Felsőlajos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2020 (IX.11.) önkormányzati rendelete
a tanyagondnoki szolgálatról
Hatályos: 2021. 03. 01- 2021. 09. 17Felsőlajos Község Képviselő-testületének 13/2020 (IX.11.) önkormányzati rendelete
a tanyagondnoki szolgálatról
Felsőlajos Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 60. § (3) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § (1) Felsőlajos Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 60. § (1) bekezdésében foglalt célok megvalósítása érdekében tanyagondnoki szolgálatot létesít Felsőlajos község közigazgatási területének teljes külterületi körzetére kiterjedően.
(2) A rendelet személyi hatálya az (1) bekezdésben meghatározott körzetben a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvényben meghatározott személyi körre terjed ki.
2. § (1) A tanyagondnoki szolgálat célját, a megvalósítani kívánt program konkrét bemutatásával, a létrejövő kapacitások, a nyújtott szolgáltatáselemek, tevékenységek leírását, az ellátandó célcsoport részletes bemutatását, a szolgálat által ellátott részletes feladatokat a helyi sajátosságok figyelembe vételével, a feladatellátás érdekében más intézményekkel történő együttműködés módját, a tanyagondnoki szolgálat igénybevételének módját, a szolgáltatásról szóló tájékoztatás helyi módját a rendelet 1. mellékletét képező szakmai program tartalmazza.
(2) A tanyagondnoki szolgálat szolgáltatói nyilvántartása történő bejegyzés alapján működik, a működés fedezetét a Képviselő-testület a tárgyévi költségvetési rendeletében fogadja el.
(3) A tanyagondnoki szolgálat ellátásához a jogszabályban előírt műszaki felszereltséggel rendelkező gépjármű biztosításáról az önkormányzat gondoskodik. A gépjármű üzemeltetésével összefüggő szabályokat az önkormányzat gépjármű üzemeltetési szabályzata tartalmazza.
3. § (1) A Képviselő-testület a tanyagondnoki feladatok ellátására a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szabályai alapján tanyagondnokot nevezi ki. A tanyagondnok felett az egyéb munkáltatói jogokat a polgármester gyakorolja.
(2) A tanyagondok feladatait a polgármester irányításával rendelet 1. mellékletét képező szakmai programban és a rá vonatkozó munkaköri leírásban foglaltak szerint látja el.
(3) A tanyagondnok az elvégzett munkáról évente egyszer, a tárgyévet követő év március 31. napjáig köteles beszámolni a Képviselő- testületnek.
(4) A tanyagondnok helyettesítése a szakmai programban meghatározottak szerint történik.
4. § (1) Ez a rendelet 2021. március 1. napján lép hatályba.
1. melléklet 13/2020. (IX.11.) önkormányzati rendelethez. melléklet 13/2020. (IX.11.) önkormányzati rendelethez
Felsőlajos Község Önkormányzata
A TANYAGONDNOKI SZOLGÁLAT
SZAKMAI PROGRAMJA
Felsőlajos
Felsőlajos Község Önkormányzata Képviselő-testülete – a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló az 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 60. §-a, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet 39. §-a alapján – a település tanyagondnoki szolgálatának szakmai programját az alábbiak szerint határozza meg.
A szakmai program Felsőlajos község közigazgatási területén a tanyagondnoki szolgáltatásra terjed ki.
A tanyagondnoki szolgálat fenntartója: Felsőlajos Község Önkormányzata (székhelye: 6055 Felsőlajos, Iskola utca 12.). Képviselője: a polgármester
I. RÉSZ rész
A tanyagondnoki szolgáltatás célja, feladata
A tanyagondnoki szolgáltatás célja a hátrányos helyzetű, szolgáltatáshiányos kistelepülések és tanyák esélyegyenlőségének növelése, az ott élők életfeltételeinek javítása, a közszolgáltatásokhoz való hozzájutás és a szociális alapellátások kiépítésének elősegítése, a települések szolgáltatási funkcióinak bővítése, közösségfejlesztés, valamint a jobb életminőség elérése. Igény szerint a kistérségi közlekedési szolgáltatásokban való részvétel.
A tanyagondnoki szolgálat a helyi szükségletek alapján
– közvetlen, személyes szolgáltatásokat (ezen belül alap- és kiegészítő feladatokat), valamint
– az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatásokat végez.
A tanyagondnoki szolgáltatás:
– a) szállítás,
– b) megkeresés és
– c) közösségi fejlesztés szolgáltatási elemet biztosít.
A tanyagondnoki szolgáltatás igénybevételére jogosultak köre
A település külterületén és egyéb belterületén életvitelszerűen tartózkodó lakosság, amely szociális körülményei, ezen belül kora, egészségi állapota és egyéb aktuális élethelyzete alapján alkalmilag vagy tartósan jogosulttá válik a szolgáltatás igénybevételére.
A tanyagondnoki szolgáltatás valamennyi eleme térítésmentes.
Más intézményekkel történő együttműködés módja
A tanyagondnok munkája során együttműködik
- a házi segítségnyújtást végző személlyel, a kapcsolattartás napi rendszerességű, elsősorban személyesen történik
- Felsőlajos Község Önkormányzatával, a kapcsolattartás napi rendszerességű, elsősorban személyesen a polgármester útján történik
- Lajosmizsei Közös Önkormányzati Hivatallal a kapcsolattartás rendszeres, személyesen vagy telefonon történik
- a Meserét Lajosmizsei Napközi Otthonos Óvoda és Bölcsőde Felsőlajosi Tagintézménye vezetőjével a kapcsolattartás alkalomszerű, telefonon vagy személyesen történik
- a Fekete István Általános Iskola és Kollégium Felsőlajosi Tagintézménye vezetőjével a kapcsolattartás alkalomszerű, telefonon vagy személyesen történik
- a szociális, illetve gyermekvédelmi területen a gyermekjóléti szolgálat családgondozójával a kapcsolattartás alkalomszerű, telefonon vagy személyesen történik
- a háziorvossal a kapcsolattartás hetente személyesen történik
- a védőnői szolgálattal a kapcsolattartás alkalomszerű, telefonon vagy személyesen történik
Az együttműködésük révén kölcsönösen tájékoztatják egymást a tanyagondnoki szolgálat szolgáltatásába bevonandó, illetve a már a szolgáltatásban részesült személyekről.
II. RÉSZ rész
Az ellátandó célcsoport jellemzői
A település bemutatása
Felsőlajos Község Bács-Kiskun megye északi csücskében, az 50. sz. főút 62. km-énél elhelyezkedő település. Közigazgatási szempontból a település a Dél-alföldi régióhoz tartozó Bács-Kiskun megyében, a kecskeméti járásban található. A község területe 11.441.374 m2, ebből 843.070 m2 belterület, 10.568.304 m2 külterület. Az igazgatási területe a 2003. évi XXVI. törvénnyel elfogadott Országos Területrendezési Terv (OTRT) szerint jellemzően mezőgazdasági terület mozaikosan elhelyezkedő tanyákkal.
Felsőlajos egy fiatal település, önállósága alig néhány évtizedre tekint vissza. Faluvá fejlődéséhez meghatározó momentum, hogy a pusztaság talaját almafajták termesztésére alkalmasnak találták. A kezdeti ültetvények létrehozása életlehetőséget teremtett az itt élő embereknek is. A tanyaközpontból kialakuló falu 1960-ban mindössze 60 lelket számlált, majd az Almavirág Mezőgazdasági Szakszövetkezet megállapításával a település fejlődési esélyeit megteremtették.
Felsőlajoshoz legközelebb eső város Lajosmizse 7 km-re, míg a megyeszékhely Kecskemét 26 km-re található.
Felsőlajos közlekedés-földrajzi helyzete kiváló, településünk közigazgatási területét átszeli a Budapestet Szegeddel összekötő 50. sz. főút. Az M5-ös autópályára legközelebb a lajosmizsei csomópontoknál lehet feljutni. A község vasúti megállóval rendelkezik, az autóbusz közlekedés Kecskemét és Budapest irányába is megfelelő.
A település állandó lakosainak száma 2019. december 31-én 952 fő.
A település külterületén és egyéb belterületen lakók száma a Helyi Vizuál Regiszter lakosság-nyilvántartási adatai alapján 2020. augusztus 25-i lekérdezés alapján: 344 fő.
A Helyi Vizuál Regiszter lakosság-nyilvántartási adatai alapján 2019. december 31. napján a korcsoportok és a nemek a következőképpen oszlanak meg:
Korcsoport | Férfi | Nő | Együtt |
|---|---|---|---|
0-14 éves | 68 | 52 | 120 |
15-39 éves | 169 | 142 | 311 |
40-59 éves | 160 | 152 | 312 |
60-110 éves | 99 | 110 | 209 |
Összesen: | 496 | 456 | 952 |
A KSH az öregségi mutató (60-x évesek száma 100 0-14 évesre, fő) adatai alapján Felsőlajos is idősödő település. Az öregségi mutató 2010-ben 118,065 volt, 2015-ben ez az érték 168,595, míg 2018-ban 177,311.
A településen lévő szolgáltatások bemutatása
A Lajosmizsei Közös Önkormányzati Hivatal Felsőlajosi Kirendeltségén van lehetőség a közigazgatási szolgáltatások helyben, a településen történő igénybevételére és intézésére. A Lajosmizsei Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője Felsőlajos község vonatkozásában jegyzői feladatokat lát el a Lajosmizsei Közös Önkormányzati Hivatal bevonásával.
Lajosmizsén Kormányablak működik, Felsőlajoson évente egy-két alkalommal igénybe veheti a lakosság a Mobilizált Kormányablak Ügyfélszolgálatot, ahol számos ügytípust intézhetnek, továbbá lehetőség van a hatósági eljárások megindítására szolgáló kérelmek benyújtására, illetve tájékoztatást kaphatnak az egyes eljárásokban az ügyintézés menetéről.
- Posta munkanapokon napi 6 órában működik a településen.
- A háziorvos a Faluházban található orvosi rendelőben hetente két alkalommal, alkalmanként egy órában, míg a gyermekorvos hetente egy alkalommal, alkalmanként egy órában, a fogorvos hetente 4 alkalommal, alkalmanként 4 órában látja el gyógyító tevékenységét. A legközelebbi orvosi szakrendelés Lajosmizsén található.
- Gyógyszertár nincs a településen, legközelebb Lajosmizsén működik.
- Lajosmizse és Felsőlajos Köznevelési, Egészségügyi és Szociális Közszolgáltató Társulás (továbbiakban: Társulás) társulási megállapodása alapján fenntartott intézmény Lajosmizse Város Önkormányzata Egészségügyi, Gyermekjóléti és Szociális Intézménye, mely felsőlajosi lakosok esetében is ellátja az alapellátáshoz kapcsolódó ügyeleti ellátást, védőnői ellátást, iskola-védőnői ellátást, számos járóbeteg-szakellátást, az időskorúak alap- és nappali ellátásának keretében biztosítja az étkeztetést, Idősek Klubját.
- A köznevelés alapfokú intézményeiként a Társulás által fenntartott óvoda és az állami fenntartású 4 évfolyamos általános iskola működik a településen. A bölcsődei ellátás a Meserét Lajosmizsei Napközi Otthonos Óvoda és Bölcsőde Bölcsődei Intézményegysége által Lajosmizsén a Társulás társulási megállapodása alapján vehető igénybe.
- A településen közösségi színtér és könyvtár 2020. szeptemberétől a Faluházban felújított környezetben áll a lakosság rendelkezésére.
- Kettő élelmiszerbolt üzemel, és egy Nemzeti Dohánybolt, egyéb iparcikk üzlet nem áll rendelkezésre a lakosságnak.
- Teleház nem működik, internet-elérésre a Könyvtárban van lehetőség.
A település infrastrukturális helyzete jónak mondható: a legtöbb belterületi ingatlan vonatkozásában Felsőlajos rendelkezik ivóvíz hálózattal, villany- és gázhálózattal, telefonhálózattal. A szennyvízcsatorna kiépítése még nem történt meg, az ingatlanokról a települési folyékony hulladék tengelyen kerül elszállításra, 70 %-a zárt tároló berendezésekből, míg 30 %-a nem zárt tárolókból. Felsőlajoson a DTkH Nonprofit Kft. heti rendszerességgel végzi a közszolgáltatásba kötelezően bevont ingatlanok/telephelyek veszélyesnek nem minősülő települési szilárd hulladék gyűjtését, szállítását, kezelését és ártalmatlanítását, továbbá házhoz menő szelektív hulladékgyűjtéssel segíti a kommunális hulladék mennyiségének csökkentését. Felsőlajos Község Önkormányzata egy szelektív hulladékgyűjtő szigetet működtet.
A településen működő egyesületek, alapítványok:
Felsőlajosi Polgárőr Egyesület
Felsőlajosi Templomért Alapítvány
Iskoláért, Gyermekekért Alapítvány
III. RÉSZ rész
A./ A tanyagondnoki szolgálat közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatai, nyújtott szolgáltatáselemek
1. Közreműködés az étkeztetésben
A feladatellátás tartalma, módja:
A tanyagondnok kiemelt feladata a külterületi igénybevevők részére a napi egyszeri meleg étel éthordóban történő házhoz szállítása. A tanyagondnok ezt a feladatot szóban vagy írásban jelzett igény alapján felvett kérelem alapján látja el. Kapcsolódó feladata a szolgáltatást igénybe vevőkkel való beszélgetés során a további alapellátási igények felmérése.
A tanyagondnok szállításon kívüli feladata a településen élő lakosokkal való beszélgetés során a további étkezési igények felmérése és továbbítása a fenntartó felé, illetve a megszervezésében való közreműködés.
A feladatellátás rendszeressége:
Munkanapokon naponta.
2. Közreműködés a házi segítségnyújtás biztosításában
A feladatellátás tartalma, módja:
A házi segítségnyújtás keretében a tanyagondnok azon feladatokat látja el, amelyek kívül esnek a képesített gondozók által végezhető feladatok (etetés, gyógyszerezés, személyi higiénia biztosítása, egészségügyi ellátások, stb.) körén.
A tanyagondnok segítséget nyújthat a rászorultak fizikai erejét és/vagy mozgásképességét meghaladó feladatok megoldásában:
– ház körüli, szakképesítést nem igénylő feladatok,
– kisebb, speciális szakértelmet nem igénylő javítások,
– nehezebb tárgyak mozgatása, hó eltakarítás, fűnyírás (szükség esetén közhasznú munkások bevonásával)
– a napi életvitel fenntartásához szükséges alapvető élelmiszerek, vegyi áruk, fogyasztási cikkek stb. beszerzése. A tanyagondnok az igénybevevő által jelzett beszerzési igényt írásban rögzíti, a vásárlásra előleget vesz át, és a kért árucikkeket helyben vagy az útja során érintett más településen vásárolja meg. A vásárlásról köteles nyugtát kérni, és a vásárolt árucikkekre az igénybevevőtől kapott készpénzzel a bizonylat átadásával – a beszerzett áru átadásával egyidejűleg – elszámolni.
A tanyagondnok napi szinten figyelemmel kíséri az idős, egészségi állapotukban korlátozott, főleg egyedül élő embereket. Szükség szerint jelzéssel él a megfelelő szakma képviselője felé (családsegítő családgondozó, házi-segítségnyújtó), amennyiben azt tapasztalja, hogy önmagukról saját háztartásukban is már csak segítséggel képesek gondoskodni.
A feladatellátás rendszeressége:
Munkanapokon naponta.
3. Közreműködés a közösségi és szociális információk szolgáltatásában
A feladatellátás tartalma, módja:
A szociális biztonság megteremtéséhez és a helyi közösségi életbe való bekapcsolódáshoz szükséges információk eljuttatása a település külterületén és egyéb belterületén lakók számára. A tanyagondnok feladata a helyben vagy a legközelebbi település(ek)en elérhető szolgáltatások igénybevételének lehetőségeire vonatkozó információforrások és információk felkutatása, és a lakosság ezek alapján történő tájékoztatása.
A tanyagondnok feladata továbbá a szociális problémák által érintett vagy veszélyeztetett azon egyének közvetlen illetve közvetett módon történő elérése vagy felkutatása (a releváns szolgáltatásokhoz való hozzájutás céljából), akik vélhetően jogosultak egy adott szolgáltatásra, de azt bármilyen okból elérni nem tudják. Ismerje meg a környezetében lévő szociális és egyéb szolgáltatásokat, annak érdekében, hogy szükség esetén tudjon hová fordulni, valamit az ellátott számára információt nyújtani, az őt érintő szolgáltatással kapcsolatban.
A feladatellátás rendszeressége:
Folyamatos.
4. Az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása
A feladatellátás tartalma, módja:
A feladat három fő területet érint: a) a háziorvosi rendelésre szállítás,
- b) egyéb egészségügyi intézménybe szállítás,
- c) gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása.
A tanyagondnoki szolgálat alapfeladata, hogy a település külterületén élő betegek minél gyorsabban jussanak el a megfelelő orvoshoz, jussanak gyógyszereikhez.
A szállítási feladatot igény szerint kell ellátni. A településen kívüli betegszállítás esetén alkalmazkodni kell a rendelési időkhöz és a betegek számára előírt időpontokhoz. A szakrendelésre szállítás előzetes időpont egyeztetés, orvosi beutaló alapján történik.
A fertőző betegek szállításánál különösen körültekintően kell eljárni. A tanyagondnok a betegszállítás tekintetében kompetenciáját nem lépheti át, a sürgősségi betegszállítást nem helyettesítheti. Kizárólag járóbeteg-szállítást végezhet, kivéve, ha a mentő kihívására vagy megérkezésére nincs lehetőség.
A tanyagondnoki szolgáltatást végző munkájával hozzájárul a lakosok egészségi állapotának megőrzéséhez azáltal is, hogy aktívan részt vesz a betegségmegelőző tevékenységek, akciók szervezésében, tájékozódik és tájékoztatja a lakosságot a szűrővizsgálatok lehetőségéről, helyszínéről, időpontjáról.
A tanyagondnok a gyógyszerkiváltást, a gyógyászati segédeszközök beszerzését az ellátottak, igénye szerint végzi. Figyelni kell arra, hogy a gyógyszerek név szerint kerüljenek külön csomagolásra, és az elszámolás is pontos legyen, a vásárlást nyugtával kell igazolni.
A feladatellátás rendszeressége:
Folyamatos.
5. Az óvodáskorú, iskoláskorú gyermekek szállítása
A feladatellátás tartalma:
- a) Óvodába, iskolába szállítás
A tömegközlekedés hiányosságai miatt és a gyermekek biztonságos közlekedése érdekében a tanyagondnoki gépjármű részt vesz a gyermekek szállításában. A gyermekszállítási feladatok egyik része a tankötelezettség megoldásában történő segítségnyújtás.
b) Egyéb gyermekszállítás
A gyermekek esélyegyenlőségét biztosító szolgáltatásokhoz való hozzájutás segítése (pld.: logopédiai és egyéb fejlesztő foglalkozások, úszásoktatás, zenetanulás, néptánc, sportolási lehetőségek, színház, bábszínház, mozi stb.), továbbá a gyermekek szabadidős programra, iskolán kívüli rendezvényekre, kirándulásokra, sport tevékenységekre stb. való szállítása is a tanyagondnoki szolgáltatás egyik alapfeladata.
A tanyagondnoki gépjárműnek meg kell felelni a gyermekszállítás feltételeinek, rendelkeznie kell a szükséges tárgyi – személyi feltételekkel. A közúti közlekedési szabályoknak megfelelően a gépjárművet a „gyermekszállítás” matricával kell ellátni.
A feladatellátás rendszeressége:
Munkanapokon naponta, illetve igény esetén.
B./ A tanyagondnoki szolgálat közvetlen, személyes szolgáltatásokon belüli
kiegészítő feladatai
1. A közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése
A feladatellátás tartalma, módja:
A tanyagondnoki szolgáltatás egyik fő célja a település külterületén és egyéb belterületén élők életminőségének javítása. Ez jelenti a helyi társadalom demokratikus működéséből fakadó közéletet, civil szervezetek létét és működését, amit a tanyagondnoki szolgálat fenntartója támogathat. A feladat elvégzésében nagy szerepe van a tanyagondnoknak, aki ismeri a település lakóit és szükségleteit, élvezi bizalmukat, és könnyen aktivizálható kapcsolatrendszerrel rendelkezik, így a közéleti események szervezője is. Feladatainak egy része a gépjárművel történő szállítás (helyi egyesületek, nyugdíjasok, sportolók, illetve a rendezvényekre más települések közösségei, valamint a rendezvényekkel kapcsolatos beszerzések, berendezés stb.) megoldása. A feladatok más része a rendezvények szervezésével, népszerűsítésével kapcsolatos.
A tanyagondnok tevékenysége a településen kívüli közösségi, kulturális események szervezésére is kiterjed, azoknak rendszeres szervezője lehet: színházlátogatás, nyugdíjasok kirándulása, gyógyfürdőbe, egyházi eseményekre történő szállítás.
A feladatellátás rendszeressége:
Alkalomszerűen.
2. Egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása
A feladatellátás tartalma, módja:
Segítségnyújtás a lakosság hivatalos ügyeinek intézésében, amely történhet a szolgáltatást igénylők adott hivatalokba, intézményekbe történő szállításával, illetve az ügyek tanyagondnok által történő elintézésével. Ide tartozik a különféle ügyek elintézéséről (milyen ügyben hova kell fordulni, hol, milyen dokumentumokat kell beszerezni ill. benyújtani) való tájékozódás és tájékoztatás is.
A tanyagondnok munkája során köteles a lakosságot érintő gondokat az önkormányzat felé tolmácsolni, valamint az önkormányzat intézkedéseit a lakossággal megismertetni és a visszajelzéseket továbbítani. Feladatellátása során rendszeres kapcsolatban van a lakossággal, problémáikat, kéréseiket meghallgatja.
A feladatellátás rendszeressége:
Alkalomszerűen, igény szerint.
3. Egyéb lakossági szolgáltatások, illetve egyéb szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés
A feladatellátás tartalma, módja:
A tanyagondnoki szolgáltatást végző fontos feladata a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben meghatározott szociális alapszolgáltatások, valamint a gyermekjóléti szolgálat igénybevételéhez nyújtott segítség, az ezen intézményekkel, szakemberekkel való folyamatos kapcsolattartás, igény esetén a szakemberek szállítása. A tanyagondnok igény esetén részt vesz a szünidei gyermekétkeztetés során az ételszállításban, illetve az önkormányzat által megszervezett szünidei gyermekfelügyelet esetén közreműködik a programok biztosításában( beszerzés, szállítás).
A tanyagondnok munkája során folyamatosan figyelemmel kíséri az érintett lakosság, és különösen a veszélyeztetett családok, magányosan élők életkörülményeit.
Amennyiben azt tapasztalja, hogy önmagukról saját háztartásukban már segítséggel sem képesek gondoskodni, megteszi a szükséges lépéseket. A magatehetetlen személyek esetében gondoskodik a hozzátartozók értesítéséről, a kórházba vagy otthonba került egyedülálló lakosokat látogatja.
A feladatellátás rendszeressége:
Folyamatos.
C./ A tanyagondnoki szolgálat által nyújtott közvetett – az önkormányzati
feladatok megoldását segítő – szolgáltatások
A tanyagondnoki szolgáltatást végző – amennyiben ez nem a személyes segítségnyújtás rovására történik - közreműködhet azon önkormányzati feladatok megoldásában is, amelyeknek ugyancsak célja a falu lakosságának minél jobb ellátása, de amely feladatokat nem személyesen és közvetlenül az egyes rászorulók, igénybevevők számára végzi. Ilyen feladatok lehetnek:
– ételszállítás önkormányzati intézménybe,
– önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére,
– a szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása.
Ezen feladatok nem haladhatják meg a szolgáltatásnyújtás 50 %-át, a feladatot a tanyagondnok a fenntartó utasításai alapján látja el, összehangolva a tanyagondnoki szolgáltatás személyes szolgáltatást jelentő alapfeladataival.
A feladatellátás rendszeressége:
Folyamatos.
D./ A tanyagondnoki szolgálat által nyújtott egyéb szolgáltatások
A tanyagondnoki szolgálat a gépjárművel a személyes szociális segítségnyújtást végezve egyúttal részét képezi annak a közlekedési rendszernek, amelynek révén a tanyagondnoki körzetben élő lakosság általános szükségleteinek kielégítését az emberek szállításával segíti. A földrajzi és tömegközlekedési adottságoktól függően változó mértékben a tanyagondnoki szolgálat közreműködik a rászorulók tömegközlekedéshez való hozzájutásában.
A tanyagondnoki szolgálat menetrendszerű járatot nem üzemeltet, a tömegközlekedéshez való csatlakozás biztosítása az alapfeladatokat nem akadályozhatja.
A feladatellátás rendszeressége:
Alkalomszerű.
IV. RÉSZ rész
Az ellátás igénybevételének módja
A tanyagondnoki szolgáltatás igénybevételi szándékának jelzése
A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások, így a tanyagondnoki szolgáltatás igénybe vétele is önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője kérelmére, indítványára történik.
A lakosok valamely tanyagondnoki szolgáltatás iránti igényüket a tanyagondnoknál személyesen, írásban vagy telefonon, a Lajosmizsei Közös Önkormányzati Hivatal Felsőlajosi Kirendeltségén személyesen, írásban jelezhetik munkanapokon az alábbi időpontokban:
Hétfőtől - csütörtökig: 8:00 – 12:00 és 13:00 – 16:00
Pénteken: 8:00 – 12:00
A tanyagondnoki szolgáltatásra igényt tartó személy a településen belüli szolgáltatási igényét minimum 2 munkanappal előbb bejelentheti és egyeztetheti, a településen kívüli szolgáltatási igényét pedig 3 munkanappal előbb kell bejelentenie és leegyeztetnie. A feladatellátás egyrészt a bejelentés sorrendjétől, másrészt a bejelentett probléma fontosságától függ.
A tanyagondnoki szolgáltatás során az igények teljesítésének mérlegelésekor ügyelni kell arra, hogy az időben is rendszeres, közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapellátási feladatok nem sérülhetnek, valamint a gazdaságosság szempontjának figyelembe vételével kell dönteni.
Azon szolgáltatási igényeket, amelyek eltérnek a rendszeres tevékenységektől, a polgármesterrel kell egyeztetni.
A szolgáltatás igénybevételének megszűnése:
- a szolgáltatás megszűnik az igénybe vevő kérésére
- a fennálló probléma megszűnik
- az igénybe vevő tanyagondnoki körzet határán kívül létesít lakóhelyet (életvitelszerűen körzeten kívül költözik)
- az igénybe vevő halálával
V. RÉSZ rész
A szolgáltatásról szóló tájékoztatás helyi módja
Általános, közvetett tájékoztatás:
A tanyagondnoki szolgáltatásokról szóló általános tájékoztatást a helyben szokásos módon kell közzétenni:
- hirdetményben a község hirdetőtábláin, faliújságon,
- szórólapokon
- az önkormányzat honlapján, hivatalos Facebook oldalán,
- helyi rendezvényeken: közmeghallgatás, falugyűlés,
- Lajosmizsei Hírlapban,
- személyesen a tanyagondnok, intézményvezetők, képviselők, hivatali dolgozók útján.
Eseti, közvetlen tájékoztatást nyújtanak:
A szolgáltatásokkal és a felmerülő problémákkal kapcsolatban tájékoztatást ad
– a tanyagondnok (munkaidejében személyesen és mobiltelefonon)
– a hivatal dolgozói (ügyfélfogadási időben személyesen és telefonon, azon túl írásban)
– a polgármester (félfogadási idejében személyesen). A tájékoztatás alapja a helyi önkormányzatnak a tanyagondnoki szolgáltatást magában foglaló helyi rendelete, illetve a működési engedélyt kiadó hatósághoz benyújtott szakmai programja.
A kapcsolattartás lehetséges módjai
Személyesen: a tanyagondnoki szolgálattal való kapcsolattartásra az esetek többségében az igénybevételkor kerül sor.
Írásban: rendszeres ellátási igényét, észrevételeit és esetleges panaszait az ellátott írásban – elektronikus úton is - jelezheti a szolgáltatást végzőnek.
Telefonon: a tanyagondnok számára biztosítani kell a telefonon történő mobil elérhetőséget, hogy az igénybevevők távollétében is jelezni tudják számára szükségleteiket.
VI. RÉSZ rész
Az ellátottak és a személyes gondoskodást végző személyek jogainak védelmével kapcsolatos szabályok
Az ellátottak jogainak biztosítása a tanyagondnoki szolgálat működése során
A szociális szolgáltatások biztosítása során az egyenlő bánásmód követelményét be kell tartani.
A szolgáltatást végző a tanyagondnoki szolgálat által biztosított szolgáltatást olyan módon végzi, hogy figyelemmel legyen az ellátást igénybe vevőket megillető alkotmányos alapjogok maradéktalan és teljes körű tiszteletben tartására, különös figyelemmel az élethez, emberi méltósághoz, a testi épséghez, valamint a testi-lelki egészséghez való jogra.
A tanyagondnoki szolgáltatás adott időpontban történő igénybevételét a tanyagondnok ütemezi. A tanyagondnoki szolgálat az ellátottak élethelyzetükből adódó szükségleteit köteles kielégíteni.
Az ellátást igénybe vevőnek joga van a tanyagondnoki szolgáltatás működésével kapcsolatos legfontosabb adatok megismeréséhez.
Az ellátást igénybe vevőt megilleti személyes adatainak védelme, valamint a magánéletével kapcsolatos titokvédelem, különös tekintettel, az egészségi állapotával, személyes körülményeivel, jövedelmi viszonyaival, szociális helyzetével kapcsolatos információkra.
Panasztételi eljárás: A tanyagondnoki szolgálat tevékenységére vonatkozó panasszal a polgármester felé írásban beadott kérelemmel lehet fordulni. A panaszt a polgármester 15 munkanapon belül köteles kivizsgálni és annak eredményéről írásban értesíteni a panaszost.
Amennyiben a panaszos nem ért egyet az intézkedéssel, az értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a fenntartóhoz fordulhat jogorvoslattal.
Az ellátást igénybevevő az ellátottjogi képviselő útján is érvényesítheti jogait. A területileg illetékes ellátottjogi képviselő neve, elérhetősége a Faluházban olvasható nyomtatásban kötelezően kifüggesztésre kerül.
Ellátottjogi képviselő:
Ladányi Mónika
Telefonszáma: 06/20/4899-605
melyen elérhető hétfőtől-csütörtökig: 8:00-16:30
pénteken: 8:00-14:00
E-mail: monika.ladanyi@ijb.emmi.gov.hu
A tanyagondnoki szolgáltatást végző jogai
A tanyagondnoki szolgáltatást végző, közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott munkavállaló számára biztosítani kell, hogy a munkavégzéshez kapcsolódó megbecsülést megkapja, tiszteletben tartsák emberi méltóságát és személyiségi jogait, munkáját elismerjék, valamint a fenntartó megfelelő munkavégzési körülményeket biztosítson számára.
A tanyagondnoki szolgáltatást végző személy által ellátandó feladatokat munkaköri leírás tartalmazza.
Az ellátást biztosító személy határozatlan idejű, teljes munkaidős közalkalmazotti jogviszonyban látja el feladatát, így a rá vonatkozó munkajogi szabályokat (különösen: pálya előmenetel, illetmény, pótlékok, túlmunka) a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. Törvény (Kjt.) tartalmazza. A Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. Törvényben foglaltakat a Kjt-ben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
A tanyagondnok jogszabályban előírt munkaruha-juttatásban részesül.
VII. RÉSZ rész
Egyéb – a tanyagondnoki szolgáltatás fenntartásával kapcsolatos – előírások
Személyi feltételek
Az önkormányzat a tanyagondnoki szolgálat ellátásához megfelelő kategóriájú jogosítvánnyal rendelkező 1 fő közalkalmazottat alkalmaz.
A közalkalmazott munkaköre: tanyagondnok, az egyéb munkáltatói jogkör gyakorlója a polgármester.
A tanyagondnok köteles elvégezni a fenntartó által finanszírozott, munkakör betöltéséhez szükséges tanyagondnoki alapképzést.
A tanyagondnoki szolgáltatást végző köteles a munkáltató által támogatott kötelező továbbképzéseken részt venni.
A tanyagondnoki szolgáltatást végző számára lehetőséget kell biztosítani – a feladatellátáshoz szükséges – közösségi összejöveteleken való részvételre, a szakmai szervezetekkel és más intézményekkel történő kapcsolattartásra (megyei vagy regionális tanyagondnoki egyesületek).
A tanyagondnoki szolgáltatást végző köteles a szociális szolgáltatást végző munkatársakra vonatkozó etikai szabályokat betartani.
A tanyagondnoki szolgáltatást végző köteles minden munkanapon, illetve a munkaidőn túli munkába rendelés esetén az előírt időben munkára jelentkezni munkavégzésre alkalmas állapotban.
A tanyagondnok esetleges egészségügyi, fiziológiai állapotváltozását köteles munkáltatójának mielőbb jelenteni, hogy helyettesítése megoldható legyen. Ez különösen vonatkozik a gépjárművezetés alóli felmentésre, amennyiben esetleg más feladatok ellátásában az említett problémák miatt nem akadályozott.
Helyettesítés
A tanyagondnoki szolgálatot folyamatosan biztosítani kell a lakosság számára, ezért Felsőlajos község polgármestere a tanyagondnok helyettesítésére együttműködési megállapodást köt Lajosmizse Város Önkormányzata Egészségügyi, Gyermekjóléti és Szociális Intézménye intézményvezetőjével.
Tárgyi feltételek
A feladat elvégzéséhez szükséges gépjárművet zárt helyen kell tárolni. A tanyagondnoki szolgáltatást végző köteles a gépjárművet használat után minden nap ezen a helyen leállítani. A tanyagondnoki szolgáltatást végző köteles a gépkocsit rendben, tisztán tartani, a szervizigényt figyelemmel kísérni (km-óraállás), menetlevelet vezetni.
A tanyagondnok jogosult a szolgáltatással kapcsolatos iratokba betekinteni és a tanyagondnoki gépjármű mellett a feladatellátásához szükséges egyéb, a szolgáltatást fenntartó rendelkezésére álló eszközöket is használni (számítógép, internet, telefon stb).
A tanyagondnok tevékenységének, a szolgáltatások igénybevételének dokumentálására a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működési feltételekről szóló
1/2000. (I.07.) SzCsM rendelet 39. § (4) bekezdése alapján a Szociális Ágazati Portálon közzétett tevékenységnaplót vezet. A tevékenységnapló 9. oszlopát, azaz a szolgáltatást igénybe vevők aláírását nem kell vezetni.
VIII. RÉSZ rész
Összegzés –várható eredmények
A tanyagondnoki feladatok szinte kizárólagosan gépjármű igénybevételével láthatóak el. Ezek a településen meglévő és a környező települések viszonylatában felmerülő távolságok miatt jelentős futásteljesítményt követelnek meg. A fenntartó, a tanyagondnok és a helyi közösség számára egyaránt fontos, hogy a tanyagondnoki szolgálat teljesítményét, hatékonyságát ismerje. A hatékonyság egyik mutatója az ellátott lakosságnak az aránya. Cél, hogy ez az arány minél magasabb legyen, a tanyagondnoki szolgáltatás igénybevételére jogosultak minél nagyobb hányada részesülhessen a szolgáltatásban.
A tanyagondnoki szolgáltatás által csökkenthetőek a kistelepülési jellegből adódó hátrányok. A szolgáltatás keretében megvalósuló, szinte mindenre kiterjedő segítségnyújtás, a lakossággal való bizalmi viszony kialakulása és erősítése hatékonyan és magasabb színvonalon működteti a szociális ellátórendszert.
Várhatóan kiemelten a nyugdíjasok és a rászorulók igénylik a szolgáltatást, hiszen néhány egyedül élő, idős személy számára szinte az egyetlen kapcsolatot jelenti a külvilággal.
Az egészségügyi ellátás tekintetében jelentkező gondokat is hatékonyan orvosolja a tanyagondnoki szolgáltatás. Az ellátási területen lakók orvoshoz szállításával és gyógyszereik beszerzésével olyan egészségügyi alapfeladat ellátáshoz nyújt segítséget a szolgáltatás, amelyet jelenleg esetleg csak nagy nehézségek árán, kisebb-nagyobb költségráfordítással tudnak igénybe venni. E tekintetben elsősorban az idős, krónikus betegségekkel küzdő személyek számára jelentkezik pozitív hatás, de akut betegségek esetén is a szolgáltatás lehetősége mindenki számára előnyös.
A gépjármű használatával lehetővé válik, hogy szorosabb társadalmi és szakmai kapcsolat alakuljon ki a környező településeken működő szociális alap és szakosított ellátást nyújtó intézményekkel.
Összességében tehát megállapítható, hogy a tanyagondnoki szolgáltatás működtetése a lakosság számára hasznos és szükséges szolgáltatásokat láthat el: az óvodás korúaktól egészen a nyugdíjas rétegig, segítséget nyújthat az oktatási, kulturális, egészségügyi és kommunális stb. feladatok megoldásában egyaránt.