Háromhuta Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2013. (VI. 3.) önkormányzati rendeletének módosításáról szóló 15/2013. (XII. 30.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat vagyonáról, a vagyonhasznosítás rendjéről szóló
Hatályos: 2013. 12. 31Háromhuta Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2013. (VI. 3.) önkormányzati rendeletének módosításáról szóló 15/2013. (XII. 30.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat vagyonáról, a vagyonhasznosítás rendjéről szóló
2013-12-31-tól
Háromhuta Község Önkormányzatának Képviselő-testülete, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és e) pontjában illetve (2) bekezdésében, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 109. § (4) bekezdésében, a 143. § (4) bekezdés i) pontjában, a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 3. § (1) bekezdés 6) pontjában, az 5. § (2) bekezdés c) pontjában, 11. § (16) bekezdésében, 13. § (1) bekezdésében, 18. § (1) bekezdésében, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 97. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 107. §-ban meghatározott feladatköráben eljárva helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés j) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:
A rendelet hatálya
1. §
(1) A rendelet hatálya kiterjed Háromhuta Községi Önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat) tulajdonában lévő, és tulajdonába kerülő ingatlan és ingó vagyonra, valamint vagyoni értékű jogokra a tagsági jogot megtestesítő értékpapírokra, és gazdasági társaságban az önkormányzatot megillető egyéb társasági részesedésekre beleértve:
a) az Önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szervek, intézmények vagyonát, figyelemmel a (2) bekezdésben foglaltakra,
b) az Önkormányzat társulásba vitt vagyonát,
c) a vállalkozásba vitt vagyont.
(2) A rendelet hatálya nem terjed ki a lakások és helyiségek bérletére és elidegenítésére.
Az önkormányzati vagyon
2. §
Az önkormányzat vagyona törzsvagyonból és üzleti vagyonból áll. Az önkormányzat törzsvagyona forgalomképtelen vagy korlátozottan forgalomképes vagyon.
Törzsvagyon
3. §
(1) Forgalomképtelen vagyontárgyak:
a) Nvtv. 5. § (4) bekezdésében megjelölt vagyontárgyak, valamint
b) mindaz a vagyon, amelyet törvény, vagy az önkormányzat rendelete nemzetgazdasági szempontból, kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonnak minősít.
(2) Az önkormányzat tulajdonában álló forgalomképtelen vagyontárgyak:
a) a helyi közutak és műtárgyaik,
b) a járdák, terek és parkok,
c) a vizek és vízi közműnek nem minősülő közcélú vízi létesítmények,
d) a levéltári anyagok, tervtárak terv- és iratanyagai,
e) a védett természeti területek,
f) mindaz a vagyon, melyet törvény, vagy az önkormányzat képviselő-testülete rendeletével annak nyilvánít.
(3) Az ingatlan forgalomképtelensége megszűnik, amennyiben a külön jogszabály alapján lefolytatott telekrendezési eljárásban megváltozik az ingatlan jellege, vagy a telekrendezési határozat végrehajtása érdekében, a tulajdonosok megállapodnak.
(4) A forgalomképtelenség megszüntetéséhez az önkormányzat képviselő-testülete döntése szükséges. Az önkormányzat forgalomképtelen vagyontárgyait a rendelet 1. sz. melléklete tartalmazza.
4.§
(1) Korlátozottan forgalomképes vagyontárgyak:
- a műemlékek, műemlék jellegű ingatlanok,
- a muzeális gyűjtemények és muzeális emlékek,
- az önkormányzat tulajdonában álló közművek,
- önkormányzati költségvetési szervek használatában lévő vagyon,
- középületek,
- közüzemi tevékenységet ellátó önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságban vagy közhasznú társaságban, valamint az elsődlegesen nem közüzemi jellegű, önkormányzati gazdasági társaság(ok)ban lévő önkormányzati részesedések (tagsági jogok),
- sportpályák és sportcélú létesítmények.
(2) A korlátozottan forgalomképes vagyon önkormányzati hitelfelvétel és kötvénykibocsátás esetén annak fedezetéül nem szolgálhat, és kizárólag az állam, másik helyi önkormányzat vagy önkormányzati társulás részére idegeníthető el.
(3) A korlátozottan forgalomképes törzsvagyon csak az önkormányzat képviselő-testülete egyedi döntése alapján minősíthető át és idegeníthető el.
A korlátozottan forgalomképes vagyontárgyait a rendelet 2. sz. melléklete tartalmazza.
Üzleti vagyon
5. §
Üzleti vagyon mindazon vagyontárgy, amely nem tartozik a törzsvagyon körébe.
Az üzleti vagyonba tartozó önkormányzati vagyontárgyakat a rendelet 3. sz. melléklet tartalmazza.
Vagyonkimutatás, a vagyon nyilvántartása
6. §
(1) Az önkormányzat tulajdonában lévő vagyontárgyakról a külön jogszabályokban meghatározott módon folyamatos nyilvántartást, vagyonkatasztert vezet az Önkormányzat Hivatala útján.
(2) A vagyonkimutatás az önkormányzat tulajdonában - a költségvetési év zárónapján - meglévő vagyoni állapot szerinti kimutatása, melynek célja az önkormányzati vagyontárgyak tételes kimutatása.
(3) A vagyonkimutatásban szerepeltetni kell, az önkormányzati vagyont terhelő kötelezettségeket is.
(4) A vagyonkimutatás az önkormányzati vagyont törzsvagyon, ezen belül forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes vagyon, valamint üzleti vagyonbontásban, az egyes vagyoncsoportokon belül:
- az ingatlanokat és a vagyoni értékű jogokat tételesen, beszerzési (bruttó) értéken,
- az ingó vagyontárgyakat (gépek, berendezések) vagyonkezelőnként összesített mérleg szerinti (nettó) értéken,
- ha jogszabály eltérően nem rendelkezik, az értékpapír vagyont tételesen és mérleg szerinti értéken.
(5) A vagyonkimutatást, az éves költségvetési beszámolóhoz (zárszámadási rendelethez) csatolva, az önkormányzat képviselő-testületének be kell mutatni.
7. §
(1) A vagyonkimutatás alapját képező nyilvántartás (ok) elkészítéséről és folyamatos vezetéséről, valamint a vagyonkimutatás összeállításáról, az ingatlanok esetében a vagyonkataszterben szereplő adatok egyezőségéről, - az önkormányzati vagyonkezelő szervek közreműködésével – a jegyző gondoskodik.
(2) Az önkormányzati vagyon elidegenítése, hasznosítása tárgyában, e rendelet alapján kötött szerződéseket, a szerződéskötésre feljogosított személy vagy szervezet (képviselője) a szerződés megkötését követően, legkésőbb 30 napon belül köteles a jegyző részére megküldeni.
(3) Az önkormányzat tulajdonában lévő eszközök – kivéve az immateriális javakat, a követeléseket (ideértve az adott kölcsönöket, a beruházási előleget és az aktív pénzügyi elszámolásokat) – leltározását mennyiségi felvétellel, a csak értékben kimutatott eszközök (az immateriális javak, a követeléséket) és a források leltározását egyeztetéssel kell végrehajtani.
(4) Az önkormányzat eszközeit és forrásait évente leltározza.
Az önkormányzati vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlásának közös szabályai
8. §
- A tulajdonosi jogokat az önkormányzat képviselő-testülete, vagy átruházott hatáskörben, a polgármester gyakorolja.
(2) A tulajdonosi jogok gyakorlója, az önkormányzat vagyontárgyait e rendelet keretei között, bízhatja másra, adhatja át üzemeltetésre. A vagyontárgyak vagyonkezelésbe történő átadása előtt vagyonkezelési szerződést kell kötni.
(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy
- a tulajdonosi jog gyakorlója döntései alapján, a szerződéseket megkösse,
- ellenőrizze a szerződésben foglaltak teljesítését és indokolt esetben megtegye azokat a jognyilatkozatokat, amelyek szerződés felbontására vagy megszüntetésére irányulnak, vagy érvényesítse az önkormányzat igényeit, ideértve bírósági eljárás megindítását is,
- önállóan elutasítson olyan szerződési ajánlatokat, amelyek elfogadása jogszabályi rendelkezéssel, vagy önkormányzati határozatban előírtakkal ellentétes lenne,
- közműszolgáltatók részére, közművezetékek elhelyezése céljára vezetékjogot, vagy szolgalmi jogot, vagy használati jogot önkormányzati ingatlanokon olyan mértékig biztosítson, amelyek az érintett ingatlanok rendeltetés szerinti felhasználását nem befolyásolják,
- vezeték-, szolgalmi- és használati jogot biztosító szerződéseket az önkormányzat, mint jogosult javára 500.000.- forint értékhatárig, önállóan megkössön,
- hozzájáruljon közterület használatához, vagy erre szerződést kössön, ha a használat közterületként nyilvántartott földrészlet rendeltetésének megfelelő használatát biztosítja.
Az önkormányzati vagyon hasznosítása
9. §
(1) Az önkormányzati vagyon hasznosításának célja az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai hatékony és eredményes ellátása.
(2) Az önkormányzati vagyon hasznosításának előkészítésekor a tulajdonosi jog gyakorlója részére írásbeli előterjesztést kell készíteni. Ennek során, számba kell venni a vagyonhasznosítás feltételeit, vizsgálni kell, a jövedelmezőséget, és javaslatot kell tenni, az alternatívák mérlegelésével, a legmegfelelőbb hasznosítási formára.
10. §
Az önkormányzat nevében az arra jogosult a következő esetekben mondhat le részben, vagy egészében követeléséről:
- csődegyezségi megállapodásban,
- bírói egyezség keretében,
- felszámolási eljárás során, ha a felszámoló által írásban adott nyilatkozat alapján az várhatóan nem térül meg,
- ha a követelés bizonyítottan csak veszteséggel vagy aránytalanul nagy költségráfordítással érvényesíthető,
- kötelezett bizonyítottan nem lelhető fel.
11. §
(1) Amennyiben a követelés behajthatatlan és összege 500.000 Ft-ig terjed, a követelésről lemondani a polgármester engedélyével lehet, melyről a polgármesternek, a képviselő-testületet, a következő soros ülésen, tájékoztatni kell.
(2) Amennyiben a követelés behajthatatlan és összege az 500.000 Ft-ot meghaladja, úgy a követelésről való lemondásról, kizárólag a képviselő-testület dönt.
Az önkormányzati vagyon értékének és ez alapján a tulajdonosi
jog gyakorlójának meghatározása
12. §
(1) Az önkormányzati vagyon körébe tartozó vagyontárgy értékesítésére, apportálására és megterhelésére irányuló döntést megelőzően – kivéve az ingatlan bérbeadás útján történő hasznosítása esetét – az adott vagyontárgy forgalmi (piaci) értékét az alábbiak szerint kell meghatározni:
- ingatlan vagyon esetén forgalmi értékbecslés alapján,
- ingó vagyon esetén értékbecslés alapján.
(2) A vagyontárgy feletti tulajdonosi jog gyakorlóját - ide értve az elővásárlási jog gyakorlására vonatkozó jogosultságot is - az adott vagyontárgy értékétől függően, vagy - ha a hasznosítás csak a vagyontárgy egy részére vonatkozik - a vagyonrész értéke alapján kell megállapítani. A vagyontárgy részletekben történő elidegenítési szándéka esetén, az értékesítést végző szerv, köteles a teljes önkormányzati részesedés vonatkozásában tulajdonosi jogot gyakorló hozzájáruló nyilatkozatát előzetesen külön megkérni.
(3) Ha a szerződés tárgya több vagyontárgy (vagyontömeg), a rendelet értékhatárra - és ez alapján a tulajdonosi jog gyakorlójának meghatározására - vonatkozó rendelkezéseinek alkalmazásakor a vagyontárgyak együttes értéke az irányadó.
(4) Üzleti vagyon esetén, a vagyontárgyak együttes értékesítésének, hasznosításának az tekintendő, ha a vagyontömeg elidegenítése, vagy hasznosítása csak egyetlen természetes, vagy jogi személy részére történik.
Eljárás a tulajdonos képviseletében
13. §
(1) A tulajdonos képviselet szabályai a következők: a képviselő-testület képviseletében, a polgármester jár el.
(2) A tulajdonosi jogokat gyakorló, a vagyontárgy használatával (bérletével) összefüggésben gyakorolja a használatba adó vagy a használatba vevő jogait és kötelezettségeit.
(3) Az önkormányzati tulajdonban (rész-tulajdonban) lévő gazdasági társaságnál eseti, egyéb társaságnál általános meghatalmazással képviselteti magát a tulajdonosi jog gyakorlója, vagy szerződéses vagyonkezelés esetén - meghatalmazás alapján - a vagyonkezelő.
Az önkormányzati vagyonkezelő szervek és jogállásuk
14. §
(1) Az önkormányzati vagyonkezelő szervei: az Önkormányzat Hivatala.
(2) Az önkormányzati vagyonkezelő szerv a kezelésében, használatában lévő önkormányzati vagyonnal - az Önkormányzat kötelező feladatainak sérelme nélkül - e rendelet és egyéb hatályos jogszabályok keretei között gazdálkodik.
(3) A vagyonkezeléssel megbízott szervek vezetői a vagyonkezeléssel kapcsolatos feladatok végrehajtásáról az éves zárszámadás keretében kötelesek számot adni.
Az önkormányzati vagyon ingyenes és kedvezményes átengedése, a felajánlott vagyon elfogadásának szabályai
15. §
(1) Az önkormányzati vagyon tulajdonjogát kedvezményesen, vagy használatát - jogszabály eltérő rendelkezése hiányában - ingyenesen vagy kedvezményesen lehet átruházni
- ajándékozás, közérdekű kötelezettségvállalás, közalapítvány javára alapítványrendelés és alapítványi hozzájárulás jogcímén,
- valamint más Önkormányzat részére, feladat- és hatáskör átszállása, ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezése kapcsán,
- önkormányzat költségvetési szerve részére,
- gazdálkodó szervezet részére, településpolitikai szempontból jelentős beruházás, megvalósítása érdekében.
(2) Az önkormányzati vagyon ingyenes vagy kedvezményes megszerzéséről és önkormányzati vagyon átruházásáról, a képviselő-testület dönt.
(3) Az ingyenesen tulajdonba adott ingatlanon, 15 évig, elidegenítési tilalom áll fenn. Az elidegenítési tilalomnak, az átruházó javára szóló ingatlan-nyilvántartásba történő feljegyzését a tulajdonjog bejegyzése iránti kérelem benyújtásával egyidejűleg az önkormányzat kérelmezi.
Rendelkezés az egyes önkormányzati tulajdonú vagyontárgyakkal a
forgalomképtelen törzsvagyon feletti tulajdonosi jog gyakorlása
16. §
(1) A forgalomképtelen vagyon tulajdonjogát nem érintő hasznosításra vonatkozó szerződés megkötéséről, vagy tulajdonjogának megszerzéséről, a képviselő-testület dönt.
(2) A polgármester, a forgalomképtelen vagyon hasznosítása során eljárva, gondoskodik a vagyontárgyak hasznosítására irányuló megállapodások, szerződések megkötéséről, valamint a tulajdonosi pozícióból eredő jognyilatkozatok kiadásáról.
(3) Az önkormányzat tulajdonában lévő közterületeken közművek, valamint nyomvonal jellegű építmények és ezekkel összefüggő egyéb építmények létesítéséhez, bővítéséhez és áthelyezéséhez - amennyiben ahhoz építési engedély szükséges - a tulajdonosi hozzájárulás megadása kérdésében, a polgármester dönt.
A korlátozottan forgalomképes vagyon feletti tulajdonosi jog gyakorlása
17. §
(1) A 4. §-ban meghatározott, korlátozottan forgalomképes vagyontárgyak megszerzéséről, megterheléséről, bérleti vagy a használati jogának átengedéséről, a képviselő-testület határoz.
(2) Mindazokban az esetekben, amelyek során külön jogszabályok értelmében, az illetékes miniszter hozzájárulása, vagy hatósági hozzájárulás szükséges, azt a tulajdonosi jogot gyakorló, köteles beszerezni.
Intézmények vagyonhasznosítása
18. §
Az önkormányzati intézmények annak a törzsvagyonnak a használati jogát gyakorolhatják, amely adott intézmény Alapító Okiratában vagy vagyonkimutatásában szerepel. Kötelesek a vagyontárgyakkal jó gazda módjára bánni, állagmegóvásukról, karbantartásukról és felújításukról gondoskodni.
19. §
Az önkormányzati intézményeknél feladatváltozás miatt feleslegessé vált ingatlanok hasznosításáról, a képviselő-testület dönt. Az intézmények feleslegessé vált ingatlanjainak értékesítésére vonatkozó döntését megelőzően, gondoskodni kell az adott ingatlannak a korlátozottan forgalomképes vagyoni körből való kivonása és üzleti vagyonná történő átminősítése iránt. Ugyanígy kell eljárni az intézményi ingatlanok hasznosítása esetén, ha az ingatlannal/ingatlanrésszel kapcsolatos önkormányzat által meghatározott közszolgálati igény, megszűnik.
Önkormányzati tagsági jogok gyakorlása
20. §
Nem többségi önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságban az önkormányzatot a polgármester vagy a képviselő-testület által felhatalmazott más személy képviseli.”
Az üzleti vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlása
22. §
(1) Az üzleti önkormányzati ingatlan és ingó vagyon tekintetében - a (2) bekezdésben foglalt kivételekkel:
- 500.000.- Ft egyedi forgalmi értéket meghaladó üzleti önkormányzati ingatlan, ingó vagyon felett, a képviselő-testület gyakorolja a tulajdonosi jogokat,
- 500.000.- Ft-ot, el nem érő vagyonhasznosítás esetén, az üzleti vagyon feletti tulajdonosi jogokat, a polgármester gyakorolja. A polgármester a vagyonhasznosításról, annak eredményéről, és az azzal kapcsolatban megkötött szerződésről, köteles a képviselő-testület, soron következő ülésén tájékoztatást adni.
- A felesleges, használhatatlanná vált, elavult, vagy gazdaságtalanul üzemeltethető vagyontárgyak, a tulajdonosi jog gyakorlója döntését követően, bármely gazdasági szervezet vagy magánszemély részére értékesíthetők. Értékesítés során, be kell tartani e rendeletnek a vagyonhasznosítási eljárási rendjére és nyilvánosság szabályaira vonatkozó rendelkezéseit.
- Értékhatártól függetlenül, a Képviselő-testület hatásköre, az önkormányzat feladat- és hatáskörének változásával összefüggésben, a használat jogának más önkormányzat vagy állami szerv részére történő átadását, vagy ezen szervektől történő átvételét szolgáló megállapodás jóváhagyása.
A vagyonhasznosítás eljárási rendje és nyilvánosságának szabályai
23. §
(1) A vagyon elidegenítését, egyéb hasznosítását:
- a képviselő-testület, és
- a polgármester kezdeményezheti.
(2) Az önkormányzati vagyon elidegenítése, használatba vagy bérbeadása, vagy más módon történő hasznosítása, főszabályként, pályáztatási eljárás alapján történhet.
(3) Nem kell versenyeztetési eljárást tartani:
- amennyiben az önkormányzati vagyontárgy piaci értéke nem éri el:
- ingó vagyon esetén az 100.000 Ft-ot,
- ingatlan vagyon esetén a 200.000 Ft-ot,
- bérleti időszak meghosszabbításakor;
- állami feladatot ellátó állami szerv elhelyezése esetén;
- határozatlan idejű bérleti szerződés esetén – 10 évet meghaladó bérleti jogviszony után – a bérleménynek a bérlő számára történő értékesítésekor;
- ingó vagyon értékesítése esetén, amennyiben az olyan személy részére történik, aki az adott vagyontárgyat legalább két éve kizárólagosan használja, illetve
- ha az értékesítés,
- államháztartási körbe tartozó szervezet,
- jogszabályban előírt, állami vagy önkormányzati feladatot ellátó gazdálkodó szervezet javára történik.
(4) A versenyeztetési eljárás szabályait, e rendelet 4. számú függeléke határozza meg.
(5) A tulajdonosi jog gyakorlója hoz döntést az alábbiakról:
- ingatlanvagyontárgy hasznosításának módja (értékesítés, bérbeadás, használatba adás, társaság alapításánál apportként szolgáltatás),
- a szerződés céljának meghatározása,
- érték elfogadása vagy megállapítása (ingatlan vételár, kikiáltási ár, apport érték, bérleti vagy használati díj mértéke, ellenértéke),
- szerződés időtartamának meghatározása
- árverésre kijelölés vagy pályázatra kijelölés, ez utóbbi esetén a pályáztatás módja,
- ingatlan csere céljára történő értékesítése
Záró rendelkezések
24. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Jelen rendelet hatályba lépésével egyidejűleg, hatályát veszti, Háromhuta Község Önkormányzatának, az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 7/200. (V 18.) önkormányzati rendelete.