Szuhogy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (IX. 29.) önkormányzati rendeletének indokolása

az Önkormányzat által biztosított személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról és az ellátásért fizetendő térítési díjról

Hatályos: 2021. 10. 01

az Önkormányzat által biztosított személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról és az ellátásért fizetendő térítési díjról

Részletes indokolás

Az 1–8. §-hoz

A szociális ellátásokért fizetendő intézményi térítési díjak mértéket a 4/2015.(II.27.) önkormányzati rendelet szabályozza.

Amint arról a 2021. augusztus 17-én tartott rendkívüli testületi ülésen tájékoztatást adtam, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal szakmai segítségnyújtással élt a rendelet célvizsgálata során tapasztaltakkal összefüggésben, melyet a Képviselő-testülettel ismertettem.

A szakmai segítségnyújtásban foglaltak alapján a rendelet bevezető részében az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésének feladatkörként történő megjelölése a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009.(XII.14.) IRM rendelet (a továbbiakban: Jszr.) 55. § (5) bekezdésébe ütközik, mely szerint az önkormányzati rendelet bevezető részének a megszövegezésekor az önkormányzat feladatköreként az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés megfelelő pontját, a helyi önkormányzatokról szóló törvénynek a feladatkört megállapító rendelkezését vagy más törvénynek a feladatkört megállapító rendelkezését kell feltüntetni. Az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdése eredeti jogalkotói hatáskört jelöl. A feladatkör megjelölése helyesen: a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontja.

A Jszr. 55. § (1) bekezdése egyértelműen rögzíti, hogy a rendeletalkotásra felhatalmazást adó rendelkezés után meg kell jelölni azt a feladatkört megállapító jogszabályi rendelkezést, amely alapján a jogszabályt kiadják. Ennek alapján az önkormányzati rendelet megalkotásakor a bevezető részben elsőként a felhatalmazó rendelkezések, ezt követően a feladatkör megjelölése a kógens módon előírt követelmény.

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 62. § (2) bekezdése alapján a szociális étkeztetés jogosultsági feltételei részletes szabályait a települési önkormányzat rendeletben határozza meg, mely a vizsgált rendeletben nem került szabályozásra.

Az Sztv. 92. § (2) bekezdése értelmében a fenntartó rendeletben szabályozza:

a) az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodás formáit;

b) az önkormányzat által biztosított ellátás igénybevételére irányuló kérelem benyújtásának módját;

c) azt, hogy az intézményvezető milyen esetekben köteles külön eljárás nélkül ellátást nyújtani;

d) azt, hogy külön eljárás keretében milyen esetekben biztosítható ellátás;

e) az ellátás megszüntetésének eseteit és módjait,

f) a személyes gondoskodásért fizetendő térítési díjak mértékét, a fizetésre kötelezettek körét, a térítési díj csökkentésének, illetve elengedésének esetei és, módjait;

g) az intézményvezető és az ellátást igénybe vevő között kötendő megállapodással összefüggő kérdéseket;

A rendelettel szemben támasztott jogszabályszerkesztése követelmények érvényre juttatása miatt szükséges a rendelet bevezető részének módosítása.

Az előterjesztett rendelet tervezet hatályon kívül helyezi a vizsgált 4/2015.(II.27.) önkormányzati rendeletet és tartalmazza az Sztv. 62. § (2) bekezdésében, valamint az Sztv. 92. § (2) bekezdésében meghatározott valamennyi rendeleti tartalmi követelményt.

A Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III.13.) IM rendelet (a továbbiakban: IM. rendelet) 20. § alapján jogszabályban meghatározott kivétellel a Nemzeti Jogszabálytárban kell közzétenni az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó, a megalkotását megelőzően rendelkezésre álló, végső előterjesztői indokolást. Az IM. rendelet 21. § (2) bekezdése értelmében - az ott meghatározott körülmények fennállása esetén - az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó indokolást a jogszabály előkészítőjének az indokolásban kifejtett, erre vonatkozó álláspontja alapján nem kell közzétenni.