Négyes Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2014. (II.4.) önkormányzati rendelete

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról

Hatályos: 2014. 03. 01- 2015. 06. 03

Négyes Község Önkormányzatának Képviselő testülete

1/2014.(II.04.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról



Négyes Község Önkormányzatának Képviselő testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. 1.§ (2) bekezdésében, 10.§ (1) bekezdésében, 32.§ /3/ bekezdésében, 33.§ /7/ bekezdésében, 37/A.§ /3/ bekezdésében, 48.§ /4/ bekezdésében, 92.§ /1/ bekezdése a./ pontjában, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18.§ /2/ bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§ /1/ bekezdés 8.pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a követezőket rendeli el:


I. Fejezet


Általános rendelkezések


1.§


A rendelet hatálya a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szoc. tv.) 3.§ /1/-/3/ bekezdése szerinti, valamint a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 4.§ /1/ bekezdése szerinti jogosultakra terjed ki.

2.§


(1) A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeli és természetbeni szociális ellátás, valamint személyes gondoskodás nyújtható.


(2) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a Képviselő testület


            a) pénzbeli ellátásként

                        aa) aktív korúak ellátását,

                        ab) önkormányzati segélyt,

                        ac) beiskolázási segélyt.


            b) természetbeni ellátásként

                        önkormányzati segélyt,


            c) személyes gondoskodásként

                        ca) étkeztetést,

                        cb) családsegítést

                        cc) falugondnoki szolgáltatást.

                       

(együtt: szociális ellátások) állapít meg, külön jogszabályban, valamint az e rendeletben meghatározott feltételek szerint.


(3) A Képviselő testület hatáskörét

           

            a) az önkormányzati segély,

b) beiskolázási segély,

c) étkeztetés

            ellátások esetében a polgármesterre átruházza.

3.§


(1) E rendeletet a Szoc. tv-el, a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27.) Kormányrendelettel (továbbiakban: Vhr.), az egyes pénzbeli szociális ellátások elszámolásának szabályairól szóló 62/2006.(III.27.) Kormányrendelettel, a Gyvt -vel, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvénnyel együtt kell alkalmazni.


(2) A szociális ellátások megállapítása iránti kérelmet az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon kell benyújtani. A kérelem – ha e rendelet eltérő szabályt nem állapít meg – egész évben folyamatosan benyújtható írásban, vagy személyesen a Mezőkövesdi Közös Önkormányzati Hivatal Tiszai Kirendeltségén - 3463 Négyes, Rákóczi út 45. – (a továbbiakban: Hivatal).


4.§


(1) A kérelem elbírálásához az eljáró hatóság köteles bekérni a Szoc. tv-ben, a Vhr -ben, valamint a jelen rendeletben meghatározott iratokat.


(2) A szociális ellátások megállapítására a jövedelem számításáról irányadó időszakra a Szoc. tv. 10.§ (2) – (5) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.


(3) A kérelmező által benyújtott jövedelemnyilatkozathoz minden esetben csatolni kell a jövedelem valódiságát igazoló iratokat.


(4) A jövedelmet


a) a munkabérről, munkáltató által fizetett táppénzről a munkáltató által kiállított jövedelemigazolás vagy munkabér jegyzék,


b) vállalkozó vagy őstermelő esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelemről a Nemzeti Adó és Vámhivatal igazolása és a tárgyévben elért jövedelemről nyilatkozat,


c) álláskeresési támogatás esetén a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Mezőkövesdi Járási Hivatalának Mezőkövesdi Munkaügyi Kirendeltsége megállapító határozata és a kérelem benyújtását megelőző havi ellátás összegét igazoló szelvény, vagy bankszámlakivonat,


d) nyugdíj, nyugdíjszerű  rendszeres pénzellátás és árvaellátás esetén a kérelem benyújtását megelőző havi igazolószelvény (nyugdíjösszesítő) bankszámlakivonat,


e) a gyermekgondozási támogatások esetében a kérelem benyújtását megelőző havi összegről szóló szelvény vagy bankszámlakivonat,


f) a gyermektartásdíj esetén a kérelem benyújtását megelőző havi postai feladóvevény, vagy bankszámlakivonat, vagy az összeg átadásáról szóló és büntetőjogi felelősség tudatában tett nyilatkozat,

           

g) a magasabb összegű családi pótlékra való jogosultságot igazoló szakorvosi igazolás,


h) a házasság felbontását, gyermekelhelyezést megállapító bírósági végzés, vagy a gyermekelhelyezésről és gyermektartásdíjról szóló szülői egyezségről kiállított irat,


i) ösztöndíj és egyéb juttatások esetén az oktatási intézmény által kiállított igazolás,


j) nem havi rendszerességgel szerzett jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett egyhavi átlagról szóló nyilatkozat,


k) amennyiben a kérelmező, közeli hozzátartozója vagy a háztartásban életvitelszerűen vele együtt lakó más személy rendszeres jövedelemmel nem rendelkezik, úgy az erről szóló nyilatkozat,


l) egyéb jövedelmek esetén a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozat


(a továbbiakban együtt: jövedelemigazolás) igazolja.


5. §


(1) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek az eljáró hatóság nyilvántartásában fellelhetőek.


(2) Az eljáró hatóság a döntését a benyújtott kérelem és annak mellékletei alapján hozza meg. Szükség esetén környezettanulmányt kell készíteni, továbbá a kérelmező kötelezhető arra, hogy saját, valamint családja vagyoni viszonyairól a Vhr. 1. melléklete szerinti vagyonnyilatkozaton nyilatkozzék.


6. §


Az e rendelet által alkalmazott  fogalmak értelmezésére a Szoc. tv. 4. §-ában, a Gyvt. 5. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.


II. Fejezet

Pénzbeli ellátások


Aktív korúak ellátása


7. §


(1) Az aktív korúak ellátása megállapítására a Szoc. tv. 33-37/B. §-ok rendelkezéseit kell alkalmazni.


(2) Az aktív korúak ellátását kérelmező személy a jogosultság egyéb feltételeként köteles lakókörnyezetének rendben tartására az alábbiak szerint:


a) az általa lakott ingatlan udvarán valamint a lakásban egy-egy db. szeméttároló edény elhelyezése és rendeltetésszerű használata,


b) a lakóházhoz tartozó udvar, kert rendben tartása, különös tekintettel az  esetlegesen ott található  szemét és lom eltávolítására,


c) az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése,


d) az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), vízelvezető ároknak, a járda melletti zöld sáv úttestig terjedő teljes területének a gondozása, tisztán tartása, szemét- és gyommentesítése, 


e) a lakás rendeltetésszerű használata az alábbiak szerint:

ea) a lakás folyamatos tisztán tartása, takarítása,

eb) vizes helyiség és illemhely rendeltetésszerű használata, rendszeres takarítása, fertőtlenítése,


f) az ingatlan, valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése.


(3)A kérelmező köteles a (2) bekezdésben felsorolt állapotot a jogosultság megállapítását követően is fenntartani, illetve felhívásra a lakókörnyezet rendben tartását teljesíteni.


(4) A (2) és (3) bekezdés szerinti kötelezettségek teljesítését a képviselő-testület a Hivatal bevonásával ellenőrzi.


(5) A jegyző rendszeres szociális segélyt állapít meg a Szoc. tv. 37. (1) bekezdés a) – c) pontjában foglaltakon túl annak az aktív korúak ellátására jogosult személynek is, akit a foglalkozás-egészségügyi vizsgálatot végző szakorvos a munkaköri alkalmassági vizsgálat eredményeként munkavégzésre „nem alkalmas”- nak minősít.


8. §


 (1) Az aktív korúak ellátására jogosult, rendszeres szociális segélyben részesülő személyek – az egészségkárosodott személyek kivételével – együttműködésének intézményi feltételeiről az önkormányzat a Mezőkövesdi Kistérségi Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat útján gondoskodik.


(2) Az az aktív korúak ellátására jogosult személy, aki az ellátásra való jogosultság kezdő napján az Szt. 37. § (1) bek. a)-c) pontjaiban foglaltak valamelyikének megfelel, vagy

       a) aki családjában beteg hozzátartozót ápol vagy felügyel, és ápolási díjra nem jogosult, feltéve, hogy a háziorvos igazolja a betegség fennállását, és az ápolás felügyeletét, szükségességét, 

       b) aki a foglalkozás-egészségügyi szakvizsgával rendelkező orvos igazolása szerint – egészségromlása, vagy mentális állapota miatt – munkavégzésre korlátozottan alkalmas, vagy nem alkalmas,

       c) aki veszélyeztetett terhes, és ezt szakorvos által igazolja

a rendszeres szociális segély folyósításának feltételeként – az egészségkárosodott személy kivételével – köteles együttműködni a Mezőkövesdi Kistérségi Szociális és Gyermekjóléti Szolgálattal.


(3) Az együttműködésre kötelezett személy

a) az együttműködésre kijelölt szervnél nyilvántartásba veteti magát,

b) a beilleszkedést segítő programról írásban megállapodik az együttműködésre kijelölt szervvel,

c) teljesíti a beilleszkedését segítő programban foglaltakat.


(4) Az együttműködésre kötelezett rendszeres szociális segélyben részesülő személy a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül köteles felkeresni a Mezőkövesdi Kistérségi Szociális és Gyermekjóléti Szolgálatot.


(5) A beilleszkedést segítő program az együttműködő személy szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodva kiterjed:

a) az együttműködésre kijelölt szervvel való kapcsolattartásra,

b) az együttműködő személy számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkozáson, tanácsadáson, illetőleg munkavégzésre történő felkészülést segítő programban való részvételre,

(6)A Mezőkövesdi Kistérségi Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat

a) figyelemmel kíséri az együttműködési kötelezettséget előíró határozatban megállapított határidő betartását, és annak megszegése esetén megvizsgálja a mulasztás okát, továbbá a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a jogerős határozat alapján – a szervnél történő megjelenésekor – nyilvántartásba veszi,

b) tájékoztatja a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a beilleszkedést segítő program elkészítésének menetéről, a programok típusairól, az együttműködés eljárási szabályairól,

c) a nyilvántartásba vételtől számított hatvan napon belül a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programot, és arról a segélyben részesülő személlyel írásban megállapodást köt,

d) folyamatosan kapcsolatot tart a rendszeres szociális segélyre jogosult személlyel és legalább három havonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedést segítő programban foglaltak betartását,

e) legalább évente írásos értékelést készít a beilleszkedést elősegítő program végrehajtásáról, és amennyiben szükséges – a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával – módosítja a programot,

f) azonnal jelzi a jegyzőnek, ha a rendszeres szociális segélyre jogosult személy együttműködési kötelezettség nem tesz eleget, valamint

g) az éves értékelés megküldésével tájékoztatja a jegyzőt beilleszkedést segítő program végrehajtásáról,

h) a rendszeres szociális segélyre jogosult személlyel történő kapcsolattartásáról esetnaplót vezet.


(7) Az aktív korúak ellátásárára való jogosultságát meg kell szüntetni annak a rendszeres szociális segélyre jogosult személynek, aki a rendszeres szociális segély folyósításának időtartama alatt az együttműködésre kijelölt szervvel fennálló együttműködési kötelezettségét neki felróhatóan két éven belül ismételten megszegi.


Önkormányzati segély


9. §


(1) Önkormányzati segélyben kell részesíteni azt a személyt, aki létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, illetve időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd.


(2) Önkormányzati segély különösen az alábbi indokokra való tekintettel állapítandó meg:

a)       természeti csapás, elemi kár esetén,

b)      ellátatlan személy részére,

c)       tartós, rendszeres orvosi ellenőrzést, kezelést igénylő betegség esetén,

d)      haláleset miatt,

e)       válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához,

f)       gyermek iskoláztatásához,

g)      nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához,

h)        gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadásokhoz,

i)        gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorul

j)        egyéb rendkívüli ok bekövetkezése esetén.


(3)  Önkormányzati segély abban az esetben állapítható meg, ha kérelmező családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130  % - át, egyedül élő esetén 150  % -át.


(4) Tartós, rendszeres orvosi ellenőrzést, kezelést igénylő betegség esetén – háziorvosi, szakorvosi igazolás, kórházi zárójelentés, ambuláns lap, stb. alapján –akkor is meg kell állapítani az önkormányzati segélyt, ha kérelmező családjában az egy főre eső jövedelem az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200  % -át nem haladja meg.


(5) Önkormányzati segélyben egy naptári évben egy család legfeljebb két alkalommal részesülhet. A segély legmagasabb összege alkalmanként a öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegénél nem lehet magasabb.

  

(6) Ha egy adott időszakon belül több alkalommal is indokolt önkormányzati segély folyósítása, akkor a határozatban – a konkrét időpontok és összegek megjelölésével – az adott év folyamán többszöri kifizetésről lehet rendelkezni.


(7) Amennyiben az önkormányzati segély rendeltetésszerű felhasználása előreláthatólag csak úgy biztosítható, a pénzbeli támogatás helyett természetbeni juttatást (élelmiszer, tüzelősegély, közüzemi díj, gyermekintézmények térítési díjának kifizetése) kell nyújtani..


(8) Rendkívüli vis - maior esetben (súlyos természeti csapás, vagy a települést érintő károk: földrengés, árvíz, belvíz, robbanás, tűzeset, tűzvész) az önkormányzati segély akkor is megállapítható ha a családban az egy főre eső jövedelem meghaladja a rendeletben előírt jövedelemhatárt.


 (9)   A rendkívüli vis - maior esetben (természeti csapás, vagy a települést érintő károk: földrengés, árvíz, belvíz, robbanás, tűzeset, tűzvész) megállapíthat ó az (5) bekezdésben megjelöltnél magasabb összegű - maximum az öregségi nyugdíj legkisebb összegének ötszörös mértékű - önkormányzati segélyt. 

10.§


(1) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra igényelt önkormányzati segély állapítható meg annak az eltemettetőnek, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300  % - át.


(2) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra igényelt önkormányzati segély összege azonos a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség mértékének 10%-ával.


(3) A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége 150.000,- Ft.


(5) Az eltemettető az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra igényelt önkormányzati segély iránti kérelmet, az elhalálozás napjától számított 60 napon belül nyújthatja be.


(6) Temetési költségekhez önkormányzati segély nem állapítható meg annak aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. törvény alapján  temetési hozzájárulásban részesült.



Beiskolázási segély


11.§


(1) Beiskolázási segélyben részesülhet


            a) az a nappali tagozaton tanulmányokat folytató kiskorú, vagy


            b) az a nappali tagozaton középfokú tanulmányokat folytató nagykorú, 23. életévének betöltéséig,


c) az a nappali tagozaton felsőfokú tanulmányokat folytató nagykorú, legfeljebb 23. életévének betöltéséig,


aki rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre nem jogosult, s családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400%-át, s hitelt érdemlően igazolja a tanulmányok folytatását. (iskolalátogatási igazolás stb.)


(2) A beiskolázási segély évente egy alkalommal adható, melynek összegét a Képviselő testület a tárgyévi költségvetésében határozza meg.


(3) A segély iránti kérelem benyújtási határideje évente 09.01-09.30-ig.



III. Fejezet


Természetbeni ellátások



Természetben nyújtott önkormányzati segély


12.§


Az önkormányzati segélyt természetbeni juttatásként, elsősorban élelmiszer, a tankönyv, a tüzelő, megvásárlása, a közüzemi díjak, illetve a gyermekintézmények térítési díjának kifizetése formájában kell megállapítani.



IV. Fejezet


Személyes gondoskodást nyújtó ellátások


13.§


A személyes gondoskodás keretébe tartozó alapszolgáltatások:

            a) étkeztetés,

            b) családsegítés

            c) falugondnoki szolgáltatás.



Alapszolgáltatások igénybevételének szabályai


14.§



(1) Az ellátások igénybevétele iránti kérelmet a 15.§ a)  pontja szerinti esetben a Hivatalhoz, a 15.§ b) pontja szerinti ellátás esetében a Mezőkövesdi Többcélú Kistérségi Társulás Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatához kell benyújtani.


(2) Étkeztetésben részesíthető - Borsodivánka Önkormányzatával kötött megállapodás alapján - az a Szoc. tv. 62.§ (1) bekezdése szerinti személy, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 500  % - át,


(3) Külön eljárás nélkül, haladéktalanul kell étkeztetést biztosítani annak a rászorulónak, akinek életét, testi épségét, egészségi állapotát az ellátás elmaradása veszélyezteti.


(4) Meg kell szüntetni a személyes gondoskodás keretében tartozó személy helyi alapellátását,

            a) ha az ellátás megállapítása határozott időre, vagy feltétel bekövetkezéséig történt,

           

b) az igénylő kérelmére,

           

c) a térítési díj figyelmeztetés ellenére történő nem fizetése esetén,

           

d) ha az igénybe vevő egészségi állapotának, szociális körülményeinek romlása miatt az alapellátási formák már nem nyújtanak megfelelő segítséget,

           

e) az ellátott magatartásával az ellátást lehetetlenné teszi, vagy akadályozza.


15.§


(1) Az étkeztetésért havonta előre – minden hónap 5. napjáig – személyi térítési díjat kell fizetni. A befizetett, de a tárgyhóban fel nem használt térítési díjat – az igénybe vevő döntése szerint  – az igénybe vevő részére vissza kell fizetni, vagy a következő havi térítési díjba kell beszámítani.


(2) Ha az ellátást betegség vagy más ok miatt a jogosult nem kívánja igénybe venni, a távolmaradást a Hivatalban legalább két munkanappal a távolmaradást megelőzően be kell jelenteni. Ennek elmulasztása esetén a kötelezett a térítési díj megfizetésének kötelezettsége alól a távolmaradás kezdetétől számított 3. munkanaptól mentesül. A kötelezett a távolmaradás idejére mentesül a térítési díj megfizetésének kötelezettsége alól.


(3) A személyi térítési díj összege csökkenthető, vagy elengedhető, ha a kötelezett a csökkentésre, vagy elengedésre vonatkozó kérelem benyújtásával egyidejűleg hitelt érdemlően igazolja az utolsó személyi térítési díj megállapításához viszonyítva jövedelmének - önhibáján kívül eredő okból történt – legalább 20%-os csökkenését.


16.§


(1) A falugondnoki szolgáltatás szabályozott keretek között enyhíti a település intézményhiányából eredő hátrányait, biztosítja az alapvető szükségletek kielégítését célzó szolgáltatásokhoz való hozzájutást, valamint az egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutást, valamint segíti az egyéni és a közösségi szintű szükségletek teljesítését.

(2) A falugondnok egészségügyi, szociális és családszervezői feladatai:

  1. kérelem és jogosultság esetén az egyes szociális alapellátási feladatok biztosítása,
  2. egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás keretén belül szükség szerint a háziorvosi orvosi rendelőbe történő beszállítás, szakrendelőbe történő betegszállítás – előzetes orvosi vélemény alapján,
  3. gyógyszerkiváltás,
  4. községben, vagy azon kívül szervezett egészségügyi szűrésre történő szállítás,
  5. helyi szociális szükségletek, egyéb szociális szolgáltatási igények, információk közvetítése az önkormányzat és a lakosság között,
  6. általános iskolás gyermekek versenyre, mást településen rendezett rendezvényre történő szállítása
  1. A falugondnoki szolgáltatás körébe tartozó egyéb szolgáltatások:
    1. művelődési, sport, szabadidő tevékenység szervezése, segítése; ezen belül a helyi rendezvényekre (művészeti előadásra, ünnepi megemlékezésre, falunapra) történő szállítás,
    2. hivatali ügyek intézésében segítségnyújtás (egyéni és önkormányzati ügyek intézése)
  2. A falugondnoki szolgáltatás szállítási feladatai ellátásához az önkormányzat gépjárművet biztosít.




V. Fejezet


Záró rendelkezések


17.§



(1) Jelen rendelet 2014. március 1-én lép hatályba.


(2) Hatályát veszti a 1/2008. (II.4.) önkormányzati rendelet.




           

Dr. Jakab Orsolya                                                     Farkas Andrásné

        jegyző                                                                   polgármester


                                                                       1.melléklet


KÉRELEM


önkormányzati segély megállapításához


I. Az igénylő adatai:

1./ Kérelmező neve /születési név is /____________________________________________

/Nyomtatott betűkkel kérjük kitölteni!/


Társadalombiztosítási Azonosító Jel /TAJ szám/:











Születési helye: _________________________Anyja neve:___________________

Születési idő: 19_____év ________________hónap _______ nap

Nyugdíjas esetén nyugdíjas igazolvány törzsszáma:












2./ Állampolgársága : magyar

bevándorlási, letelepedési engedéllyel rendelkező

hontalan, menekültként vagy oltalmazottként elismert

Státuszt elismerő határozat száma: ____________/20_______

( a megfelelő rész aláhúzandó)


3./ Családi állapota:

egyedülálló (hajadon, nőtlen)

házastársával/élettársával/bejegyzett élettársával lakik együtt

házastársától külön élő

elvált

özvegy

(a megfelelő rész aláhúzandó)


4./ Lakóhely: __________________________________helység

_________________________________utca________sz..________em.______ajtó

Tartózkodási hely: ___________________________________helység

_________________________________utca________sz.________em. ______ ajtó

Értesítési és utalási cím: _______________________________helység

_________________________________utca________sz.________

Kijelentem, hogy életvitelszerűen lakóhelyemen vagy tartózkodási helyemen élek ( a megfelelő rész aláhúzandó)

5./A kérelem benyújtásának időpontjában az önkormányzati segélyt kérővel közös háztartásban élő közeli hozzátartozók, a kérelmező családjában lakók adatai:


Név

Születési hely, idő

Anyja neve

Rokoni fok






















( család: egy lakásban, vagy személyes gondoskodást nyújtó bentlakásos szociális, gyermekvédelmi intézményben együtt lakó, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező közeli hozzátartozók közössége.

közeli hozzátartozó:

a) a házastárs, az élettárs,

b) a húszévesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező; a huszonhárom évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező, nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytató; a huszonöt évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező, felsőoktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytató vér szerinti, örökbe fogadott, illetve nevelt gyermek,

c) korhatárra való tekintet nélkül a tartósan beteg, az autista, illetve a testi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos vér szerinti, örökbe fogadott, illetve nevelt gyermek, amennyiben ez az állapot a gyermek 25. életévének betöltését megelőzően is fennállt (a továbbiakban: fogyatékos gyermek),

d) a 18. életévét be nem töltött gyermek vonatkozásában a vér szerinti és az örökbe fogadó szülő, illetve a szülő házastársa vagy élettársa;

háztartás: az egy lakásban együtt lakó, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyek közössége.)


II.  Az önkormányzati segély igénylésének indoka:


_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Az önkormányzati segély megállapítását (megfelelő betűjel bekarikázandó. Egyidejűleg csak egy forma jelölhető meg. )

a) átmenetileg nehéz anyagi helyzetre tekintettel a család kiadásainak mérséklésére

b) elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra

kérem.



III. Jövedelmi adatok*


A jövedelmek típusai

Kérelmező jövedelme

A kérelmezővel közös háztartásban élő házastárs (élettárs) jövedelme

A kérelmező családjában élő egyéb rokon jövedelme

Összesen

1. Munkaviszonyból, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyból származó jövedelem és táppénz







2. Társas és egyéni vállalkozásból származó jövedelem







3. Rendszeres pénzbeli ellátás (FHT, RSZS, ápolási díj, stb.)







3. Ingatlan, ingó vagyontárgyak értékesítéséből, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelem







4. Nyugellátás, baleseti nyugellátás, egyéb nyugdíjszerű ellátások







5. A gyermek ellátásához és gondozásához kapcsolódó támogatások (GYES, GYED, GYET, családi pótlék, gyermektartás díj, stb.)







6. Munkaügyi szervek által folyósított rendszeres pénzbeli ellátás







7. Föld és bérbeadásából származó jövedelem







8. Egyéb (pl.: ösztöndíj)







9. Összes jövedelem









Egy főre jutó havi nettó jövedelem (ügyintéző tölti ki).                             Ft/hó.

(* A kérelemhez mellékelni kell a jövedelmi adatok táblázat 1-9 pontjaiban feltüntetett jövedelmek valódiságát igazoló iratokat, melyek 30 napnál régebbiek nem lehetnek.)





IV. Egyéb nyilatkozatok:


Tudomásul veszem, hogy a kérelemben közölt jövedelmi adatok valódiságát a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. §-ának (7) bekezdése alapján a szociális hatáskört gyakorló szerv – a NAV hatáskörrel és illetékességgel rendelkező igazgatósága útján - ellenőrizheti.

Hozzájárulok a kérelemben szereplő adatoknak a szociális igazgatási eljárás során történő felhasználásához.

Büntetőjogi felelősségem teljes tudatában kijelentem, hogy a fenti adatok a valóságnak megfelelnek.


Tudomásul veszem, hogy valótlan adatközlés esetén a támogatás megszüntetésre kerül a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevett támogatást a folyósító szerv kamattal megemelt összegben visszaköveteli.



Négyes, 20___ év_________________hó _____nap




_____________________________                        ______________________________

kérelmező házastársa/élettársa/                                                kérelmező aláírása

bejegyzett élettársa aláírása


Kijelentem, hogy az önkormányzati segély megállapítása iránti kérelmemnek teljes egészében helyt adó döntés elleni fellebbezési jogomról lemondok. (Nemleges válasz esetén kérjük a szövegrészt áthúzással törölni!)



Négyes, 20___ év_________________hó _____nap

  



_____________________________                 ______________________________

kérelmező házastársa/élettársa/                                      kérelmező aláírása

bejegyzett élettársa aláírása


Tájékoztató a kérelem kitöltéséhez

I. Személyi adatok

Egyedülálló az a személy, aki hajadon, nőtlen, özvegy, elvált vagy házastársától külön él, kivéve, ha élettársa van.

II. Jövedelmi adatok: A kérelmező a kérelemben saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékot, igazolást a kérelem benyújtásával egyidejűleg becsatolni szükséges. A családtagok jövedelmét külön-külön kell feltüntetni

Jövedelem: az elismert költségekkel és a befizetési kötelezettséggel csökkentett a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint meghatározott, belföldről vagy külföldről származó - megszerzett - vagyoni érték (bevétel), ideértve a jövedelemként figyelembe nem vett bevételt és az adómentes jövedelmet is, és azon bevétel, amely után az egyszerűsített vállalkozói adóról, illetve az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló törvény szerint adót, illetve hozzájárulást kell fizetni.

A jövedelmi adatokat alatt a havi nettó jövedelmet kell érteni. A nettó jövedelem kiszámításakor a bevételt és az elismert költségekkel és a befizetési kötelezettséggel csökkentett összegben kell feltüntetni.

Jövedelem típusai:

1. Munkaviszonyból és más foglalkoztatási viszonyból származó jövedelem: különösen a munkaviszonyban, közalkalmazotti, közszolgálati jogviszonyban, bírósági, ügyészségi, igazságügyi szolgálati jogviszonyban, honvédség, rendvédelmi szervek, a NAV, polgári nemzetbiztonsági szolgálatok hivatásos és szerződéses szolgálati jogviszonyában folytatott munkavégzésre irányuló tevékenységből, továbbá szövetkezet tagjaként folytatott - személyes közreműködést igénylő - tevékenységből származó jövedelem.

2. Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló tevékenységből származó jövedelem: itt kell feltüntetni a jogdíjat, továbbá a bérbeadó, a választott könyvvizsgáló tevékenységéből származó jövedelmet, a gazdasági társaság magánszemély tagja által külön szerződés szerint teljesített mellékszolgáltatást.

3. Táppénz, gyermekgondozási támogatások: táppénz, terhességi-gyermekágyi segély, gyermekgondozási díj, gyermekgondozási segély, gyermeknevelési támogatás, családi pótlék, gyermektartásdíj.

4. Nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások: öregségi, özvegyi és szülői nyugdíj, árvaellátás, baleseti hozzátartozói nyugellátások, korhatár előtti ellátás, szolgálati járandóság, a balettművészeti életjáradék, az átmeneti bányászjáradék, rokkantsági ellátás, rehabilitációs ellátás, bányász dolgozók egészségkárosodási járadéka, rokkantsági járadék, rehabilitációs járadék, politikai rehabilitációs ellátások, házastársi pótlék, házastárs után járó jövedelempótlék, közszolgálati járadék.

5. Önkormányzat és munkaügyi szervek által folyósított ellátások: különösen az időskorúak járadéka, a rendszeres szociális segély, a bérpótló juttatás, az ápolási díj, az adósságcsökkentési támogatás; munkanélküli járadék, álláskeresési járadék, álláskeresési segély, képzési támogatásként folyósított keresetpótló juttatás.

6. Egyéb jövedelem: például az ösztöndíj, szakképzéssel összefüggő pénzbeli juttatások, nevelőszülői díj, szociális gondozói díj, végkielégítés és állampapírból származó jövedelem, ingatlan és ingó tárgyak értékesítéséből, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelem, életjáradékból, föld és más ingatlan bérbeadásából származó jövedelem, illetve minden olyan jövedelem, amely az előző sorokban nem került feltüntetésre.

A jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelmekről a jövedelem típusának megfelelő iratot vagy annak másolatát a kérelemhez mellékelni szükséges.









III. Mellékletek:

A kérelem ügyfélszolgálatnál történő benyújtása esetén az ügyintézés elősegítése érdekében a kérelmező személyi igazolványa és lakcímkártyája és a vele egy háztartásban lakó személyek lakcímkártyája és TAJ kártyájának bemutatása szükséges.


Csatolandó mellékletek:

 - A jövedelme igazolására:

  1. a munkabérről, munkáltató által fizetett táppénzről a munkáltató által kiállított jövedelemigazolás vagy munkabér jegyzék,
  2. vállalkozó vagy őstermelő esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelemről a Nemzeti Adó és Vámhivatal igazolása és a tárgyévben elért jövedelemről nyilatkozat,
  3. álláskeresési támogatás esetén a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Mezőkövesdi Munkaügyi Kirendeltsége (a továbbiakban: Munkaügyi Központ) megállapító határozata és a kérelem benyújtását megelőző havi ellátás összegét igazoló szelvény vagy bankszámlakivonat,
  4. nyugdíj, nyugdíjszerű rendszeres pénzellátás és árvaellátás esetén a kérelem benyújtását megelőző havi igazolószelvény (nyugdíjösszesítő), bankszámlakivonat,
  5. a gyermekgondozási támogatások esetében a kérelem benyújtását megelőző havi összegről szóló szelvény vagy bankszámlakivonat,
  6. a gyermektartásdíj esetén a kérelem benyújtását megelőző havi postai feladóvevény vagy bankszámlakivonat vagy az összeg átadásáról szóló és büntetőjogi felelősség tudatában tett nyilatkozat,
  7. a magasabb összegű családi pótlékra való jogosultságot igazoló szakorvosi igazolás
  8. a házasság felbontását, gyermekelhelyezést megállapító bírósági végzés, vagy a gyermekelhelyezésről és gyermektartásdíjról szóló szülői egyezségről kiállított irat,
  9. állam által megelőlegezett gyermektartásdíj esetén Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Mezőkövesdi Gyámhivatalának határozata,
  10.  ösztöndíj és egyéb juttatások esetén az oktatási intézmény által kiállított igazolás,
  11. nem havi rendszerességgel szerzett jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett egyhavi átlagról szóló nyilatkozat
  12. amennyiben a kérelmező, közeli hozzátartozója vagy a háztartásában életvitelszerűen vele együtt lakó más személy rendszeres jövedelemmel nem rendelkezik, úgy az erről szóló nyilatkozat és a Munkaügyi Központ igazolása arról, hogy regisztrált álláskereső és ellátásban nem részesül,
  13. egyéb jövedelmek esetén a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozat

-  14 évnél idősebb gyermek tanulói jogviszony igazolását

- minden olyan okirat (pl. kórházi zárójelentés, orvosi igazolás, hatósági határozat stb.), amely igazolja a létfenntartási gondot, illetve létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetet.”