Szuhogy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2011.(IV.13.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2011. 04. 15- 2014. 11. 29

Szuhogy Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény 44/A. § (1) bekezdés e) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 18.§ (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


  1. Fejezet


ÁLTALÁNOS  RENDELKEZÉSEK


1. § Az önkormányzat hivatalos megnevezése Szuhogy Község Önkormányzata, (a továbbiakban: Önkormányzat). Az Önkormányzat székhelye: 3734. Szuhogy, József Attila utca 52., működési területe Szuhogy település közigazgatási területe.


2. § (1)[1] Az Mötv. 84. § (1) bekezdésében meghatározott feladatok ellátását a Szendrő Város Önkormányzata, Szuhogy Község Önkormányzata és Galvács Község Önkormányzata megállapodása alapján létrehozott közös önkormányzati hivatal biztosítja.



(3)[2] A Szendrői Közös Önkormányzati Hivatal Szuhogy településen kirendeltséget (a továbbiakban: Kirendeltség) működtet a Szuhogy, József Attila utca 52. szám alatt.


3. § (1) Az önkormányzati feladatokat Szuhogy Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) és az Önkormányzat szervei látják el.


(2)[3] Az Önkormányzat szerveinek megnevezése:

a) polgármester,

b) jegyző,

c) Ügyrendi Bizottság,

d) Szociális Bizottság.


4. § (1) Az Önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.


(2) A címer: álló, háromszögletű, kék színű katonai pajzs, amelynek alapját zöld halom foglalja el; a halmon egytornyú, ezüst vár emelkedik, míg a halomban nyitott, aranyszínű könyv helyezkedik el, látható lapjain Alpha és Ómega betűkkel. A pajzson kék-ezüst tekercs, rajta három vörös rózsa az oromdísz. A címertartó mindkét oldalon egy-egy arany tölgyfaág. A pajzs alatt szalag lebeg SZUHOGY felirattal.


(3) A címer leírása: a fő címerkép, a vár a község határában található Csorbakő várroma és ezáltal a múltra utal, míg a könyv az egyháznak a község életében vitt szerepére. A rózsák Szent Borbálára emlékeztetnek és ezáltal a környéken folyt bányászatra, a címertartó tölgyfaágak pedig a természeti környezetre és annak értékeire.


(4) A címer lenyomatát az 1. függelék tartalmazza.


(5) A település zászlója: középen kettéosztott, az alsórészén kék, a felső részén ezüst színű, mértani közepén helyezkedik el a település címere.



  1. Fejezet


FELADATOK ÉS HATÁSKÖRÖK


5. § (1)[4]

(2)[5] Az Önkormányzat által ellátott feladatok kormányzati funkciók, valamint szakfeladatok  szerinti felsorolását az 1. melléklet tartalmazza.


6. §[6] A Képviselő-testület a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 25. § (3) bekezdés bb) pontja szerinti önkormányzati segély, valamint az 57. § (1) bekezdése szerinti étkeztetés és házi segítségnyújtás iránti kérelmek elbírálását a Szociális Bizottságra ruházza át.

  1. Fejezet


A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE


A Képviselő-testület


7. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma 7 fő.


(2) A Képviselő-testület tagjainak név szerinti felsorolását a 2. függelék tartalmazza.



A képviselő jogállása, kérdezési jog és interpelláció


8. §[7] A képviselőnek az Ötv. 19. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározottak szerint előterjesztett felvilágosítás kérésére az érdemi választ a jegyző, akadályoztatása esetén az aljegyző készíti elő.


9. § (1) A képviselőt kérdezési jog és interpellációs jog illeti meg. A kérdés az Önkormányzat hatáskörébe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés, vagy tudakozódás. Az interpelláció tárgya az Önkormányzat hatáskörének ellátásával kapcsolatos. Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik és külön dönt erről a Képviselő-testület.


(2) A polgármester az ülés kezdetekor ad tájékoztatást a benyújtott kérdésekről és interpellációkról. A képviselők a kérdést és az interpellációt szóban vagy írásban a napirendek megtárgyalását követően tehetik meg.


(3) Ha a kérdés, vagy interpelláció benyújtására a Képviselő-testület ülését megelőző 5 nappal sor került, úgy arra az ülésen érdemben választ kell adni. A Képviselő-testület hozzájárulhat ahhoz, hogy az ülés előtt 5 nappal, valamint az ülésen előterjesztett interpellációra 15 napon belül írásban adjanak választ. A válasz másolatát minden képviselőnek meg kell küldeni, elfogadásáról a következő ülésen dönt a Képviselő-testület.


(4) A kérdés, interpelláció tárgyának kivizsgálásába be lehet vonni a kérdést feltevő, interpelláló képviselőt is. A Képviselő-testület a kérdés, interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot is elrendelhet, amellyel a polgármestert, vagy valamely bizottságot bízhatja meg.

10. § A polgármester és a Szociális Bizottság átruházott hatáskörben hozott döntéséről történő tájékoztatást követően a képviselő szóban az ülésen, vagy írásban az ülést követő 5 napon belül kezdeményezheti az Ötv 19. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott felülvizsgálatot.


11. §  (1) A képviselő kötelezettségei:

a)[8]

b) köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,

c) köteles felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,

d) köteles írásban, vagy szóban bejelenteni a polgármesternek, illetőleg a Bizottság elnökének, ha a Képviselő-testület, vagy a Bizottság ülésén, valamint egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van,

e)[9]


(2) A képviselő, illetőleg a Bizottság nem képviselő tagja igazoltan van távol a Képviselő-testület, illetőleg a Bizottság üléséről, ha az akadályoztatását előzetesen írásban, vagy szóban bejelenti.


12. §  A polgármester a képviselőket – szakmai ismereteik, felkészültségük szerint – bevonhatja a döntések előkészítésébe, a különböző szervekkel történő tárgyalásokba. A Képviselő-testület javaslatot tehet az egyes ügyekben arra, hogy a képviselettel a testület valamely képviselőt bízzon meg.


A Képviselő-testület üléseinek száma, nyilvános és zárt ülések köre


13. § (1) A Képviselő-testület évente 11 ülést tart. Az ülések gyakorisága az éves munkatervben meghatározottak alapján: havonta, július hónap kivételével. Az ülések rendszeres helyszíne: Kirendeltség[10] Szuhogy, József Attila utca 52. szám.


(2)[11] A munkatervben nem tervezett ülés rendkívüli ülésnek minősül, melyet a polgármester a rendes üléstől eltérő időpontban hívhat össze.


(3) A rendkívüli ülés meghívóját az ülést megelőző 2 nappal írásban kell kiküldeni. Halasztást nem tűrő esetben az ülés előtt 24 órával is kiküldhető a meghívó, melyre bármilyen értesítési mód igénybe vehető. A polgármester az ülésen köteles tájékoztatni a Képviselő-testületet a sürgősség okáról.


14. § (1) A Képviselő-testület az ülések nyilvánosságát úgy biztosítja, hogy az ülés meghívója a kiküldéssel egyidőben az Önkormányzat hivatalos hirdetőtábláján kifüggesztésre kerül. A kifüggesztett meghívó tartalmazza az ülés időpontját és helyét, a tervezett napirendeket és a napirendek előadóját, valamint azt, hogy az előterjesztéseket a Kirendeltségen[12] lehet megtekinteni ügyfélfogadási időben. Az ülés meghívóját meg kell jeleníteni az Önkormányzat honlapján.


(2) Az Ötv. 12. § (4) bekezdés a) pontjában foglalt esetben, amennyiben az érintett az ülésen jelen van, az ülés vezetője szóban kér nyilatkozatot arról, hogy beleegyezik-e a nyilvános tárgyalásba. A Képviselő-testület minden esetben zárt ülést tart, ha az érintett nincs jelen az ülésen.


(3) Zárt ülés tartása esetén a külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét a körjegyző biztosítja.



Az ülések tervezése, előkészítése


15. § (1) A Képviselő-testület éves munkaterv alapján végzi munkáját. A munkatervet a polgármester állítja össze és minden év december 31-éig terjeszti a Képviselő-testület elé elfogadásra.


(2) A munkatervre javaslatot tehet az alpolgármester, a települési képviselő, a bizottság nem képviselő tagja, a körjegyző. A munkaterv javaslat előterjesztésekor a polgármester tájékoztatást ad a tervezet összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról, azok indokáról.


(3) A munkaterv tartalmazza:

a) a Képviselő-testület üléseinek tervezett időpontját, helyét és napirendjét,

b) a tervezett napirendi pont előterjesztőjének nevét,

c) a tervezett napirendi ponthoz tanácskozási joggal meghívandók felsorolását,

d) az előterjesztések leadásának határidejét.


(4) A körjegyző az előterjesztések leadásának határideje előtt 15 nappal tájékoztatja a napirend előadóját az ülés időpontjáról, a napirend címéről és az előterjesztés leadásának határidejéről.

Az előterjesztések


16. § (1) A testületi ülésre előterjesztést kell készíteni, ha az adott kérdésben a Képviselő-testület döntése szükséges.


(2) Az előterjesztés készülhet írásban és lehet szóbeli is. Az önkormányzati rendeletalkotás, intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése, helyi népszavazás kiírása, valamint [13]kizárólag írásban nyújtható be előterjesztés.


(3) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek az ülésen történő kiosztását.


(4) Az előterjesztés tartalmazza a tárgyat, az előzmények ismertetését, az előterjesztés tárgyát érintő jogszabályokat, amennyiben rendelkezésre áll az előkészítésben résztvevők véleményét, valamint a határozati javaslatot, ha a döntést határozatba kell foglalni. A rendelet tervezet és az előterjesztéshez kapcsolódó tájékoztatók az előterjesztés mellékletét képezik.


A Képviselő-testület ülésének összehívása , vezetése


17. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, amennyiben az alpolgármester is akadályoztatva van az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.


(2) Személyes érintettségének bejelentése esetén az adott napirend, vagy előterjesztés tárgyalása alatt a Képviselő-testület ülését az alpolgármester, akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke vezeti.


18. § (1) A képviselő-testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontokhoz tartozó előterjesztéseket a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják. A meghívónak tartalmaznia kell az ülés időpontját és helyét, a tervezett napirendeket és a napirendek előadóját.


(2) A Képviselő-testület minden ülésére meg kell hívni a Képviselő-testület tagjait és a jegyzőt[14]. Az egyes napirendekhez kapcsolódóan az ülésre, tanácskozási joggal, meg kell hívni:

a) a napirend előterjesztőjét,

b) az önkormányzati intézmények vezetőit,

c) a bizottság nem képviselő tagját,

d) akiket a polgármester vagy a Képviselő-testület indokoltnak tart.



19. § (1) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább 4 fő jelen van.

(2) Határozatképtelenség esetén az ülést 8 napon belül, írásbeli meghívó kiküldésével, ugyanazon napirendek tárgyalásával újra össze kell hívni.


20. § A polgármester a testületi ülés vezetése során:

a) megállapítja a Képviselő-testület határozatképességét,

b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,

c) ha szükséges bejelenti a zárt ülés tartását,

d) a megállapított napirendek sorrendjében levezeti a vitát, megadja a szót a kérdésekre, hozzászólásokra, kiegészítésekre, összefoglalja a vitát, felteszi szavazásra az indítványokat, majd a határozati javaslatokat, megállapítja a szavazás eredményét és kihirdeti a döntést,

e) fenntartja a rendet a tanácskozás alatt, a felmerülő ügyrendi kérdéseket szavazásra bocsátja és megállapítja a szavazás eredményét,

f) tájékoztatja a Képviselőtestületet az időszerű kérdésekről, számot ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,

g) bezárja az ülést.


(2) Köteles a polgármester az ülésen indokolni a munkatervben szereplő napirend elmaradását.


21. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön vitát nyit, melynek során:

a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet,

b) az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket intézhetnek.


(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 10 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalásra van lehetőség, amelynek időtartama az 5 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól, valamint soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.


(3) Az előterjesztő - figyelemmel a vitában elhangzottakra - a javaslatot, illetve a képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásig megváltoztathatja, valamint azt a szavazás megkezdéséig visszavonhatja.


(4) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a polgármester és a testület bármely tagja tehet javaslatot. A javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után az előterjesztő válaszol a kérdésekre, hozzászólásokra.


(5) A körjegyző a vita bármely szakaszában, illetve annak lezárása után élhet a jogszabálysértés jelzési kötelezettségével.


22. § Az ülésen jelenlévő állampolgár kézfelnyújtással jelezheti hozzászólási szándékát, melynek megadásáról a polgármester dönt. A hozzászólás időtartama 5 perc, a hozzászólás kiegészítésének időtartama 3 perc.



A tanácskozás rendjének fenntartása


23. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik, amely során az alábbi jogosítványokkal rendelkezik:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a megfogalmazása,

b) rendre utasíthatja azt a képviselőt, aki a Képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít.


(2) A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a nyilvános ülésen megjelent állampolgárt tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet  a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel hozott döntéssel a terem elhagyására kötelezheti.


(3) A Képviselő-testület a polgármester javaslatára az ülést határozott időre félbeszakíthatja, ha a testületi ülésen olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi. A félbeszakadt ülés csak újabb polgármesteri összehívásra folytatódhat.


(4) Az a képviselő-testületi tag, aki a tanácskozás méltóságát magatartásával sérti, a Képviselő-testület tagjait sértő kifejezésekkel illeti, ha bántó kijelentéseit rögtön nem vonja vissza, továbbá a sértettet, illetőleg a testületet nem követi meg, széksértést követ el. A széksértés tényét a polgármester, vagy bármelyik képviselő javaslatára a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel állapítja meg és a képviselőt a tiszteletdíja 25 %-ának megfelelő összegű rendbírsággal sújtja.

A döntéshozatali eljárás


24. § Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. A módosító és kiegészítő indítványokról a végleges döntés előtt dönt a Képviselő-testület.


25. § A nyílt szavazás kézfelnyújtással történik, a szavazatok megszámlálásáról a jegyző[15] gondoskodik.


26. § (1) A titkos szavazás technikai feltételeit a körjegyző biztosítja, lebonyolításáról az Ügyrendi Bizottság jelenlévő tagjai gondoskodnak, eredményét a Bizottság elnöke hirdeti ki.


(2) A titkos szavazás az Ügyrendi Bizottság elnöke által kiosztott szavazólapon történik. A titkos szavazás körülményeinek és eredményének rögzítése külön jegyzőkönyvben történik. A jegyzőkönyvet az Ügyrendi Bizottság elnöke és a bizottság jelenlévő


27. § (1) Névszerinti szavazást kell elrendelni az Ötv. 18.§ (3) bekezdésében meghatározott eseten túl:

a) a képviselők 1/4-e indítványára bármely ügyben,

b) helyi adó bevezetéséről szóló rendelet elfogadásáról,

c) költségvetési rendelet elfogadásáról,

d) önkormányzati tulajdonnal való rendelkezés esetén.


(2) A névszerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a körjegyző a jelenléti ív alapján - felolvassa a Képviselő-testület tagjainak nevét polgármester, alpolgármester, képviselők ABC sorrendben, a jelenlévő tagok pedig a nevük felolvasásakor érthetően az "igen" , "nem" vagy "tartózkodom" szavak használatával szavaznak.


(3) A névszerinti szavazásról kötelező jegyzőkönyvet készíteni, amelyet a polgármester és a körjegyző ír alá és a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.


28. § Minősített többség szükséges az Ötv.15.§ (1) bekezdésében felsoroltakon felül az alábbi ügyek eldöntéséhez:

a) a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása,

b) a Képviselő-testület hatáskörének átruházása és visszavonása,

c) hitelfelvétel, önkormányzati tulajdonnal való rendelkezés esetén.


Az önkormányzati rendeletalkotás


29. §    (1) Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:

a) a polgármester,

b) a képviselő,

c) a Képviselő-testület bizottsága,

d) a jegyző[16].


(2) A kezdeményezést a polgármesternél kell benyújtani, aki a kezdeményezésről tájékoztatja a Képviselő-testületet és a rendelet tervezetet előterjeszti.


(3) Az önkormányzati rendelet szakmai előkészítése a jegyző[17] feladata. A rendelet tervezetéhez indokolást kell csatolni, amely tartalmazza a felhatalmazó rendelkezést megállapító jogszabályi rendelkezéseket, azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségesség teszik, az előkészítés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő javaslatokat.


(4) Az önkormányzati rendelet kihirdetésének módja: a Kirendeltség[18] Szuhogy, József Attila utca 52. szám alatti székhelyén lévő, az Önkormányzat hivatalos hirdetőtábláján történő kihelyezés. Az elfogadott és kihirdetett rendeletet meg kell jeleníteni az Önkormányzat honlapján.


(5) A rendeletekről nyilvántartást kell vezetni, amelyről a jegyző[19] gondoskodik.



29/A.§[20] (1) A rendelet-tervezetet a (8) bekezdésben foglaltak kivételével társadalmi egyeztetésre kell bocsátani, melynek keretében a természetes személyek, a nem állami és nem önkormányzati szervek, szervezetek a rendelet-tervezettel kapcsolatosan véleményt nyilváníthatnak az önkormányzat honlapján a rendelet-tervezet véleményezésére megadott elektronikus levélcímen.

(2) A rendelet-tervezetet úgy kell az önkormányzat honlapján (szuhogy.gportal.hu) közzétenni, hogy annak céljához és hatálybalépéséhez igazodóan a véleményezésre jogosultaknak elegendő idő, de legalább három nap álljon rendelkezésére a tervezettel kapcsolatos véleményeik kifejtésére.

(3) Nem vehető figyelembe az a vélemény, amely

a) sérti a közerkölcsöt,

b) nem kapcsolódik a rendelet-tervezet tárgyához,

c) név nélkül érkezett.

(4) A névtelenül beérkezett véleményeket azok figyelembevétele nélkül törölni kell.

(5) A beérkezett véleményeknek, a véleményezők nevének, és e-mail címének kezelése a véleményezett rendelet hatálybalépésétől számított hat hónapig történik. Amennyiben a véleményezett rendelet nem lép hatályba a véleményeket, a véleményezők nevét, és e-mail címét legkésőbb a vélemény beérkezését követő három hónapon belül törölni kell. Az adatkezelés magába foglalja az adatok gyűjtését, tárolását, közzétételét, felhasználását és törlését is, melyre a véleményezők figyelmét fel kell hívni.

(6) A rendelet-tervezet előterjesztője mérlegeli a beérkezett véleményeket, és dönt azok elfogadásáról vagy elutasításáról.

(7) A közzétett rendelet-tervezethez beérkezett véleményeket a rendelet-tervezetet tárgyaló bizottság kérésére a bizottság részére hozzáférhetővé kell tenni.

(8) Nem kell véleményezésre bocsátani

  1. a költségvetésről szóló rendelet-tervezetet,
  2. a helyi adóról szóló rendelet-tervezetet,
  3. a költségvetés végrehajtásáról szóló rendelet-tervezetet,
  4. a Képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályait meghatározó rendelet-tervezetet,
  5. a köztisztviselői jogviszonyban állók munkavégzésével és juttatásaival kapcsolatos rendelet-tervezetet,
  6.    a rendelet-tervezetet, ha annak sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik,
  7. az önkormányzati rendeletet módosító rendelet-tervezetet, ha az csak magasabb szintű jogszabály módosítása miatt szükséges rendelkezéseket tartalmaz, valamint
  8. a törvényességi ellenőrzésért felelős szerv felhívására törvénysértés megszüntetése érdekében előkészített rendelet-tervezetet.

(9) Kiemelkedő közérdek különösen az olyan körülmény, amelynek bekövetkezése esetén az önkormányzatot jelentős anyagi hátrány érné.

(10) Az egyeztetésre bocsátott rendelet-tervezeteket a közzétételtől számított hat hónapig nem lehet a honlapról eltávolítani.


Önkormányzati határozatok


30. § (1) A Képviselő-testület határozatait külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően, folyamatos sorszámmal kell ellátni. A határozat megjelölése tartalmazza a sorszámot, elfogadásának évét, hónapját és napját. A határozat tartalmazza a végrehajtásáért felelős megnevezését és a végrehajtás határidejét.


(2) A határozatokról nyilvántartást kell vezetni, amelyről a jegyző[21] gondoskodik. A határozatok nyilvántartása tartalmazza:

a) a határozat számát,

b) elfogadásának évét, hónapját és napját,

c) a határozat tárgyát,

d) a végrehajtásáért felelős megnevezését és a végrehajtás határidejét.


(3) A lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról a polgármester tájékoztatja a Képviselő-testületet.

A Képviselő-testület jegyzőkönyve


31. § (1)[22]


(2) [23]

(3)[24] A jegyzőkönyvet az Mötv. 52. § (2) bekezdésében meghatározott személyeken kívül a jegyzőkönyv hitelesítő írja alá. A jegyzőkönyv hitelesítő az Ügyrendi Bizottság elnöke, amennyiben az elnök az ülésen nem vesz részt az Ügyrendi Bizottság esetenként kijelölt tagja.


(4) A Képviselő-testület a polgármester, vagy bármelyik képviselő javaslatára esetenként dönt arról, hogy az ülésről video felvétel készüljön.


32. § (1) A Képviselő-testület nyílt üléséről készült jegyzőkönyvet a lakosság a Kirendeltségen[25] Szuhogy, József Attila utca 52. szám alatt, ügyfélfogadási időben tekintheti meg.


(2) A közérdekű adat megismerésére irányuló kérelmet önkormányzati ügyekben a polgármester, államigazgatási ügyekben a jegyző[26] teljesíti.


(3) A jegyzőkönyvről, illetőleg annak részeiről az állampolgárok írásban benyújtott kérelemmel másolatot, kivonatot kérhetnek, amelyet a polgármester engedélyével lehet kiadni. Nem szükséges írásbeli kérelem benyújtása és a polgármester engedélye, ha a kérelmező a Képviselő-testület tagja, valamint a Kirendeltségnek[27] hivatalos felhasználáshoz szükséges a másolat, vagy a kivonat. A másolat és a kivonat hitelesítésére a jegyző[28] jogosult.


A helyi népszavazás, népi kezdeményezés


33. § (1) A helyi népszavazást a Képviselő-testület legalább 97 választópolgár aláírása esetén köteles kiírni.


(2) A helyi népszavazás kiírását tárgyaló képviselő-testületi ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni az aláírást gyűjtők képviselőjét, vagy képviselőit.


(3) A népi kezdeményezést a Képviselő-testület legalább 49 választópolgár aláírása esetén köteles napirendre tűzni.


(4) A népi kezdeményezést tárgyaló képviselő-testületi ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni a kezdeményezők képviselőjét, vagy képviselőit.


Lakossági fórumok


34. § (1) A Képviselő-testület a lakosság, a társadalmi szervezetek tájékoztatására, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonására falugyűlést tart.


(2) A falugyűlés időpontjáról és napirendjéről a lakosságot 10 nappal előtte tájékoztatni kell. A meghívót az Önkormányzatnak a Kirendeltségen[29], Szuhogy, József Attila utca 52.szám alatt elhelyezett hivatalos hirdetőtábláján kell kifüggeszteni. A falugyűlésre szóló meghívót meg kell jeleníteni az Önkormányzat honlapján.

A közmeghallgatás


35. § (1) A közmeghallgatás helyéről és idejéről a lakosságot legalább 10 nappal az ülés előtt tájékoztatni kell. A meghívót az Önkormányzatnak a Kirendeltségen[30], Szuhogy, József Attila utca 52. szám alatt elhelyezett hivatalos hirdetőtábláján kell kifüggeszteni. A közmeghallgatásra szóló meghívót meg kell jeleníteni az Önkormányzat honlapján.


(2) A Képviselő-testület közmeghallgatást tart a zárszámadás és a költségvetési koncepció tárgyalása tárgyában.



IV. fejezet


A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A  JEGYZŐ


A polgármester


36. § (1) A polgármester feladatát társadalmi megbízatásban látja el.


(2) A polgármester tiszteletdíjának emeléséről az Ügyrendi Bizottság javaslatára dönt a Képviselő-testület.


(3) A polgármester az Ötv. 35. § (2) bekezdésében foglaltakon túl:

a) biztosítja az Önkormányzat demokratikus működését,

b) segíti a képviselők és a bizottságok munkáját,

c) együttműködik a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel.


(4) A polgármester hivatali munkaideje hetente 30 óra. A polgármester minden héten szerdán 9-12 óráig tart fogadóórát.


(5) Tartós akadályoztatásnak tekinthető, amikor az alpolgármester a polgármester megbízása nélkül is jogosult eljárni:

a) 30 napot meghaladó betegség, külszolgálat,

b) 14 napot meghaladó kórházi ápolás,

c) büntető vagy egyéb eljárás miatti tisztségből való felfüggesztés,

d) 30 napot meghaladó fizetés nélküli szabadság.


Az alpolgármester


37. § (1) A Képviselő-testület a polgármester javaslatára egy alpolgármestert választ a Képviselő-testület tagjai közül, az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatát.


(2) Az alpolgármester hivatali munkaideje hetente 8 óra. Az alpolgármester minden héten szerdán 15-16 óráig tart fogadóórát.


A jegyző


38. §[31]

38. §[32]


V. fejezet


A KÖRJEGYZŐSÉG


VI. fejezet


BIZOTTSÁGOK


40. § (1) A Képviselő-testület az alábbi bizottságokat hozza létre:

a) Ügyrendi Bizottság, létszáma: 3 fő,

b) Szociális Bizottság, létszáma: 3 fő.


(2) Az Ügyrendi Bizottság összetétele: 3 fő képviselőtestületi tag, a Szociális Bizottság összetétele: 2 fő képviselő-testületi tag, 1 fő külsős tag. A bizottsági tagok név szerinti felsorolását az 5. függelék tartalmazza.


(3) Az Ügyrendi Bizottságnak a Képviselő-testület működésével kapcsolatos feladatai:

a) titkos szavazás lebonyolítása, a szavazás eredményének megállapítása,

b) fegyelmi eljárással kapcsolatos ügyek előkészítése,

c) önkormányzati rendeletek véleményezése,

d) véleményezi, illetőleg előkészíti azokat az előterjesztéseket, amelyekkel a Képviselő-testület megbízza,

e) javaslatot tesz a Képviselő-testületnek a polgármester tiszteletdíjának emelésére,

f) jogosult az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálására,

g) elvégzi a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát.


(4) A Szociális Bizottság feladatai:

a) dönt az 5. § (1) bekezdésében meghatározott, a Képviselő-testület által átruházott hatáskörökben,

b) véleményezi azokat az előterjesztéseket, amelyekkel a Képviselő-testület megbízza.

c) véleményezi és előkészíti azokat a rendelet tervezeteket, amelyekkel a Képviselő-testület megbízza.

A bizottságok működése


41. § (1) A bizottsági ülést az elnök hívja össze A bizottsági ülés meghívóját úgy kell kiküldeni, hogy a bizottsági tagok és a tanácskozási joggal meghívottak az ülés előtt legalább 3 nappal megkapják.


(2) A bizottságok éves munkaterv alapján működnek, melyet a Képviselő-testület munkatervének megállapítását követő 30 napon belül kell elkészíteni. A Szociális Bizottság havonta ülésezik. Az Ügyrendi Bizottság rendes üléseinek száma a Képviselő-testület munkaterve alapján, a Bizottság feladatához kapcsolódó napirendek alapján kerül megtervezésre, a feladatához kapcsolódó egyéb ügyekben rendkívüli ülést tart.


(3)[33]


(4) [34]


(5) A bizottságok a tevékenységükről évente egy alkalommal, a Képviselő-testület munkatervében meghatározott időpontban beszámolnak a Képviselő-testületnek.




VII. fejezet


AZ ÖNKORMÁNYZAT TÁRSULÁSAI ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉSE


42. § (1) Az Önkormányzat az Ötv. 8. § (4) bekezdésében meghatározott kötelező közoktatási,  óvodai és alapfokú oktatási-nevelési feladatokat ellátására, valamint a családsegítés és a házi segítségnyújtás szociális szolgáltatás ellátására intézményfenntartó társulásban vesz részt.


(2) Az Önkormányzat a köztisztasági és településtisztasági feladatok ellátására társulásban vesz részt, valamint többcélú kistérségi társulás tagja.


(3) Az (1) és (2) pontokban felsorolt feladatok ellátására létrejött társulási megállapodásokat az 5. függelék tartalmazza.


43. § A Képviselő-testület a rendelkezésére álló szellemi és anyagi eszközökkel támogatja a választópolgárok olyan öntevékeny társulatait, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok, közügyek megoldására irányulnak, továbbá együttműködik a településen működő civil szervezetekkel és a Szuhogy Roma Nemzetiségi Önkormányzattal[35].



VIII. fejezet


AZ ÖNKORMÁNYZAT KÖLTSÉGVETÉSE, VAGYONA


A gazdasági program


44. §[36]


Az önkormányzat költségvetése


45. § (1) Az Önkormányzat költségvetésének tárgyalása két fordulóban történik.


(2) Az első fordulóban a tárgyaláshoz a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelvek, az Önkormányzat kötelezően előírt és szabadon vállalt feladatainak elemzése alapján költségvetési koncepciót kell készíteni, amelynek keretében:

a) számításba kell venni a bevételi forrásokat, a források bővítésének lehetőségét,

b) meg kell határozni a kiadások sorrendjét.


(3) A második fordulóban, a költségvetési törvény elfogadását követően történik a költségvetési rendelet tervezet előterjesztése és elfogadása.


Az Önkormányzat vagyona


46. § A Képviselő-testület az Önkormányzat vagyonának elidegenítésére, megterhelésére, más célú hasznosítására vonatkozó helyi szabályokat az Önkormányzat vagyonáról szóló önkormányzati rendelet tartalmazza.


A gazdálkodás ellenőrzése


47. §[37] Az önkormányzat gazdálkodásának belső- és intézményének pénzügyi ellenőrzését megbízási szerződés alapján külső szakember látja el.

IX. fejezet


VEGYES ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK



48. § Ez a rendelet 2011. április 15-én lép hatályba.


49. §  Hatályát veszti:

a) az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 18/2006.(XII.13.) önkormányzati rendelet,

b) az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 18/2006.(XII.13.) rendelet módosításáról szóló 11/2009.(X.15.) önkormányzati rendelet,

c) az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2009.(X.15.) rendelettel módosított 18/2006.(XII.13.) önkormányzati rendelet módosításáról és kiegészítéséről szóló 10/2010.(V.25.) önkormányzati rendelet,

d) az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 10/2010.(V.25.) és 11/2009.(X.15.) rendeletekkel módosított 18/2006.(XII.13.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 17/2010.(X.12.) önkormányzati rendelet.



               Fóris Sándor sk.                                   Kenézné Fóris Hilda sk.

               polgármester                                               körjegyző





Hitelesítve:



Szuhogy, 2014. február 28.




                        Fóris Sándor sk.                                                        Dr. Istenes Ibolya sk.

                        polgármester                                                                           jegyző


MELLÉKLETEK ÉS FÜGGELÉKEK


Melléklet


1. Az Önkormányzat által ellátott alaptevékenységek szakfeladat rend szerinti besorolása.


Függelékek


1. A címer lenyomata.

2. A Képviselő-testület tagjainak név szerinti felsorolása.

3. A Körjegyzőség megalakításáról szóló megállapodás.

4. A Körjegyzőség Ügyrendje.

5. A bizottsági tagok felsorolása.

6. Társulási megállapodások.


1. melléklet a 6/2011.(IV.13.) önkormányzati rendelethez


Az Önkormányzat által ellátott alaptevékenységek szakfeladatrend szerinti besorolása


382101 Települési hulladék kezelése, ártalmatlanítása
421100 Út, autópálya építése
522110 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
682002 Nem lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése

 813000 Zöldterület kezelés

829000 Egyéb kiegészítő gazdasági tevékenység
841114 Országgyűlési képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek
841115 Önkormányzati képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek
841116 Országos, települési és területi kisebbségi önkormányzati választásokhoz kapcsolódó tevékenységek
841117 Európai parlamenti képviselőválasztáshoz kapcsolódó tevékenységek
841118 Országos és helyi népszavazáshoz kapcsolódó tevékenységek
841126 Önkormányzatok és többcélú kistérségi társulások igazgatási tevékenysége
841127 Települési kisebbségi önkormányzatok igazgatási tevékenysége
841401 Önkormányzatok közbeszerzési eljárásainak lebonyolításával összefüggő szolgáltatások
841402 Közvilágítás
841403 Város-, községgazdálkodási m.n.s. szolgáltatások 
841901 Önkormányzatok, valamint többcélú kistérségi társulások elszámolásai

841902 Központi költségvetési befizetések

851011 Óvodai nevelés, ellátás
852011 Általános iskolai tanulók nappali rendszerű nevelése, oktatása (1–4. évfolyam)
852021 Általános iskolai tanulók nappali rendszerű nevelése, oktatása (5–8. évfolyam)
856099 Egyéb oktatást kiegészítő tevékenység
862101 Háziorvosi alapellátás
862240 Egyéb, máshová nem sorolt járóbeteg-ellátás finanszírozása         
882111 Rendszeres szociális segély
882112 Időskorúak járadéka
882113 Lakásfenntartási támogatás normatív alapon
882114 Helyi rendszeres lakásfenntartási támogatás
882115 Ápolási díj alanyi jogon
882116 Ápolási díj méltányossági alapon
882117 Rendszeres gyermekvédelmi pénzbeli ellátás
882118 Kiegészítő gyermekvédelmi támogatás
882119 Óvodáztatási támogatás
882121 Helyi eseti lakásfenntartási támogatás        
882122 Átmeneti segély
882123 Temetési segély
882124 Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
882125 Mozgáskorlátozottak közlekedési támogatása
882129 Egyéb önkormányzati eseti pénzbeli ellátások        
882201 Adósságkezelési szolgáltatás
882202 Közgyógyellátás
882203 Köztemetés
889922 Házi segítségnyújtás
890216 Önkormányzati ifjúsági kezdeményezések és programok, valamint támogatásuk
890222 Idősügyi önkormányzati kezdeményezések, programok, valamint támogatásuk
890411 Hátrányos helyzetű kistérségek speciális komplex felzárkóztató programjai
890441 Közcélú foglalkoztatás
890442 Közhasznú foglalkoztatás
890443 Közmunka
890506 Egyházak közösségi és hitéleti tevékenységének támogatása

890509 Egyéb m.n.s. közösségi, társadalmi tevékenységének támogatása

890603 Szakszervezeti tevékenység támogatása

910123 Könyvtári szolgáltatások
910502 Közművelődési intézmények, közösségi szinterek működtetése
960302 Köztemető-fenntartás és működtetés
[1]

Módosította az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[2]

Beiktatta az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[3]

Módosította az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[4]

Hatályon kívül helyezte az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[5]

Módosította a 7/2014.(II.28.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2014. március 1-jétől.

[6]

Módosította a 7/2014.(II.28.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2014. március 1-jétől.

[7]

Módosította az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[8]

Hatályon kívül helyezte az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[9]

Hatályon kívül helyezte az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[10]

Módosította az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[11]

Módosította az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[12]

Módosította az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[13]

Az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelettel hatályon kívül helyezett szövegrész. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[14]

Módosította az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[15]

Módosította az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[16]

Módosította az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[17]

Módosította az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[18]

Módosította az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[19]

Módosította az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[20]

Beiktatta a 18/2011.(IX.28.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2011. szeptember 29-étől.

[21]

Módosította az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[22]

Hatályon kívül helyezte az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[23]

Hatályon kívül helyezte az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[24]

Módosította az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől

[25]

Módosította az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[26]

Módosította az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[27]

Módosította az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[28]

Módosította az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[29]

Módosította az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[30]

Módosította az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[31]

Hatályon kívül helyezte az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[32]

Hatályon kívül helyezte az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[33]

Hatályon kívül helyezte az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[34]

Hatályon kívül helyezte az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[35]

Módosította az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[36]

Hatályon kívül helyezte az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.

[37]

Módosította az 5/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. július 1-jétől.