Felsőlajos Község Képviselő-testületének 13/2020 (IX.11.) önkormányzati rendeletének indokolása
a tanyagondnoki szolgálatról
Hatályos: 2021. 03. 01a tanyagondnoki szolgálatról
Részletes indokolás
Az 1–4. §-hoz és az 1. melléklet 13/2020. (IX.11.) önkormányzati rendelethez. melléklethez
A Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (3) bekezdésében foglaltak alapján: „Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó, a megalkotását megelőzően rendelkezésre álló, végső előterjesztői indokolást a Nemzeti Jogszabálytárban kell közzétenni.”
Erre tekintettel Felsőlajos Község Önkormányzata Képviselő-testületének a tanyagondnoki szolgálatról szóló …./2020. (….) önkormányzati rendelete 2020. szeptember 10-i Képviselő-testületi ülésre beterjesztett elfogadásának indokolását az alábbiakban teszem közzé:
1. Általános indokolás
Felsőlajos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 37/2020. (VIII.10.) önkormányzati határozatában foglalt felhatalmazás alapján 2020. augusztus 14-én Felsőlajos polgármestere benyújtotta a pályázatot a Magyar Falu Program MFP-TFB/2020 kódszámú, Tanya- és falugondnoki buszok beszerzése című alprogramjára tanyagondnoki feladatot ellátó busz beszerzésére. A pályázat benyújtásához kapcsolódóan szükségessé vált a tárgyban jelzett rendelet megalkotása.
A fenti pályázati kiírás tartalmazza, hogy „Új tanyagondnoki szolgálat létrehozása esetén a pályázat benyújtásakor csatolandó az új ellátási körzet létrehozásáról rendelkező önkormányzati rendelet/képviselő testületi határozat, illetve az új tanyagondnoki szolgálat létrehozására irányuló, az illetékes kormányhivatalhoz benyújtott engedély iránti kérelem másolata.”
Ezen kötelezettségre tekintettel vált szükségessé már a pályázat elbírálása előtt a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény felhatalmazása alapján az önkormányzati rendelet megalkotása.
2. Részletes indokolás:
1. § indokolása:
Szabályozza a rendelet területi és személyi hatályát akként, hogy a Képviselő-testület a Szoc.tv. 60. § (1) bekezdésében foglalt célok megvalósítása érdekében tanyagondnoki szolgálatot létesít Felsőlajos község teljes közigazgatási területének külterületi körzetére, a Szoc. tv-ben meghatározott személyi körre kiterjedően.
A Szoc.tv. 60. § (3)-(4 bekezdése alapján:
„A tanyagondnoki szolgáltatás legalább hetven és legfeljebb négyszáz lakosságszámú – külön jogszabályban meghatározott – külterületi vagy egyéb belterületi lakott helyen működtethető. Amennyiben a helyi sajátosságok alapján a tanyagondnoki szolgáltatás több tanyagondnok közreműködésével valósítható meg, a tanyagondnokok által ellátandó körzetek határait – figyelemmel a lakosságszám korlátra – a fenntartó települési önkormányzat rendeletében határozza meg azzal, hogy új tanyagondnoki szolgáltatás négyszáz lakos fölött szervezhető meg. Amennyiben a tanyagondnoki szolgáltatás létesítését követően a külterületi vagy egyéb belterületi lakott hely lakosságszáma tíz százalékot meg nem haladó mértékben emelkedik négyszáz lakos fölé, a szolgáltatás tovább működtethető.”
(3) A tanyagondnoki szolgáltatás legalább hetven és legfeljebb négyszáz lakosságszámú – külön jogszabályban meghatározott – külterületi vagy egyéb belterületi lakott helyen működtethető. Amennyiben a helyi sajátosságok alapján a tanyagondnoki szolgáltatás több tanyagondnok közreműködésével valósítható meg, a tanyagondnokok által ellátandó körzetek határait – figyelemmel a lakosságszám korlátra – a fenntartó települési önkormányzat rendeletében határozza meg azzal, hogy új tanyagondnoki szolgáltatás négyszáz lakos fölött szervezhető meg. Amennyiben a tanyagondnoki szolgáltatás létesítését követően a külterületi vagy egyéb belterületi lakott hely lakosságszáma tíz százalékot meg nem haladó mértékben emelkedik négyszáz lakos fölé, a szolgáltatás tovább működtethető.
(4) A falugondnoki, illetve tanyagondnoki szolgáltatás a fenntartó önkormányzat rendeletében részletesen meghatározott, (1) bekezdés szerinti feladatokat látja el, valamint – az önkormányzat rendeletében meghatározott módon – közreműködhet az étkeztetés biztosításában.
Felsőlajoson a külterületi körzet lakosságszáma a rendeletalkotás időpontjában 344 fő.
2. § indokolása:
E szakasz rögzíti, hogy a rendelet 1. melléklete szabályozza a tanyagondnoki szolgálat célját, a megvalósítani kívánt program konkrét bemutatásával, a létrejövő kapacitások, a nyújtott szolgáltatáselemek, tevékenységek leírását, az ellátandó célcsoport részletes bemutatását, a szolgálat által ellátott részletes feladatokat a helyi sajátosságok figyelembe vételével, a feladatellátás érdekében más intézményekkel történő együttműködés módját, a tanyagondnoki szolgálat igénybevételének módját, a szolgáltatásról szóló tájékoztatás helyi módját. Szabályozza továbbá, hogy a tanyagondnoki szolgálat ellátásához szükséges gépjármű biztosításáról az önkormányzat gondoskodik.
3. § indokolása:
A tanyagondnoki szolgálat személyi feltételéről és az évi egyszeri beszámolási kötelezettségről rendelkezik.
A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény az alábbiak szerint rendelkezik:
„83/A. § (1) Az önkormányzattal közalkalmazotti jogviszonyban álló esetében – a helyi önkormányzatokról szóló törvény eltérő rendelkezése hiányában – a kinevezés és a felmentés a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik, az egyéb munkáltatói jogokat pedig a polgármester gyakorolja.
(2) Az önkormányzattal közalkalmazotti jogviszonyban álló esetében a 15. §, a 18–19. §, a 22/B. § és a 23. § nem alkalmazható.”
A közalkalmazottak jogállásáról szóló
1992. évi XXXIII. törvénynek a szociális, valamint
a gyermekjóléti és gyermekvédelmi ágazatban történő végrehajtásáról szóló
257/2000. (XII. 26.) Korm. rendelet 1/A. § (1) bekezdés a) pontja alapján:
„(1) A Kjt. 20/A. § (2) bekezdésében foglaltakon túlmenően nem kötelező pályázat kiírása
a) azon munkakör esetében, amely a Kjt. 61. § (1) bekezdése szerinti „A”–„E” fizetési osztályba történő besorolással tölthető be,”
A Kormányrendelet 2. melléklet I/2 pontjában a tanyagondnok az A-E fizetési osztályba besorolt munkavállaló.
4. § indokolása:
A rendelet hatályba lépéséről rendelkezik, mely időpont - nyertes pályázat esetén - igazodik a pályázat megvalósítási határidejéhez.