Komlóska Község Önkormányzat képviselő-testületének 6/2016 (IV.29.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról

Hatályos: 2016. 04. 30

Bevezető rész

Komlóska Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotó hatáskörében, az Alaptörvénye 32. cikke (1) bekezdésének d) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (Mötv.) 53. §-ában foglalt felhatalmazás alapján szervezete és működése szabályainak megalkotása érdekében a következőket rendeli el:


1. Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:

Komlóska Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat).

(2) Az önkormányzat székhelye: 3937Komlóska, Rákóczi út 27.

(3) A képviselő-testület hivatala:

Bodrogolaszi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal)

(4) Az önkormányzat szervei: a polgármester, a jegyző, az Ügyrendi Bizottság, és a Hivatal

(5) Az önkormányzatot a polgármester önállóan képviseli.  

(6) Az önkormányzat és a polgármester hivatalos, kör alakú bélyegzőjén középen Magyarország címere van, a körívén pedig az alábbi felirat olvasható: 

  1. Komlóska Község Önkormányzata – 3937 Komlóska, Rákóczi út 27.
  2. Komlóska Község Polgármestere

(7) Az önkormányzat hosszúbélyegzőjén az önkormányzat elnevezése, székhelye, adószáma és számlaszáma olvasható: Komlóska Község Önkormányzata,

3937 Komlóska, Rákóczi út 27.

számlaszáma: 11734169-15545325

adószáma: 15545325-2-05

(8) A bélyegzőket sorszámmal kell ellátni.


2. Az önkormányzat feladata és hatáskörei

2. § (1) Az Önkormányzat feladat-és hatáskörére Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) rendelkezései az irányadóak, melynek során kötelező és önként vállat feladat-és hatásköröket lát el.

(2) Az Önkormányzat feladatellátása során – az Mötv. 13. §-ában meghatározottak szerint – intézi a helyi közügyeket, gyakorolja a helyi közhatalmat és megteremti a helyben biztosítandó közfeladatok ellátásának rendszerét.

(3) Az önkormányzat kormányzati funkcióinak felsorolását a 1. számú melléklet tartalmazza.

 (4) A képviselő-testület hatáskört csak külön jogszabály alapján ruház át.


3. A képviselő-testület működése

3. § (1) A képviselő-testület tagjai a polgármester és a települési képviselők. 

(2) A képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő

(3) A képviselők névsorát az 1. számú Függelék tartalmazza. 

(4) Az önkormányzati jogokat a képviselő-testület gyakorolja.

(5) A képviselő-testület Ügyrendi Bizottságot hoz létre 3 fővel. A bizottság tagjainak névsorán az SZMSZ 2. számú függeléke tartalmazza.

(6) A bizottság feladatát a következőkben határozza meg :

  1. a titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos teendők ellátása, a szavazás eredményének megállapítása,
  2. összeférhetetlenség, illetve méltatlanság megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálása,
  3. a polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatának nyilvántartása és ellenőrzése.


4. A képviselő-testület ülései

4. § (1) A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.

(2) A képviselőtestület – ide nem értve a közmeghallgatást – évente legalább 6 ülést tart.

(3) A rendes ülések időpontja – július és augusztus hónapok kivételével – minden hónap első keddi napja.

(4)  Indokolt esetben rendkívüli ülés is összehívható.

(5) A képviselő-testület munkáját éves munkaterv alapján végzi.

(6) A munkaterv tervezetét a polgármester állítja össze, és terjeszti jóváhagyás végett a képviselő-testület elé.

(7) A munkaterv főbb tartalmi eleme:

  1. a tervezett ülések időpontja,
  2. az ülés napirendje, a napirend előadói.


5. A képviselő-testületi ülés összehívásának a rendje

5. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, a polgármester és alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.

(2) A képviselő-testület ülését bármely bizottság, vagy a képviselők egynegyedének az indítványára is össze kell hívni.

(3) Az indítványban meg kell jelölni az ülés napirendjét, javasolt időpontját és összehívásának indokait.

(4) Az indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni, aki a rendkívüli ülést annak kézhezvételétől számított 3 napon belül köteles összehívni.

(5) Halaszthatatlan esetben a képviselő-testület rendkívüli ülése a polgármester, vagy az alpolgármester által telefonon vagy személyesen is összehívható az értesítést követő napra, a napirend megjelölésével.

(6) A képviselőket az ülés helyének, napjának és kezdési időpontjának, továbbá a napirend tárgyának és előterjesztőjének megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.

(7) A rendes ülésre szóló meghívót a képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 5 nappal kell kézbesíteni.

(8) A képviselő-testületi meghívóval egyidejűleg kézbesíteni kell az írásos előterjesztéseket is.

(9) Rendkívül indokolt esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülés megkezdése előtt történő kiosztását.

(10) A képviselő-testület ülésére a képviselőkön, tisztségviselőkön, a jegyzőn kívül tanácskozási joggal meghívható:

  1. a kormányhivatal vezetője, vagy képviselője, 
  2. a település országgyűlési képviselője,
  3. a napirend előadója, amennyiben egyébként nem kötelezően meghívott,
  4. a könyvvizsgáló,
  5. a belső ellenőrzési csoport vezetője a véleményezési körbe tartozó témákhoz
  6. a napirendre tekintettel a bírósági bejegyzéssel rendelkező és a polgármesternek bejelentett önszerveződő közösségek képviselői,
  7. akinek meghívása jogszabály szerint kötelező,
  8. akiket a polgármester, vagy a képviselő-testület a megtárgyalandó napirend témájától függően indokoltnak tart, 
  9. a sajtó képviselői.


6. A nyilvánosság biztosítása

6. § (1) A képviselő-testület ülése nyilvános, ezért a képviselő-testület ülésének időpontjáról és napirendjéről a lakosságot a helyben szokásos módon kifüggesztéssel értesíteni kell.

(2) A hallgatóság a nyilvános ülésen csak a részére kijelölt helyen foglalhat helyet.


7. A képviselő-testületi ülés határozatképessége

7. § (1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a megválasztott képviselők több mint fele jelen van.

(2) Határozatképtelenség esetén ugyanazon napirendek megtárgyalására a képviselő-testületet 5 napon belül újból össze kell hívni.

(3) Ismételt határozatképtelenség esetén a polgármester a rendkívüli ülés összehívására vonatkozó szabályok szerint köteles intézkedni. Az így tartott rendkívüli ülésen tisztázni kell a határozatképtelenség okait.


8. A képviselő-testületi ülés vezetésére jogosult feladatai

8. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, a polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester, a polgármester és az alpolgármester együttes akadályoztatása esetén, az Ügyrendi Bizottság elnöke (továbbiakban: elnök) vezeti.

(2) Az elnök ülésvezetési feladatai, jogköre:

  1. az ülés megnyitása, berekesztése, félbeszakítása, szünet elrendelése,
  2. a határozatképesség megállapítása,
  3. javaslat a napirendre, a napirend elfogadtatása,
  4. az ülés levezetése, a szó megadása, vagy ennek megtagadása,
  5. a napirendi pont tárgyalásának elnapolására javaslattétel,
  6. tartalmilag összefüggő napirendek együttes tárgyalására javaslattétel.

(3) Az elnök vitavezetési feladatai:

  1. a vita megnyitása,
  2. szavazás elrendelése,
  3. a szavazás eredményének megállapítása,
  4. a döntés kimondása.


9. A rend fenntartására tett intézkedések

9. § (1) Az ülés rendjének fenntartásáért az elnök felel.

(2) Az elnök:

  1. figyelmezteti azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása,
  2. rendreutasíthatja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,
  3. figyelmezteti azt az ülésen jelen lévő állampolgárt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja, ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására is kötelezheti.

(3) Ha a rendreutasítás eredménytelen, az elnök kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület a képviselőt rója meg. Erről a képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.

4) Amennyiben a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, az elnök az ülést határozott időre félbeszakíthatja.

(5) Amennyiben a hallgatóság az ülést zavarja, az elnök a rendzavarót, vagy ha annak személye nem állapítható meg, a teljes hallgatóságot az ülésről kiutasíthatja.


10. Az ülések napirendje

10. § (1) A képviselő-testület rendes ülésének napirendjére a meghívó alapján az elnök tesz javaslatot.

(2) A napirendet a képviselő-testület állapítja meg. 

(3) A képviselő-testületi ülések napirendjéről és azok tárgyalási sorrendjéről a testület egyszerű szótöbbséggel határoz.

(4) Az elnök napirend előtt tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről.

(5) A napirendek tárgyalásának sorrendjét az alábbiak szerint kell meghatározni:

  1. polgármesteri beszámoló,
  2. rendelet-tervezet,
  3. beszámoló (jelentés) és határozati javaslat,
  4. sürgősséggel tárgyalandó javaslat,
  5. kérdés,
  6. tájékoztató és egyéb bejelentés.

(6) A napirend megtárgyalására bármely képviselő indítványt tehet. 

(7) Az önálló indítványt a rendes ülés napját megelőzően legalább 5 nappal kell írásban a polgármesterhez benyújtani.

(8) Önálló indítvány alapján napirendi pontként csak a 11. § -nak megfelelő rendelet-tervezet, vagy határozati javaslat vehető fel.

(9) Napirendi ponthoz kapcsolódóan az alábbi, nem önálló indítványok nyújthatók be:

  1. sürgősségi javaslat,
  2. módosító javaslat,
  3. bizottsági vélemény.

(10) Módosító javaslattal bármely képviselő és a jegyző is élhet.

(11) A módosító javaslatokat legkésőbb 1 nappal az ülés előtt írásban lehet előterjeszteni. 

(12) A sürgősséggel tárgyalt napirendhez módosító javaslat az ülésen előterjeszthető. 

(13) A módosító javaslatokat indokolni kell.


11. Előterjesztés

11. § (1) Előterjesztésnek minősül: a rendelettervezet, határozat, beszámoló, és a tájékoztató.

(2) Rendelet-tervezetet csak önálló napirendi pontként lehet előterjeszteni.

(3) Az előterjesztés megtételére jogosultak:

  1. polgármester,
  2. a bizottság,
  3. képviselő,
  4. jegyző.

(4) A képviselő-testületi ülésre az előterjesztést általában írásban, kivételesen szóban kell benyújtani. 

(5) A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor. 

(6) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.

(7) Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:

  1. az előterjesztés címét és előadóját,
  2. a jogszabályi hátteret a korábbi, a tárggyal összefüggő testületi határozatokat,
  3. a helyzetértékelést, az alternatívákat, a lefolytatott egyeztetéseket, 
  4. a döntési javaslatot és indokait,
  5. a rendelet-tervezetet, illetve a határozati javaslatot,
  6. a határidő, a végrehajtásért és ellenőrzésért felelős megjelölését.


12. Az előterjesztések vitája

12. § (1) Az elnök a napirendi pontok felett napirendi pontonként nyit vitát.

(2) Tájékoztató jellegű előterjesztések felett nem lehet vitát nyitni.

(3) A vita során elsőként az előterjesztőnek, majd érintettség esetén a bizottságnak kell szót adni. 

(4) Az előterjesztő a javaslatát a vita során bármikor módosíthatja.

(5) Az előterjesztő, a tisztségviselők, a jegyző a napirendhez kapcsolódóan bármikor szót kérhetnek.

(6) A szót az elnök – az SZMSZ keretek között – soron kívül, jelentkezésük sorrendjében köteles megadni.

(7) A felszólalások lehetnek:

  1. napirend előtti felszólalás,
  2. napirendhez kapcsolódó felszólalás,
  3. ügyrendi felszólalás,
  4. személyes megjegyzés.

(8) A meghívottak az ülésen tanácskozási joggal vesznek részt

(9) Azok, akiket valamelyik napirend tárgyalásához hívtak meg, csak a meghívásuk szerinti napirend vitájában vehetnek részt.

(10) A tárgyalt napirendet érintő ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő szót kérhet, és javaslatot tehet.

(11) A képviselő-testület a javaslat felett vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.

(12) Módosító javaslat ismertetését követően az elnök a napirend előterjesztőjét érdemi nyilatkozattételre hívja fel.


13. Kérdés, interpelláció


13. § (1) A települési képviselők interpellációt és kérdést terjeszthetnek elő.

(2) Interpelláció az a probléma felvetés, amely során a települési képviselő az önkormányzat által ellátott feladatokkal, illetőleg valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységi körével összefüggésben magyarázatot kér.

(3) A kérdés minden olyan képviselő-testületi hatáskörbe tartozó szervezetre, működésre, előkészítésre stb. vonatkozó tudakozódás, amely tartalma szerint nem sorolható az interpelláció fogalomkörébe, és nem kapcsolódik az ülés napirendjének témaköreihez.

(4) Interpelláció és kérdés a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, az állandó bizottságok elnökeihez és a jegyzőhöz intézhető.

(5) Az interpellációt legalább az ülést megelőző 5 nappal, kérdést az ülést megelőzően a jegyzőnél kell benyújtani.

(6) A határidőre benyújtott kérdésre és interpellációra az ülésen kell válaszolni.

(7) Szóbeli kérdés az ülésen is feltehető.

(8) A megkérdezett az ülésen szóban válaszol. 

(9) Ha a válaszadásra való felkészüléshez hosszabb idő szükséges, akkor a megkérdezett 15 napon belül, írásban adja meg válaszát.

(10) A képviselő-testület az interpellációra, kérdésre adott válasz elfogadásáról csak akkor határoz, ha az interpelláló kérdező a választ nem fogadja el.

(11) Amennyiben a képviselő-testület az interpellációra adott választ nem fogadja el, úgy dönt a szükséges intézkedésről. 


14. A szavazás módja

14.§ (1) A képviselő-testület a napirendi pont vitáját követően döntést igénylő kérdésben rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.

(2) Szavazni csak személyesen lehet. 

(3) Szavazás közben a szavazást indokolni nem szabad.

(4) Az ülés elnöke az eldöntésre váró kérdést úgy köteles feltenni, hogy a szavazás „igen”-nel vagy „nem”-mel történhessen.

(5) Az ülés elnöke az előterjesztett és a vitában elhangzott, döntést igénylő javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. 

(6) Előbb a módosító indítványokról, majd az előterjesztésben szereplő döntési javaslatokról kell szavazni.

(7) A szavazás általában nyíltan történik.

(8) Ha törvény, vagy SZMSZ rendelkezése alapján az adott ügyben titkos szavazással kell dönteni, azt a képviselő-testület a szavazás időtartamára szavazatszámláló bizottságot választ.

(9) Név szerint szavazást bármelyik képviselő indítványozhat a szavazás megkezdése előtt. Az indítványról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

(10)  A napirend elfogadása tárgyában, illetve ügyrendi kérdésben név szerinti szavazás nem indítványozható.

(11) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc sorrendben felolvassa a képviselők nevét, majd a képviselők a nevük elhangzását követően igen, nem, tartózkodom nyilatkozattal szavaznak. 

(12) A jegyző a nyilatkozatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja és a szavazás eredményéről az elnököt tájékoztatja.

(13) A szavazás eredményét az elnök hirdeti ki.

(14) A névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.




15. Rendeletalkotás

15. § (1) A képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.

(2) A rendelet megalkotására az SZMSZ rendelkezéseit az ebben a címben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

(3) A rendelet-tervezetről szóló előterjesztésnek tartalmaznia kell:

  1. a rendelet megalkotásának indokait, szükségességét,
  2. az elérni kívánt célt,
  3. az egyes szabályozási megoldások indokait (részletes indokolás),
  4. a tervezetbe beépített, illetve elvetett véleményeket, javaslatokat,
  5. a rendelet-tervezet teljes szövegét.

(4) A képviselő-testület a szavazás során először a rendelet-tervezetet módosító javaslatokról, majd a rendelet egészéről dönt.

(5) Indokolt képviselői javaslatra a képviselő-testület - egyszerű többségű szavazással - részenkénti szavazást is elrendelhet.

(6) A rendelet kihirdetésének helyben szokásos módja: a Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel történik. 

(7) A rendeletek kihirdetéséről és naprakész nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.

(8) A rendeletek megjelölése tartalmazza:

  1. a rendelet megalkotójának teljes megjelölését,
  2. a rendelet évente kezdődő arab sorszámát,
  3. a tárgyi év megjelölését,
  4. a kihirdetésének időpontját,
  5. az önkormányzati rendelete kifejezést,
  6. a rendelet címét.

 (9) Az önkormányzati rendeletekről készített nyilvántartásban a rendelet számát, tárgyát módosítás esetén a módosítások számát kell feltüntetni. 

(10) A nyilvántartás tartalmazza a kihirdetés, a hatálybalépés időpontját, továbbá a későbbi módosításra, hatályon kívül helyezésre vonatkozó megjegyzés rovatait is.

16. § (1) Társadalmi egyeztetésre kell bocsátani a helyi önkormányzat rendelet-tervezetét és indokolását (a továbbiakban: tervezet). 

(2) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani  

  1. a költségvetésről és annak módosításáról, 
  2. a helyi adóról és annak módosításáról, 
  3. a költségvetés végrehajtásáról, 
  4. az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról és annak módosításáról, 
  5. azon tervezetet melynek sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek főződik, vagy amelynek egyeztetésre bocsátásából kifolyólag az önkormányzatot súlyos anyagi hátrány érné, 
  6. az önkormányzati rendeletet módosító tervezetet, ha az csak magasabb szintű jogszabály módosítása miatt szükséges rendelkezéseket tartalmaz. 

(3) A társadalmi egyeztetés az önkormányzat honlapján erre a célra kialakított oldalon megadott e-mail címen keresztül biztosított véleményezés (a továbbiakban: általános egyeztetés) útján, postai úton, vagy szükség esetén közmeghallgatás keretében történik. 

 (4) Az (3) bekezdésben meghatározott elérhetőségeken keresztül bárki véleményt nyilváníthat a társadalmi egyeztetésre bocsátás céljából közzétett tervezetről. A névtelenül érkezett véleményeket figyelembe venni nem lehet. 

(5) A véleményezésre legalább 5 napot kell biztosítani úgy, hogy a véleményezés határideje nem akadályozhatja a képviselő-testületi ülések előkészítését. 

(6) Az általános egyeztetésre történő megjelentetésre a Hivatal hirdetőtábláján, valamint a település honlapján fel kell hívni a lakosság figyelmét. 

(7) Az előterjesztő mérlegeli a beérkezett véleményeket, és azokról összefoglalót készít. A jogszabály előkészítése során nem áll fenn az egyedi válaszadási kötelezettség. 

(8) Az elkészített összefoglalót az önkormányzati rendelet-tervezettel együtt kell a Képviselő-testület elé terjeszteni, és ezzel egy időpontban kell közzétenni. A közzétett tervezeteket a közzétételtől számított 3 hónapig nem lehet a honlapról eltávolítani.



16. Határozathozatal

17. § (1) Az egyszerű többséggel hozható határozat elfogadásához a határozatképes számban jelenlévő képviselők több mint a felének egybehangzó igen szavazata szükséges.

(2) Azt a határozati javaslatot, amely nem kapja meg a szükséges többséget, elvetettnek kell tekinteni. A képviselő-testület minősített többséggel dönt arról, hogy az elvetett javaslatot mikor lehet legközelebb napirendre tűzni.

(3) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől külön-külön megjelöléssel kell ellátni, amely tartalmazza:

  1. képviselő-testület megnevezését,
  2. a tárgyévben hozott határozatok arab sorszámát,
  3. a meghozatal idejét, /év, hó, nap/
  4. tárgyát.

(4) A képviselő-testület döntéseiről nyilvántartást kell vezetni oly módon, hogy abból a végrehajtás folyamata is figyelemmel kísérhető legyen.

(5) Az önkormányzati határozatokról készült nyilvántartásban a döntések számát, tárgyát a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személyt kell feltüntetni.


17. A jegyzőkönyv

18. § (1) A képviselő-testület üléseiről a tanácskozás lényegét, valamint a hozott döntéseket tartalmazó - szerkesztett - írásos jegyzőkönyvet kell készíteni.

(2) A képviselő-testület üléséről hangfelvétel is készül, melyet a képviselő-testület megbízatása idejéig meg kell őrizni.

(3)Az írásos jegyzőkönyv eredeti példányának mellékletét képezik:

  1. meghívó,
  2. az írásos előterjesztések, a képviselői önálló indítványok és írásban benyújtott hozzászólások az interpellációk, a nem önálló indítványok, továbbá az önkormányzati rendeletek kihirdetett szövege,
  3. a jegyző törvényességi észrevétele,
  4. a jelenléti ív, a titkos szavazásról készült jegyzőkönyv és mellékletei,
  5. a név szerinti szavazásról készült névsor.

(4) A képviselők, vagy más felszólalók a polgármesternél írásban kérhetik a jegyzőkönyv kiigazítását, ha annak tartalma megítélésük szerint nem egyezik az általuk közöltekkel.

(5) A képviselő-testület határozatairól készült jegyzőkönyvi kivonatot - intézkedés céljából - haladéktalanul át kell adni a felelősként és végrehajtásban közreműködőként megjelölt személyeknek, illetőleg szerveknek.

(6) A nyílt ülési jegyzőkönyv írásos formában a Hivatalban megtekinthető.


18. Közmeghallgatás

19. § (1) A képviselő-testület évente közmeghallgatást tart, melynek időpontját 5 nappal megelőzően a lakosság tudomására kell hozni.

(2) A közmeghallgatással egybekötött képviselő-testület összehívására és lefolytatására az SZMSZ előírásait az e fejezetben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.

(3) A közmeghallgatáson kötelesek részt venni a képviselők, a tisztségviselők, jegyző, a polgármester által kijelölt önkormányzati intézmények vezetői.

(4) Az ülésen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű ügyben szólalhatnak fel. 

(5) Az állampolgárok és a (4) bekezdésben említett szervezetek képviselői a képviselő-testülethez, a képviselőkhöz, a polgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, amelyre a megkérdezett tartozik válaszolni.

(6) Az ülésen elhangozott közérdekű kérdéseket és javaslatokat a képviselő-testület megtárgyalja és értékeli. Amennyiben az azonnali válaszadásra, intézkedésre nincs lehetőség, kijelöli azt a szervezetet, vagy személyt, amely (aki) az elhangzott felszólalás tartalmát megvizsgálja és a szükséges intézkedéseket megteszi.

(7) Amennyiben a résztvevők száma indokolja, a kérdésre, hozzászólásra, továbbá a válaszra és a viszontválaszra az elnök időkeretet állapíthat meg. Az időkeret kérdés és válasz esetében öt percnél, viszontválasz esetén kettő percnél rövidebb nem lehet.

(8) A felszólaló részére a vizsgálat eredményéről és a tett intézkedésekről 5 napon belül, írásban a polgármester, az alpolgármester, vagy a jegyző ad választ.


19. Polgármester, alpolgármester, jegyző, közös önkormányzati hivatal

20. §(1) A polgármester a megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármester önkormányzattal kapcsolatos feladatai különösen:

a) biztosítja a képviselő-testület demokratikus, széles nyilvánosság melletti működését,

b) segíti a képviselők munkáját,

c) szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat,

d) meghatározza a jegyző feladatait a képviselő-testület működésével összefüggésben,

e) kapcsolatot tart a település civil szervezeteivel,

f) elősegíti a lakosság önkormányzati feladatokban való közreműködését,

g) rendszeres időközönként fogadóórát tart,

h) nyilatkozik a sajtónak, hírközlő szerveknek.

21. § (1) A képviselő-testület 1 fő alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el feladatait.

(2) Az alpolgármester helyettesítési feladatain túlmenően segíti a képviselő-testületi rendezvények, lakossági fórumok megszervezését, a választókkal való kapcsolattartást.

(3) A polgármester és az alpolgármester egyidejű távolléte, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület összehívására, az ülés vezetésére vonatkozóan a hatáskört az Ügyrendi Bizottság elnöke gyakorolja. Tartós akadályoztatásnak minősül a 30 napot meghaladó távollét.

22. § (1) A jegyző a képviselő-testület működésével kapcsolatban köteles a jogszabálysértésekre a figyelmet felhívni, és erre utaló jelzését jegyzőkönyvbe kell foglalni.

(2) A közös önkormányzati hivatal a képviselő-testületek által elfogadott szervezeti és működési szabályzat szerint működik, mely részletezi a hivatal feladatait, a munka- és ügyfélfogadás rendjét és idejét, a jegyző fogadóóráit.

20. Helyi népszavazás és népi kezdeményezés

23. § A helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről a képviselő-testület külön önkormányzati rendeletet alkot.

21. Az önkormányzat gazdálkodása

24. § (1) Az önkormányzat megbízatása idejére megalkotott gazdasági program a költségvetési gazdálkodás átfogó dokumentuma.

(2) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetéséről rendeletet alkot. 

(3) A gazdálkodásra vonatkozó részletes előírásokat a költségvetésről szóló rendelet állapítja meg. 

(4) Az önkormányzat vagyonát elsődlegesen a kötelező közszolgáltatások biztosítása érdekében kell hasznosítani. Az önként vállalt feladatok céljára vagyonfelhasználásra akkor kerülhet sor, ha az önkormányzat a vagyonával a törvényen alapuló közszolgáltatásokat teljesítette.

(5) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy kötelezettségenként az éves költségvetés két százalékát meg nem haladó mértékben kötelezettséget - a képviselő-testület folyamatos tájékoztatása mellett – saját hatáskörben vállalhat.


22. Az önkormányzat társulásai

25. § (1) Az önkormányzat 

a) az Abaúj-Zempléni Szilárdhulladék Gazdálkodási Önkormányzati Társulásban

b) a Sárospatak és Térsége Önkormányzati Társulásban 

c) Borsod- Abaúj- Zemplén Térségi Ivóvíz- kezelési Önkormányzati Társulásban

vesz részt.


23. Záró rendelkezések

26. § (1) E rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.

(3) Hatályát veszti Komlóska Község Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2007. (III.30.) önkormányzati rendelete a Szervezeti és Működési Szabályzatról.









1. számú Függelék  a 6/2016. (IV.27.) önkormányzati rendelethez

A Képviselő-testület tagjainak névsora


Köteles László    


polgármester


                           


alpolgármester


Gergely Tibor László


képviselő


Golenya Attiláné


képviselő


Perhács Tamás


képviselő



2. számú Függelék   a 6/2016. (IV.27.) önkormányzati rendelethez

Az Ügyrendi Bizottság tagjainak névsora


Golenya Attiláné


elnök


Gergely Tibor László


képviselő


Perhács Tamás


képviselő



  1. számú melléklet a 6 /2016. (IV.27.) önkormányzati rendelethez


Az önkormányzat kormányzati funkcióinak felsorolása


Kormányzati funkció

kódja

megnevezése

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320

Köztemető-fenntartás és működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

041231

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232

START – Munkaprogram – Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

042130

Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

051030

Nem veszélyes (települési hulladék vegyes, ömlesztett begyűjtése, átrakása)

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

081071

Üdülői szálláshely-szolgáltatás és étkeztetés

082044

Könyvtári szolgáltatás

082092

Közművelődés- hagyományos közösségi kulturális értékek

091140

Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

091220

Közművelődési intézmény 1-4. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő feladatok

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

096025

Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

107151

Szociális étkeztetés

107052

Házi segítségnyújtás

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás



                    Köteles László                                                                     Dr. Stumpf Enikő

                          polgármester                                                                  jegyző