Abaújkér Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015.(II.27.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatás és szociális ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2018. 10. 26- 2020. 02. 20

Abaújkér Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015.(II.27.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatás és szociális ellátások helyi szabályairól

2018.10.26.

Abaújkér Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1)-(2) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés d) és g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed az Abaújkér községben lakóhellyel rendelkező és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. §-ában meghatározott személyekre.

(2) A rendelet hatálya alá tartozó szociális ellátások fedezetét az önkormányzat éves költségvetésében kell tervezni.

2. Eljárási rendelkezések

2. § A szociális ellátásra való jogosultság megállapítására a Szt. rendelkezéseit az e rendeletben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.

3. § Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások iránti kérelmek közül a lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás, a temetési segély és a köztemetés elbírálása a polgármester hatáskörébe tartozik.

4. § (1) A képviselő-testület hatáskörébe tartozó ellátások esetén a kérelmeket a Boldogkőváraljai Közös Önkormányzati Hivatal Abaújkéri Kirendeltségén (3882 Abaújkér, Rákóczi u. 26.) (a továbbiakban: KÖH) kell benyújtani.

(2) Szóban előterjesztett kérelemről jegyzőkönyvet kell felvenni.

(3) Szociális ellátás megállapításának hivatalbóli kezdeményezésére jogosult:

a) helyi önkormányzati képviselő,

b) polgármester,

c) jegyző.

5. § (1) A KÖH a szociális ellátásokra vonatkozó kérelmeket és a hivatalból indult eljárásokat környezettanulmány felvételével támasztja alá az Szt. 10. § (6) bekezdése alapján és a hatáskörrel rendelkező szerv elé terjeszti elbírálásra.

(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni, ha az igénylőnél a tárgyévben már készült környezettanulmány, vagy a kérelmező életkörülményei hivatalból ismertek és az igénylő életkörülményeiben lényeges változás nem feltételezhető.

(3) A kérelemhez csatolni kell az igénylő és a családjában élők havonta rendszeresen mérhető jövedelméről a kérelem benyújtását megelőző egyhavi nettó, egyéb jövedelemnél pedig a kérelem benyújtását megelőző 12 havi nettó jövedelemre vonatkozó igazolást, vagy nyilatkozatot.

(4) A nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni.

(5) Egyéb forrásból származó jövedelem esetén – különösen ingatlan-, üdülő-, lakás hasznosítása, alkalmi munka – személyes nyilatkozatot mellékelnek.

(6) A hivatalból indult eljárásoknál a nyilatkozatokat az ügyféltől, az eljárás megindításától számított 15 napon belül kéri be a KÖH.

(7) Amennyiben az igénylő vagy családja jövedelme kizárólag vagy túlnyomórészt vállalkozásból vagy vagyonhasznosításból származik, illetve kétség merül fel a nyilatkozat valódisága tekintetében, úgy a KÖH beszerzi az illetékes NAV igazolását a jövedelemadó alapra vonatkozóan.

6. § Személyes gondoskodást nyújtó ellátás iránti kérelmeket az Abaújszántó és Térsége Szociális- és Gyermekjóléti Alapellátási Társulás fenntartásában működő Abaújszántói Gondozási Központhoz kell benyújtani. A kérelmek elbírálása az intézményvezető hatáskörébe tartozik.

7. § (1) Kérelmező létfenntartását veszélyeztető körülmények fennállása esetén a szociális ellátás bizonyítási eljárás nélkül az igénylő nyilatkozata alapján is megállapítható.

(2) A 7. § (1) bekezdésében rögzített esetben a KÖH a határozat kiadását követő 15 napon belül helyszíni ellenőrzéssel vizsgálja meg a nyilatkozatok valódiságát. A jegyző az esetlegesen jogtalanul felvett összeg visszafizettetésére a hatáskör gyakorlójának 8 napon belül javaslatot tesz.

8. § (1) A rendszeres pénzbeli ellátásokat utólag minden hónap 5. napjáig kell folyósítani a 63/2006.(III.27.) Kormányrendelet 6. § (1) bekezdése alapján, postai utalással, lakossági folyószámlára utalással, közüzemi vállalatokhoz, intézményekhez történő utalással, vagy házi-pénztári kifizetéssel.

(2) Az igénylő rendkívüli élethelyzetére tekintettel a polgármester jogosult az ellátás azonnali készpénzben való kifizetésének engedélyezésére. Erről a képviselő-testületet – soron következő ülésén – tájékoztatni kell.

II. Fejezet

Szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások

3. Települési támogatás

9. § (1) Települési támogatásban részesíthető a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásokhoz történő hozzájárulással az a személy, akinek

a) a megélhetését veszélyezteti az általa lakott lakás fenntartása, és

b) a családjában az egy főre számított havi jövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb

összegének 150 %-át, egyedülálló esetében annak 200 %-át.

(2) A települési támogatás a lakhatást szolgáló ingatlannal kapcsolatos közszolgáltatások költségeihez nyújt támogatást.

(3) A települési támogatás egy hónapra jutó összege a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének

a) 20%-a a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 50 %-át el nem érő egy főre jutó jövedelem esetén,

b) 15 %-a a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 100 %-át el nem érő egy főre jutó jövedelem esetén,

c) 10 %-a a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át el nem érő egy főre jutó jövedelem esetén,

d) 5 %-a a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át el nem érő egy főre jutó jövedelem esetén

azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

(4) A települési támogatást csak az adott költségvetési év végéig lehet megállapítani.

(5) A települési támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(6) A települési támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában kell nyújtani.

(7) A települési támogatásra való jogosultság feltétele, hogy a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja lakókörnyezetének rendezettségét biztosítsa, melynek keretében köteles:
a) az általa életvitelszerűen lakott lakást, házat rendeltetésszerűen használni, azt folyamatosan tisztán tartani, állagát megóvni,
b) az a) pontban foglalt lakáshoz, házhoz tartozó udvart, kertet rendben, higiénikus állapotban tartani, az ott található szemetet, lomot jogszerű módon eltávolítani, a gyomnövényeket, füvet rendszeresen lekaszálni, a szomszédos ingatlanra átnyúló ágakat levágni,
c) az a) pontban meghatározott ingatlan előtti járda, közterület, vizesárok és áteresz rendezettségéről, tisztán tartásáról folyamatosan gondoskodni, a füvet lekaszálni, télen a síkosság mentesítését elvégezni.
(8) A (7) bekezdésben megállapított feltételek hiányában a feltételek teljesítésére a kérelmezőt, illetve a jogosultat megfelelő, legalább ötnapos határidő tűzésével a jegyzőnek – az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével – fel kell szólítania. Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult a feltételeknek a felszólítás ellenére sem tesz eleget, a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni.

10. § Települési támogatás biztosítható továbbá

(1) Átmenetileg nehéz anyagi helyzetbe került személy, vagy család kiadásainak mérséklésére, amennyiben a kiadások olyan mértékűek, hogy azok veszélyeztetik a személy, vagy a család megélhetésének biztonságát, vagy életkörülményeire tekintettel támogatásra szorul.

(2) Eseti gyógyszerkiadás mérséklésére különösen

a) azon személyek kiadásainak csökkentésére, akik nem rendszeres jelleggel, de esetenként egy-egy betegség

miatt jelentkező magas gyógyszer, gyógyászati segédeszköz kiadást, jövedelmi helyzetük miatt nem képesek
megfizetni, vagy
b) azon családok támogatására, amelyekben az egyes családtagok eseti gyógyszer és
gyógyászati segédeszköz mértéke együttesen olyan nagymértékű, hogy nem képesek viselni és
közgyógyellátásban nem részesülnek.
(3) Kamatmentes kölcsönként.

11. § (1) A képviselő-testület települési támogatást kamatmentes kölcsön formájában is nyújthat az alábbi esetekben:

a) elemi kár esetén a lakás és a berendezési tárgyak helyreállítására vagy pótlására,

b) tartós betegség esetén megélhetésre,

c) temetési költség fedezésére.

(2) Települési támogatásként megállapított kamatmentes kölcsön visszafizetési ideje legfeljebb egy év, amely időtartama alatt havi egyenlő mértékben kell a kölcsönt visszafizetni.

(3) Háromhavi törlesztő részlet befizetésének elmulasztása esetén a teljes kamatmentes kölcsönt 15 napon belül egy összegben a mindenkori késedelmi kamattal növelten kell visszafizetni.

12. § (1) A 10. § (1), (2) bekezdései alapján települési támogatás akkor nyújtható, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300%-át.

(2) A 10. § (2) bekezdésében biztosítható támogatási forma iránti igény további feltétele, hogy az igazolt gyógyszer és gyógyászati segédeszköz költsége esetenként érje el a 7.000.-Ft-ot.

4. Rendkívüli települési támogatás

13. § (1) A képviselő-testület az e rendeletben meghatározottak szerint nyújt rendkívüli települési támogatást átmeneti jelleggel a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő családok és személyek részére.

(2) a) rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni, ha a kérelmező

aa) bűncselekmény sértettjeként anyagi segítségre szorul, vagy
ab) családját elemi csapás érte
ac) 15 napot meghaladó tartós kórházi kezelésre szorul,
ad) súlyos, maradandó egészségkárosodással járó közlekedési balesetet szenved,
ae) egyéb hirtelen bekövetkező, előre nem várt családi tragédia elszenvedője
af) családjában haláleset következik be
b) létfenntartási gondnak kell tekinteni, ha a kérelmező
ba) megélhetése valamilyen előre nem látható esemény bekövetkezése során, igazolt módon veszélyeztetve van,
bb) olyan - kérelmezőnek fel nem róható okból bekövetkezett - váratlan anyagi kiadás jelentkezik, amely veszélyezteti létfenntartásának biztosítását.

14. § (1) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra jogosult az a személy, akinek jövedelme, illetőleg akinek családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300%-át.

(2) Az eltemettetés költségeihez való hozzájárulásként biztosított települési támogatás 10.000.-Ft.

(3) A helyben szokásos legalacsonyabb temetési költség 100.000.-Ft.

(4) Nem állapítható meg az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra tekintettel települési támogatás annak, akinek tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződés alapján kötelessége az elhunyt eltemettetése.

(5) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra tekintettel a települési támogatás iránti kérelmet a haláleset anyakönyvezését követő 30 napon belül lehet benyújtani.

III. Fejezet

Szociális rászorultságtól függő természetbeni ellátások

5. Köztemetés

15. § (1) Abaújkér Község Önkormányzata költségvetésének terhére biztosított köztemetés költségeinek megfizetésére az Szt. alapján az eltemettetésre köteles személy utólagosan kötelezhető.

(2) Különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén részben vagy egészben mentesíthető az eltemettetésre köteles személy a köztemetés költségeinek megtérítése alól, amennyiben a mentesítésre vonatkozóan kérelmet terjeszt elő, továbbá családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át nem haladja meg.

16. § (1) A polgármester a köztemetés költségeinek visszafizetésére az eltemettetésre köteles személy részére maximum tizenkét havi részletfizetési lehetőséget biztosíthat.

(2) Az első részlet visszafizetésének határideje a részletfizetést megállapító határozat jogerőre emelkedését követő hónap 15.

IV. Fejezet

Szociális szolgáltatások

17. § (1) Az önkormányzat az alábbi szociális alapszolgáltatásokat biztosítja:

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

c) családsegítés

d) tanyagondnoki szolgálat

(2) A 17. § (1) bekezdés b-c) pontjában meghatározott alapszolgáltatásokat az Abaújszántó és Térsége Szociális- és Gyermekjóléti Alapellátási Társulás útján biztosítja.

6. Étkeztetés

18. § Az ellátással kapcsolatos eljárási kérdéseket és a szolgáltatás igénybevételéért fizetendő térítési díjakat Abaújkér Község Önkormányzata Képviselő-testületének önkormányzati rendelete szabályozza.

7. Házi segítségnyújtás

19. § (1) A házi segítségnyújtás feladatainak ellátása során a Szt. 63. §-a és az 1/2000.(I.7.) SzCsM rendelet 25. §-ában foglaltak az irányadók.

(2) Az ellátással kapcsolatos eljárási kérdéseket és a szolgáltatás igénybevételéért fizetendő térítési díjakat Abaújkér Község Önkormányzata Képviselő-testületének önkormányzati rendelete szabályozza.

8. Családsegítés

20. § (1) A családsegítés során a Szt. 64. § (2)-(5) bekezdésben meghatározottak szerint kell eljárni.

(2) A családsegítés feladatok ellátásáról megállapodás szerint az Abaújszántó és Térsége Szociális- és Gyermekjóléti Alapellátási Társulás köteles gondoskodni.

V. Fejezet

Záró rendelkezések

21. § (1) Ez a rendelet 2015. március 1-jén lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Abaújkér Község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális ellátásokról és a gyermekvédelem helyi szabályairól szóló 12/2013. (XII.12.) önkormányzati rendelete.