Sajópálfala Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2021. (V. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása
SAJÓPÁLFALA KÖZSÉG önkormányzata képviselő-testületének 3/2021. (V.27.) önkormányzati rendelete a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról
Hatályos: 2021. 05. 31SAJÓPÁLFALA KÖZSÉG önkormányzata képviselő-testületének 3/2021. (V.27.) önkormányzati rendelete a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról
Részletes indokolás
Az 1–5. §-hoz
I.
BEVEZETŐ[1]
Sajópálfala Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 2020. február 15.-én fogadta el az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló rendeletét, ami a költségvetés végrehajtásának időszakában többször módosításra került. A képviselő-testület folyamatosan tájékozódott az időarányos teljesítésekről.
Sajópálfala lakosainak száma 2020. január 1-jén 724 fő volt.
Az önkormányzat 2020-ban felhalmozásra és felújításra összességében 3.738.666 Ft-tal fordított többet, mint 2019-ben. A felhalmozási jellegű kiadásoknál csak néhány beruházás fejeződött be, néhány beruházás áthúzódik 2021-re.
A Képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését 119.501.813 Ft fogadta el.
A beszámolási időszakban nem vettünk fel fejlesztési célú hitelt.
Az önkormányzat a forráshiányt a kiadási megtakarításokkal, csökkentésekkel, illetve az elért többletbevételekkel ellentételezte.
A 2020. évi költségvetésünket az előző évekhez hasonlóan a kiadások csökkentése és a kényszerű takarékosság jellemezte.
A kiadások lehetséges csökkentésével, átütemezésével sikerült a fizetőképességet biztosítani.
Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek az éves beszámolási kötelezettségnek eleget tettek, melyek továbbítása a MÁK felé megtörtént.
A hivatal az intézmények vonatkozásában a kötelező számszaki egyezőséget felülvizsgálta és azt dokumentálta.
A 2020. évben az Önkormányzat pénzügyi helyzetét az Állami Számvevőszék ellenőrizte. Az ellenőrzésről készült jelentést a Képviselő-testület megtárgyalta, azt elfogadta. Az intézkedési tervben meghatározott feladatok a következő képen teljesültek/nem teljesültek: (felsorolás)
II.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt indoklások[2]
Az önkormányzat költségvetési mérlege, pénzeszközök változása
Az önkormányzat pénzkészlete (bankszámlák, pénztárak) 2020. január 1-jén 39.112.469
Ft volt. Bevételként 157.487.180 Ft került elszámolásra. Az év folyamán 163 322 982 Ft kifizetését követően a 2020. december 31-i záró pénzkészlet 33 276 667 Ft.
Többéves kihatással járó döntések
A többéves kihatással járó döntésekből származó működési és felhalmozási célú kötelezettségek összege 0 Ft. A működési célú kötelezettségek az előző évekről áthúzódó kötelezettségek.
Az önkormányzat hitelállománya összesen 2020. december 31-én 0 Ft.
A beruházásoknál és a felújításoknál a 2020. évre áthúzódó és megvalósuló feladatokat és munkákat mutattuk ki.
Az önkormányzatnak 2020. december 31. napjával nem volt kezességvállalása, a korábbi évek kezességvállalásai a fizetési kötelezettségek teljesítése miatt megszűntek. Kezességvállalás érvényesítésére nem került sor.
Közvetett támogatások
A közvetett támogatások tényleges összege 0 Ft.
Adósság állomány alakulása
Az intézmények 2020. évi utolsó finanszírozására 2020. december 23- án került sor, melyből az eddig beérkezett 2020. évi fizetési határidejű számláikat egyenlítették ki. Ezt követően még érkeztek 2020. évi fizetési határidejű számlák (melyek 2020. december hónapban kifizetésre kerültek).
Vagyoni helyzet alakulása
Az önkormányzat eszközeinek értéke 2020. december 31-én 485.734.930 Ft, mely 5 %-kal (25.944.487 Ft-tal) csökkent az előző évhez képest.
Az immateriális javak állománya 278.322 Ft-tal csökkent a 2018. december 31-i adathoz viszonyítva, mely a Polgármesteri Hivatalnál és az intézményeknél a vásárolt szoftverek és vagyoni értékű jogok aktiválása miatt keletkezett.
A tárgyi eszközök állománya 448.654.298 Ft. 3 %-os csökkenést mutat, melynek oka, hogy önkormányzati szinten a tárgyévben elkezdett beruházások áthúzódnak a 2021-es évre..
A befektetett pénzügyi eszközök az elmúlt évhez képest nem változott, 50.000 Ft.
A csökkenés következett be a pénzeszközöknél, melynek év végi állománya 33.069.379 Ft.
A követelések vonatkozásában változás nem tapasztalható.
Az önkormányzat intézményei és a Polgármesteri Hivatalnál az érték nélkül nyilvántartott eszközök állományát (0-ra leírt használatban lévő és használaton kívüli eszközök) kimutatták.
A 2020. évi költségvetési rendeletben megfogalmazott célok a végrehajtás során szükségessé vált módosításokkal együtt teljesültek. A fejlesztések eredményeként a működés takarékosabbá vált, a szolgáltatások színvonala emelkedett. 2020-ban több Képviselő-testületi döntés is a szigorú, takarékos és ésszerű gazdálkodást helyezte az előtérbe, pl.:
vagyonrendelet módosítása,
csak azon beruházások, felújítások engedélyezése, melyek végrehajtása nem okozott likviditási gondot az önkormányzat gazdálkodásában,
stb.
A fenntartható fejlődés érdekében, 2021-ban folyamatosan elemeznünk kell a gazdasági folyamatokat, figyelembe véve az önkormányzat erre irányuló döntéseit.
A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet (továbbiakban: Bkr.) 11. § (2a) bekezdése értelmében az önkormányzat valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles az éves költségvetési beszámolóval együtt a Bkr. 1. melléklete szerinti vezetői nyilatkozatot a polgármesternek megküldeni. A költségvetési szervek vezetői ennek a kötelezettségüknek eleget tettek. A vezetői nyilatkozatok a zárszámadási rendelet tervezet mellékletét képezik.[3]
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a zárszámadási rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.
A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:
Társadalmi, gazdasági, hatások
A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását (fejlesztések, intézmények átalakítása, stb.). A szociálisan rászoruló társadalmi rétegek támogatásában előrelépés történt (étkeztetés, önkormányzati lakások bérbeadása, stb).
A rendeletben foglaltak végrehajtásának költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.
Környezeti és egészségügyi következmények
A 2020. évben az orvosi rendelő felújítását végezte el az önkormányzat, így a település egészségügyi ellátása korszerű körülmények között folytatódhat a következő években. Az önkormányzat Környezetvédelmi Programjának 2020. évre tervezett részei nem valósultak meg, mert a tervezett európai uniós forrásokból nem részesültünk.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.
A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.
A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.
[1] A szövegezés csak mintául szolgál!
[2] A szövegezés csak mintául szolgál!
[3] Beiktatta a 187/2016. (VII.13.) Korm. rendelet 6. §-a. Hatályos 2016. október 1-jétől.