidékben,
óvodákban és oktatási intézményekben ülés-és tárgyalótermek,
könyvtári olvasótermek, tanári szobák
40 40
Lakószobák lakásokban, közösségi üdülikben 40 30
Lakószobák munkásszállókban, diákotthonokban 45 35
Közösségi üdülik, szociális otthonok, munkás-szállók és
diákotthonok közös helyiségei
50 50
Éttermek, eszpresszók 55 55
Üzletek, szolgáltató intézmények helyiségei, várótermek 60 60
Étkezikonyhák lakásokban 45 * 45 *
A közlekedésből, az építiipari tevékenységből származó zaj terhelési határértékeit a 8/2002. sz. (II.22.) KöM-EüM együttes rendelet 2-es és 3-as számú melléklete tartalmazza.
1

Hatályon kívül helyezte a 4/2012. (V.24.) számú önkormányzati rendelet, 2012 május 25. napjától

2

A bekezdéseket hatályon kívül helyezte a 4/2012. (V.24.) számú önkormányzati rendelet, 2012. május 25. napjától

3

Hatályon kívül helyezte a 4/2012. (V.24.) számú önkormányzati rendelet, 2012. május 25. napjától.

4

Módosította a 7/2015. (IV.9.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2015. április 10. napjától.

5

Hatályon kívül helyezte a 4/2012. (V.24.) számú önkormányzati rendelet, 2012. május 25. napjától.