Felsőlajos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2011. (IV.12.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
Hatályos: 2016. 03. 01- 2016. 03. 14Felsőlajos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2011. (IV.12.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
2016-03-01-tól 2016-03-14-ig
Felsőlajos Község Önkormányzata Képviselő-testületének
5/2011. (IV.12.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról[1]
Felsőlajos Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 18. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Felsőlajos Község Önkormányzata Képviselő-testületének a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2007. (III. 29.) önkormányzati rendelete 2. mellékletében foglaltak alapján az Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével az alábbi rendeletet alkotja:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. Az Önkormányzat közigazgatási területe és hivatalos megnevezése
1. §
- Felsőlajos Község Önkormányzata hivatalos megnevezése: Felsőlajos Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat)
- Az Önkormányzat székhelye: 6055 Felsőlajos, Iskola u. 12.
- Illetékességi területe: Felsőlajos község közigazgatási területe, beleértve a kül- és belterületeket egyaránt.
- Az Önkormányzat jogi személy
- [2] Az Önkormányzat szervei: polgármester, a képviselő-testület bizottsága, a közös önkormányzati hivatal, a jegyző, és a társulás[3].
2. §
(1) Felsőlajos Község Önkormányzatának Képviselő-testülete hivatalos megnevezése: Felsőlajos Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület)
(2)[4]
2. Az Önkormányzat jelképe, kitüntetései, helyi ünnepnapja
3. §
- Az Önkormányzat jelképe a pecsét. Az Önkormányzat hivatalos kör alakú pecsétjén középen a Magyar Köztársaság címere található, a köríven pedig a következő felirat található: „Felsőlajos Község Önkormányzata”
- A polgármester hivatalos kör alakú pecsétjén középen a Magyar Köztársaság címere található, a köríven pedig a következő felirat található: „Felsőlajos Község Polgármestere”
- A községi kitüntetések alapítására, adományozására vonatkozó részletes előírásokat külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
- A Képviselő-testület a Község hagyományaihoz igazodva a következő helyi ünnepnapot és a helyi ünnepnaphoz kapcsolódó rendezvényt határozza meg:
Helyi ünnepnap: június 25.
Helyi ünnepnaphoz kapcsolódó rendezvény: „Felsőlajosi Falunapok”.
II. Fejezet
Képviselő-testület
3. A Képviselő-testület megalakulása, feladata és hatásköre
4. §
- A képviselő-testület létszáma: 5 fő.
- [5]A Képviselő-testület alakuló ülését a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.) szabályozott határidőn belül a polgármester hívja össze és vezeti.
- [6]
- A polgármester[7] felkérésére a Helyi Választási Bizottság Elnöke tájékoztatást ad a helyi önkormányzati képviselők és polgármester választásának eredményéről.
- A képviselők az Mötv.-ben foglaltak[8] szerint esküt tesznek. Az eskü szövegét a Helyi Választási Bizottság Elnöke olvassa elő.
- A polgármester a Képviselő-testület előtt esküt tesz és aláírja az esküokmányt. Az eskü szövegét a Helyi Választási Bizottság Elnöke olvassa elő.
- A polgármester az alakuló ülésen programot terjeszt a Képviselő-testület elé, amely a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára a településfejlesztéssel, településüzemeltetéssel, valamint a helyi gazdasági és társadalmi élet segítésével összefüggő főbb célkitűzéseket és feladatokat tartalmazza.
5. §
Az önkormányzat feladatait az éves költségvetésében határozza meg az Mötv[9]-ben szabályozottak szerint.
4. A képviselő
6. §
- A képviselő döntését kizárólag saját meggyőzése alapján hozza meg. Szavazatát indokolni nem köteles, emiatt semmilyen hátrány nem érheti.
- A képviselő a 6. § (1) bekezdésben foglalt jogainak megsértése miatt a polgármesterhez fordulhat. A polgármester köteles haladéktalanul intézkedni a sérelem megszüntetése érdekében. A képviselő védelmében esetlegesen szükséges bírósági eljárást - a hivatalos személyekre vonatkozó előírások alapján - az önkormányzat indítja meg.
- A képviselő a képviselői munkája során a Faluház erre kijelölt helyiségét használhatja, eszközeit díjmentesen igénybe veheti.
- A képviselő előre meghirdetett időpontban fogadóórát tarthat.
- A képviselőket a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, az aljegyző és Lajosmizsei Közös Önkormányzati Hivatal[10] (továbbiakban: Hivatal) dolgozói kötelesek soron kívül fogadni.
5. A Képviselő-testület munkaterve, ülésének összehívása és a meghívottak köre
7. §
- A Képviselő-testület működésének alapja az éves munkaterv.
- A munkaterv tervezetét - a polgármester irányításával- a jegyző állítja össze és a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé.
- A munkaterv főbb tartalmi elemei:
- a Képviselő-testületi ülések tervezett időpontjai és napirendjei,
- az előkészítésben résztvevők és az előterjesztés előkészítéséért felelős neve,
- a napirend előterjesztőjének a megnevezése,
- a bizottság megjelölése, amennyiben az adott napirendet tárgyalja,
- az előterjesztések elkészítésének határideje,
- a közmeghallgatás időpontja.
- A munkatervbe napirendként fel kell venni
- a Képviselő-testület feladat- és hatáskörébe tartozó, jogszabály alapján kötelezően megtárgyalandó témákat,
- azokat a témákat, amelyek megvizsgálásáról, tárgyalásáról vagy napirendre tűzéséről korábban a Képviselő-testület már döntött,
- azokat a témákat, amelyek napirendre tűzéséről a beérkezett javaslatok alapján a Képviselő-testület így döntött.
- A munkatervbe felveendő napirendre - a téma megjelölésével - javaslatot tehet a polgármester, az alpolgármester, a Képviselő-testület bizottsága, bármely képviselő, a jegyző, az aljegyző. A beérkezett javaslatok napirendre tűzéséről a Képviselő-testület dönt.
- A munkaterv elfogadásáról a Képviselő-testület minden év utolsó ülésén egyszerű többséggel határoz.
8. §
- A Képviselő-testület – június és július hónap kivételével – havonta ülést tart, feladatait éves munkaterv alapján látja el.
- [12]Az üléseket lehetőség szerint az adott hónap utolsó hétfői napjára 13.00 órára, a Faluházba hívja össze a polgármester, tartós akadályoztatása esetén az alpolgármester úgy, hogy a meghívót és a napirendhez kapcsolódó írásos anyagokat a meghívottak legalább az ülést megelőző 5 nappal hamarabb kézhez kapják. Az ülés Faluháztól eltérő helyen történő megtartásáról az ülés összehívója dönt.”
- A polgármester és az alpolgármester együttes akadályoztatása esetén a Képviselő-testületet az Ügyrendi Bizottság elnöke[13] hívja össze.
- [14] A Képviselő-testület összehívására indítvány alapján az Mötv.-ben szabályozottak az irányadók.
- Rendkívüli körülmények által indokolt esetben (pl.: rövid határidejű pályázat benyújtásának esete, pályázatok hiánypótlására nyitva álló rövid határidő betartása) a Képviselő-testület
- telefonon,
- telefaxon,
- elektronikus levél,
- SMS
- útján is összehívható.
- A telefaxon, elektronikus levélben, vagy SMS útján történő meghívás esetén a meghívott részvételi szándékának visszaigazolását be kell szerezni.
- A Képviselő-testület üléséről a lakosságot a meghívó kézbesítése napján a Faluház hirdető tábláján, Felsőlajos Község honlapján közzétett hirdetmény útján előzetesen tájékoztatni kell.
- [15]A Képviselő-testület évente egyszer a jegyző beszámolási kötelezettségének tárgyalására együttes ülést tart Lajosmizse Város Önkormányzata Képviselő-testületével. Az ülés levezetéséről az ülést megelőzően a polgármesterek szóban megállapodnak. Az együttes ülés tartása esetén a Képviselő-testületek külön-külön szavaznak a napirendi pont felett azzal, hogy az együttes ülésről közös jegyzőkönyv készül.
9. §
- A képviselő-testület az Mötv[16]-ben szabályozottak szerint, évente egyszer – az ülés időpontja előtt 15 nappal előre meghirdetett - közmeghallgatást tart.
- A közmeghallgatás helye: Felsőlajos Község Faluháza, az ettől eltérő helyszínről a polgármester dönt.
- A közmeghallgatás lakossági tájékoztatása a 8. § (7) bekezdésében foglaltak szerint és a lakosság részére történő szórólap kézbesítése útján történik.
- A közmeghallgatáson meg nem válaszolt közérdekű kérdést és javaslatot a polgármester 15 napon belül köteles megválaszolni a kérdezőnek és a Képviselő-testületet erről a soron következő ülésén tájékoztatni.
- A közmeghallgatás első napirendjeként a polgármester tájékoztatás nyújt a lakosság részére település egészét érintő az előző közmeghallgatás óta bekövetkezett fejlesztésekről, beruházásokról és a jövőre vonatkozó elképzeléseiről, valamint az önkormányzat gazdasági helyzetéről.
10. §
- Állandó meghívottként a Képviselő-testület ülés meghívójának kézbesítésével meg kell hívni a Képviselő-testület ülésére a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal (a továbbiakban: Kormányhivatal) képviselőjét.
- Tanácskozási joggal meghatározott napirendi pontokhoz – a Képviselő-testületi ülésre szóló meghívó megküldésével, valamint külön kérésre az őket érintő napirendi ponthoz tartozó előterjesztések utólagos megküldésével - meg kell hívni:
- egyes esetekben (pl.: törvényességi észrevétel ismertetése, alkotmánybírósági kezdeményezés) a Kormányhivatal vezetőjét,
- a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Kecskeméti Járási Hivatal Járási Népegészségügyi Intézete[17] képviselőjét,
- területfejlesztési ügyben a Bács-Kiskun Megyei Önkormányzatot,
- amennyiben az önkormányzat könyvvizsgálatra kötelezetté válik, abban az esetben a véleményezési körébe tartozó témákban a könyvvizsgálót,
- az önszerveződő közösségek képviselőit
- azokat a személyeket, szervezetek képviselőit, akiknek a jelenléte a polgármester vagy a jegyző megítélése szerint szükséges.
- Rendkívüli ülés esetén meg kell hívni a meghívó kézbesítésével a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal képviselőjét.
- Rendkívüli ülés esetén amennyiben érintett akkor meg kell hívni a meghívó – külön kérésre az előterjesztés - kézbesítésével
- az önszerveződő közösségek képviselőit,
- azokat a személyeket, szervezetek képviselőit, akiknek a jelenléte a polgármester vagy a jegyző megítélése szerint szükséges.
- Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Kecskeméti Járási Hivatal Járási Népegészségügyi Intézetének[18] képviselőjét,
- területfejlesztési ügyben a Bács-Kiskun Megyei Önkormányzatot,
- amennyiben az önkormányzat könyvvizsgálatra kötelezetté válik, abban az esetben a véleményezési körébe tartozó témákban a könyvvizsgálót.
6. A Képviselő-testület nyilvános és zárt ülése, az ülés napirendjei
11. §
- A képviselő-testület az Mötv[19]-ben szabályozottak szerint nyilvános vagy zárt ülést tart.
- Az ülés nyilvánossága a 8. § (7) bekezdésében történt meghirdetés útján biztosított, a nyilvános ülésen megjelent választópolgárok számára a polgármester hozzászólási jogot biztosít a 20. § (6) bekezdésében foglaltaknak megfelelően.
- Az Mötv[20].-ben meghatározott esetben, ha az érintett beleegyezésétől függ a zárt ülés tartása a beleegyezésről szóló nyilatkozatnak az ülés napját megelőző 7. napig a polgármesterhez be kell érkezni.
- Az Mötv[21].-ben meghatározott esetben üzleti érdeknek minősül az önkormányzat számára legkedvezőbb tárgyalási eredmény elérése.
- A zárt ülésen az Mötv[22].-ben meghatározott személyek vehetnek részt. Zárt ülés esetén a közérdekű adatról és a közérdekből nyilvános adatról annak megismerése céljából, a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéből kivonatot kell készíteni.
- A 11. § (1) bekezdésben foglaltakat bizottsági ülés esetén is alkalmazni kell.
- Az képviselő-testületi ülés napirendjeinek formái:
- előterjesztés,
aa) rendeletalkotásra irányuló előterjesztés
ab)határozathozatalra irányuló előterjesztés
- jelentés, beszámoló
- tájékoztató,
- indítvány,
- interpelláció,
- kérdés
- egyebek.
12. §
- Előterjesztés benyújtására a polgármester, az alpolgármester, a Képviselő-testület bizottsága, bármely képviselő, a jegyző és az aljegyző jogosult. Az előterjesztést kizárólag írásban lehet benyújtani.
- Az előterjesztés irányulhat rendelet alkotására vagy határozat meghozatalára. Az előterjesztés magában foglalja a tárgykörben hozandó döntés indokait, rendeletalkotásra irányuló előterjesztés esetén a hatásvizsgálatot is, a rendelet vagy a határozat kidolgozott tervezetét.
- A benyújtott előterjesztéseket – a rendkívüli ülésre benyújtott előterjesztések kivételével – az állandó bizottság a rendelet 1. mellékletében meghatározottak szerint véleményezi.
- Az előterjesztéseket előlappal kell ellátni, amely tartalmazza:
- az előterjesztés tárgyát,
- az előterjesztés készítőjének nevét, beosztását,
- a bizottság megnevezését, amennyiben az véleményezésre, tárgyalásra megkapta az előterjesztést,
- az előterjesztés törvényességi ellenőrzését végző nevét, beosztását,
- a jegyző aláírását.
13. §
- Jelentések vagy beszámolók benyújtására a Képviselő-testület határozataiban felelősként megjelölt személyek jogosultak, a 12. § (1) bekezdésében foglaltak betartásával. A jogszabály alapján beszámolásra kötelezettek kizárólag írásban benyújtott jelentéseit vagy beszámolóit a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
- A jelentés vagy beszámoló önkormányzati hatáskör gyakorlásáról, a Képviselő-testület valamely határozatának, rendeletének végrehajtásáról, az interpellációk kivizsgálásáról, valamely megtett intézkedésről, a Képviselő-testület vagy valamely szerv tevékenységéről tájékoztatja a Képviselő-testületet.
- A jelentés vagy beszámoló elfogadásáról a Képviselő-testület egyszerű többséggel határozatot hoz.
14. §
- A tájékoztató olyan információk szóban vagy írásban történő Képviselő-testület elé terjesztését jelenti, amelyek az önkormányzati döntések meghozatalát általános jelleggel támasztják alá, illetve amelyek a Község életével kapcsolatos eseménynek, nem önkormányzati szerv tevékenységének megismerését segítik elő.
- Tájékoztató benyújtására a 12. § (1) bekezdésben foglaltak az irányadók.
- A tájékoztató határozat-tervezetet nem tartalmaz, elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.
15. §
- Indítványt a 12. § (1) bekezdésben meghatározottak nyújthatnak be. Az indítványt a benyújtónak írásban kell megtennie.
- Az indítvány javaslatot tartalmaz rendelet vagy határozat meghozatalára, a döntés főbb elemeire. Az indítványt a benyújtónak az ülést megelőzően 10 munkanappal kell benyújtani a polgármester felé, aki azt a soron következő képviselő-testületi ülésen a képviselő-testület elé terjeszti.
- Az indítvány elfogadása esetén a Képviselő-testület az ügyet a polgármesternek, a jegyzőnek adja ki döntés előkészítése céljából.
16. §
- A képviselő a 12. § (1) bekezdésében foglalt személyekhez, szervhez interpellációt intézhetnek önkormányzati hatáskörbe tartozó ügyekben.
- Az írásban beadott interpellációt a képviselőnek szóban is elő kell terjesztenie, melynek időtartama maximum 3 perc.
- Az interpellált a Képviselő-testület ülésén szóban, vagy 15 napon belül írásban köteles választ adni. Az interpellációra szóban adott válaszra 4 perc áll rendelkezésre..
- A válasz után - az írásban adott válasz esetében is - az interpelláló képviselőnek viszontválaszra van joga, és nyilatkozik a válasz elfogadásáról. A válasz elfogadásával kapcsolatos nyilatkozattételre 1 perc áll rendelkezésre.
- A 16. § (3) és (4) bekezdésben meghatározott időkeret túllépése esetén a polgármester megvonja a szót.
- Ha a képviselő a választ nem fogadja, el a Képviselő-testület egyszerű többséggel határoz az interpellációra adott válasz elfogadásáról.
- Ha a Képviselő-testület a választ elutasítja, az interpellációt a polgármesternek kell kiadni kivizsgálásra és erről egyszerű többséggel határozatot kell hozni. Ha Képviselő-testület a bizottsághoz intézett interpellációra adott választ nem fogadta el, azt a polgármesternek kell kiadni.
- Ha az interpellációban érintett kérdéskör a Képviselő-testület hatáskörébe tartozott, a válasz el nem fogadása a döntés végrehajtásának egyidejű felfüggesztését is jelenti.
- A rendkívüli ülésen interpellációra nincs lehetőség.
17. §
- [23] A képviselő a 12. § (1) bekezdésében foglalt személyekhez, szervhez felvilágosítás kérése céljából kérdést intézhet, melynek megválaszolására a 16. § (3) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.
- A képviselő viszontválaszra nem jogosult, a Képviselő-testület az adott felvilágosítás felett nem szavaz.
- [24]
7. A Képviselő-testület tanácskozási rendje, napirend előtti felszólalás, szavazás
18. §
- A Képviselő-testület ülését a polgármester és az alpolgármester akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke[25] nyitja meg, vezeti és rekeszti be. A helyettesítő jogai és kötelezettségei az ülésvezetés körében azonosak a polgármesterével.
- A határozatképesség megállapítására az Mötv[26]. szerinti szabályokat kell alkalmazni.
- A Képviselő-testület a napirendi pontok tárgyalásának megkezdése előtt dönt az ülésen kiosztott indítványok elfogadásáról.
- A napirendekről egyszerű többséggel a Képviselő-testület határoz.
- Az ügyeket a következő sorrendben kell megtárgyalni:
- rendeletalkotásra irányuló előterjesztés
- határozathozatalra irányuló előterjesztés, jelentés, beszámoló,
- tájékoztató,
- indítvány,
- interpelláció,
- kérdés,
- egyebek.
- A napirend tervezetét a polgármester ismerteti a Képviselő-testülettel.
- A polgármester javasolhatja valamely napirendi pont sürgősséggel történő megtárgyalását, amellyel kapcsolatos írásos anyag legkésőbb az ülés megkezdéséig kerül kiosztásra.
19. §
- A napirendi pontok tárgyalása előtt a napirenden nem szereplő ügyben – a felszólalás tárgyát és okát megjelölve - bármely képviselő 3 perc időtartamban felszólalhat. Napirend előtt felszólalni a Község életét, a Képviselő-testület munkáját vagy a képviselőket érintő általános jelentőségű kérdésekben halaszthatatlan és rendkívüli ügyekben lehet. Nem lehet napirend előtt felszólalni olyan ügyekben, amelyek az általános szabályok szerint napirendre tűzhetők, illetve kérdésként, interpellációként, indítványként terjeszthetők elő vagy az egyebek napirendi ponton belül megtárgyalhatók.
- A polgármester a napirendi pontok tárgyalása előtt szót ad a napirend előtti felszólalásra jelentkező képviselőnek amennyiben a felszólalás tárgya a 19. § (1) bekezdésben foglaltaknak megfelel.
- Amennyiben a polgármester megítélése szerint a megjelölt tárgy nem minősül napirend előtti felszólalásnak a napirend előtti felszólalás lehetőségét megtagadja és tájékoztatja a képviselőt, hogy javaslatát milyen formában és mikor terjesztheti a képviselő-testület elé.
- A napirend előtti felszólalás tartalmáról vita nem nyitható, azonban a felszólalással érintett képviselő 2 perc időtartamban viszontválaszra jogosult.
- A napirend előtti felszólalás határozat-tervezetet nem tartalmaz, arról a Képviselő-testület határozatot nem hoz.
8. A képviselő-testületi ülés rendje
20. §
- A polgármester napirendi pontonként külön-külön nyit vitát, kivéve a tájékoztató jellegű napirendeket.
- A napirend tárgyalásakor elsőként mindenkor az adott napirendi pont előterjesztőjét illeti a szó, aki legfeljebb 5 perc időtartamban a döntéshozatalt befolyásoló szóbeli kiegészítést fűzhet az írásbeli előterjesztéshez.
- A vitát megelőzően az előterjesztőhöz kérdéseket lehet intézni, amelyekre a vita megkezdése előtt kell a választ megadni. Az előterjesztő a válaszok megadásánál igénybe veheti a tanácskozási joggal nem rendelkező személyek segítségét is.
- A napirendi pont vitájánál elsőként a tárgyban érintett bizottság elnöke legfeljebb 3 percben ismerteti a bizottság véleményét. Ezt követően - jelentkezési sorrendben - a képviselők és a tanácskozási joggal résztvevők kapnak szót.
- A képviselők ugyanahhoz a napirendi ponthoz legfeljebb kétszer szólhatnak hozzá. A képviselő hozzászólása alkalmanként legfeljebb 3 percig tarthat.
- Az ülésen megjelent személyeknek a tárgyhoz tartozó kérdésben a polgármester hozzászólási jogot biztosíthat. A hozzászólás ebben az esetben sem haladhatja meg az 5 percet.
- Az időhatárt túllépő hozzászólótól a polgármester megvonja a szót.
- Bármikor szót kérhet:
- az előterjesztő,
- bármely települési képviselő ügyrendi kérdésben vagy ha a személyét érintő hozzászólásra kíván reagálni,
- a jegyző, ha törvényességet érintő észrevételt kíván tenni.
21. §
- A vita során a képviselők hozzászólásuk részeként a tárgyalt előterjesztésre vonatkozóan módosító, illetve kiegészítő javaslatokat tehetnek. A módosító és kiegészítő javaslatokat szövegszerűen kell megfogalmazni és meg kell indokolni. Módosító és kiegészítő javaslatot csak a vita lezárásáig lehet előterjeszteni. Rendelet-tervezet tárgyalásakor amennyiben a módosító és kiegészítő javaslat nagy terjedelmű, vagy átfogó jellegű, abban az esetben azt írásban, legkésőbb az ülést megelőző munkanapon 9 óráig kell benyújtani a polgármesterhez.
- A polgármester lezárja a vitát, ha megállapította, hogy hozzászólásra több hozzászóló nem jelentkezik. A vita lezárásáról szóló döntését a polgármester kimondja.
- A vita lezárását követően az előterjesztő válaszol a hozzászólásokra és legkésőbb ekkor nyilatkozik arról, hogy az elhangzott kiegészítéseket és módosító javaslatokat felvállalja-e.
- Az előterjesztő által felvállalt módosításokat, kiegészítéseket a napirendre vonatkozó eredeti döntési javaslat részének kell tekinteni.
- Az előterjesztő által fel nem vállalt módosításokat, és kiegészítéseket a polgármester szövegszerűen ismerteti, ezekről a Képviselő-testület a 23. § (1) bekezdésében szabályozottak szerint szavaz.
- Az ülés vezetésével kapcsolatban a polgármester:
- figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától és felszólítja, hogy térjen a tárgyra, egyidejűleg figyelmezteti az eredménytelen felszólítás következményeire.
- rendre utasítja azt a képviselőt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít, sértő kifejezést használ, megszegi a tanácskozási rendre és szavazásra vonatkozó szabályokat.
- megvonja a szót attól a felszólalótól, akit beszéde során harmadszor szólít fel arra, hogy térjen a tárgyra vagy másodszor utasít rendre.
- javaslatot tesz a Képviselő-testületnek a rendzavaró magatartást tanúsító egyéb jelenlévőknek az ülésterem elhagyására történő kötelezésére.
- a polgármester a Képviselő-testület határozata alapján sem utasíthatja ki a teremből rendbontás esetén a Képviselő-testület tagját.
22. §
- Az előterjesztő és a képviselő a szavazás megkezdése előtt bármikor javasolhatja a téma napirendről való levételét, melyről a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.
- A napirendi pont tárgyalása közben az előterjesztő és bármely képviselő szünet elrendelését kérheti, melyet a polgármester köteles megadni. A szünet időtartama legfeljebb 30 perc lehet.
23. §
- A polgármester a vita során elhangzott javaslatokkal érintett részeket külön-külön bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület - az előterjesztések sorrendjében először a módosító és kiegészítő javaslatokról szavaz, a módosítások, kiegészítések elhangzásának sorrendjében. Az egyes módosító és kiegészítő javaslatok elutasítása esetén az előterjesztés felett kell dönteni. A szavazás eredményének megállapítását követően a polgármester kihirdeti a döntést.
- A képviselő-testület döntéshozatala során történő kizárásra az Mötv[27]. szabályai az irányadók.
- Szavaztatni először az egyetértők, majd az ellenzők, végül a tartózkodók megszámlálásával kell.
- A Képviselő-testület döntéseit az Mötv[28]-ben szabályozottak szerint hozza. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
- A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.
- A Képviselő-testület
- titkos szavazást tarthat a 23. § (6) bekezdés b) pontban foglalt kivétellel, az Mötv[29]-ben foglalt szabályok szerint, amelynek elrendeléséről a települési képviselők egynegyedének indítványára a Képviselő-testület egyszerű többséggel dönt.
- A [30]titkos szavazást tart vezetői megbízás adásakor és önkormányzati kitüntetések adományozásakor.
- A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság bonyolítja le. A szavazás borítékba helyezett szavazólapok, szavazófülke és urna igénybevételével történik. A titkos szavazásnál az Ügyrendi Bizottság szavazatszámláló bizottságként jár el. A titkos szavazás idejére a polgármester szünetet rendel el. A titkos szavazás eredményéről külön jegyzőkönyvet kell felvenni, amely tartalmazza:
- a szavazás idejét,
- a szavazás helyét,
- a jelenlevő települési képviselők számát,
- az érvényes és érvénytelen szavazatok számát,
- az egyes jelöltekre leadott érvényes szavazatok számát,
- az Ügyrendi Bizottság jelenlevő tagjainak nevét és aláírását.
- A szavazás eredményét az Ügyrendi Bizottság elnöke ismerteti Képviselő-testület ülésén.
- A Képviselő-testület bármelyik képviselő javaslatára név szerinti szavazást rendelhet el.
- Név szerinti szavazás esetén a jegyző betűrendes névsorban felolvassa a képviselők nevét, akik „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
- A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét a névsorral együtt átadja a polgármesternek.
- A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
- [31]A személyes érintettség bejelentési kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására - annak ismertté válását követően azonnal - a Képviselő-testület ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Ügyrendi Bizottság hatáskörébe tartozik.
- [32]A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését, szükség esetén egyéb dokumentumokat kér be.
- [33]A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a Képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. A Képviselő-testület külön határozattal dönt arról, hogy a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozatot érvényében fenntartja-e.
9. A Képviselő-testület döntései, a Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
- §
- A Képviselő-testület rendeletet alkot vagy határozatot hoz.
- A napirendi pont elfogadására az Mötv[34]-ben szabályozottak irányadók.
- Minősített többség szükséges az Mötv[35]-ben szabályozott eseteken kívül a rendelet 23. § (9) bekezdésében meghatározott név szerinti szavazás elrendeléséhez, valamint a kitüntetések és elismerő címek adományozásához.
- Minősített többségű döntés meghozatalához az Mötv[36]-ben szabályozott szavazati arány szükséges.
- A rendeleteket és a határozatokat külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni.
25. §
- A rendeletek jelölése a kihirdetés során: Felsőlajos Község Önkormányzata Képviselő-testületének sorszám/év (hónap, nap) önkormányzati rendelete a {a rendelet címe}-ról/ről. A zárójelben feltüntetett dátum a rendelet kihirdetésének időpontja.
- A rendeletek rövidítése: sorszám/év (hónap, nap) ÖR.
- A Képviselő-testület által elfogadott rendelet kihirdetése a Faluház hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel történik.
(4) A rendeletet a jegyző kihirdetési záradékkal látja el.
(5) A rendeletet meg kell küldeni azon személyeknek, szerveknek, akik, vagy amelyek számára feladatot, vagy hatáskört állapít meg, és az Mötv.[37]-ben meghatározott szerv vezetőjének törvényességi ellenőrzés céljából.
- A rendeletekről a jegyző nyilvántartást vezet.
26. §
- A számozott határozatok jelölése: Felsőlajos Község Önkormányzata Képviselő-testületének sorszám/év (hónap, nap) határozata. A zárójelben feltüntetett dátum a határozat meghozatalának időpontja.
- A számozott határozatok rövidítése: sorszám/év (hónap, nap) ÖH.
- A számozott határozat tartalmazza a végrehajtásért felelős nevét, a végrehajtás határidejét.
- A képviselő-testület számozatlan határozattal, de jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt az ülés napirendjeinek elfogadásáról, valamint az önkormányzati rendeletek tárgyalása során felmerülő módosító javaslatokról.
- A lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról a Képviselő-testületnek a jegyző évente egy alkalommal beszámol.
- A Képviselő-testület számozott határozatait meg kell küldeni a határozat végrehajtásáért felelős személynek.
- A számozott határozatokról a jegyző nyilvántartást vezet.
27. §
- A nyílt ülés teljes anyagáról hangfelvétel, a zárt ülésről külön hangfelvétel készül.
- [38]Az ülésekről az Mötv[39]-ben szabályozott tartalmú írásos jegyzőkönyv készül.
- Az írásos jegyzőkönyv tartalmazza az Mötv.[40]-ben meghatározott elemeken túl:
- [41]
- a távol maradt képviselők nevét, távollétének okát (bejelentéssel, vagy bejelentés nélkül),
- a napirenden kívül felszólaló felszólalásának, a napirendi pontokhoz kapcsolódóan az előterjesztő kiegészítésének, a hozzászólók hozzászólásának, kérdés esetén a feltett kérdés és az előterjesztő válaszának lényegét,
- a rendeletek, vagy a határozatok szó szerinti szövegét.
- az önkormányzat pecsétjét.
- A testületi ülésen készült hangfelvétel megőrzéséről és az írásos jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
- A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell:
- az ülésre szóló meghívót,
- az előterjesztéseket és azok mellékleteit,
- a név szerinti szavazás névsorát,
- titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyvet,
- aláírt esküokmányt,
- jelenléti ívet,
- írásban benyújtott hozzászólást.
- Az Mötv.[42] szabályai szerinti választópolgárok részére biztosított betekintési jog gyakorlását Lajosmizsei Közös Önkormányzati Hivatal[43] Felsőlajosi Kirendeltsége (továbbiakban: Kirendeltség) útján, a közérdekű adatok és a közérdekből nyilvános adatok megismerésére irányuló jog gyakorlását önkormányzati ügyekben a polgármester, államigazgatási ügyekben a jegyző útján kell biztosítani.
- A zárt ülés hanganyagát csak a képviselők és az ülés résztvevői jogosultak meghallgatni. A zárt ülés jegyzőkönyvét elkülönítetten kell kezelni. A zárt ülés jegyzőkönyvét csak a képviselők, az ülésen részt vevők, valamint törvényességi felügyelet céljából az Mötv[44].-ben meghatározott szerv vezetője jogosult megtekinteni.
III. Fejezet
A képviselő-testület szervei
10. A polgármester, az alpolgármester
28. §
- A polgármester Felsőlajos Község Önkormányzatának vezetője, a Képviselő-testület elnöke. Megbízatását társadalmi megbízatásban látja el. Hatósági tevékenységért a közszolgálati szabályok szerint felelős.
- A polgármester hivatali munkarendje: kedden 14-16 óra
pénteken 8-10 óra
- A polgármester minden kedden 14-16 óráig és pénteken 8-9 óráig tart ügyfélfogadást.
- A polgármester egyes települési képviselőket- szakmai ismereteik, felkészültségük szerint bevonhat a döntések előkészítésébe, a különböző szervekkel történő tárgyalásokba. A polgármester javaslatot tehet egyes ügyekben arra, hogy a képviselettel a képviselő-testület valamely képviselőt bízzon meg.
- Önkormányzati, valamint hatósági feladatait, hatásköreit a Hivatal közreműködésével látja el. A Képviselő-testület által átruházott feladat- és hatáskörök jegyzékét e rendelet 2. melléklete tartalmazza.
29. §
- A Képviselő-testület egy alpolgármestert választ.
- Az alpolgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el.
- A polgármestert közvetlenül megillető jogosítványokat (például testületi ülés összehívása, stb.) az alpolgármester csak a polgármester tartós akadályoztatása esetén – szabadság, több napos munkahelyi kiküldetés, képzés, konferencia -, helyettesítési jogkörében gyakorolhatja.
- A polgármester megbízása nélkül is jogosult az alpolgármester eljárni a polgármester hosszan tartó, súlyos betegségből adódó tartós akadályoztatása esetén.
- Az alpolgármester hivatali munkarendje a polgármester 29. § (3)-(4) bekezdésében foglalt esetekre terjed ki és ezekben az esetekben azonos a polgármester hivatali munkarendjével.
- Az alpolgármester fogadónapja: minden második héten pénteken 9-10 óráig.
11. Az állandó és ideiglenes bizottság
30. §
- A Képviselő-testület egy állandó bizottságot hoz létre.
- Az állandó bizottság megnevezése és létszáma: Ügyrendi Bizottság 3 fő
(3) A bizottság[45] részletes feladat- és hatásköreit a 1. melléklet tartalmazza.
31. §
- A Képviselő-testület meghatározott feladat ellátására javaslat kidolgozására ideiglenes bizottságot választhat.
- Az ideiglenes bizottság feladatát és megbízatásának idejét a Képviselő-testület esetenként határozza meg.
32. §
- A bizottság üléseit az elnök - akadályoztatása esetén az általa írásban meghatalmazott képviselő - az ülést megelőzően legalább három nappal[46] előbb írásban hívja össze.
- A bizottság üléséről meghívó kézbesítésével értesíteni kell:
- a települési képviselőt,
- a polgármestert, az alpolgármestert,
- a jegyzőt, aljegyzőt,
- az őket érintő napirendi ponthoz a Hivatal köztisztviselőit,
- A bizottság nyílt és zárt üléseire az Mötv.[47] szabályai vonatkoznak.
- A bizottsági tag lemondása vagy a bizottsági tagság más okból történő megszűnése esetén a Képviselő-testület soron következő ülésén a polgármester javaslatot tesz az új tag megválasztására, a bizottság véleményének előzetes kikérése után. A bizottság működésképtelenségének időtartama alatt a hatáskör eredeti gyakorlója jogosult a halaszthatatlan intézkedések megtételére.
- [48] A bizottság üléseiről a tanácskozás lényegét és a bizottság döntéseit szó szerint tartalmazó jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek aláírására az Mötv.-ben foglaltak az irányadók.
- A bizottság működési szabályzatát (ügyrend) – e rendelet keretei között – maga állapítja meg. A bizottsági ügyrendet e rendelet elfogadását követő 30 napon belül a jegyzőnek meg kell küldeni.
- A bizottság elnöke, illetve akadályoztatása esetén az általa írásban meghatalmazott képviselő:
- kiadmányozza a bizottság döntéseit,
- ellenőrzi a bizottság határozatainak végrehajtását,
- képviseli a bizottságot,
- a bizottsági ülések között munkakapcsolatot tart fenn a Hivatal belső szervezeti egységeinek vezetőivel.
- A bizottság elnökének megbízatása megszűnik:
- lemondással,
- képviselői mandátum megszűnésével,
- az összeférhetetlenség kimondásával,
- visszahívással.
- A Képviselő-testület visszahívhatja a bizottsági elnököt, ha annak tevékenysége sérti az Önkormányzat érdekeit, illetve ellentétes a Képviselő-testület álláspontjával.
- A bizottság tagjai:
- részt vesznek a bizottság ülésein,
- részt vehetnek a bizottsági döntések előkészítésében, javasolhatják témakörök napirendre tűzését,
- a bizottság elé kerülő témakörökkel kapcsolatban külső szakértők segítéségét kérhetik, javasolhatják az elnöknek a bizottság ülésére való meghívásukat,
- az elnök megbízása alapján képviselhetik a bizottságot.
- A bizottság tagjai megbízatásának megszűnésére a bizottság elnökére vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.
12. A jegyző és az aljegyző
33. §
- [49]A Képviselő-testület Lajosmizse Város Önkormányzata Képviselő-testületével kötött megállapodás alapján közös önkormányzati hivatalt hoz létre a 2. § (2) bekezdésében foglalt hivatalos néven.
- [50]A jegyző az (1) bekezdésben foglalt megállapodás alapján, valamint az Mötv. szabályai szerint látja el feladatát a Lajosmizsei Közös Önkormányzati Hivatal vonatkozásában.
- [51]A jegyző az Mötv.-ben szabályozott ügyekben a polgármester egyetértésével jár el az (1) bekezdésben meghatározott megállapodásban, valamint a Lajosmizsei Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában szabályozottak szerint.”
- A jegyző minden hétfő délelőtt 8-12 óráig tart ügyfélfogadást Lajosmizsén a Hivatalban.
- A jegyzőt távollétében a kinevezett aljegyző helyettesíti.
- [52]A jegyzői feladatokat az Mötv-ben foglalt esetben a Lajosmizsei Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzői Irodavezetője látja el.
12/A. A Társulás[53]
33/A. §
(1) Az önkormányzat szerve a Lajosmizse és Felsőlajos Köznevelési, Egészségügyi és Szociális Közszolgáltató Társulás. Rövidített neve: Lajosmizsei Közfeladat-ellátó Társulás.
(2) A Társulás jogi személy, létrehozásához jogszabály alapján társulási megállapodás szükséges. A társulást a társulási tanács elnöke képviseli.
(3) A társulás a társulási megállapodásban foglalt feladatokat látja el az Mötv. 88- 95. §-ában foglaltak szerint.”
IV. Fejezet
A népszavazás[54]
13. A helyi népszavazás kezdeményezése[55]
34. §
- A helyi népszavazást [57]a választópolgárok 25 %-a kezdeményezheti.
- [58]
- A helyi népszavazás kiírását tárgyaló képviselő-testületi ülésre az aláírást gyűjtők képviselőjét tanácskozási joggal meg kell hívni.
35. §[59]
V. Fejezet
Vegyes és záró rendelkezések
36. §
- A rendelethez az alábbi mellékletek tartoznak
funkció szerinti besorolásáról
37. §
(1) E rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti
- Felsőlajos Község Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2007. ( III. 29.) rendelete,
- Felsőlajos Község Önkormányzatának 13/2007. ( X. 04.) rendelete a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2007.(III. 29.) rendelet módosításáról
- Felsőlajos Község Önkormányzatának 1/2008. ( I. 31.) rendelete a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2007. (III. 29.) rendelet módosításáról
- Felsőlajos Község Önkormányzatának 18/2008. (XI. 27.) rendelete a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2007. (III. 29.) rendelet módosításáról
Juhász Gyula sk Kutasiné Nagy Katalin sk
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetve: 2011. április 12.
Kutasiné Nagy Katalin sk
jegyző
1. melléklet az 5/2011. (IV.12) önkormányzati rendelethez
A képviselő-testület állandó bizottságának részletes feladat- és hatáskörei
Ügyrendi Bizottság
1. A bizottság véleményezi, javaslatot tesz:
- Véleményezi a Szervezeti és Működési Szabályzat hatályosulását, szükség szerint javaslatot tesz annak módosítására.
- [63]javaslatot tesz a polgármester jutalmazására, és az alpolgármester tiszteletdíjára és jutalmazására
- a feladatkörébe tartozó fentiekben fel nem sorolt önkormányzati rendelet alkotására vonatkozó, vagy határozat meghozatalára irányuló előterjesztéseket
2. A bizottság dönt: [64]
3. A bizottság egyéb feladatai:
- Ellátja a Képviselő-testület titkos szavazásának lebonyolításával kapcsolatos teendőket.
- [65]A bizottság a Mötv-ben, valamint az Ügyrendjében szabályozottak szerint nyilvántartja és ellenőrzi a vagyonnyilatkozatokat, valamint elvégzi azok vizsgálatát.
- [66] A Mötv-ben szabályozottak szerint átveszi a bizottság az összeférhetetlenség alapjául szolgáló jogviszonyról, írásban megerősített lemondást, kivizsgálja az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségének, valamint méltatlanság megállapítására irányuló kezdeményezést, és ennek alapján javaslatot tesz a Képviselő-testületnek.
2. melléklet az 5/2011. (IV.12) önkormányzati rendelethez
A Képviselő-testület által a polgármester hatáskörébe utalt ügyek
- [67] Dönt a települési támogatás megállapításáról.
- [68]
- [69]
- Dönt a természetbeni szociális ellátások nyújtásáról.
- Dönt a személyes gondoskodást nyújtó ellátások után fizetendő személyi térítési díj elengedéséről, vagy csökkentéséről
- [70]
- Dönt – a feladat- és hatáskörében megállapított - a jogosulatlanul felvett szociális ellátás visszafizetéséről indokolt esetben részletfizetést engedélyez vagy dönt annak elengedéséről.
- Dönt az ideiglenesen szabad pénzeszközök betét- elhelyezéséről, az egyéb banki szolgáltatások igénybevételéről.
- Gondoskodik a közutak tisztántartásáról, a hó eltakarításról, továbbá az utak síkosság-mentesítéséről, a településhez tartozó földutak karbantartásáról
- Dönt a hulladékkezelési közszolgáltatásról szóló külön rendeletben meghatározott méltányossági kérelmek elbírálásáról.
- Dönt az ingatlan-végrehajtás során a végrehajtás alá vont ingatlanra az ingatlan fekvése szerint illetékes települési önkormányzatot megillető elővásárlási jogról.
- [71]Dönt a közút területének egyéb nem közlekedési célú igénybevételéhez szükséges tulajdonosi hozzájárulás megadásáról.
- [72]Véleményezi a szomszédos és a megyei önkormányzat településrendezési eszközeit.
- Ellátja a községi kitüntetésről szóló rendeletben meghatározott feladatait.
- Rendelkezik a költségvetési rendeletben meghatározott általános tartalékalapból a költségvetési rendeletben meghatározott mértékig.
- [73]Eljár a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 46. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott önkormányzati közútkezelői hatáskörbe tartozó ügyekben.
- [74]Engedélyezi a közterület használatot, az önkormányzat tulajdonában álló közterület filmforgatási célú használatára irányuló kérelmek esetén gyakorolja a jogszabályok alapján a Képviselő-testületet megillető hatásköröket, kiadja a filmforgatási célú közterület-használathoz kapcsolódó egyéb tulajdonosi hozzájárulásokat (pl. közútkezelői hozzájárulás).
- [75]
- [76]Gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről.
- [77]Dönt a nyomvonal jellegű építményekhez szükséges tulajdonosi hozzájárulás megadásáról.
3. melléklet az 5/2011. (IV.12) önkormányzati rendelethez[78]
4. melléklet az 5/2011. (IV.12. ) önkormányzati rendelethez [79]
Felsőlajos Község Önkormányzata által ellátott önkormányzati feladatok államháztartási kormányzati funkció szerinti besorolása:
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
011220 Adó-, vám- és jövedéki igazgatás
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
018030 Támogatási célú finanszírozási műveletek
041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
045120 Út, autópálya építése
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása
052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése
063020 Víztermelés, -kezelés, -ellátás
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület-kezelés
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása
082043 Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme
082044 Könyvtári szolgáltatások
082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
084031 Civil szervezetek működési támogatása
084040 Egyházak közösségi és hitéleti tevékenységének támogatása
086020 Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése
104051 Gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeni ellátások
106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások
107060 Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások
900020 Önkormányzatok funkcióra nem sorolható bevételei államháztartáson kívülről.”
- függelék az 5/2011. (IV.12) önkormányzati rendelethez[80]
1. melléklet az 5/2011. (IV.12) önkormányzati rendelet 1. függelékéhez [81]
2. melléklet az 5/2011. (IV.12.) önkormányzati rendelet 1. függelékéhez [82]
3. melléklet az 5/2011. (IV.12.) önkormányzati rendelet 1. függelékéhez [83]
4. melléklet az 5/2011. (IV.12) önkormányzati rendelet 1. függelékéhez[84]