Ziliz Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2009.(VI.18.) önkormányzati rendelete

A szociális ellátásokról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2014. 11. 27

Ziliz Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló többször módosított 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 25. § (3) és a 92.§ (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról az alábbi rendeletet alkotja.

I. Fejezet

Általános szabályok

1.§.

A rendelet célja

(1) Jelen rendelet célja, hogy

a)   a szociális igazgatásról és ellátásról szóló törvény, valamint annak végrehajtása tárgyában kiadott jogszabályokkal összhangban az önkormányzat rendelkezésére álló pénzügyi keretek között differenciáltan megállapítsa:

                            - az ellátásra jogosultak és az

                            - önkormányzat által biztosított támogatások körét,

                            - az erre vonatkozó igények elbírálásának rendjét, illetve

b)   az e rendelet alapján nyújtott különböző juttatások kölcsönös figyelem-bevételével megteremtse - egy - a családot, mint alapvető közösségi egységet szem előtt tartó - a finanszírozási lehetőséget számba véve - kiegyensúlyozott helyi támogatási rendszer feltételeit.

(2) Az önkormányzati rendelet rendelkezéseit a szociális biztonság megteremtését szolgáló egyéb jogszabályokkal összhangban kell alkalmazni és értelmezni.

    2.§.

A rendelet hatálya

A rendelet hatálya kiterjed Ziliz községben bejelentett lakóhellyel

rendelkező, s életvitelszerűen  tartózkodó az Szt. 3.§, a 6.§ és 7. §-aiban, megjelölt személyekre

3.§.

Eljárási rendelkezések

(1)       a) A szociális ellátások iránti kérelmet Boldva-Ziliz Községi Önkormányzatok Körjegyzőségi Hivatalához, a személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevételére irányuló kérelmet a boldvai Szociális Alapszolgáltató Központba az e célra rendszeresített igénylő lapon kell benyújtani.

b)   A személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevételéről, a személyi térítési díjak megállapításáról a Szociális Alapszolgáltató Központ Vezetője intézkedik.

(2)     A kérelmező köteles valamennyi ellátási formához jövedelem-nyilatkozatot csatolni és a jövedelem-nyilatkozatban feltüntetett jövedelmekről a típusának megfelelő igazolást mellékelni. A jövedelemigazolásnál az Szt. 10. §-ában meghatározott időszak jövedelmeit kell figyelembe venni.

(3)     Az e rendeletben megállapított ellátások pénzben postai utalással,

lakossági folyószámlára utalással, készpénzben pénztári kifizetéssel

adhatóak.

4. §

  1. Az Szt-ben és az e rendeletben foglaltak alapján megállapított ápolási díj megállapítása a kérelem benyújtásától esedékes.

(2)     Az (1) bekezdésben foglalt támogatás megszüntetéséről határozatot kell

hozni.

(3)     E rendeletben meghatározott feltételek hiányában, vagy azok megsértésével nyújtott szociális ellátást meg kell szüntetni, az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevőt pedig kötelezni kell:

  1. a pénzbeli szociális ellátást kamattal (Ptk. 232. § (2) bekezdés)[1]

megemelt összegű visszafizetésére,

  1. a természetben nyújtott szociális ellátás esetén a szolgáltatásnak megfelelő pénz egyenérték megfizetésére.

5.§.

Hatásköri szabályok

A szociális ellátásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület feladat- és hatásköréből a polgármesterre átruházott hatáskörökről szóló rendelet tartalmazza.

II. Fejezet

A pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások

6.§.

Rendszeres szociális segély

 

(1)     Az Szt. 37/B.§ (1) bekezdés b) és c) pontja szerinti személy a rendszeres szociális segély folyósításának feltételeként együttműködésre köteles a boldvai Szociális Alapszolgáltató Központ Családsegítőjével (a továbbiakban: Intézet)

(2)     A beilleszkedést segítő programok típusai:

  1. együttműködés az Intézettel,
  2. mentálhigiénés, életmódot formáló egyéni és csoportos foglalkozás,
  3. egyéni készség és képesség fejlesztő foglalkozás,
  4. életvezetési tanácsadás,
  5. munkavégzésre történő felkészítés
  6. felajánlott és az iskolai végzettségnek megfelelő oktatásban, képzésben való részvétel, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzése

(3)     Az (1) bekezdés szerinti személy az Intézettel történő együttműködés

keretében az alábbiak szerint köteles eljárni:

a)       nyilvántartásba vétel végett meg kell jelenni a jogosultságát megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül az Intézetnél,

b)      részt kell vennie az egyéni élethelyzetéhez igazodó, beilleszkedését

segítő program kidolgozásában,

c)      megállapodást kell aláírnia a beilleszkedést segítő program

megvalósítására, a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül,

  1. eleget kell tennie a beilleszkedését segítő programban kötött

megállapodásban foglaltaknak,

e)      meg kell jelenni az előírt időpontban az Intézetnél,

f)       folyamatosan kapcsolatot kell tartani a kijelölt szerv munkatársával,

(4)     A nem foglalkoztatott személy az együttműködési kötelezettségét az alábbi esetekben szegi meg:

  1. nem jelenik meg a (3) bekezdés a) pontjában írt határidőre az  Intézetnél,
  2. nem teljesíti a beilleszkedési programban foglaltakat,
  3. nem tartja be az együttműködés eljárási szabályait,

(5)     Amennyiben az (1) bekezdés szerinti személy rendszeres szociális segély folyósításának időtartama alatt az Intézettel fennálló együttműködési kötelezettségét neki felróhatóan két éven belül ismételten megszegi az ellátást megállapító szerv az aktív korúak ellátásra való jogosultságát megszünteti.

6/A. §[2][3]

„(1) A foglalkoztatást helyettesítő támogatás megállapításának, a már megállapított ellátás folyósításának feltétele, hogy kérelmező, illetve az ellátás jogosultjának lakókörnyezete rendezett legyen.

(2). A lakókörnyezet akkor rendezett, ha a bérpótló juttatást kérelmező, illetve az ellátás jogosultja az általa életvitelszerűen lakott lakást vagy házat

  1. tisztán, rendezetten, higiénikus állapotban tartja
  2. az ingatlan állagát folyamatosan karbantartja, rendeltetésszerű használhatóságát biztosítja
  3. a házhoz tartozó udvart és kertet, rendszeresen gondozza, gyomtalanítja, továbbá
  4. a kerítéssel kívül határos terület, járda tisztántartásáról, a köztisztaságról szóló 19/2002. (VIII.26.) önkormányzati rendeletben foglaltaknak megfelelően gondoskodik.

(3) A lakókörnyezet rendezettségéről a jegyző foglalkoztatást helyettesítő támogatás megállapítására irányuló kérelem benyújtását követő 10 napon belül  -  a 2011.01.01. napjától már megállapított bérpótló juttatásban részesülők esetében e rendelet hatálybalépésétől számított egy hónapon belül – helyszínen készített környezettanulmány alapján győződik meg.

(4) Ha a lakókörnyezet a (2) bekezdésben foglalt feltételeknek nem felel meg, a jegyző öttől tizenöt napig terjedő határidő kitűzésével felhívja a kérelmezőt, illetve az ellátás jogosultját - az elvégzendő tevékenység konkrét megjelölésével - a kifogásolt hiányosságok felszámolására, melynek teljesítéséről ismételten a helyszínen győződik meg.

  1. Ha az ellátást kérelmező, illetve az ellátás  jogosultja a lakókörnyezete rendezettségét a felszólítás ellenére kitűzött határidőig nem biztosítja, annak foglalkoztatást helyettesítő támogatás nem állapítható meg, illetve a bérpótló juttatás folyósítását meg kell szüntetni.

(6) A (2) bekezdésben foglaltak nem teljesítése miatt meg nem állapított illetve megszüntetett ellátás megállapítása iránti  kérelem legkorábban a megszüntetés napját követő 6 hónap eltelte után nyújtható be.”[4]

7.§.

Lakásfenntartási támogatás[5]

A települési önkormányzat lakásfenntartási támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában, szolgáltatók részére történő utalással, kifizetéssel az 1993. évi III. törvény 38. § (1)-(8) bekezdésében foglalt feltételek szerinti jogosultnak (normatív lakásfenntartási támogatás) nyújtja. A megállapított támogatásból a szolgáltatók részére történő utalás után esetlegesen fennmaradó összeg pénzbeli támogatásként kerül kifizetésre.

8. §.

 

                                                                      Átmeneti segély

(1) Az átmeneti segély vissza nem térítendő segítségnyújtás.

(2) A házastársak akkor tekinthetők különélőnek, ha a bejelentett lakóhelyük, tartózkodási helyük különböző.

(3) Átmeneti segély adható a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére, különösen:

  1.  tartós betegség, egyéb elháríthatatlan ok miatt jövedelem kiesés esetén,
  2.  előre nem láthatóan bekövetkezett többletkiadás esetén,
  3.  nyugdíjba vonulást követő időszakban az ellátás folyósításának megkezdéséig,
  4.  jelentős gyógyszerköltség (öregségi nyugdíj legkisebb összegének 20%-át

     meghaladó összeg) esetén.

(4) Átmeneti segély annak állapítható meg, ahol a család egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedül élő esetén annak 150%-át.

(5) A Szociális és Egészségügyi Bizottság a /4/ bekezdésben rögzített feltételekről rendkívüli, indokolt esetben eltérhet.

      Rendkívüli, indokolt élethelyzet különösen:

  • a családot ért elemi kár bekövetkezése,
  • 7 napot meghaladó tartós kórházi kezelés,
  • családi tragédia bekövetkezése,

(6) Átmeneti segélyt természetben, illetve készpénzben kell a jogosult részére  megállapítani:

  1. tartós élelmiszer vásárlására,
  2. ruhanemű, lábbeli költségének ellentételezésére,
  3. tüzelő vásárlására,
  4. gyógyszerköltség lefedezésére,
  5. közüzemi díj teljes, vagy részbeni lefedezésére.

(7) Az átmeneti segély alkalmanként vagy havi rendszerességgel – legfeljebb 6 hónapi időtartamra adható.

  1. Egy naptári éven belül, egy családnak nyújtott átmeneti segély (pénzbeli, vagy természetbeni összességében) együttes összege nem haladhatja meg a 20.000.-Ft-ot.

8/A §.[6]

Szociális célú tűzifaigényléshez kapcsolódó kiegészítő támogatás

(1) A szociális célú tűzifa vissza nem térítendő támogatás feltételei:

a.) Aki 6/2009.(VI.18.) számú Ök. rendelet 9.§. (4) bekezdése szerint átmeneti segélyre jogosult.

         b.) Az elbírálásnál előnyt élveznek:

                   ba.) akik aktív korúak ellátására

                   bb.) akik lakásfenntartási támogatásra jogosultak.

         c.) Háztartásonként legfeljebb 1 m3 tűzifa adható.

d.) A támogatás alkalmanként kérelemre adható. A kérelemhez csatolni kell a jövedelemigazolásokat, és arra vonatkozó nyilatkozatot, hogy a (2) bekezdés b.) pont szerinti valamely ellátásban részesül.

         e.) Egy háztartásból csak egy kérelem adható be.

(2) A beadott kérelmekről a képviselő-testület határozattal dönt.

9. §.[7]

Önkormányzati segély

(1)   Ziliz Község Önkormányzata e rendeletben meghatározottak szerint nyújt önkormányzati segélyt átmeneti jelleggel a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő családok és személyek részére, elsősorban a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 45.§.(4) bekezdésében meghatározott esetekben.

(2)   Az Szt. 45.§.(4) bekezdésében foglaltakon túl

       a) rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni, ha a kérelmező

                        aa) bűncselekmény sértettjeként anyagi segítségre szorul, vagy

                        ab) a családot elemi csapás érte

                        ac) 7 napot meghaladó tartós kórházi kezelés,

                        ad) súlyos közlekedési balesetet,

                        ae) egyéb hirtelen bekövetkező, előre nem várt családi tragédia

       b) létfenntartási gondnak kell tekinteni, ha a kérelmező

       ba) megélhetése valamilyen előre nem látható esemény bekövetkezése során, igazoló

             módon veszélyeztetve,

                        bb) olyan váratlan anyagi kiadás jelentkezik, amely veszélyezteti létfenntartásának

                              biztosítását.

(3) Önkormányzati segély biztosítható:

a)    Átmenetileg nehéz anyagi helyzetbe került személy, vagy család kiadásainak mérséklésére, amennyiben a kiadások olyan mértékűek, hogy azok veszélyeztetik a személy, vagy a család megélhetésének biztonságát, vagy életkörülményeire tekintettel támogatásra szorul.

b)    Eseti gyógyszerkiadás mérséklésére különösen

       ba) azon személyek kiadásainak csökkentésére, akik nem rendszeres jelleggel, de esetenként egy-egy betegség miatt jelentkező magas gyógyszer, gyógyászati segédeszköz kiadást, jövedelmi helyzetük miatt nem képesek megfizetni, vagy

       bb) azon családok támogatására, amelyekben az egyes családtagok eseti gyógyszer és gyógyászati segédeszköz mértéke együttesen olyan nagymértékű, hogy nem képesek viselni.

(c)   Gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott pénzbeli és természetbeni támogatására.

(d)  Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra.

10.§.[8]

(1)   A 9.§. (3) bekezdés a), b), c) pontja alapján önkormányzati segély akkor nyújtható, ha a kérelmező megfelel a 9.§.(2) bekezdés b) pontjában írt feltételeknek és egyedülálló személy esetén az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át, illetve akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 130%-át.

(2)   A 9.§.(3) bekezdés b) pontjában biztosítható támogatási forma iránti igény további feltétele, hogy az igazolt gyógyszer és gyógyászati segédeszköz költsége esetenként érje el a 7.000.-Ft-ot.

(3)   Az (1) bekezdés szerinti jövedelemhatárok nem vonatkoznak a 9.§.(2) bekezdés a) pont szerinti esetekre.

(4)   A 9.§.(3) bekezdés a), b), c) pontja alapján biztosított önkormányzati segély (pénzbeli és természetbeni összesen) éves összege nem haladhatja meg az évi 20.000.-Ft-ot, esetenként pedig a 10.000.-Ft-ot.

(5)   A 9.§.(2) bekezdés a) pont szerinti feltételek bekövetkezése esetén az adható támogatást magasabb összegben is megállapíthatja a képviselő-testület, illetőleg a támogatottnak és családjának korábban adott önkormányzati segélyek összegét figyelmen kívül kell hagyni.

                                                     

11.§.[9]

(1)   Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra jogosult az a személy, akinek jövedelme, illetőleg akinek családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem:

  1. nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 130%-át,
  2. nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 230%-át,
  3. nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 330%-át.

 

(2) Az eltemettetés költségeihez való hozzájárulásként biztosított önkormányzati segély

 

(a) az (1) bekezdés a) pontjában írt jövedelem esetében 12.000.-Ft,

(b) az (1) bekezdés b) pontjában írt jövedelem esetében 10.000.-Ft,

(c) az (1) bekezdés c) pontjában írt jövedelem esetében 8.000.-Ft,

 

(3) A helyben szokásos legalacsonyabb temetési költség 80.000.-Ft.

 

(4) Ziliz község költségvetésének terhére biztosított köztemetés költségeinek megfizetésére az Szt. alapján az eltemettetésre köteles személy utólagosan kötelezhető.

 

(5) Különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén részben vagy egészben mentesíthető az eltemettetésre köteles személy, amennyiben a mentesítésre vonatkozóan kérelmet terjeszt elő, továbbá családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át nem haladja meg.

 

 

 

    III. Fejezet

 

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

12. §.

A személyes gondoskodást az önkormányzat szociális alapszolgáltatás keretében

  • házi segítségnyújtás,
  • étkeztetés,
  • családsegítés, 
  • nappali ellátás,

-    falugondnoki szolgáltatás formájában biztosítja.

13. §.

Étkeztetés

Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguknak, illetve önmaguknak és eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen

                            a) koruk

                            b) egészségi állapotuk

                            c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük

                            d) szenvedélybetegségük, vagy

                            e) hajléktalanságuk miatt.

14. §.

Nappali ellátás

  1. a) A nappali ellátást nyújtó intézmény típusa:    Idősek klubja

b) Az idősek klubja a saját otthonukban élők részére biztosít lehetőséget a napközbeni tartózkodásra, étkeztetésre, társas kapcsolatokra, valamint az alapvető higiéniai szükségletek kielégítésére.

(2)     Az idősek klubjába felvehető

a) a 18. életévüket betöltött, idős korú (60. életévét betöltött) szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaga ellátásra részben képes személy

b) az a 18. életévét betöltött személy is, aki egészségi állapotára tekintettel /legalább 50 %-os munkaképességű illetve 40 %-os egészségkárosodott / gondozásra szorul.

(3) Nappali ellátásért térítési díjat nem kell fizetni.

15. §.

Családsegítés

 (1)    A családsegítő szolgáltatás célja a települési Önkormányzat működési területén élő, szociális vagy mentális problémák miatt veszélyeztetett, illetve krízishelyzetbe került személyek, családok életvezetési képességének megőrzése, az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, valamint a krízishelyzet megszüntetésének elősegítése.

(2)     A családsegítési feladatot a Boldvai Szociális Alapszolgáltató Központ végzi.

IV. Fejezet

16.§.

Térítési díjak megállapítása[10][11]

„(1)  – A szolgáltatások önköltsége: 

-  Étkeztetés esetében                                               565.-  Ft/ebéd/nap

- Házi segítségnyújtás esetében                     925.-  Ft/óra

- Idősek Klubja esetében                               470.-  Ft/fő/nap ”

(2)        A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások intézményi térítési díjai:

-  Étkeztetés, /idősek klubjában is/:                           355.- Ft/ebéd/nap

-  Házi segítségnyújtás:                                             265.- Ft/óra

-  Idősek klubja:                                                          90.- Ft/fő/nap

A fenti intézményi  térítési díjak az ÁFA- t nem tartalmazzák.

(3)       Ziliz község önkormányzata az alábbi kedvezményeket biztosítja :

a)  Étkeztetés esetén a kedvezmény , /idősek klubjában is /:  

    - a nyugdíjminimum 150 %-át el nem érő

       jövedelemmel rendelkezők esetében

- a nyugdíjminimum 150 %-át elérő, de 350 %-

  át meg nem haladó jövedelemmel

  rendelkezők esetében

     195.-Ft/ebéd/nap

    125.-Ft/ebéd/nap

    - a nyugdíjminimum 350 %-át meghaladó

      jövedelemmel rendelkezők esetében

       5.-Ft/ebéd/nap

  1. Házi segítségnyújtás esetén a kedvezmény mértéke                              15.- Ft/óra

c) Az idősek klubjának igénybevételéhez nyújtott kedvezmény mértéke : 90.-Ft/fő/nap

A fenti kedvezmények  az ÁFA- t nem tartalmazzák.

(4) Ziliz község önkormányzata az alábbi szolgáltatást biztosítja a szociális étkeztetést és házi segítségnyújtást igénybe vevők számára:

a)  Étel kiszállítását:                                                                          125.- Ft/ebéd

      térítési díj fizetése ellenében.

A fenti térítési díj  az ÁFA- t nem tartalmazzák.

           17.§.

Személyi térítési díj mérséklése, elengedése

(1)     A személyi térítési díj csökkenthető, illetve elengedhető ha azt a kötelezett jövedelmi és vagyoni viszonyai indokolttá teszik.

 (2)    Különös méltánylást érdemlő esetekben a polgármester átmenetileg csökkentheti a térítési díj összegét amennyiben a kérelmező anyagi, szociális helyzetében, egészségi állapotában kedvezőtlen változás állt be (kérelmező jövedelmében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át meghaladó mértékű jövedelemcsökkenés, a kérelmező házastársának halála, súlyos betegség).

A polgármester elengedheti a térítési díj megfizetését amennyiben a kérelmezőt ért elemi kár miatt nem tudja létfenntartását biztosítani.

 

V. Fejezet

18.§.

Záró rendelkezések

 (1)    Ez a rendelet a kihirdetés napján lép hatályba.

(2)     A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a Ziliz Község Önkormányzatának  a 10/2008./IX.11./ számú önkormányzati rendelettel módosított 3/2008.(II.14.) Ök. számú rendelete hatályát veszti.

         Dr. Gadóczi Bertalan                                 Verebélyi Norbert

               jegyző                                                   polgármester

 

[1] hatályon kívül helyezte: 3/2011(IV.01.)

[2] módosította: 3/2011.(IV.01.) önk.rendelet

[3] módosította: 4/2013.(IV.12.) önk.rendelet

[4] hatályon kívül helyezte: 4/2013.(IV.12.) önk.rendelet

[5] módosította: 10/2011.(X.13.) önk.rendelet

[6] hatályba léptette: 17/2012.(XII.14.) Önk.rendelet

[7] hatályba léptette: 2/2014.(I.09.) önk.rendelet

[8] hatályba léptette: 2/2014.( II.09.) önk.rendelet

[9] hatályba léptette: 2/2014.(I.09.) önk. rendelet

[10] módosította: 3/2011(IV.01.) önk.rendelet, 4/2013(IV.12.) önk.rendelet

[11] módosította: 12/2013.(VIII.30.) önk.rendelet