Füzér község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2013.(II.22.) önkormányzati rendelete
Füzér község Önkormányzat 2013. évi költségvetéséről
Hatályos: 2013. 02. 22- 2022. 12. 06
Füzér község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2013.(II.22.) önkormányzati rendelete
Füzér község Önkormányzat 2013. évi költségvetéséről
2013.02.22.
(1) A rendelet hatálya Füzér község Önkormányzatára, a képviselő-testületre és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.
A költségvetés bevételei és kiadásai
(1) A képviselő-testület az önkormányzat 2013. évi költségvetését:
1 539 960 E Ft Költségvetési bevétellel
1 667 682 E Ft Költségvetési kiadással
-128 023 E Ft Költségvetési egyenleggel
Ebből: 22 789 E Ft Működési hiány
105 234 E Ft Felhalmozási hiány
állapítja meg.
(2) A 2. § (1) bekezdésben meghatározott költségvetési bevételeken felül az Önkormányzat 2013. évben a költségvetési hiány belső finanszírozására 352 301 e Ft költségvetési maradvány igénybevételével számol.
(3) Az Önkormányzat képviselő-testülete az 5000 fő alatti lakosságszámú települések adósságkonszolidációjára Kormányhatározat alapján nem került sor 2012. december 31-ig, erre való tekintettel a 2. §.
(1) bekezdésben meghatározott költségvetési bevételeken felül külső finanszírozásként 8 000 e Ft külső finanszírozási bevétellel számol.
4. § (1) A 2. § (1) bekezdésében meghatározott költségvetési kiadásokon felül az Önkormányzatot 2013. évben 232 278 e Ft hiteltörlesztési kiadás terheli, ebből működési hitel 8 000 e Ft, felhalmozási célú hitel 224 278 e Ft.
(2) A 2. §-ban megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1 melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.
(3) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.
(4) A költségvetési bevételek és a kiadások előirányzat csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek részletezik.
(5) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.
(6) A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében a 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. A 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből és az előző évi költségvetési maradvány igénybevételével történik.
A költségvetés részletezése
A Képviselő-testület az önkormányzat 2013. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
(1) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.
(2) Az önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.
(3) Az önkormányzat 2013. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.
(4) Az önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.
(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.
(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.
(7) A 2. §.
(1) bekezdésében meghatározott bevételek és a kiadások önkormányzati, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és éves (engedélyezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként a
9., 9.1, 9.2, 9.3, 9.4. mellékletek, költségvetési szervenként a 10, 11, 12, 13, 14, 15. számú mellékletek szerint határozza meg.
(8) Az önkormányzat a kiadások között általános és céltartalékot nem képez.
(9) Az önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek 2013. évi engedélyezett nyitó létszámát 18 főben, a közfoglalkoztatottak létszám-előirányzatát 10 főben állapítja meg a képviselő-testület az alábbiak szerint:
5 fő köztisztviselő 2013. január 14ig
5 fő közalkalmazott, ebből részmunkaidős 1 f
8 fő Mt szerint foglalkoztatott
10 fő közfoglalkoztatott.
Intézményeknél foglalkoztatottak száma 2013 január 1-én: 9 fő, - ebből 1 részmunkaidős – az alábbiak szerint:
- Körjegyzőségnél foglalkoztatottak: 5 fő köztisztviselő
- Ács István Gondozás Központ 2 fő közalkalmazott, ebből 1 fő 6 órás, részmunkaidős
- Közösségi Kincstér 1 fő Mt. szerint foglalkoztatott
- Füzéri Várgondnokság 1 fő Mt. szerint foglalkoztatott.
Önkormányzat által foglalkoztatottak száma 2013. január 1-én 9 fő, szakfeladatonként:
Községgazdálkodás 2 fő, ebből 1 közalkalmazott, 1 Mt. szerint
Mezőőr 1 fő közalkalmazott
Falugondnok 1 fő, közalkalmazott
Várgondnokság 2 fő, Mt. szerint
Családi napközi 2 fő Mt. szerint, ebből 1 közfoglalkoztatott
Iskolabusz 1 fő Mt. szerint
A költségvetés végrehajtásának szabályai
(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 3 %-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.
(5) Amennyiben a költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy a 150 millió forintot, és a tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor az irányító szerv a költségvetési szervnél – az egészségbiztosítási szerv által finanszírozott költségvetési szerv esetén az egészségbiztosítási szerv kérésére, vagy ha az egészségbiztosítási szerv azt nem kérte, véleményének előzetes kikérésével -önkormányzati biztost jelöl ki.
(6) A költségvetési szerv vezetője e rendelet 16. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – negyedévente a negyedévet követő hó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
(7) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(8) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.
Az előirányzatok módosítása
(1) Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.
(2) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 1 00 000 Ft összeghatárig - mely esetenként az 500 000 Ft összeghatárt nem haladhatja meg a polgármesterre átruházza. Egyéb esetekben a képviselő-testület a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja magának.
(3) Az
(2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2013. december 31-ig gyakorolható.
(4) A költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatai saját hatáskörben módosíthatók, a kiadási előirányzatok egymás között átcsoportosíthatók.
(5) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) és (4) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével – félévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(6) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.
(7) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.
(8) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv, valamint a munkamegosztási megállapodásban foglalt előirányzatok felett rendelkező önállóan működő költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
(1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) Az önállóan működő költségvetési szerv az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a képviselő-testületi határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
(3) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv által a (önállóan működő és gazdálkodó, vagy önállóan működő) költségvetési szerv számára ellátott feladatok fedezetéül az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv nyilvánatartásaiban elkülönített előirányzatok szolgálnak, amelyet az önállóan működő költségvetési szerv érdekében használ fel.
(4) Az önállóan működő költségvetési szerv feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv költségvetésében részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.
(5) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(6) Az önkormányzat hivatala, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
Önkormányzati hivatalnál készpénzben teljesíthető kifizetésekről
(1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető a felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról Kistérségi Belső Ellenőrzési Társulás útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
8. § Záró és vegyes rendelkezések
(1) Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A rendeletbe foglalt rendelkezéseket 2013. január 1-től kell alkalmazni.