Sajópálfala Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (XI. 11.) önkormányzati rendelete

A helyi iparűzési adóról szóló 8/2015. (IX. 21.) rendelet módosításáról

Hatályos: 2026. 01. 01- 2026. 01. 02

Sajópálfala Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (XI. 11.) önkormányzati rendelete

A helyi iparűzési adóról szóló 8/2015. (IX. 21.) rendelet módosításáról

2026.01.01.

[1] Sajópálfala Község Önkormányzatának Képviselő-testülete elismeri, hogy a háziorvosi és védőnői alapellátás a helyi közösség egészségi állapotának megőrzése és a lakosság alapvető egészségügyi ellátáshoz való hozzáférése szempontjából kiemelt közérdekű feladat. A településen működő háziorvosok és védőnők tevékenysége a közszolgáltatások folyamatosságának és minőségének biztosításához nélkülözhetetlen. Az önkormányzat a helyi egészségügyi alapellátás fenntartásának és ösztönzésének elősegítése érdekében indokoltnak tartja, hogy a kisvállalkozási szinten működő, korlátozott adózási képességű praxisok részére iparűzési adómentességet biztosítson. A szabályozás célja, hogy a helyi adóztatás keretein belül támogatást nyújtson az alapellátásban közreműködő egészségügyi szolgáltatók működési feltételeinek javításához, a közérdekű feladatok ellátásának elősegítéséhez, az Európai Unió jogával összhangban.

[2] Sajópálfala Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 1. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 13. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:

1. § A helyi iparűzési adóról szóló 8/2015. (IX. 21.) önkormányzati rendelet „Az adó mértéke” alcíme a következő 4/A. §-sal egészül ki:

„4/A. § (1) Mentes az adó megfizetése alól az a háziorvos, védőnő vállalkozó, vagy háziorvos, védőnő vállalkozás akinek, vagy amelynek vállalkozási szintű iparűzési adóalapja az adóévben a 20 millió forintot nem haladja meg.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott adómentesség formájában nyújtott támogatás csekély összegű támogatásnak minősül, amelyet kizárólag az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1407/2013/EU bizottsági rendelet (HL L 352, 2013. 12.24. 1.o) (a továbbiakban 1407/2013/EU bizottsági rendelet) szabályai alapján lehet nyújtani.

(3) A kedvezményezett az adómentesség következtében megszerzett előnyt – az használhatja az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 1. cikkének (1) bekezdésében meghatározott kivételek szerinti célokra, továbbá – az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikk (2) bekezdésének megfelelően – közúti kereskedelmi árufuvarozás ellenszolgáltatás fejében történő végzése céljából teherszállító jármű vásárlására.

(4) A kedvezményezettnek az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 5. cikkének (1) bekezdése figyelembevételével – az ott meghatározott feltételek teljesítésének megállapítására alkalmas módon – nyilatkoznia kell a részére a támogatás odaítélésének évében és az azt megelőző két pénzügyi évben nyújtott csekély összegű támogatások támogatástartalmáról. (A nyilatkozatot a rendelet 1. melléklete tartalmazza)

(5) A kedvezményezett és az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdése szerinti, egy és ugyanazon vállalkozás részére a folyó pénzügyi évben, valamint az azt megelőző két pénzügyi év során az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján odaítélt csekély összegű támogatások bruttó támogatástartalma tagállamonként nem haladhatja meg a 200.000 eurónak, közúti kereskedelmi árufuvarozás fejében végző vállalkozások esetében a 100.000 eurónak megfelelő forintösszeget, figyelembe véve az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikkének

(6) és (9) bekezdését is. [Az átváltásnál az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 35. §-a alapján kell eljárni.]

(7) Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján nyújtott csekély összegű támogatás az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének az általános gazdasági érdekű szolgáltatást nyújtó vállalkozások számára nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2012. április 25-i 360/2012/EU bizottsági rendeletnek (HL L 114., 2012.4.26., 8. o.) megfelelően nyújtott csekély összegű támogatással a 360/2012/EU bizottsági rendeletben meghatározott felső határig halmozható. Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet szerinti csekély összegű támogatás más csekély összegű támogatásokról szóló rendeleteknek megfelelően nyújtott csekély összegű támogatással az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikkének (2) bekezdésében meghatározott felső határig halmozható.

(8) A csekély összegű támogatás nem halmozható azonos támogatható költségek vonatkozásában vagy azonos kockázatfinanszírozási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatással, ha a támogatások halmozása túllépi bármely csoportmentességi rendeletben vagy a Bizottság által elfogadott határozatban az egyes esetek meghatározott körülményeire vonatkozóan rögzített maximális intenzitást vagy összeget.

(9) A kedvezményezettnek a támogatáshoz kapcsolódó iratokat az odaítélést követő 10 évig meg kell őriznie, és a támogatást nyújtó ilyen irányú felhívása esetén a támogatott köteles azokat bemutatni. A csekély összegű támogatási jogcímen nyújtott támogatásokról az Európai Bizottság kérésére 20 munkanapon belül információt kell szolgáltatni.””

2. § Ez a rendelet 2026. január 1-jén lép hatályba.